Ongelukje op Parijse boulevard oorzaak trucfilm tó.diej„« Even een bloemetje naar San Francisco BOEKENNIEUWS ZATERDAG 20 AUGUSTUS 1955 DE LEIDSE COURANT TWEEDE BLAD PAGINA 1 een inzage in zijn rijk vocabulair zou krijgen. Op een gegeven moment, juist toen het camera-oog een paardetram in de gaten kreeg, knapte er iets in het apparaat en liep de zwengel muurvast. Het mannetje greep eerst in wanhoop naar zijn negentiende eeuws bolhoedje en kroop toen ijlings cnder de zwarte doek, die nu als een lijkwade het stoffelijk overschot van zijn camera bedekte. Hij had succes, want even later kwam hij zegevie rend onder de doek vandaan en greep met hernieuwde ijver de zwen gel. Het instrument maakte even een geluid als een overbelaste koffiemo len, maar begon toen weer rustig het celluloid tot film te verwerken. Dit feit was onopgemerkt voorbij gegaan en niemand had ooit verder van George Melies gehoord als het mannetje thuis bij het ontwikkelen van zijn film niet tot de ontdekking was gekomen, dat de paardetram na eerst over een paar meter celluloid gekropen te zijn, opeens veranderde in de lijkkoets, die juist langs kwam, toen het apparaat weer op gang kwam. De trucfilm was zijn lange loop baan door een toeval begonnen. VERKEERD GEDOKTERD. GEORGE MELIES had het spreek woord twaalf ambachten en der tien ongelukken tot in het ongeluks getal toe in practijlc gebracht, toen hij in contact kwam met Louis Lu- mière. Deze liet hem een filmverto ning bijwonen en Melies raakte zo in vuur en vlam, dat hy onmiddellijk •your. UATS tk&SM- a mornet PLEASE While The CXAMGZS A *Kt scoopje, waar hij de kijkkastfilms van Edison of liever van Fxeese Greene op het scherm projecteerde. Dit verveelde hem echter al gauw en hy was de koning te rijk, toen hij van de Engelsman Paul een opname apparaat kon overnemen. Met deze camera maakte hij de eerste truc opname ter wereld. FILM EN MAKE-UP. Afgelopen was het opeens met de straatopnamen. Melies bouwde een platform op een open veldje en maakte er de eerste truc films. Hij liet duivels verschijnen en in zwaveldampen verdwijnen, goo chelde met mensenhoofden en schoot een filmraket naar een eerste kunst maan. Vanzelfsprekend werden zijn films kasmagneten van geweld en al spoedig kon Melies het hogerop zoe ken. Op dit niveau ontmoette hij de beroemde zanger Paulos, die hem voorstelde voor de camera enkele liederen te zingen. Om te verhinde ren dat hij niet tevergeefs zijn mond open deed, zou tijdens de projectie een gramofoonplaat van hem afge draaid worden. Melies zei ja, maar toen Paulos de openlucht studio zag, waarin hij moest optreden, zei hij neen. Hij was nog nooit opgemaakt in het felle dag licht getreden en weigerde boven dien zijn gezicht te wassen. Melies schold eerst als stond hij weer op de boulevard, maar toen hij bemerkte, dat dit niet het gewenste effect had, sleepte hij zijn opname-apparaat een schuur in en maakte bij lamplicht de eerste echte studio-opnamen. no SMOKING- ■F Pimct q tt ASIWS itós LADIES- s* r •pities to jföurse/f. U«JD .KADWfr ANHöYS YOUR, a tü icssiosr DIAMANTEN FLONKERING VAN MUZE IN BLIKj Een openlucht studio. Het geheel was draaibaar gemonteerd zodat men de zon kon volgen. In de bioscopen van rond de eeuwwisseling trof men dikwijls aanwijzingen aan, die het ook nog wel in een tegenwoordige cinema zouden doen. Men werd verzocht de hoed af te zetten, het roken te laten en niet hard op de teksten te lezen, omdat het dames en buren hinderden. „De Trek naar het Westen", door A. B. Guthrie. Uitg.: „Het Spectrum", Utrecht. Wanneer we tegenwoordig aan Amerika denken, verbinden we onze gedachten tegelijkertijd met auto's, televisie en koelkasten. De Ameri- kaanse wijze van leven heeft niets meer gemeen met het stoere leven der