50 Jarig jubileum van direkteur „De Faam" Leerlingen VGLO-school Boommarkt bestudeerden „Volk van Suriname" Ballonvaarten voor Rotterdams Klein-seminarie Lissone-Lindeman opende nieuwe vakantieperspectieven Pessimisme in de film WOENSDAG 19 MAART 1958 DE LEIDSE COURANT PAGINA 4 De geschiedenis van een Tjöddengeslacht Het gebeurt niet vaak, dat men de geschiedenis van een 50-jarige jubi laris raag beschrijven. Ditmaal is het een jubilaris die directeur is. Van ,J>e Faam" n.I., kledingmagazijn aan de Hoogstraat te Leiden. De jubile rende directeur is de heer Guus (G. C. A.) Schlatmann (72), met wie wij een onderhoud hadden, waarin veel over de Schlatmanns, een geslacht van „Tjödden" verteld werd. Een van de merkwaardigste ge beurtenissen in de geschiedenis van de Nederlandse economie is wel het optreden van de „Tjödden", die met hun textiel uit het Westfaalse land kwamen. Het waren eenvoudige lie den, die hun bescheiden huizen in het „Land der roten Erde" verlieten om in Nederland de kost te verdie nen. De „Cloppenburgs", de Brcn ninkmeyers, de Lampe's, zijn op deze manier van Duitsland naar Nederland getrokken en wisten hier een zekere welstand voor vrouw en kinderen thuis te bereiken. De Westfalers stel den geen hoge eisen. Zij waren eenvoudig en ijverig en vooral zeer godsdienstig. Deze we tenschap hebben wij niet van de heer Guus Schlatmann, maar uit de ge schiedenis van het „Tjöddengeslacht" Schlattmann, dat door het familielid H. van Woerden te boek is gesteld. De geschiedenis, die de heer Guus Schlatmann op zijn levendige, beel- denrijke wijze vertelde, gaat terug tot zijn grootvader de heer Anton Schlattmann, die na een reizend tex- tielvei^coper geweest te zijn, van de stoffen, die hij 's winters thuis in Neuengirchen vervaardigd had, zich in Haarlem in de Veerstraat vestigde. De zaak ging goed en nóg is een bloeiende zaak van de Schlatmanns aan de Veerstraat gevestigd. Zijn zoon Gustav, vader van de thans ju bilerende oudste directeur van „De Faam", ging ook in het vak. Hij door liep een leertijd bij verschillende ma nufacturenzaken, waar hij jaarsala rissen van 65 gulden verdiende. „Ik herinner me, dat mijn vader mij vertelde, dat hij onder de toon bank in de winkel sliep en dat hij nog géén uurtje vrij kon krijgen om de keizer van Rusland Amsterdam binnen te kunnen zien trekken". Confectie Gustav Schlatmann heeft een zaak aan de Vismarkt te Leiden gevestigd in het jaar 1880. De handel ging goed, het voormalige pand van de fa Wit kamp werd uitgebreid met de zaak van de firma Bekking, die grensde aan de achterzijde van het stadhuis. Het pand werd verbouwd in de pe riode, waarin de confectie een revo lutie in de textielhandel teweeg bracht. De eerste confectie-kleding bestond uit mouwloze pellerines, die in drie maten verkocht werden. Het was een vormloos kledingstuk, dat aan de confectie weinig eisen stelde. Maar het hek was van de dam. De confectie-industrie kon zich vrij ont plooien en al spoedig werden de sombere pelerines gevolgd door da mes- en kindermantels. De heer Guus Schlatmann op zijn kantoor voor een oude prent van de Hoogstraat, de plaats waarop thans „De Faam" gevestigd is. (Foto's Leidse Courant) 1 x 1 19 Is U ook van de partij? Zondag 30 maart a.s. is een voorname dag. Stemt dan A. van Dijk No. t voor de groslijststemming van de gemeenteraad. De candidaat die zijn plaats meer dan waard is. Stemt A. v. Dijk No. I Die plaats op uw stembiljet geeft hem 19 punten per stem. (Advertentie) De uitgebreide familie Schlatmann bestond in die dagen bijna geheel uit manufacturiers. Zij vormden tezamen een inkoopcombinatie, waaruit weer zaken in andere plaatsen in Neder land zijn voortgekomen, zoals Ber- tels te Schiedam en Hofstee te Vlaar- dingen. De confectie werd uitgebreid, de bovenwoning moest ontruimd wor den, waarna ook een uitbreiding tot een herenafdeling in een pand aan de Vismarkt 16 en 17 moest volgen (hierin