Door deugdzaam leven voor anderen een voorbeeld zijn Vastenbrief 1955 Apostolische bezorgdheid over verkilling van het geloofsleven Slechts drie vacatures aan kath* scholen in Leiden en omgeving In een sfeer van vriendschap werden verschillende problemen besproken Ook de politiek kwam weer eens om de hoek kijken Over kritieken op Willem Parel MAANDAG 21 FEBRUARI 1955 DE I.EIDSE COURAN'l EERSTE BLAD - PAGINA 2 Geloof zonder geloof De Aartsbisschop-Coadjutor en de Bisschoppen van Nederland hebben de volgende Vastenbrief uitgevaar digd: Dierbare Gelovigen, Met grote vreugde hebben Wij ge zien hoe Onze gelovigen in het pas gesloten Maria-jaar zich beijverd hebben gevolg te geven aan de op roep van de H. Vader. Zo hopen Wij dat er bij velen iets bereikt is van hetgeen de H. Vader zelf als een van de eerste doelstellingen van dit Ma ria-jaar had aangegeven n.l. „dat ieder met de hulp van Gods genade zijn leven dagelijks meer moge in richten naar de christelijke geboden; want het geloof zonder de werken is een dood geloof en niemand kan naar behoren iets uitrichten voor het wel zijn van anderen tenzij hij eerst door zijn deugdzaam leven voor anderen een voorbeeld is". „Door een deugdzaam leven voor anderen een voorbeeld zijn". Dat is de apostolische roeping van iedere gelovige, overeenkomstig het woord van Christus zelf: „Gij moet Uw licht voor de mensen laten schijnen, opdat zij Uw goede daden zien en zo Uw Vader verheerlijken, die in de Hemel is" (Mt. 5, 16). Deze heilige opdracht geldt in alle omstandigheden. Maar hoe meer wij ook in eigen kring getuigen zijn van de verslapping van godsdienstig leven, van achteruit gang van geloofsbeleving en zelfs van afval van het geloof, des te meer moeten wij allen ons beijveren, aller eerst door eigen persoonlijke geloofs beleving, om geloof en christelijke le venshouding te bewaren bij al dege nen die de Voorzienigheid ons op onze levensweg doet ontmoeten. Wie zou niet ernstig bezorgd zijn over de verslapping van godsdienstig leven, die zich in ons vaderland, ook bij de katholieken aftekent. Op aller lei manieren openbaart zich een geest van ongodsdienstigheid, een achter uitgang van geloof en geloofsbele ving. Het sterkst komt die geest tot uiting in het feit, dat zovele katho lieken hun kerkelijke plichten niet meer waarnemen of daarin ten zeer ste zijn verslapt. Dit verschijnsel van toenemende ongodsdienstigheid onder de katho lieken kan in een kort bestek niet volledig worden beschreven of ver klaard. Wij willen in deze Vasten brief slechts een eenvoudig herder lijk woord daarover tot U richten, opdat wij allen vervuld mogen wor den van een heilige apostolische on rust om het zieleheil van zovele me demensen en om U allen aan te spo ren om door een persoonlijk en be wust leven naar het geloof een dam op te werpen tegen de steeds voort woekerende ongodsdienstigheid en verslapping. Weliswaar moeten wij God dank baar zijn, dat er, op het platte land, altijd nog streken zijn, waar de ka tholieke bevolking trouw blijft vast houden aan de stipte vervulling van de kerkelijke plichten. Wij hopen dat dit uiterlijk bewijs van trouw voort komt uit een bewust innerlijk bele ven van het geloof en uit een per soonlijke behoefte aan contact met God. Want dan alleen zal dit kunnen standhouden. Wij weten echter allen hoe in meer dere steden naast de vele practise- rende katholieken het getal van de genen die het vervullen van hun kerkelijke verplichtingen achterwege laten, onrustbarend groot is gewor den. Het aantal gedoopten dat 's Zon dags geen contact meer zoekt met God door deel te nemen aan de hernieu wing van het Kruisoffer heeft in som mige steden een percentage bereikt, dat niet veel meer verschilt van het geen wij vroeger tot onze grote ont steltenis vernamen uit grote steden in het buitenland. In andere plaat sen