rttvJR UZI EK de moedertaal van het hart Er zijn vele soorten BLAASINSTRUMENTEN DE LE1DSE COURANT sV A LS MEN VANUIT DE ZAAL het orkest bekijkt, dat ons straks zal doen genieten van een of ander mooi orkestwerk, zien wij behalve de fluiten en hobo's de clarinetten. HET HOUTWERK De clarinetten vinden we naast de hobo's, dus als regel ook schuins links van de dirigent. Gewoonlijk zijn in een symphonie-orkest twee een en kele maal drie gewone clarinetten aanwezig, plus een bas-clarinet, welke acht tonen lager klinkt dan de gewone clarinet. De clarinet is iets langer dan de hobo en heeft een heel ander mondstuk. Hierop is een enkel (plat) stukje riet bevestigd. Dit wordt in de mond in trilling gebracht en zo ont staat de toon. Een clarinet heeft evenals alle andere houten blaasinstrumen ten uitgezonderd de blokfluiten, die echter slechts zeer sporadisch in een orkest gebruikt worden kleppen voor het te voorschijn brengen der to nen. De boring der clarinet is in hoofdzaak cylindrisch, slechts het onderste deel is iets verwijd. In het middenregister is de toon der clarinet mooi rond en fuweelachtig van klank. Soli voor clarinet worden daarom in hoofdzaak zo geschreven, dat zij zich in het middenregister bewegen. De clarinet is bij uitstek geschikt voor virtuoze en beweeglijke passages. Haar taak in het symphonie-orkest is veelzijdig, zij wordt evenzeer voor soli gebruikt als voor begeleiding. Tenslotte is er dan nog de veel kleinere es-clarinet, welke slechts zelden en dan nog maar voor een bepaald effect, in het symphonie- orkest gebruikt wordt. In het harmonie-orkest zijn de clarinetten favoriet. De taak der violen in het symphonie-orkest wordt in het harmonie-orkest vervuld door de cla rinetten. Zijn er in een symphonie-orkest slechts enkele clarinetten aan wezig. in een harmonie-orkest is er een hele groep, zij zijn daarin de dragers van de melodie en lenen zich door haar grote omvang (de vele tonen die op een clarinet gespeeld kunnen worden) daarvoor ook uitstekend. Ook de es-clarinet is in een harmonie-orkest een onmisbaar instrument. Als ver sterker van de melodie der clarinetten in de hoge ligging doet zij mits goed bespeeld prachtig werk. Een bas-clarinet komt in een harmonie orkest zelden voor, komt dit instrument er in voor dan wordt het bijna uitsluitend voor begeleiding gebruikt. In een symphonie-orkest zijn de cla rinetten verdeeld in eerste en tweede clarinet, hoogst zelden is er ook nog een derde clarinet-partij. In het harmonie-orkest is dit door de heel andere taak der clarinetten ook heel anders. Daarin vinden wij de clarinettengroep verdeeld in soloclarinetten, eerste clarinetten, tweede clarinetten en derde clarinetten. Die instrumenten zijn alle precies hetzelfde, maar het gebruik ervan wisselt naarmate de partij die er op gespeeld wordt. Zo spelen solo- clarinettisten en eerste clarinettisten bijna uitsluitend melodie. De tweede clarinettisten spelen afwisselend melodie en begeleiding en de derde clari nettisten meestal begeleiding. Zij zijn echter in het orkest van even grote betekenis en kunnen in het geheel alle even slecht gemist worden. Als wij in een symphonie-orkest een paar lange, donkerbruine stukken hout boven alle spelers zien uitsteken, dan weten wij, daar zitten de fagotten. NOG ANDER HOUTWERK Bij het bespelen van andere houten instrumenten hebben wij reeds ge zien, dat de op een blaasinstrument voortgebrachte toon lager is naarmate het instrument groter is, hetgeen echter slechts tot zekere grenzen opgaat. De fagot is een heel jang instrument, zó lang, dat het grotendeels uit twee naast elkaar gebouwde houten pijpen bestaat. De