Gedrang rond de wieg van achtste kunst Diamanten schittering van muze in blik Cfagiuatiende dame óCaeg jongetje tot het eetöte ó£aehtaffe% van het ivitte daeh TWEEJARIGE PLANTEN Het eeuwenoude applaus 3)ae-het~<zet(,-inade i& goedfcape* ZATERDAG AUGUSTUS 1955 DE LE1DSE CU'. .1 DE BLAD PAGINA 1 DERTIG JAAR NADAT ATLANTA in de Amerikaanse burgeroorlog tot de ©rond toe was afgebrand, dreigde 'n nieuwe brand de pas opgebouwde stad te vernielen. Dit maal was het echter geen Yankee, die de lont in het vat stak, maar een zekere Jenkins, die door 'n onvoorzichtigheid de mis prijzende blikken van een geheel werelddeel op zich richtte. De tijd was echter genadig voor Jenkins, want nu zestig jaar later kent de wereld hem alleen nog maar als de man die in de warme Augustusmaand van het jaar 1895 voor het eerst het smetteloze witte doek bevolkte met het schimmen spel ,dat inmiddels is uitgegroeid tot het breedsprakige en wijdbeense pro duct dat onder de naam cinemascoop te koop loopt. Het filmische borelinkske werd echter, zoals gezegd, reeds vroeg het vuur aan de schenen gelegd. Want juist op het moment dat Jenkins zijn eerste voorstelling zou geven en het publiek in de vage lichtscheuten op het doek iets bijzonders meende te zien, sloeg het olievlammetje, waarmee de beelden geprojecteerd werden, over op het licht-brandbare materiaal. In een oogwenk stond de tent in brand. Aan blussen viel niet te denken, want de zon had alles kruimeldroog gestoofd en zo kwam het dat Jenkins' uitvinding opeens in het middelpunt van de, zij het wat ongewenste, belangstelling kwam te staan. De kijkkastjes betekenden voor hem slechts 'n hobby, waarin hij zijn genie rustig kon laten free wheelen als er geen betere dingen te doen vielen. Daarom zette hij zijn hoed op en ging eens kalm kijken hoe de overbuurman dat wel lapte. Armat behandelde zijn con current beleefd doch liet ijlings een kamerscherm rond het projectie apparaat zetten. Dit was goed ge zien want het geheimzinnige ge doe maakte Thoams zo nieuwsgie rig dat hij ongezien twintigdui zend dollar bood als Armat met hem wilde samenwerken. Armat krabde zich eens op het hoofd en zei eerst ja toen Thomas er nog vijfduizend bij deed. Edison stal systeem van Engelsman TIELEMAAL NADELIG BLEEK deze belangstelling voor de ar- ane Jenkins niet te zijn. Op een goe de dag meldde zich namelijk bij de portier van het hotel, waarin de po litie hem voorlopig een gratis dak aanbood, een man die zich als de uit vinder Armat bekend maakte. De naam zei Jenkins niets, maar al wel dra bleek dat Armat niet alleen een grote bewondering voor hem had, maar tevens over een welgevulde geldbuidel beschikte. Samen gingen zij aan het experimenteren met het gevolg dat het aanzien van de twee steeg maar het peil van de schatkist van Armat nog sterker zakte. Jen kins die van huis-uit een rustig amb tenaartje en huisvader was, zag een catastrofe naderen en trok zich terug. Armat kocht echter de rechten op en begon met het vervolmaakte film apparaat een tournee door Amerika. GRAS AFGEMAAID. Toen hij in Atlantic city kwam werd hem echter verteld, dat hij ronduit gezegd „op kon hoe pelen", omdat niemand minder dan Thomas Edison er ter plaatse reeds voor het amusement gezorgd had. Inplaats van de handige gokauto maten, die indertijd reeds opgang deden, had de uitvinder kastjes laten plaatsen, waarin een kijkraampje en een centengleuf uitgespaard waren. Had iemand zin om de kas van Edi son te spekken, dan hoefde hij slechts een luttel geldstukje in de gleuf te mikken. Een lawine van snel ver schietende beeldjes voor het kijk raampje vormde de beloning. Met een beetje goede wil zag men dan iemand op een wolkenkrabber hoge fiets klauteren of zijn neus snuiten. Juist als het echter spannend begon te worden, faalde het talent van Tho mas en was de voorstelling afgelo pen. In het begin was iedereen in de wolken met dit instrument maar al gauw raakte men er op uitgeke ken en verlangde men terug naar speelautomaten met snel verschieten de cijfertjes inplaats van beeldjes. NIET