Negatieve filmkeuring Beslist onvoldoende Toelaatbaar of geschikt zenuwpijn De Slipschool leert u elke slip beheersen DE LEIDSE COURANT PAGINA 8 Senator Derksen maakte het onderwerp weer actueel CINDS HET K.V.P.-LID DE HEER DERKSEN vorige week in de Eerste Kamer vragen stelde over de zedenverruwende films die ondanks de maatregelen van de Centrale Filmkeuring de ronde doen, kwam een reeds een tijdlang sluimerende kwestie weer in het middelpunt van de belang stelling te staan. Minister Struycken kwam er in zijn antwoord op neer, dat de keuring in Nederland strenger is dan in andere landen. Hij noemde ox België. Uit dit antwoord blijkt, dat de minister en de heer Derksen vol komen langs elkaar heen gepraat hebben. Het K.V.P.-lid bedoelde niet, dat de centrale Filmkeuring niet streng genoeg was in haar opvattingen. Dit kon hij trouwens niet beweren, daar dit orgaan handelt overeenkomstig de bioscoopwet; d.w.z. zij selecteert de films volgens haar opvattingen over twee punten: de openbare orde en de goede zeden. De heer Derksen wilde de grond slagen van he „keuringsbeleid" ver anderd zien. De rijkskeuring beoor deelt de films negatief. Wat wij hier onder verstaan en waarom deze ma nier van beoordeling ondanks haar vele goede eigenschappen niet vol doende is om de ongetwijfeld vele schadelijke invloeden volledig af te wenden, zullen wij hieronder uiteen zetten. De zgn. negatieve keuring waar over wij zo juist gesproken hebben schuilt hierin: Men beroordeelt een film niet naar de graad van geschikt heid maar naar die van toelaatbaar heid. Dat hiertussen een groot ver schil bestaat blijkt wel uit het feit, dat er vele films bestaan met het pre- dicaat: alle leeftijden. Dit zijn dan showfilms, dansfilms, of op het oog onschuldige romanbewerkingen en „Westerns". „Alle leeftijden" bete kent dus, ook toelaatbaar voor kinderen van 1013 jaar. Maar zijn deze films ook geschikt voor mensjes van deze leeftijd? Wij moe ten dit ernstig betwijfelen. Een kind van 12 jaar leeft nog gro tendeels in een fantasie bestaan. Dat kind moet zich verplaatsen in de „grote-mensen-wereld". Het vangt daar in de bioscoop beelden op die hij nog niet verwerken kan, die door zijn hoofd blijven spelen en waarover hij gaat doorfantaseren. Proefondervindelijk. Met heeft eens proeven genomen met zulke jeugdige personen. Er speelde een film voor all_ leeftijden, een van het zgn. „ganstergenre". On verwachts maakte men foto's van de gelaatsuitdrukkingen.. Kan een kind, dat met van angst en spanning ver krampt gezichtje de beelden in zich opneemt van schietende en vechtende personen, er enig nut van hebben? Sterker, zullen deze beelden geen onuitwisbare indruk achterlaten in die kinderziel, die alleen nog maar impressies van zijn fantasiewereld te verwerken heeft gekregen? Hieruit volgt, dat geschikheid en toelaatbaar heid twee geheel verschillende be grippen zijn. Wel geschikt voor kinderen zijn teken- en poppenfilms. De indrukken Fellini's meesterwerk „La Strada", een begrip voor iedere filmminnaar. uit dergelijke rolprenten zijn afge stemd op de fantasiewereld waarin het leeft. Eenieder begrijpt dat het foutief is een kind de gedachtengang van een volwassene in zulk een tem po op te leggen als dit in de bioscoop gebeurt en dan wel een zo willekeuri ge gedachtengang als die van een filmregisseur. Er bestaan voorbeelden te over van jongens met pistolen en messen, van gangsterclubs onder de jeugd en van gevechten tussen deze clubs. Wij zul len de laatsten zijn die beweren, dat deze uitwassen louter en alleen aan de film te danken zijn, maar het staat vast dat het een averechtse uitwer