hierin aanwezige lucht- kolom wordt in trilling gebracht door een dubbel riet als van de hobo, maar nu voor dit zoveel groter instrument natuurlijk ook veel groter. Dit dubbelriet is bevestigd op een S-vormig dun metalen buisje, dat met het andere einde aan het instrument bevestigd is. We zouden de fagot met de tenor-saxophone, de cello (tenor-stem) der houten blaasinstrumenten kun nen vergelijken. De fagot heeft een nauwe conische boring en een prachtige sonore klank. Kort afgestoten tonen doen op een fagot zeer komisch aan en worden dan ook meestal voor komische, soms ook voor geheimzinnige effecten in de muziek gebruikt. Het geluid past zich prachtig bij andere instrumenten aan, maar als de twee of drie fagotten in een groep andere instrumenten meespelen, heeft dit toch wel veel invloed op het coloriet van het geheel. Hoe wel de fagot ook wel solistisch voorkomt, wordt ze toch meestal voor de begeleiding gebruikt, hetgeen niet wegneemt dat haar klank van bijzondere werking is als zij in het lage register gedragen melodieën meespeelt. Een enkele maal komt in een symphonie-orkest ook een contra-fagot voor. Haar klank is acht tonen lager dan die der toch al lage fagot en be weegt zich daardoor in het register der contrabas. Zij zijn bijna gelijk aan de laagste tonen der piano. Snelle passages zijn op een contra-fagot niet uit voerbaar. Die lage tonen gaan dan wat een orkestlid noemt „blubberen" en zijn niet meer te onderscheiden. De contra-fagot wordt uitsluitend voor begeleiding gebruikt. Ook in het harmonie-orkest komen een enkele maal fagotten voor, bij de vakorkesten is dit regel. Hier worden zij uitsluiténd voor begeleiding gebruikt, welke daardoor soms een heel bijzonder effect krijgt. Tenslotte behoren dan nog tot de houten blaasinstrumenten van het orkest de saxophones. DE SAXOPHONES OOK BIJ HET HOUTWERK De saxophones zijn een familie op zichzelf, welke uit zes leden bestaat, n.l. de sopranino-, de sopraan-, de alt-, de tenor-, de bariton- en de bas- saxophoon. Gezamenlijk omvatten zij een toongebied van 35 tonen. De so pranino en de sopraan-saxophone zijn recht als een hobo en clarinet, de andere saxophones hebben min of meer de vorm van een ouderwetse, krom me tabakspijp. Ze zijn van metaal, doch gebouwd naar de principes der Maurice Bruyas, bouwer van mu ziekinstrumenten in de Franse stad St. Etienne, heeft vele spannende uren gewerkt aan het bouwen van dit minieme viooltje. Beslist het kleinste ter wereld, waarop normaal zou kunnen worden gespeeld, als er maar een violist van bijpassend formaat kon worden gevonden Het dwerginstrumentje is samenge- 'steld uit 52 verschillende stukjes hout, heeft echte snaren en verder in het klein alles wat ook aan een gewone viool is te vinden. Het is 32 mm. lang en heeft een zo'n gering gewicht, dat het bij een beetje tocht in huis finaal zou worden wegge blazen. De foto toont de heer Bruyas met het miniatuurtje. houten blaasinstrumenten, waardoor zij ook tot die groep gerekend worden. In het symphonie-orkest worden de saxophones zelden gebruikt en dan nog alleen voor een bijzonder effect. Meestal neemt men daarvoor de alt- saxophone, hoewel het ook een enkele maal voorkomt, dat vier saxophones n.l. sopraan-, alt-, tenor- en bariton-saxophone, worden aangewend. On bekendheid der componisten voor symphonie-orkest met deze fraaie en met rijke klankmogelijkheden uitgeruste instrumenten is waarschijnlijk oor zaak, dat ze daarin zo weinig gebruikt worden. In het harmonie-orkest zijn de saxophones onmisbaar. Haar klankmoge lijkheden worden daarin met uitzondering van de sopranino- en de sopsaan- saxophone, met veel succes