is dit getal wellicht geringer, maar toch groot genoeg om ons diep bezorgd te maken om zoveel geloofs genoten, bij wie de H. Mis en de Sa cramenten in het leven zo bitter wei nig te betekenen hebben. Het lijdt geen twijfel, dat veelal met deze ge nadebronnen ook Christus Zelf, hun Verlosser en onze Verlosser, en met Christus ook Zijn Vader hun Vader in de hemel, uit het gezichtsveld van hun leven practisch verdwenen is. Een zeer groot deel van deze niet- praciiserende katholieken, Dierbare Gelovigen, komt voort uit gezinnen, waar de godsdienst, door welke om standigheden ook, zo goed als geen rol vervult. Om een of andere tra moeilijk kunnen komen tot een be wust geloofsleven. Van positieve af val van het geloof kan men vaak niet eens spreken, want een persoonlijk en bewust aanhangen van Christus en Zijn Kerk hebben zij eigenlijk nooit gekend. Al behoeft het niet-practiseren van deze mensen ons vaak niet te ver wonderen, het moet ons wel bezorgd maken. Want ook deze mensen zijn geroepen om deel te hebben, door het geloof, aan de volle rijkdom van Gods genade en Gods liefde. Gods goedheid heeft hen reeds door het Doopsel op genomen in de Kerk; zij zijn bestemd om als kinderen Gods door het leven te gaan, bewust levend in de stra lende goedheid van Gods lief ie. In plaats daarvan hebben zij God ver geten, omdat zij nooit geleerd heb ben van God te houden. Maar door hun Doopsel zijn zij le den van de Kerk, zoals wij, en heb ben zij nog meer dan anderen recht op onze liefde en onze zorg. En daar om mag het ons niet onverschillig laten, dat zij God vergeten en zonder het bewustzijn van Zijn liefde door het leven gaan. Het is onze taak ook aan dit deel van de Kerk de bood schap van het heil te brengen, opdat zij met ons weer deel hebben aan de viering van de heilige Geheimen en met ons het geloof belijden en bele ven. Overal in de steden wordt, met name onder de maatschappelijk- zwakken, met apostolische liefde cn ijver gewerkt door onvermoeide priesters en leken. Met hun klein ge tal en met de gebrekkige ten dienste staande middelen zijn zij nauwelijks opgewassen tegen die taak. Maar in de geest van Paulus maken zij „zich tot slaaf van allen, om er zoveel mo gelijk te winnen" (1 Cor. 9, 19 Wij moeten hun moeizame arbeid steunen met ons gebed, en waar het kan, ook met onze daadwerkelijke hulp. Naast deze grote groep van gedoop ten, die nauwelijks bewust gelovig zijn geweest, kent onze katholieke gemeenschap helaas steeds meer men sen, die van huis uit veel meer aan godsdienstig bewustzijn hebben mee gekregen, maar toch op een of an dere manier van de Kerk vervreem den. Zij hebben, door welke oorzaak ook, het juiste zicht op de Kerk ver loren. Zij zijn het meevieren van het H. Misoffer en het ontvangen van de H.H. Sacramenten gaan verwaar lozen, meestal niet ineens, maar lang zaam aan zij zijn dorre ledematen van de Kerk geworden, voor wie ge loof en godsdienst weinig zin meer hebben. De oorzaken van deze vervreem ding van de Kerk zal men gedeelte lijk in de mens zelf moeten zoeken, gedeeltelijk ook in het geestelijk kli maat, waarin hij leeft en dat door al lerlei factoren in en buiten onze ka tholieke gemeenschap wordt be paald, mede ook door de onkerkelijk heid en ongodsdienstigheid, die zich in ons vaderland buiten de katholieke gemeenschap aftekent. Het is dan ook meestal niet een enkele oorzaak of aanleiding, waar door iemand zijn geloof verliest of althans ophoudt te practiseren; meest al werken een gehele reeks van om standigheden en belevenissen samen. Het is een lang proces, dat zich in wendig in de mens afspeelt, maar door allerlei uitwendige omstandig heden wordt beïnvloed. Vaak zal men ergens in dit proces ontdekken, dat die persoon begonnen is niet meer te leven naar hetgeen het geloof hem voorhoudt. Wanneer men niet leeft, zoals men denkt, gaat