RANG is alleen RANG als er RANG op staat.
Het sprekende testament <3'>
I erron OH
Nu weer ernstige spanningen
rond Ionen spoorwegpersoneel
Visie op
televisie
Verwachting
I I I I
Gesprek over „Instuif
en K.A.J.
toc-^deart^S:bak.Trefpunt voor jonge
Waarom ik mijn lessen
nooit of slecht leer
PASEN
IS HET NU
VRIJDAG 28 MAART 1958
DE LEIDSE COURANT
PAGINA 10
S|IUUJUUUU-t.MX>-UXUUl-IUIJULIULIüUUULILIUULiJUUUUUULIUUU
Vraag ook RANG menthol eucalyptus. De beste bescherming tegen ons klimaat. RANG, een product van de Kingfabrieken
arrrrrrrrrrarvmrrrrnrrmrrnrrrrrnrrarrrrrrrrnrrurrrvrrmrrrrrrrnrrvm^
(Advertentie).
Vakcentralen ontevreden over loonbeleid
De hoofdbesturen van de drie er.
bende bónden van spoorwegperso
neel zijn telegrafisch opgeroepen
voor een gecombineerde vergadering,
gistermorgen, in verband met de ern
stige spanningen die ontstaan onder
het spoorwegpersoneel rondom de
herzieningen van de arbeidsvoor
waarden.
Reeds in oktober van het vorig jaar
werd in het georganiseerde overleg
een volledige overeenstemming ver
kregen tussen directie en personeels-
raad over een tussentijdse herziening
van het reglement dienstvoorwaar-
den om de achtergrond in inkomsten
van het spoorwegpersoneel verge
leken bij het inkomstenniveau in het
overige bedrijfsleven op te heffen.
De vereiste goedkeuring door de
overheid, die aanvankelijk vertraagd
werd door een beslissing van de mi
nister van Verkeer en Waterstaat en
die thans ligt bij de instanties, die de
algemene loonpolitiek in het land be
palen, is nog steeds niet verkregen.
Er is geen enkele aanwijzing wan
neer het spoorwegpersoneel recht zal
worden gedaan in overeenstemming
met de betekenis van zijn arbeid, al
dus de bonden. Deze situatie heeft
tot grote ontevredenheid en een zeer
geprikkelde stemming geleid.
De hoofdbesturen zullen zich van
daag beraden over hun verdere be
leid terzake.
Suurhoff.
De kwestie bij de spoorwegen is
opnieuw een bewijs, dat in de vak
centralen de ontstemming over het
beleid van het college van rijksbe-
middelaars hand over hand toeneemt.
Verscheidene belangrijke beslissin
gen op loongebied blijven nu al
maanden uit. Daar deze beslissingen
van zo ingrijpende aard zijn, dat zij
REDUCTIEBON No.1
Marokkaanse vijgenmanden
jj Een zeer originele en moderne
n boodschappen»*».
I Normale prlj» 1.75
9 Tegen Inlevering van bon f.45
VROOM DREESMANN
LEIOEN - ALPMtH
MAAKT m«
(Advertentie).
EERSTE JAVAANSE TRAPPIST
TOT PRIESTER GEWIJD
In de abdij Onze Lieve Vrouwe
van Koningshoeven heeft mgr. W. P.
A. M. Mutsaerts, bisschop van Den
Bosch, gisteren de eerste Javaanse
Trappist tot priester gewijd. De neo
mist was pater Johan Saparadi, ge
boortig van Djokjakarta, die op 11-
jarige leeftijd werd gedoopt en het
klein-seminarie te Muntilan heeft ge
volgd. In 1950 kwam hij naar Til
burg, waar hij zijn hogere studies
maakte. Een jaar later kwam ook
Frans Wijata naar Tilburg, die thans
aan de Gregoriana te Rome theo
logie studeert. Momenteel zijn op
„Koningshoeven" vijf Indonesiërs,
waarvan 4 geprofest: 3 Javanen en 1
Dajah van Borneo, terwijl 1 Chinees,
geboortig van Sumatra, zijn Latijnse
studies voltooit.
