ZWAMMERDAM ,De brug over de Kwai' j wil niet van de kaart verdwijnen Men kan een grens uitvegen maar niet een samenleving! fiames}fr* huld? ZATERDAG 19 APRIL 1958 DE LEIDSE COURANT PAGINA 7 Wie van Leiden in oostelijke richting reist, zal ter hoogte van Alphen aan den Rijn, getroffen worden, door de uitgestrektheid van het vlakke land, dat zich met een enkele onderbreking nu links en dan weer rechts van huis jes, boerderijen, sloten of bomen ter weerszijden van de weg uitrolt, tot waar het aan <Je horizont de hemel raakt. Maakt men de tocht per trein, dan zal men ongetwijfeld een beter uitzicht hebben dan wanneer men, rijdend in een auto, van tijd tot tijd gehinderd wordt door schuttingen van scheepswerven of steenbakkerijen. Voorbij de Gouwesluissebrug lijkt echter de wereld open te gaan en staat glanzend-vet vee rustig in de diep groene weiden. Grote hofsteden weerkaatsen de wel stand van de streek maar hier en daar wijst een fabriekje op de noodza kelijkheid, óm te schakelen naar een ander middel van bestaan. De wel stand van de streek moet ondergeschikt gemaakt worden aan de welvaart van het land. De moderne tijd met de gecompliceerdheid van zijn talloze problemen is ook hier niet aan deze weidse landouwen voorbijgegaan. Er is nog een „morgen" Daarvan kan Zwammerdam mee praten, een miniatuurstadje, dat ter linker zijde van de grote verkeers weg LeidenUtrecht veilig weggedo ken ligt rondom de oude, Hervorm de kerk. Het is de moderne gecom pliceerdheid, die Zwammerdam in zijn voortbestaan en zijn inwoners in hun vrijheid bedreigt. Het „stedeke" dankt zijn ontstaan aan de vrijheid en in vrijheid is zijn bevolking door de eeuwen tot een eenheid, een hech te samenleving, gegroeid. Het stadje ontstond nadat Dirk V, Graaf van Holland, een dam in de Rijn had gelegd, zijn eigen belan gen dienend, ten koste van het land van de bisschop van Utrecht, dat on der water liep. De hoogwaardigheids bekleders raakten slaags en Dirk zag kans, zijn posities te consolide ren. Later kwamen de gronden aan de heren van Swadenburg, van wie de laatste, Ridder Vincent, tijdens Nog is het niet te laat: Een blik door het galmgat van de Hervormde kerk van Zwammerdam in de rich ting van Alphen aan den Rijn. Men ziet de nieuwe verkeersweg, die het verkeer vanaf de Rijndijk langs het stadje voert. in het jaar 1949 hebben plannen daar toe, serieus uitgewerkt door planolo gen, angstig-vaste vormen aangeno men. In het kader van de industriële ontwikkeling van Zuid-Holland mid den-oost, wordt de gemeente name lijk te klein geacht om op eigen be nen te blijven staan tussen haar tw]»e grote zusters, Alphen aan den Rijn en Bodegraven, die elk bestemd zijn om tot de voornaamste industrieves tigingen in dit gebied te gaan beho ren. De kosten van een eigen bestuuis- apparaat worden te hoog geacht voor het aantal inwoners, dat de 3000 ter nauwernood haalt. Die inwoners zijn verspreid over twee woonkernen. Zwammerdam- dorp en de Overtocht elk pl.m. 1200 zielen en over de rest van de gemeente, die bestaat uit de Tem pel en enkele andere polders. Gedeputeerde Staten willen nu Zwammerdam verdelen onder de vier omringende gemeenten. Bekijkt men de kaart van de ge meente Zwammerdam, dan herkent men er een hoge schoen in, die met de neus in zuid-oostelijke richting wijst. De rug, de hak en de zool er van bestaan uit kostbare tuin- en weidegronden, die aan Boskoop en Reeuwijk zouden komen. Het hele bovenleer zou worden toegewezen aan Bodegraven, met uitzondering van een minuscuul stukje van de daar wringt de schoen. Door de eeuwen is de Zwammer- damse samenleving gevormd tot een eenheid, waarin alle politieke na ijver, religieuze verschillen en loca le tegenstellingen zijn vervaagd. Die eenheid komt evenwel tot uitdruk king in de situering van de woon kernen op Zwammerdams grondge bied. De katholieke kerk bijvoorbeeld ligt aan de Overtocht, practisch ge sproken in Bodegraven. De parochie grenzen vallen niet samen met die der gemeenten, zodat vele gelovigen van de beide gemeenten des zondags in de Zwamerdamse enclave kerken. Ook in andere opzichten kan hier inderdaad gesproken worden van een „onhoudbare toestand". Een voorbeeld van verdraagzaam heid in Zwammerdam is ds samen werking in het werk van de kruis verenigingen. Er is alleen een Groene Kruis maar alle gezindten geven rff1 ï^^ljauwse twisten daaraan hun steun en ontvangen in 1481 te Utrecht werd doodgesla- hulp, als dat nodig is. Evenzo wor gen. De heerlijkheid Swadenburger- dam (Zwammerdam) later geteis terd