Twaalf Nederlandse missionarissen spreken met hun familie in Nederland Geen 7de t.v.-avond De gevangenen van Spandau Sicilië's regering verslagen Eisenhowers bezoek aan Karatsji DE MODERNE JEUGD IS GEEN PROBLEEM!! DINSDAG 8 DECEMBER 1959 DE LEIDSE COURANT PAGINA 8 Tweekoningen: fotografenfeest Maikiortemetten Koning Gustaaf VI Adolf van Zweden heeft dezer dagen in Stockholm een tentoonstelling van Chinees porselein bezocht. Bij deze gelegenheid sorgde het flitslicht van een van de fotografen voor een verrassend plaatje: de konink. in duplo door de weerkaatsing in de glazen vitrine. Tweede Kerstdag: Radio-missiedag Een Leidenaar is onder de gelukkigen Anderhalf jaar van voorbereiding heeft het anderhalf uur durende bij zondere programma gekost, dat de KRO tweede Kerstdag brengt en waarin via talrijke zenders en inter continentale telefoonlijnen een ge sproken contact wordt gelegd tussen missionarissen in Afrika, Amerika en Azië en in ons land. Dit programma, waartoe Ben Brans van de KRO-reportage-afdeling het initiatief nam en alle voorbereidin gen verzorgde in samenwerking met de Nederlandse Radio-Unie en het Centraal-Missie Commissariaat, is behalve een uniek-technisch gebeu ren vooral ook een belangrijke bij drage tot verlevendiging van de mis sie-gedachte in ons land. De tech niek stelt Katholiek Nederland tweede Kerstdag in staat om in korte flitsen kennis te maken met de vreemde landen, waar Nederlandse missionarissen werken. Het programma op tweede Kerst dag van 14.30 uur tot 16.00 uur is opgedeeld in twaalf gelijke stukken van ongeveer 6 a 7 minuten. In elk deel leidt een familielid de missio naris in. Dan komt de verbinding tot stand en vertelt de missionaris van het kerstfeest ter plaatse. Hierna volgt het gesprek tussen missionaris en familielid en de afsluiting met een origineel kerstlied uit het be treffende land. Midden in de uitzen ding spreekt namens de missionaris sen achter het IJzeren en Bamboe gordijn de Nederlandse missiebis schop mgr. C. Kramer oJt.m., ver dreven bisschop van Luan-Fu in China. Voor de missionarissen in In donesië spreekt pater J. van Kempen s.j., achtereenvolgens hoort men de stemmen van pater Sera G. George S.M.M. (uit Wielre), die spreekt van uit Reykjavik op IJsland, zuster Pas in oktober De televisie-zendtijd, die thans 15 uren per week bedraagt wordt per 1 januari 1960 uitgebreid tot 18 uren. Op grond hiervan heeft het bestuur van de N.T.S. enige tijd geleden in principe besloten, zo dit op prakti sche gronden, mogelijk was, met in gang van 1 april 1960 de zevende zendavond in te voeren. Op grond van een aantal overwe gingen van practische aard is het be stuur van de NTS echter tot de con clusie gekomen, dat in dit stadium aan uitzendingen op 6 avonden van langere tijdsduur de voorkeur moet worden gegeven boven uitzendingen op alle avonden van de week gedu rende kortere tijdsduur. Het bestuur stelt zich voor de ze vende zendavond te realiseren op 1 oktober 1960. Invoering van een zevende zend avond vlak voor de aanvang van de vakantieperiode 1960 is niet wel doen lijk gebleken, zodat gekozen werd voor een datum van ingang, die ligt bij het begin van het winterseizoen 1960. Op grond van deze beslissing zal het bestuur van de NTS zich tot de Staatssecretaris van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen wenden met het verzoek, vooruitlopende op de voorgenomen zendtijduitbreiding per 1 januari 1961 tot 22 uur, reeds met ingang van 1 oktober 1960 de zendtijd te willen vaststellen op 20 uur per week. Zou dit verzoek worden ingewilligd, dan zullen met ingang van die datum op alle avonden uitzendingen van be vredigende lengte kunnen plaatsheb ben, aldus een communique van de NTS. Magdala van de Franciscanessen