DUINSTREEK
In Noordwijk-Zee nachtleven tot 4 uur
('s morgens!)
Wilt U iets weten?
Christenen hebben invloed
in India
„Gezinsbelang" van de Engel gaat bouwen
in Lisse-dorp
WOENSDAG 19 APRIL 1961
DE LEIDSE COURANT
KATWIJK
Ondertrouwd: J. van R-n en A. J.
Ouwehand. C. den Haas en C. Hoek.
J. van Beelen en G. Hoek. C. G. van
Duijn en P. van Dijk.
Getrouwd: P. Zuijderduin en W.
van der Plas. G. CVerdoes en D. K.
Messemaker. G. Plugge en J. van
Duin. J. van der Spijk en L. van
Egmond. J. van Duijn en L. Guijt. C.
Schaap en M. Ouwehand. P. J. van
der Plas en K. J. Haasnoot.
KAT YIJK AAN DEN RIJN
„Semper Melius" Het r.k. da
meskoor „Semper Melius" mag er
zich steeds op beroemen volle be
langstelling te trekken. Daar draagt
vooral veel toe bij het kinderkoor
van de vereniging. Een kinderkoor
heeft altijd een bepaalde aantrekke
lijkheid en heeft bovendien 't voor
deel, dat het extra publiek trekt:
ouders, verwanten vrienden en ken
nissen.
Het r.k. kinderkoor „De Duinpie
pers" kwam gisteren in het parochie
huis met de kinderoperette „Repel
steeltje" in vijf bedrijven. Het kin
derkoor heeft al sinds enkele jaren
een goede reputatie, dus konden we
niet anders verwachten dan een in
bijna alle opzichten goede voordracht
en stemvorming. Wel zouden we nog
wat meer „losheid wensen", maar ja,
het is niet gemakkelijk dit de kin
deren ten volle bij te brengen. Maar
het auditorium kon tevreden zijn en
het koor oogstte dan ook na ieder be
drijf een .daverend applaus.
Het dameskoor trad voor het eerst
op met enkele nummers. Gezien het
eerste optreden zullen we ons van
critiek onthouden, maar de liefheb-
berst sters) kunnen we met een ge
rust hart toezeggen, dat het dames
koor haar naam „Semper Melius" d..i
steeds beter, in de toekomst eer zal
gaan aandoen.
De leiding is bij Willy Verburg uit
Leiden hiervoor in goede handen en
de donateurs, voor wie deze uitvoe
ring voornamelijk bestemd was, zien
met belangstelling een volgende uit
voering tegemoet.
NOORDWIJK
Ouders eerste communicantjes
Zondag 30 april en zondag 7 mei zijn
in de parochie van St. Jeroen de da
gen waarop de kinderen hun eerste
H. Communie zullen doen. Op elk
van deze dagen zullen 75 kinderen
voor het eerst volledig deelnemen
aan de Eucharistieviering. De' voor
bereiding op deze gewichtige ge
beurtenis is niet alleen de taak van
de priester en van het onderwijzend
peroneel der school, doch ook de taak
van de ouders. Om de ouders hierbij
te assisteren, wordt vrijdag 21 -april
a.s. 's avonds te 8 uur in rest. Flora
een Ouderavond gehouden, waarbij
de bekende paedagoog, Frater Bellar-
minus Mol, het woord zal voeren.
De verwachting is, dat alle ouders
deze interessante bijeenkomst zullen
bezoeken.
Concours d'Elègance voor Touring
cars Het Concours d'Elegance voor
toeringcars, zal ook dit jaar plaats
vinden en wel op woensdag 3 mei a.s.
Géboren: Yvonne L. d. van L.
J. Hazenoot en K. v. Duin. Adriana
Q, M. d. van Q. J. Vink en A. Th.
Groenendijk. Jacobus z. van A. v.
Duijn en J. Zuidhoek. Albertus H. P.
z. van H. J. de Haas en H. A. M.
Steenvoorden. Petrus A. z. v. H. A.
J. Lambers en L. M. Beekman. Paulus
H. v. van H. A. J. Lambers en L. M.
Beekman.
Ondertrouwd: J. H. J. Berger en H.
Soetekouw. C. D. Wasenaar en A. M.
Barnhoorn. F. v. d. Berg en W.
Bollinger.
Getrouwd: J. M. de Groot en M.
