Een zwervende herder was
de stamvader van God
Rechten en verplichtingen van
ziekenfonds en-huisarts
Nederlandse wegenwachter
naar de Poolcirkel
We mogen nog even vissen
ZATERDAG 20 MAART 1954
DE LE1DSE COURANT
VIERDE BLAD PAGINA 1
Club van Vrije Vrijdenkers
X
|"\E geschiedenis van het merkwaar-
dig volkje der mensen, dat de
planeet aarde bewoont, kunnen we
niet begrijpen zonder zijn neiging tot
verderf en verwording.
Dat hulen met het boze, deze gees
telijke onevenwichtigheid, deze
voortdurende strijd tussen goed en
kwaad in ieder mens en in de gehele
menselijke samenleving kan moeilijk
anders beschouwd worden als een
losgelaten zijn door God, toen de
eerste mensen door God losgelaten
wilden worden en Hem gelijk wen
sten te zijn.
Deze erfelijke hoogmoed is de
grote, de oer-zonde van het mense
lijk geslacht. Er is geen afwijking van
de gevestigde orde in de schepping
zo verschrikkelijk als de onbegrens
de eigengereidheid en zelfverzekerd
heid van de mens, die zich aldus
moedwillig onttrekt aan zijn onder-
worpenheid en slavernij jegens de
Eeuwig-Zijnde.
Zelfs degenen, die vroom hun knie
voor Hem buigen, voelen zich mis
schien in hun „recht" tekort gedaan
als we benadrukken, dat we niet
meer zijn den slaaf van God. Gevier
de mensen, als een Napoleon, be
schouwden God meer als slaaf van
hen dan zij zichzelf als slaaf van
Liefelijke verhaaltjes
IN verscheidene soorten van gods
diensten komen sprookjes voor
over goden, die als mensen ver
momd op de aarde neerdalen. Gij
kent misschien het aardige, liefe
lijke verhaal van Philemon en Bau
cis uit de Romeinse mythologie. Zo
zijn er meer, ook in de Oosterse
godsdiensten. Het denkbeeld dat God
of een god zich op aarde zou ver
tonen \Vas een wensdroom die mis
schien algemeen-menselijk is. Of als
het geen god is, dan toch een boven
nen in dwaling zouden worden ge
bracht".
Zelfs de terugkeer van Jezus na
zijn dood is geen stellig bewijs van
zijn goddelijkheid, aangezien we in
de Joodse boeken lezen, hoe b.v. de
engel Raphael diende als leidsman
voor de jonge Tobias en genoegelijk
met hem at en dronk.
Indien we critisch zouden willen
zijn, zouden we uit de bijzondere om
standigheden in Jezus' leven niet
meer kunnen concluderen, dan dat
hij een zeer verhevene en edele
godsgezant was, laat ons zeggen: een
aartsengel.
Maar dan was hij een bedriegende,
j i;j iviaar uan >\«ia nu ccii ucujicgcuui.,
aardf maehtlS en stral®n- j hoogmoedige aartsengel, want hij
van luister.
Een dergelijke nederdaling ver
wachtte ook het Uitverkoren volk
van God, de Joden.
Het zou geloofd hebben in een vor-
steljjk heerser, die de Romeinse kei
zers zou overwinnen.
Het hechtte geen geloof aan een
zeide God te zijn! Dan was hij God
vergeve 't ons dan was hij de dui
vel in eigen persoon! Maar dat is zo
ongetemd dwaas, dat wij om het weer
goed te maken haastig neervallen en
j Hem als Goddelijke Zoem van God
aanbidden.
Dierbare vrijdenkers! Waar we nu
nederig „Zoon van God" ofschoon 1 ^oe gekomen zijn is de meest verruk-
deze ook de Romeinse keizers zou i kelijke openbaring, welke een mens
overwinnen en overleven
ten deel kan vallen. Jezus is God!
