Vrijwillige verstervingen zullen ook moeilijkheden des levens verlichten Regering wacht eerst advies van S.E.R. af Vastenbrief van de Nederlandse Bisschoppen 1 WESTEN VERZNIGE ZICH OP VELERLEI TERREIN Snorrende verkeer sbeveili ging Koning Carnaval in Oeteldonk Ontslagen ambtenaren voor de raad van beroep DINSDAG 14 FEBRUARI 1956 DE LEIDSE COURANT TWEEDE BLAD - PAGINA 1 (Vervolg van gisteren). Daerom heeft voor de christen ook al datgene waarde, wat hem tot deze noodzakelijke verloochening in staat stelt en hen de geest van zelf-verloochening omwille van Christus bijbrengt. Daartoe behoort ook de zelfgekozen versterving; het vrijwillig prijsgeven van aardise dingen, al zijn zij in zich goed, en het vrij willig op zich nemen van lasten, waartoe men op zich niet gehouden is; en wel om wille van Christus: om meer los te komen van de oude mens in ons en nauwer met Christus verbonden te zijn. Vanaf het begin van de Kerk heeft de overtuiging bestaan, dat zonder een zekere vrijwillge versterving en onthechting de chris ten niet in staat zal zijn tot strikt verplichte verloo chening van de oude mens en tot aanvaarding van het door God overgezonden lijden. Wanneer wij de zelfbeheersing en de zelfverloochening willen bezit ten, die nodig zijn om de zonde te vermijden en om het lijden uit Gods hand met overgave te aanvaarden, dan zullen wij moeten leren om door vrijwillige zelf beheersing en zelfverloochening ons daartoe sterk te maken. Degenen die aan een echte wedstrijd willen deelnemen zo zegt de H. Paulus oefenen zich eerst in andere kleine schijngevechten; zij onthouden zich van alles om zich sterk te maken en zeker te zijn van de overwinning. Zo moet ook de christenmens in de wedloop van dit aardse leven zich oefenen en stark maken, door vrijwillig prijsgeven van de aardse dingen en door zelfbeheersing en versterving in zaken die in zich niet ongeoorloofd zijn. BESCHUTTING TEGEN LEVENSANGST Welnu, Dierbare Gelovigen, dat is juist de bedoeling van het vasten en van de onthouding. De christen doet dat niet, omdat eten of drinken verkeerd zou zijn, maar om zich niet al te zeer te binden aan de dingen van deze wereld, om zich een geest eigen te maken die hem bereid doet zijn tot de verplichte zelfverlooche ning, en om in zichzelf meer ruimte te scheppen voor de liefde tot God. Natuurlijk zijn vasten en onthouding van vlees piet de enige vormen van versterving; en het spreekt ook van zelf, dat een christen zich niet tot deze vormen beperken kan, zeker niet wanneer zij voor hem eigenlijk geen echte verstervingen meer zouden zijn. Maar zij z\jn toch zó belangrijk, dat Christus zelf er ons het voorbeeld van heeft willen geven, door vóór zijn openbaar optreden veertig dagen en veertig nach ten te vasten. Ook de Apostelen hebben het vasten toegepast en zo is deze praktijk op de oude Ketk over gegaan. Toen de Kerk overging tot het opstellen van een vastenwet, was dat niet'zo maar een oplegging van boven af, maar het nader omschrijven en regelen van een algemeen erkende verplichting. En wanneer Wij, uw Bisschoppen, U thans deze kerkelijke wet geving in een vernieuwde en verzachtende vorm voor houden, dan is dat om U daardoor te blijven wijzen op de plicht van elke christen tot het dagen van het opgelegde kruis, tot verloochening van de oude mens en tot onthechting aan de dingen van deze wereld. Wij willen in deze moeilijke tijd Uw lasten "verlichten, maar tegelijkertijd U de weg blijven wijzen naar de echte christelijke levenshouding: zich vaster hechten aan Christus, Odoor zich meer los te maken van de dingen van