DE IJZEREN SCHELVIS
De rosse bandiet
25 jaar katholieke geestelijke
gezondheidszorg herdacht
Opgang naar t Paasfeest
Maria
boodschap
Arka spreekt ontevredenheid uit
jegens de regering
DONDERDAG 24 MAART 1955.
DE LEIPSE CQVRANT
DERDE BLAD - PAGINA 1
Een staat van volwassenheid is bereikt
Prof. dr F. J. J. Buitendijk
commandeur H. Gregorius
UTRECHT, 23 Maart.
In hoge tegenwoordigheid van de
Excelcenties Suurhoff en dr. De
Waal, mej. W. Hillen als vertegen
woordigsters van minister Van Thiel,
de provinciale commissarissen van
Limburg en Overijsel, Kamerleden en
andere autoriteiten en in aanwezig
heid van honderden geestelijke en
leken, medici en verpleegsters, die
zich met de katholieke geestelijke ge
zondheidszorg bezig houden, heeft de
aartsbisschop-coadjutor mgr. dr. B.
J. Alfrink uit naam van het Hoog
waardig Episcopaat het commandeur
schap in de Orde van de H. Gregorius
de Grote overhandigd aan prof. dr.
F. J. J. Buitendijk. Bij deze onder
scheiding werd de mededeling ge
voegd: uit erkentelijkheid voor bewe
zen grote verdiensten als voorzitter
van de 25-jarige Kath. Centrale ver
eniging voor geestelijke volksgezond
heid en als geleerde.
Taakomschrijving.
In een knappe rede, vol weten
schap. wijsheid en geest, heeft dr. H.
M. M. Fortmann een geslaagde en
-door allen bewonderde poging ge-
Aetherklanken
VRIJDAG 25 MAART 1955
HILVERSUM I 402 m.
7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA.
12.00 AVRO. 16.00 VARA. 19.30 VPRO
2L00 VARA. 22.40 VPRO.
23.00—24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nws. 7.10 Gam. 7.15
Gym. 7.33 Gram. 8.00 Nws. 8.18 Gram.
8.45 Voor de huisvrouw. 9.44 Gym.
voor de vrouw. 9.10 Gram, 9.35 Wa
terstanden. 9.40 Schoolradio. VPRO:
10.00 „Thuis", caus. 10.05 Morgenwij
ding. VARA: 10.20 Voor de kleuters.
10.40 Kamerkoor. 10.55 Voordr. 11.15
Gram. AVRO: 1-2.00 Dansmuz. 12.30
Land- en tuinb.meded. 12.33 Sport en
prognose. 12.48 Gram. 13.00 Nws. 13.15
Meded. of gram. 13.20 Lichte muz.
13.55 Koersen. 14.00 Kamerork. en
'soliste. (Intermezzo 14.1514.35 Boefc-
bespr.). 15,15 Gevar. progr. VARA:
18.00 Orgelspel. 18.30 Voor de jeugd.
17.00 Amus. muz. 17.20 Muz. caus.
17.53 „Helpt bouwen", toespr. 18.00
Nws. 18.15 Act. 18.20 Dansmuz. 18.45
„De strijd voor meer welvaart", caus.
19.00 Voor de jeugd. 19.10 Kinderkoor.
VPRO: 19.30 „Het dogma voor ons",
caus. 19.50 Meded. 20.00 Nws. 20.05
De Boekenweek 1955. 20.15 Voordr. en
muz. 20.30 „Benelux", caus. 20.40 „Le
ven in de cultuur", caus. VARA: 21.00
„Leert Uw landgenoten kennen",
kiankb. 21.35 Buitenl. weekoverz.
21.50 Rhythm, muz. 22.20 ,.Zij willen
U wel helpen", klankb. VPRO: 22.40
„Vandaag", caus. 22.45 Avondwijding.
VARA: 23.00 Nws. 23.15 Amus. muz.
23.35—24.00 Gram.
HILVERSUM II 298 m.
7.00—24.00 KRO.
KRO: 7.00 Nws. 7.10 Gram. 7.45
Morgengeb. en lit. kal. 8.00 Nws. en
weerber. 8.15 Gram. 8.25 Plechtige
Hoogmis. 9.45 Schoolradio. 10 00
Amus. muz. 10.30 Schoolradio. 11.00
Voor de zieken. 11.40 Koorzang. 11.50
Gram. 12-00 Angelus. 12.03 Lichte
muz. 12.30 Land- en tuinb.meded.
