Thomas EEN BEZOEK MET VERRASSINGEN aan de ichildeiende kapelaan Trits is trots van de Lisserdijk Siudenteniuoning.cn van 55 gulden pet maand SupetAoni&zh payaag'exAvtiegtuig ZATERDAG 17 AUGUSTUS 1957 nm LETDSE rOURANT PAGINA 7 Hoe bent u er eigenlijk toe gekomen te gaan schilderen? We zitten in de kamer van kapelaan Thomas in de pastorie aan de Lorentzkade, een kamer, die van de kast met eigen houtsneden, tot een half afgemaakt knutsel-radiotoestel het stempel draagt van de persoon, die er in woont. „Ach, je doet zoiets, omdat je het niet laten kan. Ik ben geboren in Venhuizen, een dorp in Westfriesland. Qp de lange winteravonden knut selden we thuis allemaal wat. Kapelaan Thomas kijkt peinzend "uit het raaim, naar de bloemetjes, die op 'n plat dak te bloeien staan, en hy ziet de huiskamer van zijn jeugd voor zich: moeder, die prachtige figuren knipte uit papier, vader, die voor las, terwijl de kinderen knutselwerkjes verrichtten. Zij deden aan hout snijden, aan borduren, maar zélf tekende en schilderde hijalles wat het schone Westfriese land in zijn herinnering had vastgelegd, de beesten van de boerderij, de mensen, die over het witbesneeuwde land naar het kleine kerkje gingen, de arbeiders op het land. De eerste tekening, die hij in de eerste klas van de lagere school maakte, ging de gehele school rond en de kleine Thomas werd als een fe nomeen beschouwd, die met de teken, les altijd op de achterste bank alléén mocht tekenen. Misschien was dat een verstandig besluit van de leer krachten, die beseften, dat zij aan dit talent met schoolse natekenvoorbeel- den niets mochten bederven. De klei ne Thomas werd seminarist, theolo gant; een grote Thomas werd pries ter gewijd, zijn liefde voor de beel dende kunst bleef. „Wij hadden op het seminarie een leraar, die voortreffelijk les gaf, zelf een kundig leerling van Wesseling, die de jongelui met het ware teken- en schildervuur be zielde". \7EEL, ZEER VEEL heeft hij ge- leerd van de kunstschilder Pij nenburg, die samen met de jonge priester rondtrok door het ruige Bra bantse land rond Helvoirt. „Op een dag", zo vertelt kapelaan Thomas, „stond hij naar mijn werk te kijken. Hij had zojuist voor driedui zend gulden een doek verkocht, dus toonde zelf weinig lust tot werken". Plotseling riep hij uit: „maar u schildert niet, u vérft". Hij rukte het penseel uit mijn hand en begon te borstelen in een landschap, dat ik op mijn ietwat schoolse en angstvallige manier had opgezet. Hij joeg de kwast door mijn werk en toen zag ik wat ik miste: durf, brede visie. Ik begreep, dat een schilder behoort te denken in vlakken, kleuren en con touren en niet in lijnen. Pijnenburg gaf me de opdracht een schilderij te voltooien met gebruik van één kwast. Tot dat gedenkwaar dige moment had ik, altijd met ver schillende penselen voor de verschil lende kleurtjes gewerkt. Het gevolg was, dat ik een doek schilderde, waar een liefhebber tot mijn grenzeloze verbazing 300 gulden voor wilde be talen. I^APELAAN THOMAS is overigens wat het schilderen betreft een autodidact. Hij leerde veel van an deren alléén door te kijken naar hun werk. Daar zijn er onder die hij diep bewondert, maar er is géén doek van zijn hand waarin wij een duidelijke invloed van persoon of stijl konden ontdekken. Het zijn slechts de per soonlijke impressies van 'n hartelijke, diepgevoelige ziel, die we op het doek Bij de foto: kapelaan C. W. Thomas bij een mozaiek van zijn hand. Soms laat hij zich verleiden „pro grammatisch" te schilderen; een ge beurtenis in de zielzorg, die hem niet loslaat en die hij door het doek weer kwijt moet. Het zijn nerveus geschil derde doeken, zijn hand is als een seismograaf, die de hartslag van de maatschappij registreert. Maar we zijn enthousiast over de doorzichtige aquarellen, die de kape laan schilderde, van het waterland rond De Brasem en De Kaag, waarin je de goede geur van het water ruikt. Een bezoek aan de schil derende kapelaan van de Pe trusparochie wordt er een met ver rassingen. Terloops laat de kapelaan wat restauraties van zijn hand van oude schilderijen zien. Daar hangt Op zijn kamer een groot stuk voor stellende de marteldood van de heili ge Sebastianus; het doek heeft hij op de