king heeft zijn kind als ontspanning (ook voor de ouders) naar de eerste de beste bioscoop te sturen omdat film gekeurd is voor alle leeftijden. Verantwoordelijkheid. Het is iedereen duidelijk, dat de ouders hier de verantwoordelijkheid dragen. Een vader of moeder kent zijn kind het beste en weet hoever dat kind met zijn ontwikkeling geko men is. De geschikthheid van bepaal de rolprenten is namelijk volkomen individueel, die kan onmogelijk met leeftijdsgrenzen overeenkomen. Vraagt een moeder aan de onder wijzer van haar zoontje of een be paald boek geschikt is voor haar kind, dan zal deze onderwijzer dikwijls een bevestigend antwoord geven; terwijl hij het voor een andere leerling van dezelfde leeftijd af zou raden. Ook de bisoscoopeigenaars hebben een belangrijke taak in deze Men zal tot de conclusie komen, dat in goe de theaters altijd een ander genre draait dan in de tweederangs biosco pen, welke zozeer geliefd zijn bij de opgeschoten jeugd. De zgn. Westerns of „Wild-Westfilms" vieren hier hoog tij. Deze Westerns worden over het algemeen voor „alle leeftijden" gese lecteerd omdat hierin het goede ten slotte het kwade overwint. Dat is juist, maar zij doet dit nadat er aan de goede zijde doden gevallen zijn, waardoor het goede in kinderogen een kwade kant krijgt. Het is daarom de ouders aan te raden, beoordelingen van goede filmcritici na te slaan. (De Katholieke Filmcentrale doet hierin zeer belangrijk werk, maar daar ko men wij in een volgend artikel nog eens op terug). Wat betreft de schadelijke invloed van de televisie op de kinderziel en de dufheid van deze kinderen in het schoollokaal door het late opblijven en het inspannend turen naar het scherm, daaraan wordt de laatste tijd voldoende aandacht geschonken zodat wij hier niet nog eens op terug be hoeven te komen. Bovendien gebeurt dit onder de ogen van de ouders die dus de verantwoordelijkheid helemaal op eigen schouders genomen hebben. Zo blijkt dus dat in het „conserva tieve Nederland" met haar, volgens minister Struyken, strenge filmkeu ring nog een groot gevaar bestaat. Wij hopen daarom, dat het gesprek dat de minister eerstdaags onder de leden van de Eerste Kamer zal arran geren nuttig zal zijn en een juist licht op het verschil tussen „toelaatbaar heid" en „geschikheid" zal werpen. manier waarop een rolprent in elkaar gezet wordt. Het voornaamste doel van een filmmaatschappij is: dat zijn product voldoende, liefst overdadige aftrek zal vinden. Hij zal daarom re kening moeten-houden met de smaak van het publiek; van het grote pu bliek wel te verstaan. Dus niet van de enkele werkelijke liefhebber of de criticus, maar van de grote-stads- mens die ontspanning zoekt. Mathematisch gesproken zal er dus een rolprent uit de filmfabriek glijden, bevattende de grootste geme ne deler van de algemene wansmaak. Een dergelijke film zal twee voorna me elementen bevatten nl. sexe en sensatie. Een voorbeeld is „Singing in the rain". Deze film, heeft het predi- caat „alle leeftijden" van de Centrale Filmkeuring ontvangen terwijl zij om een bepaalde scène eigenlijk onge schikt voor iedere leeftijd is. Wij be doelen het voorval in de nachtclub, waar een bepaalde dans wordt uitge voerd die technisch perfect is, ook wat de muziek op de achtergrond be treft. In zich is deze scène echter per vers. Films voor I „Alle leeftijden" zijn zeldzaam ÓOOO000«00000«>«<xx>000€0w Een bioscoopbezoeker laat zich tij dens de voorstelling volkomen mee slepen door het gebeurde. Hij leeft mee met de personen waarmee hij sympatiseert of welke hij onsympa thiek vindt. Hij gaat op in het ver haal en slikt alles wat de