P. W. Zandbergen. C. v. Rooden en
J. M. Peschier. N. C. Plomp en H. J.
M. Mooijekind. G. D. Brouwer en G.
v. d. Haak.
RIJNSBURG
WONINGBOUWVER. „SPINOZA"
In de grote zaal van de Jeugdha-
ven kwamen de leden van de wo
ningbouwvereniging Spinoza in ver
gadering bijeen. Deze vereniging telt
ruim duizend leden, bijna eenderde
gedeelte van het woningbezit van
Rijnsburg wordt door de vereniging
geëxploiteerd en wel op een wijze
die bewondering afdwingt, niet al
leen plaatselijk, doch ook landelijk.
Financieel staat men er goed voor
en het woningbezit nam in het afge
lopen jaar tot 426 woningen toe. Voor
het lopende jaar zijn woningen in
aanbouw en plannen in voorberei
ding.
In zijn openingswoord zei de voor
zitter, de heer K. Zandbergen, dat
hij dankbaar was voor het gereedko
men van de eerste galerij woningen
aan de Knikkerbaan; wel vond hij,
dat de huur aan de hoge kant was,
nl. 17,- per week. Door de invoe
ring van de vijfdaagse werkweek en
de hogere prijzen van het bouwma
teriaal moeten wij, aldus spreker, er
rekening mee houden, dat de huren
van de nieuwbouwwoningen relatief
nog hoger zullen worden. In dit ver
band wraakte de heer Zandbergen
de woningpolitiek van de regering,
die de bouw in de vrije sector stimu
leert en de woningwetbouw afremt.
Volgens spreker is dit een schot in
het hart van de woningbouwvereni
gingen. De huidige regeringspolitiek
heeft tot gevolg, dat de minst draag-
krachtigen het langst onder de wo
ningnood blijven lijden. Spreker
hoopte, dat de mLiister in dit op-
zich op zijn schreden terug zal ke
ren. In systeembouw zag spreker
ging heil, doch wel in ver doorge
voerde normalisatie. Tot slot wees
de voorzitter er nog op dat, als het
weer meewerkt er dit jaar 70 wo
ningen in Rijnsburg gereed komen.
Bij de bestuursverkiezing werden
in de plaats van de niet-herkiesbare
leden N. v. Egmond en Jac. P. Noort,
de heren W. de Mooy en S. Kralt
gekozen. Daar de huidige administra
teur, de heer B. Hensen, Rijnsburg
gaat verlaten, werd in zijn plaats de
heer C. Noort benoemd. Verder werd
deze avond nog door de leden aan
het bestuur toestemming verleend-
tot aankoop van grond, het maken
van nieuwe bouwplannen en een wo-
ningruil.
Geboren: Drees z.v. H. Hoek en
T. C. M. v. d. Meer; Maria Wilhelmi-
na d.v. J. de Koning f-n A. C. de
Ruiter; Catharina Johanna d.v. A.
Mulder en A. C. v. d. Pol; Robert
Armand z.v. R. A. Surquin en E. E.
Lounaars.
Ondertrouwd: G. v. d. Mey 23 j.
en J: Huksloot 21 j.
Getrouwd: J. M. de Groot 28 j. en
M. P. W. Zandbergen 26 jaar; C. de
Haas 21 j. en A. Kromhout 20 j.
WASSENAAR
BEROEP VAN KERKBESTUUR
VAN „ST. WILLIBRORDUS"
OP GEDEPUTEERDE STATEN
Op de openbare vergadering van
Gedeputeerde Staten van Zuid-Hol
land van donderdag 20 april a.s.
komt onder meer in behandeling een
beroep ingevolge artikel 76, 2e lid
der Lager-Onderwijswet 1020 van
het rooms-katholiek kerkbestuur van
de parochie van de H. Willibrordus
te Wassenaar, tegen het besluit van
de raad dier gemeente d.d. 8 juni
1960 waar bij dat bestuur ontvanke
lijk is verklaard in zijn aanvrage be
treffende het aanbrengen van een
nieuwe centrale verwarmingsinstal
latie in het vóór het jaar 1929 tot
stand gekomen oude gedeelte van
het schoolgebouw Kerkstraat no. 26
en voorts de medewerking is gewei
gerd voor zover de aanvrage betrek
king had op het aanbrengen van een
nieuwe centrale verwarmingsinstal
latie in de in de jaren 1929, 1934 en
1955 tot stand gekomen uitbreiding
van dat schoolgebouw.