De oorzaken, dat het Joodse volk Laten we even, heel even maar hoog-
zo bijziende en zelfs blind was, heb
ben wij reeds eerder ontvouwd. Het
heeft in Hem de Zoon van God niet
herkend. Dit behoeft ons nooit te
verwonderen, als we in een van de
God en in hun hart zijn alle men- j vier levensbeschrijvingen over Je
sen kleine Napoleonnetjes. zus lezen, dat hij, die God steeds
zijn Vader noemde, zelfs door zijn
HET tegenovergestelde, de nederig- i naaste vrienden niet werd begrepen
heid. het tegenover God zich f?e- Whilimvns ppn van ziin voleelinpen
^heid, het tegenover God zich ge
ring en nietswaardig achten, is geen
bewijs van bijzondere deugdzaaam-
heid ook ai vergt het van ieder
Napoleonetje een merkwaardig gro
te krachtsinspanning!
Nederigheid tekent de normale,
gezonde verhouding van de mens tot
zijn God.
Het is de enige vorm van aanbid
ding, welke God barmhartig aan
neemt en met Zijn genade en gunst
verheft.
De volksstam onder de volkeren,
welke voorbestemd werd om als Uit
verkoren Volk de weg te banen of
beter gezegd de loper uit te leggen
voor de komst van het Licht der Hei
denen, ontving deze uitverkiezing
wegens de waarlijk heldhaftige ne
derigheid van zijn stamvader,
Abraham.
Abraham
Abraham is ongetwijfeld een van
de grootste figuren in de wereldge
schiedenis geweest al was hij maar
een zwervende herder, (een nomade).
Toen Gods Voorzienigheid, na hem
zeer laat een zoon te hebben ge
schonken, deze enige zoon van hem
opeiste om voor 's Heren Aanschijn
te slachtofferen, maakte hij zonder
morren of tegenspraak, aanstalten in
allerslafelijkste nederigheid te ge
hoorzamen.
„Omdat ge dit gedaan hebt, Abra-
hem, en uw enige zoon niet -hebt ge
spaard, daarom zal Ik u zegenen
In uw zaad zullen alle volken der
aarde worden gezegend". Tevoren
reeds had God een verbond gesloten
met Abraham en zijn nageslacht,
het Joodse volk. Hij werd nog even
op de proef gesteld, en trouw bevon-,
den.
De grijze aartsvader zat voor zijn
tent onder de eik van Mamre en
keek zwijgend op naar de sterren. Hij
zóu nog tweeduizend jaar moeten
wachten voor zijn gloriedag aan
brak
U7AAR we nu heel nuchter de aan-
dacht op willen vestigen is, dat
Abraham (en in hem het gehele
Joodse volk) tussen alle volkeren
der aarde werd afgezonderd en uit
verkoren op grond van zijn nederig
godsvertrouwen.
Het, onvoltooid, gebleven offer, dat
God van Abraham vroeg, was het
offer van zijn zoon.
Dit offeren van des aartsvaders
enig kind hield een voorzegging in,
welke pas bij haar vervulling kon
v/orden begrepen.
Het was een offer van historische
betekenis, omdat de gesloten sluizen
van Gods barmhartigheid werden ge
opend over de Joodse volksstam.
Het werd een óffer van wereldhis
torische betekenis, toen bleek dat
Abrahams offer op nooit te vermoe
den wijze het voorbeeld was van het
offer, dat de Allerhoogste bereid was
te brengen, om de gehele mensheid
door de erfschuld van Hem ver
wijderd met Hem te verzoenen
en met de wateren zijner barmhar
tigheid te overspoelen.
God offerde zijn enige Zoon en
deze was een zoon van Abraham, de
Jood Jezus.
„Abraham heeft mijn dag gezien
en zich verheugd" zei Jezus twee
duizend jaar later.
Toen de omstanders daarmee de
spot dreven en opmerkten: „Gij zijt
nog geen 50 jaar oud en ge hebt
Abraham reeds gezien", antwoordde
Jezus „Voorwaar, Ik zeg u: Vóór
Abraham werd, ben Ik".
De omstanders wilden hem te lijf
gaan, omdat zij onmiddellijk begre
pen, dat Jezus door de naam van
Jahwe „Ik Ben" op zichzelf toe
te passen en zich eeuwig-zijnde te
verklaren, zeide God te zijn. Zoals
we reeds vorig maal beschouwden is
Jezus wegens de beweerde godslaste
ring, de Zoon van God te zijn, door
de Hoge Raad ter dood veroordeeld.
moedig zijn: een der mensen is God,
want God werd mens. Hosannah!