deze wereld.. Hoe meer de christen deze levenshouding bezit, des te beter zal hij ook bestand zijn tegen de lasten en het lijden van het leven; des te minder zal hu vatbaar zijn voor onzekerheid, voor onrust en voor levensangst. GEDULDIGE KRUISDRAGING Er is nóg een andere reden, die de vrijwillige verster ving en indifect dus ook de kerkelijke vastenwet rechtvaardigt, en dat is het feit van de zonde in ons leven. Alleen wie zichzelf bedreigt, kan ontkennen, dat wü in meerdere of mindere mate tegenover God tekort schieten. En al weten wij in onze tijd meer rekening te houden met allerlei factoren die de subjectieve schuld verminderen of wegnemen, toch blijft er in alle tijden voor alle christenen reden om te bidden, zoals Christus ons heeft geleerd: Heer, vergee'f ons onze schuld. Welnu, elke tekortkoming tegenover God en met name de zonde in de volle zin van het woord, de doodzonde, bestaat hierin, dat men God te weinig en zichzelf te veel geeft. Wie daar werkelijk berouw over heeft en wie God inderdaad als zijn Vader wil liefheb ben, zal er dan ook behoefte aan gevoelen, deze tekort komingen van zichzelf en van anderen goed te maken: door het kruis dat ons wordt opgelegd geduldig te dragen, door de oude mens in ons voortaan meer te verloochenen, maar ook door vrijwillige versterving, door aan God meer en aan zichzelf minder te geven dan strikte plicht is. En zo bedoelt de Kerk ook het vasten als een vrijwillige boete van heel de Kerk voor alles wat wjj allen misdoen. EIGEN INITIATIEF Dierbare Gelovigen, wij beginnen deze week de heilige vastentijd, de tijd van voorbereiding op de vie ring van het mysterie van onze verlossing döor de dood en de opstanding van onze Heer Jezus Christus. Door Zijn lijden en Zün dood is Hij ons voorgegaan in de onthechting, in het sterven aan de oude mens, in het boeten; door Zün opstanding is Hü voor ons de bron geworden van een nieuw leven. Wilt U dan in deze tüd bü Zün onthechting, Zün versterving en Zün boete aansluiten, opdat wü allen overvloediger mogen delen in dat nieuwe leven. Wilt in deze tijd leven in de geest van zelfverloochening, versterving en boete. Laat ieder van U voor eigen geweten nagaan, of hij ook in dit opzicht werkelijk als christen leeft, hoe hü deze vastentüd zal kunnen maken tot een werkelijke voorbereiding op het feest van onze verlossing. Uw Bisschoppen hebben in de nieuwe vastenwet een minimum aan boete en versterving vastgehouden. Laat ieder voor zich zelf uitmaken wat hij daarenboven nog kan doen, om zidh meer los te maken van de din gen dezer wereld, en om boete te doen voor de zonde in zijn eigen leven en dat van anderen. Iedere dag legt ons de plicht op om te strijden tegen de zonde en geeft weer mogelijkheid om de moeilü'kheden en zorgen van het leven in de geest van boete en versterving met geduld te dragen. En iedere dag ook biedt gelegenheid 'om vrijwillig zich te versterven in spÜ6 en drank, in ontspanning, in het genieten van de dingen van deze wereld. En de ondergrond van alles zü de liefde. „Wie Mij liefheeft, onderhoudt rpün woord", heeft Christus ons geleerd; „en wie "Mü niet liefheeft, onderhoudt Afijn woorden niet" (Jo. 14.23.2"). En het is diezelfde liefde, die ons zal leren om ons te versterven en om boete te doen, om aldus in deze vastentüd weer dichter te komen bij de voor ons gestorven en verrezen Zalig maker. (Advertentie) Conflict in Stichting van de Arbeid PRINS BERNHARD IN REDE TE PARIJS: Prins Bernhard heeft gisteren een pleidooi gehouden voor een effectie ver samenwerking tussen de wester se landen, in een