Leke-vóórpreek voor a.s. zondag DE NIEUWE OPEL REKORD 1961 N.v.HET M©T©RHUIS GROOTSE HERDENKINGSBIJEENKOMST IN LISSER AGATHAKERK WEER GOUDEN DUKATEN GESLAGEN lid van de SES VRIJDAG 11 NOVEMBER 1960 DE LEIDSE COURANT PAGINA 5 Over de ruzie van twee overleden vrouwen De les is genomen uit de tweede brief van de H. Paulus aan de Corinthiërs, tweede hoofdstuk, 23e vers: „Ut minus sapiens dico: Als een onwijze spreek ik." Beminde gelovigen! Mannen, broeders! Vrouwen, zusters! O! b(eminde) g(elovigen), u zult komende zondag een preek, laat ons hopen een korte preek, een preek je dus te aanhoren krijgen, zoals u er zelden een te horen krijgt. We weten het allen onder elkaar, dat we niet dikwijls (beken gerust' nooit) op de Dag des Heren - voor het geval u het vergeten mocht zijn: de zondag - naar het godshuis tijgen, opgekropt met nieuwsgierigheid, wat de „gewijde redenaar" ons zal hebben mede te delen. Dat is fout - maar waar ligt de fout? Natuurlijk bij de b.g. Maar alles wat natuurlijk genoemd wordt, is voor de wetenschap een groot raadsel. En zo is het ook met die ongewijde nieuwsgierigheid naar gewijde welsprekendheid. Maar a.s. zondag krijgt u een preekje te horen 5 a 6 minuten geloven we, in ieder geval hopen we dat en beminnen we dat - waar u allen met nieuwsgierigheid naar toe zult draven. Er zal - zijn wij goed ingelicht - gepreekt worden over de ruzie van de dames Evodia en Syntyche in ieder geval over de brief van de H. Paulus aan de inwoners van Filippi (want Filippenzen vinden wij maar een vreemd woord). Zo'n ruzie tussen twee vrouwen, die vermaand worden „eensge zind te zijn in de Heer", is op de tong van een handig predikant al een prachtig gegeven voor een oecumenische uiteenzetting. (We vinden het tussen haakjes wel verschrikkelijk, dat die onenigheid van Evodia en Syntyche nu al bijna 2000 jaar op iedere 23e zondag na Pinksteren wordt opgerakeld.) Maar het ongewone van de a.s. zondagse preek is niet alleen, dat er niet over geld gepreekt wordt. Er komt nog iets buitengewoon ongewoons by: er wordt niet gebedelpreekt, maar er wordt wel een collecte gehouden. Dat is bedenkelijk. Sommige goede zielen vragen zich tegenwoordig af: is de Roomse Kerk nog wel Rooms? Ter geruststelling mogen we eraan herinneren, dat de Paus van Rome niet de volgende zondag (let wel!) maar de daaropvolgende (let wel!) om geld voor een verjaardagscadeautje vraagt en daartoe door de bisschoppen van Nederland vorige zondag al een brief heeft laten voorlezen. En dat de bisschop van Rotterdam u (in ge dachte) verzoekt a.s., volgende en vorige zondag niet te vergeten, dat de eerste schaal is voor de kerkenbouw. En dat tevens een bijdrage wordt verzocht voor de seminariebouw, voor priesteroplei ding, voor het onderhoud van de kerk., voor de armen, voor de slijtage van de plaats, waar u op knielt, voor de St. Elizabethpen- ning en voor een kaarsje. Er zal deze week echter geen collecte zijn voor de uitgaansdag van de misdienaars. B.g., wie twijfelt nu nog of de Roomse Kerk de ware Kerk is? In ieder geval een goed-Roomse Kerk is? - In ieder geval een goed geefse Kerk is, want de Kerk heet het tegenwoordig „zijn wij", (zeer juist, ook wat het geven betreft). Vandaar dat het een prijzenswaardige gedachte was, bü wijze van uitzondering, nu eens een korte preek zonder collecte te hou- den en in één adem een collecte zonder