SPOEL OM die melkfles! ÏÏ2ST restaureren van oude bouwwerken -..uAo 16 ."...I \-j! DK LEIDSE COURANT goed I ER KOMT HEEL WAT KIJKEN BIJ Werk aan Lisser toren vordert ZO langzamerhand breekt de tijd aan dat de steigers rond de be kende toren van de Grote Kerk in Lisse, het middeleeuwse bouwwerk van in deze streken vrij ongewone vorm, van boven naar onder worden afgetakeld omdat de eindfase van het restauratiewerk in zicht komt. De spits, of liever gezegd het torendak, is al klaar en ook het gedeelte onder de daklijst staat er weer als „gloed nieuw" bij. Dat „gloednieuw Is maar bij wij ze van spreken want dat mag bij een restauratie niet. Het gaat n.l. niet om vernieuwing maar op de eerste plaats om „conservering" van het oude en mooie, hoewel daarbij herstellingen vanzelfsprekend noodzakelijk kunnen zijn. Deze conserveringswerkzaamheden aan de oude Sint Aagtentoren van Lisse leek ons een goede gelegenheid om eens wat meer van dat werk te weten te komen en wij zetten het re sultaat van ons onderzoek hierbij gaarne de belangstellende lezer voor. Hoe oud is de toren? DE toren van Lisse behoort tot de weinige in onze streken die niet „gespitst" zijn maar een kegelvormig dak dragen. Ook de bekende stompe toren van Spaarnwoude, onder de rook van Haarlem, tegenwoordig par ticulier museum en kunstcentrum, is er zo een. Ze wekken reminiscenties op aan de bekende romaanse torens in Fries land. Deze dragen echter over het al gemeen geen kegel- maar een zadel dak; de kegeldak zouden we kunnen beschouwen als een tussenvorm van zadel en spits. Het is in deloop der tijden voor gekomen dat een kerktoren, die oor spronkelijk van een spits was voor zien, om een of andere reden gedeel telijk moest worden afgebroken of irr tijden van oorlog was verwoest en bij herbouw of herstel dan werd afge dekt door een lagere bekroning. Dat is bij de toren van Lisse niet het ge val geweest. Volgens de deskundige uitvoerder van het restauratiewerk bleek uit de constructie dat het plakte dak reeds bij de torenbouw werd aangebracht. Op onze vraag hoe oud de toren wel kon zijn, schatte deze de ouder dom op ongeveer vijf eeuwen. Als dat juist is zal de bouwtijd dus rond 1450 moeten liggen. In 1256 stichtte Rooms-koning Graaf Willem n van Holland in Lisse een kapel die echter onder de paro chie van Sassenheim ressorteerde. Toen deze kapel door paus Pius II (1458—1464) tot parochiekerk werd verheven moest Lisse zich verplichten jaarlijks „en ten eeuwigen dage" 2 of 3 ons „louter" zilver aan Sassenheim te geven. De gelovigen van Lisse wa ren waarschijnlijk zó in hun schik met de verkregen kerkelijke zelf standigheid dat zy zich verbonden zelfs 5 ons te schenken. (A. M. Vla- ^Daar het ons niet aannemelijk lijkt dat de huidige toren reeds bij de stichting van de kapel werd ge bouwd naar een torent als die er ge weest is) van bescheidener afmeting en allure, zal de vreugde der Lissena- ren wèl tot gevolg hebben gehad dat zij een waardiger gebouw voor de eredienst als parochiekerk wensten. Waar de verheffing gesteld moet worden op de jaren rond 1460 mogen wij, in het bovenstaande licht bezien, ook de torenbouw op dat tijdstip stel len. Weliswaar is daarmee met ver klaard waarom de toren nog romaan se kenmerken kreeg in een tijd dat deze bouwstijl had afgedaan en plaats gemaakt voor de gothiek (wanneer men aan deze op 't gebouw aanwezige De Sint-Aagtentoren te Lisse in de steigers. De restauratie van het dak en het bovenste torendeel is reeds ge reed doch 'het zal nog wel enkele maanden aanlopen voor het werk geheel klaar is. I Tufsteen wordt hoofdzakelijk in I Duitsland gewonnen. !De vulkanische oer-substantie is doorwerkt met allerlei ongerechtig- heden, kiezels en splinters als kren- g ten in een brood, maar ook met klei- |i ne holten die een roodachtig