JULES VERNE werd een eeuw ie vroeg geboren Dagdromend helderziende of een produktief fantast? KERSTNUMMER 1958 DE LEIDSE COURANT PAGINA 4 rve namiddag van de vijfde juli 1944. Het landschap U rond Mimoyecques (Departement Pas de Calais, Noord-Frankrijk) had nog in niets doen denken aan de gruwelijke oorlog, die enkele honderden kilometers zuidelijker woedde, totdat aan de horizont twintig zware bommenwerpers verschenen. De toestellen zwommen mediterend in de blauw- zilveren hemel als jonge voorntjes in helder water. Niets kon de reuzen-vissen weerhouden, zelfs niet de Duitse luchtdoelbatterijen, die hun granaten als zware stenen tussen de school wierpen. De vliegers, ruim zes kilometer boven de aarde, schenen hun doel niet te behoeven zoeken, hoewel dat van die hoogte bijna onzichtbaar was: een aantal vierkanten van dertig bij twintig meter van gecamoufleerd beton verborgen de V 3, een uitvinding, die de medewerkers van Adolf Hitler hadden overgenomen van de vader van de „science-fiction", Jules Verne. Wij leven in een tijd, waarin alles kan Als mijn relaas vandaag niet helemaal waarschijnlijk is, kan het dat morgen zijn" I"\e V 3 was het geheimste en meest sinistere van de Duitse „geheime wapens". Een kanoi. voor lange afstanden, waarvan de loop werd neergelaten in een schacht, die onder een hoek van vijftig graden 150 meter in de Franse grond dook. Der Fuehrer had be sloten vijftien van deze kanonnen bij Mimoyecques te plaatsen; drie rijen van vijf kanonnen elk. Het zouden kanonnen worden met een gladde loop, waarin een langzaam brandende lading een 25-centimeter-granaat gedurig zou versnellen, zodat er geen corroderende hitte en druk in de lopen zou optreden. In de deklaag van zes meter gewapend beton waren gepantserde deuren aangebracht, die geopend werden als het vuren begon. De monsterkanonnen zouden met .en grote vuursnelheid dagelijks zeshonderd ron springstoffen over Londen moeten uitbraken. Dag na dag zou dit vuur worden volgehouden en na veertien dagen zou Londen evenveel explosieven hebben ontvangen als Berlijn gedurende de hele oorlog. En dat zou maar een begin zijn Het Britse oorlogskabinet was van dit alles nog niet op de hoogte. Het kende het dorpje Mimoyecques alleen als een van de startplaatsen (in aanleg) van Hitiers geheime wapens. Daarom lieten de vliegers van het 617de squadron zware bommenwerpers een aantal „tallboy" (grote jongen) aardbevingsbommen op het project neerkomen. Hitier zag zijn wensen in een immense paddestoel van stof en puin opgaan. Beneden, op 150 diepte, hadden ongeveer -00 arbei ders dekking gezocht toen de bommenwerpers kwamen, in wat zij beschouwden als de uiterste veiligheid. Ze zijn daar nog. Begraven. Er bestaat ongetwijfeld een frappante gelijkenis met het kanon, waarmee Jules Verne drie mannen en twee honden deed afschieten voor een reis naar de maan. Dit is het werkplan, dat de schrijver door Barbicane aan opzieners en werkhoofden voor laat leggen: „Het geldt hier de vervaardiging van een kanon, metende 9 voet inwendige doorsnede met wanden van 6 voet dikte en stenen bemanteling van negen en een halve voet dikte. De kuil moet daarom zestig voet wiid en 900 voet diep'zijn". Het plan was enigszins anders dan dat van de Duit sers maar daarom nog niet minder opzienbarend. „Het projectiel was negen voet doorsnede, van de buitenkant gerekend, en twaalf voet hoogte". In plaats van 800.000 kilogram kruit zullen wij slecht 200.00 kg. schietkatoen behoeven, dat ons stuk slechts ter hoogte van omtrent 60 meter zal vullen. Op die wijze zal het projectiel meer dan 700 voet te doorlopen hebben onder de invloed van 6 miljard liter gas, alvorens het stuk te verlaten om naar de nachtvorstin te rennen". De snel heid van de granaat zou dan in de eerste seconde 12000 yards bedragen. De plaats waar Jules Verne „zijn" projectiel liet afschieten was Tampa Town, 900 meter boven de zee, op 27 gr. 7' noorderbreedte en 5 gr. 7' westerlengte, in Florida. Dat is dus niet ver van Cape Canaveral, waar in onze dagen de maanraketten worden gelanceerd....! Helderziendheid of fantasie: men verslond zijn boe ken en zelfs de groot-industriëlen en de weten schapsmensen hielden zich na het lezen ervan? met grote ernst bezig met de mogelijkheden en moei lijkheden, die de grote schrijver uit zijn produktieve duim zoog. Met de kennis, die de beschaafde wereld zich door de