preek. We vinden dat een glorieus idee. We vermoeden, dat dit pracht-idee geboren is uit de eigentijdse behoefte aan méér samenwerking tussen geestelijken en leken. De St. Willibrord-vereniging is er de gangmaakster van onder het mot to: gebed uit de kansel, geld uit de krant. Maar wij aan de krant bidden nu, dat u ons als wijlen Hendrik IV niet in ons papieren koorhemd laat staan en komende zondag (2e schaal) bij het godvruchtig aanhoren van de onenigheid van Evodia en Syntyche onmiddellijk zult denken aan de St. Willibrord-vereni ging! Aan de collecte, bedoelen we. Er staat over die onenige dames namelijk iets geschreven wal u alléén in uw zak kunt steken, als u de portemonnee eruit haalt: "want zij hebben mij bijgestaan in de strijd voor het Evangelie". B.g.! „De vijf minuten zijn om" zou St. Willibrord zeggen. Sta zijn binnenlands apostolaat by in de strijd voor het Evangelie met uw dankbare gave: Rooms te zijn. In ernst, is er iets heerlijkers op aarde dan katholiek te zijn? Gun dat ook anderen. Open voor hen de deur door de beurs te openen. Geef geld als water, als blijk van gedoopte dankbaarheid. Dan weten wij zeker, b.g., dat, evenals die van Syntyche en Evodia, ook onze namen in het boek des levens staan, niet vanwege de ruzie, maar omdat wij evenals zij het St. Willibrord-apostolaat hebben bijgestaan „in de strijd Voor het Evan gelie" Amen. 'n Geheel nieuwe conceptie, herzien op tal van details, verbeterd op vele punten waar de vorderingen der techniek die moge lijk maakten, te veel om op te noemen. Deze Rekord moet U komen zien, liever vandaag dan morgen. U moet er In rijden, zelfs als U nog niet aan een nieuwe wagen denkt. Moderne bouw, klassieke schoonheid, méér ruimte, ook voor Uw koffers en dan dié enorme wegvast- held, die zelfs de concurrentie graag als voorbeeld noemt, bij zoveel economie. Want zuinig is de Rekord als geen andere In deze klasse. U vindt de Rekord In onze Showrooms, naast zijn grote broer, de onvolprezen Kapitan, In al zijn uit voeringen. Stel Uw bezoek niet uit; kom liever vandaag nog. Exclusieve afwerking tot in alle details. 'n Reus van 'n motor - onvermoei baar. Meer kilometers op minder benzine. Rotsvaste wegligging. Verrassend comfort voor alle Inzit tenden. Een zee van kofferruimte. Langere levensduur. Uitzonderlijk lage onderhoudskos- De hoogst denkbare Inruilwaarde. Binnenkort Uk leverbar het nieuwe model OFEL CARAVAN en OPEL BESTELWAGEN Showroom: Stationsweg 1 en 2 Kantoor, werkplaats en garage: Morssingel 1b Hoge Rijndijk 5 Tel. 24741 (Advertentie) opperwachtmeesters De Ridder en Pijl controleerden de verrichtingen van de reservisten. De pokomst be droeg 75 pet. De burgemeester heeft de gehele oefening bijgewoond. Re serve-adjudant Kronenburg uit Lei- se". Laudate Dominum. Looft den derd°7 Heer, gezongen door het gemengde v00r de reserve-poli tie, alle oefenln- koor van de parochie rondde dit on- 8e[V Nadat de heer Barnhoorn burgerlijke en geestelijke autoriteiten welkom derdeel af- afloop werden in het poliuebu- had geheten bij de herdenking van het 500-jarig bestaan van een rooms- Tot besluit van deze herdenkings- reau onder het genot van een kopje katholieke parochie in Lisse sprak pastoor G. F. Schneiders een feestrede avond warcj gezamenlijk het Credo verwarmende koffie de gemaakte uit waarin hij memoreerde de betekenis hiervan voor de