„Cronyck van het Licht" was een leest voor het oog Kerdenkingsspel van Leidse Lichtfabrieken De K.R.O.-revue ANDERS DAN ANDERS bezocht Leiden Leidse veiling huldigde vijf jubilarissen ^Gastspelers" acteerden op S*F«L/s „Schaapjesavond" WOENSDAG 12 FEBRUARI 1958 i»" l.blUsfc COURANT PAGINA 5 Wij doen die moedige dames en heren van de Leidse Lichtfabrieken, die gisteravond in de Leidse Schouw burg tot kwart over elf op, onder of naast het toneel hebben gestaan zeker niet te veel eer aan als wij spreken van „een feest voor het oog". Aankleding, decors, verlichting en speciale effecten waren van dien aard, dat de toeschouwers ongetwij feld terug konden zien op een ge slaagde avond. Over de inhoud van het stuk waren wij iets minder ent housiast; dat wil zeggen, het leek wel eens alsof de handeling verzandde in een teveel aan tekst en commentaar van zaken, die in het geheel geen commentaar nodig hebben, omdat een revue nu eenmaal bijna alles toelaat. Revue is de verbeelding van een serie dromen, de raarste gedachtenspron. gen en de meest halsbrekende spron gen in de tijd zijn geoorloofd, men heeft waarachtig geen verantwoor ding te geven van een vaart in de tijd met een zeppelin en het heeft geen toelichting nodig, wanneer het reis gezelschap eens niet geheel compleet op het toneel staat. Dit zijn echter kleine opmerkingen, die aan de waarde van dit spel van het licht niets afdoen. Het gaat er met een revue zonder meer om dat 't publiek (het verwende publiek van televisie en film), zich amuseert, en dat is zeker het geval geweest. Het kon ook niet missen. De per soneelsvereniging S.L.F. heeft kosten noch moeite voor deze opvoering ge- Hoewel goede wijn geen krans be hoeft, achten wij het een gelukkig initiatief van de KJLO. om een eigen cabaret-revue een tournée door het land te laten maken. Wat is per slot van. rekening de waarde van een half ^ig liedje. Natuurlijk zochten com- miljoen leden, wanneer die de om-p0nist en dichter naar klanken en roepvereniging alleen kennen „van beelden, die voor de hand lagen. Dit En er is hard, zeer hard gewerkt. Indien wij punten van waardering moesten geven zou ons hoogste cijfer zeker gaan, naar de lieden die de liederen hebben getoonzet en ge- beschaafde, aardige liedjes die op het toneel en door het voortreffelijke koortje onder het toneel werden ge arrangeerd. Het, waren werkelijk zongen. De revue in het algemeen was trouwens op haar sterkst in deze gedeelten, want als de dichter van de liederen was de maker van dit lichtspel op terrein, waar hij zich kennelijk thuis voelde. Het lied „Ons Leiden", tophit van deze op voering, was een schoon specimen van een „comercial" die het doet, een goed in het gehoor liggend, .pret- horen zeggen"? Om de hechte band tussen leden en vereniging te bewaren en te verster ken, moet de laatste zich van tijd tot tijd eens laten zien, zodat de luiste raars nader kennis kunnen maken met artisten, wier stemmen ze soms voor de radio horen. In samenwerking met de Nederland se Reisvereniging voor Katholieken trad gisteravond in de Stadsgehoor zaal te Leiden het KJR.O.