rede, die hij te Pa rijs hield voor de „Men's Club of the American Cathedral". De American Cathedral is een van de grote pro testantse kerken van Parijs. Naast de militaire samenwerking, die onder geen beding mag worden verslapt, zullen wij nauwer moeten samengaan op andere terreinen. Een van de belangrijkste daarvan is het vreedzaam gebruik van atoomener gie, aldus de Prins. Economische, politieke en culture le integratie van Europa en Am er ka het is een bittere noodzaak. Het is duidelijk, dat een gemeenschap met gemeenschappelijke idealen en gebaseerd op één cultuur absolute vereiste is om deze tijd te kunnen overleven. Prins Bernhard vervolgde: De er varing in vele landen leert, dat de macht van het communisme veelal in zün ideologie ligt, in zün appél aan emotionele krachten. De concl"s:e is, dat wü het communisme moeten te-1 gemoet treden op het terrein van ideeën en idealen. Vervreemding. Na te hebben vastgesteld, dat de westerse culturele en socio logische ontwikkeling geen gelüke tred heeft gehouden met de snelle technische vooruitgang, concludeerde prins Bernhard: De westerse maatschappij loopt tot op zekere hoogte gevaar haar cuUureel richtingsgevoel te ver liezen. Bij de massa is een algemene vervreemding van de traditionele maatschappü ontstaan. „Alleen door. de massa's weer te verzoenen met de maatschappü, kan het westen hopen de inner fyke ver scheurdheid, die zün levenssappen doet wegvloeien en zün eenheid ver hindert, te beëindigen." Daarom zal, aldus prins Bernhard, zonder enige twüfel de verwezenlü- king van de sociale gerechtigheid een van de belangrijkste pijlers van Eu ropese eenwording zijn, want alleen een Euorpa dat in vrede is met z'ch- zelf kan de Sowjettirannie met suc ces weerstaan. Misverstanden. Prins Bernhard constateerde voorts een grote psychologische afstand die Europa van Amerika scheidt. Dit blükt uit de wederzüdse misverstan den. „De westerse wereld zal ver schillen van inzicht geluidloos en snel moeten oplossen om te voorko men, dat haar boodschap aan de we reld verloren gaat in het gerucht der interne meningsverschillen." Prins Bernard besloot zijn rede met de woorden: „Hoe moeilijk en ingewikkeld de voor ons oprijzende problemen ook mogen zün, naarmün mening is er geen reden aan het uit eindelijk succes der westerse wereld te twüfelen, zolang wij verenigd en sterk blijven en zolang wü ons be- wust blüven te behoren tot dezelfde Atlantische gemeenschap." 1 In de vergadering van het kabinet van gistermiddag is over het conflict in de Stichting van de Arbeid gespro ken. De ministers waren het eens met de minister van Sociale Zaken, de heer Sunrhoff, dat de werkgevers- en werknemersorganisaties wel een beetje vlug van stapel zijn gelopen, door reeds voordat het advies van de S.E Jt. over de vraag of er ruimte is voor loonsverhogingen aan de rege ring is uitgebracht, niet alleen met loononderhandelinen te starten maar hierbij zo tegen elkander op te bot sen dat men de regering met de brok ken opscheept. Werkgevers waren erg voorbarig Vooral de werkgevers zün erg voorba rig geweest meldt „TrouwZü hadden hun loonvoorstellen reeds j kant en klaar, terwül de werkne mersorganisaties er eigenlü'k nog met elkaar over moesten spreken, j De vergadering van de Stichting' van de Arbeid werd enige tüd ge- j sohorst om de werknemersvakcen trales gelegenheid te geven hunl voorstellen te fomuleren. Toen de voorstellen van beide kanten op tafel kwamen deelde de woordvoerder van de werkgeversorganisaties, de heer De Graaf, mede dat de voorstel len zo zeer uiteen liepen, dat het maar