LOQBOEK eilandbezoekers ZA'I ..DAG 20 JUNI 1959 DE LEIDSE COURANT PAGINA 7 van twee life stapten op Rotterdam Airport in het kleine zilveren vliegtuigje van de Channel-Airways. Het regen de, „echt Engels weer", dachten we. Maar Albion ontving ons met een stralende zon. De huisjes en boom pjes en de sloten, minder rechtlijnig dan de Nederlandse, kropen onder ons toestelletje door. Tot Southend, een grote stad van bijna honderddui zend inwoners aan Engelands west kust, waar de Engelsen van de lucht uit gezien, vliegtuigje aan het spelen waren. Vraag me niet waar Engeland an ders is dan Nederland, want die vraag is zo een-twee-drie niet te be antwoorden. Het verschil ligt er niet in, dat men „gentlemen" inplaats van „heren" op een deur leest. Maar het begint al direct met de vriendelijk Schotse mr Mclntire, die ons mijn vrouw en ik namens de British Travel Association van het vliegtuig haalt en ons als het ware inkapselt in Engelse attenties. Hij tilt onze kof fers, en bestelt in het voorbijgaan aan het buffet „tea met biscuits", zonder welke Engeland géén Engeland zou zijn. De trein brengt ons dan van South end naar Londen, onderweg hebben we een half uur vertraging en mr Mclntire zegt ons enige malen, dat hij daar werkelijk excuus voor moet vragen. Dat is Engels. Men vraagt zich op zo'n moment af of hij dit doet namens de Britse spoorwegen, maar later horen we het nog verschillende malen. Het is „de goede toon". Praten 's Avonds wandelen we wat op Ox ford street, de grootste winkelstraat van Londen, ervaren dat alles onge veer even duur, of even goedkoop, is als in Nederland en komen dan terecht in „speakers-corner" van Hydepark, iets wat de Engelsen een „institution" noemen en waar je al les mag zeggen in het openbaar, staande op een omgekeerd sinaas appelkistje; als je tenminste mensen kunt vinden die het de moeite waard vinden naar je te luisteren. We merken, dat dat de grootste kunst is in deze sprekers-hoek van het park. Nieuwelingen trekken geen aandacht, „zelfs niet als zij de zaken willen forceren door Macmillan een corrupte lafaard" te noemen. Want daarmee kan hij zijn publiek niet boeien. We zien verschillende onge- lukkigen, die luide voor zich uit blij ven praten zonder dat één sterveling er aandacht aan besteedt. Die zich overschrééuwen. Maar daaraan ligt Niet lachen om ordinaire huiska mer-moppen, maar om de ongelofe lijke stommiteiten, die een bepaalde Warwick Castle in Warwickshire is een indrukwekkend voorbeeld van een versterking uit de veertiende eeuw. Het interieur van dit huis be zit een prachtige, zeer kostbare ze ventiende eeuwse aankleding. Een deel van dit kasteel bestond al vóór het jaar 1000. Dit huis van de Earl of Warwick is toegankelijk voor het publiek op door de weekse dagen het gehele jaar door. het niet. Een goede spreker moet zelfs fluisterend de massa als een magneet naar zich toetrekken. Maar we merken, dat je de beste kans maakt op speakers-corner, wanneer ze om je kunnen lachen, spreker bereid is te verkopen over het kapitalisme of over de loonpolitiek. Een goede spreker in deze feestelijke hoek van het park dicht bij Marble Arch, de marmeren ereboog, wordt na twee zinnen onderbroken, door een storm van protest en een donde rend gelach. Hij wordt dan niet kwaad, trekt zich ook niets aan van interrupties, maar blijft onverstoor baar doorpraten. Mocht u er nog eens iets voor voelen, dan voorspellen wij u aldus doende een prachtige sinaas- appel-kist-toekomst in dit. door-en door Engelse openlucht museumstuk je der democratie. De agent, die in de buurt staat, blijft onverstoorbaar, terwijl één der sprekers hem met een vreemde