Pater Bavo van der Ham, de Over
ste van de Javaanse Trappistenneder
zetting „Sancta Maria van Rawa-
Seneng" vertrok op 28 augustus 1950
vanuit Tilburg als pionier naar Indo
nesië. In maart 1953 volgden nog 3
paters en 1 broeder. Thans telt de
gemeenschap daar 8 Europeanen en
7 Indonesiërs, onder welke laatsten
ook 2 geprofesten zijn.
Pater Johan Saparadi zal over enige
maanden naar „Rawa-Seneng" ver-
vrijwel alleen kunnen worden geno
men met instemming van het kabinet,
komt de ontevredenheid van de vak
centralen voornamelijk neer op het
beleid van minister Suurhoff, die als
minister van Sociale Zaken de onder
havige loongeschillen in het kabinet
aanhangig moet maken.
De reis die de bewindsman onlangs
naar Zuid-Afrika en Israël heeft on
dernomen, heeft vertragend gewerkt.
Dat is nu al duidelijk. De hoofdbestu
ren van de bonden van spoorweg
personeel worden thans door hun
leden zodanig onder druk gezet, dat
het aangekondigde spoedoverleg als
uitvloeisel daarvan moet worden ge
zien.
Aetherklanken
ZATERDAG
TELEVISIEPROGRAMMA
NCRV: 17.00—17.30 Voor de kleu
ters; NTS: 20.00 Journ. en weeroverz.
VARA 20.15 Modeshow. 20.35 Pension
Hommelus, muzikaan blijspel. 21.30
Weet wel wat .je waagt, vraag- en
antwoordspel.
HILVERSUM I. 402 M.
7.00 VARA 10.00 VPRO. 10.20 VARA.
19.30 VPRO. 20.00—24.00 VARA
7.00 Nieuws. 7.10 Gym. 7.20 GTam.
8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 9.00 Voor de
vrouw. (9.359.40 Waiterst.10 00
Tijdelijk uitgeschakeld, caus. 10.05
Morgenwijding. 10.20 Zigeunerorkest.
10.50 BuitenL weekoverz. 11.05 De
Faimilie Doorsnee. 11.35 Viool en
piamo. 12.00 Gram. 12.30 Land- en
tumb.meded. 12.33 Orgel en zang.
13.00 Nieuws. 13.16 Vara-Var ia. 13.20
Dansmuz. 13.46 Sportipraatje. 14.00
Voor de jeugd. 14.35 Vers van de
pers. 15.00 Boekenwijsheid. 15.20
Koorzang. 15.40 Van de wieg tot het
graf, caus. 15.55 Brabants ork. 16.35
Wenkend perspectief, caus. 16.50 In-
str. kwint. 17.10 Amateursuitz. 17.30
Act. 18,00 Nieuws en comm. 18.20
Omr.o.rk., koor en sol. 19.00 Artis
tieke Staalkaart. 19.30 Passepartout,
caus. 19.40 Karl Barth, caus. 19.55
Deze week, caus. 20.00 Nieuws. 20.06
Waar gaan wij heen....?, schets.
20 13 Ge var. progr. 21.45. Soc. comm.
22.00 Lichte muz. 22.40 Amus. muz.
23.00 Nieuws. 23.1524.00 De laatste
beetjes.
HILVERSUM II, 298 M.
7.00—24.00 KRO.
7.00 Nieuws. 7.10. Gewijde muz.
7.45 Morgengebed en liturg.kal. 3.00
Nieuws en weerber. 8.15 Gram. 8.50
Voor de vrouw. 10.00 Voor de kleu
ters. 10.15 Gram. 10.30 Ben je zes
tig? 11.00 Voor de zieken. 11.45 Gram
12.00 Middagklok Noodklok. 12.03
Metropole ork. en solist. 12.30 Land
en tuinb.meded. 12.33 Instr. Octet.