dorpsgemeen- gezongen, schap. De pastoor besprak de moeilijkheden waarin de gemeenschap ge raakte. We moeten elkanders overtuiging eerbiedigen en verlangen naar 500-JARIG BESTAAN DER PAROCfflE GEVIERD koffie fouten en minder goede handelingen besproken. eenheid in Christus waarvoor wij veel moeten bidden. Hier is godsdienst- Tp^tOOimtpllinP PPOIHHld zin gebleven, ook bij onze protestantse broeders en zusters; de onkerkelijk- oor Des middags was door de heer P. Gerven de tentoonstelling Lisse, GEMEENTE HUISSEN KREEG GELIJK De arrondissementsrechtbank in heid is hier in Lisse gelukkig gering. Hierna werd gezamenlijk gezongen het Te Deum Laudamus, U, God, lo ven wij. Door het jongenskoor van de St. Agathaparochie werd onder lei- X: ding van de heer Van Hullen enige liederen gezongen. die betrekking heeft ophet 500-iarig Nadat deze zang was verklonken beklom de burgemeester de preekstoel. b?.s.taan. d®. f' Arnhem heeft vandaag uitspraak ge- Het moet wel vreemd zijn om hier op de preekstoel van deze kerk een ,fe0Pe"d ,n het Pa™ jb daan in de geruchtmakende kwestie burgemeester te zien, getooid met zijn ambtsketen. Ik kan u verzekeren, aan de Bondstraat, waarbU a® dut- tussen een internationaal expeditie- aldus de burgemeester, dat ik mijzelf ook bepaald onwennig voel op deze gemeester, vele geestelijken, broe- bedrijf en de gemeente Huissen in gewijde plaats, vanwaar normaliter steeds Gods Woord wordt verkondigd. .T.tvLn de Betuwe. nodigden aanwezig waren. De exploitanten van dit bedrijf, De heer v. Gerven roemde de me- de gebroeders Maters, lieten in de- HERSTEL VAN DOOPKAPEL ALS PAROCHIEGESCHENK Ik zal geen herdenkingsrede uit spreken, aldus de burgemeester, maar nu de Agathaparochie haar 500-jarig bestaan viert is het echter wel juist, dat op enigerlei wijze tot uitdruk king gebracht wordt, dat gedurende die vijf eeuwen een nauwe samen werking heeft bestaan tussen kerke lijk en burgerlijk leven, tussen ker kelijk en burgerlijk bestuur. De so ciale structuur in de parochiële ge meenschap werd verstevigd en ver diept; een kerk in de Engel en een in Meer en Duin. Dit vond zijn oor zaak in de groei der burgerlijke ge meente waarvan de bollencultuur enorm toenam. Het gemeentebestuur moest de sociale en economische voor hun aardse bestaan, waren trots krachten gelegenheid geven tot ont- op en dankbaar voor hun eigenkerk. w^rdigs*tezien,"leder, ook de niet- viele procedure aanhangig was ge plooiing en in organiserende leiding Zij hebben de grondslag gelegd voor ro0ms-katholiek, die belang stelt in maakt, zorg dragen vooral aan een hechte datgene, waarvan thans door ons al- bet gebeuren in oud-Lisse, wordt plaatselijke gemeenschap. Maar het ien op zo royale wijze de geestelijke aangeraden deze tentoonstelling te gemeentebestuur kon en kan zijn vruchten geplukt kunnen worden, bezoeken, doel niet bereiken indien zijn stre- Dankbaarheid daarvoor past aan heel ven geen wortels vindt in het kerke- Lisse. Voor allen in Lisse, van welke lijk leven, waarin de ware vorming godsdienstige gezindheid zij ook mo- van de mens ligt. Het bezitten van gen zijn geldt het jaar 1460 als het de door de Kerk geleerde deugden jaar Van de eerste zelfstandigwor- maakt de mens tot de ideale staat- ding van Lisse als religieuse gemeen- Aan onze abonné's in Lisse Door een betreurenswaardig misverstand is in een gedeelte van onze editie van