Gesprekavond tussen katholieke en protestante jongeren Vervolg van een zitting van Leids jeugdparlement Scherp AVONDRUST Bescheiden kunstenaar, die blij aanvaardde, wat 't leven bracht BIOSCOPEN ZATERDAG 3 MAART 1956 DE LEIDSE COURANT EERSTE BLAD - PAGINA 2 „Kath. kerk moet haar waarheid verdedigen" Een verrassende buitenparlemen tairebelangstelling was het gevolg van de uitnodiging tot een gesprek avond, waarop van gedachte gewis seld zou worden over de vraag of de katholieke kerk de grenzen naar de wereld overschrijdt. Tijdens de laatste zitting van het jeugdparlement te Leiden was dit ter sprake gekomen, maar de jongelui zijn er niet „uit gekomen". Daarom hadden zij voor deze avond assistentie gevraagd van pastoor Auxentius van Schalen o.f.m. en dr. F. H. von Meyen- feldt, gereformeerd predikant. Punten van overeenstemming, Na een openingswoord in het eivol le zaaltje van „Het Vlies" door de heer J. van Zonneveld, waarin hij het ontstaan van deze avond schetste, nam pastoor Van Schalen het woord. Hij stelde voorop, dat een discussie meestal tot niets voert. Liever zou hij dit gesprek willen beschouwen als een „praatje over de onderdeur". Wij moeten trachten elkaar te vinden op de punten van overeenkomst in ons geloof. Wat is werelds? De' eerste vraag die de Arjos had gesteld, luidde: overschrijdt de r.k. kerk de grenzen naar de wereld niet? Het begrip werelds, aldus pastoor Van Schalen heeft verschillende be tekenissen. Ongeacht de bedoeling van deze vraag stelde hij dat de kerk goddelijk én menselijk is. Door de houding van mensen mag het systeem niet veroordeeld worden. Verschilpunten. Het was te verwachten, dat de dis cussie zich in dit gemengd gezelschap toch weer ongemerkt naar principiële verschilpunten zou bewegen. Uiteraard is het voor ons ondoen lijk en ook overbodig de discussies rond de kernen weer te geven. We hebben zo'n idee, dat deze disputen in de „debating-sfeer", waarbij dik wijls gestreden wordt niet om de waarheid, maar om 't zoet „de waar heid erkend te zien" weinig vrucht afwerpen De voorbeelden die de Ar jos, de Anti-Revolutionaire Jongeren, aanvoerden waren van dergelijk ge halte, dat de aanwezige jongeren- k.v.p.-ers het niet konden nalaten voorbeelden aan te dragen, die de op ponenten op hun beurt moesten schokken. Dit „voorbeelden aandragen" nam een dergelijke vorm aan, dat zelfs uit de zaal er op werd aangedrongen géén voorbeelden meer te geven. Hierin werd het woord van pastoor Van Schalen van waarde: de kerk kan men niet veroordelen om de misdragingen van de mens. Ds dr. F. H. von Meyenfeldt, die de Arjos bijstond, erkende, dat aan bei de zijden dingen zijn gedaan, die aan weerszijden betreurd kunnen worden. Politiek. Wat zou de houding van de kath. kerk zijn, indien zij de meerderheid in Nederland heeft? Pastoor Van Schalen stelde, dat de kerk zich niet met politiek bemoeit, indien de poli tiek zich niet met haar bemoeit. Het is echter moeilijk vast te stellen, waar de raakvlakken tussen kerk en politiek precies liggen. In dit verband werden door de opponenten voorbeel den uit Spanje en Columbia aange voerd. De protestanten van Nederland hadden gehoopt, dat de Nederlandse bisschoppen zich pertinent afwijzend hadden uitgesproken „over beknot ting van de vrijheid van andersden kenden" in Spanje. „De protestant is zo krachtig van zijn waarheid overtuigd, dat hij de tegenstrever graag de kans geeft aan 't woord te komen". (Ds. von Meyen feldt). Pastoor van Schalen betoogde, dat de kerk altijd bezorgd is voor het zielenheil van haar leden. De kerk