Heldere tinten en sobere decoraties geven de Hartebrugskerk te Leiden 'n nieuw aanzien VAN HET EEN KWAM HET ANDER 3 &cta&e% &otaiwd&t>ifyd Foto Ciné JAN WOLFSLAG Reclassering betekent vierdubbele winstpost voor maatschappij DE LEIDgg COURANT PAGINA 9 Het plafond boven het priesterkoor voor de nieuwe schildering, bazui- nende engelen, apostelkoppen en sterrebeelden. Wat doet een schilder met bazuinende engelen, die van inspanning hun wati?n bol blazen? Wat doet hij in het algemeen met een kerk, die vijftig jaar geleden geheel in renaissance-stijl is geschilderd? Moet hij moeizaam alle décors naschilderen; de engelen, de apostelen en de sterrenbeelden in de priesterkoor-hemel een nieuw verfje geven of moet hij de gehele kerk opnieuw in de verf zetten en decoreren naar eigen inzicht en naar de eisen van een nieuwe tijd? Het kerkbestuur van de Hartebrugkerk heeft in 1954 met dit probleem gezeten. De 120 jaar oude „waterstaatskerk" is vijftig jaar geleden geheel beschilderd door niemand minder dan de deco rateur Trautwein, in die dagen een gerenomoerd kerkschilder. De paro chianen van de Hartebrug waren vertrouwd met de feestelijke decoraties in hun kerk. Wat men als kind heeft leren waarderen, laat men niet zo g^aag los. Het kerkbestuur stond echter voor het feit, dat de kerk hoog nodig een nieuw verfje nodig had. De Hartebrug kan men zich moei lijk denken zonder geschilderde decoraties. Het interieur vraagt een aanvullende versiering. Sommige goud-ornamenten van Trautwein heeft men zelfs willen behouden. Vooral ook door hun verweerdheid heeft men deze niet kunnen hand haven. De heer Jansen ontwierp verschillende decoratieve vullingen, die zorgvuldig op hun taak werden afgestemd. Interieur is blijer geworden Stukken plafond daalden tussen de gelovigen neer en het geheel had in de loop der jaren aanmerkelijk van de oorspronkelijke frisheid verloren. De kerk was donker. Het plafond werd overheerst door donkere lever kleuren, waartussen zich grote vlak ken vuilgroen en verweerd ijzerrood hadden vastgezet. Opnieuw schilderen was niet mog^ lijk. Waar had men de schilders moeten vinden, die in staat waren de oude schilderingen op te halen? Het gehele werk zou jaren gekost hebben en tonnen gelds. De firma H. P. Jansen te Leiden kreeg de op dracht een compromis te vinden tus sen oud en nieuw. Zoekend en nu en dan experimenterend op een kleni ge deelte van de muurvlakken heeft men uiteindelijk een stijl gevonden die de goedkeuring van architect, ir. Van Oerle, die de supervisie had, van het kerkbestuur en allengs ook van de parochianen kon wegdragen. Van het één op het ander. Het schilderwerk begon in juni 1954. De schilder had oorspronkelijk de opdracht alléén het plafond te schilderen, maar al spoedig bleek, dat men eenmaal in deze trant schil derend de gehele kerk een nieuw aanzien moest geven. En aldus ge schiedde. Over een maand vóór de vie ring van het honderdjarig bestaan van de parochie op 21 november is de kerk klaar. Bij elkaar zijn dan 3000 vierkante meter met de kwast van de schilders in aanraking ge weest. En het resultaat is zodanig, dat zelfs de grootste tegenstanders van weleer het intussen eens zijn ge worden over deze oplossing. De kerk is blijer geworden. De architectuur van deze zaalkerk in basiliekvorm komt beter uit. En het mooie, nog onlangs geres taureerde, orgel kan zich tegen de lichte achtergrond eindelijk eens doen gelden. De zij-altaren: het St. Anto- nius- en Maria-altaar hebben een ge hele gedaanteverwisseling