regisseur hem wenst in te gieten. Hij is ver plicht alles te venverken wat er voor zijn ogen afspeelt. Hij neemt de droomwereld op het witte doek als realiteit. Hierin schuilt een groot gevaar want hij doet dit zonder oordeel, zon der critiek (die komt pas achteraf). De beelden zullen in zijn geheugen vast blijven kleven en later kan hij ze op elk gewenst ogenblik weer voor de geest kunnen roepen. Onder deze beelden zijn immorele en zedenver- ruwende die, hoewel zij niet het inte grerende deel van de film uitmakeh, zich toch het diepst zullen vastzetten. Vooral bij jeugdige personen is dit het geval. Daarom is het niet juist de film volgens de algemene normen (openbare orde en goede zeden) goed te keuren, omdat de algemene strek king in de betreffende rolprent niet verwerpelijk is. Sterren zijn marionetten. Te weinig is men er van doordron gen, dat niet de beroemde, vereerde, ja zelfs aanbeden filmsterren de scheppers zijn. De eigenlijke film kunstenaar is de regisseur. Hij be paalt wat en hoe er gespeeld moet worden. Zijn techniek, zijn visie en onwillekeurig, zijn levensbeschou wing legt hij op het celluloid vast. De „Sterren" zijn marionetten in zijn handen. Elke stembuiging, elke ge laatsuitdrukking elke beweging is door hem bepaald en tientallen, hon derden malen gerepeteerd, voordat het haar zijn zin is. Een nauwkeurig toeschouwer ziet wel eens een ver krampt trekje in ogenschijnlijk onge dwongen spel. Mensonwaardig. Uit dit alles blijkt hoe dom het is, naar een film te gaan zonder vooraf voldoende geïnformeerd te zijn. Er zijn massa's mensen die elke week om dezelfde tijd naar dezelfde bio scoop gaan en zich vol laten gieten met wat een regisseur geliefd te spuien. Het iseen domweg in -zich opnemen, willoos, mensonwaardig. Niemand wil van zich gezegd horen, dat hij geen eigen mening heeft, dat hij zich door iemand of iets laat be- invloeden. Loopt deze manier van bioscoopbezoek niet daarmede paral lel? Is er een weg om deze sleur te ont vluchten? Natuurlijk, allereerst moet men zich behoorlijk oriënteren. De pers, is een betrouwbare vraagbaak op dit gebied. Men kan profijt trek ken uit een filmwerk, als men het juiste maar kiest. Uit de voorafgaan de uiteenzeting zou men tot de ge dachte kunnen komen dat er geen goede films bestaan. Dit is vanzelf sprekend niet de juiste opvatting. Er bestaan wel degelijk zeer knappe films. Het is echter moeilijk het kaf van het koren te scheiden. De juiste manier van filmbezoek is spit ol spierpijn "AKKERTJES" Helpen direct (Advertentie) Brigitte Bardot: „Het zijn niet de aanbeden sterren die een film creëren, dat doet de regisseur. Hij trekt aan de touwtjes waaraan de ster met handen en voe ten gebonden is als een marionet". sa tie en van justitie de volgende schriftelijke vragen gesteld: 1. Is het juist, dat enige tijd ge leden de burgemeesters van gemeen ten met gemeentepolitie een circu laire ontvangen hebben, waarin een nieuwe regeling van de rijwielver goeding van het politiepersoneel is vervat? 2. Is het juist, dat in deze circu laire o.m. wordt medegedeeld, dat overleg gaande is om te komen tot een koninklijk besluit, waarbij een vergoeding zal worden vastgesteld voor het geval, dat politieambtenaren zeer incidenteel van hun eigen rij wiel voor dienstaangelegenheden ge bruik maken? 