is wel tolerant, maar voelt zich als de bezitter van de waarheid gedwongen, die waarheid te verdedigen. Leugenachtig. Men kwam nog aan een derde vraag van de Arjos toe: „Is het niet leugenachtig te suggereren, dat men voor het alternatief RomeMoskou is geplaatst? De mening onder de katholieke bü HUIBERS Haarlemmerstraat 1 23, Leiden vindt U een grote keuze in alle Advertentie) Dinsdag 6 maart a.s. is het 25 jaar geleden, dat dr. H. M. J. W. J. Kort- mann slaagde voor zijn artsexamen. Er is een huldigingscomité gevormd, welk op die dag te 3 en 4 uur aan dit jubileum de nodige luister zal bij zetten. De feestdag begint met 'n plechtige H. Mis om 9 uur in de kapel van het St. Elisabeth-ziekenhuis te Leiden. Wij hebben zo'n vermoeden, dat dr. Kortmann zich het uiterlijk vertoon van zulk een huldiging laat welge vallen, omdat dit bij zulk een mijl paal en onder de aandrang van zijn talrijke patiënten nu eenmaal niet anders kan, maar hij voelt zich ken- Nieuwe Etna-krater Een nieuwe krater van de Etna, die zich donderdagavond op de oost flank opende, braakt een stroom kokende lava uit van verontrustende omvang. De bewoners van Zafferana, dat op een hoogte van ongeveer 600 meter op de hellingen van de vulkaan ligt, begonnen zich vrijdag na een slape loze nacht op een mogelijke ontrui ming voor te bereiden. Tegen de avond nam het gevaar voor het dorp Zafferana echter af, doordat de lavastroom uit de nieuwe krater verminderde en van koers veranderde. POTLOOD en GEEST Oplossing. No. 525. Horizontaal: 1. gewelfsel, 8. ere, 9. toe, 10. v.a., 11. pel, 13. Se, 14. kapel, 16. raar, 17. heer, 18. sisal, 20. el, 22. sar, 23. Dg, 24. Rus, 26. are, 27. diagonaal. Verticaal: 1. gevorderd, 2. era, 3. we, 4 leep, 5. St, 6. Eos, 7. leefregel, 11. Paris, 12. Lehar, 14. kas, 15. lel, 19. sago, 21. lui, 23, dra, 25. sa, 26. Aa. TTOT de grootste sensaties, welke een mens in zijn aan sensaties zo rijke leven meemaakt behoort een duik in de Begijnhofkapel te Amsterdam. Je komt uit het druk ke gedrentel van de Kalverstraat of uit de tomeloze stroom van de Nieuwe Zijds en onverhoeds sta je of kniel je voor het starende blan ke oog in de gouden toonder of monstrans. Dan sta je daar, dan kniel je daar en je stamelt wat en beter is 't om maar niets te stame len en terug te staren naar dat overheerlijk geheim van Jezus' aanwezigheid in de Kalverstraat. Dat staren hou je nooit lang vol. Een mens is nu eenmaal een wis pelturig iets. Er zijn bovendien ge zellige winkels en café's in de Kalverstraat. Toch blijf je je be wust in die weinige ogenblikken een glimp te hebben opgevangen van Gods eeuwige liefde voor de mensen. Aardverschuivingen in Santos Men vreest, dat in de Braziliaanse havenstad Santos zeker 60 mensen om het leven zijn gekomen door grondverschuivingen en overstro mingen, die zich sedert donderdag avond voordoen. De overstromingen zijn een gevolg van een krachtige wind, die 't vloed water over het strand de stad in drijft. Vooral de wijk waar veel ha venarbeiders wonen, is zwaar getrof fen. Talrijke huizen zijn reeds als ge volg van grondverschuivingen inge stort. Militairen, politiemannen, brandweerlieden en duizenden bur gers zijn koortsachtig aan het werk om overlevenden uit de puinhopen te bevrijden. Dulles naar Azië John Foster Dulles, de Amerikaan se minister van buitenlandse zaken, is vrijdag uit Washington vertrokken naar Karatsji, waar hij de conferen tie van de Zoavo zal bijwonen die op 6 maart begint. Op zijn reis zal Dulles tien Azia tische landen bezoeken. Bij zijn be sprekingen in die