beter was meteen aan de rege ring een beslissing te vragen. Van 't voeren van onderhandelingen waar toe de Stichting van de Arbeid naar haar funct.e geroepen is, was op deze wijze geen sprake. Toen de heer De Graaf de minister van Sociale Zaken vrijdag op de hoog te stelde van de gang van zaken in de Stichting, kon de minister niet veel anders zeggen dan dat hij hier door verrast was en dat de regering in ieder geval niets zou doen voordat het „ruimte-advie" van de S.EH. zou zijn uitgebracht. De minister raad heeft zich gistermiddag even eens op dit standpunt gesteld. Het is mogelijk dat het S.E.R -ad- vies vandaag of morgen aan het ka-J binet wordt uitgebracht en dat het kabinet deze week nog zün standpunt bepaalt. In ieder geval zal op korte I termün moeten worden beslist of het I advies openbaar zal worden gemaakt. Verwacht wordt, dat de regering zo spoedig mogelü'k beide partijen zal willen horen, voordat zü een beslis sing neemt. Drie vakcentrales waren bijeen. De besturen van de drie vakcentra - len het C N.V., de K.A.B. en het N.V.C. zijn gisteravond in Amster dam bijeen geweest ter bespreking van de situatie op loongebied. Om trent de verder te volgen gedrags lijn bestond tussen de drie besturen volledige overeenstemming. In dit stadium van de bespreking kunnen, aldus het maandagavond verstrekte communiqué, geen verdere mededelingen worden verstrekt. 1 GOEDKOPERE TARWE GEÏMPORTEERD. Een Velsense graanhandelaar had uit Frankrijk 600 ton tarwe geïm porteerd tegen een prüs, die lager ligt dan de garantieprüs van Neder landse tarwe. Gisteren stond hü voor de Haarlemse rechtbank. Het vonnis luidde een gevangenisstraf van drie maanden waarvan elf weken voor- waardelü'k- De economische politie rechter ontzegde hem het recht in granen te handelen en beval publi catie van het vonnis in vakbladen. KAB-ERS UIT AMSTERDAM EN ROTTERDAM TEGEN ELKAAR! Het carroussel-programma van de KRO van zaterdagavond 10 maart zal ir het teken van „de 400.000" staan. Op het KAB-radio-ganzenbord komen twee KAB-ers uit Amsterdam en Rot terdam tegenover elkaar. Ze zün met büzondere zorg gekozen en aange zien het publiek in de zaal voor de helft uit Amsterdamse en voor de andere helft uit Rotterdamse KAB- propagandisten zal bestaan, belooft dat nog wat! De jury zal extra vereterkt wor den, want het zal er spannen tussen dit viertal! Pierre van Ostale leidt de samenzang. Jan van Ostade speelt een speciaal karakterstukje en voorts zijn er uiteraard de bekende KRO- artisten op deze avond. De Hilver- sumse KAB zorgt nog voor een extra attractie die avond. Er gaan geruch ten, dat er tüdens deze uitzending een hele vreemde bezoeker binnen zal komen. Het verbondsbestuur van de KAB heeft eveneens toegezegd deze avond te zullen bijwonen. PROF. W BRONKHORST, EERVOL ONTSLAGEN ALS HOOGLERAAR. Prof. dr. W. Bronkhorst heeft op zün verzoek met ingang van 16 ja nuari eervol ontslag gekregen als bui tengewoon hoogleraar aan de Rijks universiteit te Utrecht, met danKbe- tiging voor de belangrüke in deze be- trekxing bewezen aiensten. Prof Bronkhorst werd 26 juni 1888 in Ambon geboren. Van 1919 tot 1950 is hü, als medisch specialist in de ziekten der ademhalingswegen, ge neesheer-directeur geweest van het sanatorium Berg en Bosch, een in stelling van de KAB, die eerst in Apeldoorn was gevestigd en later in Bilthoven onder zün leiding groots werd opgebouv/d. In 1948 werd prof. Bronkhorst be noemd tot buitengewoon hoogleraar in de longziekten aan de rüksuniver- siteit te Utrecht. Hü bezette toen de eerste leerstoel in dit medisch vax. De professor