eeuwen heen verworven had, moesten die ideeën toch te verwezenlijken zijn? Het heeft nog bijna driekwart eeuw geduurd maar het mocht toch geen wonder heten, dat de Russen, on der leiding van kameraad A. A. Blagonrawow, op 4 oktober 1957 een kunstmaan opschoten, die de hele wereld door een onafgebroken radiosignaal van zijn zegetocht op de hoogte nield. Men kon zich toen eigen lijk alleen verwonderen over de grootte en het gewicht van het projectiel, dat tussen 900 en 1500 kilometer van de aarde was weggeslingerd. Maar de lancering van de Sputnik was eigenlijk niets dan een logische stap op de weg van de tech nische vooruitgang. Dat getuigt al wel het feit, dat men de aantrekkingskracht van de aarde niet meer trachtte te overwinnen met een ordinaire artillerie granaat ,maar dat men een vernuftige drietraps-raket gebruikte. Waren niet reeds tal van zaken uitgevonden, die Jules Verne in de geest had voorzien? De atoombom droeg in zijn boeken (1896) de naam van „fulgurateur Roch". De uitwerking ervan was zo verschrikkelijk, dat alle gebouwen en oorlogsschepen over een oppervlakte van tien vierkante mijl werden weggevaagd. Lange afstands-geschut liet hij zijn precisievuur leg gen op een doel van enkele vierkante duimen en over een afstand van 20 kilometer, zoals de veldkanonnen van 1899 dat zeker niet konden. Hij vond in 1880 de gevechtswagen op rupsbanden uit en in 1892 reeds de sprekende film; In 1889 voorzag hij dat de steden van 2889, zoals het New York van vandaag „in de hoogte gebouwd zouden zijn en een jaar later sprak hij van open, zonnige tuinsteden, zoals die nu overal worden aangelegd en van op afstand bestuurbare raketten. Een elektrische prikkeldraad versperring zag hij toen ook als het afdoende middel tegen ongewenste indringers. De beschrijving, die hij in 1886 gaf van een helicopter is vrij nauwkeurig: „Dit is een machine, die opgehangen is en voortbewogen wordt door horizontale vlerken, waarop men een draaiende beweging kan overbrengen, die haar tenslotte op een verticale lucht- kolom zullen opheffen en in evenwicht houden". het diepste der zeeën en op ieder ogenblik van de dag starten vliegmachines, waarmee mensen een Reis om de Wereld maken, die nauwelijks meer drie dagen duurt in plaats van de 80, die de grote schrijver ervoor uittrok en die heel wat comfortabeler zijn, dan een verblijf van vyf weken in de luchtballon „Le Géant". Alleen tot het gloeiende hart van de wereldbol zijn zelfs de beste speleologen nog niet doorgedrongen. <XXXXXXXXX5 De televisie, die hij in 1889 zag, was een combinatie van telefoon en van een „draagster van beelden", vol gens een vinding die uit de telegraaf werd ontwikkeld. De Amerikaanse atoomonderzeeboot „Nautilus" voer (in 1958) méér dan 20.000 mijlen onder zee, zoals de onderzeeër, waarvar^ Verne in 1870 de geestelijke vader werd; met de bathyscape dook professor Pycard naar Wie was toch die geniale fantast, die met zijn onge looflijke verhalen zelfs de meest critische geesten boeide? Jules werd geboren in 1828 als zoon van Pierre Verr.e, die zijn toekomst al had uitgestippeld: Jules zou gevierd worden en successen behalen. Dat was alles. Vader Verne was een man van principes en van een stiptheid als van een Philéas Fogg. In zijn landhuis nabij Nantes, waarin Jules ter wereld kwam, had hij in zijn werkamer een zeekijker opgesteld, die gericht was op de torenklok van het naburige klooster. Hij bespiedde er de uren van de vroege morgen tot de late avond. Dat wil zeggen, dat men als er middags ge geten zou worden, om twaalf uur aan tafel ^at en niet om vijf over twaalf. Plicht, deugd en stiptheid ademde het huis, waarin Jules opgroeide. Maar hij dacht liever aan andere dingen: Aan de zee, die zo dicht bij was en die hij bespeurde in de vreemde geuren langs de kaden van de stad, aan de schepen en aan de bedrijvigheid van de haven. Elf jaar oud scheurde hij zich voor het eerst los uit de familieband. Ongerustheid, opwinding, paniek bijna: de jongen kon wel verdronken zijn in een vijver, 's Avonds was het eten over tijd Een Laskaarse bediende, die terugkwam van een cabaret-voorstelling, vertelde thuis dat Jules had aan gemonsterd als jongmaatje op de bark „Coralie", die op het punt stond uit te zeilen naar Indië. Vader Verne slaagde erin, de jongen nog bijtijds van boord te halen. Thuis krijgt hij slaag en droog brood maar er kwam geen