landen zal hij er, zoals hij vrijdag bij zijn vertrek ver klaarde, de nadruk op leggen, dat Amerika „de werkelijke vriend van Azië is" en dat men op de Ver. Staten rekenen kan. De landen die Dulles bezoeken zal, zijn: Pakistan, India. Ceylon, Indo nesië, Thailand, Zuid-Vietnam, de Philippijnen, Formosa, Zuid-Korea en Japan. Gevecht met politie te Nice Verscheidene honderden socialis tische en communistische betogers zijn vrijdagavond te Nice hevig slaags geraakt met de politie, nadat zij ge poogd hadden een tegendemonstratie op touw te zetten buiten een verga derzaal, waar de Poujadistische afge vaardigde Jean Damasio het woord zou voeren. De politie, die de betogers trachtte te verspreiden, werden met straat stenen bekogeld. Een aantal demonstranten werd aangehouden. Volgens de eerste be richten hebben verscheidene per sonen verwondingen opgelopen. r.elijk niet op zijn gemak als gehul digde. Zijn voornaamste bezwaar moet wel zijn, dat hij met de enorme prak tijk, die hij heeft en al het werk, dat hem voorts bezig houdt, zich de tija niet kan veroorloven gehuldigd te worden. Hoezeer de tijd van dokter Kortmann beperkt is zeker in deze tijd waarin de griep als een tiran onze stad beheerst hebben wij ervaren toen wij probeerden voor een interview tot zijn werkkamer aan de Lorentzkade door te dringen. Het is ons gelukt mede dank zij d>. echtgenote van dr. Kortmann, die het klassieke voorbeeld is van de ideale doktersvrouw. „Mijn leven is een legpuzzle", zegt ae dokter zelf, „waarin enige blokjes te veel zijn". Wij konden nog een andere uit spraak noteren, vóór de dokter ons bond om het verslag van zijn leven tot de sobere feiten te beperken: „Mijn familie is „erfelijk belast". Hij lichtte deze sinistere uitspraak toe: Grootvader en vader waren arts (Grootvader eveneens in Leiden). Ook een broer en twee neven zijn medicus. Maar daarna werd het onderhoud beperkt tot het enkel noteren van ge gevens, die echter ondanks hun sober heid (of misschien juist daardoor?) het respectabel monument zijn van een werkzaam leven. Feiten. H. M. J. W. J. Kortmann werd 50 jaar geleden te Zoeterwoude ge- aanwezigen was, dat het leugenachtig is een dergelijke uitspraak in een ka tholiek weekblad (De Linie) leugen achtig te noemen. Eerder wordt hier mede de controverse geloof en onge loof bedoeld (pastoor Van Schalen). Het is begrijpelijk, dat een katho liek. die in de overtuiging is het ware geloof te bezitten tegenover de stad Moskou de stad Rome plaatst. Het is een oratorische vergelijking. Deze vraag voerde de aanwezigen nogmaals naar de kwestie: wat is_ het ware geloof, en welk geloof is één? Tegen elf uur besloot de heer J. van Zonneveld deze gesprekavond met te constateren, dat de avond ongetwijfeld tot wederzijds begrip had bijgedragen. boren. Middelbare opleiding ontving hij aan het Leids Gymnasium en aan het Gymnasium van de Jezuïeten te Katwijk. Hij studeerde aan de medi sche faculteit van de universiteit te Leiden Op 1 jan. 1933 begon hij te Leiden een praktijk, op de Hogewoerd, bij na op dezelfde plaats waar eens zijn grootvader zijn praktijk hield. In dat zelfde jaar werd hij tevens narcoti- seur van het St. Elisabeth-ziekenhuis, een nevenfunctie, die hij ook nu nog waarneemt. Sinds april 1933 is dr. Kortmann ook docent in de anatomie en de gezondheidsleer aan de Vakschool voor meisjes aan het Galgewater, sinds 1935 docent aan de Leidse EHBO-brigade, sinds 1940 docent aan de EHBO-dienst Leiden, sinds 1953 docent van de EHBO-cursus der Rijks- verkeerspolitie en sinds de oprichting van de