had dokter Lechner gewoond). Verhuisd De brand van het stadhuis was er de oorzaak van dat „De Faam" naar de overkant moest verhuizen. Alle panden aan de achterzijde van het stadhuis werden n.L voor de nieuw bouw onteigend. In dit gebouw aan de Hoogstraat vond de concentratie plaats van de verschillende afdelin gen. Het was de plaats waar vroeger het beddenmagazijn van gebr. Brü- ning was gevestigd. (Gustav was met een Brüning getrouwd). Hier breidde de zaak zich uit; de belangrijkste verbouwing vond in 1934 plaats, waarbij het gebouw van „De Faam" zijn dominerende gevel kreeg. Ook van de voorgeschiedenis van dit gebouw valt veel te vertellen. De koopacte van het vroegere pand is nog in het bezit van de mede firmant, de heer Alphons Schlat mann, die zeer aan geschiedenis gehecht is. Zij stamt uit 1606. De kelders onder de magazijnen ver tonen romantische gewelven en trapjes. Men fluistert, dat op deze plaats de Burcht-kapel heeft ge staan. Uit het pand is ook onlangs de ge metselde schouw uit 1750 verwijdert en geschonken aan de V.V.S.L., die het kunstwerk onder auspiciën van Monumentenzorg in haar tehuis aan bracht. Maar op de eerste plaats wilden wij iets vertellen van de jubilerende directeur Guus (G. C. A.) Schlatmann en omdat zijn historie, die van „De Faam" is, meenden wij het er goed aan te doen, deze geschiedenis te zij ner eer op te halen. Zijn hobbie is zijn zaak, zegt hij en „zakenreizen maken". Hiermee verloochent hij zijn „Tjöddenaf- komst" niet. Het blijkt, dat ook in de familie het rotsvaste geloof, en de beste katholieke tradities geble ven zijn. En met gerechtvaardigde trots voegt hij er aan toe, dat vier van zijn elf kinderen in het klooster zijn. drie Benedictijnen en één Bene dictines, terwijl er in de gehele fa milie veel priester-roepingen zijn. Twee andere zoons zijn in de zaak. Het vijftigjarig jubileum wordt morgen gevierd met de heropening van de geheel gerestaureerde zaak, die ongetwijfeld een van de belang rijkste verbouwingen uit haar be staan achter de rug heeft. De inhoud van het bedrijf werd practisch tot de vier muren gesloopt, zodat men ge heel naar het inzicht van deze tijd, nieuwe étages kon inrichten. Deze totale vernieuwing is een schoon symbool bij dit jubileum. Anton Schlatmann, de „Tjödder", die met zijn mars op de rug over de grens kwam; grootvader van de jubileren de directeur. Let op de laarzen met gespen. „VJ.R.O." OVER VREEDZAAM GEBRUIK ATOOMENERGIE In het Prytaneum, Rapenburg 6, sprak gisteravond op uitnodiging van de Vereniging voor Internationale Rechtsorde, de heer H. Granville Fletcher, onderdirecteur van het in formatiecentrum van de Verenigde Naties te Londen over „De Verenig de Naties en het vreedzame gebruik van atoomenergie". Spreker, die reeds vele jaren aan bovengenoemde instelling werkzaam is, liet allereerst de geschiedenis van de ontwikkeling der atoomenergie de revue passeren. Ongeveer zestien jaar geleden wist een Italiaanse professor in een labo ratorium in Chicago de eerste ge slaagde proefneming met atoomener gie tot stand te brengen. Men heeft toen kort daarna te Cambridge een instituut opgericht, dat zich ging specialiseren in het ne men van proeven met deze nieuwe krachtbron. Toen tijdens de laatste wereldoor log de eerste atoombom ontplofte, heeft de wereld ingezien, dat een herhaling van deze gebeurtenis rampzalige gevolgen zal hebben. Daarom vroeg men in 1946. om een beëindigen van deze proeven'voor militaire doeleinden en was er een streven tot internationaal samen werken. Tien jaar later werd de eerste con ferentie hierover in Genève gehou den. Op deze conferentie hebben de verschillende landen hun gegevens wat betreft het atoomonderzoek uit gewisseld en er is zelfs sprake ge weest van een samengaan van Oost en West. De heer H. Granville Fletcher ver telde ook dat er over de atoomener gie veel waardeloze voorlichting en propaganda bestaat, maar dat men niet vergeten moet dat de ontwikke ling nog in de kinderschoenen staat. Lichtzinnig denken over dit pro- belem, vind spreker afkeurings- waardig. Vooral in Engeland is men zich de laatste tijd terdege bewust van de grote gevaren die aan deze atoomenergie ontwikkeling vastzit ten. De leerlingen van klas la van de katholieke V.G.L.O.