onder gaan. Door de kleur hebben deze al taren een symbolieke betekenis ge kregen. Zo hebben de aan de zij-alta ren gebruikte malftinten en grijzen een blauwe ondertoon voor het Ma ria-altaar en een rode ondertoon voor het Antonius-altaar.. Los en bevallig zijn deze lij norna men ten gehouden; soms steunen zij op een lijst of band. Hij is niet uit gegaan van renaissances-versieringen maar de geest en inhoud van de or namenten is toch kennelijk in die richting. De kerk is immers ook in neo-klassieke-stijl gebouwd. Hier en daar ontvingen de decora ties wat kleur, maar dan ook altijd weer zo, dat nergens het vlak werd doorbroken of het goud in zijn kwa liteit werd aangetast. De bijzondere waarde van het metaal goud als deco ratie-materiaal is in deze kerk onbe twist. bewezen. Het interieur van de Hartebrugskerk na de restauratie. Opvallend is het heldere, blije aanzicht. De cassetten in het plafond zijn in pasteltinten ge schilderd. De hemel boven het kerkschip be staat uit cassetten, die door de schil der in twee kleuren rose en bleu zijn geschilderd. Door wat goud te gebruiken als versiering in de hoe ken en op de snijpunten van de dia gonalen der cassetten kreeg het ge welf een wat levendiger en beweeg lijker aanzien. Het priesterkoor heeft het rustige en voorname aanzien be houden, dat het als middelpunt van de aandacht der gelovigen nodig heeft. De bazuinende engelen waar over wij reeds spraken zijn ver dwenen. In hun plaats is ook een kalme, verantwoorde versiering ge komen, die zich goed aan het geheel aanpast. De vlakken links en rechts achter het altaar werden in gele tin ten beschilderd, terwijl verder naar boven tot in het gewelf, grijze tonen werden aangebracht. Vooral de gele zwikvullingen van de rondbogen en de rijkvergulde Corinthische kapite len boven de rode zuilen maken dit priesterkoor tot een goed geheel. De algehele vereenvoudiging van de beschildering heeft nog een klei ne, milde beeldenstorm met zich meegebracht. De beelden die achter in de kerk op consoles stonden zijn alle op één na verdwenen. De houten lambrisering langs de muren is ver dwenen. Nieuwe lampen en nieuwe banken aan de herenkant zullen dit opknappertje van de Hartebrug com pleteren. Met een belast budget, maar met eer frisse kerk gaat de paroch'e de twee de eeuw van haar bestaan binnen. Feestelijke viering. Het honderdjarig bestaan van de parochiekerk (het gebouw) is een twintigtal jaren geleden met luister gevierd. Thans wordt het eeuwfeest herdacht van de parochie, welke op 21 november 1856 werd opgericht. De kerkelijke feesten zullen plaats hebben van 1118 november; op de sluitingsdag daarvan zal de Provin ciaal van de Nederlandse Francisca nen een plechtige H. Mis opdragen. Des middags komt de Bisschop van Rotterdam een pontificaal Lof cele breren. Mgr. zal een toesprank hou den. De buiten-kerkelijke viering heeft plaats >»an 19 tot en met 22 novem ber, in ivondbijeenkor.sten in het St. Antonius Clubhuis. Ir. Edmond Nicolas heeft een stuk over de Hartebrug geschreven, geti teld: „Wc zijn er nog". De „Spelers van St. Vincent" zul len het i-iivoeren. Voor de kinderen worden 2 feest middagen belegd. Na de schildering zijn slechts sobere decoraties overgebleven. Wie op 3 october foto's maakt van de viering van dit speciale Leidse feest en één (of enkele, doch ten hoogste vijf) aardige opnamen aan ons inzendt, vóór 12 october, maakt kans op één van de prijzen, die wij hieronder vermelden: le prijs: Agfa Isolette 6x6 camera met f4,5 lens in paraattas of waardebon van 100, benevens de zilveren medaille van de 3 october-vereeniging. 