men tenslotte gelovige, denken, zoals men leeft. Zo kan men b.v. ervaren, dat het niet onderhou den van de wetten van het christe lijk huwelijk in vele gevallen een be langrijke factor is bij verslapping van godsdienstig leven en bij afval van de Kerk. Dierbare Gelovigen, Het toene men van de ongodsdienstigheid en de geloofsverslapping en het groeien de aantal van niet-practiserende ka tholieken moet allen met grote be zorgdheid vervullen. Ieder die de Kerk liefheeft, zal er aan willen me dewerken om de voortwoekering van de ongodsdienstigheid tegen te gaan en om de afgedwaalden voor de Kerk te behouden. Wat dan vóór alles no dig is, is ons eigen persoonlijk voor beeldig christelijk leven. Vaak is het onze menselijke samen leving, ook onze katholieke samen leving, die het de medemensen moei lijk maakt om trouw te blijven aan geloof en Kerk. Misschien ook zijn wij persoonlijk door ons eigen levens gedrag er schuld aan, dat een of an der van onze broeders en zusters in het geloof van Christus en de Kerk is afgedwaald. In deze heilige Vastentijd willen wij ons voor God verootmoedigen en onze schuld belijden. Waren wij al len betere christenen geweest, had ieder van ons persoonlijk beter het ideaal van de Christenmens in zijn leven laten zien, wij zouden niet alle geloofsverslapping hebben tegenge houden, maar er zou minder ontrouw minder verslapping en minder afval van de Kerk zijn. Wij willen er daar om voor zorgen, dat wij nooit door eigen gebrek aan christelijke liefde en christelijke levenshouding onze zwakke broeders ergeren en daardoor afstoten van de Kerk en van de Kerk verwijderd houden. Integendeel, wii willen door het voorbeeld van een persoonlijk bewust Vergadering St. Augustinus te Leiden Optimistische voorzitter In het Gulden Vlies vergaderden Zaterdagmiddag de katholieke onder wijzers, verenigd in „St. Augustinus", Het was een jaarvergadering; wat gevorderd in tijd, maar dit gaf juist aan de voorzitter, de heer S. Neefjes, in zijn openingswoord de kans om de ontwikkeling van de regeringspoli- tiek in onderwijszaken op de voet te volgen. De heer Neefjes was van mening, dat de laatste regeringsplannen er op wijzen, dat 1955 een revolutie kan betekenen in de opbouw van het on derwijs. Dit was wel in scherpe tegenstel ling met het pessimistisch woord, dat hij in een vorige vergadering had moeten laten horen. De notulen stel den dit nog eens duidelijk in 't licht. Overzichten. De penningmeesteresse heeft een klein batig saldo 100,—) in het af gelopen jaar kunnen oversparen. Sa men met een reeds gekweekt saldo toont de kas thans een overschot van 1000 gulden. Zij dankte de leden voor de vlotte afdracht van de contributie. Op haar beurt dankte de vergade ring mej. Doove voor haar financieel beleid. Slechts drie vacatures. Uit het jaarverslag van de secre taris werd bekend, dat er aan de ka- U aan het begin van deze brief reeds zeiden: „Door een deugdzaam leven voor anderen een voorbeeld ziin", dat is de apostolische roeping van iedere Geloven is een gave Gods, maar het is ook een overgave van de men selijke persoon aan het heil, dat God ons in Christus heeft geopenbaard; iedere mens moet persoonlijk kiezen en moet persoonlijk God aanhangen. Deze geloofshouding vraagt de in zet van de hele mens. Zij vraagt een grote offervaardigheid. Want zij vraagt van de gelovige mens, dat hij ieder ogenblik van zijn leven bereid is, om zo nodig eigen wil en verlan gens, eigen gemak en eigen inzicht prijs te geven om God te blijven aan hangen. Dat kan alleen, wanneer de mens een diepe waardering in zich draagt voor de grote gaven van het geloof en een offervaardige liefde voor Christus, die uit louter liefde ons het heil gebracht heeft. christelijk leven een licht worden opthoheke scholen te Leiden en omge- de levensweg van anderen. Zoals Wij V1?f sIe.chts