pioniers, maar in zijn hart blijft iedere echte Amerikaan zich aange trokken voelen tot de voorvaderlijke krachtmeting om het geweldige land in bezit te nemen en in cultuur te 1 brenigen. Vandaar de grote belang- rekening centraal kon geschieden. Het hoofdkantoor van de Fleurop be vindt zich in Zwitserland, in Zürich, en tot op deze dag worden ibij de ver rekeningen geen moeilijkheden on dervonden. Over de gehele wereld. r\E VOLGENDE STAP was uitbrei- *^ding van het inter-Europese naar het inter-continentale bloemenver- keer. Deze werd in 1947 gezet, met de oprichting van de Interflora. Hieraan verlenen 165 landen hun medewer king, zodat vöor de verzending van bloemen thans een gesloten keten over de gehele wereld is getrokken. De Fleurin is ook voor deze orga nisatie de verrekeningseenheid. Het hoofdkantoor van de Interflora be vindt zich in (Detroit. Dit kantoor ver werkt jaarlijks honderdiuizenden or ders, van Honolulu tot Kaap de Goe de Hoop. Wel een bewijs, dat de ge dachte, die in eerste instantie tot op richting van de Bloemenexpresse leidde, uit een bijzonder inzicht was geboren! Alle aangesloten bloemenwinke liers èijn kenbaar aan het embleem met de Mercurius figuur op hun eta lages. U bestelt daar gewoon de bloe men en betaalt daar gewoon in Ne derlands geld. Iedere aangesloten bloemist beschikt over ruim 20.000 namen en adressen, verspreid over de igehele wereld. De Hagenaar die zijn verloofde in Dökkum bloemen wil laten zenden, betaalt hiervoor slechts 30 cent extra, tenzij hij tot het laatste moment wacht, met het opgeven van zijn bestelling, dan ko men er telefoon of telegramkosten bij. Voor orders naar het buitenland wordt er een percentage van het te besteden bedrag in rekening ge bracht. Maar, zult u zeggen, als hier in Augustus volop rozen verkrijgbaar zijn, hebben ze die dan ook in San Francisco, Stockholm of elders? De bloemist beschikt, zoals reeds ver meld over een dik 'boekwerk met de namen en adressen vain zijn collega'» In d'it boekwerk vindt hij ook ver meld welk planten of bloemen in ieder land in een bepaalde maand verkrijgbaar zijn. Zo bemiddelt de Bloemenexpresse Fleurop, Interflora op char mante wijze in privé- en zakenleven door op het juiste moment te zorgen voor een bloemengroet en over de gehele wereld spreken bloemen een taal, die nooit misverstaan wordt. stelling voor boeken als het hierbo ven aangekondigde van A. Guthrie. Ook voor Nederlandse lezers is dit, wanneer hij zich door de eerste blad zijden hebben heengebeten, een span nend 'boek. De schrijver verstaat de kunst zijn lezer in een huifkar met ossen te zetten en hem mee te laten hossen door wegen-loze vlakten, door hitte en vermoeienis, door teleurstel ling, moed houden en zegepraal. Zo kan men, gemakkelijk in het zonnetje luierend veel avonturen en veel ge zwoeg meemaken om tenslotten ook vaag de vreugde smaken het begeer de einddoel: de staat Oregon in het Verre Westen te bereiken. Alleen voor volwassen lezers. £ug,u&ere paardenmapaan paardentram Journaalfilm bleef schijndood na een mislukte begrafenisopname Zijn vrouw, die onlangs tandeloos haar overleden held herdacht, was de eerste filmster, al stuurde hij haar ook de eerste keer naar de maan. TWIJFELACHTIGE EER. Studio in de buitenlucht /"VP de dag dat de gebroeders Lumière hun filmtoestel aan de wilgen hingen, omdat er toch geen droog brood mee te verdienen was, stond op een van de Parijse boule vards een man overgegeven aan de zwengel van een instrument te draaien, dat eerder op een buikor geltje dan op een filmcamera leek. Het scheen hem niet goed te gaan, want hij zwaaide opgewonden met de zwengelloze vuist en schreeuwde sappige verwensingen naar jongens, die oog in oog met het camera-oog probeerden te komen. Jammer