Bond zonder Naam heeft de oorlog aan de honger verklaard HEILIGE KOE leeft oppermachtig tussen de eerbiedwaardige aap en slang öe weq van chRistus tiaar zijn kRuis ZATERDAG 3 MAART 1956 DE LEIDSE COURANT VIERDE BLAD PAGINA 2 ZO LEEFT MEN IN HET OOSTEN Geen koopwaar, maar kopers zonder getd QM MAAR DIRECT met de deur in huis te vallen: Het is een waarheid als een koe, dat dit dier nu juist niet uitblinkt door enige begaafdheid en op een vergelijkend examen niet de minste kans zou maken hersen- prestaties te verrichten tot het verkrijgen van tien punten met een griffel. Maar juist dit feit vormt haar grootste verdienste, zodat op haar volkomen van toepassing is het Engelse spreekwoord: „Ignorance is bliss" „onwe tendheid is soms een ware zegen". Toch is de koe internationaal en over de gehele wereld verspreid, kent slechts één taak die zij vertolkt door de klank: Boeh, dat_ mogelijk betekent: How do you do? hoe gaat het? Ook de schoonheid, die zij aan het Hollandse landschap verleent, werd typerend uitgebeeld door onze dichter Poot, die de bezitter van een veestapel geluk kig prees en uitriep: „Hoe genoeglijk rolt het leven eens gerusten landmens voort!" De grazige weiden vol koebeesten hebben altijd schilders geïnspi reerd om deze onvolprezen landschappen op het doek te vereeuwigen. Ons dagelijks voedsel, kleding, schoeisel, huishoudartikelen, zelfs de geneeskunde spreken boekdelen oveT haar veelzijdig nut. In India wordt de koemest nog voor een heel bijzonder doel gebezigd. Deze wordt gemengd met zemelen en levert het bouwmateriaal, waarvoor bij ons cement wordt ge bruikt. De wanden der Indische huizen worden er mee gepleisterd, terwijl ook de vloeroppervlakte er mee wordt bestreken. De felle zónnehitte doet deze specie snel drogen en men verkrijgt dan een harde, grauwe vloer of wandbekleding, die alles hermetisch afsluit. De Indische smid en wagen maker bezigt de koemest als brandstof, waardoor een enorme hitte wordt verkregen, die vooral nodig is om het zware ijzerwerk rondom de wielen te vormen en stevig om het houten wiel te klemmen. De koemelk mag wel worden genuttigd, ofschoon men slechts zelden een koe melkt, want melk dient hoofdzakelijk voor de voeding der kalveren. waaruit een venijnig beweeglijk ton getje trilt, een op en neer gaand dans. rhythme uit op de muziek van een soort kleine doedelzakfluit, die door een Indiër wordt bespeeld. Men kan dit slangentoneeltje in alle haven steden langs de Indische Oceaan waarnemen tot zelfs in Singapore en verdere steden van de O. I. Archipel. Toch blijven de koe en de tempel stier zich verheugen in een hogere waardering, niet in het minst om het onmisbare nut van dit zich geheel wegschenkende dier. Geen wonder dan ook. dat de Indiër, waar hij zich ook mag bevinden, spreekt over koe tjes en kalfjes. 30.000 SLACHTOFFERS. Het mengelmoes van afgoden en godsdienstige dromerijen, die door de eeuwenoude fantasie der Oosterse wereld een wirwar van onbegrijpe lijke denkbeelden heeft geschapen, geeft aanleiding tot opvallende tafe relen. De wankele menselijke geest, zonder goddelijke openbaring, over gelaten aan zichzelf, stort daar in de donkerste afgronden van dwaling. Zo is de primitieve bosbewoner in zijn hulpeloosheid verstrikt in het overgeleverde wanbegrip om het snellen van mensenhoofden te hou den voor de hoogste deugd en groot ste rijkdom. Deze drift is hem onuit roeibaar vastgeroest in zijn diepste natuur. En zo klemt de Hindoe, ondanks zijn eeuwenlange beschaving, zich nog steeds krampachtig vast aan