12.33 Voor de vrouw. 12.40 Lichte
muz. 12.55 Zonnewijzer. 13.00 Nws.
en Kath. nws. 13.20 Musetteork. 13.45
Voor de vrouw. 14.00 Kamei-ork. en
solist. 15.00 Schoolradio. 15.30 Piano-
voordr. 18.00 Voor de zieken. 17.00
Voor de kinderen. 17.15 Kinderkoor.
17.40 Koersen. 17.45 Pianospel. 18.00
Lichte muz. 18.30 Vragenbeant. 18.45
Gram. 18.55 Toespr. door Prof. Rom-
me. 19.00 Nws. 19.10 Regeringsuitzen
ding., Verklaring en toelichting waar
in opgenomen het 'emigratiepraatje,
door N. A. van Luyk. 19.30 Avondge
bed en lit. kal. 19.45 Gram. 20,40 Act.
20.55 De gewone man. 21.00 Pol. fo
rum. 21.30 Gevar. muz. 22.00 Kamer
ork., koor en sol. 22.35 Gram. 22.45
„Kampvuren langs de evenaar",
caus. 23.00 Nws. 23.15—24.C0 Dans
muz.
daan tot historische plaatsbepaling
en taakomschrijving van de gees
telijke gezondheidszorg, in het bij
zonder voor het katholieke volksdeel
in ons land. In de doelstelling van
de beweging voor geestelijke gezond
heid zag de geleerde spreker een tot
stand gekomen tweevoudige wijzi
ging. Ze werd allesomvattend en po-
sitief.Die wijziging kan winst wor
den genoemd, mits bepaalde geva
ren die dr. Formann duidelijk
beschreefworden vermeden.
Positief.
De taak van de geestelijke gezond
heidszorg is vooral het spuien van
juiste ideeën. Zij heeft een directe
handelende taak in geval van concre
te noden, waarin niet anderen kun
nen voorzien, en zij is thans positief
gericht op de gezondheid. Doch dr.
Fortmann waarschuwde voor het
kweken van een ideologie, die aan
het lijden zijn zin zou ontnemen.
Nader bepaald is de taak vooral: juis
te begrippen te verspreiden over
geestelijke gezondheid vanwege haar
belangrijkheid en over het verwer
ven van een juist beeld van deze cul
tuur, in zover deze de psychische ge
zondheid belemmert.
Onder de verzekering, dat de ka
tholieke geestelijke gezondheidszorg
na 25 jaar de staat der volwassenheid
inderdaad heeft bereikt, legde dr.
Fortmann nochtans nadruk op deze
waarschuwing, dat onze geestelijke
gezondheidszorg een werkelijke be
kommernis van allen moet zijn. In
zijn beroep op tact wees hij er op.
dat nog vele priesters over dit werk
spreken in een taal, die de toehoor
ders niet begrijpen, terwijl op hun
beurt die priesters spreken over iets,
dat zij zelf niet begrijpen. In hun
gesprekken over geestelijke volksge
zondheid mogen zij bedenken, dat zij
doorgaans met volwassen katholieken
te maken hebben.
Een dr. Kortenhorstfonds.
De grote verdienste van de stich
ter der 25-jarige vereniging kon niet
beter worden erkend dan door het
stichten van een Dr Carel Korten
horstfonds. Zoals prof. Buitendijk
meedeelde, is het de bedoeling, dat
de in dit fonds bijeengebrachte gel
den vóór alles worden beschikbaar
gesteld voor belangrijke nieuwe ini
tiatieven die de geestelijke gezond
heid kunnen bevorderen, èn voor de
opleiding van mede-arbeiders voor
de uitvoering van het werk temid
den van hét volksleven. Voorts zeide
prof. Buitendijk te hopen op nauwe
samenwerking met andere instanties.
Onder degenen, die tijdens de
openlijke feestviering het woord
voerden, waren dr Zegers van de
Belgische zustervereniging en prof.
dr Querido, die namens de nationale
federatie geluk wenste en die met
bewondering herinnerde aan de 70
publicaties, welke de jubilerende
vereniging reeds heeft verspreid.
De priester naast de medicus.