Halleluja! God werd mens.
i
Helemaal niet
als een verhaaltje
0|VERIGENS is er geen enkele re
den ons te verhoovaardigen over
Philippus, een van zijn volgelingen,
vroeg hem de Vader te mogen zien. j 't feit dat God zich vernederde mens
Waarop Jezus antwoordde: „Philip-te worden. Want dat God zich ver
pus, zo lang reeds ben ik in uw mid- j nederde, zo diep, zo diep vernederde,
den en ge herkent Mij niet. Wie Mij j dat het alle begrip of verbeelding te
gezien heeft, hééft de Vader gezien",; buiten gaat, was juist om de ramp
en bij andere gelegenheid: „De Vader j zalige erfelijke hoogmoed van het
en Ik zijn één." j menselijk geslacht schaakmat te zet-
Jezus, die op grond van de eeuwen- j ten en de breuk in de band tussen
ottde uitverkiezing van Abrahams: God en zijn menselijke schepselen te
volk en de dramatische ontbinding j herstellen,
van dat volk na Jezus' dood, onge-
heeft Abraham begrepen, waarom
van hem, de éérste Jood, het zinne
beeldig offer van zijn enig kind was
geëist.
„Hij heeft mijn dag gezien en zich
verheugd", omdat de Eeuwige Wijs
heid, de onwillige vrije wil van het
uitverkoren volk tot Zijn eigen glo
rie omschakelend, toch bewerkte, dat
in Abrahams zaad alle geslachten der
aarde werden gezegend.
Die zegen was de uitstorting op de
planeet aarde van het bloed van Je
zus, de Goddelijke Zoon, en dat
bloed was het bloed van de gehoor
zame Abraham, de stamvader van de
gehoorzame Jezus.
Moest wat moest?
P VEN komt de heer Nurks nu om
de hoek kijken: Wanneer de pro
feten lang tevoren een lijdende Mes
sias zagen opdoemen en Abraham
een zinnebeeld was van God-Vader,
dan moest blijkbaar onuitwijkbaar
gebeuren, wat gebeurd is: de kruis
dood van Jezus en de daarop vol
gende verbanning van het Joodse
volk.
Iemand als Judas is dan meer als
een ontoerekenbare dan als een mis
dadiger te beschouwen.
Is dat -nu zo? Neen, dat is niet zo.
God weet alles. God weet alles, maar
niet „van tevoren" Dat is sterk, zult
ge zeggen.
Het Eeuwig-Zijn weet alles in on
veranderlijk eeuwig weten en in een
onveranderlijk willen. Al weet God
(het is kernachtiger hier niet de
verleden tijd „wist" te gebruiken),
dat het Jqodse volk de Messias ver
werpt, daarom wil Hij het nog niet.
Zijn eeuwig willen is het verwekken
van vrije wil en verantwoordelijk-
beid in zijn hogere schepping.
Wanneer de vrije, vrij-geschapen
wil in een andere richting drijft dan
God wil, weet God dit zonder het te
willen.
Het wordt slechts toegelaten bin
nen het raam van de Eeuwiee Wil.
Het is Zijn wil, dat men vrij is in
het willen.
Maar noodzakelijk, onontkoombaar,
onuitwijkbaar is, dat, hoe het ook
loóot, de gehele schepping eoed
of boos God dient, ook als zij Hem
niet wenst te dienen. Trots ziin on
wil, werd het Joodse volk toch het
uitverkoren volk, dat de Gezegende
voortbracht.
Door zich in Jezus prijs te geven
aan de onwil van ziin uitverkoren
volk, heeft de Goddelijke Wil zich in
oneindig mededogen neergebogen,
Regionale commissies j
van toezicht
De voorzitter van de Ziekenfonds-
raad heeft aan de algemene zieken
fondsen mededeling gedaan van de
inhoud van de voorlopige standaard
overeenkomst ziekenfondshuisarts,
die is vastgesteld in overleg tussen
de organisaties der fondsen en de
Kon. Ned. Maatschappij tot Bevor
dering der Geneeskunst en door de
Ziekenfondsraad is goedgekeurd.