gisteren, be stemd voor de bollenstreek, het verslag van de herdenking van het 500-jarig bestaan van de St. Agatha-parochie te Lisse uitge vallen en het was ons om tech nische redenen niet meer moge lijk dit verzuim nog dezelfde dag te herstellen. Wij betreuren dit zeer, niet minder voor ons zelf dan voor onze lezers in Lisse. dewerking, die het tentoonstellings- cember van het vorige jaar tegen de comité heeft gehad van het hoofd gemeente een eis tot schadevergoe- van de gemeente. Spreker dankte al- ding van 100.000 gulden instellen in len die uit hun privé bezit vele verband met het niet-aanleggen van waardevolle en onvervangbare stuk- een weg achter en ten behoeve van ken voor de tentoonstelling ter be- hun transportbedrijf .Tegen deze eis schikking hebben gesteld. ging de gemeen.eraad op 27 januari De heer A. M. Hulkenberg, de van dit jaar met 9 tegen vier stern- auteur uit het gedenkboek „De Sint men in verweer. Aagtenkerk van Lisse", gaf in een De rechtbank heeft nu de eis tot rondleiding uitleg over veel van het schadevergoeding aan de gebr. Ma- tentoongestelde. We zagen bidprent- ters ontzegd. jes uit 1600 en een schrijven van De raadsmeerderheid heeft met het Paus Leo XIII waarin aan de pause- succesvolle verweer dus een ton voor lijke zouaaf Mesman uit Lisse twee de gemeente verdiend, ere-tekenen, Bene Merenti, worden De kwestie Maters is aanleiding toegekend. Ook het testament van geweest tot een motie van wantrou- pastoor Ewaut Floriszoon van 1522 wen tegen het beleid van burgemees- ligt als een vergeelde herinnering ter Terwindt, die eigenmachtig en aan vroeger onder modem glas. „Mijn onbevoegd optreden werd verwe- jaarwedde bedraagt f 400," schreef ten. in de vorige eeuw een pastoor uit Gedeputeerde Staten namen deze Lisse aan zijn bisschop. motie destijds voor kennisgeving Er is heel veel moois 'en merk- aan, mede omdat inmiddels een ci- DE KINDEREN ZEURDEN ZO LISSE KAMPEERVERORDENING VOOR GESTELD Naar b. en w. aan de Raad berich- regelen te stellen met betrekking ^Lj5dle.n'.hJ,'„ain.b.ele„1:?fuw?" aangebracht, omdat het kijkgeld niet Een ongewone zaak voor de Haag se politierechter was die van een 40- jarige schilder W. uit Leiden, die in de periode van 10 maart tot 2 juni jl. de verzegeling van zijn televisietoe stel, vanwege de directie van de PTT dorpsbeeld siert als monument van was betaald, had verbroken. De Hierna sprak de burgemeester klassieke st.hoonheid. De geschiede- gnMtaïïThtarloè li"vmS!'tot schlld" had hel kUkgeld niet kun- rer de eeestelnke en sociale nood, iiDe noodzaak niertoe is vooral tot __n ftnhrenpen maar znn acht km- Van vandaag af zullen er in Ne- daalder is de dukaat Nederlands 0 ~-d~-geërteiyke en socfale nood, Re noodzaak hiertoe is vooral tot ^pW«ge^m«7ïijn acht kin derland gouden munten zijn, d.e vol. ™da'e ^t58?^,ue 9M en de de economische crisis der dertiger neer ove^ge h!md"de™Iren ^n- ÏÏÏX'rf&ïïï",deren hadden op zaterdagmiddag zo gens de nu geldende muntwet zijn middellyn mfflfmeter. Deze gege- deren hier in I^se rich wellicht over ^et mog.lijT'bl^'Óm tegen geslagen. In de afgelopen weken vens wyken niet veel af van die van heeft de rijksmunt te Utrecht nl. - het vroegere gouden vijfje, voor het eerst na de tweede wereld- 'den 'sociale rechtvaardigheid, be- takW etentS SLdSVuüeS'S "n. da. hij het ris.ee maar had scherming van elementaire mense- christenen