Gemeenteraad verwierp uitbreiding zondagsverkoop
en met 30 september op alle dagen
en van 1 October tot en met 31 maart
op zaterdag, zon- en feestdagen.
Alvorens hierop nader in te gaan
wezen b. en w. de raad op een cate
gorie onder de inrichtingen, waaraan
bij de genoemde wijziging niet vol
doende aandacht is geschonken. Het
college had hierbij o phet oog de ex
clusieve gelegenheden in de bad
plaats, welke voor het nationale en
internationale vreemdelingenverkeer
van uitzonderlijk grote betekenis zijn
t.w. Huis ter Duin, Rembrandt- en
Palacehotel. Voor deze inrichtingen
dient een speciaal sluitingsuur te
worden vastgesteld en b. en w. ach
ten de tijd van 4 uur 's nachts in
overeenstemming met de behoefte.
Ook voor de bar-dancings dient een
speciale regeling in het leven te wor
den geroepen. Om aan de moderne
behoefte aan vermaak voor de vreem
delingen te voldoen, trekken de eige
naren van de inrichtingen dansor-
kesten aan, hetgeen uiteraard een
kostbare aangelegenheid is, zodat het
voorstel inhoudt tot 2 uur, mits er
een dansorkest van vijf personen aan
wezig is. Het „overlopen" na 1 uur
van een inrichting met een normaal
sluitingsuur naar een inrichting, die
een later sluitingsuur heeft, zouden
b. en w. willen uitsluiten. Nadat bij
na alle raadsleden over dit voorstel
hun mening hadden te kennen gege
ven, deed de heer Sedelaar het voor
stel, geamendeerd door de heer v.
De voltallige raad van Noordwijk
kwam gisteravond bijeen onder voor
zitterschap van burgemeester mr. G.
F. W. v. Berckel, voor de behandeling
van een korte agenda, wat echter niet
tot gevolg had, dat deze vergadering
vroeg afgelopen was, want punt 8
„wijziging regeling sluitingsuur voor
winkels en dranklokaliteiten" deed
zoveel stof opwaaien, dat op een ver
gevorderd uur het laatste stuk onder
de hamer doorging.
Het bewuste stuk „Wijziging rege
ling sluitingsuren voor winkels en
dranklokaliteiten" was op de agenda
geplaatst naar aanleiding van een
tweetal adressen van het bestuur van
„Noordwijk Actief", waarin de raad
werd verzocht bepaalde beslissingen
te nemen op het gebied van de slui
ting van café's en van winkels in het
vóórseizoen, te onderscheiden in 3
delen: A. de sluitingstijden voor bar-
dancings e.d.; B. de sluitingstijd voor
snackbars; C. de openstelling van be
paalde winkels op de zondagen in het
voorseizoen, eveneens te regelen in
de verordening winkelsluitingswet.
A. Door de 34e wijziging van de
A.V.P., vastgesteld op 21 april I960,
zijn de café's e.d. in de periode van
1 juni tot en met 15 september ge
opend tot 1 uur 's nachts. Deze rege
ling heeft in het algemeen goed vol
daan, doch vanwege de concurrentie
zou het volgens adressant evenwel
gewenst zijn de z.g. bar-dancings tot
2 uur open te laten: van 1 april tot
Riemsdijk, om het voorstel van b. en
w. aan te nemen, echter met wegla
ting van het „overloopverbod". Daar
toe was het college bereid, voor de
tijd van 1 jaar; volgend jaar kan aan
de hand van bevindingen een defini
tieve regeling getroffen worden. Dit
voorstel werd met 13-4 stemmen aan
genomen.
B. Sluitingstijd voor snackbars;
hierover waren de meningen .ook
sterk verdeeld, doch iets vlotter
kwam de beslissing, dat deze inrich
tingen van 1 juni-14 september ge
opend mogen zijn tot 2 uur en van
15 september-31 mei een half uur la
ter dan de wettelijke sluitingstijd.
Winkels op zondag
C. Openstelling op de zondag van
winkels in de maanden april en mei.