zucht over zijn lippen. Tegen zijn moeder zegt hij alleen: „Toch zal ik niet alleen in mijn dromen reizen". Op de middelbare school maakte hy tal van ontwer pen voor een „stoom-olifant", die een omwenteling te weeg moest brengen in de manier, waarop men dooi de Afrikaanse oerwouden placht te trekken. Toen hij twintig was, liep hij een blauwtje bij zijn nichtje Caro line, het mooiste meisje van Nantes, dat een ander verkoos boven de wat dromerige Jules. Gedesillusioneerd ging hij naar Parijs. Hij schrijft dan aan zijn moeder: „Ik vertrek omdat men mij niet wenst. Maar ze zul len zien, uit welk hout die arme jongeman Jules Verne gesneden is". Arm behoefde hij niet te zijn want zijn vader is rijk. Maar blijkbaar wilde hij het zijn, want toen hij zijn stu dies in de rechten had voltooid, kreeg hij van een pro cureur te Nantes een betrekking aangeboden. Maar liever was hij arm in Parijs, waar hij als echte roman ticus Victor Hugo en Alexandre Dumas aanbad en een bohémien-leven leidde. Misschien ook onder invloed van de romantiek, kreeg hij ineens belangstelling voor de natuurwetenschappen, die toen door tal van geleerden zo'n grote vlucht namen. Hij bezocht lezingen van tal van groten en bracht de dagen door in leeszalen, waar hij niets deed dan aantekeningen maken. Maar Jules is niet gelukkig. Zijn hart is niet rustig. Als hij op een van zijn vakanties weer in Nantes komt, ontmoet hij Laurence, een meisje uit de gegoede kringen van die stad. Zijn tweede romance gaat van een leien dakje totdat.Jules op een gemaskerd bal een stommiteit begaat en ruzie krijgt met Lauren ces' vader. In een sentimentele bui schrijft hij aan zijn moeder: „Ik heb schoon genoeg van mijn vrijgezellenleven. Wat u wellicht belachelijk zal schijnen is in een woord, dat ik er behoefte aan heb, gelukkig te zijn". En gelukkig wordt hij! Te Amiens ontmoet hij een jonge weduwe met twee kinderen, Honorine de Viane; hij trouwt haar en nu moet hij ook aan de toekomst gaan denken. Van zijn vader krijgt hij bijna vijftig duizend francs om zich in te kopen in een Parijs han delshuis. Maar -ook de Beurs kan hem niet lang bezig houden. Hij schrijft wat en koestert het idee van alle schrij vers: ontdekt te worden. Op een goede dag in 1863 klopt hij aan bij een kleine uitgever, die ook zijn dro men heeft. Veertien dagen later ontbiedt mr. Hetzel Verne, die al rekent op een teleurstelling. Maar Hetzel blijkt bij zonder getroffen door het verhaal van de luchtballon „Le Géant" en de dappere Nadar. Jules tekent 'n con tract, waarbij hij gedurende twintig jaar tenminste 2 boeken per jaar zal moeten schrijven, die betaald zul len worden met 10.000 francs per werk. In de loop der jaren, die volgen wordt die acte 5 keer gewijzigd: steeds in het voordeel van Jules. In veertig jaar tijds schreef hij 104 boeken. Ze werden vertaald in het Duits en Engels, in het Spaans, Russisch, Nederlands, Chinees, Japans en in vele andere talen. Verne leefde in een veelbewogen tijd: 1848 het revolutiejaar; 1870: de Frans-Duitse oorlog en de Duitse zege in Versailles; daarna de communes en de felle opkomst van het socialisme, samenhangend met de industriële revolutie. Het meest wonderlijke van zijn boeken is wel, dat ze steeds iets actueels inhielden dat de lezers diende als springplank in het rijk van de on gebreidelde fantasie. Wonderlijker nog is dat diezelfde actualiteit, ons thans wéér boeit. Het blijkt nog steeds v/aar te zijn wat Verne eens zei: „We leven in een tijd, waarin alles kan. Als mijn relaas vandaag niet helemaal waarschijnlijk is, kan het dat morgen toch zijn!" ^ules Verne geloofde in de toe komst en hij beleefde die zelf in de persoon van kapi tein Nemo, Hatteras, Lidenbrock en Fogg. Hield Jules Verne steeds het oog gericht op de toe komst, vele groten van vandaag vinden inspiratie bii hem, door een blik achterom. Zo yerklaarde admiraal Byrd, na zijn eerste reis naar de Zuidpool: „Het is Verne, die me er gebracht heeft!" Op 24 maart 1905 stierf de grote schrijver, schatrijk en bijna blind. Maar hij blijft leven in de geest van hen, wier ogen hij, ook vandaag nog, opent. Links: Verne's slaapkamer: wie zal zeggen hoeveel ideeën hier ontstonden. Boven: De huiskamer in het grote huls te Amiens: voornaam maar stijfjes. Onder: „Mettertijd projectieltreinen naar de maan".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1958 | | pagina 12