de dwaze overleveringen zijner voorva deren. Zo ontstaat in India als overal ter wereld een wanorde, tegenspraak en ontreddering. De „heilige", doch gevaarlijke slang vermenigvuldigt ziph zonder enige tegenstand, zodat men bijna dagelijks wordt opge schrikt in de huiskamers, slaapver trekken of op publieke wegen. Doods, oorzaak door slangenbeet vormt in India een opvallend aantal slachtof fers van 30.000 per jaar. Terwijl de „heilige" ossen met de zwaarbeladen karren voortzwoegen, vlijen hun wel gedane stamgenoten zich achteloos neer om behagelijk in een „dolce far niente" de drukke verkeerswegen te versperren. En de „heilige" apen ver slinden of vernielen het rijpe koren en legeren zich knus in de graan schoven, die totaal waardeloos wor den gemaakt. En verwonder u niet. wanneer in de spoorwegcoupé plot seling een ruige arm door het raam pje steekt en uw biscuit of boterham ongevraagd wegkaapt! Want „heili gen" doen soms vreemde dingen! TOENG SÏENG FOE. Geen akkoord over Ionen Werkgevers stellen uitkering ineens op 3 procent In de gistermiddag gehouden ver gadering van het bestuur van de Stichting van de Arbeid is geen over eenstemming bereikt over de te ne men loonmaatregelen. De besturen der drie vakcentrales, het NW, de KAB en het CNV, deelden gister avond mede, dat zij de thans ontsta- Geen Sterrit, geen Dienstmaanden, maar Vanaf maandag a.s. gedecoreerd roggebrood „TEIÏPELSTIER". India is feitelijk het land van de koe, ofschoon haar geslacht in aller lei variaties leeft onder de namen van Bison, Yak, Buffalo, enz. Ds we reldgeschiedenis maakt steeds mel ding van dit dier. Egypte kende in zijn glorietijdperk een koe, die Apis werd genoemd en als een volksgod heid werd vereerd, omdat een zekere aigod Osiris zijn intrek in haar had genomen. En wie kent niet het gou den kalf uit de woestijn? Maar spreken we liever over échte koeien in onze eigen tijd. Het Mo hammedaanse deel van het volk dat slechts een kleine 100 millioen zielen telt, eet rundvlees en gebruikt de koe zoals wij. Maar voor de 300 millioen Hindoes is dat alles „taboe" d.w.z. verboden. Voor hen geldt de eigen lijke koe en haar gehele familie als een heilig dier, dat nooit mag wor den geslacht of gegeten. Feitelijk dient voor hen de koe alleen om kal veren te fokken. Bij de dood van een Brahmaan, dat is iemand, die be hoort tot een hoge stand onder de Hindoes, wordt somtijds een stier kalf plechtig in de tempel onder groot ceremonieel uitverkoren tot woonplaats van de ziel van de over ledene. Na de plechtigheid is dan de sfier tot Tempelstier" gepromo veerd en geniet een staat van nog hogere heiligheid dan de andere le den der koefamilie. LUILEKKERLAND. Hij wordt dagelijks rijkelijk ge voederd, evenals alle andere rasge noten, maar mag ook vrij rondlopen langs huizen en winkels. Men kan overal deze hogere heilige stieren zien lopen, in Bombay, Calcutta of langs de kleinere dorpen van het platteland en wee de arme winke lier, die zjjn graan of meel niet tij dig wegneemt! De heilige stier ver slindt alles, totdat hjj geheel is ver zadigd. De familie koe en de uitver koren tempelstieren voelen zich dus steeds in een aards paradijs en to nen merkbare tekenen van welvaart en voldoening. Hier heerst de koe over het mensdom en zou onze dich ter Poot zijn versregels hebben ge wijzigd in: „Hoe genoeglijk rolt het leven van een heilig koebeest voort!" LAGERE GODJES. Met enige mindere graad van hei ligheid volgt de Aap en de Slang. Voor Westerse begrippen klinkt het ongelofelijk en komisch, dat een