door de Fransen, behield haar zelfstandigheid en tot op de dag van vandaag, waarop de bestuursvorm is gewijzigd in die van een gemeen te, is zij zelfstandig gebleven. Het ziet er evenwel niet naar uit, dat de gemeente die zelfstandigheid nog lang zal behouden. gezamenlijk gevierd en het heeft er alle aanschijn van, dat de onderlinge band in vele opzichten hechter is, dan die in Bodegraven of Alphen ooit zou kunnen zijn. Meningen. Door opheffing van de gemeente en verdeling van haar grondgebied, zou deze samenleving uiteenvallen. Het is jammer dat op het eerste ge zicht bij een bezoek niet blijkt, dat de bewoners van Zwammerdam de kern van deze zaak bevroeden. Hun opinie is moeilijk *e peilen. De ge hechtheid aan hun stedeke is er niet minder om. Een ouderling van de Nederlands Hervormde kerkgemeenschap bij voorbeeld, die enige tijd geleden uit het dorp verhuisd is naar „De Tem pel" en die daar dichter bij een an dere hervormde kerk woont, komt iedere zondag trouw naar Zwammer- dam om de kerkdiensten bij te wo-' nen. Een raadslid is er, die principieel weigert te stemmen of zijn mening te geven, als in de Raad de opheffings affaire aan de orde is omdat hij meent, dat men daarover niet kan en niet mag praten: Zwammerdam wordt niet opgehevenals het aan hem ligt. Dokter G. Gill heeft in deze kwes tie namens de bevolking van Zwam merdam een vlammend protest ge richt tot Gedeputeerde Staten tegen de bedreiging van Zwammerdam, waar „De niet minder dan 5 kerke lijke richtingen een onderling con tact vertonen, dat ver uitgaat bo ven het zakelijke" en dat een dorp is „met een culturele sfeer, die door bewoners van omliggende gemeen ten als zeer attractief wordt be schouwd". De dokter baseert zijn pro- test eveneens vooral op historische schacht, dat aan Alphen komt. En gronden. Ingelanden van de Tempel en de andere, afgelegen polders hebben weer andere redenen om te hopen, ingeval van een opheffing van Zwam merdam, bij Alphen te gaan beho ren. Zij genieten in de afgelegen landerijen tamelijk grote vrijheid. Door annexatie bij Bodegraven zou voor hen de bewoonde wereld en daarmee de controle en de bemoei- zucht een stuk dichterbij komen. We spraken iemand, die, wat be treft zijn salaris, zeer afhankelijk was van de (lage) klasse, waarin Zwam merdam is ingedeeld. Over te gaan naar een grotere gemeente, zou voor hem een financiële vooruitgang be tekenen. Niettemin vroeg hij zich af, of het el nodig was dat Zwammer dam als gemeente zou worden opge heven. Wie de schoen past.... Evenals bijna 3000 andere inwo ners van de gemeente meende hij, dat als Zwammerdam dan tóch van de kaart zou moeten verdwij nen het maar beter was, dat al thans Zwammerdam-dorp aan Al phen zou komen. En dat lijkt een wens, die niet geheel onredelijk is omdat in dat geval de voornaamste van de twee woonkernen langs de Rijn als geheel behouden zal blij ven. Daarbij speelt voorts ook de ge dachte een rol, dat bij de moderne planologie grote aandacht geschon ken wordt aan het behoud van groenstroken tussen de verschillende woonoorden. Men vraagt zich dan af, waarom de grens van Bodegra ven na een event, annexatie precies zal liggen en mèt de mogelijkheid van een groenstrook tevens twee bij het dorp behorende industrieën daarvan afsnijdt. Onder de middenstand van het be dreigde dorp loopt de opinie uiteen. Zakelijk bekeken, zitten er in een opneming bij Alphen aan den Rijn mogelijkheden, die men in het Zwam merdam-van-vandaag niet vindt. Maar ook wanneer Zwammerdam- dorp (gerekend tot aan de Halfwege- brug) als een gedeelte van Alphen, een eigen wijkraad zou krijgen, waarvoor men als „noodsprong" ook al plannen heeft, zijn er grote mogelijkheden voor de middenstand. Vanuit het mangat van de torenspits gezien, vormen de Overtocht en Bo degraven (de donkere vlek in het midden op de horizont) een geheel m^m^mmm öabyderm-zeep Bouwen aan de toekomst. De laksheid wat betreft het bou wen, die men in het verleden heeft getoond, zou in do toekomst wel eens een voordeel kunnen blijken, wan neer Zwammerdam de „top" van de industriëlen de gelegenheid zal bie den, er een villa of bungalow te bou wen. Want Zwammerdam heeft nog een grote reserve aan goed-gelegen bouwgrond, die in de toekomst ze ker zal worden aangebroken. De grote rem op dit plan is, dat de meeste gronden daarvoor gelegen zijn aan de overzijde van de grote verkeersweg, die men thans nog niet mag oversteken. Inmiddels breidt Zwammerdam zich reeds uit op het grondgebied van Alphen aan den Rijn omdat het zelf geen plaats