-cabaretge zelschap van Gerard Walden en Ber ry Kievits op met de revue „Anders dan Anders". De belangstelling voor dit optre den was overweldigend.Een avond- is geen verwijt, in een revue heeft men muziek en taal, die gemakkelijk aanspreekt nodig. De heer Van Woudenberg, voorziter van de personeels vereniging opende de avond met een welkomstwoord, waarin hij nogmaals uit de doeken deed, welk werk verzet moest worden om tot de opvoering van dit grootse jubileumspel te komen. Hij wees er op, dat er voor de opvoering van dinsdag, woens dag, vrijdag en zaterdag nog plaatsen beschikbaar zijn. Het spel, dat David le Feber in vele lang heeft de boordevolle zaal genoten nachtelijke uren op papier heeft ge- van muziek en dans, grollen en grap pen. De leiders van een bepaald ge zelschap geven nu eenmaal altijd een bepaalde „kleur" aan hun troep en het verschil met voorgaande tour- née's o.Lv. het duo WaldenKievits was daardoor niet evident. We me nen niet, dat het minder was van gehalte maar evenmin méér het was als altijd een gezellige rijstebrij berg van klank en kleur, van vaart en rhytme. Het was (eveneens als altijd) méér show dan cabaret. Al leen was de moppentrommel gevuld met „verse aanvoer". Niet gespeend van alle zelf-critiek, hebben de artis ten doelbewust dat „wat anders dan anders" vóór de pauze gezocht in een enkel optreden van alle medewer kenden in een bloemlezing van oude successen. Grote vrolijkheid veroorzaakten de sketches, die bijna alle variaties wa ren op bekende thema's, waarvan echter de verrassende afloop steeds het bewijs leverde van een grote ar tisticiteit van de cabaretleiding (Ge rard Walden). „Carnaval in Vene- tie" en „Ca c'est Paris" waren mu sical-shownummers, die echt in de sfeer van het reizen lagen. Men on derging er wel iets van de Franse en Italiaanse Impressies, die men op reis opdoet. Willen we ook het optreden vermelden van de violist Arthur el Roberto, die zijn muzikale parkieten liet medewerken aan de vertolking van het virtuoze stuk „Gipsy's Car naval". Ook de onbreekbare Rile Brothers oogstten grote bijval met hun clow neske gooi- en smijt- maar vooral val partijen. zet begint in Leiden. Vier schattige jongedames in de flatteuze kleding van het begin van deze eeuw, ver gezeld van vier charmante heren be spreken het laatste nieuwtje: de elec. triciteit. „Atomos" komt op, 'n merk waardig heerschap, die de kinderen van de twintigste eeuw meeneemt op een terugreis door de eeuwen. De leuke Beierse kapel, (personeelsleden j van de Lichtfabrieken) gaf aan deze scene de pittige noot. Het gezelschap krijgt eerst een ontmoeting met Electra, die hen leidt naar „de dans der sterren", een geslaagd ballet, dat vooral aan waarde won door de fan tastische fluorescerende belichting. Het ballet werd uitgevoerd door leer lingen van de balletschool Corrie de Wekker, die ook de choreografie verzorgde. Hierna heeft de schrijver van de gelegenheid gebruik gemaakt wat illustraties van de geschiedenis te geven, teruggerekend tot het begin van de jaartelling. De scène „Bij de Batavieren" was interessant, goed van decor en aankleding, maar paste misschien niet zo <*oea in dit spel. Te weinig nadruk werd gelegd op de betekenis van het licht in deze tijd. Het was immers de kroniek van het licht Na het optreden van de nood- lotszusters, die de kaars in de aan dacht plaatsten, komen we in contact met de Germanen, die Germaanse rechtspraak plegen. Hier geeft de schrijver er blijk van zoals dat ook in andere scènes het geval is, dat hij goed thuis is in de geschiedenis. Gevangen Romeinen trekken daar. na af goede costuums van de heermustangs snuiven, en van de einde- Joop Koevoets! Het gezelschap onder i loze pampa's. Het was een stuk, leiding van Atomos ontmoet een waarin voortdurend het zweepgeklap, Na de pauze lag het zwaartepunt speelman, (goede stem), die in de het schieten van pistolen en andere wel op een serie sketches, waar buurt van „Die Leythe" rondzwerft, uitingen van het ontstuimige .Zuid- tussen als voortreffelijk entr'acte een men komt in aanraking met de Leidse amerikaanse temperament klonken, optreden plaats vond van Frances