Een tussen een fonds en een huisarts
gesloten individuele overeenkomst
kan, indien zij gelijkluidend is aan de
voorlopige standaard-overeenkomst,
worden geacht door de raad te zijn
goedgekeurd. De in Februari gepu
bliceerde voorlopige honoreringsrege
ling voor de huisartsen, die aan alge
mene ziekenfondsen medewerking
vzrlenen, maakt 'n onderdeel uit van
de voorlopige standaard-overeen
komst. Deze bevat een algemene re-
gèling van de rechten en verplichtin
gen van fondsen en huisartsen.
Er zullen regionale commissies
van toezicht worden ingesteld, die
een goede verstandhouding moeten
bevorderen tussen fondsen en mede
werkers en tussen fondsen onder-
De „Heilige van Israël", de Eeuwig]
twijfeld de Messias, de „Gezalfde", in i heilige God nam een menselijke ge
het Grieks: de „Christos" is geweest, stalte aan als volksgenoot van hetzich in menselijke stervensangst
zeide onomwonden God te zijn, en, Uitverkoren Volk van Abraham, alslang-uit ter aarde geworpen, om de
in zijn menselijke gestalte, de Zoon üd van de stam Juaa, als verre bloed- j menselijke hoogmoed te genezen
van God. j verwant van koning David. „Hij i door goddelijke nederigheid. Dat
God zou komen om te sterven, en als
kwam in het zijne (het uitverkoren
Wanneer wij als vrije vrijdenkers v?^ en de zijnen ontvingen^Hem
nu weer eens erg onbeschoft mogenme.k duisternis yande hoogmoed
zijn, zouden we de vraag willen stel- I weigerde zich door het Licht der ne
ten: Heeft de Joodse „misehiach derxgheid te laten beschijnen en
Joshua", de messias Jezus, deze alle, ,vailri? Het ,u
begrip van hoogmoed te boven gaan-Helemaal met ate een Jupiter in
de aanmatiging God, de Eeuwige het verhaaltje van Philemon en Bau-
God, de Schepper van al het geacht-werd de Zoon van God met eer-
penè.ónM Scheppen te z{jn heeft hewjjzen gehuldigd JU. een misda-
hü die aanmatiging waargemaakt? :us?e" misdadigers, uiige-
•indien wij zij'n karakter nagaan, i J™wd, tn het gezicht gespogen ge-
zoala dit uit de vier zeer betriuw-1 fseld en 7erd de Goddeluke
bare en soms verbijsterend openhar-vastgeklonken om te sterven
tige levensbeschrijvingen naar vo
ren treedt, verdient Jezus ons volste
vertrouwen.
Vriend of onverschillige er
de straf der slaven,
j God openbaarde Zich aan de we-
j reld, niet omdat het zo interessant
voor de mensen zou zijn om God te
nognooit tem^d gevonden, die in:*!® Almacht. Hij openbaarde
zijn optreden en levenswijze oaklom door tet «fr
uyncucii CU tcniuwiitc uuiv
maar het minste of geringste aan te f-J°SS ttSÏÏr
merken had. Hij was een zeer even
wichtig mens, hardi vóór zichzelf,
goed voor zijn medemens, maar toch
weer niet goeierig.
Hij was zeker niet het type, dat I
zich aan overmatige fantasie te bui-1
ten gaat.
Eerder het tegendeel: nogal nucli
de mensheid, de hoogmoed, met gód
deliik bloed weg te wissen. „Zo lief
heeft God de wereld gehad, dat Hij
zijn enirre Zoon niet heeft gespaard."