HAATDRAGEND. Armat had van de tanen de ROEM van de automaten ge hoord, trotseerde het verbod en opende juist tegenover de zaak van Edison een echte bioscoop. Het publiek dat een zittende hou ding verre verkieselijk vond bo ven het gehang voor een kijkkast, dromde naar binnen en de naam van Armat was gemaakt. Aan de overkant zat Edison voor de ramen van zijn echo-lege zaak en keek afgunstig maar niet haat dragend naar het gefriemel voor de bioscoop van Armat. De uitvinding van Jenkins was handen van de grote Thomas Edison overgegaan. „De brandstichter van Atlanta", die inmiddels wegens wispelturigheid ontslagen was, werd met zesduizend dollar tevreden ge steld. Later opende hij weliswaar nog een projectie-apparatenfabriekje maar tot wereldschokkende daden als de uitvinding van de bioscoop en de tweede grote brand van Atlanta kwam hij niet meer. Edison en Armat vulden echter met hun genie het witte doek met schimmige figuren en hun geldbui dels met harde dollars. MET PARAPLUIE TE LIJF INMIDDELS HAD MEN ECHTER OOK IN EUROPA niet stilgeze ten en was de film in verschillende landen reeds zwijgend maar verge zeld van veel bombarie ter wereld gekomen. In Engeland was het Friese Gree ne, die zijn oorspronkelijke bedoe ling dichter te worden verruilde voor het uitvinden van de Europese film. filmische vinding van Friese Greene. In de volgorde van 1 tot en met 4 ziet men de uitvinder zelf langzaam de ogen openen en bij het zien van de toeschouwers in een brede lach schieten. uitbarstte, die later haar opvolgsters zoveel geld in het laatje bracht. De vier foto's werden op celluloidstro- ken afgedrukt en met geringe snel heid door een projectieapparaat ge trokken. Een apart systeem zorgde er voor dat het oog toch de kans kreeg het beeld in zich op te nemen. Greene ging met "zijn film de ker mis op en behaalde in Bath 't niet geringe succes, dat een vrouw, die haar ogen niet vertrouwde de grinnikende juffrouw met de parapluie 'n klap op het hoofd gaf. De filmische juffrouw gaf natuurlijk mee, maar een jonge tje dat als verstekeling achter het doek de voorstelling meemaakte, werd zodanig door het voorwerp geraakt dat hij met een bult op zijn hoofd de tent uitgewerkt moest worden. De film had zijn eerste slachtoffer geëist. PLAGIAAT OF DIEFSTAL Greene had echter weinig succes; zijn geld raakte op en wanhopig schreef hij naar Edison om steun. Hij beschreef zijn vinding en vroeg de grote meester of deze er iets in zag. Edison zag er wel degelijk iets in maar liet niets merken, zodat Greene zonder steun zijn bezittingen moest verkopen en later in de grootste armoede stierf. De grote Amerikaanse uitvinder paste het systeem van Greene echter toe in zijn kijkkastje en verdiende er genoeg geld mee om de naam van Greene later in het vergeetboek te laten gei'aken SNEL ONDER DE STOELEN /"ONAFHANKELIJK VAN GREENE en Edison lanceerden de gebroe ders Lumière op 28 December 1895 de eerste werkelijke filmvoorstelling. In een heus theater aan een van de grote boulevards van Parijs vertoon den zij voor een veelkoppig publiek een aantal korte filmpjes. De uit werking van deze eerste rolprenten was geweldig. Toen in het eerste filmpje een trein op het publiek af scheen te razen, kroop men van angst onder de stoelen. Het effect werd nog versterkt door een dikke man, die achter het witte doek pas sende geluiden uitstootte. Opgetogen verliet men de zaal; de naam van de film was gemaakt. (WORDT VERVOLGD). Het decor van de eerste speelfilm. De man die als wijlen Jan van Schaffelaar op de rand van de put staat verrichtte deze daad in het bewustzijn de eerste filmacteur ter wereld te zijn. IN DE TUIN is altijd wat te doen. Juli is o.m. de maand voor het zaaien van tweejarige planten. De bloei van tweejarige planten vindt plaats in het jaar, volgende op dat waarin ze ge zaaid zijn. Het is dus alweer een zorg voor het volgende jaar. In aanmerking komen violen, muurbloemen, duizendschonen, ver geet mij niet, silene pendula, made liefjes, stokrozen en vingerhoeds kruid. In de maand Juli wordt het zaad