Perrongeluk Perron Verwachting OFFER Woonark aan de wandel te Voorschoten Wat heeft katholiek Leiden op 't gebied van jeugdwerk Dokter Kortmann 25 jaar docent aan r.k. Vakschool voor meisjes Leerling-zetters en -drukkers ontvingen diploma I I ZATERDAG 1 MAART 1958 DE LEIDSE COURANT PAGINA 4 KOM BOVEN Op ons perron staat géén bordje: verboden toegang. Geen artikel 461 van het wet boek van strafrecht is hier van toepassing. Treedt dus allen binnen. Het is slechts nodig, dat u de pen ter hand neemt uw ontboezemingén aan het papier toevertrouwt en zendt aan de redactie van „Perron Verwachting". p.a. De Leidse Courant, Papengracht 32, Leiden. De taak van de kath.jeugdraad Begin van het jaar: tijd voor in ventarisatie. De winkelier wil weten, wat hij hééft vóór hij overgaat tot het opbouwen van een balans. Ook wij willen inventariseren. Het perronpersoneel (afgekort PP) wil eens zien, wat er in Leiden op het gebied van het jeugdwerk gedaan of niet ge daan wordt. We zijn daarom naar de heer Th. Scholten gestapt, voorzitter van de Katholieke Jeugdraad, die ons vertelde wat de Jeugdraad doet en welke perspectieven het jeugdwerk in Leiden biedt. Een sigaar, een kopje koffie, een neutraal praatje over het bar en boze weer en dan komen aarze lend de zinnen waarin de voor zitter de Jeugdraad zo duidelijk mogelijk wil definiëren. De Katholieke Jeugdraad (zegt hij) is niet alléén een overkoepelend orgaan van de bestaande organi saties in jeugdland. Hij wil v,ok méér dan alleen maar voor de gemeentelijke subsidie zorg dragen, al vertegenwoordigt hij de katholieke jeugd in de Leidse Jeugd Actie, zijn belang rijkste taak bestaat wel hierin, dat hij, omdat hij verantwoorde lijk is voor de gehele Katholieke jeugd, steeds de ogen open houdt voor nieuwe vormen van jeugd werk, die opkomen. Hij helpt daarbij, neemt initia tieven, zonder zich rechtstreeks met het eigenlijke jeugdwerk te bemoeien. Wat dunkt u van de medewer king in Leiden? Medewerking is onontbeerlijk van de zijde van de bestaande jeugd verenigingen. De leiders dienen zich natuurlijk op de eerste plaats te geven aan het werk in hun eigen groepering, maar daarmede kunnen zij niet vol staan, zij dragfn verantwoorde lijkheid ten opzichte van het jeugdwerk in zijn geheel. Er moet samenwerking zijn. De ze mag niet worden ondermijnd door onderlinge naijver, wan trouwen of dwaze superioriteits gevoelens. Zijn die er dan in Leiden? Af en toe zie je er een symp toom van. De heer Scholten zegt het voorzichtig, en met een wee moedige glimlach: 't Is zo menselijk. Hij vervolgt: belangrijk is voor de leiders en leidsters een voortge zette training en vooral een har monische vorming in de leidsters en leiders zélf. De leiding is veelal te jong en niet voldoende uitgegroeid tot het geven van leiding. Wellicht is dat de reden van het dilettantisme, dat men nog veel ziet. Wat is daaraan te doen? De cursussen van de LJA kun nen van zeer veel nut zijn. De katholieken nemen daaraan ech ter naar mijn mening niet vol doende deel. Vanzelfsprekend vormen de cursussen op zichzelf nog niet de goede leider. De goede leider heeft het leiderschap van nature. Hij heeft de cursus en het contact met medeleiders echter dringend nodig. En daar om zijn de bijeenkomsten van leidsters en leiders in eigen ver band of in groter verband in K.J.R. of L.J.A. of in het trai ningscentrum „Kopse Hof' be langrijk. Wij hebben nu gesproken over de jeugd, die in de bestaande groeperingen verenigd is, ma?r hoe denkt u over de buitenstaan ders, de niet-geïnteresseerde jeugd? Laat hen insiders worden; laat ieder die er geschikt voor is nu eens 5 a 7 jaar van zyn leven aan jeugdwerk doen. Belangstelling alleen is wel mooi, maar het helpt zo weinig Natuurlijk komt in dit verband de vraag aan bod wat het nut is van de jeugdbeweging. Kan je de jeugd die zich meer en meer afzijdig houdt voorhouden: het is nodig dat jij lid van een jeugdbeweging bent, omdat De heer Scholten ziet het belang van de jeugdvereniging op de eerste plaats in de omgang van leeftijdgenoten. Het