fiMfllIL, tam-tam Grote en intense belangstelling voor de AMATE-missietentoonstelling Leiden AM ATE- MAANDAG 2 NOVEMBER 1959 DE LEIDSE COURANT PAGINA 4 Zaterdag was het uur aangebroken. Na maanden van voorbereiding werd de AMATE-missietentoonstelling 's middags geopend. Na de optocht door de stad en het défilé voor het St. Liduinahuis aan de Zoeterwoudseweg verzamelden vele genodigden zich in de feestelijk met bloemen versierde receptiekamer van de Stadsgehoorzaal, waar een korte openingsplechtigheid plaats vond. MGR KRAMER BIJ DE OPENING: Bewogenheid om de nood elders is groeiende'' De heer A. R. van de Heyden, voor zitter van het Leidse AMATE-comité, sprak een woord van welkom, waarin hij gewaagde van de samenwerking tussen geestelijken en leken in de voorbereidingen tot deze tentoonstel ling. Het missiewerk, dat door deze tentoonstelling wordt gepropageerd, omschreef spr. als niet alleen een godsdienstige, maar ook een sociale en culturele taak. Missie is tevens zorg voor achtergebleven gebieden. Deze zorg wordt gegeven in het licht van de moderne ontwikkeling, waar in verschillende stromingen botsen en volkeren hun bestaansrecht op eisen. Hierna sprak mgr Cons tans Kra mer o-f.m. een rede uit, waarmede hij reliëf wilde geven aan de actie, die thans een aanvang nam. Géén noodklok wenste hij te luiden, slechts blijde klanken passen bij deze ope ning. Spreker betoogde, dat er een grote evolutie is in omze houding ten aanzien van de onderontwikkelde ge bieden. Hoewel de meeste volkeren hun eigen belangen in handen na men, heeft het Westen niettemin een uitgebreid schema van hulpprogram ma's opgesteld. Niemand vindt het meer vreemd, dat een deel van 's Rijks belastinggelden aan hulp aan onderontwikkelde gebieden wordt besteed. Gemeenschapszin Verheugend is het, dat deze evo lutie ook onze houding ten aanzien van de missie gaat bepalen. De be wogenheid om de nood elders is groeiend en een sterk gevoel van ge meenschapszin begint vorm aan te nemen. Spr. stelde vast, dat de mo tieven verschillend zijn en ook lang niet altijd even verheven. Maar deze tendens van groeiende bewogenheid vervult spr. met dankbaarheid en doet hem het beste verwachten voor de toekomst van de missie. De be langstelling van de christen heeft echter nog een beter gehalte. De hulp wordt verleend naar Christus' woord: „Wat gij de geringste der Mijnen hebt gedaan", en in de groei van het missioneringswerk zien wij de groei van Christus in zijn mystieke lichaam. Welvaart juist besteed Bij het hulp bieden dienen wij in nieuwe termen te denken. In een rap port, opgesteld door de Verenigde Kerken over de „welvaartsbesteding als probleem", wordt gesteld, dat on ze verantwoordelijkheid t.o. van God en de medemens toeneemt naar maite de welvaart stijgt. We zijn immers de rentmeesters van Hem, die ons het aards bezit in bruikleen heeft gege ven. Rentmeesters moeten pacht be talen. „Geven" moet iets normaals zijn voor een Christen. Dit inzicht begint veld te winnen. Spr. wees op de betekenis van „offervrijdag". de dag waarop van ons gevraagd wordt te besparen op genotmiddelen en het gespaarde geld aan de missie te ge ven. Missionarissen hebben zo véél nodig: zij zouden er soms moedeloos onder worden, dat zij zo weinig kun nen doen. Deze nieuwe houding on der de gelovigen moge hen gerust stellen aldus spr.: het bedrag dat Nederlandse katholieken op één Of- ervrijdag kunnen besparen -bedraagt één miljoen gulden. Mgr Kramer wees op de verdiens ten van de AMATE en van degenen, die deze tentoonstelling mogelijk maakten. Na een bede om Gods Ze gen en na de hoop uitgesproken te hebben, dat deze AMATE er toe zou bijdragen, dat de verheugende evo lutie van onder ons volk ten aanzien van de missie in alle consequenties doorgetrokken zal worden, verklaar de mgr Kramer de tentoonstelling voor geopend. Onder de vele genodigden waren mgr J. Grent M.S C., mgr S. J. M. Kuypers Cs-s.R., mgr U. Lehman S.S.C.C., deken W. P. Haring, deken P. J. A. Juffermans, mgr dr P. H. van Laer, hoogleraar aan de Leidse Uni versiteit, mgr Th. M. Beukers' em. pastoor, de studentenpastoor dr L. van Noort, prior dr Y. Snabel van het Kruisherenklooster te Zouterwoude, dr E- Jansen schoonhoven, rector van de Zendings Hogeschool te Oestgeest, de burgemeesters van Leiden en Zoe- terwoude, wethouder S- Menken, voorzitters en andere bestuursleden van katholieke verenigingen en or ganisaties in Leiden overste Th. Wes- sels van de Leidse Koksschool, vele geestelijken en religieuzen uit