van Veghel (uit Eindhoven) vanuit Ma nilla op de Philippijnen; br. F. Schwachoeffer (uit Gennep) scheu- tist vanuit Leopoldstad in Belgisch- Congo; zuster M. Liguori Toens (uit Rotterdam) van de Dominicanessen van Venlo vanuit Johannesburg in Zuid-Afrika; pater A. Dunnewijk o.p. (uit Eindhoven), die spreekt vanuit Catano in Porto-Rico; pater G. Soudant van de congregatie van de H. Geest (uit Geleen) vanuit Kinkala uit de republiek van de Congo; pater J. Steemers S.M.A. (uit Zutphen) vanuit Pedu, Ghana; zuster M. Assumpta van de Francis canessen van Roosendaal (uit Den Haag) vanuit Paramaribo in Suri name; pater H. van Barneveld CSSP uit Leiden vanuit Bagamoyo in Tan- ganiyka, een leken-missionarisse, mej. G. Poiesz (uit Steenwijk), die spreekt vanuit Mirpurkas in Pakis tan en tenslotte pater A. van Tilburg SSCC (uit Baarle-Nassau) vanuit Aiea op Hawaï. De KRO heeft alle familieleden van de missionarissen uitgenodigd in de studio en vergoedt voor twee per sonen per familie de reis. Voor het geval de verbinding mocht misluk ken, gezien de enorme technische moeilijkheden, staan er in de studio reserve-bandjes klaar, die tevoren zijn gestuurd. De KRO heeft voor de totstandkoming van dit programma diep in zijn beurs getast. De kosten van de diverse verbindingen, waar voor de aanwezigheid van honderden technici in geheel de wereld vereist is, bedragen ongeveer 30.000 gulden. Pater Herman van Barneveld, die reeds tien jaar werkt als leraar aan het seminarie van Bagamoyo, draagt ook de zorg voor een hospitaal, al daar. Tevens is hij leider van een zangkoortje, dat werd uitverkoren, voor de radio op te treden. Als blijk van waardering voor dit succes, werd hem door zijn bisschop toege staan, op tweede Kerstdag met zijn familie te spreken. Vanuit de radio studio van Das-es-Salaam zal men hem kunnen horen spreken met zijn broer, de heer J. P. van Barneveld, (verlengde Nassaustraat 4) te Lei den. Het kerstlied wordt door zijn koor gezongen. Het britse Liberale blad „Guar dian" dringt vandaag aan op vrijla ting van de drie voormalige Nazi leiders, die nog in de gevangenis van Spandau gevangen worden gehou den, namelijk Rudolf Hess, Baldur von Schirach en Albert Speer. Vorig jaar heeft, aldus de „Guar dian", de gevangenhouding van deze drie mannen meer dan 600.000 gulden gekost. Een dergelijk bedrag kan ge rechtvaardigd zijn, indien de zaak van het recht er mee gediend wordt of indien het om belangrijke poli tieke redenen gaat. Wat het recht betreft, geen straf voor deze man nen weegt op tegen de vreselijke mis daden, die door hun toedoen zijn ge pleegd. Zij moeten worden vrijgela ten „in naam van onze beginselen van recht en menselijkheid aldus het blad. Politiek zijn er geen teke nen, die erop wijzen, dat de Duitsers het drietal als helden zal beschou wen. De communistisch gezinde rege ring van Sicilië, een der vier half- autonome gebieden van Italië, is maandagavond afgetreden. Zij werd onverwachts verslagen bij een stemming over de nieuwe be groting. Er werden 45 stemmen te gen uitgebracht en 44 voor- Aan het hoofd van de regering stond Silvio Milazzo, die vorig jaar uit de christendemocratische partij is gezet met Uw brandend maagznor. Eén of twee Kennies - gesmolten op Dw tong - en alle overtollig zuur is geneutraliseerd. Weg pijn en nooit meer angst voor de gevolgen van een smakelijk maal. Met Rennies achter de hand kunt U zonder zorgen alles eten, waarnaar een grage maag vraagt. Komt de nood aan de man, breekt zuurbrand uit: met Rennies blust U afdoend, in een wip, onopvallend (Advertentie De president van de Verenigde Sta ten en die van Pakistan, Eisenhower en Ajoeb, hebben dinsdagochtend in het paleis van de president te Ka ratsji een begin gemaakt met hun officiële