Ook de aartsbisschop-coadjutor
mgr. dr B. J. Alfrink en minister J.
Suurhof hebben tijdens de bijeen
komst belangrijke inlichten omtrent
de geestelijke gezondheid ontwik
keld.
Mgr. Alfrink beriep zich op de er
varing van iedere dag, die de mens
heeft geleerd, dat lichaam èn geest
onze situatie bepalen. Lichaam en
ziel beiden vormen 'n eenheid; het
ene deel kan niet gezond zijn zon
der het andere.
Voor de gelovige mens wordt de
geestelijke gezondheid mede bepaald
door de menselijke geaardheid tot
God. Daarom zal hij niet alleen de
medicus nodig hebben, maar óók de
px-iester. Hetgeen niet wegneemt, dat
ook de medicus iets van de priester
moet hebben.
Geloofsovertuiging.
Voor andersdenkenden is het vaak
moeilijk te begrijpen waarom katho
lieken zo veel in eigen verband wil
len ondernemen. Dat is geen achter
lijke hobby, zoals mgr. Alfrink het
noemde, maar gevolg van geloofs
overtuiging, die van grote invloed is
op de menselijke psyche.
De christelijke charitas streeft er
naar, mensen goed te doen vanuit de
eigen levensvisie, nochtans behoe
ven anderdenkenden niet bevreesd te
p
zijn, waar toch de drang naar sa
menwerking met anderen aanwezig is
Monseigneur dankte uit naam van
de Bisschoppen voor het vele en
goede, dat de thans jubilerende ver
eniging gedurende een kwarteeuw
heeft verricht. Het symbool van dre
dank ligt in de hoge pauselijke on
derscheiding voor de voorzitter.
Weefsel van activiteit.
Minister Su,urhoff, die de geluk
wensen en de dank van de regex'ing
ovex-bracht, wees er op, dat voor ve-
lext de geestelijke volksgezondheid
nog een begx-ip zonder veel inhoud
is. Toch is langzamerhand een weef
sel van activiteit ontstaan, waardoor
•Nederland een van de gezondste lan
den ter wereld is geworden.
Na er op te hebben gewezen, dat
ook op het terrein van de psychische
hygiène de achterstand is ingelopen
en dat verschillende pax-ticuliex-e ini
tiatieven op het gebied van de gees
telijke gezondheidszorg fedex'atief zijn
gebundeld, wees de minister op de
bestaande behoefte aan differentia
tie. Ook volgens Z. Exc. behoren
pastorale zielzorg en vei'zoi'ging van
geestelijke hygiène bij elkaar; voor
de aard van het werk moet nauwe
verwantschap bestaan.
PROF. DR. F. J. J. BUYTENDIJK
COMMANDEUR IN DE ORDE
II. GREGORIUS D EGROTE.
Prof. dr. F. J. J. Buytendijk, voor
zitter van de Katholieke Centrale
Vereniging voor Geestelijke Volksge
zondheid, tevens voorzitter van het
Katholiek Nationaal Bureau voor
geestelijke gezondheidszorg is be
noemd tot commandeur in de orde
van de Heilige Gregorius de Grote.
Deze mededeling werd vanmiddag
gedaan door mgr. B. J. Alfi'ink,
Aartsbisschop-coadjutor van Utrecht
tijdens de herdenkingsbijeenkomst ter
gelegenheid van het 25-jarige bestaan
van de Katholieke Centrale vereni
ging voor Geestelijke Volksgezond
heid.
OP ZOEK NAAR HET PRINSJE.
Prins Hamid Reza Pahlevi, broer
van de Sjph van Perzië, is Woensdag
incognito in Parijs gearriveerd om
te trachten liet verdwenen neefje
van de Sjah, prins Ali Patrick, op te
sporen.
De prins, vergezeld van een lid
van de Perzische koninklijke huis
houding, x-eist op een diplomatiek
paspoort.
Vaste overheids-functie:
vaste armoede
Cii'ca 600 R.K. ambtenai-en hebben
gisteravond in Krasnapolsky te Am
sterdam een buitengewone algemene
ledenvergadering van dc ARKA (Al
gemene Rooms Katholieke Ambte-
naren-vex*eniging) bijgewoond, die
zoals de voorzitter in zyn ope
ningswoord mededeelde met spoed
belegd was, nadat het afbreken van
het georganiseerd ovex'leg over de
salai-isverhoging voor het overheids
personeel op 18 Maart bekend ge
worden was.