Tweeduizend jaar voor Jezus stierf
en met luider stem uitriep: „Het
is volbracht", zat de grijze aartsva-
j der Abraham peinzend voor zijn tent
ter j onder de eik van Mamre. Hij had als
stamvader van de Zoon van God het
I offer van zijn enige zoon in aller-
Indien we zijn werkwijze nagaan,slafelijkste nederingheid gebracht,
valt de eenvoud óp van zijn onder- j
nemen. Geroepen, zoals hij zeide, j
om het koninkrijk Gods te verkon-
Abraham heeft Mijn
zich verheugd"
digen als de Zoon van God, wendde j \yaar heeft Abraham zich over ver-
hij zich niet tot de hogere standen j „eugd? Niet over het feit, dat zijn
om medewerking, maar koos zijn voik weigerde Jezus te herkennen en
naaste helpers uit de niet bepaald ge- erkennen, maar omdat hem en het
leerde en geletterde vissers aan het J gehele Joodse volk de onbeschrijfe-
meer van Genesareth, arme, eri zo- ityke onuitwisbare eer te beurt was
als in de levensbeschrijvingen eerlijk gevallen, God hun volksgenoot te
wordt opgebiecht, ook soms domme m0gen noemen. Daartoe was het
lieden. eeuwen tevoren „uitverkoren" en af-
Desondanks wist hu in de drie ja- -ezonderd gehouden,
ren van zijn optreden en wat zijn Toen de Goddelijke Vader zijn
drie jaren! een godsdienstige stro- I Zoon in allerdiepste nederigheid of
fer van de diepste vernedering vanferde voor de redding der wereld,
ming te verwekken, welke tweedui-
zend jaar later nog lang niet is weg-1
geëbd.
Dat is des te meer opvallend, om
dat aan het eind van zijn leven het
gehele ondernemen een grote mis
lukking was geworden, en bij zijn
dood reddeloos in puin scheen te
vallen.
Op een enkeling na, lieten zelfs
zijn naast medewerkers hem lafhar
tig in de steek.
Toch is ook nu nog in de wereld
geen naam zo klankvol als de naam
van Jezus.
een misdadiger te sterven, is in geen
mensenhart ooit opgekomen. Het was
Gods wijs, de wereld zijn liefde te
openbaren en haar te tonen, dat door
nederigheid de mensen rust kunnen
vinden voor hun zielen, in dit leven
en na dit leven.
Eerste Indiase student
te A'dam gepromoveerd
Voor de eerste maal in de geschie
denis is "ban een student uit India
door de universiteit van Amsterdam
de doctorstitel verleend.
In aanwezigheid van vele buiten
landse studenten van het Instituut
voor Sociale Wetenschappen te
's Gravenhage, waar hij zelf zijn stu
die heeft beëindigd, heeft de 27-jari-
ge P. K. Gopalakrishnan gistermid
dag in de aula der Amsterdamse uni
versiteit zijn dissertatie over de ont
wikkeling van de economie in India
verdedigd.
Geflankeerd door twee in nationale
kledij gestoken paranymphen, vrou
welijke studenten, één uit India en
één uit Pakistan, beantwoordde hij
de hem door de Amsterdamse hoog
leraren gestelde vragen, waaronder er
één was, volgens welke in het proef
schrift ten aanzien van de vertraagde
ontwikkeling in India te veel critiek
was uitgeoefend op Engeland.
Nadat de rector-magnificus de jeug
dige candidaat tot doctor in de econo
mische wetenschap had gepromo
veerd, zeide zijn promotor, prof. dr.
I. J. Burgmans, dat deze promotie
wijst op toenemende inschakeling van
het Nederlandse hoger onderwijs in
het internationale geestelijk verkeer.
Aanstekelijk voorbeeld
Voorkeur voor Zweeds type
Als de Haagse Parkstraat aanstaan
de Dinsdagmorgen om 10 uur vol ra
zend motorgeronk zal zijn, dan bete
kent dit dat weer een nieuwe Neder
landse goodwillmiasie met enige
plechtigheid naar het buitenland zal
vertrekken. De ramen van do lange
reeks A.N.W.B.-gebouwen zullen rin
kelen als de 28-jarlge wegenwacht
Marinus de Veer uit 's-Hertogenbosch
zijn tocht naar Zweden, ja zelfs tot
de poolcirkel begint (1250 km.).
De reden van deze lange reis? Die
afwisseling van het, door de grote
blonde De Veer reeds zes jaar be
reden traject Den BoschNijmegen
met Den HaagPoolcirkel is het offi
ciële begin van de Zweedse wegen
wacht, naar Nederlands voorbeeld.
Doorslaand succes.