besprekingen. President Ajoeb had eerder mee gedeeld, dat de twee staatshoofden zouden spreken over de betrekkin gen tussen India en Pakistan, Afgha nistan en het binnendringen van communisten in het gebied van de Himalaja. Eisenhower werd bijgestaan door de onderminister van buitenlandse zaken Murphy en de ambasasdeur le Karatsji, Rountree, en Ajoeb door de minister van buitenlandse zaken, Kadir, en de minister van financiën, Sjoaib. President Eisenhower was maan dagavond de gast van president Ajoeb bij een officieel diner onder een grote tent op het gazon van de woning van de Pakistaanse president. Er waren 150 genodigden Na het diner voerden Pathaanse krijgers een krijgsdans uit. President Ajoeb schonk Eisenho wer een sierstuk, gemaakt van zil verdraad, dat de vorm van een boom heeft, een tapijt en een foto van zich zelf. Eisenhower gaf de president van Pakistan een in Amerika gemaakte Eert dode bij 'n ketelontploffing in Loosduinen De zestienjarige Arie van Dam uit Loosduinen is maandagmiddag om het leven gekomen doordat op een kwe kerij aan de Nieuweweg in Loodsduinen een op een sch uit staande stoomketel door onbekende oorzaak ontplofte. Het slachtoffer is over een aantal kassen heengeslingerd en zestig meter verder in een sloot terechtgekomen. De ketel werd gebruikt om zoals dat eens in de drie jaar gebeurt stoom door de grond in de broeikassen te persen ter bestrijding van infectie-ziekten bij planten. Foto: De ketel schoot over de nabijgelegen kassen heen en bleef tachtig meter verder een halve meter diep in de grond steken. De ravage is onbeschrijfelijk. glazen schaal en een fototoestel. Eisenhowers perschef Hagerty heeft uit naam van de president - het Pa kistaanse volk dank gezegd voor „de geweldige ontvangst", die de presi dent en zijn gezelschap is bereid. Desgevraagd verklaarde Hagerty, dat Eisenhower niet in het minst ver moeid scheen te zijn. Te Tivoli bij Rome is een meisje van acht jaar, dat met een groep kinderen op weg was naar de ont hulling van een monument, zó ern stig gewond door stenen, welke kin deren van drie, vier en vijf jaar uit een huis naar het groepje wierpen, dat zij aan de gevolgen ervan is overleden. De resolutie over Algerië De politieke commissie van de V.N.-Assemblée heeft maandag de resolutie, waarin er bij de twee par tijen in het Algerijnse geschil op wordt aangedrongen zo spoedig mogelijk informele besprekingen te beginnen over de voorwaarden voor zelfbe schikking en over een staking van het vuren, aangenomen met 38 tegen 26 stemmen, bij 17 onthoudingen. Deze Afrikaans-Aziatische resolutie heeft dus niet de meerderheid van twee derden gekregen, die nodig is voor een aanvaarding door de Alge mene Vergadering. Onder de tegenstemmers bevond zich ook Nederland. Frankrijk was bij de stemming af wezig. De uitslag van de stemming over de resolutie wordt te Parijs be schouwd als een diplomatieke over winning voor Frankrijk en als steun voor de plannen van president De Gaulle voor Algerië. Deze uitslag zou, zo werd te Parijs gezegd, bijdragen tot de kansen op j een staken van het vuren in de naaste toekomst op de door president De Gaulle gestelde voorwaarden. IN DE JAZZKELDERS VAN UTRECHT Kinderen zijn niets slechter of beter dan vroeger (van onze verslaggever) UTRECHT (P P) „Het is verschrikkelijk, dat men tegenwoordig de gehele jeugd over één kam scheert en ons afschildert alsof er niets van ons terecht zal komen". Dit is de mening van zeer veel moderne jongeren. „Welke reden is er om dit van ons te denken? Zeker, er zijn jon gelui, die baldadig zijn, er zijn zelfs criminelen onder, knapen die voor geen haar deugen en de jeugdcriminaliteit is groter dan vroe ger, althans voor zover de statistieken terug gaan. Maar zouden