Een stormloop op de laatste barricade T]SC1 De weg naar herstel hiërarchie lag eindelijk open Dodenmars doodde honderden militairen en vele burgers Kromstaf-feest WOENSDAG J 3 MEI 1953 DE '.EIDSE COURANT TWEEDE BLAD - PAGINA 1 Willem II bekeerde zich op één nacht en Thorbecke bracht de vrijheid V. In ons land was omstreeks de veertiger jaren de Leidse Hoogleraar Thor becke de geeftariftig gevolgde verkondiger van de liberale ideeën, die vooral de jongeren tot zich trok. Thorbecke streefde naar een modernisering van onze verouderde staatsinstellingen door een radicale grondwetsherzie ning. Afschaffing van het absolute koningschap, grondwettelijke omschrij ving van de koninklijke macht, verantwoordelijkheid van de ministers aan de volksvertegenwoordiging, deelname van het volk aan het staatsbestuur door algemeen kiesrecht vrijheid van pers, onderwijs en vereniging: het waren allen programmapunten, die modern-geöriënteerde Nederlanders wel moesten aanspreken. Behoudsgezind en, die zich niet los konden maken van de gedachtenwe- reld van het „Ancien Régime" mee zijn „verlicht despotisme" beluisterden met schrik in Thorbeckes voorstellen de echo van de Franse Revolutie. Katholieken steunen liberale revolutie. Jongere vooruitstrevende Katho lieken vormden in groeiend aantal allengs 'n belangrijke groep onder Thorbeckes politieke medestanders. Protestantse conservatieven betitelden die jonge paapse herrieschoppers smalend als „papo-Thorbeckianen" Conservatieve Katholieken zagen in dit samengaan van hun jonge geloofs genoten met wat toen nog gold voor de uiterste linkerzijde een gevaar voor het katholieke belang. Kleine rend sprak men van „la jeune Hol- lande", de onbesuisde nieuwlichters. Hing niet alles af van de gunst van Koning en regering? Mocht men re delijkerwijze niet verwachten, dat onder de welgezinde Willem II eer lang zou gelukken, dt uitvoering van het Concordaat van 1827 door te zet ten en het begeerde bisschoppelijke bestuur te verwerkelijken? Het was daarentegen duidelijk dat Thorbeckes streven naar inperking van de koninklijke macht in hoge ma te het ongenoegen van de Koning moest wekken; dat Katholieken hier aan op zo'n luidruchtige wijze mee deden, kon- alle goede wil ten opzich te van< de katholieke belangen bij de Koning grondig bederven. Aldus was de mening van alle leidende Katho lieken, mgr. Zwjjsen de vriend jvan Willem II voorop. Het is merkwaar dig, dat de oude Le Sage ten Broek, die vroeger de liberale meningen om trent de scheiding van Kerk en Staat zo fel verdedigt! had, thans het standpunt der conservatieven deelde. Hij woonde toen al in Grave en de invloed van mgr. Zwijsen, die als Apostolisch Vicaris dat district sinds 1842 bestuurde, is aan de gewijzigde houding van de oude strijder niet vreemd geweest. Maar de katholieke Thorbeckianen hadden weinig vertrouwen in de uit voering van bet Concordaat van 1827, bovendien bevatte dit bepalingen, die nog een aanmerkelijke invloed van dc regering op kerkelijke zaken handhaafden. Zij wilden volkomen vrijheid. Hier ligt de scheidingslijn, die de Katholieken tussen 1840 en 1848 in twee kampen verdeelde, n.1. vóór of tegen» de uitvoering van het Concordaat. Veroverde barricade! Het standpunt der papo-Thor- eckianen was simpel en duidelijk: de eigenlijke hinderpaal voor de invoe ring van de Bisschoppelijke Hiërar chie was de afhankelijkheid van de Kerk ten opzichte van de Staat Neem deze belemmering weg. Verover de barricade van het staatsabsolutisme, en de weg is vrij! Daarom waren zij zulke heftige voorstanders van Thor beckes grondwetswijziging. Zij ver wachtten niets van koninklijke wille keur, maar