ge noeg waren zijn films zwijgend, zo dat het hooggeëerd publiek nimmer een bod deed op de vinding. Lumière weigerde beleefd en gaf Melies te verstaan, dat hij zijn geld beter kon gebruiken. Hij meende het goed met de man en was er oprecht van over tuigd, dat deze zich met het cellu loid de das om zou doen. Zelf legde hij weldra het gevaarlijke speelgoed ter zijde om verder het leven door te brengen als eerzaam doch roemloi s medicus. Melies had zich echter in het cel luloid vastgebeten en zon op midde len om het procédé van Lumière in handen te krijgen. Zijn fantasierijke geest had zich al jaren bezig gehou den met het verlevendigen van het ondermaanse bestaan en in de vin ding van Lumière zag hij een voor lopig hoogtepunt. Teleurgesteld door de weigering van de medicus opende hij in een Parijse straat een bio- \/OOR DE AARDIGHEID kleurde Melies enkele van zijn films met de hand. Natuurlijk waren deze kleuren niet levensecht, want Melies was een fantast, die het kleurloos be staan van de massa met zeer bonte beelden trachtte op te vrolijken. Heet van de naald maakte hij een film over de geruchtmakende Drey- fuss-affaire, waardoor Frankrijk ge schokt werd. Melies was echter een slecht zakenman en een gewillige prooi voor oplichters. Een man ging er tenslotte met zijn geld vandoor en het ministerie van oorlog in 1914 met zijn studio. Zijn films werden als waardevol celluloid verkocht en om gesmolten. Slechts enkele van zijn producten konden in filmmusea ge4 borgen worden. Melies zelf verdween van het toneel. Eerst vijftien jaar later ontdek te men hem weer als garen- en bandverkoper op een van de Pa rijse boulevards. Men sleepte hem op een erepodium, spelde hem een blikken onderscheiding op zijn borst en schopte hem weer terug naar waar hij van daan kwam. In 1938 stierf de uitvinder van de trucfilm in de grootste armoede. OP HELLEND VLAK. DOBERT W. PAUL, de Engelsman, die Melies aan het begin van zijn carrière een camera verkocht had, was inmiddels een filmfabriekje in Londen begonnen. Hij trok cr met zijn camera op uit en maakte min of meer boeiende verslagen van society- gebeurtenissen. Op de Derby te Ep som huurde hij eens een rijtuig om er boven op opnamen te maken. Een goochelaar die niet met de vooruitgang van de techniek op de hoogte was, zag in de man met de camera een concurrent, die onder zijn duiven schoot. Samen met zijn tra wanten rende hij op de wagen van Paul toe en trachtte haar omver te werpen. Het lukte niet, doch de po litie moest er tenslotte aan te pas komen om de film voor de eerste maal van het hellend vlak te halen. Navolging LIET LAG DAN OOK VOOR DE •'HAND, dat deze gedachte op de duur in ruimere kring navolging vin den moest. Wat in eigen land moge- PAARD SLOEG OP HOL. ENKELE DAGEN LATER was de filmcamera aanwezig bij de be grafenis van de grote Engelse staats man Gladstone. Het apparaat stond vlak bij Westminster Abbey en maak te in de diepe stilte die een begra fenis nu eenmaal omlijst, zo'n snor kend geluid, dat het paard van de prins van Wales schrok en op hol sioeg. Het was slechts een ongeluk- Sarah Bernard als koningin Elisabeth in een van de eerste speelfilms. je, maar de publieke opinie was zo geschokt dat filmcamera's voorlopig cp de zwarte lijst gezet werden. De film werd verbannen naar de film studio's. De journaal-film was schijn dood en de speelfilm begon een lang durig leven in de wereld van de schijn. (Wordt vervolgd). De eerste Engelse regisseurs wierpen zich al spoedig op de omvangrijke boeken van Dickens en concentreerden de handeling in filmpjes van ongeveer tien minuten lengte. Op de foto John Bunny als Samuel Pickwick in de filmversie van de „Pickwick Papers". WEG... Wat er vanmorgen is gebeurd! De hele straat stond