jaarmarkt, via een herberg. Die jaar- met geen ander gevolg dat ook de Capy. Na een massale finale, ge- markt blonk vooral uit door de kleu- nuchtere Hollanders, die in het stuk titeld „Wij vieren feest, spontaanrige aankleding, de leuke opbouw voorkomen, tenslotte met wandel- was een langdurige ovatie de welver- van de scène en het prachtige décor, stokken op tafel sloegen, om hun diende beloning voor een zeer gezel-1 De speelman zingt het aardige lied argumenten kracht bij te zetten. Het lige avond. van Wiezowa", waarna een dans- waren geen diepzinnige dialogen, die Kabellegging in 1907 op het Schouw burgtoneel. deleeuwse klucht „Nu Noch" op. Goed wordt hierna het Duitse stu dentenlied „Krambambuli" gezongen. De studenten gaan naar Oud-Poel geest, waar zij door Rococo-dames en -heren een prachtig menuet zien uit voeren. Hier blonk de kleding van Koevoets wel bijzonder uit en eigen lijk was het jammer, dat slechts een gedeelte van de prdchtige costuums was te zien door het „zwarte licht". Hard gelachen werd er om „Het Oudenliedenhuis" dat 19e eeuwse toestanden laat herleven. Het was geestig en de verrassing met de mu zieknoten was een vondst. Hier wordt een andere „schlager" uit deze revue gezongen, het publiek zong luidkeels mee Als ik jou ga bezingen, mijn oude Sleutelstad, denk ik aan vele dingen die ik in jou bezat. Via de straatmuziek 'met een her nieuwd pittig optreden van de Beier se blazers, wordt het publiek gecon fronteerd met de eerste kabelleg ging bij Hoogstraat te Leiden. Het lied van de kabelleggers „Nou nóg een ruk! met nóg een pluk" was ori gineel in tekst en muziek. Het best van de gehele revue vonden wij het lied van de atomen. De slotscène is massaal, men besluit met een lofzang op het jubilerend bedrijf. Als wij tenslotte pluimen uitdelen willen wij steken op de hoeden van de musici Louis van Wijngaarden (die dirigent was) en John Mostaert. Het orkest de fluitist ontbrak viel ons een weinig tegen. De viool muziek was wat beverig, maar dat K. Cebol koninklijk onoerscheioen In plaats van de gebruikelijke groenten en wat dies meer zij aan vruchten der aarde was de grote neer- 7.ethai van de Coöp. Groenien-, Fruit en Bloemenveiling Leiden en Omstre ken G. A. gistermiddag gevuld met een zeer groot aantal personen, die tegenwoordig waren bij de huldiging van een vijxtal jubilarissen. Dit wa ren de heren L. Snoeker en L. Ver haar, die 25 jaar bestuurslid van de veilingvereniging zijn, K. Cebol, de betaalmeester die 40 jaar aan de vei ling is verbonden, en P. J. Leyendek- ker en D. Knotter, die resp. 40 en 25 jaar in de emballageafdeiing werk zaam zijn, en die met hun echtgeno ten en verdere familieleden een ere plaats hadden ingenomen. Onder de vele aanwezigen bevon den zich o.m. de burgemeester van Leiden, jhr. mr F. H. van Kinschot, wethouder A. J. Jongeleen en vele vertegenwoordigers van tuinbouw- kringen. Het openingswoord werd ge sproken door de heer B. van Vliet voorzitter van de veilingvereniging, die allen welkom heette en zich ver volgens richtte tot ieder van de jubi larissen afzonderlijk. Zich tot de heer Verhaar wendend zeide spr. altijd bewondering te hebben gehad voor wordt ongetwijfeld beter als de plan- j he* grote optimisme waarmede de Een pluimheer Verhaar zich door alle weder- feest volgt. Het is in deze tijd, dat het lied van „Ons Leiden" op de merking proppen komt. Het ballet voert de deed voor de heer Crama, die de to- kenkoorts is uitgewoed, ook voor het gemengd personeelskoor, het dubbelmannenkwartet „Inter Nos" en het kleinkoor „Leonardi", waarvan de leden zonder wijfeling de liederen zongen. Een grote