we allemaal niet deugen?" Dat zijn de geluiden die wij vernamen, toen wij ons gedurende enige tijd bewogen in de kringen van de „moderne" jeugd, die zo verguisd wordt. Wij spraken met vele jeugdigen en al die gesprek ken zouden teveel ruimte vragen om hier af te drukken, maar zij kwamen op hetzelfde neer„Waarom noemt men ons slecht?" Nieuwe stromingen kwamen in alle eeuwen voor. ZIJ VRAGEN ZICH af: is het omdat wij ons modern kleden; omdat wij van moderne muziek en kunst houden We weten, dat veel oude ren dit niet begrijpen. Die moderne kleding is opzichtig, de muziek is volgens de ouderen niet om aan te horen, de kunst is wanstaltig en zo zouden we door kunnen gaan. Maar, zo zeggen ze, wij zijn toch kinderen van deze tijd, onze tijd, en mogen wij dan niet van onze cultuuruitin gen houden? Was het vroeger eigenlijk niet precies zo? Hoe dacht men over de walsmuziek van Johann Strauss? Foei, wat een nieuwlichterij! Elke nieuwe stroming vond onder de ou deren veel weerstand en onbegrip, want de ouderen blijven veelal han gen op de cultuuruitingen van hun eigen jonge tijd, want „toen was het goed" en misschien zullen wij later weer precies eender handelen ten opzichte van onze kinderen. Altijd heeft de jeugd het ge daan, omdat zij vooruitstrevend, pro gressief is, zij is nieuw en jong en kan begrip opbrengen voor nieuwe dingen, hetgeen door ouderen niet begrepen wordt Dat dit weieens tot excessen kan leiden is begrijpelijk, ja vanzelfsprekend, want zoals in de hele maatschappij vinden we onder de jongeren net zo goecf" fanatici en lieden met een slechte inborst. Zij zijn het, die de grenzen van fatsoen en wetten overschrijden. Maar omdat zij toevallig modern gekleed gaan, of in een jazzclub musiceren, wordt de gelegenheid aangegrepen om de gehele moderne jeugd in diskrediet t'e brengen. Laat men ons een eer lijke kans geven in onze eigen stijl, dan ziet men, dat wij niets slechter zijn dan de jeugd van vroeger". PROEF OP DE SOM ALS BEWIJS van deze stelling brachten de sprekers ons naar enke le van de zo verfoeide jazzclubs. En wij ouderen moeten eerlijk beken nen, dat wat wij daar zagen, ons biezonder meevieL We kwamen geheel onverwacht en zorgden er voor zo onopgemerkt mogelijk te blijven. We keken toe en ontdekten, dat hier jongelui bijeen waren van de leeftijden van 17-18 tot omstreeks 25 jaar. Voor het grootste deel jongens en een klein deel meis jes. Inderdaad zagen velen er mo dern gekleed en gekapt uit, doch het grootste deel was normaal gekleed. Keurige ensembles verzorgden de muziek en opvallend waren de ernst en de rost, waarmee c -.r het pro gramma geluisterd werd. Hoogstens het ritmisch tikken van voeten ver ried de belevenis. Geen gejoel, geen gefluit, een normaal stevig applans vormde de beloning voor de musici. De aanwezigen vormden een sterk gemêleerd gezelschap. Bij informa tie bleken alle standen vertegenwoor digd te zijn, van studenten en secre taresses af tot fabrieksa:rs en scholieren toe. In deze clubs kijkt men niet naar beroep, afkomst, huidskleur of godsdienst. Naast el kaar zaten een Surinaamse neger, een hoogblonde student in de medi cijnen en een Joodse typograaf. In De musici spelen met volle overgave en het jonge pu bliek lnistert met overgave. De Jeugd moet zich kannen aiten. Een gezellig dansje wordt erg op prijs gesteld. de pauze hadden zij een diepgaand gesprek over de muziek, die ten ge hore werd gebracht en wij hebben met genoegen zitten luisteren naar 't idealisme en de ernst waarmee zij debatteerden. Men aanvaardt elkaar hier zoals men is en moeilijkheden behoren tot de grote uitzonderingen. SUBSIDIE GEWENST IN VELE grote steden vinden we dergelijke clubs, die veelal een kort en noodlijdend bestaan hebben. Wanneer ze door