LAND EN VOLK VAN In de steden leeft de blanke gemakkelijk Op de achtergrond staat de macht het zwarte Afrika van Kritische beschouwing van de Wei van Archimedes in hei Leidse Rapenburg „Natuurfilosofen" vierden hun dies KORTE golf WOENSDAG 25 MEI 1960 L)h I KlOSh COURANl PAGINA 4 is ze er dan in bijkans veertig jaren niet meer geweest. Voor haar zoon is Engeland echter een bijna vreemd land, een van die verre landen over zee. Hij hoopt er nog eens heen te gaan in de vakantie, maar hij zou er beslist niet willen wonen. De oude mevrouw Holden ziet Zuid-Afrika als een deel van het Britse Rijk. Zij is voorts een vurige monarchiste. Maar als Zuid-Afrika morgen een repu bliek zou worden, zou dit haar zoon slechts interesseren, indien en voor zover die wisseling van staatsvorm zijn betrekking en toekomstkansen zou beïnvloeden. WANT DE KLEINE TOMMY Hol den, die in 1920 als een bleek, mager ventje van vijf in Zuid-Afrika aan kwam, is nu een stevige, zonverbran de, welvarende burger van de Unie. Hij dankt dit waarlijk niet alleen aan het feit, dat hij een Zuidafrikaanse school bezocht en ouder is geworden. Neen, materieel gezien was het leven in Zuid-Afrika ongetwijfeld gemak kelijker en ruimer dan in zijn geboor teland. Voor een jongeman die hard wil werken, waren en zijn de kansen op een goed bestaan in Zuid-Afrika groter dan in Europa. Bovendien zijn de maatschappelijke scheidsmuren er minder talrijk en minder stevig dan in de oude wereldmits je huid blank is. Zelfs de schei ding tussen Boer en Brit is heel wat '-V. M ZUID-AFRIKA HET GEZIN HOLDEN woont op Nummer Veertien in de Fountain Road in Green ways. Nummer Veer tien is een huis van een verdieping. Het heeft vijf kamers. Het staat in een aardige, goed onderhouden tuin. Ter weerszijden van de voordeur bloeien hydrangeas. Het pad naar de garage is keurig aangeharkt Nummer Twaalf en Nummer Zestien, de buur huizen dus, zien er net zo uit als Nummer Veertien. Tamelijk klem, pretentieloos en aantrekkelijk. De Fountain Road is breed. Langs de kanten staan bomen. Het is een pret tige weg om op te wandelen op een warme zomerdag. Trouwens, Green- ways met zijn kleine, maar drukke winkelcentrum, zijn ontspannings- zaal, zijn speelvelden, zijn moderne kleuterschool en zijn aardige, een voudige kerkjes is een prettig plekje om te wonen. U vindt wijken als Greenways in iedere Zuidafrikaanse stad van enig formaat. Immers, in voorstadjes en buitenwijken als Greenways woont ongeveer de helft der blanke Zuidafrikanen. En in alle Zuidafrikaanse Greenways vindt U gezinnen als het gezin Holden. DIT ZIJN ZE EEN GROOT GEZIN zijn de Hol- dens niet. Het bestaat uit mijnheer en mevrouw, een zoon van vijftien (John geheten) en een dochtertje dat pas elf is geworden en naar de naam Betty luistert. Grote gezinnen zijn in Zuid Afrika eer uitzondering dan re gel. Mijnheer Holden heeft een goede betrekking bij een verzekeringsmaat schappij. Hij houdt van zijn werk. Hoge eisen stelt zijn werkkring niet aan hem. Hij houdt ook van zijn par ty golf, die hij 's zaterdagsmiddags speelt En zondags geniet hij vrijwel de gehele dag van zijn tuin. De Holdens hebben het tamelijk goed. Zij kunnen zich een kleine En gelse auto veroorloven. Om de vier a vijf jaar kopen zij een nieuw wagen tje. Een gezin zonder auto is in Zuid- Afrika bijna even zeldzaam als een gezin met zes kinderen. Mevrouw Holden ziet er aardig uit en is wat gezet. Erg vlijtig is zij niet. Zij heeft een zwart dienstmeisje en leeft voort durend in angst, dat