12.55 Zonnewijzer. 13.00 Nieuws en
kath.nieuws. 13.20 Gram. 13.30 Dans
muz. 14.00 Voor de jeugd. 14.20 En
gelse les. 14a40 Boekbespr. 14.50
Kroniek v. letteren en kunsten. 15.50
Amateursprogr. 16.00 Voor de jeugd.
16.50 De schoonheid v. h. Gregori
aans 17.20 Sportpraatje. 17.30 Ball
room ork. 17.45 Pianospel 18.00 Jour
nalistiek weekoverz. 18.10 Gram. 18.15
Parl.overz. 18.26 Lichte muz. 18.45
Regeringsuitz.: Atlantisch allerlei:
Een en ander over de 15 landen, aan
gesloten bij het Atlantisch pact. 19.00
Nieuws. 19.10 Commentaar op het
nieuws. 19.15 Kamerork. en solist.
20.10 Lichtbaken, caus. 20.25 Act.
20.40 De gewone man. 20.45 Gram.
21.05 Pleidooi voor een non, hoorsp.
22.00 Amus.muz. 22.35 Wij luiden de
zondag in. Aansluitend Avondgebed
en liturg.kal. 23.00 Nieuws. 23.15
Nieuws in Esperanto. 23.2524.00
Gram.
(Van onze t.v.-medewerker).
Het Brits koninklijk bezoek.
De Nederlandse Televisie-stich
ting verdient alle hulde voor de
wijze waarop ze het driedaags be
zoek van de Britse koninklijke fami
lie aan ons land voor de honderd- i
duizenden kijkers heeft vastgelegd.
Behoudens dan een enkele storing,
bijvoorbeeld in het Amsterdamse
Concertgebouw, waar zowel beeld als
geluid enige tijd uitvielen, is alles
uitstekend verlopen. Wat tot dusverre
onmogelijk was, heeft men nu kun
nen bereiken: de camera's konden
zelfs doordringen in de Haagse Trè-
veszaal, waar de beide vorstinnen
door de Nederlandse regering aan ta
fel werden genood. Zo heeft men
enig idee kunnen vormen van een
feestelijke ontvangst in een luister
rijke sfeer met hoge gasten uit eigen
land en het Britse gemenebest Wie
niet in de gelegenheid was, de life-
uitzendingen te volgen, kreeg in de
samenvattingen op de drie avonden
een overzichtelijk beeld. En heden,
vrijdagavond van half tien tot tien
uur wordt op de film een totale sa
menvatting gegeven.
Caesar en Cleopatra.
Op een andere wijze feestelijk was
de uitzending door de AVRO van
Bernard Shaw's „Caesar en Cleopa
tra", speciaal voor de t.v. door de
toneelgroep Theater ingestudeerd.
De hoofdrollen waren goed verzekerd
bij Richard Flink en Martine Cref-
coeur, onderscheidenlijk als de be
faamde veldheer en politicus Julius
Caesar en de Egyptische koningin
Cleopatra, grondlegster van de
vamp. Beide hoofdfiguren en hun
naaste omgeving werden de kijkers
duidelijk voor ogen gesteld en dan
zal het zijn opgevallen, dat Shaw
nog al eens van de geschiedenis is af
geweken teneinde veel ironie en sar
casme te kunnen spuien. Ook Elise
Hoomans, Henk Schaer en zoveel an
deren hebben deze opvoering'tot een
van de beste in dit seizoen gemaakt.
Er was indrukwekkende muziek van
Jurriaan Andriessen en een machtig
décor van Peter Zwart.
Allerlei.
Na de film „Huwelijksloterij" had
de KRO donderdag weer eens 'n Epi
loog ingelast, hetgeen ons zeer heeft
verheugd. Verder mogen we de dui
delijke verslaggeving van de verkie
zingsuitslagen prijzen; onze collega
J. J. van Mechelen en zijn team wa
ren duidelijk in hun commentaar.