pluim voor de heer David le Feber, die een Titanen-werk moest verrichten en dit alle belemmeringen in aan genomen voortreffelijk Herderinnedans uit op muziek uit „Mignon" van F Baumfelder, waarna de gilden een kans krijgen. Vermake lijk is het hierbij ook een gildebroe- der te zien met een schild, waarop de bliksemschicht als symbool van de electriciteit staat afgebeeld. In het gildehuis krijgt de „commedia dell' Arte" een kans. De Rederijkerska mer improviseert op het woord ap pelepap en voert daarbij de mid- neel-regie verzorgde, voor de costu mier de heer Joop Koevoets, voor de décor-ontwerper de heer C. van Steen wijk, voor de heer D. B. Derk- sen, die zorg droeg voor de prachtige verlichting, voor al die anderen we kunnen hen niet allemaal noe mendie aan dit succes meewerk ten. Conclusie een herdenkingsspel, dat de moeite van het aanzien waard is. Première van (,Het Nichtje" Het was een zeer sympathieke geste van het Toneelgezelschap „De Gastspelers" (regie de heer J. Buis), dat zij aan het bestuur van het Sint Franciscus Liefdewerk te Leiden aan boden, om de jaarlijkse zogenaamde „Schaapjesavond", door het belange loos opvoeren van een nieuw toneel stuk luister bij te zetten. Sinds onheugelijke tijden is een der belangrijkste financiële pijlers, waarop het zo moeizaam opgetrokken febouw van de katholieke Socialê eugdzorg voor jongens te Leiden rust, de zg. Schaapjesactie. Dezé actie omvat de gezamenlijke aankoop door een groot aantal veehouders uit de omgeving van Leiden van een respectabele kudde lammetjes. In de loop van het jaar neemt elk van de boeren een of meerdere lammetjes voor zijn rekening, door ze gratis te laten weiden. Op het eind van het jaar worden de schapen wederom gezamenlijk verkocht voor rekening van de Jeugdstichting. Meestal wordt er dan wel enige winst behaald, als er tenminste geen klad in de markt is gekomen (zoals dit jaar het ge val schijnt geweest te zijn). Wat er van zij, het is duidelijk dat het Sint Franciscuswerk oprecht dankbaar is voor de telkenjare terug kerende bereidwilligheid der boeren, om ten behoeve der stichting de schaapjes te weiden. Een der middelen waardoor het S.F.L. zijn dankbaarheid aan deze weldoeners tracht te belonen is het houden van de jaarlijkse zogenaamde „Schaapjesavond", waarbij van al deze veehouders de familieleden een het meest de aandacht boeiden, maar vooral de vlotheid van spel en de actie der spelers, die het stuk deden inslaan, en de avond tot een succes maakten. De inhoud Een verstokte vrijgezel, in het ga reel gehouden door een kordate huis houdster, en in zijn pessimisme slechts getroost door de flinke voor uitzichten van zijn voor ingenieur studerende pleegzoon, staat op het punt bezoek te krijgen van zijn broer uit Argentinië, die vergezeld van zijn dochter en kamenierster, voor enige tijd in het „oude Europa" vakantie willen nemen. De oude vrijgezel vloekt op alles, wat hij hier op zijn levensweg ontmoet: de regering, de ambtenarij, de democratie, zijn luie huisknecht, zijn bazige huishoudster. Heel Europa vindt hij maar rot, maar hij dweept met Argentinië, waar „mannen mannen zijn", waar je vrij bent en gelukkig. Zijn nichtje An- netje, die eerder aankomt, hoort van deze dwaze vooroordelen en beraamt met de huishoudster een plannetje om hem van de „Amerika-vergoding" af te helpen, en hem besef bij te brengen, dat er in Europa ook nog wel iets goeds te vinden is. Zij fopt hem, zijn pleegzoon en zijn huis knecht, door als Zuidamerikaanse kermisklanten te springen en te dan sen, met zwepen te knallen, lasso's te werpen en te jiu-jitsuen. Annet te's vader helpt