ze „zonder" zal komen te zitten. Gelukkig voor haar gebeurt dat maar zelden. Mevrouw Holden is secretaresse van een lief dadigheidsvereniging, wat haar een paar middagen per week kost. Ze speelt voorts geregeld bridge met haar vriendinnen. Haar liefhebberij is kleren voor haar dochtertje te maken. BETTY IS EEN SCHOOLMEISJE met vlechten. Op het ogenblik gaat al haar belangstelling uit naar de kan sen die zij heeft om haar (lagere) school op sportgebied te mogen ver tegenwoordigen. Iedere ochtend staat zij om half negen, gestoken in haar schooluniformpje, op de hoek van de Fountain Road. Daar pikt de school bus haar op en daar zet de buschauf feur haar 's middags om half vijf weer af. Dit gebeurt vijfmaal per week, want 's zaterdags is er geen school. Haar broer John is natuurlijk op een andere school, want coëducatie is niet gebruikelijk in Zuid-Afrika. Ook John verlaat het huis om half negen. Ook hij draagt dan zijn school uniform: grijs flanellen pak, wit over hemd, das in de schoollkeuren. Hij In het derde gedeelte van de artikelenreeks van de zo gemengde bevolking van Zuid-Afrika maken wij ken nis met een modern gezin uit de stad. Een gezin, zoals er talloze zijn in de Zuid-Afri kaanse steden en daarom ty perend voor deze blanke be volkingslaag. Hun leven is niet uitbundig, maar achter hen loert de heimelijke angst voor Donker Afrika. Blanke Zuid-Afrikanen wonen in prettige huizen, zelfs met een zwem bad. Die moest op school de nieuwe taal Afrikaans dus leren. Zijn Engels is langzaam en slordig geworden. Hij spreekt het met een accent, dat men alleen in Zuid-Afrika kan horen. De oude mevrouw Holden spreekt over Engeland nog steeds als „home", al In zo'n flat is het in Z.-Afrika uit te houden. minder scherp geworden dan vroe ger het geval was. Trouwens, de jon ge mevrouw Holden is in Zuid-Afri ka geboren en getogen en haar meis jesnaam is echt Afrikaans. Met haar in Engeland geboren man heeft zij samen een home opgebouwd, dat niet typisch Engels is en evenmin typisch Afrikaans, maar wel door en door Zuidafrikaans. ZWARTE DREIGING ALS DAT VAN ZOVEEL Zuidafri kaanse gezinnen is het leven der Hol dens tamelijk gemakkelijk en prettig. Althans aan de buitenkant en aan de oppervlakte. Want daarbinnen en daaronder spookt (een beetje!) de al omtegenwoordigheid van het Zwarte Afrika. Waarlijk niet alleen de mil joenen zwarte mensen, maar ook de donkere reusachtigheid van het Afri kaanse continent. Hiervan zijn alle Zuid-Afrikanen zich in hun binnenste bewust en dit bewustzijn drukt hen. Om die „druk" (die voor sommigen een dreiging is) te neutraliseren, leidt de doorsnee-Zuid-Afrikaan een le ven, waarin men de diepere vragen wel eens uit de weg gaat en steeds aansluiting zoekt bij andere blanke Zuid-Afrikanen. Wie te diep onder de oppervlakte wil doordringen (re deneren velen), loopt gevaar zijn of haar „blank-zijn" te verliezen. En dat is heus het ergste, wat een blanke man of vrouw in Zuid-Afrika kan overkomen. De Holdens weten dit. En alle an dere gezinnen als de Holdens besef fen het eveneens. Zij praten er echter zelden over. En ook dit is begrij pelijk. gaat niet per bus, doch op de fiets naar school, want zijn school is dich terbij dan die van Betty. John is dol op de lessen die op zijn school „ca dets" worden genoemd, dus op de voorbereidende militaire training die alle Zuidafrikaanse jongens op de middelbare scholen krijgen. John hoopt later officier te worden. Naast de „cadets" heeft de sport vooral cricket en rugby John's speciale