is nuttig voor de uitgroei van het karakter. Straks zullen zij ook samen in de maatschappij het werk moeten doen, zij bete kenen de toekomst. Natuurlijk bestaat er contact op de scholen, maar het is de vraag of dit niet te vluchtig is, en of het daarnaast niet nodig is, dat jongeren sa men praten, samen spelen, spor ten en samen zich in hun proble men verdiepen. De studenten van de universiteit hebben naast hun studie toch ook contact in de corpora, disputen en vereni gingen. Wat vindt u van de moderne jeugd? Er wordt van de jeugd veel kwaad gezegd tegenwoordig. Is dat allemaal wel billijk? Is het niet zo, dat men meer verwacht van de jeugd, dan men zelf kan opbrengen. Van de jeugd ver wachten we schijnbaar een per fectionisme, dat de volwassen wereld niet kan opbrengen. De jeugd mag en moet haar eigen jeugd beleven, eigen ontspan ning zoeken, daarop heeft zij recht. De jongeren hebben echter de plicht en het recht de beste kant van hun persoonlijkheid vóór te draaien. Zij moeten zichzelf kunnen zijn en dat kunnen zij het best met hun jaargenoten. De heer Scholten vergelijkt het karakter met een goudmijn, die ontgonnen moet worden, voor zij van grote waarde is. De Katholieke Jeugdraad wil hen bij deze ontginning gaarne ten dienste staan. De Hofweg te Voorschoten is gis termiddag. getuige geweest van een staaltje van (noodgedwongen) vin dingrijkheid, slepersbeleid en brute kracht. Een circa 15 ton wegende woonark werd, met inboedel en al, uit het water gehaald en over een afstand van 170 meter langs de weg vervoerd. De sleeppartij was noodzakelijk ge worden omdat de vergunning van de eigenares, haar ark te meren langs de Hofweg, door de gemeente was ingetrokken. Genoemde vergunnin gen worden alleen uitgegeven, wan neer de eigenaar van het water geen Bij de foto: De woonschuit, nog slechts „bemand" door drie katten, wordt uit het slootje getild. bezwaar maakt tegen de aanwezig heid van de boot Die bezwaren wa ren er niet, toen de heer Beringer in 1951 zijn ark begon te bouwen, op gesloten tussen een dam en 'n brugje. Toen hij het vorig jaar overleed had Lzijn echtgenote van de eigenaar van het water de mondelinge verzekering gekregen, dat de ark mocht blijven liggen. Inmiddels wijzigde zioh echter de situatie en wilde de „landheer" over het water beschikken. Dies moest de ark het veld ruimen. Er kwam een bijzonder staaltje van vindingrijkheid kijken, om het drij vende huis 18 x 4.25 meter zo hoog mogelijk voor de wal te krij gen. Daarvoor heeft de heer Tijssen, van de scheepswerf Tijssen te Leiden van stalen platen een dam wand ge slagen in de sloot, waarin hij vervol gens het waterpeil met twee pompen ongeveer dertig duim verhoogde. Met veel geduld en kracht heeft men vervolgens van lange balken een glijbaan onder de kiel van het schip gebouwd en rukje voor rukje het leek soms wel een springprocessie trok een zware kraan van de firma Blankespoor het vaartuig tegen de helling. Laat in de middag stond de ark pas op de kade. Het verdere transport, waarmee men vanmorgen kon beginnen, ging, hoewel niet „ge smeerd", tóch op rolletjes. Het ligt in de bedoeling, dat het scheepje eerst op de werf te Leiden wat wordt opgekalefaterd, waarna het zeer waarschijnlijk in Leidschendam lig plaats zal kiezen. Huldiging in internaat aan het Noordeinde Vanmorgen is dokter H. M. J. W. J. Kortmann in het internaat gehul digd, omdat hij 25 jaar als docent aan de r.-k. vakschool voor meisjes aan het Galgewater verbonden is. Na een H. Mis die werd opgedragen door pa ter C. Kauling O.S.C. werd de jubi laris, die vergezeld was van zijn vrouw, in een feestelijke ontbijtzaal met een welkomstlied ontvangen. De directrice van de vakschool, mej. M. A. A. Schreurs, sprak aan het be gin van de maaltijd een woord van welkom, waarin zij de hoop uitsprak, dat dokter Kortmann goede herinne ringen aan deze feestelijke huldiging zal bewaren. Zij dankte de jubilaris voor het vele, dat hij gedaan heeft en ook mevr. Kortmann, die als een soort „levend lesrooster" voor haar druk-bezette