is om gezondheidsrede nen op eigen verzoek ontslagen. Hü heeft zich, als longspecialist, in zün lqopbaan een wereldnaam verwor ven. PLOEGBAAS DOOR TREIN OP SLAG GEDOOD. Gisterochtend is de 60-jarige ploeg baas J. G. Seesing aan de buiten- dük te RottterdamZuid door de trein naar Dordrecht, die omstreeks kwart voor zeven van het centraal station was vertrokken, overreden en op slag gedood. De machinist, die met een vaart van ongeveer 100 km. per uur reed, hoorde een tik en bracht de trein bü de Smeetlandsedük tot stil stand. Men liep terug langs de lün en vond het deerlgk verminkte lidhaam van de ploegbaas. Alle chauffeurs in de buurt van de Duitse steden Wuppertal-Remschelra- Solingen zullen tijdens het carnaval worden verrast met kunstsnorren van het model, dat deze politiemannen zo opgewekt dragen. De snorren zijn echter niet alleen maar voor de „leut", zij hebben ook een opvoedende j taak. Aan de achterzijde ervan staat nl. gedrukt „met een roes aan het I stuur, maakt men zijn rit ontzettend duur". Het idee is van een'verkeers- politiem^n uit Wuppertal, die nu maar hoopt, dat de bestuurders van auto's in deze dagen, waarop de alcohol zo rijkelijk vloeit, zijn slagzin zullen lezen en ernaar zullen handelen. Staartje van Amsterdamse staking Vijf ontslagen gemeentewerklieden uit Amsterdam werden gisteren voor de raad van beroep te Utrecht door vijf pleiters verdedigd. De advocaten bestreden de rechtsgrond van het ont slag, dat aan de ambtenaren in de maanden maart en april van het vorig jaar na de tramstaking werd ver leend. De vijf verdedigers hebben bij onderlinge afspraak ieder één facet van deze zaak belicht. M.r G. Polak, die optrad vow kla ger W. Bosch, betoogde dat er ver schil bestaat tussen ambtenaren en gemeentewerklieden, wat betreft hun strafbaarheid in geval van stalung. „Stakingsrecht voor werknemers" is een grondrecht achter het recht, waaraan niet valt te tornen. Hij ttvü- felde er aan of de ontslagen wél vol gens de reglementaire voorwaiarden waren geschied. De tweede pleiter achtte het" in strijd met het gelijkheidsbeginsel, wanneer uit 4000 stakers zestig; wer den gekozen, die ontslagen wérden. De derde pleiter betoogde, dat de ontslagenen, niet voldoende gelegen heid hadden gehad tot verweer. Mr. D. W. C. A. Grosheide, zei dat men zich bü het geven van ontslag aan deelnemers van de staking niet gehouden had aan de aanvankelüke richtlijnen van b. en w., die hadden bepaald, dat alleen de actieve leiders van de staking, die als belhamels konden worden beschouwd, zouden worden verwüderd. Men had van de gelegenheid gebruik gemaakt om een aantal te lozen, waarvan men altüd min of meer last had gehad. De gevolmachtigde voor 't Amster damse college van b. en w., mr. C. Ert- sing, bestreed de aangevoerde argu menten. Hü toonde het notullenboek j van het college van b. en w. om aan te tonen, dat de gegeven ontslagen reglementair waren geschied. Het gegeven ontslag, aldus deze pleiter, was gegrond op de overtre ding van het stakingsbesluit voor ambtenaren. Niet dan op straffe van verlies van eigen lüfsbehoud kan de overheid dit besluit negeren. Ambtenarenstaking, aldus de plei ter, draagt de kiem van revolutie in zich. Hij. vroeg bevestiging van dc n beeld van de erote carnavalsontocht. die maand-»* door d«» straten van k tr ZK.H. prins Amadeiro XVII en de Raad van Elf, gezeten uitspraak en van het gemeentelijk een fraaie praalwagen nemen de toejuichingen van hun voigelinren scheidsgerecht te Amsterdam. in ontvangst.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1956 | | pagina 5