Zaterdag komt de VARA met „Pen
sion Hommeles" en het bekende
vraag- en antwoordspel. Zondag is
er in relais van de Belgische t.v. een
rechtstreekse reportage uit 't stadion
van het Vivier d'Oie te Brussel van de
interland-hockeywedstrijd België
Nederland. En maandag neemt de
NCRV ons mee naar een zwemfeest
te Vlaardingen. We maken alvast at
tent op de uitzending van dinsdag,
waarin de KRO in verband met het
naderende Paasfeest de Franse film
„De weg naar Damascus" zal draaien,
waarin het leven van de heilige Pau-
lus wordt verbeeld.
„Pelgrimage naar Compostella".
Het wonderbaarlijke ingrijpen van
de heilige van Compostella, de Apos
tel Jacobus de Meerdere, is het the
ma waarop Henri Ghéon een van zijn
„wonderlijke" spelen heeft geschre
ven. De KRO zendt dit spel a.s.
woensdag uit in de vertaling van de
kortgeleden overleden schrijver Al-
bert Kuyle. Het spel is bewerkt en
wordt geregisseerd door Wim Bary.
In de vierde aflevering van de ru
briek „Vademecum" voert Jan Wil
lem Hofstra een gesprek met prof.
dr. A Chorus, hoogleraar in de psy
chologie te Leiden. De titel is „Zo
veel hoofden, zoveel zinnen". In de
Gids van heden kan men van de
hand van prof. Chorus een nadere
toelichting lezen.
Dtkelf !/o mpat ik min mihoen1
Ttititeenetmk mfietab/em)
m/notlm!
heetst mt. Imbiek'/jimndrhe-
ktü bim en x hebt telt tehoorh
hoe deerlik tot metirT^ is.
Ik ahsr vraten ot er ms not mand
m&nm het fork nes 1'
..Jk heb teen wel tenen. Wnketkn,
mmhjinnan.waeermemand]
mhetpark! J
niet kwalijk, we zijn wel een beetje
afgeleid van de conourrentie-moei-
lijkheden tussen KAJ en Instuif.
Mag ik, als Instuif-kapelaan,
dat nu nog eens trachten samen te
vatten? Het Instuif bestuur probeert
terecht te voorzien in een bepaalde
belangrijke behoefte van de jonge
ren boven de 17: namelijk in een va
riërende maar positieve vorm van
vrijetijdsbesteding. Daarbij is de
opzet om voor iedere katholieke jon
gere zo toegankelijk mogelijk te
zijn. Dit laatste, is wel eens moei
lijk door de onontkoombare seizoen
contributie en door de noodzaak
iemand wel eens te moeten weren,
om het milieu te kunnen handha
ven. De KAJ werkt van persoon tot
alle levensgebieden,
DLAATS VAN HANDELING: een Naasten.
