Vervolg levensloop Z.H. Pius XII Encyclieken van Paus Plus XII DE LEIDSE COURANT HEILIG JAAR Was het jaar 1949 voor de Paus in spannend geweest, niet minder zwaar werd voor hem net volgende, het „Heilig Jaar 1950", Bij de opening van dit Heilig Jaar aan de vooravond van Kerstmis 1949 was Pius XII de centrale figuur der plechtigheden. En in de daarop volgende maanden, bij de speciale plechtigheden in de Sint Pieter en de elkander dra op volgende audiënties voor duizenden pelgrims tegelijk, vormde de persoon van de Paus, in zijn waardigheid steeds weer het verzamelpunt van de aandacht der katholieke wereld en ook van daarbuiten. DOGMA VERKLARING UET PONTIFICAAT van Pius XII zal mede gekenmerkt zijn door de afkondiging van het dogma om trent de „ten hemel opneming met lichaam en ziel van de H. Maagd Maria" Op 30 oktober 1950 deed de Paus in een semi-openbaar consisto rie aan de kardinalen mededeling van ziin voornemen tot afkondig'n** van dit do<*ma en op 1 november werd de pauselijke bulla, waarin het dog ma werd gedefinieerd, voorgelezen ti'dens een grote plechtigheid op h*t Sint PietersDlein, waarbij een half miljoen mensen tegenwoordig was Men heeft Pius XTI reeds de vre- c'.esnaus genoemd Waarschijnlijk zal hij in de geschiedenis ook worden aangeduid als degene, die de rege ring van de Kerk „internationali seerde". Na eeuwen waarin het Ita liaanse element in het college van kardinalen domineerde creëerde Pi"s XII nameliik in februari 19-*fl viif en twintig nlet-Ttaliaanse kardi- naVn. het hoogste percentage niet- Italianen dat ooit in één keer tot de waardigheid van kardinaal was verheven. De Paus stimuleerde ook krachtig het missiewerk. De climax van dit werk werd wel bereikt met de stich ting van een katholieke hiërarchie in China en de benoeming van een Cb'nese kardinaal, mgr Tien. Eveneens pV van internationale striking wordt beschouwd de af kondiging van de nwuwe Vaticaanse richtlUnpn, begin 1950. voor het con tact inzake leerstellige kwesties van katholieken met niet-katholieken. Op ziin beToefcers maakte *»ins XH im"»er grote Inrtrnk door rijn asce tisch voorkomen. Hij was echter niet minder een practisch man met le vendige belangstelling voor de mo derne wereld. Zo toonde hij bijvoor beeld altijd grote belangstelling voor de beoefenaars van de geliefd Ita liaanse wielrensport. Hij sprak vloeiend zeven talen, o.a. Hongaars. Reeds in 1946 had zich een inzin king voorgedaan in 's Pausen ge zondheidstoestand, die zich nogal ge vaarlijk voordeed, doch waarop her stel na enkele maanden volgde. Eind februari van het Heilig Jaar rees op nieuw bezorgdheid naar aanleiding van een aanval van Influenza, die de bejaarde Paus had te verduren en hem noodzaakte een dag of wat de kamer te houden. Ook hiervan her stelde hii spoedig, ofschoon bij latere gelegenheden bleek, dat hij zich meer zou moeten ontzien. In januari 1953 vergrootte de Paus het percentage niet-Italianen in het college van kardinalen Op de twee de „rode" consistorie van zijn pon tificaat creëerde hU tien Italiaanse kardinalen en veertien niet-Itali- aanse, waardoor het college zijn volle sterkte van zeventig verkreeg voor het eerst sedert twee eeuwen. Vierenveertig kardinalen waren nu niet-Italianen. Onder hen was de eerste Indiase, mgr. Gracias, aarts bisschop van Bombay. De Paus zeide in deze dagen tot zijn omgeving te verwachten, dat dit zijn laatste kardinaalscreatie ge weest was. Bijna dertig jaar tevoren had de Beierse mystica Therese Neumann hem, toen nog nuntius in Duitsland, gezegd dat hij eens Paus zou worden en dat hij twee ,,rode". consistories zou houden Een andere grote gebeurtenis in I 1953 was de afkondiging van het Mariajaar 1954, ter herdenking van i het eeuwfeest van de afkondiging l door Pius de Negende van het dog ma der „Onbevlekte Ontvangenis van Maria" op 8 december 1854. Op 8 december 1953 vaardigde Pius XII de encycliek „Fulgens Co rona" uit, waarbij het Mariajaar werd aangekondigd. Hierin werden de gelovigen opgeroepen tot gebed voor leniging der