drie vacatures zijn. - - - - - Dat dit getal zo laag is in deze tijd van gebrek aan leerkrachten is te danken aan de medewerking van ge huwde en gepensionneerde onderwij- zers(ressen). ,De heer J. Ponsioen werd als be stuurslid hei-kozen. Los van ambtelijke schaal. Bij de rondvraag ontstond een am pele gedachtenwisseling over het plan van de minister om het onder wijzerssalaris los te maken van de ambtelijke schaal. Door enige leden werd gesteld, dat in vroegere jaren gevochten is om Wij willen, vooral in deze Vasten tijd, God bidden om Zijn barmhartig heid voor allen, die zwak werden in het geloof, opdat God hen weer de Kerk mag laten zien als de lerares der waarheid en als de uitdeelster van Gods genademiddelen. Wij willen ook door de verstervin gen van deze weken, God genadig stemmen, om Gods barmhartigheid te willen voor de Kerk. En wilt in deze tijd van gebed en boete ook veel bidden voor onze H. Vader de Paus en de bisschoppen, dat 'God aan de leiding van de Kerk Zijn licht en wijsheid mag schenken. En bidt ook voor Hare Majesteit, onze geëerbiedigde Koningin, dat God haar mag geven haar volk in vrede te geleiden langs de goede weg. En zal dit Ons gezamenlijk herder lijk schrijven op Zondag Quinqua gesima a.s. in alle kerken en kapel len, waarover een Rector is aange steld, o nder alle vastgestelde H.H. Missen van de preekstoel worden voorgelezen. een salaristabel gelijk aan die van de ambtenaren. Men meende, dat een onafhankelijke salariëring een stij ging en daling bij vermindering of vermeerdering van onderwijzersaan bod in de hand werkt. De voorzitter betoogde, dat de. koppeling aan de ambtelijke salaris schaal nooit bevredigend is geweest. Hij meende, dat een koppeling aan de lerarenschaal gunstiger zal zijn. Maar vooralsnog moet men een concreter plan van de minister af wachten. In verband met deze gedachten- wisseling werd de wens van de le den gehoord om wat uitgebreider in gelicht te worden over de plannen en de vorderingen van de onderhan delaars, die de belangen van de on derwijzers bespreken. De vrucht van dit gesprek was een voorstel voor de algemene vergadering. Er wordt hierin aangedrongen op ruimere in lichtingen aan de bestuursleden der afdelingen. De heer P. M. Gielisse uit 's Her togenbosch hield tenslotte met ken nis van zaken een lezing met licht beelden over de stad, die een wereld wordt genoemd: Parijs. Hij werd door zijn betoog zo mee gesleept, dat hij een tijdige blik op de klok verzuimde. Om te voorko men, dat de causerie een „Parijs bij nacht" zou worden, moest de voor zitter tegen 7 uur zij het met te genzin aan deze rondleiding door de lichtstad een einde maken. BEHANDELING ZAAK BERKELSE ARTS VOOR DE HOGE RAAD. De behandeling van de zaak van de arts O uit uit Berkel, in cassatie voor de Hoge Raad is vastgeteld op 15 Maart. Waarom steoda meer lijden en langer lijden - aan die ondragelijke Bheumatiek. Doe toch een bloedzuiverende kuur Met Kruschen Bij talloze Rheuma- tieklijders ligt de oorzaak in onzuiver bloed. En daartegen is Kruschen de remedie. Door de aansporende wer king van Kruschen op de bloedzuive rende organen gaan deze weer krach tiger werken, het bloed gaat sneller stromen en blijft zo vrij van de on zuiverheden, die Uw pijnen veroor zaken. Kruschen's zes minerale zouten zijn over de hele wereld beroemd. En niet zonder reden. Begin ook met Kruschen. Liever vandasg dan mor gen. (Advertentie) DIOCESANE L.T.J. Als weinig anderen verstaan ifle Katholieke Land- en Tuinbouw Jon geren, georganiseerd in de diocesane L.T.J., de kunst van succesvol, ge zellig en vlot vergaderen. Dat is Za terdag weer gebleken, toen de L.T. J.