zand be- vatten. Dit zand komt door verwering |g binnen betrekkelijk korte tijd vrij, de holten zijn dan als putjes in het =g steenoppervlak te zien en geven het m brokkelige beeld van oude muren zonder dat de sterkte daardoor nade- lig wordt beïnvloed. Slechts wanneer deze afbrokkeling na verloop van eeuwen te ver doorgaat verweert de ||g steen zodanig dat ze verkankert en g| daarom bij herstelwerkzaamheden als nu aan de toren van Lisse, moet yjg worden vervangen door nieuwe. Hoe groot het aanpassingsvermogen van oud en nieuw bij deze steen wel is, liet ons de heer Lems zien. Kers- vers is tufsteen donkergrijs, dochm reeds na een dag of veertien is ze zodanig bijgekleurd, dat het verschil g tussen nieuw en oud alleen maar te zien is aan het meer of minder gladde oppervlak. Een restauratie van een oud bouw werk kan ook inhouden, dat ver anderingen en bijvoegingen, in de loop der tijden aangebracht, worden verwijderd, opdat zo veel als moge lijk (dat hangt af van een meerdere i m of mindere mate van noodzaak of doelmatigheid van de wijzigingen) de 1|| oorspronkelijke toestand weer wordt benaderd. Maar ook zgn. schoon- heidsfouten worden soms verbeterd. Zo bevonden zich in de baksteen- muren tussen kerk en toren erg le lijke ramen. Deze zullen worden ver vangen door smalle raampjes, op het bekende schietgat gelijkend, waar door een architectonisch betere en rustiger overgang van toren naar kerkmuur wordt verkregen. ICediióche kachel»- peitaaiCyh kif ó-peCende fiiadeten ouder zijn), we behoeven daarbij niet te vergeten, dat dergelijke kerken werden gebouwd door ambachtslie den uit de plaats of de omgeving zelf. Niet de architect bouwde de kerken op het platte land maar de dorpstimmerman en de dorpsmetse laar die de tradities van het metier langer bewaarden dan de grote bouwmeesters van die tijd, die meer open stonden voor het nieuwe. Ook het grote -gebruik van natuur steen, in dit geval tufsteen; hier ge bruikt als ommanteling van de toren tot ongeveer ter halver hoogte en dan overgaande in bandsgewijze afwisse ling met baksteen moet waarschijn lijk in dit licht worden bezien. De meters dikke muren zijn wel in hoofdzaak van baksteen gebouwd. Aan de voet zijn ze 125 cm dik, naar het dak tot 75 cm. aflopend. KERK en toren zijn gebouwd op een hoge zandplaat.Of dit een na tuurlijke hoogte is of een door men senhanden opgeworpen heuvel is niet bekend; feit is dat ook de kerken van Hillegom en Sassenheim op zulk een hoogte of terp zijn gebouwd. De toren staat los van de later bij gebouwde kerk, ongeveer een meter er van af. De ruimte ertussen is ge dicht door baksteenmuren waardoor aan weerszijden van de doorgang van toren naar kerk kleine ruimten ont stonden. In een van die thans met puinstof en kalkslag verzadigde hoe ken heeft onze zegsman en uitvoer der van het restauratiewerk, de heer Lems, zijn werkplaats. Over puin en langs stutbalken, on der stellingen door waarop slopers en metselaars de spitsboog van de toren ingang „onder handen hadden" moes ten wij ons een weg banen om in dat hokje te komen waar de heer Lens ons veel wetenswaardigs heeft ver teld. De restauratie. [J hebben het r tauratie, dat letterlijk „herstel" betekent, moet bij werkzaamheden als deze meer gezien worden in het licht van conservering. Natuurlijk moeten slechte plekken worden uit gehakt en opnieuw gemetseld maar ook dat gebeurt zo veel als doenlijk met oude materialen die men zoekt b.v. op sloopwerken van oude boer derijen en andere gebouwen. Het is een grote zonde om bij restauraties nieuwe steen te gebruiken. Daarbij moet op veel dingen gelet worden, afmeting en kleur van de stenen moeten dezelfde zijn als de oorspronkelijke. Dat is niet altijd Het dak, ook het houten balkenstel daarvan, moest geheel worden ver nieuwd, enkele balken waren