meer heeft om nog huizen neer te zet ten. In afwachting van de dingen, die komen gaan, is het Zwammerdam niet eens toegestaan uit twee kwaden de beste oplossing te kiezen. Het stedeke en zijn inwoners mogen alleen een vage hoop koesteren. Waar de schoen wringt. Sinds 1917 is er namelijk sprake van opheffing van de gemeente en den de jaarlijkse koninginnefeesten Op deze situatieschets ziet men dui delijk, waar de schoen wringt: G.S. stellen voor, het donker-arceerde deel van de tekening aan Alphen toe te wijzen. Door de grens te verleggen tot aan de gestippelde lijn, haaks op de Rijndijk (Halfwegebrug), kan men Zwammerdam-dorp zijn karakter laten behouden. «ER WWfSI DE 5CHÖ6N KKlt I BESTE FILM VAN HETJAAREN RIJK BEKROOND EEN BROK OORLOGSPSYCHOLOGIE TUSSEN GEALLIEEKDEN EN JAPPEN bezoeker gespannen zitten, als hij de rijk bekroon de en tot beste film van het jaar uitgeroepen rolprent „Brug over de Kwai" (The bridge on the river Kwai) gaat doorleven. Dat zal voor Nederland zijn vanaf 25 april met een daags voorafgaande gala-première, onder andere in een van de theaters van Heerlen. Men kan zeggen, dat het eerste deel van deze film het spannendst is, maar dat komt, omdat de spanning steeds verder wordt opgevoerd, totdat ze ergens een verzadigingspunt heeft bereikt; dan zakt de aandacht iets af maar de spanning blijft tot het ogenblik aan het slot, als de bouwer van de brug een beslissing neemt, die men niet van hem zou hebben verwacht. Die bouwer is Alec Guinness als de geallieerde com mandant van een groep krijgsgevangenen en zijn te genspeler is Sessue Hayakawa als de Japanse kamp commandant, wiens wreedheid door de psychologie van zijn tegenstander wordt neergeslagen. De brug uit deze rolprent speelt als stomme getuige van een verbeten en soms tegenstrijdig streven van de mensen in het filmverhaal een grote rol. Dat im posante bouwwerk met zijn sterke lijnen gaat de toe schouwer allengs imponeren, totdat de catastrofe komt. De brug, die men in kleurenfotografie en cine mascope ziet, is een heuse en ruige brug uit zware boomstammen die een schuimende rivier in een tro pische jungle overspant. Producer Sam Spiegel heeft met filmersinzicht aan het boekje van Pierre Boulle „Le pont sur la rivière Kwai" de stof ontleend voor een gigantisch en aan doenlijk filmwerk. Alles is daarin echt; er is geen kunstmatig rekwisiet gebruikt en in de tragische apo theose is die echte brug met donderend geweld uit eengespat, terwijl een trein vanaf zijn wegdek in het ravijn stortte. Zulk een ontploffing had men op Cey lon, waar het drama zich voltrokken heeft, niet eerder meegemaakt. En nu iets over het eigenlijke verhaal. Zowel door onkunde van de Japanse leiding als door sabotage van de Britse officieren was er aanvankelijk van de brug- gebouw niets terecht gekomen. De Japanse kampcom mandant Saito faalde en toen moest hij gedwongen de leiding overgeven aan krijgsgevangen Britse kolonel Nicholson, die tegenover het knoeiwerk van de Jap pen een reëel constructieplan stelde en het ook uit voerde. Na de kwellingen in het kamp volgde nu een meer doelgerichte tijd voor de gevangen Engelsen. Intussen was uit het kamp van Saito een Ameri kaanse marineman Shears ontsnapt doch daarna op genomen in een commando-ploeg die de in aanbouw zijnde brug moest vernielen. Een amoureus oponthoud met Siamese meisjes doet in de film eigenlijk niets ter zake, zodat we ons kunnen bepalen tot de moeiza me tocht van een expeditie door de rimboe naar de befaamde brug. In de nacht vóór de plechtige opening wordt de brug ondermijnd. Doordat echter het water peil zakte, werden de contactdraden zichtbaar. Wat zou de Britse kolonel nu doen? Men zou menen, dat hij die sabotagedaad van zijn eigen n ensen zou toejuichen; maar de trots voor zijn eigen bouwwerk was zo groot, dat hij alles aanwendde om de brug te Alec Guinnes, de bruggebouwer. kunnen behouden. Maar als gevolg van allerlei om standigheden kwam hij te vallen, precies op het ont- stekingsaparaat; dan vloog de brug de lucht in, juist toen een trein met Jappen passeerde. Wat hier in enkele zinnen verteld is, neemt op de film zeer geruime tijd in beslag en wel op een boeien de wijze, die regisseur David Lean eer aandoet. Mede door het zo streng volgehouden spel van Guinness en Hayakawa als de dodelijke tegenstanders, is „De brug over de Kwai" een meesterwerk geworden, dat een van de beste verhalen over louter mannen kan wor den genoemd. A. v. O,

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1958 | | pagina 7