-school aan de Boommarkt hebben een bezoek ge bracht aan de tentoonstelling „Volk van Suriname" in het museum voor Volkenkunde te Leiden en daar zo véél van dit interessante land opge stoken dat zij vele zaken maakten, die op deze tentoonstelling van toe passing zijn. Zij tekenden albumbladen vol met beschrijvingen van de veelsoortige bevolking van Suriname, en maak ten werkstukken, zoals een kunstig gefabriceerde tam-tam. De jongelui hebben hiervoor een stuk boomstam voor de helft uitgehold. Voorts maak ten zdj pijlen en bogen, modellen van boten, en vele kapiteinshutten der bosnegers. Een opvallend kunstwerk is ook de toren voor het Tad ja-feest van de Mohammedanen, waarin vol gens de toelichting van de jeugdige beschouwers, de Mohammedanen hun zonden toevertrouwen, waarna het gevaarte aan de rivier wordt toe vertrouwd. Klas la heeft dit alles gemaakt onder leiding van de heer J. C. Mol. De educatieve afdeling van het museum voor Volkenkunde te Leiden toont evenals een vorige keer veel belangstelling voor dit werk van de jeugd. De foto laat de kleine expositie zien met daarachter en ernaast een gedeelte van de artisten, die voor de kunstwerken verantwoordelijk zijn. (Foto: De Leidse Courant) De heer K. P M. Jansen uit O e g s t g e e s t, lid van de Haagse Ballon club, zal op drie achtereenvolgende zondagen in mei ballonvaarten uitvoe ren om de aandacht van het gehele Rotterdamse bisdom te vestigen op de bouw van het klein-seminarie. Volgens de plannen, die thans nog in het stadium van uitwerking zijn, zal hij met een ballon opstijgen te Alphen aan den Rijn op 4 mei, te Poeldijk op 11 mei en te L i s s e op 18 mei. Het idee voor deze ballon vaarten is geboren in het bisschoppelijk huis te Rotterdam. De heer Jansen verleent belangeloos zijn medewerking. In elk van de drie startplaaten is een comité in oprichting die de propa ganda zal voeren en de medewerking daarbij zal inroepen van de katho lieke organisaties en verenigingen. Er is een programmaboekje in voorbereiding, waarin artikelen zullen worden opgenomen van mgr. M. A. Jansen, bisschop van Rotterdam, als mede van de architecten, die het klein-seminarie ontworpen hebben. Het is de bedoeling, dat kapelaan J. W. M. de Jong van de St. Petrusparochie te Leiden, de tekeningen verzorgt, welke de tekst illustreren. Vooral de jeugd zal worden ingeschakeld voor de propaganda. Op deze wjjze wil men deze ook daadwerkelijk voor het klein-seminarie interes seren. Aan de ballonvaarten is een wedstrijd verbonden zoals het schatten van de hoogte en de af te leggen afstand. Ér zullen voorts ballonpost-brief- kaarten worden uitgegeven, welke door het commandantenstempel en het stempel met kenteken en naam van de ballon, vooral voor postzegelverza melaars aantrekkelijk zullen zijn. - BEAURAING-AVOND TE LEIDEN Het Nederlands comité „Pro Maria" organiseert morgenavond in de zaal aan de Maria Gijzensteeg een Beau- raing-avond waarbij enige prachtige films over de bedevaartsplaats ver toond zullen worden. Aanvang acht uur. Burgerlijke Stand Geb.: Jolanda M. Th., d. v. P. Vin- kestijn en R. A. Noort; Jan H., z. v. A. Plezier en S. Thiel; Wilfriedes Th. J., z. v. H. F. Zwart en J. J. v. d. Vlugt; Jannetje J., d. v. G. Prins en J. M. Wassenaar; Vincentius H. J. M„ z. v. A. H. J. Paardekoper en A. H. T. Fles; Adrian us W. J., z. v. G. J. Hille- naar en A. J. Zwaan; Gerrit, z. v. G. Ravensbergen en M. J. Ravensber. gen. Overl.: H. C. A. Hoogendijk, 46 jr., echtgenote van J. v. d. Hoek; C. W. Verhaar, 69 jr., echtgenote van P. A. de Jong; J. A. A. Warnecke, 75 jr., man; J. P. Knijnenburg, 