zo door worm aangetast, dat vervanging noodzakelijk was. Wij zagen echter ook balken die in zulk een goede staat waren na zoveel eeuwen, dat ze op een andere plaats, al of niet verzaagd, weer kunnen worden ge bruikt. Ze worden dan ook op de oude manier bewerkt, de schaaf bijv. mag er nimmer bij te pas komen; slechts de lintzaag vervangt de hand zaag van de middeleeuwse timmer man. UET BEHOEFT na dat alles geen betoog dat restaureren gemakke lijker is gezegd dan gedaan. Het vraagt van allen die er mee te mak^n hebben een gedegen kennis van de oude constructie- en werkwijzen, van oude materialen en architectuur. De restauratie van deze toren staat onder supervisie van de op dit ge bied zijn sporen wèl verdiend héb bende Amsterdamse architect Ys- brand Kok en wordt uitgevoerd door het aannemersbedrijf v. d. Velden en De Jong* uit Leiderdorp, specialisten in dit werk. Eén der in het bestek uitdrukkelijk gestelde voorwaarden luidt, dat ook de uitvoerder van het werk, de opzichter, zeer bekwaam in en vertrouwd moet zijn met restau ratiewerkzaamheden aan oude ge bouwen, en dat is onze zegsman, de heer Lems, terdege. Niet alleen dat hij bekwaam is tot het werk en er vertrouwd mee, anders zou een ge specialiseerd bedrijf hem het toezicht niet opdragen, het werk heeft ook zijn grote liefde. Niet alleen voor het métier, maar ook voor de oude pa tiënten zelf. Het gehele werk dat in augustus van het vorig jaar is begonnen, zal naar schatting van dé heer Lems nog I wel twee maanden duren, zonder on-1 g voorziene omstandigheden dan wel I fü te verstaan. Maar dan zal de oude j Sint Aagtentoren weer prijken in g| zijn oude schoonheid, wéér wachtend op het „patijn van de tijd", ook op die muurgedeelten die noodzakelijk j= nieuw zijn. De Zonneklok IEDERE LISSENAAR en veel vreem-1 fp delingen kenden de op een der j jg torenmuren geschilderde zonneklok. De zware ijzeren stangen die voor de Hé noodzakelijke schaduw moesten zor- p| gen, opdat de voorbijganger bij zon- neschijn de tijd kon aflezen, zijn uit hun ankers gelicht en liggen nu op het oude kerkhofje te wachten op een grote schoonmaakbeurt vóór zij weer op hun oude plaats worden ge- gg bracht. De geschilderde wijzerplaat met de wat grove krul versiering er om heen en de nog leesbare, maar niettemin \Toor -verwarming in voor- en naseizoen, voor bijverwar ming in een koud hoekje van de kamer, maar ook als enige warmtebron in een kleine ruimte zijn elektrische straalkachels erg in trek. Weliswaar verbruiken ze nog al wat stroom, die bij ons te lan de over het algemeen duur is, maar doordat we ze niet lang achtereen plegen te gebruiken, vallen de kosten uiteindelijk wel mee. Voor de gezondheid is elektri sche verwarming in zijn ver schillende vormen heel geschikt, omdat ze geen stof geeft en evenmin schadelijke dampen in het vertrek brengt. Toch is op passen met deze elektrische ap paraten noodzakelijk, want er komen nogal eens ongelukken mee voor. Die ongevallen zijn echter best te vermijden bij enig overleg. Brandgevaar. Allereerst moet ter vermijding van narigheid, worden overwo gen welke soort van warmte- straler voor een bepaald geval de voorkeur verdient. Tweeërlei gevaren kunnen zich voordoen: verbranding en elektrisch onge val. In de eerste plaats zullen we de verbranding onder het oog zien. Het is duidelijk, dat deze alleen te vrezen is bij gebruik van een „open" warmtestraler, dat is dus allereerst het gewone verplaatsbare „elektrische ka cheltje". Verbranden betekent soms alleen schroeien, bijvoor beeld van vloerbedekking en van meubelen. Het is echter ook mo gemakkelijk en daarom worden, zo verweerde teksten, zal weer geheel spoedig een „restaurateur" lucht krijgt van een sloop in de buurt niet alleen maar het hele land door. daar naar oude stenen en ander materiaal