„Mortormaennens Riksfoerbund",
de Zweedse A.N.W.B., ging, na inge
wonnen adviezen van de Nederlandse
Alleen op rivieren
De minister van landbouw, visse
rij en voedselvoorziening heeft be
paald, dat de gesloten vistljd in de
rivieren in plaats van op 1 April dit
jaar zal ingaan op 11 April voor de
ankelkuil en op 18 April voor war
garens, visfuiken, de viszegen en ge
wone hengel. Ook voor enkele vis-
VOLGENS de levensbeschrijvingen soorten, t.w. barbeel, brasem, meun,
heeft Jezus grote tekenen en serpeling en winde, is de aanvang
wonderen gedaan en zich daarop be
roepen als bevestiging van zijn god
delijke zending. Ook deze wonder
verhalen zijn zo betrouwbaar, omdat
ze gespeend zijn van ieder bijmeng
sel van Oosterse fantasie.
Zü bestaan uit ontelbare genezin
gen, driemaal in het leven terugroe
pen van doden, tweemaal vermenig
vuldiging van brood en vis ten bate
van hongerige mensen. Blijkbaar had
Jezus een grote macht over de na
tuurkrachten: de vissen bijeenroepen,
de stormen plotseling bedaren, over
het water wandelen.
Maar Jezus zelf zeide reeds, dat
ook degenen die in hem geloofden,
grote tekenen zouden kunnen doen.
De apostel Petrus liep zolang hij op
Jezus vertrouwde over de golven!
Bovendien waarschuwde Jezus, dat
ook anderen grote tekenen en won
deren zouden doen, zodat „indien het
mogelijkware, zelfs de uitverkore-
van de gesloten tijd op een later
tijdstip gesteld, nl. op 18 April.
De verlenging van de vistijd voor
de genoemde vistuigen geldt alleen
voor de rivieren, terwijl dan nog
slechts de gevangen barbeel, brasem,
meun, serpeling en winde zal mo
gen worden behouden. Alle andere
gevangen vis, waarvoor de gesloten
tijd geldt, moet onmiddellijk in het
zelfde water worden vrijgelaten. De
maatregel heeft geen betrekking op
de binnenwateren. Slechts indien in
vistuigen, waarvoor in de binnen
wateren geen gesloten tijd van kracht
is dat zijn dus alleen de aal vis
tuigen één der genoemde vissoor
ten eventueel zou worden meegévan-
gen, mag men deze tot en met 17
April meenemen. Van de vissoorten
komt in de binnenwater in het alge
meen alleen de brasem voor.
Wat de sportvlsserij betreft, wordt onbekrompen zij.
nog in 't bijzonder aangestipt, dat de
verlenging van de vistijd tot 18 April
dus uitsluitend geldt voor de rivie
ren en dan alleen voor het vissen op
genoemde vissoorten met een gewo
ne hengel, dus niet voor een hengel
geaasd met vis of voor een sleep-
hengel.
BUITENGEWOON PENSIOEN
1940'45.
Binnenkort wordt in de Tweede
Kamer behandeld een wetsontwerp
tot wijziging van de wet buitenge
woon pensioen 19401945. De Natio
nale Federatieve Raad van het Voor
malig Verzet Nederland heeft zich
naar aanleiding daarvan met een
adres gericht tot de Kamer.
De vereniging zegt in haar adres,
dat het haar zeer heeft getroffen,
ling en medewerkers onderling. Met
medewerkers worden bedoeld buis
artsen, specialisten, tandartsen en
apothekers. Het is n.l de bedoeling,
dat die commissies zullen worden be
trokken bij standaard-overeenkom
sten, welke de fondsen ook met spe
cialisten. tandartsen en apothekers
zullen sluiten.
Een in te stellen centrale commis
sie van toezicht heeft tot taak het
werk der regionale commissies te
coördineren.
De commissies kunnen bijvoorbeeld
richtlijnen geven ten aanzien van re
delijke eisen, waaraan wacht- en be-
'handclingskamers van huisartsen
moeten voldoen. Ook houden zü
toezicht op 't aantal verwyzingen
van huisarts naar specialist.