kapelaanskamer, vol peperas- —.Als ik even mag onderbreken: persoon "op
sen, boeken, stencil- en typemachi- er zijn meen ik al 18 Nederlandse waar dat nodig is. Het ontspannings-
nes en met heel veel. asbakken. jongens naar Afrika gegaan om daar terrein is pas het hare als anderen
Tijd: 'n dag met veel sneeuw, veel te werken onder zwarte medearbei- dat niet of niet in apostolische zin
zon en veel regen. ders op bouwwerken van de mis- kunnen of willen doen. Jammer ge-
Aanwezigen: een District-aalmoe- sie. En.zijn dat ook naasten, zo- noeg zijn hier in de praktijk nog
zenier van de KAJ, een kapelaan als U dat net bedoelde? heel wat misverstanden. De paro-
van een parochiële Instuif en Uw Dat is gemeen: je bedoelt, dat chiële KAJ heeft te vaak iets weg
verslaggever. je die verre Afrikanen toch niet van een exclusieve ontspannings-
Deze laatste opent, een beetje bepaald tegenkomt. Maar inderdaad, club, wat het per se niet is. De In-
bang voor ontploffing, voorzichtig het zijn hun naasten. Het zijn ook stuiven blijven misschien wel eens
het gesprek: jonge arbeiders, maar in veel groter teveel stilstaan bij de gedachte: als
In Leiden en omgeving zijn nood vaak dan hier. En voor een er maar veel komen. Als katholie-
verscheidene afdelingen van zowel gezond mens die christen is, is een ken dienen ook zij op de eerste
de KAJ als de Instuif. Er zijn zelfs zieke de eerste naaste, voor een rij- plaats persoonlijke belangstelling
parochies, waarin ze beiden bestaan, ke de arme en ga zo door. Tussen voor elkaar op te brengen. En die
Geeft u dat geen moeilijkheden Ka- haakjes er is weer 'n team van zes wordt niet bepaald door een aantal,
pelaan? dat zich voorbereidt op uitzending maar door nu met deze jongen en dit
Och, ze hoeven elkaar niet naar het nog veel verdere India. meisje met hun eigen lief en leed.
per se dwars te zitten. De internationale ontmoeting Toen we zover waren, leefden
Maar het geeft toch wel veel bij de Paus het vorig jaar zal wel we gedrieën zo persooijlijk met el-
aanleiding daartoe? veel tot dit „KAJ-wereld-wijd"- kander mee, dat we bij de huis-
Tja voorzover ze zich beiden apostolaat hebben bijgedragen. houdster terstond een tweede kop
richten tot ongeveer de zelfde groep Nou en of, daar had je bij moe- koffie bestelden. Voor elkander na-
jongeren, misschien wel. Maar de ten zijn. tuurlijk.
bakker cn de groenteboer hebber Maar Aalmoezenier, neem me IV K.
ook dezelfde klanten en die hebben m
ken ze niet vaak dezelfde broodjes
voor dezelfde klanten? Het lijker lil Gil SC ïl
soms echt concurrenten: dansavond
van de Instuif, dansavond van de
KAJ: wie krijgt de meeste mensen
Ja, de groenteboer moet na
tuurlijk geen krentenbrood en de
bakker geen spinazie verkopen. De
KAJ zowel als Instuif moeten zich
aan de eigen opdracht houden.
En die luidt?
Wel voor de Instuif is dat om
met zoveel mogelijk vermijden van
organisatorische vormen en met een
summum aan openheid en souples
se voor katholieke jongeren boven
de 17 een goed milieu te scheppen
in sociëteitsverband, waar hun vrije
tijdsbesteding positief kan bijdra
gen tot hun groei naar volwassen
heid.
Dit is een perron voor jonge mensen op reis. Mensen met een jong
hart zijn altijd vol verwachting en daarom altijd onderweg. Een
perronnetje voor reizigers, die elkaar niet voortdurend als vreem
den willen passeren om dan aanstonds ook nog in een volgepakte
trein met elkaar een eenzame reis te maken.
De vorige keer hebben wij ge- nen. Weer terug naar huis, waar nog
vraagd om ontboezemingen rond 't steeds die boeken op me wachten,
huiswerk-probleem. Hier is dan zulk Als ik binnenkom, en 't boek zie
een ontboezeming van mejuffrouw liggen dat ik weggegooid heb, moet
De Instuif richt zich dus ex- M. S., die heerlijk eerlijk is en daar- ik lachen om mezelf. O, onbeheerst
clusief op de vrije tijd? om een waardevolle bijdrage aan kleinzielig wezentje dat ik ben!.