Lei den en ombeving, comitéleden van AMATE. De ontvangst van de genodigden was voortreffelijk geregeld. Namens het AMATE-comité waren ondermeer tegenwoordig rector P. J. van Stralen, directeur van het Dioce sane missiebureau, Pater Guido Meijer namens de Verenigde Missionarissen, rector L. Verbeek te Leiden, mevr. M. van Neer-Braam en de heer J. Ouwerkerk. MODERN EN FRIS VAN OPZET De eerste zaken, die de bezoeker van de AMATE te Leiden opvallen zijn de moderne hulpmiddelen, die de missionarissen gebruiken om hun ver haal zo boeiend en duidelijk mogelijk te kunnen vertellen. De stands heb ben een moderne vormgeving, zijn orgineel van opbouw, goed van vorm en vlakverdeling. Het is een eigen tijdse expositie, waarin alle moge lijkheden, die deze tijd biedt, op voortreffelijke manier worden ge bruikt. We zien automatische pro jectie, bewegende foto's en aardige transparanten toegepast. De indeling der stands is naar de landen; de pro blemen worden hierdoor als één ge heel ten tonele gevoerd en men loopt niet het gevaar, dat de missionaris sen die het woord voeren, te sterk het licht laten schijnen op het werk, dat door hun orde of congregaties gedaan wordt. In de hal van de Stadsgehoorzaal staat men voor een algemene inlei ding in tekst en foto's, die de vraag stelt: hoe staat het met de boodschap van Christus in deze wereld. De be zoeker dient als hij de Stadsgehoor zaal weer verlaat een inzicht te heb ben in de omvang van het missie werk en in de taak, die aan de Chris ten is opgedragen. Het gesprek. Een aardig AMATE-mannetje noodt hem of haar vervolgens uit de deur van de grote zaal binnen te gaan en hier treft men in de eerste stand Afrika aan. Direct al valt 'hier op het nut van het gesprek. Het zijn vooral de paters in de stands, die deze ten toonstelling maken. Zij vertellen ge zellig over het land, dat in de stand vertegenwoordigd is. Zij vertellen •het verhaal boeiend, maar bepalen zich niet enkel tot een uiteenzetting van volkseigenaardigheden of tot frappante anecdotes. Een tweede be zoek aan deze tentoonstelling op zon dagmiddag (het was toen aardig druk) heeft ons de overtuiging mee gegeven, dat de paters gedachten van blijvende waarden aan de bezoekers willen meegeven. Zij willen hen door dringen van de noodzaak van gebed en offers. Zij leggen de problemen bloot. In de eerste stand van Arika legde een pater uit, tot welke gevaren de rassendiscriminatie in ((Zuid) Arika leidt. Zijn vraag luidt: „Evolutie of revolutie". Hoe zullen de acht mil joen zw2Tten reageren op de achter stelling, die hun door twee miljoen blanken wordt opgedrongen? Ande re problemen in Afrika zijn het Mo hammedanisme, de communistische invloeden, die langs de deur die in Egypte openstaat binnendringen. De paters die deze stands verzorgen zijn Dominicanen, Witte Paters, fathers van Mill Hill, Assumptionisten Mont- fortanen en paters van de Heilige Geest. Eenheid. In de stand van India troffen wij pater B. van der List van de paters Salesianen, verbonden aan de mis- sieproouur van 's Heerenberg en mis- sioloog. Hij spreekt van de chaos van godsdiensten in dit wereldrijk en van de eenheid in Christus. Het grote re sultaat van de missionering in India is het eigen episcopaat van 90 bis schoppen, waarvan 60 afkomstig zijn uit India. Pater Van der List wordt afgewisseld door een Norbertijn en een father van Mill Hill- Indonesia I en 13 worden broederlijk gedeeld door Carmelieten, Jezuieten, een Capucijn een Passionist en een Missionaris van de H. Familie. Zeer veel belangstel ling trekt in een der stands de cibo rie, die vervaardigd is door een Ja vaanse Jezuiet en waarin wajang mo tieven zijn verwerkt. Bij „De Stille Zuidzee", waar twee paters van de H-H. Harten hun uitleg geven, prach tige schelpen tonend, viel ons een slagzin op: „Gods netten in de Stille Zuidzee". Evenals ook de slogan: „This is my island in the sun" voor Nieuw Guinea opviel. Projectie van dia's verduidelijkt hier vele Inland se problemen, toegelicht door een Franciscaan en twee „M.S.C-ers", onder wie pater Verschuren, die be kendheid heeft gekregen door zijrn reizen door de binnenlanden van Nw Guinea, waarbij hij de Julianarivier ontdekte. Spiegeltjes Voorlopig blijft Niew Guinea, al dus de uiteenzetting, nog het land van het meest primitieve missiewerk met spiegeltjes en kraaltjes. Zuid-Amerika I en II zijn prachtig verzorgde stands bij de ingang van de tentoonstelling. Schepen geven hier belangrijke data in de geschiedenis aan. Zuid-Amerika is het