zolder van de pastorie gevon den, geen enkele restaurateur in Ne- STATIES UIT BETONIJZER derland wilde op het zwaar geha vende werk zijn krachten beproeven. Maar met eindeloos geduld heeft hij het verdoekt en bijgeschilderd; het resultaat is een aantrekkelijk stuk we menen van de Vlaamse school dat 'n museum-directeur hem zou benijden. Kunstbezitters hoorden van zijn gave tot restaureren en zij kwa men van ver met hun doeken om ze door hem te laten herstellen. „Maar waar blijf je, als je dat er allemaal bij moet nemen". De ziel zorg vraagt de persoon van deze priester en er blijft nog maar 'n be scheiden .strookje vrije tijd over, dat gevuld kan worden met de vele ex perimenten, die hij op het gebied van de beeldende kunst verricht. Een mensenleven is te kort om ruimte te geven aan al zijn ideeën; hij maakt linoleumsneden, hij maakt prachtige mozaieken uit gebroken kopjes en schotels echte mozaïeksteentjes zijn immers véél te duur hij vormt aardewerk op een draaischijf, doet aan boetseren en houtsnijden, maakt gouaches, en is sinds kort in die spaarzame vrije uren van zijn drukke priesterleven geheel in beslag geno men door kruisweg-staties in wording. Eén statie-reeks wordt gevormd uit platteel, prachtige bruine ijzerhou dende aarde, dat na felle verhitting in de oven de kleur van brons aan neemt. Een andere serie wordt ge bogen betonijzer, een procédé, dat in de religieuze kunst nog niet eerder werd toegepast. Vooral deze laatste werkwijze ver dient een nadere toelichting: het be tonijzer wordt naar de lijnen van een tekening gebogen en gelast, levensgrote statie-figuren blijven over, die naar het idee van kapelaan Thomas in de kerkruimte tegen de kerkramen aangebracht kunnen wor den. Een razend-moeilijk werk, waarvan men zich afvraagt of de kunstzinnige priester niet te hoog heeft gegrepen. De beweging en het wezen van de figuren, de gemoedstoestand, moeten immers in één enkele strakke lijn worden weergegeven. In elk geval is het een belangwekkend experiment, dat bewijst, dat kapelaan Thomas voor géén moeilijke opgaaf terug deinst. Een andere verrassing van deze middag is het lichte, gezellige atelier aan de Hoge Rijndijk aan de boorden van de Rijn, waar de kapelaan één stukje van één dag in de week zich kan uitleven in de kunstlievende be zigheid, die een onmisbaar deel van zijn leven is geworden. Het atelier is afgestaan door de bevriende familie Neuwahl, die be greep waar een schildersziel behoef te aan heeft: aan een plekje, waar hy zich kan wijden aan 'n bezigheid, die voor zijn leven even noodzakelijk is als ademhalen: het verbeelden van dat, wat door het oog naar binnen ging en door de ziel werd hervormd. Typisch voor de schildersziel is óók bij hem, dat hij wil meedelen van zijn gave aan anderen. Hij schildert veel met anderen, en soms zijn er in die spaarzame uren, waarin hij kan experimenteren ook nog kinderen in het atelier, die on der zijn en mevr Neuwahl's leiding met rake penseelstreken grote vellen met gekleurde fantasieën vullen. Naar HUIBERS Haarlemmerstraat 123, Leider ▼oor GehoorteaankondHiingep OVERPEINZING (VOOR UE ZONDAG) De voorste en de laatste bank Morgen is het weer een beroerde Sag voor de gelovigen op de eerste banken in de kerk maar ook voor de gelovigen in de laatste banken! „Twee mensen gingen naar de kerk Het verhaaltje, ja oud als 't is, heeft nog niets aan actualiteit ingeboet. De pastoor of de kapelaan lezen dit verhaaltje voor namens degene, die het bedacht en het 't eerst vertelde en die nu uit zijn stille tegenwoordigheid in het tabernakel toeluistert en toekijkt. Hij kijkt in de harten van al die kerkgangers, om te zien of ze bij dit verhaaltje aan zichzelf denken ofaan een ander. Het gaat er niet om, of iemand vóór of achter in de kerk zit. Als iemand achter in de kerk meent: „dat is echt raak voor die en die man vóór in de kerk" dan zijn de rollen omgedraaid. Dan staat de farizeeër achterin, en kan het best zijn, dat de tollenaar op de eerste bank schuilt. Jezus kijkt doordringend in al die mensenharten,die daar in nette rijen voor Hem zitten en op zondagmorgen naar Hem toe zijn geko men om deel te nemen aan Zijn kruis-offer. Zijn het farizeeërs mensen, die