B.B. Sinds de oprichting is dr. Kortmann voorts medisch adviseur van het kath. huwelijksvoorlichtingsbureau. Hij werkte mede aan de wederoprichting van het Francisca Romana-huis, van Verbum Dei en van de R.K. Bond van ziekenverplegenden „Salus Infirmo- rum", van welke bond dr. Kortmann voorzitter is geweest en sinds kort medisch adviseur. Tot 1953 was hij president van de studentenconferen tie der St. Vincentiusvereniging te Leiden. In 1945 werd dr. Kortmann lid van de Leidse gemeenteraad voor de kvp; als zodanig is hij eveneens lid van de commissie van toezicht van de gestich ten Endegeest, Rijngeest en Voor geest en lid van de commissie voor geneeskundige- en gezondheidsdienst. Nadat wij deze respectabele lijst hadden samengesteld, gelukte het oris nog iets te vernemen over per soonlijke interessen van deze met werk overbelaste arts. Bijzondere be langstelling heeft hij voor de ont wikkeling van de katholieke zieken huizen in Nederland, voor verkeers problemen (zijn zakelijke commen taren en weldooixïrachte adviezen in de Leidse gemeenteraad leggen hier van getuigenis af) en zo de tijd hem hiervoor ruimte laat de stu die van de Nederlandse en Vlaamse primitieven. Burgerlijke Stand Geborei: Johannes Cornelis z. van J. C. van Benten en J. G. Versluis. Albert Cornelis z. van W. v. Rijn en A. Glasbergen. Willem z. van W. van Rijn en A. Glasbergen. Hanna Maria Adriana d. van G. Verlind en H. M. D. la Mair. Jansje d. van J. v. Sons- beek en J. Bousie. Johannes Marinus z. van J. v. d. Zwaan en E. v. Wijk. Yvonne d. van I. Veilbrief en J. Al- blas. Maria Theresia d. van P. C. De- vilee en C. v. d. Burg. Gerardus z. van W. v. Westbroek en A. E. van den Broek. Overleden: A. Bergamini man 72 j. P. F. Heemskerk man 61 j. M. van Weerlee huisvr. van Arentsen 69 j. H. B. Fontein wednr. 87 j. S. J. Lefe- ber wed. van: Talboo 61 j. W. Lous vrouw 75 j. J. v. d. Putten wed. van: Benning 84 j. H. J. G. Stuurop huisvr. van. Foks 57 H. F. Gregoire wednr. 74 j. LODE SENGERS De bekende Leidse kunstschilder, de heer Lode Sengers is gistermiddag iu zijn huis aan de Pesthuislaan te Leiden overleden. Met Lode Sengers is een belangrij ke figuur uit het culturele leven van Leiden, een in geheel Nederland ge waardeerde kunstschilder, heenge gaan. Lodewijk Nicolaas Sèngers werd geboren te Rotterdam op 5 september 1896. Hij bezocht aldaar aan de Am bachtsschool, de afdeling voor het schildersvak en daarna de Rotter- damsche Academie voor Beeldende Kunsten, die toen nog gevestigd was aan de Coolsingel. Aanvankelijk maakte hij voorname lijk grafisch werk, litho's en etsen, waarmede hij reeds vroeg de aan dacht op zich vestigde. Verder schil derijen en portretten. Zijn eerste voorname werken als wandschilder kwamen tot stand in het jaar 1933 in het sanatorium „Berg en Bosch" te Bilthoven. Dit werk dat zich over alle pavil joens van dit sanatorium uitstrekt, en dat hij nog onlangs in de nieuwe uit breidingen voortzette, werd voor ver scheidene architecten aanleiding om hem als wandschilder hun opdrach ten toe te vertrouwen. Als de voornaamste dezer werken kunnen genoemd worden zijn schilde ringen in de nieuwe R.K. huishoud school te Den Haag, de technische school te Leiden, het pensionaat O. L. Vrouw ter Eem te Amersfoort, het moederhuis van de S. Reinilda Stichting te Bloemeradaal en de Ma riakapel van de Sint Vituskerk te Hilversum; de Kruiswegstaties in ver schillende kerken, o.a. in Velsen- Driehuis, Leiden (Leonarduskerk) en andere. Voor het nieuwe raadhuis te Leiden maakte hij twee wandmozaïeken. In memoriam