„Het gaat niet om het salarisbe-
leid alleen", aldus de voorzittei', mr
G. Boo, die in het dagelijks leven
voorzitter van de Raad van Arbeid
te Haarlem is, „maar om onze gehe
le rechtspositie, waarvoor de rege
ring niet de zorg blijkt te hebben,
die een goed werkgever betaamt. Zy
heeft haar zox'gen by het behoud van
de arbeidsvreae meer uitgestrekt tot
de werknemers in het private be
drijf. dan tot haar eigen werkne
mers".
Mr Boot betoogde, dat de reële sa
larissen van het overheidspersoneel
niet zijn gestegen. Nu moeten deze
salarissen dienst doen als sluitpost
van de geleide loonpolitiek. Hij
noemde het onbegrijpelijk, dat de
regering niet inziet, „hoe een der
gelijk beleid om de fictie van de
functieionen hoog te houden, het le
ven in eigen diensten op den duur
volledig doet verstikken".
Hij betreurde het, dat de minister
van binnenlandse zaken, die hij nog
steeds erkexitelijk was voor zyn de-
nivelleringmaatregelexi, geen beleid
had kunnen voeren, dat de instem
ming van de ARKA had. Dat de AR
KA, die in 1954 gi-otei-e vooruitgang
had geboekt dan welke andei'e ka
tholieke organisatie, ook en er in de
afgelopen VA maand 1820 leden bij
had gekregen, zo weinig weerklank
ondervindt bij de regering, achtte hy
onbegrijpelijk.
„Wij wensen te strijden niet tegen
een fictie, doch tegen de realiteit,
dat een vaste overheidsfunctie ook
vaste armoede betekent in grote
groepen van het overheidspersoneel
In dit verband roerde mr Boot het
bestaande verschil van mening aan
tussen de ARKA en de Algemene
Bond van Ambtenaren de (ABVA).
Spreker besloot lijn openings
woord met de mededeling, dat het
hoofdbestuur niet bereid was om ook
maar te spreken over de mogelijk
heden van staking, langzaam-aan-
tles, het niet verrichten van over
werk of wat dies meer zij. Hij sprak
zijn dank uit aan de leden van de
Eerste Kamer, die gisteren „alle aan-
dacht hebben besteed aan onze pro
blemen."
Vervolgens sprak de gemeentesecre
taris van Heerlen, mr dr J. B. Sens,
een inleiding uit, die telkens door
instemmend applaus der uit het hele
land naar de hoofdstad gekomen aan
wezigen werd onderbroken.
Mr Sens verweet de regering, dat
zy de verhoging van de salarissen
der ambtenaren niet doorzet op grond
van een vergelijking met de functie
HOEWEL WE DIT FEEST in de Oosterse Kerken slechts met één
enkele benaming, de blijde boodschap van de heilige maagd
Maria, vinden aangeduid, heeft men in het Westen een tiental bena
mingen gekend. Naast de titels die rechtstx-eeks over Maria spraken,
waren er ook meerdere die de aandacht op Christus vestigden. Zo
o.a. „Aanvang der verlossing", „Ontvangenis van Chi'istus" en „Feest
der menswording". Deze laatste benamingen zouden doen vex-moeden
dat hier 'Sprake was van een feest van de Za
ligmaker. Toch is dit geenszins hei geval daar
zowel de misgebeden als het breviergebed be
wijzen dat het een uitgespi'oken Mariafeest is.
De oorsprong van het feest is nogal duister.
De Bollandisten, alsmede paus Benedictus XIV
veronderstellen dat de oorsprong tot de apostolische tijden teruggaat,
terwijl een zekere Colvenerius uit toespraken van kerkvaders uit de
derde eeuw meent te mogen afleiden dat dit feest uit die tyd stamt.
Meer vaststaande gegevens vinden we op het concilie van Toledo in
656. De toen in Spanje vergaderde bisschoppen waren van oordeel
dat de datum van 25 Maart vanwege de Vasten minder geschikt was
en verplaatsten het feest daarom naar 18 December. Ook in het
Oosten was Maria Boodschap een zeer gxoot feest, want daar er in
dc vastentijd slechts op Zaterdag en Zondag een heilig Misoffer werd
gevierd, maakte men voor dit feest toch een uitzondering.