blik aanziet en dan vast stelt, dat die ploerten van bobbies goed genoeg zijn om er de riolen mee te reinigen B^aar tien stappen verder staat een meisje van the Catholic guild of St. Mary's, die rustig spreekt en niet onderbroken wordt. Zij praat over de leer der katholieken; laat iedereen vragen en geeft kalme doordachte antwoorden. Bussen De volgende morgen zijn we vroeg uit de veren, want we gaan met de bus naar Stratford upon Avon, de ge boorteplaats van William Shakespeare en doen en passant Oxford en War- wick-Castle aan. We gaan onder leiding van een gids die, met echt Oxford-accent, alle adem voor de laatste lettergreep van een zin bewaart en dan zoveel over heeft, dat hij het in een vermoeide zucht moet laten wegvloeien. Als u het niet begrijpt moet u maar eens een half uurtje naar het derde pro gramma van de BBC luisteren. Maar hij wist de Amerikanen wü zijn de enige niet-Amerikanen op een aan gename manier bezig te houden. Vóór ons zat een Amerikaanse plattelands vrouw uit Ohio met een bloemetjes- hoed op haar hoofd, naast een ma gere boer met pet op, en de overigen waren de typen van goed-doorvoede Amerikaanse middenstanders, die voor hun dollars een goedkope va- cantie in Europa kunnen genieten. Er was een self-made girl bij, die het niet met de manier van rijden van de chauffeur eens was, steeds naar haar onberispelijk gepermanente haardos greep en het soms uitgilde. Nu zijn de Engelse wegen ook erg smal en zeker niet berekend op de gokkerige manier waarmee de auto mobilisten proberen elkaar te passe ren, zonder dat zij weten of er van de andere zijde een tegenligger zal komen. De chauffeur kreeg onderweg een bekeuring en dat deed de stem ming van de Amerikaanse omslaan. „Hij verdient het, riep ze tot de politie-agenten en dat vonden zelfs haar landgenoten niet fair Maar Amerikanen kunnen nooit lang op elkaar kwaad blijven als zij in den vreemde zijn, en in een herberg te Warwick vielen zij haar weer bij, toen zij een slo- verig dienstertje berispte omdat haar brood op zo'n vies bordje had gelegen. /"Vxford is een mooie stad. Het is alles college wat de klok slaat en er zijn veel klokken, want het is een universiteitsstad, waarvan de geschie denis teruggaat tot het jaar 912. Wil lem de Veroveraar vindt u nog terug in de straten. De straat is tevens een nuttige leerschool voor het herken nen van bouwstijlen, want u vindt ze er alle terug; elke periode sinds de Saxische tijd is er vertegenwoordigd, en dat maakt van deze plaats aan de rivier de Thames ook een van de leerzaamste. Natuurlijk rekent een bezoeker er op, dat hij geboeid zal worden door de oude gebouwen van de colleges en niet te vergeten hun prachtige tuinen, waarvan in het bij zonder de lakengladde grasvelden uitblinken. Merton is wel de oudste, daterend van 1264, echt oud en de studenten leven er in kamertjes met middeleeuwse bogen en glas-in-lood- raampjes. Daar klinken hun jazz-gui- taren en Dixieland-trombones, maar we kunnen niet zeggen, dat het met de omgeving vloekt. Studenten heb ben door alle eeuwen heen iets bo- hemiën-achtigs in hun optreden ge had, dat zich met elke gevel laat com bineren. We leren, dat de weledel geboren heren hier ook halve toga- tjes dragen en dat staat toch wel ge kleed. Christ Church is het grootste en het belangrijkste college en wat zullen we proberen, dit sierlijke ge bouw te omschrijven, als er de foto grafie is om meer te vertellen dan duizend woorden. Pelgrimages kan men er ook maken. Naar de grimmige Saxische toren bijvoorbeeld van de St. Michaël-kerk, die eens deel uit maakte van de noordelijke verdedi gingstoren. Oxford is waard er een