De huisarts verplicht zich, reke
ning te houden met de ter plaatse gel
dende lijst van soorten en hoeveel
heid genees- en verbandmiddelen,
welke voor rekening van een fonds
worden verstrekt.
In overleg tussen de fondsen-orga
nisaties en de artsen-organisaties
worden voorts regionale rechtspraak-
commissies ingesteld, met paritaire
samenstelling.
In alle bij de uitvoering van de
overeenkomsten gerezen geschillen,
welke niet in minnelijk overleg kun
nen worden opgelost, geven de regio
nale commissies in eerste aanleg en
de centrale commissie in hoogste res
sort een bindende uitspraak. Tegen
over fondsen en artsen kunnen deze
commissies bepaalde sancties toepas
sen.
MINISTER v. THIEL BEZOCHT
WOONWAGENKAMP.
De minister van Maatschappelük
Werk, mr. F. J. F. N. M. van Thiel.
heeft gisteravond een bezoek ge
bracht aan het nieuwe modehvoon-
wagenkamp te Maastricht. Hij was
vergezeld van dr. F. Houben, com
missaris van de Koningin in Lim
burg en mr. W. baron Michiels van
Kessenich, burgemeester van Maas
tricht. De minister werd verwelkomd
door pater J. Belt S.C.J., voorzitter
van het bestuur van het woonwagen-
werk.
POLITIEMAN OMGEKOCHT DOOR
POLITIEKE DELINQUENTEN?
Gistermorgen heeft de bijzondere
kamer vari de Haarlemse rechtbank
de behandeling van de zaak tegen
de politieman K. M. H. en Ch. H. v.
d. V., die betrokken zün bij een zij
delings met de Velser-affaire verband
houdende zaak, geopend en onmid
dellijk weer voor onbepaalde tijd uit
gesteld, De president van de Kamer,
mr. J. P. Petersen, was nl. ziek ge
worden. Van de V. en H. is ten laste
gelegd, dat zij in 1945 van gedetineer
de politieke delinquenten J. V. en
diens vrouw, flessen bessenjenever,
Vermouth en potten jam, kersen en
peren hadden aangenomen en als te
genprestatie hadden beloofd stappen
te ondernemen om het echtpaar
spoedig weer vrij te krijgen. Zodra
de president is hersteld zal de be
handeling worden voortgezet.
EMBALLEUR DUPEERDE
EMIGRANTEN.
De 47-jarige Amsterdamse embal-
leur C. H. G., die eind December jl.
door de Amsterdamse rechtbank tot
2 y, jaar werd veroordeeld zonder af
trek van preventieve hechtenis, is
gisterochtend welgemoed van de
rechtszaal van het Amsterdamse hof
teruggekeerd naar de cel, want bin
nen een maand tijds zal hij op vrije
voeten worden gesteld.
In hoger beroep vernietigde het
hof namelijk het vonnis van de
rechtbank en legde de verdachte een
jaar mèt aftrek van voorarrest op.
De veroordeelde maakte er zijn be
roep van adspirant-emigranten be
hulpzaam te zijn, doch sommigen van
hen kwamen bedrogen uit. Zo had
hij van een aannemer uit Huizen
(N.-H.) ƒ2800 aangenomen, nadat hij
deze had beloofd twee auto's voor
hem te verzenden naar Nieuw-Zee-
land. Dit geld verdween in zijn eigen
zak zonder dat de wagens ooit wer
den verzonden.
Er loopt nog een tweede strafzaak
tegen de emballeur, die reeds meer
malen is veroordeeld.
INTERNATIONAAL
KAMPEERPASPOORT VOOR HET
BUITENLAND.
Als lid van de A.I.T. (Alliance In
ternationale de Tourisme) en van de
F.I.C.C. (Fédération Internationale
de Camping et de Caravanning) is de
Toeristenbond A.N.W.B. als eer
ste organisatie in Europa belast
met het uitgeven van een internatio
naal kampeerpaspoort, dat recht van
toegang geeft tot de terreinen van
beide organisaties.