In Rome bepaalde paus Sex'gius I (687701) dat er slechts op vier
feestdagen een grootse processie uit de Hadrianuskerk mocht trekken.
Hieronder was ook Maria Boodschap, welk feest toen dus reeds als
een hoog feest werd gevierd. In het boek van paus Gelasius I (491
496) vinden we een misformulier voor deze dag zodat dit wel het
oudste geschiedkundige bewijs is. Paus Gregorius de Grote f590604)
heeft echter de tekst van Gelasius door een geheel nieuwe vervangen
en dit staat nu nog ongewijzigd in ons missaal afgedrukt.
Had Spanje het feest in 656 naar 18 December verplaatst: later ging
men het weer op 25 Maart vieren. In de Ambx'osiaanse ritus te Milaan
alsmede in de Syrische vinden we de viering thans nog tijdens onze
Advent. Waar wij ons Kex-stfeest op 25 December vieren .is het rede
lijk om de ontvangenis negen maanden vóórdien, dus op 25 Maai't
te herdenken. Het misformulier vertoont veel overeenkomst met de
mis van Quatertemper-Woensdag in de Advent.
IN DE KERK VAN DE PRIESTER-MARTELAAR Eusebius komt de
christenheid bijeen. De kerk dateert uit de vierde eeuw en stond
midden op het heidense kerkhof. Zodoende trokken de christenen
vanuit de collectakerk over de nadien vervallen massagraven naar
het bedehuis van Sint Eusebius. Daar de twee lezingen over de
opwekking uit de doden spreken, zien we ter
stond het verband met de statiekerk. Trouwens
deze kerk diende ook geruime tijd als kerk der
algemene begraafplaats, waar zich de gemeen
schappelijke graven der armen bevonden.
Deze dag wijst naar het lijden over twee
weken hebben we reeds de grote en heilige Vrijdag! maar ook
naar de verrijzenis en het leven. In het epistel gaat Eiies de Christus
vooraf met ten leven opwekkende kracht. Voor de doopleerlingen is
de gehele liturgie een zinnebeeld, want in Christus vex*wachten zij
met Pasen hun geestelijke opstanding. Over de wonderen Gods zingen
wij dat ,de hemelen de heerlijkheid Gods verkondigen". De collects
slaat op de noden van het geestelijk en tijdelijk leven .terwijl het
graduale het vertrouwen uitdrukt van hen die Gods hulp verwachten.
Het offertorium tenslotte stelt de nederigheid als voorwaarde voor
deze hulp. K. P.
Vrijdag na
de 4e Zondag
lonen in het particuliere bedrijf,
„maar de functieionen, die de rege
ring ons voorhoudt bestaan, niet",
riep hü uit. „Als wij de werkelijke
functieionen plus de gereglementeer
de toeslagen zouden hebben, zouden
wij hoogst tevreden zijn".
Hij deelde mede zelf in tal van be
drijven op onderzoek te zijn uit ge
weest en somde een reeks van mini
mumlonen voor diverse arbeidsgroe-
pen en klassen op, waarna hij tot de
slotsom kwam, dat vrijwel alle groe
pen van arbeiders, maar ook hogere
functionarissen, beter betaald wor
den dan de ambtenaren. Als voor-
(6)
beeld van een slecht-betsald ambte
naar haalde hij de grenscommies aan
die inclusief de 6 procent „welvaart-
toeslag" per maand f 201.verdient
en na 8 dienstjaren 310 per maand.
„Dit is een politieke kwestie ge
worden", besloot hij. „Wij moeten
ons onpartijdig gedragen, maar wij
zijn nu gekomen aan het punt, dat
wij een beroep moeten doen op het
geweten van het Nederlandse volk
en het verantwoordelijkheidsbesef
van de volksvertegenwoordiging".
Motie aan de regering.
De vergadering nam tot slot bij
acclamatie een motie aan, die aan
de regering, de K.V.P. en de R.K.
Centrale wordt gezonden. In deze
motie wordt geconstateerd, dat „bij
de regering geen geneigdheid be
staat om afdoende verbetering der
salarissen tot stand te brengen,
waardoor de nood in veel ambtena-
rengezinnen tot ongekende hoogte is
gestegen, grote ongerustheid wordt
verwekt en grote ontevredenheid
groeit bij alle overheidsdienaren,
zeer tot schade van het landsbelang".