Tot nog toe iSs krachtens de seizoen
verordening, toegestaan, dat op zon
dag bepaalde winkels in de maanden
juni, juli en augustus, eveneens weer
op bepaalde uren, geopend mogen
zijn. Dit verzoek om vervroegde
openstelling op de zondag werd ge
motiveerd door te wijzen op de ver
koop in de café's en restauraties en
door de straathandel. De heer Sede
laar stelde voor, de openstelling van
de winkels te vervroegen tot 15 april
voor „alle winkels" en dat dan alle
artikelen verkocht mogen worden, dit
met het oogmerk op de „branche
vervaging". De heer Vogelaar deelde
namens de Prot.-Chr. fractie mede,
dat deze noodgedwongen was meege
gaan met de beslissing van vorig jaar
en tegen iedere verruiming was van
openstelling op zondag. Het advies
van b. en w., om geen toestemming te
verlenen voor een verdere verrui
ming van de verkoop op zondag, kon
zijn fractie ten volle ondersteunen.
Verscheidene leden voerden al of niet
prettig hierover het woord. Prettig
was echter wel de verklaring van de
heer Vogelaar, dat de samenwerking
van de Prot. Chr. met de katholieke
in de raad steeds zeer goed is ge
weest en hij de overtuiging is toege
daan dat deze ook in de toekomst zo
zal blijven. Het voorstel van de heer
Sedelaar werd hierna met 9-8 ver
worpen, zodat de bestaande verorde
ning blijft gehandhaafd. Alleen zal
aan de Kamer van Koophandel advies
worden gevraagd over de „brancher
vervaging".
Krediet voor de aanleg van de ver
bindingsweg Herenweg-Gooweg werd
verleend en de mededeling werd ge
daan, dat na het seizoen aan dit werk
begonnen zal worden. De voorstellen
krediet voor type-onderwijs aan
ULO-scholen, verhoogd krediet voor
parkeergelegenheden Langevelder-
slag en kredieten voor vervanging
bronnen en installatie machinekamer
waterleidingbedrijf werden toege
staan. In de rondvraag bracht de heer
Meskers dank namens de bejaarden
voor de tegemoetkomende houding
van b. en w. inzake de verhoogde wa
terleidingtarieven, waarmede de
minst draagkrachtigen ten zeerste ge
baat zijn. Hierna volgde sluiting.
Werken in buitenland. H. W. M.
S. Ik wil gaarne werken in het bui
tenland. Tot wie moet ik mij wen
den?
Informeert u eens op het advies-
en inlichtingenbureau Centraal Sta
tion te Amsterdam.
Adres KNAU. De heer A. G. K.
te Warmond vraagt het adres van
de KNAU.
Het secretariaat van de KNAU is
gevestigd Brinkstraat 53, Amster
dam.
Zilver stuivertje. Ik ben in het
bezit van een zilver stuivertje uit
1739. Kunt u mij ook zeggen of dit
een zeldzame is en of er nog veel
veel van deze stuivertjes zijn. Wan
neer dit zo is, kunt u mij dan ook
zeggen of hij nog iets waard is, al
dus A. v. D.
Het aantal dat van deze stuivers
is geslagen staat niet geregistreerd.
Ook is niet bekend hoeveel er om
streeks 1840, toen deze munten wer
den ingetrokken, werkelijk zijn in
geleverd. Hoeveel er dus nog van
bestaan, valt niet te zeggen. De
waarde hangt in grote mate af van
de staat waarin de munt verkeerd.
Ongeveer stempelnieuwe exempla
ren zijn natuurlijk vele malen zeld
zamer dan gebruikte en/of afgesle
ten exemplaren. Voorts hangt de
waarde erg af van wat een liefheb
ber er voor geeft en is dus niet te
bepalen. Voor een goed exemplaar
zoudt u, om de gedachten te bepa
len een waarde van ca. ƒ1.kun
nen aanhouden; voor een zeer mooi
oud exemplaar dus enkele kwartjes
meer.
Tassen tempels en pagodes Trijst het kruis
Eeu land met vele religies
Noodgedwongen
door streekplan
Onder voorzitterschap van de heer
W. Buschman vond in het Vereni
gingsgebouw aan de Beekbrug de
26ste jaarvergadering plaats van de
R.K. Woningbouwvereniging „Het
Gezinsbelang". Voorzitter Busch
man was bly voor deze spontane
opkomst en hoopte er een gezellige
contactavond van te maken. Het was
alleen jammer, dat er zo weinig da
mes (verloofden of vrouwen) aan
wezig waren, daar ook zij op deze
vergadering waren uitgenodigd. Het
is altijd prettig als er veel werk is
vóór een woningbouwvereniging.