-ers uit geheel het bisdom in Haar lem ter jaarvergadering bijeen wa ren en op practische wijze het nut tige met het aangename verenigden, waarbij het aangename op een ge zonde manier in de culturele sector lag. sfeer was weer als vanouds: hartelijk en openhartig, zodat de diocesaan voorzitter, Theo Mourits, in zijn openingswoord een optimis tisch geluid kon laten horen. Hij ver geleek de L.T.J. met een agrarisch bedrijf, met dit verschil echter, dat de zaai-, groei en de oogsttijd in de L.T.J. tegelijk vallen. Theo Mourits vestigde er verder de aandacht op, dat er in deze jonge rengroep nog meer aandacht gege ven zal worden aan de culturele ont wikkeling van de leden, en ten aan zien van de technische ontwikkeling merkte hij o.m. op, dat daarvan het technisch wedstrijd-wezen een be langrijk onderdeel moet zijn. Hij ge waagde er tenslotte met dankbaar heid v: hoe ook van overheidswe ge steeds meer belangstelling wordt getoond voor het werk van de L.T.J. De gebruikelijke agendapunten konden vlot van de hand worden ge daan, en uit het uitvoerige en pret tig leesbare jaarverslag van de se cretaris, Theo van Son, citeren wij, dat de L.T.J. van 65 afdelingen' ten. Van bestuurszijde werd echter groeide naar 72. In totaal tejt de L. 'opgemerkt, dat er thans 23 L.T.M.- in de tuinbouw. Doordat er erken- ningseisen zijn vooor elke tuinbouw sector, wordt de vrije ontwikkeling in de één of andere richting sterk af geremd. Overwogen zou kunnen worden door opvoering van algeme ne erkenningseisen deze vrije ont wikkelingsmogelijkheid in da hand te werken, waarbij de grotere kwets baarheid van bloemisterij en bloem bollenteelt door de geringen opper vlakte in verhouding met de andere tuinbouwsectoren goed in het oog moet worden gehouden. L.T.M. GROEIT. De voorstellen, binnengekomen van de afdelingen, leverden over het algemeen geen stof op tot uitvoerige discussies. Het bleek, dat het bestuur niet tegemoet kon komen aan het voorstel om voor de L.T.J. een cul tureel leider aan te stellen. Ener zijds ontbreken daartoe de nodige geldmiddelen, anderzijds was het be stuur van mening, dat er zeker in de culturele sector zeer sterk gede centraliseerd zal moeten worden ge werkt. Wel verklaarde het bestuur bereid te zijn een culturele commis- DE POLITIEK. Ook de politiek kwam, evenals het vorig jaar, aan de orde. Een der afgevaardigden stelde, dat men vorig jaar de conclusie getrok ken had, dat de L.T.J.'ers hun eigen vraag, of andere groepen toegelaten dienen te worden tot het eigen huis. Theo van Son behandelde aan de hand van een aantal punten op over zichtelijke manier het probleem van de toekomst voor agrarische jonge ren. Hij herinnerde er aan, dat jaar lijks een groot aantal agrarische jon geren noodgedwongen uit de land en tuinbouw moet afvloeien, omdat er geen plaats ia op het ouderlijk be drijf. De landaanwinningen bieden vrijwel geen oplossing, omdat die weer teniet worden gedaan dor het bestemmen van cultuurgronden voor andere doeleinden (van 1945 t/m 1953 maar liefst 24760 H.A., waarvan 6700 in Noord- en Zuid-Holland). politieke overtuiging kunnen kiezen. "°?™- «f. 3>; Daar was men nu van afgeweken, A? maatregelen zal er want in de Leidersgids was stelling Y°°' 45 a 50 van de agrarische innpprpri uppn nlaat.s 7iiri in rip lanH- gekozen vóór de K.V.P. Deze spre ker maande het L.T.J.-bestuur tot voorzichtigheid, omdat het anders voor sommige jongeren moeilijk zal zijn lid te blijven van de L.T.J. Theo van Son antwoordde daarop, dat het bestuur gehoor wil geven aan de wekroep van de kardinaal en daarom heeft het bestuur in zoverre een be paalde kleur bekend, dat het mee wil werken aan het herstel der politieke eenheid onder de katholieken. In de Gids is geen propaganda gemaakt voor de K. V.P., maar men heeft de K.V.P. willen aanduiden als de groot ste gemenedeler en het bestuur wil er mee naar streven om die grootste gemene deler de alge mene deler van de katholieken te doen zijn. Dezelfde afgevaardigde stelde daar weer tegenover, dat ook als