Lode Sengers behoorde tot die bi- zondere figuren, die zich een wereld tot vriend kunnen maken. Vrienden heeft wel iedereen; maar hij verstond de kunst om eenieder, met wie hij in zijn leven in aanra king kwam. tot vriend te worden. Door zijn grote eenvoud en oprecht heid en ook door die typische be scheidenheid, waarmede hij zijn werk toonde en voordroeg. Hij had zelf géén bijzondere dunk over zijn werk, en dat is in onze tijd een deugd, door weinigen beoefend; nu men van elk werkstuk graag een blikvanger maakt, op het vermeende eigen ta lent gericht. Dit was hem geheel en al vreemd. Het is nu ongeveer 25 jaren gele den, dat wij bij de bouw van het sanatorium „Berg en Bosch" te Bilt hoven, (een instelling van de R.K. Ar beidersbeweging), voor het eerst op een meer uitgebreide schaal met Lode Sengers gingen samenwerken. Bij de officiële ingebruikneming van dat sa natorium werd een klein boekje sa mengesteld, waaraan door verschil lende vakmensen werd meegewerkt. Cornelis Veth beschreef de aange- brachte versieringen in beeldhouw- en schilderwerk, en in deze bijdrage j lees ik: j „Die gangen worden verder op zeer oorspronkelijke en geslaagde wijze opgevrolijkt door naïeve, schetsmatige schilderingen van Lo dewijk Sengers, die er uit zien, als of ze spontaan-weg, in een speelse bui, op de muren getekend waren. Ze zijn telkens toepasselijk op de afdeling waarin zé gevonden wor den, voor mannen, vrouwen of kin deren. In de laatste heerst een olij ke fantasie, met vrolijke kleurtjes zijn de taferelen uit het kinder leven geschetst; spelen ook groep jes dieren, zoals een egel en een raaf. In de vrouwenafdeling ziet men een moeder die brood snijdt voor het gezin, enz. Het karakter van die schilderingen op de lichte muren geeft zo 'oed aan de geest, die hier in de versieringen heersen wil: niets gezochts, niets dat als overbodige luxe aandoet, maar voortgekomen uit de lust, zich wel gemoed te uiten en anderen ge noegen te verschaffen". Ik meen dat hier, door een van onze bekendste schrijvers over de beelden de kunsten een oordeel over dit werk werd uitgesproken, dat typerend is; „zich welgemoed te uiten en anderen genoegen te verschaffen". Als men de schilder zelf gevraagd zou hebben: ,is dit dan kunst met een grote K, dan zou hij eventjes ge lachen hébben en misschien wel ge- zeg: „daar houd ik veel van", en daarmede meteen het gesprek op een ander plan hebben gebracht. Zo zijn werk was, zo was ook zijn leven. Blij aanvaardend wat het le ven hem bracht, óók wanneer het ziekten en moeilijkheden waren, en met het simpele woord anderen een genoegen doen. In 1949 werd de gelegenheid gege ven, om de kapel van de Sint Vitus kerk in Hilversum bruikbaar te ma ken en te versieren. Ook daaraan werkten verschillende kunstenaars mede. Omdat Lode Sengers toen een ziekte moest uitkuren, werden de wandschilderingen voorlopig uitge steld. De schetsen daarvoor had hij reeds gemaakt en het was een ver heugenis, dat hy die enkele jaren daarna heeft kunnen verwerkelijken. De grote schildering van Maria's hemelvaart, een uit de droom dei- realiteit ontwakende figuur, omge ven van engelen die als haars gelij ken zijn, is een aan weinigen bekend, maar bijzonder werkstuk geworden! en dat óók voor de eenvoudigen van geest verstaanbaar is. Onberoerd ge bleven voor de uitwassen van het modernisme, gaf hij hier een beeld van zijn innige verering voor dit hoge gebeuren op een wijze, die de beschouwer tot deelgenoot van die verering maakt. Deze schildering eenmaal gezien, wordt U tot een blijvende herinne