2e prijs: Agfa clack 6x9 camera met tas en complete flitsinrichting of waardebon van 50, benevens zilveren medaille van de V.V.V.-Leiden. 3e prijs: Gevabox met tas of waardebon van 25, 4e prijs: Kodak Brownie D met 2 films of waardebon van 25, 5e prijs: Gevabox of waardebon van 20, 6e prijs: 10 6 x 9 rolfilms of waardebon van 15, 7e prijs: modern foto-album ter waarde van 15, 8e prijs: 40 flitslampjes PF 1. 9e prijs: fotoboek: Maak goede foto's. 10e prijs: 25 flitslampjes PF 1. Verder 10 troostprijzen van elk 10 flitslampjes, 5 fotoboeken, snapshot-albums enz. Form, der in te zenden foto's minstens 6x6 cm., hoogstens 18 x 24 cm. Maak een KIEK en maak een KANS! Breestraat 123 t.o. Stadhuis - Telef. 21851 Haarlemmerstraat 102 naast Bata - Telef. 32778 |BREESTP.I73*TE1.233371 (Advertentie) Morgen reclasseringsdag Professor mr J. M. v. Bemmelen schrijft ons als volgt: T\E RECLASSERINGSDAG is een vast begrip geworden. Ieder geeft aan de collectanten, zonder er echter veel bij te denken. Tocht is het goed dat wij ons bij deze gelegenheid nog eens realise ren, wat de reclassering eigenlijk is en doet. De reclassering is ontstaan uit een werk van mensenliefde en barmhar tigheid, n.l. bezoek en hulp aan ge vangenen. Dat geschiedde dan onder de wat wijdse benaming „zedelijke verbete ring der gevangenen". Reeds echter bij het ontstaan van het genootschap tot Zedelijke Verbetering der gevan genen in 1823 waren er lieden, die twijfelden aan de mogelijkheid om zo een beetje vanaf de hoogte van eigen voortreffelijkheid, aan mede mensen iets te verbeteren. Bijv. de bekende dichter Da Costa liet zich hierover in felle bewoordingen uit. Tegenwoordig weten wij beter. Wil men medemensen helpen en steunen dan moet men niet zelf op een hoog paard gaan zitten, maar tot een ander gaan en in de eerste plaats zien wat die wil en kan, en dan pro beren hem dat zelf te laten doen. M.a.w., men laat aan die ander de verantwoordelijkheid voor eigen da den en probeert hoogstens met hem van te voren verschillende mogelijk heden te bespreken. rVAT LEERDE ons Amerika met U het z.g. Case-worp, maar gedeel telijk hadden onze reclasseerders dit ook reeds zelf bedacht. Zij hadden bovendien ervaren, dat iemand over het algemeen veel beter de aanpas sing aan de maatschappij hervond, wanneer hij niet in de gevangenis had gezeten, dan wanneer dit wel het geval was geweest. Daarom proberen rechters en re classeerders sedert 1917 mensen die zich aan niet te ernstige delicten hebben schuldig gemaakt, uit de ge vangenis te houden door middel van een voorwaardelijke veroordeling. Hiervoor is echter uitvoerige rappor tage nodig. Men kan nu eenmaal niet in het wilde weg een voorwaardelij ke veroordeling geven. Van te vo ren moet de rechter zeker zijn, dat de reclassant daarvoor de verant woordelijkheid mee kan en wil dra gen. Reeds deze rapportering aan de rechter, die geschiedt door ambtena ren van de reclasseringsverenigingen kost een enorme organisatie. Groten deels worden de uitgaven hiervoor gedragen door het Rijk, maar het is i, dat de reclasseringsverenigin gen ook een zekere zelfstandigheid bezitten. DIT TERREIN moeten n.l. voortdurend nieuwe experi menten gedaan worden. Om maar een voorbeeld te geven: in de laat ste tien jaren beproeven de reclas seringsverenigingen ook prostituées te reclasseren. Dat is een tak van de reclassering, waarmee het Rijk zich niet direct kan belasten. Ook