De vergadering spreekt tenslotte
de minister haar ontevredenheid uit
over de wyze, waarop de regering
als werkgeefster de belangen behar
tigt van haar personeel en voorts
haar volle vertrouwen in het beleid
van het hoofdbestuur der Arka.
GEVAARLIJK SPEL BERECHT.
Het hoog militair gerechtshof te
Den Haag heeft eeix dienstplichtige
soldaat uit Groningen veroordeeld tot
100,sub. 40 dagen hechtenis.
Bij een stoeipartij in een kazerne
te Steen wijkei-wold had de soldaat op
een slaapzaal een krib scheef ge
trokken. Het gevolg hiervan was dat
de soldaat, die in de bovenste krib
lag, tegen de muur viel, zwaar ge
wond werd en later stierf.
Dc krijgsraad had dc onvoorzich
tige soldaat indertijd vr ij gesproken
van de beschuldiging de dood van
een kameraad te hebben veroor
zaakt. In hoger beroep had de advo
caat-fiscaal een maand gevangenis-
stx-af geëist.
door
HENRY CAUVAIN
30)
Wij waren aan het eind van de
kastanjelaan gekomen. Ik sprong van
't paard en zette Jean-Maxie op de
grond.
„Geef dit aan père Clauds voor 't
gebruik van zijn paard en houdt de
rest voor u", zeide ik. „Doe je stipt
wat ik zoeven heb gezegd, dan krijg
je tien van die zilverstukken".
De jongen stamelde enige woorden
van dank en ik ging 't kasteel bin
nen.
X.
Kantoor van de
Rechter van Instructie.
Locnevinen, Zondag.
Er woedde gisteravond een schrik
kelijke storm en de sneeuw drong
door het venster van mijn kamer.
Tegen zeven uur begaf ik mij naar
mijn observatiepost. Mijn ogen ge
wenden zich aan de duisternis en ik
jkon 't hek voor het kasteel goed on-
I derscheiden. Jacquot doolde om het
huis heen en huilde akelig. Ik had.
gelukkigerwijze in de keuken een
groot stuk vlees gevonden en dat
wierp ik hem voor, om zijn woede
tot bedaren te brengen.
De tijd verliep langzaam. Iedere
minuut scheen mij een eeuwigheid
toe. En hevige angst begon mij te
kwellen. Ik overdacht nog eens het
door mij opgemaakte plan om ons
van de bandiet meester te maken. En
nu vond ik het in al zijn bijzonder
heden slecht in elkaar gezet.... Ik
vreesde, dat het in duigen zou val
len en dat de moordenaar nogmaals
aan de arm der gerechtigheid zou
ontsnappen. Als hij niet terugkwam...
Als die reis eenvoudig een list was
om aan de nasporingen, die hij
duchtte, te ontsnappen.... Hij had
misschien de weg naar Brest, instede
van die naar Rennes ingeslagen en
dan kon hij nu reeds veilig aan boord
van een schip zitten!
Al die gedachten maakten voor mij
de uren nog langer. Het wachten
werd een onuitstaanbare foltering.
't Sloeg tien 'uur. Eensklaps meen
de ik, in de verte een lichtje te be
merken. dat langzaam dichterbij
kwam; het schijnsel ervan tekende
zich af op de sneeuw in de tuin.
Ik boog mij uit het venster, keek
met gespannen aandacht het licht
was verdwenen. En ik slaakte een'
zucht van moedeloosheid.
Toch bleef ik staren op het punt,
waar ik de lichtstx-eep had zien ver
dwijnen. Nu kwam het mij voox\ dat
het op die plek donkerder was dan
elders. Ik ondex-scheidde een gx'ote
zwaxte vlek op de sneeuw. En die
vlek splitste zich in tweeën.
„Hij heeft een medeplichtige!" zei
ik bij me zelf. Alles is verloren".
Een lang gerekt gebrom kwam mij
geruststellen. De medeplichtige was
Jacquot, die mijn meester begroette.
Weldra zag ik het licht van de dieven
lantaarn weer vooruitkomen. Het
kwam door de poort van de binnen
plaats en richtte zich naar de donkere
hoek, waar de kooi van Jacquot .zich
bevond.