week op visite te gaan. Kunstschatten Wij zijn er één uur geweest en al weer op weg naar het duizend jaar oude Warwick-castle, waar nog steeds de familie Warwick woont, behoeftig genoeg om niet in staat te zijn de miljoenenschat, die het kasteel her bergt te beheren en daarom de poor ten voor het publiek heeft geopend en met de steun van het gouverne ment net voldoende dubbeltjes en kwartjes int om de belasting en de verzekeringspremie te betalen. De ri vier de Avon, gladjes vloeiend door boomgaarden en muzikaal gorgelend onder het riet, stroomt langs dit kas teel en dit biedt zulk een mooi hoek je, blauw van de rivier, blauw van de hemel en grijze kasteelmuren daar tussen, dat alle prentbriefkaarten van het kasteel hetzelfde laten zien. Op het binnenplein van dit Assepoesters- prinsen kasteel, met transen en dui zend-en-een gekke torentjes, heb ik voor het eerst pauwen gezien, die uit keken naar het publiek en elkaar waarschuwden „als het zover was". Net als gidsen doen, die we hier, omdat we langs een andere weg dan het gezelschap de heuvel beklommen hoorden zeggen: „daar komt weer een zwerm, Donald houdt in 's he melsnaam de poort nog even dicht, want ik ben die moot van half twee nog niet kwijt, ik zal maar tegen Jim zeggen dat-ie ze deruit moet trap pen". En toen kwam de groep, de pauwen riepen waarschuwingsla-eten, sommige pauwhanen zetten hun staart op en anderen begonnen een gorgelend pauwengesprek. En de but ler van 't kasteel zei: „geniet u nog even van het onvergetelijke uitzicht op de Italiaanse tuin dames en he ren. U zult er niet gauw genoeg van hebben". Maar het is gek hoe snel een kijkmoede schare bustoeristen uitgekeken is op een tuin, trouwens op alles uitgekeken raakt en de trou we heraut moest wel voor het mor rende volk zwichten en piepend de kasteelpoort openen. En we kunnen best begrijpen, dat de familie War wick in haar apartement bij een ge doofde haard gezeten, overweegt, dat i Engeland niet meer dat is sinds de Labour een paar jaar aan het bewind is geweest. In de kapel, die schemer-gloelt als een primitieve prent van een wonder, wachtte ons een blinde man, die op een toon, alsof hij en oud-Engelse ballade zingt, vertelt van de gehei men van deze kapel en met zijn blin de ogen ziet in de richting van de kunstschatten, die hij beschrijft alsof hij elk detail kan onderscheiden. Een En dit is Tom Tower van „Christ Church" in Oxford. De toren, die het vierkant van college-gebouwen over heerst, is gebouwd, nadat lang daar voor Wolsey de grondslag heeft ge legd, door de beroemde bouwmeester Sir Christopher Wren, de man die ook St. Paul's cathedral in Londen bouwde. „Great Tom" de enorme klok in de toren, weegt ruim 8000 kilo en slaat om vijf over negen elke avond 101 keer om de 101 studenten naar bed te roepen. afgemeten butler brengt ons dan naar de „cedar-room" maar daarover een volgende maal. Lex Bruinhof. Kosmos Reisgidsen, Beieren; De Italiaanse Rivièra; Vo gezen en Zwarte Woud. Uitg.: n.v. Uitgevers-Mij. „Kosmos", Amsterdam. Drie van de bekende reisgidsen liggen voor ons. Het zijn handige en aantrekkelijke boekjes, die, met de vakantie in het vooruitzicht, noden tot reizen. Door middel van kaartjes, routebeschrij vingen, opsommingen van beziens waardigheden een alphabetische op gave van plaatsnamen in de be schreven gebieden, krijgt men een goed overzicht van de toeristische „inventaris" van deze graag-bezochte vakantiegebieden. Wat ons het meest verrukt, is, dat deze handige boekjes een beknopt overzicht geven van de historische waarde van de verschil lende plaatsen en gebouwen. Foto-finesses door Peter Charpentier. Serie Prisma- boeken