Dit internationale kampeerpaspoort
zal voor de Nederlandse kampeerder
in het buitenland van groot nut zijn,
daar het niet alleen toegang geeft tot
de terreinen van kampeerclubs bui
ten onze grenzen, waarbij hij profi-
teert van de daar aanwezige accomo-
rijksbemlddelaars gewend met het ^atie en het comfort, doch tevens
verzoek, een wijziging te willen aan-1 bezit de houder van dit document alle
i in de thans geldende rege- rechten van de leden dier buiten
organisatie, proeven met wegen
wachten nemen. Men deed dit op
aandrang van enthousiaste Zweedse
toeristen, die door de W.W. of door
de Engelse A.A. uit de „puree" ge
holpen waren.
De Zweedse proeven werden een
doorslaand succes. De Zweden zijn
geestdriftig over hun wegenhulp. Zij
besloten op een vijftigtal trajecten
met de wegenwacht te beginnen.
Hieraan gaat een rijdende tentoon
stelling over 5000 kilometer, een wa
re monsterrit, die trouwens met de
naam „M"-karavaan wordt aange
duid, vooraf. Deze karavaan vertrekt
Op 30 Maart uit Stockholm met Ma
rinus de Veer en een Engelse „A.A."-
collega als eregasten.
Zweeds type.
De Veer gaat naar Stockholm op
zijn trouwe 600 cc knalgele zijspan-
combinatie om aich bij de „M"-kara-
vaan te voegen. Hij zal zijn vakkennis
en ervaring onderweg demonstreren
en tevens de vriendschapsboodschap,
die alle toeristische organisaties
bindt, uitdragen. Waarom nu juist de
stoere, blonde De Veer is uitgeko
zen? Niet, omdat men hem als het
specifieke Zweedse type van de Ne
derlandse W.W. wil pousseren, maar
om zijn voortreffelijke vakkennis en
karaktereigenschappen. Daarom gaat
Neerlands eerste W.W.-ambassaden
naar Scandinavië. De Duitse, Deense
en Zweedse grenzen staan voor hem
open, dank zij de organisatie van het
W.W.-opperhoofd, de heer G. van
Leeuwen. En al kost het De Veer
moeite om tot einde Mei van vrouw
en kroost gescheiden te zijn, toch is
hij trots op zijn missie, die hij als een
grote onderscheiding voelt.
KONINGINNEDAG VERLPICHTE
VERLOFDAG VOOR HET BOUW
BEDRIJF.
De bedrijfsraad voor het bouwbe
drijf heeft zich tot het college van
dat de grote onbillijkheid, bijzonder lingen van l011eI1 ell a„aere arbelds- i 'andse organisaties, wat in vele geval
de weduwen aangedaan, niet wordt voorwaarden voor de bouwnijver- len reductie op het kampgeld inhoudt,
hersteld. Zij doelt hierbij op de af- - -- - n~U|: --
trek van inkomsten, die geregeld
wordt in artikel 20 der wet.
Gevraagd wordt te trachten alsnog
de intrekking van bedoeld artikel te
verkrijgen, opdat veel ambtenlijke
arbeid overbodig worde, curatele van
en controle op de weduwe van de
gevallen vaderlander verdwenen, ge
lijke rechtsbedeling met andere
landsdienaren ontsta, en de aflossing
der ereschuld waarlij-k waardig en
heid, waardoor in deze bedrijfstak I Daarenboven is bij het kamperen
voortaan de Koninginnedag als een de houder van 'n internationaal kam-
extra verplichte verlofdag zal gelden, peerpaspoort met zijn gezin verze-
waarop derhalve in het algemeen l<erd tegen wettelijke aansprakelijk-
geen arbeid zal worden verricht. J heid voor schade of letsel aan derden
Hiermede keert de bouwnijverheid toegebracht. Deze verzekering wórdt
terug tot een regeling, welke reeds erkend door alle West-Europese lan
ge durende enige jaren na de bevrij- den, alsmede door Algerië, Tunesië en
ding werd toegepast. I Marokko. Door enkele Europese lan-
Het is de bedoeling van de bedrijfs- den (o.a. Frankrijk) was een dergellj-
raad, dat deze regeling reeds voor ke verzekering reeds vereist. Het do
de aanstaande Koninginnedag, Vrlj-!cument kan op alle A.N.W.B.-kanto-
dag 30 April 1954 zal gelden. ren worden aangevraagd