aap tot een staat van heiligheid wordt verheven en dat nog wel door een volk van enige duizenden jaren be schaving. In kleine kolonies wonen deze „aapheiligen" bijeen, vooral, waar wat geboomte ïs en liefst ook nabij een bewoonde plaats. Daar brengen zij ^iun dagen door met al lerlei grimassen en kattekwaad, slagzin van de anti-hongercampagne, die pater W. Loop van de Bond Zonder Naam maandag in beweging zet en die voorrang heeft gekregen boven de „Sterrit" en de buizend dienstmaandendivisie", welke acties dit jaar geen doorgang zullen vinden, omdat alle energie, gehuisvest in het hoofdkwartier van de Bond Zonder Naam aan de Spruitenbosstraat te Haarlem, moet worden aangewend voor de nieuwe actie: de anti-honger campagne. Het grootste deel van de mensheid een en een kwart miljard mensen lijdt honger en gebrek. Het is de verschrikkelijke werkelijkheid, waarmee pater Loop na een studie van zes maanden kennis heeft gemaakt. Deze realiteit heeft hem gegrepen, hem geobsedeerd en hem uiteindelijk waardoor de arme dorpsbewoners vaak worden gedupeerd. Want ook de aap is onschendbaar en de Hindoe mag hoogstens de troep schrik aan jagen, maar nooit met geweld. GEDRESSEERD GOD JE. Tenslotte wordt ook aan de slang een zekere staat van heiligheid toe gekend, ofschoon men soms toch wel de euvele moed kan opbrengen om een gevaarlijk exemplaar te dodem De Cobra of Brilslang wordt dikwijls afgericht en voert dan met de kop, De toebereidselen tot deze campagne zijn achter de rug en maandag 5 maart zal in Nederland de klaroen geheven worden. Dan zal overal in de brood winkels van ons goede vaderland roggebrood verkrijgbaar zijn, dat vijftien centen dnurder is, omdat het gedecoreerd is met het zegel van de anti- hongercampagne. gevonden in de rede, die koningin Juliana op 18 juni van het afgelopen jaar in Leiden heeft gehouden. Daar in heeft zij haar grote bezorgdheid geuit over het hongerprobleem in de wereld. „Nu reeds is bijna tweederde van de wereldbevolking onvoldoende ge- Op iedere 100 mensen lijden er 52 honger! Pater Loop, wie het organiseren van grote acties in het bloed zit, heeft het idee van de anti-hongercampagne Die Simon van Cyrene was een bevoorrechte man. Hij mocht, ofschoon gedwongen, het kruis dragen van de Zoon van God. „Draagt elkan ders lasten", schrijft de Apostel. Helpt elkander het kruis dragen. Dan draagt ook gij mee aan het kruis van Christus. „Wat gij de minste der mijnen doet, doet gij voor Mij. Helpt elkander door de moeilijkheden van het leven met uw goede raad, uw troost, uw steun. Wie een ander helpt> mag ook verwachten ge holpen te worden. VI. Wat moet die liefdedienst van Veronica goed gedaan hebben aan het hart van de GoddeUjke Kruisdrager. Waaraan een man niet denkt en wat een man vaak niet durft, zal de liefde van de vrouw zonder menselijk opzicht bemerken en bewerken. Elke Christin kan een Veronica zijn. Hoeveel tranen zouden er gedroogd en hoeveel verdriet verzacht worden, als er onder de Christenen vele Veronica's souden zijn. voed en het verschil tussen rijke en arme streken wordt steeds gToter", aldus de koningin. Deze koninklijke woordert hebben sterk tot de verbeelding van pater Loop gesproken, zo sterk zelfs, dat hij zich intensief met dit probleem is gaan bezighouden. Hij kwam tot de slotsom, dat slechts zeventien men sen van de honderd goed gevoed zijn. Schrikwekkende cijfers. Twee en vijftig procent van de wereldbevolking moet in leven zien te blijven met minder dan 2200 calo rieën per dag. Deze mensen leven in de zogenaamde