belangstelling. DE TWEE KINDEREN HOLDEN bezoeken zogenaamde „kerk-scho- len", dus onderwijsinrichtingen die geen regeringssubsidie ontvangen. Zowel Betty's als John's school heb ben een sterke „Church of England"- inslag. Er zitten minstens twee domi nees in het schoolbestuur en gods dienstonderwijs is een verplicht leer vak. John is reeds bevestigd in de schoolkapel. Over een jaar of twee zal Betty eveneens bevestigd worden in de kapel van haar school. De heer en mevrouw Holden zijn geen practi- serende leden van enig kerkgenoot schap. Zij moedigen hun kinderen niet aan om 's zondags naar de kerk te gaan en proberen evenmin om hen niet naar de kerk te laten gaan. Kortom, de Holdens zijn een tevre den, niet veeleisend, tamelijk uithui zig gezin. Zij vormen weliswaar een eenheid, o ja, maar hecht zijn de ban den die hen binden beslist niet. De oude mevrouw Holden EENMAAL PER WEEK, op de te rugweg van kantoor naar huis, stopt de heer Holden voor een kleine wo ning in een van de minder gezochte buitenwijken niet ver van Green ways. Dan gaat hy zijn moeder be zoeken. Hij praat dan met haar in haar zitkamer, een wat somber, ouderwets gemeubeld vertrek met half-gesloten blinden om de gloeien de Arikaanse zon buiten te sluiten, waaraan de oude mevrouw Holden zij loopt al tegen de zeventig zich nooit heeft kunnen wennen. En bij ieder bezoek wordt haar zoon zich bewust van de brede kloof die hem van zijn moeder scheidt. Twee we relden! riep hij eens uit tegen een vriend. Na de eerste wereldoorlog was de (toen nog jonge) oude mevrouw Hol den eigenlijk tegen haar zin maar ja, de gezondheidstoestand van haar man maakte het nodig' van Enge land naar Zuid-Afrika gekomen. Zy zowel als haar man wilden van geen compromis met het nieuwe land we ten en waren „onverzoenlijk-Engels" gebleven. Afrikaans had de oude me vrouw Holden nooit willen leren. En nog steeds spreekt zij haar Engels op echt-Engelse manier. Maar haar zoon? Voor de natuurfilosoof is het cha piter „zinken-zweven-drijven" lichte kost. Daa rongeveer begon hij zich te verdiepen in de wetenschap en na dien is dat onderwerp alleen nog maar geschikt als toespijs, als afwis seling op een vaak (te) saaie studie. Zinken, zweven noch drijven heb ben voor de natuurfilosofische kring Niels Stensen" van de RK.SV „Sanc- tus Augustinus" meer veel gehei men. Er zijn in genoemde studenten vereniging verschillende studiekrin gen. Maar voor zover die niet door een schromelijk gebrek aan belang stelling overspoeld zijn, kunnen zij slechts met de grootste moeite het hoofd boven water houden. De kring „Niels Stensen" echter drijft op een stroom van geestdrift van zijn leden. Het spreekt daardoor vanzelf, dat een dies door hen met bijzonder enthousiasme wordt ge vierd. Gisteren was het zover. Bij gele genheid van de dies heeft „Niels Stensen" van zijn vreugde blijk ge geven, door in het openbaar en ten overstaan van het puik van het Leid se publiek dat toevallig over het Rapenburg passeerde het vraag stuk van zinken-zweven-en-drijven aan een kritische beschouwing te on derwerpen. Een kleuter, de driejarige Ma rianne Prinsen, is vermoedelijk spe lenderwijs, van de kade in de Rijn te Arnhem gevallen en verdronken. Een der omwonenden, door zijn vierjarig zoontje gealarmeerd, ging direct op onderzoek uit en zag het meisje drijven in de Rijn. Het meisje kon spoedig op het droge worden gebracht, het overleed echter op weg naar het ziekenhuis. Het nationaal rampenfonds heeft ruim 75 procent der einduitkeringen