paf en iedereen kwam aan de deur: op straat liep een giraf! Wie denk je zat daar bovenop, wie zat daar hoog en droog? Dat was warempel Timmie Top; hij wuifde en hij boog. Wat zie ik, vroeg de schooljuffrouw, Tsjonge, zei Tim zijn oom. De melkboer riep: alsjemenou, de bakker riep: ik droom! En al zijn vriendjes op 't trottoir stonden gewoon verstomd, ze wilden wel iets zeggen, maar.... geen woord kwam uit hun mondi. Denk ook eens aan wat of je ziet op zo'n girafferit. Hoe zoiets is, dat raad je niet als je daar zelf niet zit. Maar voor je Tim iets vragen kon was de giraf, hop hop, verdwenen met de Noorderzon met Tim er bovenop. Waarheen? Naar Afrika misschien, naar 't bos van die giraf. Of we Tim ooit nog zullen zien? Dat wachten we maar af MIES BOUHUYS. J7EUWENLANG ZIJN BLOEMEN de aangewezen geschenken ge weest, waarmee men elkaar op ver jaardagen en bij andere gelegenhe den verraste. Maar eeuwenlang ook hebben de bloemwinkeliers met de handen in het haar gezeten, wanneer zij een bestelling ontvingen, die naar iemand buiten de plaats van vestiging moest worden verzonden. Vooral op warme zomerdagen stuitte men op ernstige bezwaren; het stond n.l. bij voorbaat vast, dat de bloemen ge durende de lange reis zouden ver leppen. Maar als een jongeman in Maastricht er op stond dat zijn meisje in Amsterdam op die-en-die datum de bloemen moest hebben, zat er niets anders op dan het maar te proberen. En blijkbaar telde ons land veel van die halsstarrige jongelieden, want in de loop der tijd groeide het probleem de bloemenhandelaren over de oren. Totdat er, eerst in onze eeuw, iemand qp een gelukkige gedachte kwam. Hij redeneerde als volgt; als de winkelier in Maastricht de 'bloe men naar Amsterdam moet zenden, 'is het tien tegen één, dat zij onder weg «bezwijken. Geeft hij de bestel ling daarentegen aan een collega in Amsterdam door, dan behoeven de bloemen niets te lijden. Zijn redene ring vond ingang bij de collega's. Er rezen natuurlijk veel vragen, zoals de verdeling van de winst, maar daar kwam men spoedig uit. Zo werd in 1921 de Bloemexpresse opgericht, die geheel op deze ge dachte was gegrondvest. Het was een goede gedachte, die van het begin af aan opgeld maakte, meer zelfs dan de initiatiefnemers ooit hadden dur ven hopen. Wie had bij voorbeeld ver wacht, dat het aantal orders, dat de Bloemenexpresse te verwerken kreeg, ir 1954 tot ruim 240.000 stuks zou zijn opgelopen? De gezamenlijke waarde hiervan bedraagt 1,6 md'llioen. lijk was, gold voor meer landen. In 1927 sloten de bloemistenorganisaties in de Europese landen zich aaneen en richtten de Fleuroip op, die op pre cies dezelfde basis, als de Bloem expresse opereerde. Alleen waren de moeilijkheden hierbij in de aanvang groter dan met de Nederlandse orga nisatie het geval was geweest. Denk maar eens aan de verrekening met al die verschillende munteenheden, die er in de landen van het Oude Werelddeel 'bestaan. Al deze valuta's hebben variërende koersen en het was voor de 'bloemist, die een order van laat ons zeggen twintig gulden ontving, allesbehalve aantrekkelijk om te constateren, dat hij maar acht tien gulden in handen kreeg omdat de koers van het pond sterling of de Italiaanse lire weer eens was gekel derd. Om dat te voorkomen, voerde men voor het Europese bloemenver- kieer een eigen munteenheid in, de Fleurin, die aan de koers van de Zwitserse franc, zijnde een zeer sta biele munteenheid, werd vastgekop peld. Zodoende konden noemens waardige koersverschillen worden omzeild en werd de onderlinge ver rekening van de orders sterk vereen voudigd. Men had hiervoor alleen 'n bureau nodig, waar alle orders in af schrift binnenkwamen, zodat de ver

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1955 | | pagina 5