Het missiewerk op Nieuw Guinea neemt een hoge vlucht lil {aar geleden de Heiige Slede geslipt Op bezoek bij vliegende pater Edmar Vergouwen in Voorhout Met één Cessna kunnen de vleugels der genade niet vliegen OVERPEINZING ZATERDAG 15 MAART 1958 UE LEIDSE COURAN1 PAGINA 7 Pater Edmar Vergouwen: enthousiast vlieger, maar nog meer enthousiast missionaris. onvoldoende aanvoer van de meest primaire levensbehoeften onhoud baar was geworden. Men kreeg oog voor het slopende van hun voettochten en de ontberingen op hun toernées. Pater Vergouwen was niet zo heel optimistisch toen hij zei, dat als de katholieke missie op Nieuw Guinea op het oude niveau en dat is zoals zij nu nog gedwongen is te arbeiden zou doorgaan, zij de grens van haar kunnen bereikt missionarissen opzoeken en spullen brengen waarnaar zij al zo lang zit ten te snakken; bouwmateriaal vlie gen voor scholen en hospitalen op af gelegen posten en missionarissen nóg verder het binnenland in zetten waar zij nieuwe nederzettingen gaan stichten. Overal moeten airstrips geïmproviseerde vliegveldjes wor den aangelegd en daarvoor heeft men doorgaans niet veel meer dan een schop, welke maandenlang ge hanteerd moet worden eer het terrein voldoende is geëffend. „Het klinkt niet bepaald simpel", merkten wij be duusd op. Pater Vergouwen zal de laatste zijn om deze indruk ongegrond te verklaren. Recreatie noodzakelijk „Behalve deze bevoorradingen zit ten er nog een paar heel belangrijke kanten aan die vliegerij van ons" zegt pater Vergouwen, terwijl hij de grote kaart van Nieuw Guinea die wij zo langzamerhand uit ons hoofd zijn gaan kennen even opzij legt „Van onschatbare waarde is het, dat wij nu in staat worden gesteld, con- zou hebben. Dan was het onmoge- tacten met onze mede-misionarisen lijk om een groter gebied te be- te onderhouden. Dit zijn mensen, die I T weet natuurlijk wel wat een vliegende vis is en dat onze moderne we- reld niet meer zonder vliegend verkeer kan is ook wel duidelijk, dachten wij. Iedereen vliegt tegenwoordig, van de KLM-piloot tot de vliegende i groenteboer in de V.S. Een vliegende dokter is heel normaal en vandaag J de dag kun je ook vanuit een vliegtuig je rogge zaaien of insecten met kwaadaardig poeder het leven zuur maken. Maar als we het dan willen gaan hebben over vliegende paters wordt men aandachtig en worden de oren I gespitst. Zeker, men heeft er wel eens van gehoord. Een jaarlgeleden ston den de kranten er zelfs vol van. In maart 1957 werden aan drie patera Fransciscanen na 'n maandenlange opleiding de vliegbrevetten uitgereikt en 1 dat is toch wel iets, dat in de krant mag. Ook het jaar daarvoor waren de Minderbroeders al in het nieuws geweest. Dat was toen zij met z'n zes sen in Hilversum voor het eerst met een vliegtuig kennis maakten. Drie zijn er later afgevallen: de beroemde pater Misaël Kammerer, de aanvankelijk doodgewaande doorzetter, die mgr. Staverman maar liever op de grond hield, omdat hij als woudloper kostbaarder was dan als piloot, en nog twee paters, die om vliegtechnische redenen op de vaste bodem bleven. Maar die andere drie, die bleven, daar had men dus iets mee voor. Maar wat dat precies was, daar wisten de meeste mensen toch niet van mee te praten. Iets in verband met de missie. Zoiets moest het toch wel zijn. En het is juist „Iets in verband met de missie" dat het 'm doet en waar