ring. Technisch zijn deze schilderin gen, in bouwkundig opzicht, zo goed, omdat ze de muur respecteren, zelfs als omsluitend element van de ruimte verduidelijking. Veel moderne wandschilderingen negeren de muur, en vertonen daar mede een gebrek aan het juiste be grip voor de plaats die de beeldende Kunsten tegenover elkaar behoren in te nemen. In het „losse" schilderij met figu- rale of landschappelijke voorstellin gen, heeft Sengers dit juiste begrip voor de schilderkunst, als sierend element voor de architectuur, even zeer doorgevoerd. En het is daarom ook te begrijpen dat de meeste op drachten die hem verleend werden, in direct verband met de bouwkunst stonden. In het Leidse raadhuis heeft hij twee allegorische voorstellingen aan gebracht in marmer-mozaiek, welke techniek, door hem toen voor de eerste maal op die schaal toegepast, hij aanstonds volkomen bleek te beheersen. Het toegepaste materiaal van de brokjes marmer, beperkte hem uiteraard in de keuze van zijn kleuren, waarbij hij echter in de goede zin „van de nood een deugd" wist te maken. Aan een werk van hem wil ik hier nog herinneren: aan de litho die hij in 1939 gemaakt heeft voor een affiche voor het Nederlandse Roode Kruis, ten dienste van de bloedtrans fusiedienst, uitgevoerd in drie kleu ren: zwart, blauw en rood. Het is een voorstelling van het bekende christelijke symbool van de pelikaan die zijn jongen voedt met het eigen bloed. Maar de manier waarop hfj dit symbool toepaste was geheel eigen, fris en klaar van taal; uitnemend ge schikt voor de oproep die het Neder landse Roode Kruis in dat jaar tot het volk richtte. In verschillende vaktijdschriften is het ontwerp voor dit affiche toen als voorbeeld gesteld, tegenover veel platen die alleen maar luidruchtig zijn en daarom spoedig vergeten worden. Ik zie dit ontwerp als een symbool van h$t eigen leven en werken van deze schilder, dat in eenvoudige en klare taal een openbaren was van zijn diep christelijke geest. C. M. VAN MOORSEL Pz. IN DE LEIDSE Casino. De Italiaanse filmin dustrie heeft de laatste jaren een aantal films de wereld ingezonden, waarin zij haar vroegere filmische verdiensten in de schaduw stelde door het lanceren van enkele schoon heden, die in voor dames ongemak kelijke rollen de aandacht opslokten. Een van deze dames is Gina Lollo- brigida of iets dergelijks, die maar even in een film behoeft mee te lo pen om de maker een kassucces te verzekeren. De film „Brood, Liefde en fantasie" maakt een gunstige uit zondering op deze regel. Gina is vrij wel de hele film aan het woord, doch weet met een talentvolle .speler als Victorio de Sica aan haar zijde de indruk te geven dat zij weet wat er van een actrice vereist wordt. Het gegeven van de film is bijzonder aardig en wordt op hartveroverende wijze opgediend. Toegang boven 14 jaar. Lido. In „de Witte Non" krijgen we de levensgeschiedenis te zien van een man, graaf Guido Carani, wiens liefde-leven van begin tot einde één tragisch verhaal is. Het begint met het verongelukken van zijn zoontje Bruno, een kind van hem en zijn ge wezen geliefde Louisa. Deze ging toen Bruno met een ander trouwde in het klooster, maar Bruno kan haar niet vergeten. Intussen besluiten Guido en zijn vrouw uit elkaar te gaan, doch op voorwaarde, dat zij haar dochtertje Anna bij haar mag houden. Dit kan hij evenwel niet toe. staan, doch als hij van huis is, neemt zij met haar dochtertje de vlucht per motorboot. Op het meer werden zij door een storm overvallen en beiden komen om. Later ontmoet Bruno een vrouw, die veel op zijn Louisa