3. Indien de vorige vraag beves tigend wordt beantwoord, zijn de bewindslieden dan bereid bij dit over leg ook te doen nagaan, welke de kosten zijn, verbonden aan het inci denteel toestemming verlenen tot het gebruik van eigen rijwiel, vermeer derd met die, welke een gevolg zijn van het opmaken, beoordelen en be taalbaar stellen van eventuele daar uit voortvloeiende declaraties, en, zo Het Tweede Kamerlid de heer nodig, te overwegen, of het niet in Franssen heeft aan de ministers van het belang van 's Rijks schatkist is binnenlandse zaken, bezitsvorming om een al te gedetailleered regeling en publiekrechtelijke bedrijfsorgani-J ter zake te vermijden? deze: vooraf behoorlijk oriënteren dus zich afvragen: „Wat ga ik zien?" Tijdens de voorstelling het probleem onderkennen welke behandeld wordt; opletten op welke wijze dit probleem wordt uitgewerkt en opgelost. Dan stelt men zich een zeer belangrijke vraag: „Ben ik het er mee eens?" Zo niet, hoe zou ik het liever gezien heb ben? Tenslotte: na afloop met ande ren de film bespreken en op de juiste waarde trachten te schatten. Zo zal de schadelijke indruk van de film genivelleerd worden en de geestverheffende invloed de overhand filmbezoek. De bekende filmcritici krijgen. Dan komt men van willoze „celluloidmaaltijden" tot verantwoord van dag- en weekbladen zullen hier bij een juiste leidraad vormen. Als men deze regels navolgt, zal men steeds meer plezier van zijn bioscoop plaats krijgen, omdat de film dan niet alleen ontspant maar óok ontwikkelt. RIJWIEL VERGOEDING GEMEENTE -POLITIE. Slippen kan iedereen leren, slippen- moet iedereen leren Leer levens redden macht geweest, leerde het slippen o.a. bij de politie in Londen en reed mee in heel wat autoraces. Het is niet zo eenvoudig TIENTALLEN MALEN zetten we ons zelf in postuur om een (denkbeeldig) pe.ing is. Als het linkerwlel slipl, ral P""' het rechterwiel immers door de tand- (van onze speciale verslaggever) seling naar links moet dat stuur, ontkop- inioom„, or>ol pelen, dan meteen naar rechts overbrenging tweemaal zo snel gaan schuiven draaien en de auto een duw naar link. T ""«''«lei nuttige theoretisch, lessen Van de ze. beschikbare wapen, me, d. zegt Rob Slotemaker en daar schieten we de spiegelgladde baan op in stapt de cursist in een oranjekleurige waarschuwingsborden, moeten er gere de oranjekleurige wagen met grote waarschuwingsborden slipgevaar wagen van de school en begint de prak- geld enkele in de reparatie. Rob Slott- De snelheidsmeter staat op 70. „Zo ga ik naar links, nu naar rechts Met extra pedalen kan de instruc- maker sleutelt voortdurend mee om de Al glijdend hanteert de jonge slipschoolinstructeur het stuurwiel en teUr naar verkiezing hnker- of rechter- slipschool bedrijfsklaar te houden. spelenderwijs laat hij de logge wagen manoevreren volgens zijn opdracht. ~Ffl Tot slot draait hij een rondje en zet hij zijn Ford uit volle vaart precies 180° gedraaid op het afgesproken plekje. MET ZES WAGENS geven W. Schorr en nen hier dat ze van slippen geen ver- ^H| A. R. Slotemaker sliplessen op een gerfe- stand hebben en tot nog toe Intuïtief en serveerd weggedeelte in de Zandvoortse (naar blijkt) verkeerd handelden, b.v. nieuwbouw, maar van die zes auto's zijn door op de rem te trappen, de verkeerde er natuurlijk geregeld enkele in de re- kant uit te sturen of helemaal niets doen. paratie. De wagens hebben veel te lijden Uit de lessen op deze school blijkt zonne- murnmCgM van de schuiverds en de schokken en al klaar, dat elke slip, hoe gevaarlijk ook. ?1L. 1 botsen ze nergens tegenop, ze worden te corrigeren is als de chauffeur tijdig en toch soms zo hardhandig in de berm ge- goed reageert. Méér nog: uit het behan- deponeerd, dat de fuseepennen, veren of delde blijkt ook, dat het soms beslist no- schokbrekers kraken. dig is de wagen moedwillig in een slip H| Twee cursisten komen er per dag. Daar te brengen, teneinde mensenlevens te zijn chauffeurs bij van allerlei bedrijven, 'Paren en ongelukken te voorkomen. busdiensten en expeditiefirma's, maar ook Schorr en Slotemaker onderwijzen daar- de directeuren zelf van kleine en grote om vooral praktijkgevallen: het ontwij- ondernemingen. Het „gastenboek" ver- ken van een kind, het in 't spoor terug- meldt vele indrukwekkende namen, zelfs brengen bij zijwaartse slip, het uithalen die van ervaren buitenlandse coureurs, v00r een tegenligger op dezelfde rijbaan -- - tOitS Een vÓS.Ddf.