echtgenoot optrad, bracht zij dank. Zij verwelkomde de bestuursleden de heren F. A. M. Gründemann, A. van Dijk en mr. H. F. A. Geise, zij betreurde het dat de Leidse Universiteit Geslaagd voor het doctoraal exa men Geneeskunde II mej. N. Ben- sink te Voorburg, mevr. J. A. L. Kan- douWarouw te Leiden en de heren J. de Boer te Den Haag. M. van Door- ninck Te Deventer, H. N. B. M. Kem- me te Rijswijk, F. van Peer te Delft en G. Schoemaker te Bilthoven; idem voor het Semi-arts-examen mej. P. J. M. Kruijf te Den Haag, en de heren C. A. Donker te Rotterdam, F. C. M. T. Palmen te Wassenaar, H. van Rees te Vugt en A. A. de Zeeuw te 's-Gravendeel; idem voor het Arts examen de heren R. W. Cobbs (USA), E. J. M. Crabbendam te Oegstgeest, J. A. Eulderink te Enschede en J. C. de Knegt te Oegstgeest; idem voor het Doctoraal examen Ned. Recht de heren A. L. N. van Ingen te Den Haag en C. J. van Schaardenburg te Rotterdam; idem voor het candidaatsr examen Psychologie de heer P. W J. M. Kooien t Rotterdam; idem voor het Doctoraal examen Psychologie de heer W. H. Otto te Leiden, voorziter van het bestuur, pastoor Lohuis wegens ziekte verhinderd was deze huldiging bij te wonen. Een woord van welkom richtte zij ook tot de leerkrachten die mede aan dit ontbijt aanzaten. Na het ontbijt richtte mr. H. F. A. Geise namens het bestuur woorden van waardering en gelukwensen aan het adres van dokter Kortmann en hij overhandigde hem een stoffelijk blijk van waardering. Het woord werd nog gevoerd door mej. Gemma Hensels, die namens de, De foto laat het moment zien, waarop mr. Geise dokter Kortmann feliciteert. Links mevr. Kortman, rechts mej. Schreurs. (Foto: „De Leidse Courant"). leerlingen een boek overhandigde, dokter C. R. Zjjerveld, die als col lega in dubbele zin (als arts en do cent) een geestige gelukwens uit sprak, twee oud-leerlingen mej. W. Pley en mej. W. Thomassen, die nu de jongste collega's van dokter Kort mann zijn en die de hobbies van de jubilaris in dichtvorm bezongen en de directrice, mej. Schreurs. Dokter Kortmann sprak aan het eind van deze bijeenkomst een har telijk dankwoord. Gisteravond vond in café-restau rant „Het Gulden Vlies" te Leiden de diploma-uitreiking plaats aan jonggezelzetters en -drukkers, welke uitreiking in handen was van de district opleidingscommissie in het boek- en rasterdiepdrukkersbedrijf Leiden, de D.O.C. De voorzitter van de commissie, de heer P. Merkelijn, heette allen, vooral de ouders, leer lingen, leermeesters en leraren, van harte welkom. Spr. benadrukte het feit, dat deze 4-jarige opleiding te kort is om een volledig vakmanschap op te doen. Er is een vaste wil voor nodig om verder te komen en dan gaat het nog maar langzaam. Er zijn mogelijkheden in overvloed om verder te komen en de kennis uit te breiden. Hij spoorde de jonge lui aan lid te worden van een stu dieclub, waardoor dikwijls veel leer zaams wordt opgestoken. Ook de ouders hebben een taak t.o.v. van hun jongen. Door hun belangstelling te tonen kunnen zij morele steun geven en het enthousiasme stimule ren; en aan enthousiaste jonge men sen hebben wij vandaag grote be hoefte, aldus de heer Merkelijn. De leermeester heeft een mooie taak, doch er is veel tact en pedagogisch inzicht bij nodig. Zij hebben dikwijls de leerlingen met hun jarenlange ervaring tot het einddoel gebracht; het diploma. Spr. bracht hen daar voor dan ook welgemeende dank. Dank werd eveneens gebracht aan de secretaris van de commissie, de heer J. J. Sjardin, voor zijn nooit af latende werkzaamheden in deze com missie. Nadat de gediplomeerden waren gelukgewenst werd overgegaan tot het uitreiken van de brevetten. Hierna kwamen enige sprekers woor den van gelukwensen overbrengen namens bonden en een opleidings instituut. Het waren de heren N. Langezaal, namens de Alg. NederL Grafische Bond H. van Dissel, leraar aan de Haagse Ambachtsschool, C. Stokkermans, van de Nederl. Katho lieke Grafische Bond, H. J. Choudron namens de Christ. Grafische Bond, H. Buis, van de federatie Boekdruk kerspatroons en