in de persoonlijke sfeer verzonden aan de door de watersnood gedupeer den in Tuindorp Oostzaan. Het be stuur van dit fonds heeft gisteren een beroepscommissie geïnstalleerd, die de beroepen van hen die menen dat het totaal der toegekende bedra gen hen niet in staat heeft kunnen stellen de nodige reparaties te laten uitvoeren en de onherstelbare goe deren door goederen "an deugdelijke kwaliteit te vervangen, zullen be oordelen. Ze deed dat met behulp van twee waterfietsen, die uit het verre Oost- voorne waren aangevoerd en met de competitiezin, die de toeschouwers konden opbrengen. Precies drie uur spatte, onder een natte kreet van de toeschouwers, een flesje met een ver kwikkende drank tegen de „boeg" van een van de vaar-rij tuigen uiteen, bij wijzen van startschot en „doop" tevens. Deze plechtigheid vond plaats endét het aandachtig toezien van de dies-commissie voor wie op het laat ste ogenblik enkele erezetels aan de waterkant waren geplaatst. Een draaiorgel zorgde voor „opwinden de" muziek en op het nu weer grau we, dan weer flonkerende maar steeds ijskoude en doornatte water van 't deftige Rapenburg trapten de kringleden uit alle macht om hun logge waterrijwielen de afgesproken afstand te doen afleggen. Het krampachtig trappen en het Twee lichamen, ondergedompeld in één vloeistof: het hoogtepunt van een natuurfilosofisch festijn op het Rapenburg. averechtse succes van een ijverig stu ren ontlokten nogal wat gelach bij de beste stuurlui aan de wal. Maar het hoogtepunt kwam, toen een van de deelnemers zijn brandende ijver plots bekoeld zag, doordat zijn vaar tuig achterover omsloeg, waarbij hij kopje onder ging en ten prooi viel aan de Wet van Archimedes. Sportief heeft hiij de wedstrijd uitgefietst maar, eenmaal aan wal, sprong hij gauw op de fiets om droge kleren aan te trekken. De prijswinnaars werden verwel komd met „lauweren", die de dies commissie van een kastanje had la ten oogsten: de eerste prijs was een tak met-, de tweede prijs zonder bloesem. Nadat de wedstrijden waren afge lopen waren er een „borrel" en een diner in „De Harmonie". Onder het diner speelde een Barok-trio, echt gekleed met pruiken en jabots, wat serieuze muziek. De beste voorberei ding op de lezing die dr. ir. H. de Goey om acht uur hield over het on derwerp „Het Ghristtelijk Geloof in een Technische Wereld". Na afloop van deze lezing was er tot diep in de nacht feest in het „Eigen Huis". GEEN RADIOVERSLAG VAN AJAX—FEIJENOORD. De K.N.V.B. deelt mede, dat géén toestemming is verleend voor de uit zending van een ooggetuige verslag door middel van de radio van de voetbalwedstrijd Ajax-Faijenoord op donderdag 26 mei. Nederlandse Iweelingen komen te Leiden bijeen De Nederlandse Vereniging van Tweelingen houdt zaterdag, 11 juni, een bijeenkomst in het Nederlands Instituut voor Praeventieve Genees- kunde te Leiden. Deze bijeenkomst is georganiseerd mede op verzoek van de rehumatologische kliniek. Men wil namelijk met medewer king van tweelingen onderzoeker: of een bepaalde rheuma-factor erfelijk of niet erfelijk is. Het bestuur hoopt, dat alle tweelingenparen, ouder dan 15 jaar, aan deze bijeenkomst zullen deelnemen. Ook tweelingen, die niet op elkaar lijken en broer-en-zuster tweelingen worden verwacht. Tijdens de bijeenkomst worden in leidingen gehouden door prof. dr. H. W. Siemens „Over Tweelingenonder- zoek, en dr. H. A. Valkenburg, over „Hulp van tweelingen bij de rheuma- bestrijding".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1960 | | pagina 4