hongergebieden van Honduras, India, China, Japan, Indo nesië en Algerië. In deze streken wij hebben er slechts zes genoemd van de een en twintig ontbreekt het eerste en het laatste en het meest primitieve, dat de mens nodig heeft om te leven. Hun aantal wordt ge raamd op 1.276.005.000. Twaalf procent van de wereldbe volking is licht tot zwaar ondervoed. De Zuidamerikaanse landen Spanje, Portugal, Italië, Griekenland, ver schillende delen van Afrika en nog tal van andere landen herbergert sa men 293.322.000 mensen, die wel, maar niet genoeg te eten hebben. Daar is dus gebrek. Van 470.265.000 mensen zijn geen (voedings) gege vens bekend. Niet praten: Doen! Dit is een realiteit, die zich van de wereld heeft meester gemaakt. In het blad van de Bond Zonder Naam schrijft pater Loop ergens „De hon- gertoestand, waarin een en een kwart miljard mensen leven of lie ver sterven is het grootste schandaal dat zich op deze wereld voordoet. Wij zijn ijverig bezig met de studie van de wereldsituatie: grote gebouwen, af gevaardigden met staven van deskun. digen en geleerden, conferenties. Zwaarwichtig wordt geijverd om het wereldgebeuren te verklaren en te leiden. Maar hoe moeten wij dit ern stig blijven opnemen als de allerpri- mitiefste werkelijkheid, die van de honger in de wereld, niet ernstig wordt aangepakt? Wat baat het ons alsmaar te blijven jammeren over het tekortschieten der volkerenleiders. Laat ons zelf doen wat wij kun nen!" Deel uw brood. Op die laatste hartekreet nu is de gehele actie van pater Loop geba seerd. Hij is ervan overtuigd bij iedere mens een beetje goedheid en een sprankeitje liefde te vinden, als het gaat om hulp aan de hongerende medemens. „Wij moeten ermee be ginnen, ook al lijkt het een onmoge lijke taak, wij moeten helpen". Maar hoe? Door een pakje roggebrood te kopen. Een simpel antwoord. Het klinkt een beetje oneerbiedig, mis schien een beetje dom: een pakje roggebrood kopen. En toch. Pater Loop heeft de afgelopen weken ellen lange besprekingen gevoerd met des kundigen. Het resultaat van dit be sprekingen is geweest, dat de organi saties van de roggebroodbakkers pak- fes roggebrood in de handel zullen brengen, waaraan een zegel van vijf tien centen voor de anti-hongercam pagne is gehecht „Dit is het brood, dat wij willen delen met al degenen, die honger lijden", aldus pater Loop. Pas een begin. Omdat de actie voorlopig aan geen tijd is gebonden zal steeds weer een ne situatie dermate ernstig achten, dat zij zich daarover eerst in eigen kring wensen te beraden alvorens nadere mededelingen te doen. De in de Stichting van de AFbeid samenwerkende centrale werkgevers organisaties gaven een communiqué uit, waaruit blijkt dat deze organisa ties, die aanvankelijk bereid waren tot een uitkering ineens over 1955 van twee procent, deze thans op drie procent willen stellen. Verder bleken de werkgeversorga nisaties bereid tot een bedrijfstaks- gewijze differentiatie met maximaal drie procent. Zij blijken echter on- overkomenlijke bezwaren te koeste ren tegen een optrekken van de richt lijn voor de lonen met drie procent, zoals de werknemersvertegenwoor digers hadder voorgesteld. De vertegenwoordigers van de landbouw achten de voorgestelde dif ferentiatiemogelijkheid te ruim. De werkgeversorganisaties menen dat deze voorstellen op ruime wijze beantwoorden aan de cijfermatige conclusieé waarover in het stichtings bestuur overeenstemming bestond. De werknemersvertegenwoordigers zagen in deze conclusie geen aanlei ding in hun aanvankelijke voorstel