alles om draait en waar boeken over vol te schrijven zouden zijn. Het moet dus wel be langrijk zijn, want het is nog geen gewoonte, dat paters in hun eentje door het luchtruim klieven. enthousiaste pater-piloot op de eerste plaats een enthousiaste missionaris is en dat er voor hem nog wel andere dingen bestaan dan remklappen, richtingroeren of 230 pk Continental- motoren. Zijn hart gaat vóór alles uit -rnaar dat onmetelijke eiland, dat een berichtje gestaan over vliegende Njeuw Gu, fl blanken om- T?ronnicnnnon Nanet Hn nnrnpri Vfln - strijken en nog onbekende pa- poea's te bereiken, die in ontoe gankelijke streken leven. Er is nog maar één uitweg en dat is een vliegtuig, het laatste en ook het enig efficiënte middel. Je kunt beter van een ouwe vlieger 'n pastoor maken dan van een I pastoor een vlieger, dacht men aanvankelijk in K.L.M.-kringen. Vóórln zit pater Vergouwen, achter hem pater Agn. Verheyen. Pater Ad. Hermans helpt een handje bU het bevestigen van de riemen. Van Latijn naar vliegersjargon Dinsdag j.l. heeft er in onze krant Franciscanen. Naast de namen van pater Agnellus Verheyen en pater Adelbert Hermans kwam die van pa ter. Edmar Vergouwen voor. Nu heeft de naam Vergougen een bijzondere klank voor onze Duinstreekbewo ners, want pater Vergouwen heeft zijn ouderlijk huis te Voorhout staan. En zo kon het gebeuren, dat wij dezer dagen bij hem te gast wa ren en uren achtereen geboeid heb ben zitten luisteren naar hetgeen hij ons vertelde. Ja, inderdaad wij heb ben het veel over de vliegerij gehad. Wij hebben gehoord van de omscha keling, welke van een pas gewijd priester wordt gevraagd, wanneer hij, zonder er ooit een vermoeden van te hebben gehad, de mededeling ont- dat er niets te halen viel, de papoea's in een achterlijke staat hebben gela ten en dat nog grotendeels het ste nen tijdperk kent. OOK DE „BAAS" VAN PATER VERGOUWEN, mgr. dr. Man fred Staverman OFM, zal nu in de gelegenheid zijn te profiteren van de luchtbrug welke thans geslagen gaat soms acht tot tien jaar niet van hun I worden tussen Hollandia en de mis- missiepost wegkomen en nooit een1 sieposten. Zo'n lift is voor een bis- u of andere blanke spreken, met wie zij schop, die z'n schaapjes op honder een eens van ge(*achten kunnen wisselen, den kilometers afstand heeft zitten, over hun successen praten of hun niet te versmaden, hoewel mgr. Sta- hart uitstorten als zij tot over de oren j verman een fikse tippelaar is. Maar in moeilijkheden zitten. Een dergelijk j wandelen brengt de mens op Nieuw isolement houdt geen mens uit. Guinea niet ver. En wat een geluk I is het niet, dat nu een missionaris, Het is allernoodzakelijkst, dat de-wanneer hij ziek is wat in een kli- ze mensen af en toe eens nit de wil-1 maat als daar toch niet denkbeeldig dernis gehaald worden om een paar is, om het maar zwakjes uit te druk- weken in Hollandia weer wat op I adem te komen, desnoods lekker lui liggend met een detectiveboek een tijdje helemaal uit de zorgen. De missiepost blijft inmiddels niet ver laten achter; de tijdelijke plaatsver vanger van de papoea-herder komt met de Cessna mee en gaat weer te rug als de oorspronkelijke bewoner gesterkt van „verlof" thuiskomt." ken naar een plaats kan worden gebracht, waar hij normaal verpleegd kan worden. We wisten, dat het een domme vraag zou zijn, maar we hebben het toch gewaagd. „Zei