^Hn '2 c1ndwL°ïïiïmS Ze„ leren de 1«r8|"1S«>. wie! blokkeren en gaat de wagen glijden, berm in eer.t trappen we „..brokken ,irh d! "'n T j 0"8»°k» demonstratie en de met aan- op het rempedaal, dan ontkoppelen w. dr,nnritifj L.d Y ."VS """"J d,cht ««»°1*d« verhandeling in de car.- I. laat. daarna storen we niet snel Be druppelde. van de voorruit en van het wordt, dat er Juist gas gegeven moet VIn w«, geen l„rilng d. «rste malen noej in de siiprichtino en krifnt d. mld- voorhootd wissen. Dan moeten ze echter worden als een wagen dreigt de bocht de aulo in het spoor terug te brengen, delpuntrliedende kracht ons al te pak- nog na 14 dagen terugkomen voor een uit te vliegen door te grote vaart en Milt met Jeugdig elan houdt de jonge ken. Tenslotte staan we zoner in d< rub- herhalingscursus en als ze dan kunnen waarom er ontkoppeldmoet worden als leraar vol. HU kent het klappen van de berafval. dat de stroken zich all boacon- j- .„a -a.. zweept -want hij is 6 jaar bij de lucht- structors om de achteras gestrengeld heb- mmmmmben en de wielen onwrikbaar vastzitten. We gaan door. Nu en dan moet de in- Een cursist leert de eerste kneepjes van structeur een nieuwe wagen nemen het vakneus naar links, stuur naar Helpers kruipen in en onder de andert laten zien dat ze opgewassen zijn tegen ge met succes tegen de slip in wilt stu elke slip, mogen ze inschrijven voor het ren. examen. Het differentiaal duwt I Ervaring zegt niets REEDS DE THEORIE stelt menig erva- rTechf'1 iH^nS't.fde M-larÏÏ ^Tde^enZlkZZT^^TaZ ren rijder voor verrassingen. Zelfs men- Rob Slotemaker ons *tpn. hoi» vprr»<Ur- „-u— ronae. ue auto s neDDen neei wat te uj zien, hoe verrader- delen, anders grijpt de middelpuntvlie- sen, die dertig jaar chaufferen, beken- lijk de werking van deze achterwielkop- dende kracht al toe! den en zien er aardig toegetakeld uit als we na de troostende kop koffie zwetend de slipschool verlaten. Een leven gered MAAR OP de terugweg naar huis kun nen we het geleerde reeds in praktijk brengen. Opeens wil er een oude damt oversteken. Ze hoort ons niet, zé ia doof. Onvervaard gooien we het stuur om en raken in een slip. Terug dat stuur, ont koppeld natuurlijk, maar daar komt een tegenligger en we schuiven over dt linker rijbaan! De neus rechtuit om niet in de middelpuntvliedende kracht te ko men, dan met een ruk naar rechts; u>« schuiven er langs, brengen de wagen toth weer in 't rechte spoor. Ja, dèt kan elke rijder leren. Dit moet eigenlijk elke autorijder lerep vóór het te laat ist Dergelijke scènes komen regelmatig voor in films voor „alle leeftijden". Het is zonder meer duidelijk, dat kin deren van om en nabij de twaalf jaar niet rijp zijn een reeks van dergelijke beelden in zich op te nemen. Ook voor volwassenen. Ook voor de ouderen brengt de werkwijze van de rijkskeuring grote gevaren met zich mee. Om dit te be seffen moeten wij teruggaan naar de Wie ooit nog durft te zeggen „Ik slipte, ik kon niets meer doen", weet niet wit er allemaal te leren i£ op die spiegel' gladde glijbaan in Zandvoort. (Nadruk verboden).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1958 | | pagina 6