haar nog een beetje door met zijn alarmpistool te schie ten. Natuurlijk kwam alles tot een happy end. Het stuk vond een zeer goede bezetting in de hoofdrollen, vooral de familie Reizevoort (vader waardigheden weet heen te slaan. Het is niet allemaal even gemakkelijk gegaan, gelet op de omstandigheid, dat de jubilaris, evenals de andere feestelingen van deze middag, in een moeilijke tijd bij de veiling is geko men. De heer Van Vliet bood hem vervolgens een radiotoestel aan. Ook bij de gelukwensen gesproken tot de heer Snoeker releveerde spr. lige plek te brengen. De heer Van Vliet herinnerde voorts aan de voor name plaats welke de heer Cebol heeft ingenomen bij de uitbreiding en modernesering van de veiling. Hem werd een couvert met inhoud overhandigd. De heer Van Vliet vervolgde zijn toespraak met het roemen van de kwaliteiten van de heer Leyendek- ker, die ook de moeilijkheden in een prettige sfeer wist op te lossen en dat gaat hem dan ook gemakkelijk af, want hij beschikt over een uit gebreide voorraad humor. Ook voor deze jubilaris was een couvert be stemd. De heer Knotter was de laat ste feesteling die onder vuur werd genomen. Voor hem was het een heel bijzondere dag. Toen hij 25 jaar ge leden op de veiling kwam had hij er reeds 25 opzitten bij een werkkring van een geheel andere branche en om dan over te schakelen is bepaald geen sinecure. Met veel optimisme heeft hij zich aan zijn nieuwe werk gegeven waardoor ook hij alle hin derpalen uit de weg kon werken. Voor een groot deel ook is dit te danken aan zijn goede teamgeest. De heer Van Vliet overhandigde ook de heer Knotter een enveloppe met in houd. Jhr mr F. H. van Kinschot was de volgende spreker. De burgemeester wendde zich in het bijzonder tot de heer Cebol en bracht hem namens het gemeentebestuur gelukwensen over. Wat betreft de werkzaamheden van deze jubilaris zeide spr., dat de bloei van Leiden ten nauwste samen hangt met die bedrijven in de stad welke zich in de loop der jaren heb ben weten te consolideren en een grote vlucht hebben genomen. Zo'n bedrijf is de Leidse groenteveiling met een omzet van maar liefst 11 mil joen in het afgelopen jaar. Het was de burgemeester een grote eer, de .?^^are": beheer Snoeker heeft jubilaris te mogen mededelen, dat altijd een bijzondere interesse ge toond voor het financiële gedeelte der vereniging, maar het is niet bij interesse gebleven, hij wist immer de volle schouders onder het werk te zetten. Als stoffelijk blijk van waardering mocht de heer Snoeker een schilderstuk in ontvangst nemen. De heer Cebol is een man, die altijd heeft gesjouwd en gedaan. Als de wind tegen was er wel eens gemop perd, maar hy wist de boot van de veiling ook steevast weer op een vei. vraagt recht voor een aangedaan onrecht. Kiest A. v. Dijk No. I bij de groslijststemming Gemeenteraad. het H. M. de Koningin had behaagd hem te verlenen de ere-medaille in goud behorend bij de Orde van Oran je Nassau, welke onderscheiding de heer Cebol door burgemeester Van Kinschot opgespeld werd. De heer J. J. Arbouw sprak na mens het personeel. Hij belichtte uit voerig de kwaliteiten van de jubila rissen, van wie in de crisistijd, voor al van de heer Cebol, bijzonder veel werd geëist. Een aardig intermezzo was het de hal binnenrijden van een handkar waarop tussen hoog opgetas te groente en fruit geschenken lagen en welke werd voortgeduwd door twee jongedames van de administra tie; namens het personeel werd bo vendien levende have aangeboden voor het aquarium in het nieuwe kan toor, De vissen waren wel niet aan wezig, maar de gave werd gesymbo liseerd door een (dode) zeebewoner in kranten gewikkeld. Vervolgens was de beurt aan een lange rij sprekers n.l. mr L. Niemöl. ler uit Den Haag, namens het bestuur Centraal bureau tuinbouwveilingen, de heer Alb. 