gezocht. Het lukt inderdaad wel eens juist datgene te vinden wat men zoekt, niet altijd en dan moet er an dere raad geschaft worden. Vroe ger werden zulke oude stenen veelal gebruikt voor wegverharding maar gelukkig zijn de slopers van deze dwaling huns weegs teruggekeerd en worden de oude rode of gele steen tjes netjes verzameld. De restaurateur is echter niet de enige gegadigde voor dit materiaal, ook de tuinar chitect benut het graag voor stapel muren en zo, juist om de meestal zo warmrode kleur en, door een be paalde zachtheid, het vermogen om spoedig mosbegroeiing aan te ne men. Dat de heer Lems een zodanig gebruik betreurt is begrijpelijk. Met de tufsteen is het weer anders. Het is een vry zachte natuursteen van •ulkanische oorsprong doch harder stijlkenmerken dateringswaarde wil dan de in Zuid-Limburg en de Ar- toekennen dan zou de toren nog dennen voorkomende mergelsteen. in de oude vorm op de muur ver schijnen. Daarom zijn er sterk ver grote foto's van gemaakt en daarvan weer grote werktekeningen op schaal. De sierkrullen waren nl. geen van alle gelijk en ook niet zuiver rond, maar het geheel was een fraai staal van, laten we zeggen, plattelands- ambachtskunst. Ze werd blijkens het opschrift in de bovenrand in 1923 geschilderd door A. Guldemond; de ontwerper van de klok was Cornelis Gz. Kleymen Breugel, die in die tijd te Lisse de functies van koster en schoolmeester vervulde. Ook hun werk zal dus niet ver loren gaan en in jeugdiger aanrien nog tot in lengte van jaren de toren sieren. C2 de Lissenaren er hun klok of polshorloge veel op gelijk rullen zetten, is een vraag die wij niet wa gen te beantwoorden. In elk geval zullen zij het alleen kunnen doen als de zon schijnt en die stoort zich nu eenmaal niet aan voor- of achter lopende uurwerken van de ingezete nen van Lisse. W. P. gelijk, dat kleren of te drogen gehangen wasgoed vlam vatten en zodoende komen de mensen zelf oi hun woninginventaris in brand te staan. Van volwassen personen mag worden verwacht, dat ze met deze vorm van brandgevaar rekening houden. Kinderen ech ter nemen de nodige voorzorgen niet, open straalkachels zijn voor hen dus buitengewoon onge schikt. Vandaar dat ze zeker nooit mogen worden gebezigd daar waar kleuters aan het spe len zijn. Voor verwarming in zo'n geval kan veel beter een gesloten elektrische kachel wor den gebruikt. De verwarmingsdraad bij zo'n soort kacheltje is opgesloten in een buis en omgeven door een metalen mantel (bij een zoge naamd donkerstraalapparaet is de mantel geperforeerd). Badkamer en douchecel verboden terrein. Wie een beetje verwarming wil hebben bij baden of douchen dient vooral rekening te houden met het tweede gevaar: de elec- trische schok. Immers hier gaat het om toepassing van elektrici teit in vochtige omgeving. Het is dezelfde kwestie als bij de elektrische wasmachines: raakt er iets defect, waardoor een metalen voorwerp (in dit geval is het nogal eens de zin ken teil) onder stroom komt te staan, dan heeft het aanraken daarvan met natte handen tot gevolg, dat de volle stroom door het lichaam gaat. In normale omstandigheden biedt de huid veel weerstand aan de elektriciteit, vocht even wel doet die weerstand sterk verminderen. Om de elektriciteitsgebruikers te beschermen is door de over heid in de installatievoorschrif ten de bepaling opgenomen, dat in badkamers of douchecellen geen stopcontacten mogen wor den aangebracht Buiten handbereik! Helaas zijn er mensen, die het gevaar niet willen zien en die toch een verplaatsbare straal kachel neerzetten naast de bad kuip. Bij gebrek aan aansluitmo- gelijkheid nemen ze dan zelfs wel eens een lang snoer, dat ze tussen deur. en drempel klem men, nadat ze het ergens buiten het vertrek in een niet-geaarde contactdoos hebbep gestoken! Toch behoeven we niet