volkomen onbelane- mistoestanden politieel op genomen en de zegels had losge- n ViUC6CiC «üuue" -r lijke waardigheid, brandmerking van ^ersoSnhjkls te ftredenA habbfn zich heraden ^aakt. De rijksdaalders, guldens en alle onrecht en ook vaderlandsliefde. eeweest Dan is slechts de vraag of °mtrent de te treffen maatregelen. De toezichhouder van een van de overige pasmunten van ons munt- Kerkelijke en burgerlijke overheid h toed der vaderen hebben be- meer\U d^ ee£»gj kinderen bepleitte per brief het in- ----- - stelsel mogen niet door iedereen handelden omdat zij stonden onder waard en als de goede rentmeester °P1°sf1"? kan worden bereikt door beslaggenomen televisietoestel terug Twentsche Bank 3605 stuks voor de worden aangemunt. Met de gouden hiding van Gods Alwijsheid, waaraan it het eVaneelie hebben vermenig- vaststelling van een verordening. te geven omdat dit de kinderen verkoon bestemde gouden dukaten dukaat is het in d\t, opzicht, andT ook elk menselijk gezag wordt ont- B^ïijk Ml zUnTf wy Weliswaar zal deze verordening niet thuf# ho'dt< Men m0€t in Neder- verkoop bestemde gouden dukaten gesteld. Volgens «rtikel 5 (S)_vande ieend. Helaas is dat niet overal.meer een positieve bladzijde hebben ge- !?f?5kA land weten dat men dit niet onge straft kan doen" vond de officier zoen, doch zij menen dat zulks ook vrij voor zijn rekening gouden du- sterk uitgroeiende steden is het le- derhsVder^hristen^eicf^irT orfs6S<iorp, 8e®n aanbeveling verdient, gezien de van justitie, maar aangezien inmid- tegenstelling met het gouden katen te doen slaan aan s Rijks ven der mensen langzamerhand zo >and Na de rede van de bur- ontwlkkelin6 vaiJ het Vi?~ dels het achterstallige kijkgeld is F-"— Zje&JSSS.]derhs der'n ven der mensen langzamerhand zo jn ons jai geïndividualiseerd en vooral ook ge- gemeestei seculariseerd, dat de oorspronkelijke gezongen binding tussen burgerlijke samenle- sel is verdwenen. Minister Lieftinck, munt is (echter) niet verplicht par- ying en kerk g0eddeels is verloren vjjfje en"het gouden tientje is de munt. wanneer de werkzaamheden geïndividualiseerd en v^rS ook gel '"^êeYiefwerd Eezemenïhk sfa^; me en de recreatieve functie welke v! dukaat nl. de enige gouden munt die voor het Rijk of de overzeese ryks- seculariseerd, dat de oorspronkelijke |ezoneen de coupletten 1 en 6 van f bollenstreeIc volgens het streek- 35 boete - niet uit het Nederlandse muntstel- delen dit niet verhinderen 'sRyks bindin tuss;n burgerlijke samenle- ÊT^uLlmus -rv„u*n «iv» f„nc. spI ia vprdwpnpn Minister T.ieftinck. munt is (echter) niet verplicht par- iu >,0rinrnn nei tijdens wiens ambtsperiode de munt- tijen goud beneden honderd kilo- wet 1948 tot stand kwam, zag deze gram aan te munten in dukaten' munt als een middel tot schatvor- ming en als grondstof van onbetwist baar gewicht en gehalte en als een gegaan. In de praktijk van het open bare leven zien de kerkgenootschap- pare leven zien ae K.erK.genuuu»v;ii«ip- Drs. G. Kamerbeek zette de waar- n ontwprn-verordeninff vprhiedt m""IIU v«uivva«uc.y^ dan pen zich maar al te vaak terugge- den uiteen van het aan te bieden hetkamnS ^etexploHerenvan straf met dr,e ^aar Proeftyd op. Hy droneen naar een positie, waarin men cadeau aan het kerkbestuur: een gelastte de teruggave van het t.v.