S. L. Hoogenboom, controleur bij de vereniging tot Be vordering Vakopleiding. Na een slot woord van de voorzitter bleef men nog enige tijd bij muziek en koffie bijeen. De diploma's werden aan de vol gende leerlingen uitgereikt. Jonggezel-zetters: G. S. Schoeman H. J. Buis, F. Bink, W. Koet, W. Kra mer, Th. H. v. Oort, A. Bey, allen te Leiden. K. v. Vliet (Abbenes), P. J. G. de Boer (Zoeterwoude), C. Th. de Vroomen (Warmond), Th. J. Bakker (Voorhout). Jonggezel-drukkers: H. J. Hollinga J. A. M. Juffermans, beiden te Lei den. Diepdruk-tekenaar: J. A. J. Mank (Leiden). GEVEILDE PERCELEN Ten overstaan van Notaris J. C. van Eek te Leiden. Het woon- en winkelhuis aan het Utrechtse Jaag pad 56a, in bod 6.000.koper: J. de Bolster tie Leiden q.q. voor: 6.001, IK ben vast geen edelmoedige ziel. Ik voel me heel vaak een beetje katterig, als ik dat woord „offer" of „offertje" hoor of lees. Ik vind het helemaal niet leuk om me zelf op te offeren, prijs te geven, of hoe je het ook noemen mag.. Ik verlang naar een beetje geluk. Of is dat soms onchristelijk Waarom betekent evangelie dan. blijde boodschap en waarom zegt Christus dan zoveel keer: zalig, d.w.z.: gelukkig ben je, als je Misschien vind je het raar, maar ik denk, dat de Vader me heeft gemaakt voor mijn geluk en niet voor het verdriet. Denk je, dat Hij er plezier in heeft, wanneer ik edelmoedig Zijn goe de gaven op aarde niet wil ge nieten? Zeg, wat denk je: zou de Vader zonder meer blij geweest zijn met de dood van Jezus? ALS het nu eens zo was: Jezus houdt zoveel van Zijn Vader, dat Hij zich op een gegeven moment vrij maakt van Zijn lichaam, dat door ons tot zonde gemaakt was. Als Hij nu eens de dood stierf als een bevrijding van het kwaad, waarmee Hij immers niet bq Zijn Vader kan aankomen? En als ik nu eens mijn porte- monnaie leegschud, niet omdat ik zo graag platzak loop, maar omdat ik zoveel van haar houd en de bloemen zijn nu eenmaal duurNoem het een offer, maar ik doe het met Diezier: wat voor haar is, is voor mij. Zo was het met Jezus: Hij kan alleen maar thuis zijn bij Zijn Vader. Hij stierf uit menselijk verlangen naar geluk. Zijn Vader is Zijn geluk. IA, dat woord „offer". Het heeft zo uitsluitend de klank van verza king en van prijsgave. En dat zouaen we pas onchristelijk moeten noemen. Het moest veel meer klinken naar overgave ?n naar bevrijding De vleespotten van Egypte achterlaten om in het beloofde land te kunnen komen. „My home is overzingt de negerin Marian Andersen, „mijn huis staat aan de over kantIk weet het maar ik zit nog zo vastgebakken aan de erfzondig dwaze idee, dat ik zelf mijn huis ben, mijn huis voor mij alleen, voor niemand andeis, voor God niet en voor jou niet. BUONA SERA Het moet heerlijk zijn elkaar goe den avond te wensen in Napoli. En de gevraagde nachtzoen zal wel bij herhaling gegeven wor den als de schone belofte van een trouwring zo onmiddellijk aan de bede vooraf gaat. ,3uona Sera" dat is „Goeden avond". Goede nacht. Alles wat je no dig hebt om met de hemel op aarde in te sluimeren wens ik je van harte toe. Buona Sera, kiss me good night. Laat er dan van slapen niet veel terecht gekomen zijn daar in het door de maan beschenen Napels van het liedje; een goede nacht is het geworden want zij wist: „Hij wenst me gelukkig" en hij droomde: Morgen bezegelen wij ons geluk. Buona Sera. Goede nacht. Hoe vaak wensen wij hier in Leiden elkaar alle goeds toe in onze groet. Goede morgen, goe de middég. Goede nacht. Ook na een vergadering waarin het er een beetje warm aan toe ging Buona Sera. Alle goeds voor deze nacht. Het moet heerlijk zijn elkaar goeden avond te wensen in Lel den. T. S. Ik zal heel wat muurtjes omver moeten halen en deuren open moeten zettenIk zal waar schijnlijk nog heel wat moeten laten staan, voordat ik eerlijk een dronk kan heffen „op Gods ge zondheid". Ik zal dan heel wat gelukkiger zijn, dan nu, want mijn huis staat daar aan die over kant: bij jou, en bij Hem..., WIJ GAAN INVENTARISEREN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1958 | | pagina 6