ver stoken te blijven van elektrische verwarming bijhet baden en douchen. Alles gaat goed, als we maar zorgen, dat de verwar mingsbron wordt aangebracht buiten handbereik. Zeer geschikt daarvoor is het zogenaamde diepstraalapparaat, dat door de installateur wordt bevestigd bij voorbeeld in de hoek, die ge vormd wordt tussen plafond en muur en die wordt ingeschakeld hetzij door een schakelaar bui ten badkamer of douchecel, het zij door een speciale trekschake- laar. Ook een geheel gesloten en geaard toestel kan worden gebe zigd, waarbij eventuele aanra king geen gevaar zal opleveren. Zulk een elektrische kachel komt vooral dan in aanmerking wanneer het plafond van het badvertrek zeer laag is, zodat het niet mogelijk is het appa raat buiten handbereik aan te brengen. dr H. W. SCALONGNE. Van Gogh inspireerde Londens mode ontwerper De rok „Sunflower", zegt u maar „Zonne bloem"...., uit de col lectie van de Engelse ontwerper Saville, die het model Audrey Lam bert hier draagt, bij een vlotte gele blouse, heeft een patroon, dat is ge ïnspireerd op het be roemde schilderij, dat Vincent van Gogh eens van zonnebloemen maakte. En mocht u daaraan twijfelen, be kijkt u dan de repro ductie van dat beroem de doek maar eens, welke Audrey hier vasthoudt U kunt niet alles weten Wanneer u aardappelen met wat meel bestuift, worden ze mooi bruin bij het bakken. Wanneer u een cake maakt, maak dan een holte in het mid den van het deeg. Zodra de cake klaar is, zal het middengedeelte gelijk gekomen zijn met de ran den. Hebt u maar enkele druppels citroen nodig, prik dan 'n gaatje in de citroen, pers de druppels er uit en het kleine gaat zal weer dichttrekken, zodat de ci troen niet zal uitdrogen. De aanslag op zilveren lepels en vorken zal spoedig verdwij nen, wanneer men dit eetgerei in het water legt, waarin eieren zijn gekookt. Wilt u uw bloemen in de vazen langer goed houden, doe dan een paar druppels kamferspiritus in het water. Sinaasappelvlekken kan men verwijderen, door de vlekken nat te maken met natriumperboraat. Een 9chimmelvlek op hout verwijdert men door deze in te wrijven met petroleum. Matrassen met binnenvering mogen nimmer geklopt worden; deze moeten óf geborsteld, óf met de stofzuiger behandeld worden. (Nadruk verboden). Uit de keuken geklapt Het is altijd een prettige be zigheid om eens te neuzen in buitenlandse kookboeken en vast te stellen hoe de voedings gewoonten in andere landen zijn. Zo maakt de Amerikaanse huisvrouw bijv. graag slaatjes, die bestaan uit voor ons dik wijls onbekende combinaties, die met mayonnaise aangemaakt en fleurig gegarneerd, als opening van de warme maaltijd gegeven kunnen worden. Zouden wij dat ook niet eens proberen? ZONDAG: Waldorfsla, rollade, spruitjes, aardappelen, gevulde mandarijntjes. MAANDAG: koud vlees, knol raapjes, aardappelpurée, brood- pannekoek (bonen in de week zetten). DINSDAG: bruine bonen met spek en gefruite uien, bessenvla. WOENSDAG: hutspot met klapstuk, appelmoes. DONDERDAG: kaasomelet, witte kool, rauw gebakken aard appelen, fruit. VRIJDAG: gebakken vis, sla van biet en veldsla, rijst, haver- moutpap. ZATERDAG: nassie goreng, yoghurt met banaan. Recept: Waldorfsla 1 pond goudreinetten, 1 sel derijknol, 2 bananen, 50 gr. noten, 1 citroen, mayonnaise of dikke slasaus. De appelen schillen en in klei ne blokjes snijden. Met citroen sap besprenkelen om bruin wor. den te voorkomen. Selderij knol schillen of raspen of ook in heel kleine stukjes snijden. Banaan in schijfjes snijden, de verschil lende ingrediënten vermengen en aanmaken met wat mayon naise. De sla op 1-persoons schaaltjes doen en garneren met wat mayonnaise en gehakte no ten. iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiinii

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1957 | | pagina 8