een of andere oor zaak, meestal een financiële, ver dwijnen, duikt er na korte tijd een nieuwe op, die hetzelfde "-t tegemoet gaat, want de kosten van een club gebouw, de inrichting, het onder houd en wat al niet meer zijn hoog, te hoog voor de draagkracht der jongeren. Dit soort clubs voorziet echter in een behoefte en dat wordt door de overheid dikwijls niet ingezien. Een van de gunstigste uitzonde ringen hierop maakt Utrecht, alwaar we twee van dergelijke clubs j treffen. De gemeente geeft subsidie en met de»ze steun en de contributie der leden kunnen deze clubs zich, zij het op zeer bescheiden voet, bedrui pen De clubs zijn gehuisvest in grote kelders aan de grachten. Dank zij de gemeentelijke subsidie en de eigen werkkracht der leden zijn die kel ders gezellig ingericht en geschikt gemaakt voor het doel. Zeker, het is alles zeer bescheiden maar wat kan een handige jongen niet voor leuke effecten en sfeer bereiken met een paar oude wagenwielen, een visnet, enkele biezonder gevormde flessen en gekleurde lampen in lantaarntjes? Een keurige garderobe en toiletten zijn aanwezig, kortom de jongeren hebben zich een sfeervol home ge schapen, dat door een iep wethou ders geopend werd. De bestuurders van de clubs weten precies waar ze zich aan te houden hebben. Ze heb ben de medewerking van gemeente en politie, die nu en dan een oogje in het zeil houdt uiteraard. Wanneer alles naap wens gaat, zoals nu reeds ruim een jaar, dan houden zij hun subsidie. deze Gemeente wéét wat zij doet 's Woensdagsavonds en zater dagsavonds zijn in die 2 clubs toch ongeveer zo'n 400 - 500 jongeren te vinden. Zij lopen niet op straat, maar amuseren zich in hun eigen omgeving met hun eigen muziek en een dansje. Er is een biezonder ge zellige bar, door de jongelui zelf ge maakt, waar slechts alcoholvrije dranken verkrijgbaar zijn en alles verloopt tot ieders wens. In de steden waar de jongelui geen medewerking krijgen en waar de clubs geen kans krijgen of de een na de ander een vroegtijdig einde vinden, is het resultaat, dat jongeren met hun ziel onder ban arm lopen en velen op straat slenteren. En dan roepen en schrijven de ouderen, dat de moderne jeugd een probleem vormtDe jeugd vraagt slechts om een kans, wat mede-'erklng en be grip, dan is er r* veel van het Pro bleem opgelost. Wij geven dadelijk toe, dat er altijd enkele onverbeterlijken zullen overblijven die op de een of andere manier hinderlijk zullen blijven, maar als we het goede, grote deel gelegenheid geven zich netjes te amuseren, dan zullen wij van hen weinig of geen last hebben. ER LEIDEN MEER WEGEN NAAR ROME Natuurlek is liet slechts een deel van de jeugd die ln dergelijke clubs opgevangen kan worden, maar andere groepen hebben weer andere belangstelling. We denken aan de jongens met een technische hobby als radiobouwers, vliegtuigmodel makers en andere kuntselaars. Wan neer er verschillende soorten clubs gevormd worden, dic medewerking krijgen van geestelijke en wereld lijke overheid, dan kunnen veel last en narigheid worden voorkomen. Ligt hier ook niet een taak voor de vakbonden, die over grote reserves beschikken, om de jonge leden na de strijd voor de werktijdverkorting een prettige vrye-tydsbesteding te bieden De jeugd is zo slecht niet als men wil doen voorkomen, de schuld ligt voor een groot deel bij de oude ren zelf 1 Zij brengen geen begrip op en verlenen onvoldoende medewer king aan de jongeren tussen de vijf tien en twintig die in een moeilijke leeftijdsperiode verkeren en finan cieel niet in staat rijn hun wens te verwezenlijken in onze maatschappij, waarin niets voor niets kan gebeu ren. Daar moeten botsingen uit voortkomen (Nadruk verboden)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1959 | | pagina 6