't Hart, Rotterdam, voorz. van de Kring van Veilingen in Zuid-Holland, de heer T. Borst, na mens prov. commissie van veilingen in Z. Holland, de voorzitter van de Coöp. Boerenleenbank Leiden-Oegst- geest, de heer P. J. Polderman, de heer G. J. Sassen, namens de klein handel; verder de heren Mosselman, terreinhandel, A. van Staalduinen, hoofdcontroleur van uitvoer controle bureau voor tuinbouw, C. van Es, voorzitter van de bond van direc teuren en leiders van tuinbouwvei lingen in Nederland, Joh. Verhave uit Rijnöburg namens de grossiers, v. d. Poel namens de fruittelers en mevr. Arbouw namens de dames van het kantoorpersoneel. Na de dankwoorden van de vijf jubilaris sen werd het slotwoord gesproken door de oud- en erevoorzitter van de Leidse veiling de heer C. van Vliet. Hierna kregen de aanwezigen de ge legenheid de jubilarissen de hand te drukken. De middag werd besloten Conchita, de kamenierster, bewees, ondanks een weinig plankenkoorts aan het begin, dat zij als jong begin nende toneelspeelster, veel in haar mars heeft. De pleegzoon was aan vankelijk de timide, vreesachtige technische student, maar ontpopte zich later als een voortvarende ver overaar. De huisknecht had naar werd verteld in geen acht jaar meer op de planken gestaan, maar deze oogstte door zijn natuurlijk spel en aartsluiheid de meeste lachsalvo's. De huishoudster van de vrijgezel en ook diens broer, leverden zeer na tuurlijk spel. Over het algemeen moet gezegd worden, dat dit spel een klasse hoger stond dan het traditionele amateur toneel. Dit bleek ook al aan de mi miek en de duidelijke articulatie, iets waaraan de meeste amateur-toneel spelers laboreren. Regisseur Buis heeft succes van zijn avond gehad, en deelde dan ook terecht in de hul- j t r?n<*Sang; ee" wapenschouw, de, die door de voorzitter van het ef van. e* *?et uit drukte, over het terrein met 7i"n yp'e S.F.L. aan het gezelschap werd ge bracht. Onder de talrijke aanwezigen merkten wij nog op de kapelaan J. A. M. v. Adrichem, geestelijk advi seur van de Gastspelers en de pater Van Baerle O.F.M., van het Haar- en dochter) waren in de persoon van de vrijgezel en de onstuimige Annet- feestavond wordt aangeboden enkele t te de dragers van de klucht. Ook lemse Franciscus Liefdewerk, tractaties worden verstrekt, welke feestavond zonder mankeren steeds eindigt met een vrolijke en opge wekte dans onder leiding van de be kende dansleraar Evert Castelein. Première Dit jaar kon het Liefdewerk dank baar gebruik maken van een aanbod van „de Gastspelers" om de première te mogen zien van de klucht „Het nichtje uit Buenos-Aires". Het S.F.L. heeft blijkbaar met het aanvaarden van dit aanbod in de roos geschoten, want de directeur-aalmoezenier R. P. de Pont O.F.M. mocht aan het begin van de avond een stampvolle zaal verwelkomen, die waarschijnlijk reeds door de titel van het stuk aan gelokt, vol spanning naar het toneel stuk uitkeek. Het publiek is in zijn verwachting niet beschaamd geworden, want de „Gastspelers" hebben de première laten zien van een klucht vol met vaart, met temperament, doortrok ken van de lucht, waarin wilde gemoderniseerde en vernieuwde af delingen. Een aardig moment tiidens de huldi- sing. Achter de kar met goede gaven staan opeesteld v.I.n.r. de heren D. KnoDer, P. J. T-evendeHrer. K. Ce- bol Pia en Oerda van het kantoor, en de heren L. Verhaar en L. Snoeker

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1958 | | pagina 5