er één katholieke partij is, de L.T.J. daar buiten moet blijven, zeker princi pieel gezien, omdat volgens het man- jongeren geen plaats zijn in de land en tuinbouw. Emigratie (met goede voorlichting) en industrialisatie (maar dan als ge schoolde arbeider) zijn wel noodza- Bioscopen druilorennog Zoals gemeld, hebben twee Haagse bioscopen in een dagbladadvertentie het Haagse publiek opgewekt.de Haagse filmcritici, die een ongun stige recensie over de film „Het wonderlijke leven van Parel" hebben gegeven, op te bellen om zijn me ning over deze rolprent te geven Aan de bewuste bioscopen zijn gister avond pamfletten uitgereikt van ge lijke inhoud als de advertentie. De filmcritici overwegen een aanklacht bij de officier van justitie wegens po ging tot veroorzaking van overlast. Uit wraak tegen baas Knecht moordde met hamer veestapel uit De rijkspolitie te Vorden (Gld.) heeft een ruim 20-jarige landbou wersknecht gearresteerd, die er van wordt verdacht een pink, enkele kal veren en varkens, alsmede een dozijn kippen van zijn baas te hebben ge dood. Bij zijn verhoor heeft de jon geman tegenover de politie bekend de beesten met een hamer te hebben gedood. Het was in de buurt bekend, dat de landbouwer en zijn knecht nogal eens ruzie hadden, en daarom wordt verondersteld, dat wraak het motief voor het doden van de dieren is ge weest. De laatste tijd deed zich onder de veestapel van de landbouwer een aantal sterfgevallen voor. Aanvanke- keiyk, maar er is nog een andere 'Ük ™erd Klacht aan vergiftiging van de beesten. Toen echter bleek, dat hier geen sprake van kon zijn viel de verdpnkin<? op de knecht en stelde de r"kspolitü een onderzoek in De schade bedraagt ongeveer '"00 pulden. PRODUCTSCHAP VOOR ZUIVEL OP KOMST. De regering zal de instelling van een productschap voor de zuivelsec tor bevorderen. De indiening van het wetontwerp, dat daarop betrekking heeft, kan binnenkort worden tege moet gezien. Dit heeft minister De Bruijn meegedeeld in antwoord Op het voorlopig verslag van de Eerste Kamer over de begroting van Econo mische' Zaken. jle Xen.*e roePen en dement van 1916 en de encycliek de L.T.B. te bezien, of gezamenlijk„Immortatis Dei" de standsorgani- sterker het culturele vlak op het, saties als zodanig buiten de politiek platteland kan worden bespeeld. I moeten blijven en de katholieken Gevraagd werd verder om snelverder vrij zijn in hun politieke keu- °y®r. e ëaan tot het formeren van Z6j indien die keuze tenminste niet districten voor de L.T.M. (land- en in strijd is met gei000f e„ reden. tuinbouwmeisjes), welke parallel j moeten lopen met de L.T.J.-distric- T.J. 2200 actieve en 1855 andere le- afdelingen zijn. Indien elke L.T.J.- den, een totaal dus van 4055 leden.' afdeling naast zich een L.T.M.-afde- j De verschillende programma's gaven ling in het leven weet te roepen, dan ditionele reden hecht men er nog z{en fat fa verbinding tussen dio- komt het formeren van L.T.M.-dis- waarde aan, dat de kinderen worden cesaan bestuur en de afdelingen le- tricten vanzelf. gedoopt. Maar vaak^moet mendij het J ven(jjger werd. Het verslag gaf dui-| Voorts stelde een afdeling, dat de delijk weer, hoe er het afgelopen i Katholieken in Noord-Oost Polder jaar in de L.T.J. velerlei activiteiten stiefmoederlijk worden bedeeld. Zij met succes zijn ontplooid. vroeg activiteit van de L.T.J. ten op- De heer A. Baars van het L.T.B.