gelijkt en hij vangt met haar een relatie aan, die haar tragische ontknoping vindt in de gevangenis. Het is een sterk gespeelde film met begrijpelijk tragische inslag, alleen voor mensen van rijpe ervaring. Luxor. De grote trekpleister van „Mambo" is de bekende Ita liaanse ster Silvana Mangana, die de rol vertolkt van een arm verkoop stertje met grote dromen. Dit meisje behoort niet tot de miljoenen, die blijven dromen tot de tijd van schei den uit deze wereld gekomen is. Zij wordt een beroemde danseres, die genoeg krijgt van de roem, 'n poosje lief en leed tracht te delen met een jeugdvriendje, welke een oplichter blijkt te zijn en tenslotte nog een poosje de vrouw is. van een graaf, die zijn dagen aan het tellen is. Alles bijeen een leven met de nodige pro blemen. Helaas valt 't de bioscoop-' bezoeker moeilijk deze problemen aan te voelen. Ze zijn opgeschroefd en missen zelfs een tintje van le vensechtheid. Zelfs met Silvana is het een vervelende bezigheid om an derhalf uur te wroeten in de zon derlinge roerselen, welke in de ziel van het verkoopstertje op een sud- derpitje staan. Voor volwassenen. Trianon. „De jacht op het groene vuur" is een sterke speelfilm, die niet alleen aantrekkelijk is om het kleurrijke verhaal van het zoeken naar smaragden in het binnenland van Columbia in Zuid-Amerika, maar ook om het feit, dat Grace Kelly, de sprookjesprinses van Mo naco, er een hoofdrol in speelt. Het verhaal vertelt van een avonturier, die in het Andesgebergte een sinds de tijd der Conquistadores verloren mijn ontdekt, waarin smaragd moet worden gevonden. De smaragden worden hem niet cadeau gegeven, want hij moet er voor vechten tegen inheemse bandieten, tegen de verra derlijkheid van het gesteente en zelfs tegen de liefde. Hier komt Grace Kelly op de proppen en met die liefde komt het dan ook wel in orde, maar met de mijn loopt het slecht af. Eén van de grote verdien sten van deze film lijkt ons de wijze, waarop de makers gebruik hebben gemaakt van de kleurenpracht, waartoe het berglandschap van Co lumbia hun de gelegenheid gaf. De natuurtaferelen zijn groots en op windend de schietpartijen. Toegang boven 14 jaar. Rex komt deze week aan bod met „Aasgieren van Texas", een avontu renfilm, welke zich afspeelt aan de grens van Mexico in de tijd, dat kei zer Maximiliaan zijn ongelukkige loopbaan zal gaan aanvangen. In dat heetbloedige landje ontspruiten. Mensen in Nood Alhoewel we begin deze week te gelijk met het afbreken van de vorst, ons rubriekje „Mensen in Nood" hebben afgesloten, vernamen we van vele verenigingsmensen St. Elisa beth, St. Vincentius en Stille Armen dat dikwijls eerst na de vorst ge bleken is, hoe groot de nood in ver schillende gezinnen is geweest. Er z;jn tientallen gevallen vooral on der de stille armen die, door de nood gedreven, ver boven hun draag kracht kolen gekocht hebben en nu voor onoverkomelijke moeilijkheden zijn komen te staan; de eerste levens behoeften moeten hier dikwijls ont breken om de rekeningen te kunnen betalen. Allen, die met het vertrek van de vorst, slechts de herinnering aan een barre tijd hebben overgehouden, m-- gen hierin een aanleiding zien om ook deze moeilijkheden te helpen dragen. Deze week kwam nog binnen: Stille Armen: N.Nf 25.- J. d. J. Hazerswoude 5, N.N„i,_ Elis.ver. Petrus-par1.— massa's intriges, die aanleiding geven tot knetterende ontladingen, voldo'en- de om de toeschouwers in spanr'ng te brengen, hoe dat alles zal aflo pen. Toegang boven 14 jaar.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1956 | | pagina 2