- orderde hij toch naast - ou,- uuclt en een maand voorwaar- plan zal gaan vervullen, welke func- dely-ke gevangenisstraf de teruggave t.e nog zal toenemen, wanneer de va„ het toestel. De politierechter leg- gep ande verbindingswegen met de d de schilder 25,- boete en een maand voorwaardelüke .gevangenis- Van 1642 tot 1808 werden meer c drongen naar een positie, waarin men cadeau aan het kerkbestuur; een ïpnjTf^aan ^^twppd^ulpfpldftorloe °P indirecte wijze nog trachten moet k0or van jonge meisjes zong en Tru- van rtikswege gegarandeerde han- 1808 tot aani de tweede wer ild(Gm telkens incidenteel het goede te di Dames bood de oorkonde aan, dels- of negotiepenning. In (feze laat- area 4jnJjoai^tuto Jooral van de injecteren Voor de Kerk is al het waarjn het hers(e, en de verfraaiing «te hoedanigheid vooral heeft de eds grote be' tijdelijke en aardse slechts middel van de doopkapel werd aangeboden. gouden dukaat een eeuwenoude tra- neaerianose auKaai sieeos gioie wc r h d j d men. H]khr y, ,d "f ditie langstelling bestaan. De thans in op- neI E„ A„j' u<! near A-, nuutenoerg mem d te belemmeren, zijn een aantal d t e' dracht van de Twentsche Bank ge- seiijke eindbestemming voor Gods een beschouwing over het oude Lisse uit20nderingen op dit verbod in de De naam dukaat komt oorspronke- slagen dukaten dragen het jaartal Troon in het eeuwige leven. Dat kan men allemaal lezen m het ver0rdening vastgelegd. Deze uitzon, lijk van een zilveren munt uit het 1960. zo deelt deze bank in een toe- De mensen van vroeger, wonend van zijn hand verschenen gedenk- derjngen kunnen echter weer onge- Sicilië van de 12e eeuw. Met de rijks- lichting mede. in hun schamele huisjes, ploeterend boek „De Sint Aagtenkerk van Lis- daan worden gemaakt voor bepaalde een kampeerboerderij, kampeerter- apparaat maar wel waarschuwde hij: rein, etc., zonder vergunning van volgende keer bent U het kwijt en w' hoor'" Teneinde de bonafide kampeerder en de bonafide exploitant niet onno- Met de volgende schepen kan zee post worden verzonden. De data, waarop de correspondentie uiterlyk gedeelten van de gemeente, of voor ter post moet zyn bezorgd, staan, de gehele gemeente gedurende een tussen haakjes, achter de naam van bepaalde periode per jaar, b.v. het het schip vermeld. Keukenhofseizoen. Argentinië: ms „Zaanland" (14/11) Door dit vergunningsstelsel, teza- ^3 ttAlgorab" (17/11)' Australië: ss men met de bepalingen der veror- „Orion" (15/11), ms „Oranje" (17/11) dening is het mogelijk ten aanzien Brazilië: ms Liechtenstein" (16/11), van de kampeerinrichting en de ex- ms .^A^orab" (17/11); Canada: ss ploitant redelijke eisen te stellen. „Empress of France" (15/11), „Kamperdyk' (16/11); Chili; mj Geslaagd Te Leiden slaagde „Burgenstein" (17/11); Ned. Antil- mej. M. A. v. Noort voor het diplo- ]en: ms „Oranj- Nassau (15/11); ma Ziekenverpleging A en Kraam- Ned. Nw. Guinea: ms „Oranje** verpleegster. (17/11); Nieuw-Zeeland: ss „Haoa- rangi" (13/11); Suriname: ms „La- Oefening reservepolitie. Onder don" (17/11); Ur-ie van Z.-Afrika en supervisie van de groepscommandant Z.W.-Afrika: ms „Athlone Castle" der rijkspolitie, adjudant H. G. Hen- (13/11), ss „Friesland" (15/11). arikse, heeft de reservepolitie van Inlichtingen betreffende de ver- Lisse winsdagavond een oefening ge- zendingsdata van postpaketten ge houden, die uit 7 deien bestond. De ven de postkantoren.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1960 | | pagina 5