len wijziging te brengen. Bovenstaande gang van zaken leid de er toe dat geen overeenstemming werd verkregen, aldus het communi qué van de werkgeversorganisaties. Nationale naamdag Jansens zoeken „eerherstel" De tweeduizend Nederlanders, die naar verwacthing op zaterdag 16 juni in het openluchttheater van 't Twent se plaatsje Hertme bij Almelo bijeen komen, zullen helemaal geen moeite hebben met het onthouden van el- kaars naam. Ze heten nJ. allemaal Jansen, Janssen, Janse, of Jansens. „Nationale Naamdag" heet dit fes tijn dat door de Stichting Twenfee Openluchtspelen wordt georganiseerd De nationale naamdag zal ieder jaar worden gehouden, stellen de or ganisatoren zich voor. Dit jaar voor het eerst en wel voor de naam Jan sen. Volgende jaren voor andere veel voorkomende namen; zoals De Boer, Smit en De Vries. Als men geen Jansen heet, wordt men op 16 Juni in Hermte natuurlijk strikt geweerd. Vandaar dan ook dat niet alleen de bezoekers, maar ook de musici, de conferenciers, de koks en de obers en zelfs de leveranciers Jan sen heten. Hengelo's oud-burgemees ter, mr. G. Jansen, spreekt het wel komstwoord. Slechts in het open luchtspel, dat wardt opgevoerd wordt uiteraard nergens de naam Jansen genoemd. Waarom met Jansen begonnen wordt Het is niet de meest voorkomende naam in Nederland. De Jansens ko men pas op de zesde plaats. Men be gint met Jansen, omdat de dragers van die naam het 't meest te verdu ren hebben in mompjes en radiopro gramma's. „Eerherstel voor de Jan sens" zeggen de organisatoren. KLUIZENAAR VAN BEETSE OVERLEDEN De heer Herman Jansen te Sellin- gerbeetse die nationale bekendheid kreeg als „de kluizenaar van Beetse", is in zijn bouwvallige hut midden in de bossen van Sellingen (Gr.) overleden. Op middelbare leeftijd trok Jansen zich in een houten hut te Sellinger- beets terug, nadat hij, volgens zijn zeggen, bij een financiële familie aangelegenheid was bedrogen. Sindsdien leefde hij volkomen in afzondering, hij wilde het liefst geen mens ontmoeten, 's Nachts zwierf hij door de bossen rond Sellingen. Het gemeentebestuur van Sellingen heeft dikwijls pogingen in het werk ge steld hem naar een beter onderko men over te brengen, maar Jansen wilde daarvan niets weten. Op kosten van de gemeente werd hij van pro viand voorzien, dat hij echter nooit zelf in ontvangst nam. De laatste t\jd was de kluizenaar ziekelijk en men overwoog hem, desnoods met krach tige middelen, te dwingen zijn hut, die al jaren niet meer tegen vorst, regen en wind bestand is, te verla ten. Herman Jansen overleed, voor cat plan kon worden uitgevoerd. nieuw artikel worden gezocht om de gang in de actie te houden. Tot nog toe hebben de bakkers, die enige we ken geleden van pater Loop een cir culaire ontvingen, uitstekend ge reageerd. Enthousiasme was er eerst na het Lichtbaken van vorige week zaterdag. België meldde zich, terwijl ook reacties binnenkwamen uit Frankrijk en Duitsland. „Pater", zo schreef iemand, „ik houd niet van roggebrood, maar hier hebt u hon derd gulden voor uw anti-honger- oempagne". Deze en nog andere blij ken van belangstelling en medeleven geven pater Loop de woorden in de mond, dat de actie een taal spreekt die over de gehele weield kan wor den verstaan. Omtrent de bestemming van het geld zijn thans nog onderhandelingen gaande. Vast staat in ieder geval, dat een internationale en bovengods- dienstige organisatie zich met de dis tributie van de levensmiddelen zal gaan bezig houden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1956 | | pagina 12