u, pater, dat dit allemaal met één vliegtuig je moet gaan gebeuren?" „Ja, dat is inderdaad het geval", zei pater Vergouwen glimlachend. Zonder dat hij het ons had behoe ven uit te leggen was het ons al \ang duidelijk, dat dit eigenlijk niet kón. Alleen de afstanden al (Vervolg op pag. 8). DE DROOM IS WERKELIJK- HEID GEWORDEN en het Nieuw Guinea, zo zegt pater Ver-1 gouwen, is het minst ontwikkelde1 gebied onder de onderontwikkelde gebieden en vormt een dringend ap pèl op het wereldgeweten. De mis sionarissen hebben dit appèl ver- J staan en zijn reeds vele jaren vóórj de laatste wereldoorlog in 19361 werden de Franciscanen er bjj ge-1 haald naar't vergeten land en zijn J onbeschaafde inwoners getrokken, j 2aa^ nu ec"t gebeuren zegt de Fran- j Zij moesten daar hun eigen padenclscaanse piloot opgewekt. „Nog een j hakken door de ondoordringbare 1 maand eei} beetje van de Voorhoutse w w jungle en waden door moerassen. Zij j lucht genieten en een enkele keer vangt van zijn overste, dat hij zich zjjn 00£ het bergland ingegaan waarlnaar b°ven, omdat je nu eenmaal dan en daar maar moet melden en jn de geïsoleerde valleien de mensenaan een bePaald aantal vlieguren In voortdurende nood zijn. En pater j ken* êebonden wil het brevet zijn Vergouwen vertelde over de beruch-ëeluigheid behouden, en dan gaat te Baliemvallei, tot voor kort aan I £et °P 17 aPnl °P Nieuw Guinea aan. de blanken onbekend, waarnaar pater I Eerst naar Hollandia en dan een paar Kammerer te voet onderweg was en I J^aanden naar het Australische ge- later spoorloos verdween tot hij bied> waar Amerikaanse missionaris- weer eensklaps vermagerd maar in ?an Yan U°ddelijk Woord en hun leven, aan de Wisselmeren kwam op duiken. „Pas op Je han den" was op Hil versum geen over bodige waarschu wing. B(j de Ces sna zal het gemak kelijker gaan, die kist heeft tenminste een automatische starter. (VOOR ÜE ZONDAG) DAAR ZIJN ZE WEER! r^aar zijn die twee vrouwen van Abraham al wéér! Ieder jaar ko- V .en ze terug in de speeldoos en nog steeds zijn zij, Sara en Hagar, aan het ruzie maken, over de ruzie van hun zoontjes. Izaak en Is- maël. Wie van die huiselijke herrie in Abrahams tent niet op de hoog te is, snapt van het epistel van morgen niets, behalve het slot: Chris tus heeft ons bevrijd tot vrijheid. Daar komt het op aan. Dat is de hoofdzaak. Vrijheid en vrede de vrijheid der kinderen Gods en de vrede des harten, welke ieder begrip te boven gaat. Het leven is eender als het weer. Tijdperken van mooi blauw, lauw weer wisselen af met troosteloze neveldagen, striemende re genbuien, sneeuw, hagel, storm, .bliksem, donder! Het is niet altijd gemakkelijk onder al die omstandigheden des levens dat gevoel van vrederijke vrijheid te bewaren, waartoe we in Christus herboren zijn! De hemel van de ziel wordt herhaaldelijk verduisterd. Als het mooi weer in ons leven is. menen we dat mooie weer aan onszelven te danken te hebben. Als de lucht betrekt, is het de schuld van anderen. De werkelijke vrijheid en vrede is deze: vreugde en sterkte, zor gen en zwakheden toe te vertrouwen aan Christus. Hij heeft ons be vrijd en niet wij onszelven. Die op zichzelf vertrouwen en we doen dat soms onder gehui chelde goede voorwendsels lopen de weg naar vrede en vrijheid mis. De vrije ziel, het vredige hart is een geschenk van God, dat gegeven wordt als er ernstig om