land van de priesternood, wordt hier onder meer verteld door een Kruisheer, een Re demptorist en een pater van het H Sacrament. Stille stands, maar daar om niet minder sprekend, zijn die van de Noordpool (prachtige foto's) en Suriname (met een grappige „Kottaonissie"). Een Scheutis.t, Fran ciscaan en Lazarist vertellen u over de missievraagstukken van China, waar sinds 1045 5000 missionarissen over de grenzen werden gezet. Zusters spreken over de onschatbare hulp en steun, die zij voor de missio narissen kunnen zijn, vooral door het geven van onderwijs en medische verzorging. Ook Karosi en de Alma Missieschool, bestemd voor leken die hun krachten aan de missie willen geven, zijn vertegenwoordigd. Genootschappen. De twee Oblaten Maristen en een pater van het H. Sacrament vragen om uw geestelijke en stoffelijke steun. Er zijn drie Pauselijke genootschap pen: „De Voortplanting", het „Sint Petrus Liefdewerk" en de „H. Kinds heid". Lidmaatschap van een dezer genootschappen is het minste wat een katholiek voor de missie kan doen. Langs prachtige foto's in trappen huis en gangen, komt men bij de stand van de Kajotters, die zich in het bijzonder voor het missiewerk inspan nen. Men zal zich de jonge Kajotter- arbeiders herinneren, die geruime tijd in Tanganyika gewerkt hebben. De missie-naaikrans, de E.H.B.O. en de Medische Missie Actie, en niet te ver geten de Miva vragen hier eveneens uw aandacht. Maar dan wordt de bezoeker ge trokken naar de verrukkelijke hek senketel van de fancy fair, waar een voortreffelijk spelende priestersstu denten-combo u verwelkomt met „When the saints go marching in", „Teenager melodie" of een Surinaams Zuid Amerikaans nummer. Hier draait onophoudelijk het rad; voor een paar stuivers kunt u zichzelf én de missie verrijken- Het is goed hier te zijn en lang te blijven. En ver geet dan ook de koffiekamer niet, waar de heer Versteeg en de zijnen bereid zijn aan uw dorst tegemoet te komen. Uw dorst komt overigens ook de missie ten goede, want een deel van de verteringsgelden wordt aan de missie afgestaan. Een muur van deze restauratie is versierd met decordoeken, die het gezicht op een stad verbeelden. Hier genietende van een koel glas, zoudt u zich met een beetje fantasie in een Vlaams stadje wanen. rve getallen zijn nog niet precies be- kend, maar de eerste twee dagen hebben reeds enige duizenden be langstellenden de Leidse AMATE be zocht. Morgen wordt de vijf duizend ste verwacht. Hij of zij ontvangt een prijs van 50 gulden. Eén van de zeer aantrekkelijke deelten van de expositie is zonder twijfel, die van „Exotische Klanken" op het toneel van de Stadsgehoorzaal. U mag deze prachtige collectie exoti sche speeltuigen niet overslaan. De uitstalling werd verzorgd door het Haags gemeentemuseum, dat onge veer 85 voorwerpen heeft afgestaan, waarin een overzicht wordt gegeven van de belangrijkste buiten-Europese muziekculturen. Uit Neger-Afrika, zijn o.a. enkele fraaie, in hun een voud fascinerende trommen geëxpo seerd en tokkelinstrumenten zoals sanza's, hoorns, rammelaars en een xylophoon, marimba geheten. Voorts vindt men er onder meer véél bruibuizen uit Nieuw Guinea, een kerffluit en een tweesnarige mu- ziekboog uit het Zuidzee-gebied, een kleuroge pansfluit uit Ecuador, strijk instrumenten uit India, Indonesië China en vele andere landen en cul turen. Het geheel is verlucht met prachtige foto's. Nog één berichtje over Am ate. Op het secretariaat, hoorden we, dat een inwoner uit Zoeterwoude als reactie op de AMATE-missiekrant de opleiding van een inlandse priester student voor zijn rekening neemt. Dit wil zeggen een jaarlijkse bijdrage van 250 gulden en dit ze« jaar achtereen. Goed nieuws van AMATE Van boven naar beneden: Vanaf een podium voor de ingang van liet St. Lidwinahuis namen vier missiehisschoopen en de dekens van Leiden en Zoeterwoude het défilé van de jeugd af. De katholieke jeugdorganisaties uit de dekenaten Leiden en Zoeterwoude presenteren zich aan de vier missie bisschoppen. Op de foto de vaandel- wacht en een troep verkenners uit de St. Petrus parochie te Leiden. Het is op de foto niet te zien, maar de burgemeester van Leiden bedreigt met dit Arabisch kromzwaard, de burgemeester van Zoeterwoude. Het is een moment, dat je éven aan het denken zet. Gelukkig lacht de burge meester van Leiden er zeer hartelijk bij. Op de achtergrond mgr. Kramer en de heer J. F. J. M. Koens, directeur van de Leidse Courant.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1959 | | pagina 4