zichzelf zo slecht nog niet vin den, of zijn het tollenaars, die zichzelf slecht vinden, omdat zij altijd-maar-weer-aan naar het kwade neigen? Jezus zelf beantwoordt de vraag, maar wij kunnen haar ook aan onszelven stellen. Het is veiliger, deze vraag zelf te stellen, want Jezus kon ver schrikkelijk tekeer gaan tegen de farizeeën. „Gepleisterde graven" is al het zachtste wat Hij bedenken kon. Geen mens in de kerk, of hij nu voor of achterin zit, met een greintje zelfkennis, kan zich verbeelden niet bij de zondaars te behoren. En als men stiekem in zijn gemoed daartegen protest aantekent of het probeert te vergoelijken, dan hapert er iets heel bedenkelijks aan het geloofsleven: nederige zelfkennis. Hard wordt er op het Lelds Uni versitair sportveld langs de spoorbaan gewerkt aan de studentenwoningen, die in oktober door studenten betrok ken moeten worden. Langs de lijnen, die het sportveld afbakenen, zijn de huisjes verrezen. Iedere student heeft een kamer, ieder huisje, waarin zich vijftien kamers bevinden heeft een gezellige conversatiezaal. In d t e uitvoering zijn er op dit sportveld zeven gebouwtjes geplaatst. De ka mers zijn ingericht met centrale ver warming, de student kan gebruik ma ken van eenvoudig meubilair. De huurprijs voor een kamer bedraagt 55 gulden per maand. De foto geeft een beeld van de In gang van één der gebouwtjes. Achter de deur bevindt zich een conversatie zaal. (Foto: De Leidse Courant). De trots van de Lisserdijk, de drieling Memnan, groeit als kool. En als se hi bad gaan, voelen ze zich pas goed in hun element. Van rechts naar links: Yvonne, Marijke en Louiee» Foto Mieloo, Lisse MGR JANSEN VIERT HUWELIJKSFEEST VAN ZIJN OUDERS In de parochie van de H. H. Nico- laas en Barbara (De Liefde) in Am sterdam West, waar de bisschop van Rotterdam zijn jeugd heeft doorge bracht, zal op zondag 1 september a.s. mgr. M. A. Jansen om 9 uur een plechtige hoogmis opdragen bij ge legenheid van het veertigjarig huwe lijksfeest van zijn ouders, het echt paar Jansen-Grimmon uit de Frede- rik Hendrikstraat. VRIENDENDIENST. „Er bestaat een echte vriendschap tussen ons en wij hebben ons gespie geld aan zo vele anderen. Ik beken openlijk foutief te hebben gehan deld", zei de kweker uit Noordwij- kerhout voor de Haagse economische politierechter, waar hij tegelijk te recht stond met een andere kweker, eveneens uit Noordwij kerhout. In het seizoen 1954 had verdachte voor 2,96 are tulpenbollen geen vergun ning gehad en hij had deze door overschrijving ook niet kunnen krij gen. Toen de opmeters kwamen had verdachte gezegd, dat dit stukje aan zjjn vriend toebehoorde. De vriend had het spel meegespeeld en de meet- bon ook ondertekend. „Weet u wel dat u wegens valsheid in geschrifte voor de volle kamer van de recht bank zou kunnen worden gedag vaard?", vroeg de officier van justi tie. De verdachten zeiden er niet zo kwaad van te hebben gedacht. „Het is overigens geen nieuwe vondst. Dat trucje gaat niet op", zei de rechter. De officier van justitie vond dat men deze zaken veel te gemakkelijk opneemt. Hij vorderde tegen de eer ste verd. 300,boete of 60 dagen en tegen de ander een boete van 200,of 50 dagen. De rechter, die releveerde dat de onrechtmatige op brengst 444,zou hebben bedra gen, legde resp. een boete van 125 of 25 dagen en van 75,of 15 da gen op. Een model van een straalpassagiersvliegtuig van de toekomst, dat verti kaal zal kunnen starten en landen en in ongeveer 2' 2 uur van Londen naar New York zal kunnen vliegen, werd donderdag op een perconferentie te Londen door Sir Miles Thomas, voorzitter van het speciale comité van de „Air league of the British empire'', getoond. Sir Miles verklaarde, dat, nadat het comité technische adviezen had ingewonnen van alle afdelingen van de luchtvaartindustrie, naar zijn mening, Engeland binnen twaalf jaar met een dergelijk supersonisch vliegtuig in de lucht kan zijn. De snelheid zou ongeveer 2775 km p/u zijn, op een hoogte van ruim 18 km zou wor den gevlogen terwijl het toestel ongeveer 135 passagiers aan boord zou kunnen hebben. De foto geeft een beeld van het ontworpen straalpassa giersvliegtuig.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1957 | | pagina 7