-' zichte van verdeling en uitgifte van bureau in Haarlem besprak aan de bedrijven in nieuwe polders, hand van een tiental stellingen de| Het bestuur kon de gedachte van Doopsel al vrezen, dat er, zonder een bijzondere genade Gods, van deze kinderen onder godsdienstig oogpunt niet veel zal terecht komen. Ook al bezoeken zij nog wel de katholieke school en ontvangen zii godsdienst onderricht, het gezin schiet te kort. Dit geeft hun te weinig steun om te kunnen komen tot een persoon'"' Theo van Son repliceerde daar op, dat men ondersoheid moet maken tussen activiteit en vorming. Dat laatste beoogt de L.T.J., ook de staat kundige vorming, en het is goed, dat de jongeren voorbereid worden op de grote politieke slag van 1956. Daarmede was tenslotte iedereen content, waarbij wij vast willen stel len, dat deze discussie weer op open hartige en vriendschappelijke toon werd gevoerd. DORPSCENTRA. Aan de orde kwamen vervolgens de dorpshuizen en buurthuizen, teeltregelingen in de tuinbouw, een deze afdeling niet geheel onderschrij- J waarover mr M. Middelweerd, het ven. Het zegde echter toe om bij de, woord voerde. Hij ging uitvoerig op kwestie, waarover nog reeds bij vo- rige gelegenheden meermalen schre- bewust beleven van wat hun in hetven. Wij mogen dus hier volstaan godsdienstonderricht werd bijge- met de conclusie van de heer Baars, 0_ bracht. Zodra dit beleven moeilijk waar hij stelde, dat het systeem van lijk is voor he pltaatsen van Katho- wordt, geven zij het op Bovendien erkenningen gehandhaafd dient te lieken in de N.O.P. en nieuwe pol zijn de maatschappelijke omstandig-blijven, ook by een grotere vrijheid i ders. L.T.B., en via de K.N.J.B.T.B. bij de bij de K.N.B.T.B., te blijven ijveren, dat de ouderen alles doen wat moge probleem in en hij stelde o.m., dat inzake de zgn. dorpshuizen de katholieke groep vrij moet zijn in de oprichting van eigen confessionele kans, die practisch nog niet in over weging is genomen, n.l. de afvloeiing van ouderen. Maar liefst 18%' van de boeren en tuinders (bij de boe ren alleen al 36000) is ouder dan 65 jaar. Voor de organisatie ligt er dus nog een belangrijk stuk werk ter op lossing van het toekomstprobleem der agrarische jongeren. GEZELLIGE MIDDAG. In de middagvergadering was de sfeer, zo mogelijk, nog prettiger. De ruiterprijzen vanwege de landdag werden uitgereikt en negen jonge mannen hadden de moed om elkaar te bekampen in een welsprekend heidswedstrijd. De prestaties waren over het algemeen veelbelovend en een jury, die wij deskundig moeten achten, gaf de vijf beste sprekers aan, die ter gelegener tijd een medaille zul len ontvangen. De dag werd besloten met een goede opvoering „Maria Boodschap" van Paul Claudel en L.T.J.-ers ve len vergezeld van hun verloofden konden terugzien op een zeer ge slaagde jaarvergadering. Rest ons nog te melden, dat aal moezenier P. Matthijsen als opvol ger van rector H. Brans, voor het eerst een jaarvergadering van de L. T.J. bijwoonde. Hij verklaarde per plex te hebben gestaan over de sfeer in de L.T.J., waaraan menige organi satie zich kan spiegelen. Bevrifde „Katinpo" veilig in Rotterdam De „Katingo" die, zoals reeds ge meld, Vrijdagnacht plotseling is ios- gesleept, is Zaterdagmiddag behou den binnen de pieren van de Nieuwe Waterweg gevaren. Later op de dag heeft het schip aan de boeien in de dorpscentra. Ook dient een dergelijk Waalhaven een voorlopige ligplaats centrum zelf te besilssen op de gekozen. CIRCUS LIEF- EN LEED Niet minder dan 15 keer heeft J l Japie Visschraper het circus - Strassburger in Amsterdam, te- l zamen met zijn 8-jarig vriendin- netje, als betalend bezoeker be- zocht. Gisteren, op zijn tiende verjaardag, was hij echter met zijn „dame" de gast van de di- rectie. En dit 16e bezoek zal hij niet gauw vergeten, want bij de parade der artisten aan het ein- de der voorstelling werd hij in de piste geroepen waar de 8-ja- rige Regina Strassburger, het dochtertje van de directrice, hem met een ruikertje en een klinkende zoen fêteerde. Mis- schien heeft zijn vriendinnetje hierbij wat spijtig toegekeken. 't Maar zonder twijfel zal zij, haar I tranen inslikkend, luide met de andere bezoekers het „lang zal hij leven" hebben medegezongen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1955 | | pagina 2