gevraagd wordt. Maar het blijft een geschenk. „Wat hebt ge, wat ge niet gekregen hebt, en als ge 't dan gekregen hebt, waarom doet ge dan alsof ge het niet verkregen hebt?" achter een stuurknuppel moet plaats nemen. Zo, kersvers van de bruine pij in een tweed jasje met een fris dessin; van het Latijn naar het En gelse vliegers jargon en van de theo logie naar de aërodynamica. Van de vliegerij is pater Vergou wen vol. Hij is van een onwetende op het gebied van de drukmeters en negencylinder-stermotoren ge worden tot een piloot, die nu niet alleen met deze materie op de hoogte is, maar bovendien de klap pen van de (vlieg)zweep kent en die kunnen soms raar aankomen. U moet hem tenminste maar eens vragen, hoe je je voelt wan neer je ontdekt, dat je geen ben zine genoeg hebt om ordentelijk een vliegveld te bereiken en je letterlijk met kunst en vliegwerk alles moet pogen, je kist zo goed mogelijk in een roggeveld aan de grond te zetten zonder brokken te maken. Dit is pater Vergouwen in elk geval overkomen en het was later een hele troost voor hem, dat der gelijke stunten ook op het examen van hem werden gevraagd: zonder noodlanding geen brevet. Nieuw/ Guinea vraagt erom Ze zün spannend, deze verhalen, en in hoge mate interessant. Maar nogmaals er moet toch wel iets bij zonders aan de hand zijn, willen pa ters hun apostolaatswerk voor een tijd aan de kant zetten en koste wat het kost steeds maar weer in een Pipercup gaan zitten om tenslotte als volleerd vlieger het B3-brevet voor verkeersvlieger in de zak te steken en nog te slagen voor het examen radio-telefonie. We hebben pater Vergouwen naar de reden ge vraagd en deze klonk bijna onge looflijk eenvoudig: Nieuw Guinea vraagt er om. 1 Voor wat we hierna te horen kre gen zijn we eens goed recht gaan zit ten, want nu bleek wel, dat deze Gealarmeerd Het verhaal over zijn dood had velen gealarmeerd. Iedereen was het er over eens, dat zulke toe standen niet mochten voortduren en de reeds bestaande plannen voor de aanschaf van een missie vliegtuig kwamen nadrukkelijker dan ooit naar voren. Men werd in eens begripvol voor de overweldi gende moeilijkheden, welke zo lang al min of meer normaal en bijna als aanvaardbaar waren be stempeld. Men zag duidelijk in, dat het isolement van de missionaris sen op hun eenzame posten in de binnenlanden, de gebrekkige en bisschop er een waar vliegbedrijf op na houden en waar onze Nederland se OFM-ers hun vlieguren gaan vol maken en het bushvliegen (starten en landen midden in de rimboe, wat wel „eventjes" verschilt van derge lijke manoeuvres op Schiphol of Soesterberg) gaan beoefenen." En dan is 't moment gekomen, dat de paters met hun eigen toestel, 'n Ame- In de Leidse Courant van maandag j.l. 10 maart was een foto te zien van deelnemers aan de Stlle Omgang, die in de Kalverstraat de lantaarn voor Gerzon passeerden: „de plaats waar het Mirakel geschiedde en waar vele eeuwen lang een kapel heeft ge staan". Vijftig jaren geleden, in 1908, stond daar nog een grote kerk: de H. Stede, die na de Hervorming de naam kreeg van Nieuwe Zijdskapel. Maar in datzelfde jaar 1908 werd die kerk afgebroken. Na de voorberei dende werkzaamheden begon de slo per op 10 juli zijn werk, dat op 1 de cember klaar moest zijn. In 1347, twee jaren na het Mirakel rikaanse Cessna 180, welke vanuit; van Amsterdam, werd er een kapel Amerika