Immers, veel werk betekent veel
bouwen. En juist voor de Engel is
het zo hard nodig, dat er weer ge
bouwd gaat worden, daar er na
19,51 geen enlfeel huis is bijgekomen.
In verband met het streekplan zijn
de omstandigheden om in de Engel
te kunnen bouwen nihil. We hebben
dus, als spreker, naar andere moge
lijkheden moeten zoeken, wat uit
eindelijk toch is gelukt.
Het jaarverslag van de heer Boe-
kel was weer een copie van de laat
ste jaren, daar ook dit jaar weer
niet werd gebouwd, ondanks de goe
de wil van het bestuur. Dit jaar zijn
wel 170 nieuwe ramen ingezet. Ge
lukkig 'kon de heer Boekei aan het
slot van zijn jaarverslag blijde ge
luiden brengen door de mededeling,
dat er 19 woningwet-woningen zul
len worden gebouwd. Helaas moeten
déze in Lisse-dorp worden gebouwd.
Ook de grond kon door de vereni
ging worden aangekocht.
De administrateur, de heer Bulten,
gaf hierna het financieel verslag van
het afgelopen jaar. De winsten over
de 37 woningen beloopt een bedrag
van ƒ3716,83; van de 32 woningen
is dit ƒ2022.17; van de 19 woningen
1437.19 en van de 73 woningen
ƒ5789.29. Aan onderhoud voor de 37
woningen werd dit jaar 10.344,69
betaald. Aan contributie werd 621.70
ontvangen. De rente bedroeg 3172.26.
Aan'huren werd pl.m. ƒ73.000 ont
vangen. De totale achterstand op de
huren bedraagt slechts f 180.16. Hier
uit blijkt dus dat de huren prompt
worden betaald en dat er slechts en
kele uitzonderingen zijn te consta
teren.
,De heer P. Romijn was periodiek
aftredend en moest om gezond
heidsredenen en vergevorderde leef
tijd zijn bestuursfunctie neerleggen.
In zijn plaats werd met algemene
stemmen de heer P. Meeuwissen ge
kozen, die reeds 5 jaar als toegevoegd
lid in het bestuur zitting heeft. Ook
de heer P. Warmerdam, eveneens
toegevoegd, moest wegens studie en
promotie, zijn bestuursfunctie vacant
stellen. Zodoende waren 2 zetels in
het bestuur ledig. Aan het bestuur
werden daarom toegevoegd de he
ren K. v. d. Meer en C.'J. Slobbe.
Hierna nam de heer Buschman
weer het woord en lichtte de verga
dering toe, dat men in Lisse zal moe
ten gaan bouwen, waar het in de En
gel vanwege het Streekplan onmo
gelijk is. Deze woningen zullen dan
worden gebouwd aan de C. Speyk-
straat, tegenover de in aanbouw zijn
de flatwoningen.
De heer Jac. v. Dijk, afgevaardigde
van de gemeente, verzocht de aan
wezigen zo spoedig mogelijk aan het
bestuur mede te delen of zij naar
Lisse wensen te verhuizen, alsmede
op grond waarvan, daar in Lisse
grote huizen zullen worden ge
bouwd.
In de rondvraag stelde de heer
W. P. v. Dijk voor het scheidend be
stuurslid, de heer Romijn, als dank
een blijk van waardering aan te bie
den. De vergadering benoemde hem
tot ere-lid. De heer v. Rooyen ver
zocht om grotere ramen (ruiten)
aan te brengen in de 19 grote ge
zinswoningen, daar deze de huizen
geheel niet flatteren. Het bestuur zou
dit ook graag willen, doch of dit
mogelijk is, is nog te bezien. Het
heeft de aandacht. Enkele weken ge
leden is er een verlichting gekomen
op het achterpad. De heer v. d.
Ploeg stelde voor eenzelfde ver
lichting alsnog aan te brengen bij
het Wit-Gele Kruisgebouw, daar ook
daar geen hand voor de ogen is te
zien. Ook hier hoopt men aan te
kunnen voldoen.