inrich tingen ik noem bijv. de Schrijf kamer van het Genootschap in Rot terdam of de Gróte Batelaar van het Leger des Heils waar men reclas- santen tijdelijk onderbrengt of te werk stelt, kunnen onmogelijk ge heel voor het risico van het Rijk ko men. Zo is het particuliere initiatief voortdurend aan het werk om het werk der reclassering uit te breiden en te verbeteren. Indien de experi menten slagen neemt het Rijk ge woonlijk de kosten wel over, maar de reclassering zou nooit geworden zijn wat zij thans is, als het particu liere initiatief niet telkens stimule rend had gewerkt. Vandaar dat de Reclasseringsverenigingen zich aan een gesloten hebben om op een dag in het jaar gezamelijk geld te vragen voor dit mooie en nuttige werk. 1UIOGE OOK DIT JAAR de reclas- seringsdag weer een groot suc ces zijn. Het werk, aan hetwelk de gelden ten nutte komen, is goed be steed. Iedere mens die uit de gevan genis wordt gehouden en zich toch verder als een goed burger gedraagt is een vierdubbele winstpost voor de maatschappij, immers hij kost de staat geen geld in de gevangenis, hij richt voor de gemeenschap geen ver dere schade aan door opnieuw cri mineel te worden, hij blijft behouden voor zijn gezin, dat niet ondersteund behoeft te worden, en hij blijft in zijn werk of functie. Afgezien dus van het humanitaire effect vah de reclassering is deze ook, zuiver eco nomisch gezien een belangrijk eco nomisch voordeel. De menselijke zij de van de zaak legt echter voor ons aller gevoel het grootste gewicht in de schaal. Collectanten voor de collecte die morgen zaterdag wordt gehouden worden gaarne verwacht Gerecht 10, vanaf des morgens 8 uur. BIOSCOPEN. De films in de week van 28 sept. tot 5 oktober zijn door de Kath. Film Centrale als volgt gekeurd: Casino: „The Glenn Miller story", alle leeftijden Lido: „Chaplins Kolderparade", alle leeftijden. Luxor: „Fernandel als modeko ning", volwassenen. Trianon: „Ja, ja, die Liebe in Tirol", alle leeftijden. Rex: „In de onderwereld van Parijs", alle leeftijden. Wat lezers schrijven SLOOTWATER DRINKEN. Volgens berichten in de Leidse Courant van 5 en 7 september j.l. is er door b. en w. van Alkemade voor gesteld, over te gaan tot het bouwen van een badhuis en gymnastieklokaal, waar, in verband met de volksge zondheid, grote behoefte aan bestaat, en waar ondergetekenden het volko men mee eens zijn. Maar nu het volgende: is de volks gezondheid alleen voor de meerder heid of ook voor de minderheid? Zijn b. en w. van Alkemade er dan wel van op de hoogte, dat er in hun voor uitstrevende gemeente ook nog men sen wonen, die het genot van bruik baar drinkwater m ^ten missen, en deze groep zich moet behelpen met slootwater? Dit is in deze tijd van allerlei sociale voorzieningen in strijd met de voorschriften der volks gezondheid. Wanneer er b.v. veel wind staat, en de molens het polder water lozen, dan komt er veel kroos en ontelbare beestjes mee. Wanneer b. en w. zo goed willen zijn eens bij ons op de thee te komen mogen ze zelf het water daarvoor scheppen, dan kunnen zij ondervinden wat het betekent te moeten leven van sloot water. Zou het aanleggen van wa terleiding niet minder bedragen, dan de gelden ƒ94.000.— en ƒ139.000— die nodig zijn voor de bouw van het badhuis en gymnastieklokaal? Vertrouwende dat b. en w. de nodi ge aandacht aan deze noodtoestand willen schenkn, danken wij U voor de verleende plaatsruimte. Abonné's ZWARTEWEG EN AKKERSLOOTPOLDER.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1956 | | pagina 9