Ja, maar dan met zoveel mo- ons rubriekje heeft gegeven. Over Zó gaat 't met mij als ik moet
gelijk vrijheid en aanpassing aan veertien dagen zullen wij een le- studeren en daarom, ja daarom
de momentele belangstelling van de raar aan het woord laten. maak ik m'n huiswerk niet of half.
eugdigen
En
M. S.
Lan~s en naast
hoe luidt de opdracht van ll/aarom, ja waarom leer ik
de KAJ, Aalmoezenier? lessen nooit of slecht? Ik wóu
Die is heel anders. Een ka jotter dat ik 't wist, dan kon ik er mis-
bemoeit zich niet op de eerste plaats schien iets aan veranderen. Ze gaan
met een bepaald levensgebied, zoals zo gauw denken dat 't alleen maar QC IIJII
vrije tijd of het werk. Hem interes- luiheid is, maar ik ben er van over-
seert eerstens de persoon zelf, wie tuigd dat 't absoluut niet altijd zo Sport is het spel van grote men-
of waar die ook is. Hij moet trach- is. Er steekt veel meer achter. Ik sen, die spelen of hun leven ervan
ten zonder ophouden apostolisch en geef dat toe dat 't wel 'ns luiheid is, afhangt. Zij nemen de sport zeer
dienend met zijn jonge werkende wat natuurlijk ontzettend slap is. ernstig. Het is alleen niet altijd dui-
medemens o>m te gaan. Maar als het dan geen luiheid is, delijk, wat zij zo ernstig nemen:
Geldt die opdracht niet voor wat is 't dan wat ons tegenhoudt het spel of het leven,
elk Christen? 0m te werken? Vooral tegenwoor-
Inderdaad, maar elk christen dig vind ik dit 'n groot probleem. Sport is er om beoefend te wor-
beeft zijn eigen naasten. De Sama Als mijn hele hoofd vol zit met an- den, zegt de sport-beoefenaar en
ritaan van Jezus' parabel liep nou dere dingen is 't haast onmogelijk denkt niet aan de bewondering, die
net op de weg van Jeruzalem naar om te gaan stiudoren. Als er zelf hij op kan roepen. Hij kent ook de
Jericho. Zo ontmoeten deze jongens duizend en een vragen in je hoofd mislukking en het „nog-niet".
en meisjes vooral de jongeren uit rondspoken hoe kan ik dan in vre- Sport moet je kunnen bewonde-
hun eigen milieu: de werkende desnaam natuurkucideproblemen ren, zegt een toeschouwer en hij
jeugd. Eh van hen dienen zij zich oplossen? Ook is vaak de oorzaak weet geen weg met de mislukking
steeds af te vragen: hoe maken't Piet van niets doen de gedachte dat 't van zijn club, die hij bewonderen
en Theo (die zijn namelijk ontslagen moet: dan ontwaakt de drang in je wil.
vanwege de bestedingsbeperking) om 't juist niet te doen, om overal
en hoe is het met Rietje (die heeft heerlijk tegenin te gaan. Vooral als Bij de eigenlijke sport gaat het
voor het eerst van haar leven een je zeven uur op school hebt gezeten om de prestatie, zegt men, want
baan). En dan de feiten beoordelen is 't haast onmogelijk te leren. Ik schaken of dammen vallen vol-
in evangelische zin. Activiteiten van zit over 'n boek gebogen, maar m'n gens sommigen er buiten, evenals
dienstbaarheid ontstaan. Schoolver- gedachten zijn weg, ver weg. Ik natuursport of kamperen, omdat
latersacties voor jongens die eigen- staar maar wat voor me uit zonder daarbij wel lichamelijke eisen ge
lijk nog onvoorbereid op 14 en 16 te denken en voel me heel licht wor- steld worden, maar de lichamelijke
jaar de kantoren en fabrieken gaan den, of ik boven alles uitzweef, prestatie niet beoogd wordt,
bevolken. Soms blijkt ook dat deze Maar langzamerhand glijdt alles weg En toch, zegt een echte sportieve