gezaaid in de volle grond. We kunnen dit doen in een leeggekomen broeibak of op bedjes bv. tussen de vruchtbomen. We dienen er wel rekening mee te houden, dat voor dit doel licht be schaduwde plaatsen worden uitge- De kijkautomaten van Thomas Edison. De in strumenten lijken wel wat op een televisietoe stel maar waren een voudiger te bedienen. Een dubbeltje in de gleuf deed een beelden stroom langs het raam pje schieten. zocht, want te felle zon is verre van wenselijk voor een behoorlijke groei. Geen besmetting. DE GROND behoeft niet bemest te worden, maar wel moeten we er voor zorgen, dat de grond luchtig en fijn is, dus goed omspitten en het zand fijn harken. Zodra we het zaad zien opkomen, moeten we de gond vochtig houden, hiervoor nemen we de gieter, opdat het water er gelijkmatig op neer komt. Zijn de plantjes groot genoeg, dan brengen we ze over op aparte bedjes, die natuurlijk wel bemest zijn. Uitdunnen kan ook, maar ver spenen is beter voor de wortelvor ming. We laten ze nu groeien, tot het volwassen planten zijn. Ontbreekt voldoende ruimte, dan nemen we eerst stokrozen en later in de maand de overige; de violen kunnen het laatst gezaaid worden. We bereiken hiermede tevens, dat we niet aljes ineens te verwerken krijgen. In de maand October worden, tegelijk met de bollen, de tweejari ge planten op de plaats van bestem ming uitgeplant op onderlinge afsand van 25 a 30 cm. In de bloembakken kunnen we ook genieten van deze planten, maar dan moeten we ze planten in het vroege voorjaar, dat met het oog op de vorst. Een geschikte plaats voor muur bloemen, duizendschonen of vergeet mij nietjes is tegen de stam van een appelboom. Bescherming tegen vorst. BIJ DE INTREDE van de vorst moeten de planten bedekt worden met rijshout of sparretakken. Heb ben we de beschikking over een broeibak, dan kunnen de planten koud overwinteren om in het voorjaar ter plaatse uitgeplant te worden. Tweejarige planten z(jn, behalve voor bloembakken, ook zeer geschikt voor de rotstuin en in perken, al dan niet in combinatie met bloembollen. „Klap 'ns in je handjes" Wanneer wij aan het einde van een toneelstuk of concert applaudisseren, zijn we ons waarschijnlijk niet be wust wat wij doen. Het op elkaar slaan van de handen is een zo gewone reactie geworden wanneer wij van ons enthousiasme blijk willen geven, dat we dit als een natuurlijke uiting zijn gaan beschouwen. Het applaudis seren behoort met verschillende an dere gewoonten echter niet tot de na tuurlijke uitingen van de mens, maar het wordt ons reeds zo jong bijge bracht („klap eens in de handjes!") dat we niet beter weten. Indien we ons verdiepen in de ge schiedenis van het applaus, dan ont dekken we, dat deze reactie er niet altijd is geweest. Het luidkeels jui chen is daarentegen wel een natuur lijke reactie, doch het klappen is aan geleerd. Zo bemerken we, dat in de oudste tijden bijval werd betuigd door ge juich en geroep. Pas bij de Romeinen trachtte men een en ander beschaaf der te maken en werd het gewoonte als vorm van bijval met de slip van het gewaad te zwaaien, hetgeen later werd gewijzigd in het zwaaien 'met speciale doeken of lapjes. Hoe men tot het applaus is geko men, hult zich in duistere nevelen, maar plots ontdekken we deze vorm van bijval en wel even na het begin van onze jaartelling. Het op elkaar slaan van de handen is over de gehe le wereld erg in de smaak gevallen Hij fotografeerde een meisje vier en andere bijvalsvormen moesten er maal, terwijl zij in de spontane lach De eerste film van de gebroeders Luniière gaf de aankomst van een trein te zien. Toen het gevaarte op de toeschouwers af scheen te komen dook iedereen in paniek onder de stoelen. Het moment dat hier wordt weerge geven werd slechts door enkele vermetelen gezien. voor wijken. We vinden het applaus reeds in de vroeg christelijke kerken, waar de predikers applaus ontvingen. Dat dit niet zo raar is als het lijkt, mogen wij concluderen uit het feit, dat in En geland bij sommige gebeurtenissen in de kerken nog geapplaudisseerd wordt. In de