noden, rechtvaar digheid voor de verdrukten, een vaderland voor de verbannenen, gastvrijheid voor de daklozen, vrij heid voor de onrechtvaardig gevan genen en terugkeer voor de krijgs gevangenen. De Paus opende zelf het Maria jaar in de Maria-basiliek, waarbij hij een zelf opgesteld speciaal gebed tot Maria voorbad. Op 17 januari 1954 woonde Pius XII een plechtigheid bij in zijn bi bliotheek in het Vaticaan, waarop de procedure voor de heiligverkla ring van Paus Piusjïe Tiende werd aanvaard. VERZWAKTE GEZONDHEID IN HET BEGIN VAN 1954 moest de Paus verschillende malen het bed houden. Hij werd behandeld door een Zwitserse specialist, dr. Paul Niehans, de uitvinder van een nieuwe behandeling, bestaande uit injecties met levende cellen. De Paus, die langzamerhand zijn werkzaamheden hervatte, waar schuwde in zijn Paasboodschap van achttien april de wereld tegen „nieu we vernietingswapenen van ver schrikkelijke kracht" en pleitte voor een verbod op oorlogvoering met biologische, chemische en atoomwa pens. Op dertig april werd de tekst van de op 25 maart uitgevaardigde en cycliek „De Sacra Virginitatie" be kendgemaakt, waarin de Paus de geestelijke waarde van het celibaat behandelde. Tijdens een plechtigheid in de ba siliek van St. Pieter op 29 mei had een andere belangrijke gebeurtenis plaats, de heiligverklaring van Paus Pius de Tiende. In een encycliek op vijf juni, ter gelegenheid van het eeuwfeest van de heilige Bonifacius, „Ecclesiae Fastos", deed de Paus een beroep op protestanten en andere niet-katho- lieken om terug te keren tot de een heid van de Katholieke Kerk. De volgende dag verrichtte de Paus een daad van historisch belang door ongeveer vijftien minuten voor de televisie te spreken, welk pro gramma in acht Europese landen, Engeland, Frankrijk. Zwitserland, Italië, West-Duitsland, België, Ne derland en Denemarken werd uit gezonden. In september had de Paus af en toe weer aanvallen van hik. Naar werd bericht was hij aan het eind van de maand weer volledig her steld. In een encycliek „Ad coeli Regi- nam" van oktober stelde de Paus een nieuwe feestdag van ,,de geze gende maagd Maria, Koningin der Hemelen" in, die op 31 mei voor de eerste maal gevierd zou worden. Hij kondigde op 1 november, Allerhei ligen, de instelling van de feestdag formeel af in de basiliek van St. Pie ter en kroonde een Mariabeeld tij dens de grootste plechtigheid van het Maria-jaar. Veertig kardinalen, driehonderd bisschoppen en honder den 'geestelijken begeleidden zijn draagstoel naar de St. Pieter, waarin zich vijftigduizend mensen verza meld hadden. De volgende dag verklaarde de Paus in een vergadering van kardi nalen en bisschoppen dat de katho lieke priesters het recht hebben zich uit te spreken over sociale en poli tieke problemen, die „zonder twij fel binnen de sfeer van de moraal vallen". Eind november 1954 kreeg de Paus weer last van zijn oude kwaal. Als diagnose werd gesteld: slok darm-hernia. Men vreesde ernstig voor 's Pausen leven. Volgens een Italiaans weekblad zou de Paus tij dens deze ziekte een visioen gehad hebben van Christus die bü zijn sponde stond. De Vaticaanse pers dienst verklaarde hieromtrent: ,,Wij zijn gemachtigd dit bericht te beves tigen". Dit visioen zou het begin ge weest zijn van het langzame herstel van de Paus dat toen volgde. Volgens een mededeling van kar- dinaaly Tedeschini, aartspriester van de basiliek van Sint Pieter, had Pius XII vier jaar tevoren ook een visioen gehad, op de vooravond van de afkondiging van het dogma van de ten hemelopneming met ziel en lichaam van de Maagd Maria Hij had toen de zon in de lucht zien ronddraaien, hetgeen herinnerde aan eenzelfde visioen dat een groot aantal mensen in 1917 in Fatima ge had hebben, toen de Maagd Maria aldaar aan drie Portugese kinderen is verschenen. HERNIEUWDE VREDESOPROEPEN Toen in de herfst van 1956 de cri sis om het Suezkanaal en het Sow- jet-Russisch optreden in Hongarije de internationale horizon verduis terde, riep de Paus eens te meer op tot vrede. Hij drong er in encyclie