(van onze verslaggever)
Nieuw-Delhi (P P) - India is een merkwaardig land, zeker voor
ons, westerlingen. Het leeft op religie en dat is ook duidelijk waar
neembaar, want overal in het land zien we vele tempels en pagodes
De godsdienst, in welke vorm ook, leeft onder de Indiërs en dat
drukt zijn stempel op het gehele land. We vinden er de meest uit
eenlopende religies vertegenwoordigd. Vermoedelijk hebt u wel
gehoord van de methodisten, de babtisten, de adventisten, de an-
glikanen. Maar hebt u wel eens gehoord van de jains Men vindt
die in India. Zij dragen doekjes voor de mond, uit vrees dat zij een
mugje zullen inslikken. Niet omdat dit vies zou zijn, maar omdat
zij volkomen geweldloos door het leven willen gaan. Zij zullen
geen dier, hoe klein, hoe hinderlijk of hoe onbelangrijk ook, doden.
Zij kunnen daarom ook geen boer worden, want zelfs bij het ploe
gen bestaat de mogelijkheid dat zij een worm raken. Daarom hou
den de jains zich hoofdzakelijk bezig met huisnijverheid en klein
handel.
Bekender bij ons zijn de sikhs, want
hun naam komt nogal eens voor in
de kranten. Er zijn er ongeveer zes
miljoen en zij zijn uitnemende sol
daten, sterk in het leger vertegen
woordigd en verder in alle beroepen
over geheel India verspreid, ook al
woont het grootste deel in het noord
westen van het lapd. Zij dragen een
tulband en laten hun baard staan.
Zij verwerpen het veelgodendom der
hindoes, geloven in één God en heb
ben eigen heilige geschriften. Het be
staan van kasten, die overigens reeds
wettelijk zijn opgeheven, hebben zij
steeds ontkend.
Ramakrisjna en parsi's.
Wanneer U in India een priester ziet
in een saffraangeel gewaad, dan is
dat iemand die de ramakrisjna-be-
weging is toegedaan. Deze beweging
predikt de „harmonie der religies",
en probeert alle godsdiensten met el
kaar te verzoenen. Zij verc -en Rama
krisjna, een heilige man uit de vorige
eeuw als een soort goddelijke profeet
en zijn echtgenote, die in 1020 strief,
wordt door hen beschouwd als „hei
lige moeder". Tot hun eer moet wor
den gezegd, dat zij bizonder hulp
vaardig zijn en veel goed doen.
Voorts treffen we in India de parsi's.
Kaarsen, bloemen, wierook
ernstig mediterende mensen
palen de sfeer in de hindoetem
pel. Dit is 'n beeld, dat wij
heel India vinden.
Zij zijn heel lang geleden uit Perzië
gekomen en aanbidden nog steeds
Zoroaster, de oude God der Perzen.
Tot hun gemeenschap behoren vele
succesrijke handelaren en zeer rijke
ondernemers, zoals de familie Tata.
Deze heeft zich niet slechts de roep
verworven van rijkdom omdat zij een
groot aantal bedrijven beheerst, maar
zij Is ook vermaard door haar sociale
werkzaamheden en haar modelfa-
brieken.
India is de bakermat van het boed
dhisme en dit heeft vele aanhangers
gekend, doch nu niet meer in zo aan
zienlijke mate. Deze godsdienst heeft
zich meer naar het oosten verplaatst.
De drie grootste.
De drie grote godsdiensten in India
zijn die van het hindoeïsme, het
hammedanisme en het christerdom,
hoe onwaarschijnlijk dit laatste ook
mag klinken. Van' de omstreeks 381
miljoen inwoners zijn er naar schat
ting 320 miljoen hindoes. In hun tem
pels vindt men de beelden van tien
tallen goden en godinnen. In het
zuiden des lands rijst boven zo'
tempel een soort platte piramide uit
(de grootste tempels hebben er meer)
die aan vier kanten bezet zijn met
beelden. Er is altijd een vijver, waar
de gelovigen zich baden of de handen
wassen, alvorens de tempel te betre
den.
Meestal wordt één go^ eid of godin
als opperste macht erkend;
tempels zijn gewijd aan Sjiva, aan
Visjnoe, aan Brama, of bijvoorbeeld
aan de godin Minatsji. Sjiva wordt
dikwijls voorgesteld als een godheid
met vele armen. De geluksbrengende
Ganesj heeft een ollfaintensnuit.
Toch één enkele God.