Nr. 414. Uit. Het Spectrum, Utrecht. Ook in de fotografie geldt de oude waarheid, dat er vele wegen zijn, die naar Rome leiden. Het Rome van „de beste foto" wordt bepaald door de fotograaf, of hij ambtshalve met licht en donker werkt, dan wel als amateur Daarover kan het boekje „Foto-finesses" dus weinig zeggen. Het zegt zoveel te meer over de wegen, die men kan bewandelen. Het is een richtingwijzer die de dui zend-en-één mogelijkheden van de fotografie op bevattelijke en aantrek kelijke wijze onder de aandacht brengen van allen, die langs foto grafische weg trachten, nieuwe vor men te vinden. „De Donkere Wolk", door Fred Hoyle. Uitg.: „Hol- dia", Baarn. De bekende Engelse sterrekundige, Fred Hoyle, heeft een toekomstro man geschreven, die wel zeer merk waardig genoemd mag worden. Het is zowel een waarschuwing als een amusant-onderhoudend boek. Astro nomische waarnemingen wijzen uit, dat een gaswolk de aarde nadert van uit de interstellaire ruimte. Wat de gevolgen zullen zijn, is niet bekend: er zijn twee groepen, die mensheid j willen beschermen. De niet-begrij- i pende politici en de geleerde astro nomen. i De geschiedenis wijst uit, dat de laatste gelijk hebben, maar ze moe-1 ten heel wat tegenwerking overwin-1 I nen. Ze verdrijven de wolk, ten koste I van twee hunner. Hoyle laat zijn col legae in zijn roman nogal vreemde dingen zeggen over God en Gods dienst; enige gevormdheid is bij het lezen daarom wel gewenst. „Geschiedenis van Rusland", door dr. Paul Sethe. Uitg. W. de Haan, Standaardboek handel, Zeist Phoenix poc kets. In deze inmiddels befaamd ge worden reeks is thans ook een deeltje verschenen, dat de geschiedenis van Rusland in grote, overzichtelijke lij nen weergeeft. Het is geen droge op somming van de voornaamste feiten en personen, die in een zeer lange periode een rol hebben gespeeld, maar veeleer een boeiende levensbe schrijving van een volk en een land, welke op de gehele wereldhistorie een grote invloed hebben uitgeoefend. Het boekje, dat een objectieve geest ademt, bezit een groot aantal foto's. Anita", door Karin de Leeuw. Uitgeverij De Lanteern, Utrecht Anita is een vlot, ievenslustig H.B.S.-meisje, dat eigenlijk niet weet of ze moet lachen of huilen als ze hoort, dat ze voor haar eind-examen is geslaagd. Na schooltijd gaat het leven voor haar open en dat ver schijnt aan haar als bi] de meeste meisjes van die leeftijd. Anita heeft vreselijk veel plezier in schrijven en in september mag ze bij ,.De Koerier" komen als verslaggeefster. Het is een leuk stel, die collega's van haar, maar de journalistiek blijkt nog niet zo eenvoudig te zijn als ze zich had voorgesteld, bovendien heeft Anita harte-problemen. Na een reeks span nende belevenissen levert Anita een uitstekend staaltje menslievendheid en ze maakt de promotie van haar Ie' en. Een aantrek'-elijk boek voor de oudere meisjes. „Haydn", door Pierre Bar- baud. Uitg. Het Spectrum, Utrecht Pictura. Dit rijk geïllustreerde boekje be licht de geniale figuur van de grote Haydn, die niet slechts componist is van alleen gemakkelijk in het ge hoor liggende melodieën. Als zove- len heeft ook Joseph Haydn een steile ladder moeten beklimmen om een dergelijk grote hoogte te bereiken. Het is zoals Goethe van hem schreef: „Haydn is een man, die niet over drijft, hij behoort niet tot hetgeen de hartstocht oproept. Zijn werken zijn de ideale taal der waarheid; men kan misschien tegen deze werken opbieden, maar ze niet overtreffen". Het boekje besluit met een volledige chronologie der 83 kwartetten en die van de 104 symfonieën.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1959 | | pagina 7