75 jr., man. In de Foyer van de Stadsgehoor zaal heeft het reisbureau Lissone- Lindeman gisteravond een interes sante en kleurrijke toeristische film- avond verzorgd, welke een goede be langstelling heeft gehad. Enkele aan trekkelijke kleurenflims werden ver toond waar de vacantiemogelijkheden voor het komende seizoen belicht werden. De verkeersfilm „Ryden, reizen in een wagentje" had tot onderwerp het transport in het algemeen op vakan- tietochten, zoals de vele expressen: b.v. Rheingold, Austria-expres, Ri- viéra-expres enz. „Onbekende stre ken van Frankrijk" legde de nadruk op het hart van Frankrijk met zijn grote rivieren en meren en zijn on bekende, doch zeer schone kust van Marseilel tot de Spaanse grens. Bij zonder mooi waren de opnamen uit het natuurreservaat „Camarque" bij Aries waar vele dieren vrij kunnen rondlopen. De film „Zonnig Italië" voerde de aanwezigen mee naar de Dolomieten, het Gardameer en de prachtige oude steden Verona waar de sfeer van Romeo en Julia nog hangt Padova en Venetië. Ook de beroemde mar mergroeven werden niet vergeten. Een inleidend woord werd ge sproken door de journalist Tom Hoogland. Hij vertelde vele bijzon derheden over het reisseizoen 1958, waarbij hij o.a. opmerkte, dat het midden van Frankrijk opvallend goedkoper is dan de rest van het land zodat het wel een groot contrast vormt met de prijzige Riviéra. De natuur vertoont hetzelfde beeld als Oostenrijk, maar de streek is veel dichter bij de hand voor de Nederlan ders. Na afloop van de avond konden de bezoekers weer met frisse moed vakantieplannen maken. K O-studiekring over: De heer Boost, filmcriticus van de Nieuwe Rotterdammer en de „Groe ne" heeft gisteravond voor de film studiekring van K. O. twee voor treffelijke films ingeleid. Het waren „Hotel des Invalides" van Georges Franju en „De Spulle- baas" van Ingmar Bergman. Hij on derkende verwantschap in beide films, hoewel de makers van ver schillende landen zijn: Frankrijk en Zweden, en de ene film een docu mentaire en de andere een speelfilm is. De beide films hebben het pessi misme gemeen. Dit bleek later ook uit de vertoning, maar overigens be staat er onderling verschil, even groot als het aantal breedtegraden dat tussen Frankrijk en Zweden ligt De Zweedse film was naar onze smaak een dromerig, wat huiverig geval, waarin de kinderlijke ziel van het Zweedse volk geborgen ligt. „Ho tel des Invalides" geeft een navrant beeld van het hotel met zijn monu mentale Dóme. Franju vertaalt in de film het woord „oorlogsroem" tot „oorlogsellende" en hij doet dit mees terlik. Een gids vertelt op patheti sche toon van de grootse daden, die in dit museum in voorwerpen en wa pens zijn vertegenwoordigd. De ca mera laat andere beelden zien bi wijze van commentaar: oorlogsinva liden, die ondanks hun geschonden uiterlijk de martiale houding willen bewaren. Poëtische beelden van na tuur en omgeving maken de tegen stelling nog hartverscheurender. De Zweedse film is de hyper-indi- vidualistisohe uiting van een filmma ker, die wil laten zien, dat een mens gedoemd is datgene te doen, wat hij eigenlik niet zou willen doen. De Spullebaas van een circus trekt met zin armoedige boedel door het Zweedse land. Hi is een catastrofe nabij en gaarne zou hij rust en vei ligheid zoeken bi zin vrouw, die, sinds hij haar verlaten heeft, in goe de welstand is geraakt. Zin vrouw echter zoekt geborgenheid. De cir cusartiest past niet in haar leven en de spullebaas is gedoemd als een ket tingganger aan zijn circus gekonken te bli'ven. De film is zeer persoonlik en dit kon bereikt worden, omdat één man haar vervaardigde. De heer Boost bond er de conclusie aan vast, dat Nederland zulke oorspronkelike films zou kunnen maken, zonder aan de smaak van het publiek concessies te doen. „De Spullebaas" heeft al bewezen, dat een goede film toch winstgevend kan zin.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1958 | | pagina 6