ken bij de katholieken ter wereld op aan voor vrede in het Midden- Oosten te bidden en voor „een op rechtvaardigheid gebaseerde vrede" voor het Hongaarse volk. In een toe spraak voor de radio zei hij: „Laat in naam van de godsdienst, bescha ving en juist menselijk voelen er een eind komen aan onwettige en wrede onderdrukking, aan oorlogs plannen, aan het streven naar poli tiek overwicht tussen de mogend heden alle dingen die het aardse leven tot een afgrond van angst en verschrikking maken, de geest do den en de vruchten van arbeid en vooruitgang te niet doen". ONAFGEBROKEN WERK P)ANK ZIJ EEN STRIKTE dagin- deling kon Pius XII bergen werk verzetten ofschoon hij, van jongs af aan, geen uitgesproken sterke con stitutie had. Toen hij zich op het priesterschap voorbereidde bleek het seminarie-leven te zwaar voor hem te zijn en hij kreeg toestemming om thuis te verblijven. Zijn wijding ge schiedde apart omdat men vreesde dat hij de inspanning van een plech tigheid van zes uur lang in de Sint Jan van Lateranen niet zou kunnen verdragen. Jaren later, nadat hij Paus ge worden was, konden zijn dokters niet verklaren hoe hij zijn dagelijkse routine van arbeid en bidden, van acht uur des morgens af tot na mid dernacht, kon volhouden. Altijd des avonds laat zagen de voorbijgangers een verlicht venster in de donkere massa van het Vaticaanse paleis, wat er op duidde dat de Paus nog aan het werk was. Soms verzamelde zich een menigte buitenlandse pelgrims op het plein beneden 's Pausen ver trek en riep dan in spreekkoor om hem even te mogen zien. Dan ging het licht in de studeerkamer uit en flitsten de neonlichten rondom het venster aan, in welke omlijsting dan de witte figuur van de Paus ver scheen, die een zegenend gebaar met zijn armen maakte. De documenten en teksten van toe spraken die het resultaat waren van het lange werken van de Paus in zijn studeerkamer vormden gedrukt elk jaar een lijvig boekwerk. Toch was bijna elke ochtend daarbij nog gewijd aan openbare en particuliere audiën ties voor pelgrims en andere bezoe kers. Als Pius XII, snel voortlopend of gedragen op zijn troon, verscheen, was de indruk van zijn persoonlijk heid, naar velen verklaarden, zodanig dat men alle aandacht voor de toch kleurrijke omgeving van het pause lijk hof vergat. Op zijn audiënties sprak de Paus zich uit over de meest verschillende onderwerpen. Hij zei busconducteurs hoe zij, al kaartjes knippend, het christendom in praktijk konden bren gen, aan sportverslaggevers hun ga ven niet te verspillen aan zinloze mooischrijverij. Hii bracht de voor aanstaande geleerden ter wereld in verbazing met zijn diepzinnige uit weidingen over moderne weten schappelijke onderwerpen. En hij hield niet op met de gewone mensen er op te wij2en hoe zij christelijk moesten leven, de heiligheid van het huwelijk bewaren en de kinderen opvoeden tot goede Christenen. Zijn voortdurend en krachtig lera ren tegen het communisme vond zijn neerslag in de excommunicatie in 1949 door het „Heilig Officie", een der Vaticaanse bestuurs-congregaties, van alle actieve communisten en later het ontzeggen van de sacramenten aan de leden van communistische jeugdorganisaties en hun ouders. Deze maatregel was een der meest besprokene van het pontificaat van Pius XII. Zijn uitgebreide kennis op weten schappelijk en historisch gebied, zijn bekendheid met vreemde volkeren en zijn grote bereisdheid maakten Pius XII terdege opgewassen tegen de taak om de uitwendige structuur van de Kerk aan te passen aan de behoeften van deze tijd. Hij voerde vele nieuwe dingen in en gaf o.a. de stoot tot verbeteringen in de organi satie der religieuze orden. De Paus zegenend gezeten op de draagstoel of sedia gestatoria. 