middeleeuwen was het ap plaus aan bepaalde regels gebonden, die streng werden gehandhaafd. Het betaalde applaus. In een latere periode, die van thea ters en concertzalen zo omstreeks de 19de eeuw, werd het applaus een be langrijk element, want het succes van een voorstelling of uitvoering werd afgemeten naar het applaus, dat uit voerenden ten deel viel. Het is begrijpelijk, dat het voor di recteuren van theaters en concertza len, alsmede voor de optredenden van groot belang was, dat er een gunstig applaus op hun optreden volgde. Na tuurlijk was hun dat wel wat waard en zo ontstond het betaalde applaus. In landen als Frankrijk en Italië ontstonden perfecte organisaties, die tegen betaling voor het gewenste ap plaus zorgden. Ja, zij gingen nog ver der, een en ander werd zo georgani seerd, dat zij succes konden garande ren en wel op de volgende wijze. Be paalde lieden posteerden zich bij de aanplakbiljetten en zich voordoende als gewone voorbijgangers richtten zij de aandacht van het publiek op de aankondigingen, waarbij zij het ge- bodene prezen. De claque. Tijdens de voorstelling of uitvoe ring zaten er allerhande lieden (de zogenaamde claque) in de zaal. Men kon een groep huren, die zorgde voor een daverend applaus bij de aanvang of na de pauze, door als gangmakers op te treden. Anderen zorgden voor lachsuccessen, door bij een blijspel op de juiste momenten in lachen uit te barsten en bij een treurspel op de juiste momenten te snikken. Voorts waren er lieden, die tijdens de pauze j in gesprekken in wandelgangen luid- ruchtig het stuk prezen om op die manier het nodige enthousiasme op te wekken en gezamenlijk zag men tijdens een voorstelling wel kans door herhaald bis geroep een herhaling te bewerkstelligen. Natuurlijk moest een dergelijke or ganisatie behoorlijk betaald worden. Meestal had men vaste tarieven, doch stormachtig enthousiasme kon men slechts verkrijgen tegen speciale overeenkomst. Begrijpelijk is, dat na verloop van tijd het publiek de truc doorzag en toen daalde vrij snel de waarde van hef betaalde applaus. Men liet zich niet meer beïnvloeden en de claque verdween. Hoe moet men applaudisseren? Velen weten nog niet hoe te ap plaudisseren. Het komt nog regelma tig voor dat het publiek op verkeerde momenten klapt. Het gebeurt wel, dat er in een muziekwerk slechts een korte, tijdelijke onderbreking is en dan verbreekt het applaus de sfeer. Daarom kan beter met applaus ge wacht worden totdat de uitvoerenden duidelijk demonstreren, dat 't slot ge komen is. Men is trouwens vooral te genwoordig tegen het bisseren van aria's en gedeelten uit opera's, aange zien dit het verloop van de handeling in gevaar brengt. Het kan zelfs voor komen, dat bij uitvoering van be paalde stukken het gewenst is om applaus achterwege te laten in ver band met de strekking. Het applaus heeft een lange ge schiedenis achter zich en behoort tot de van jongsaf aangeleerde uitingen. Daarom zal het applaus zich wel handhaven zolang de mens behoefte heeft zijn bijval te uiten. Om tegemoet te komen aan de zeer grote vraag van millioenen vrouwen die liever meer eenvoudige zelfgemaakte kleren dragen, (alleen in de V S v aantal 30 millioen) heeft de Parijse mode-ontwerper Jean de Paris, voor de komende herfst een collectie samengesteld, uitsluitend be ere nis Z T kunnen noemen ..Maak-Lt-zelLmodeT/en" De creaties, die zijn ontworpen door Serge Koban, leerling van de beste vprMnHpn011 worden geknipt en met patronen en benodigdheden verzonden en zijn gemakkelijk door de „koningin der schepping" zelf in elkaar te zetten. De gemiddelde prijs van „haute couture-creaties" in Pariis varieert van 100 tot 140 gulden. Wanneer men de jurken en dergelijke zelf maakt komt die prijs in de buurt van 58 tot 90 gulden. De foto toont vier modellen uit deze wonderlijk practische collectie: v.l.n.r. een r^e! wollei mantel, een wollen jurk met bijpassende bolero, een geheel v mwir" l japon met bijpassende sjaal en een sportmantel van wuu.a ',i

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1955 | | pagina 5