Hij gaat onderzoeken, of men.aan
zijn verbod heeft gehoorzaamd en of
Jacquot werkelijk in geen drie dagen
eten heeft gehad, dacht ik. Eindelijk
kwam het licht weer even 'traag en
voorzichtig vooruit en ik hoorde de
deur van het kasteel zacht toegaan.
Toen nam ik myn lamp, die ik ach
ter de gordijnen van mijn bed had
verborgen, stak mijn arm uit het ven
ster en beurde ze driemaal achtereen
op. Ik wachtte enige minuten. Mijn
hart klopte met hoorbare slagen.
Als Jean-Marie maar op zijn post is!
Ik herhaalde het sein. Een klagend
geluid drong, ti'ots de hevigheid van
dc storm, tot mij door. 't Kwam uit
de richting van de Lavandiéres-heuvel
en liet zich nog viermaal hoi*en. Toen
zag ik van mijn hoge observatiepost
af, op ongeveer een mijl afstand van
het kasteel een rode vuurpijl opgaan:
het sein, dat tussen mij en de rechter
van instructie was afgesproken. De
heer Donneau wachtte te Loc-ahr in
een herberg het gunstig ogenblik af.
Ik sloot myn vefister en blies mijn
lamp uit. Maar ik wilde met zekerheid
weten, of het inderdaad de bandiet
was, die het kasteel was binnengeslo
pen. Ik verliet dus mijn kamer en ging
al tastende naar de deur van zijn ver
trek, om te luisteren.
Op het ogenblik, dat ik op het eind
van de gang was gekomen en de voet
p de bovenste trede van de trap zette,
hoorde ik op de eerste verdieping een
deur sluiten en 't geluid van een lang
zaam schokkende stap klonk in de
stilte van de nacht.
Ik had gelukkig de voorzorg geno
men. mijn schoenen uit te trekken,
zodat ik onhoorbaar naar mijn kamer
kon terugkeren. Ik wierp mij te bed
trok de dekens op tot aan mijn kin
en deed alsof ik sliep.
Na verloop van ongeveer een mi
nuut kwam de nachtelijke wandelaar
mijn deur voorbij zonder stil te staan.
Hij opende heel zacht die van de ka
mer zijner medeplichtige. Enige tijd
later hoorde ik hem terugkomen van
de dode. Hij stak een sleutel in 't slot
van myn deur. kwam binnen en
schreed op mijn bed toe; ik voelde
het licht van zijn dievenlantaarn op
mijn gesloten oogleden. Hij liep enige
malen mijn kamer op en neer en
scheen alles nauwkeurig te onderzoe
ken. Vervolgens hoorde ik de deur
weer toegaan. Ik meende, dat hij zich
verwijderd had. maar hoorde, hoe
scherp ik ook luisterde, geen stappen
in de gang. Diepe stilte; geen ander
geluid dan die van de hevige wind
stoten. Ik bleef liggen, uit vrees, dat
hij zou terugkomen.
En plotseling voelde ik, dat er een
hand onder mijn dekens werd gesto
ken; mijn rechtervoet werd als in een
schroef geklemd en op hetzelfde ogen
blik kreeg ik een pijnlijke steek in de
hiel. Ik slaakte een kreet en verloor
het bewustzijn..
XI.
Die bezwijming, veroorzaakt door dc
schrikkelijke verrassirig en door de
zenuwachtige opgewondenheid, waar
in ik mij reeds een paar uren bevond,
redde mij het leven; want de moorde
naar meende, dat Ik dood was en hij
verliet e kamer. Toen ik weer tot be
wustzijn kwam, liep ik naar de deur,
die ik sterk barricadeerde. Vervol
gens keek ik' nrar de lichte wonde,
die mij aan de hiel was toegebracht.
Er vloeiden enige druppels bloed uit,
gemengd met een bruinachtig vocht:
het roetwater, waardoor ik het schrik
kelijke curare vervangen had.
Ik nam mijn geladon pistolen en
stak ze in mijn zakken, vastbesloten
de moordenaar, mocht hij terugko
men, een kogel door de kop te jagen,
al zou ik daardoor mr. Donneau van
de eer beroven, de bandiet levend in
handen te krijgen.
(Wordt vervolgd).