4 Paus Pius XII heeft in de ruim 19 jaren van zijn pontificaat tientallen encyclieken het licht doen zien. De indrukwekkende rij werd 20 oktober 1939 geopend met de ency cliek Summi Pontificatus. Hierin wees Pius XII op de noodzaak van eenheid in het verzet tegen interna tionale kwalen. Hij drukte daarin zijn droefheid uit over het uitbreken van de tweede wereldoorlog en vroeg om gebed voor vrede, gebaseerd op rechtvaardigheid en liefde. Hij ver oordeelde 't etatisme, dat de oorzaak was van de tweede wereldoorlog. Hetzelfde jaar gaf hij nog een twee de encycliek uit (Sertum Laetitiae) over het Katholicisme in de Ver. staten. De Paus wordt de St. Pieter binnen gedragen bij de heilig-verklaring van Plus X. In 1940 verscheen de encycliek „Saeculo Exeunto Octavo" over de missie, in 1943 de zeer belangrijke encycliek „Mystici Corporis Christi" (29 juni 1943), waarin de Paus de leer van het Mystieke Lichaam van Christus uiteenzette en moderne dwalingen veroordeelde. Van 1943 tot en met 1946 verschijnen nog vijf en cyclieken. In 1947 verschijnt onder meer de belangrijke encycliek over de liturgie „Mediator Dei", waarin de Paus een aantal liturgische en doc trinaire kwesties uiteenzette. In 1947 herhaalde de Paus Zijn talrijke oproepen tot vrede met zijn rondschrijven Optatissima Pax (18 december 1947). Drie encyclieken wijdt hij in 1947, 1948 en 1949 aan het H. Land en vraagt daarin de in ternationalisatie van de H.H. Plaat sen. Het H. Jaar 195o is het jaar van zeer belangrijke encyclieken. Van de vier encyclieken in dit jaar noemen wij Humani Generis (12 augustus 1950) over het leergezag van de Kerk. Hierin verdedigde hij het leergezag der Kerk en waarschuwde hij tegen pogingen om het katholieke dogma te verzwakken om niet-katholieken aan te trekken. In Mirabile Illud (6 december 1950) schilderde de Paus de verschrikkin gen van de moderne oorlog en vroeg hij opnieuw aller gebeden voor de vrede. 1951 Bracht 3 encyclieken, waarvan wij de eerste noemen ,Evan- gelii Praecones" van 2 juni 1951, ge wijd aan de missie. In 1952 verzocht de Paus om het gebed voor de vervolgde Christenen in zijn encycliek Orientales Ecclesias (15 december 1952). In 1953 zijn er twee encyclieken verschenen. In het tweede rondschrij ven „Fulgens Corona" kondigde de Paus het Maria-jaar 1954 aan. 1954 Brengt vier encyclieken. De eerste „Sacra Virginitas" van 25 maart 1954 handelde over de maag delijkheid. De Paus wijst hierin op de moderne dwaling het huwelijk ho- ger te stellen dan de maagdelijke staat. In de encycliek ,Ad Sinarum Gentem" van 7 oktober 1954 waar schuwde de Paus de Chinese katho lieken reeds voor dcommunistische pogingen een schisma te bewerkstel ligen. Op 11 oktober 1954 publiceer de Pius XII zijn rondschrijven „Ad Caeli Reginam", waarin hij het feest van Maria Koningin instelde te vie ren op 31 mei. In 1955 is er slechts één encycliek handelend over de kerkmuziek, namelijk Musicae Sacrae Disciplina van 25 december 1955. Na de encycliek Haurietis Aquas van 15 mei 1956 over de verering van het H. Hart volgt de bekende reeks van drie encyclieken over Honga rije. De eerste op 28 oktober 1956 Luctuosissimi Eventus, waarin de Paus verzocht om gebed voor een rechtvaardige vrede in Hongarije; de tweede Laetamur Admodum van 3 november 1956 een herhaald ver zoek om gebed vqor vrede en een benadrukking van het gevaar van oorlogsdaden in het Midden-Oosten. De derde encycliek „Datis Nuperri- me" is een veroordeling van het Rus sische gewapende ingrijpen in Hon garije. 1957 Brengt vier nieuwe encyclie ken. De eerste „Fidei Donum", ge publiceerd 27 april 1957, schildert de situatie der missie, vooral in Afrika en richt een oproep tot de gehele ka tholieke wereld om het missie-po tentieel in Afrika te versterken. In de encycliek „Miranda Prorsus" geeft de Paus richtlijnen voor film, radio en televisie. In 1958 tenslotte publiceerde de Paus nog twee encyclieken. De eer ste „Ad apostolorum Principis" van 29 juni 1958 (doch veel later gepu bliceerd) veroordeelt de Paus de ge beurtenissen in China. Zijn tweede en laatste encycliek ;Meminisse ju- vat" van 15 juli 1958, de 39ste ency cliek gedurende het pontificaat van Pius XI, is wederom een oproep tot gebed en boete voor een rechtvaar dige vrede en voor de vervolgde Kerk.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1958 | | pagina 14