Er zijn vreemdegestalten bij al deze
goden en godinnen. Maar wij spraken
met een „pandit", een tempel be
waarder en deze wijze man zei ons
„Al deze vele gestalten zijn verschij.
ningsvormen van één enkele God,
waarvan niemand de vorm kan weer-
geven. In diepste wezen is het hin
doeïsme geen veelgodsdienst, ook al
lijkt het er misschien uiterlijk op,
omdat wij weten dat het allen
schijnlngsvormen van die ene God
zijn."
De golovigen bidden bij de beelden
van hun voorkeur, laten er wierook
branden en brengen er bloemen heen
De moslims - meer dan veertig mil
joen - bezoeken trouw hun moskeeën,
buigen zich voorover in de richting
van Mekka, wanneer zij bidden op
hun kleedjes. Er zijn prachtige mos
keeën in het noorden van India, uit
de tijd (vooral van de vijftiende tot
de achttiende eeuw) dat hun koningen
India binnendrongen met machtige
legers en het land overheersten.
Zij spreken vaak Oerdoe, de taal
waarin ook hun kranten verschijnen,
die de officiële taal is van west-
Pakistan. De voornaamste spraak der
Hindoes is het hindi, dat de nationale
teal moet worden. Tot zolang blijft
Tien miljoen christenen.
De tweede minderheid in India is
die der christenen: tien miljoen men
sen. Onder de protestanten (om
streeks vijf miljoen) vinden we alle
mogelijke richtingen. De vijf miljoen
katholieken vormen een hechte orga
nisatie, met 70 bisschoppen, van wie
het grootste deel Indiërs.
Het aantal buitenlandse missionaris
sen vermindert geleidelijk. De chris
tenen zijn trouwe burgers van hun
land. Hun geloof is hier reeds gepre
dikt, zo zeggen zij, door de apostel
Thomas, en nadien hebben zendelin
gen uit het naburige oosten tal van
gemeenschappen gesticht.
Toen een groep fanatieke hindoes
(gelukkig zijn dit er weinigen) be
weerden dat de christenen „een
vreemd element" vormden in de
Indische samenleving, heeft premier
Nehroe persoonlijk ingegrepen en
dat fel ontkend. Hij heeft er op gewe
zen, dat het christendom behoort tot
de oudste religies van India.
Natuurlijk zijn de voorouders van
velen hunner pas later bekeerd door
Portugezen en Engelsen. De Portu
gese missionarissen gaven bij de doop
aan de Indiërs ook Portugese namen
die hun nakomelingen nu nog dragen.
Maar deze christenen zijn authen
tiek „Aziaten", en gevoelen zich ook
als zodanig.
Grote invloed.
Wij constateerden persoonlijk welk
een grote invloed deze tien miljoen
christenen in India hebben. Zij heb
ben steeds grote aandacht geschonken
aan het onderwijs, met als gevolg dat
men onder hen bijna geen analfa
beten aantreft. Uiteraard werkt dit
in een land waar nog zovelen niet
kunnen lezen of schrijven, bizonder
gunstig uit, want voor belangrijke
posten kiest men lieden die minstens
kunnen lezen en schrijven en liefst
nog ergens in gestudeerd hebben.
Hieruit is te verklaren dat juist zo
veel christenen posities op niveau
bekleden. India is daar zeker niet
slecht mee af. De Indiase christenen
vormen een progressief element, zij
bevorderen sociale verbeteringen,
hygiëne en medische zorg. Wat dat
aangaat hebben missie en zending
voortreffelijk werk gedaan. Zij heb
ben ook de positie van de vrouw in
India aanmerkelijk verbeterd. De In
diase kerken worden steeds meer
zelfstandig en zetten goede tradities
voort.
India is geen hindoe-staat Zijn
grondwet heeft geen religieuze basis.
De wet beschermt alle godsdiensten.
In de partijen vindt men ook alle
richtingen vertegenwoordigd, even
als in parlement en regering. Op de
hoogste posten treft men ook chris
tenen aan. Zij vormen weliswaar
slechts een klein deel van de totale
bevolking, maar hun invloed vooral
op het gebied van de opvoeding is
bizonder groot, groter dan men uit
hun aantal zou afleiden.
Niettemin overweegt in dit wonder
lijk mozaiek van het Indiase geeste
lijke leven natuurlijk het hindoe
patroon.
(Nadruk verboden)