omstreeks 20 maart naar I gebouwd op de plaats waar het won- Australisch N. Guinea wordt ver-1 der was geschied; de H. Stede, die scheept waar pater Hermans de kist toen het middelpunt werd van een staat op te wachten, naar hun eigen ommegang. De kapel is een paar ma- gebied vertrekken. Dan gaat het werk pas goed beginnen: geïsoleerde Nieuw Guinea, land van paradijsvo gels enParadijs-vogels. len afgebrand, om daarna in groter luister herbouwd te worden. Het ge bouw, dat tot 1908 bleef bestaan, da teerde van na de tweede brand in 1457, met uitbreidingen van de 16e eeuw. Toen Amsterdam in 1578 bij de „Alteratie" naar de zijde van Oranje overging, kwam de kerk wel dra in hervormde handen. Een druk gebruik maakten de nieuwe bezitters er aanvankelijk echter niet van. De kerk werd pakhuis. Rederijkers hiel den er hun repetities. Pas in 1590 ging men er geregeld kerken. De Nieuwe Zijdskapel bleef daarna in gebruik bij de Nederlands Hervorm de Kerk. Op het einde van de 19e eeuw raakte de kerk langzamerhand in on bruik en daarmee in een steeds ver dergaand verval. Begin 1898 kreeg zij het opschrift: „Gesloten wegens herstelling". Er dreigde echter iets ergers: afbraak. Toen begon er een strijd, die tien jaren zou duren: te gen de voorgenomen sloping en voor behoud en mogelijk herstel. Dat ka tholieken daarbij op de voorgrond traden, behoeft wel geen betoog. In deze kerk lag nog steeds de Heilige Hoek, de plaats waar het Mirakel van Amsterdam had plaats gevonden Maar ook vele anderen hebben op de bres gestaan voor de redding van een uniek gotisch monument in een stad, die daaraan bepaald arm is. Het Ko ninklijk Oudheidkundig Genootschap heeft zich tot het allerlaatst verzet tegen de vernietiging. De Gemeente Amsterdam heeft een langdurig pro ces gevoerd tegen de Nederlands Hervormde Gemeente over de eigen domsrechten van de kerk, maar dat tenslotte verloren. Tot 1919 is er ge procedeerd over de eigendomsrechten van de graven in de Nieuwe Zijds kapel. Intussen waren er op het vrij ge komen terrein, dat ligt tussen Kal- verstraat-Rokin-Enge Kapelsteeg en Wijde Kapelsteeg, verschillende win kelpanden gebouwd, waarvan Gerzon het grootste is. Daartussen verbor gen, helemaal ingeklemd, ligt een „kerklokaal" van de Nederlands Her vormde Gemeente. Het is van drie kanten bereikbaar, maar het ont vangt slechts licht van boven, door de koepel. Enkele restanten van de oude kerk, zoals b.v. de preekstoel, vonden hier een plaats. Andere frag- menten verhuisden voor het grootste deel van de ene plaats naar de an dere, om tenslotte aan de verwaar lozing prijs gegeven te worden. Er zijn vele harde en pijnlijke woorden gevallen in de periode van strijd om het behoud van de H. Stede. Men zaagde toen planken van iets dikker hout dan tegenwoordig. Het heeft geen zin ze op te halen. Men kan het nog altijd eens zijn met de woorden, die de bekende schrijver Albert Verwey schreef in september 1908, toen het slopen volop aan de gang was: „De vra&g is niet wie aan de verwoesting schuld heeft. In het hart van Amsterdam kr.n een kunst vol, een door herinnering eerwaar dig, een in het verleden van de stad betekenisvol gebouw straffeloos wor den afgebroken. De vraag is niet wie de moord op z'n geweten heeft, maar hij is gebeurd en wij beklagen hem". W. G.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1958 | | pagina 7