toegepast (Sopranino- en sopraan-saxophone zijn meer geschikt voor het fanfare-orkest). In het harmonie-orkest is vooral de altisaxophone als solo-instrument van betekenis, maar deze wordt ook veel gebruikt voor ondersteuning der melodie. De tenor-saxophone en de bari ton-saxophone hebben in het harmonie-orkest ongeveer een gelijke functie als de fagotten in het symphonie-orkest de tenor-saxophone wordt ook veel voor tegenzang of een tweede thema gebruikt c:i de bariton-saxophone speelt gewoonlijk alle baspassages mee. Ditzelfde is het geval met de bas- saxophone, welke als basinstrument van grote werking is. De klank der saxophones is rond en week en past zich prachtig bij die der andere hout- 10 TIPS VOOR ELECTRISCH SCHEREN blazers en de koperblazers aan. De saxophones zijn ook zeer gewild in jazz- orkestjes, helaas worden zij daar wel eens ver buiten haar klankmogelijk- heden aangewend en daardoor gedegradeerd tot afschuwelijk jankende dingen. Behalve als orkest-instrument, lenen de houten blaasinstrumenten zich ook uitstekend voor solospel met begeleiding van piano of orkest. Iedere componist van enige betekenis heeft wel enige solo's voor een houten blaas instrument met begeleiding van piano of orkest geschreven. Ook als kwartet-instrumenten voldoen houten blaasinstrumenten zeer goed. Er zijn vele prachtige kwartetten in de handel voor allerlei combi naties van hout-instrumenten, b.v. voor fluit, hobo, clarinet en fagot, voor sopraan-, alt-, tenor- en bariton-saxophone, voor twee clarinetten met te nor- en bariton-saxophone, voor vier clarinetten, voor een clarinet en drie saxophones, enz. enz. Deze rijke literatuur draagt er veel toe bij het be spelen van een houten blaasinstrument ook in de huiselijke kring aantrek kelijk te maken. Niet iedereen heeft een piano of harmonium en goed kwar tetspel kan het gemis daarvan volkomen vergoeden, want een goed kwartet van houten blaasinstrumenten is voor de huiselijke muziekbeoefening min- stens even aantrekkelijk. 1 ELSENAAR. Electrisch scheren moet altijd ge beuren vóór, nóóit na het wassen. Huid en haren moeten droog zijn. Gebruik van adstringerende mid delen na het scheren is van belang als de huid gevoelig is. Nooit vooraf gebruiken. Wie pas tot electrisch scheren overging, dient de huid na elke scheerbeurt even met vochtig ge maakte aluin te bestrijken. Let er op bij aankoop van een scheerapparaat, dat er merken be staan, die schoonscheren en merken, die dat niet doen. Voorts zijn er ap paraten, die langere haartjes kunnen meenemen en andere, die deze laten staan. Geef uw apparaat eens in het kwartaal een grote beurt en maak het die dag niet alleen grondig schoon na het gebruik, maar borstel bovendien alle onderdeeltjes met alcohol. Scheer u niet electrisch bij trans piratie. Zorg voor geleidelijke af koeling, wrijf de gezichtshuid droog en wacht dan een half uur met sche ren. Indien zich aan het apparaat zelf geen schakelaar bevindt, kunt u een handige schakelaar in het snoer monteren, ter hoogte van de linker hand. Trek de huid goed strak by het uitscheren en beweeg het apparaat tegen de haargroei in met streken van enkele centimeters, echter zon der het van de huid te lichten. Maak uw scheerapparaat schoon met een fijn borsteltje. Blaas niet in de scheerkop, want met de lucht stoot komen onherroepelijk kleine vochtdeeltjes op het metaal, die ten slotte roestvorming veroorzaken. Berg uw apparaat altijd veilig weg in étui of doos en laat het niet on beschermd achter. De scheerkop wordt bij onvoorzichtige verplaat sing snel beschadigd.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1958 | | pagina 11