jongens geen gelegenheid hebben tot ik me bewust word dat ik zit speler, gaat het bij sport niet om de
voor aangepaste ontspanning. Wel te dromen in plaats van huiswerk te prestatie,
dan proberen we iets voor hen op maken. Maar dan begin ik te vra-
poten te zetten. Of beter nog: we gen: Huiswerk? huiswerk maken? Bij verschillende sporten is het
proberen anderen mede bezorgd en waarom? waarom huiswerk maken? doel heel vaak strijdgebied, terwijl
mede actief te maken. Hier en daar En dan begint er iets in me te woe- het doel van de sport toch door nie-
wordt de werkeloosheid ook al ur- den, ik verander helemaal: al 't mand meer bestreden wordt,
gent voor jongeren. Wat kunnen we lichte is verdwenen. Ik wordt ra-
voor hen doen en weer vooral: wat zend, ik kan eenvoudig niet meer, Sport draagt de mogenlijkheid in
kunnen ze voor elkander doen? Hoe en ik slinger m'n boek door de ka- zich de mens, die in zijn dagelijks
is het met onze jongens in dienst? mer uit onmacht! leven allerlei nadelige invloeden
Zijn er zieken? Is er sprake van ge- »t Dringt tot me door dat ik iedere moest ondergaan, zich spelenderwijs
dag in dezelfde sleur leef. Ik wil weer in evenwicht te brengen en te
niet meer, ik wil met geweld de herstellen. „Ligt het zo?", zei de
beklemmende ban van 't gewone man op de tribune, die een speler
dagelijkse leven breken! Ik houd 't op een brancard van het veld zag
niet meer uit in m'n kamer en ga weggedragen worden,
weg. Fietsen, heel hard, tegen de
Twind in. Langzamerhand word ik Het terrein van de sport is iets
oen, het erbij zijn met je ogen, wat kalmer, ik voel me nu moede- anders als net sportterrein.
En met je oren midden in de loos. Ik denk er aan dat ik altijd Het terrein van de sport is voor
kreet: „Hij moet er aan! Het kruis maar alleen leef, ondanks de vele iedereen toegankelijk.
omhoog, engelukkig wie dat mensen om me heen. Niemand weet Het sportterrein alleen voor die
ongeluk vergeet!" wat er in 'n ander omgaat. Waarom, willen betalen.
waarom leven de mensen niet meer
Toen, angstig in mijn niet- met elkaar mee? Vragen, allemaal Spelpeil lees je niet altijd af van
meer-weten-waar-ik-aan-toe-was. vragen die onbeantwoord blijven het score-bord.
Niemand naast me meer. Was ik te Ik heb behoefte om m'n hart 'ns
vluchten slechts vergeten? Ik was helemaal uit te storten. Maar wie Als ooit een mens helemaal in
Johannes, en ik zag de speer. zou 't begrijpen? Wie? Dan vind ik beweging komt, dat is het wel bij
mezelf laf, omdat ik bang ben uit- de sport. Het gaat er vaak zeer be-
Laat my mijn eigen woorden le- gelachen te worden. Ik voel me wogen aan toe.
zen. Mijn oog en oor geloof ik bijna koud worden en moe, ik ga weer
niet Diezelfde is toen ook verre- naar huis, loom en leeg van bin- Katholiek of neutraal verband
zen? Tekst en muziek. Zijn dood- wat betreft de sportorganisatie is
gaan werd een lied. OVER TWEE WEKEN voor de meesten een vraag, waarop
Sport en jeugdbewegingen zijn we graag eens terugkomen. Het is
Toen v^erd het nu. En nu is Pa- de onderwerpen van artikelen, die echter geen vraag, in welk verband
sen. Voor oor en oog is Hij verrij- op het „perron" over veertien dagen de midvoor speelt, die zich tijdens
zenis. Geloven doe je in verbazen, een plaatsje vinden. Dan ook zul- de match moet laten behandelen
Hoe ongehoord Zijn melodie ook is. len wij een begin maken met „tele- door de EHBO.
H. H. visie en vrije tijd". H. H.
loofsnood?