namen him lot liever in eigen hand. Als inzet van hun actie mag men beschouwen een .artikel in de enige katholieke krant, dc sinds 1829 te 's Hertogenbosch verschijnende „Noord Brabander" gepubliceerd onder de titel: „Aan de katholieke helft van Nederland", waarin be toogd werd dat nu eindelijk de tijd was aangebroken om zich te doen gelden: „Gij moet voor later eeuw verklaren, dat gij niet langer wilt geringeloord en geërgerd worden door uw geloof hatende ambtenaren; dat gij mondig genoeg zijt om méér te wezen dan een lastdier van Staat; dat gij geen buit wilt blijven van het Vampyrismus". Wanneer dit artikel niet in de vorm van een pamflet in duizenden exem plaren door heel Nederland verspreid was zou het weinig weerklank gehad hebben, want de „Noord Brabander" was een onbetekenend blaadje met slechts enige honderden abonné's. 'n Katholieke Pers bestond er hoege naamd nog ndet. In Maastricht ont stond in 1840 het katholieke „Journal de Limbourg", ook liberaal gezind, maar het verscheen in het Frans en had op het overige Nederland weinig invloed. Om de katholieke opinie in heel Nederland te bewerken, was een krachtiger orgaan en een wijder klankbord nodig. Revolutionaire jeugd van „De Tijd". Zo ontstond in 1846 te Amsterdam als spreekbuis der papo-Thorbeckia nen het katholieke blad „De Tijd". Het was Van Vree, de nog geen veer tig-jarige president van net Semina rie Warmond, die de noodzaak van een katholiek blad inzag. Hij kreeg onmiddellijk medewerking van de jonge priester-journalist. Judocus Smits uit 's Hertogenbosch, die eni ge jaren de „Noord Brabander" gere digeerd had, maar wegens moeilijk heden met de uitgever een eigen blad begon, dat in 1845 onder de naam „De Tijd" te 's Hertogenbosch ver scheen. Maar binnen enkele maanden bleek het in dat kleine provinciestad je van nauwelijks 20.000 inwoners geen levensvatbaarheid te bezitten. Toen Smits van het Warmondse plan hoorde, kwam hy naar Amsterdam over, waar hij in samenwerking met Van Vree en de Amsterdamse arts Cramer „De Tijd" inzette voor de actie der papo-Thorbeckianen. Het eerste nummer van de herboren Tijd verscheen op 2 Juli 1846. Het was een gedurfd initiatief. De waardige Deken Hofman van Am sterdam verklaarde verontrust, dat zulk een revolutionair blad geen toe gang zou hebben tot zijn deftige pas torie. Jaren later nog zou de Lim burgse Apostolische Vicaris mgr. Pa- redis „De Tijd" veroordelen als onge wenste lectuur voor zijn trouwhartig Limburg! Dat een priester, Judocus Smits, hoofdredacteur was, zal door menig medebroeder in het priester schap met bedenkelijk hoofdschud den vernomen zijn, want de journa listiek gold voor die dagen voor een verdacht ambt. Aan de Leidse Uni versiteit promoveerde in 1850 een candidaat in de rechten op een La tijns proefschrift, waarvan de titel in het Nederlands vertaald luidde: „Zij, die dagbladen samenflansen, zijn meestal duistere en obscure lie den". Ook voor Van Vree, de latere bis schop van Haarlem, was het als se minarie-president een hachelijke on derneming, zo openlijk de zaak van Thorbecke te steunen. Maar het is zijn onmiskenbare verdienste ge weest, dat hij daardoor het samen gaan met Thorbecke heeft weten te beperken tot praktirche programma punten en aldus de jongere Katho lieken kon behoeden voor de kri tiekloze aanvaarding van het libera ls?111?. waardoor zij zeer waarschijn lijk in hun geloof schipbreuk geleden zouden hebben. Papo-Thorbeckianen winnen het pleit. Tenslotte zijn de papo-Thorbeckia nen door de gang van zaken in het gelijk gesteld. Van de regering was niets te verwach en, dat bleek vol doende uit het antipapistisch kabaal, dat bij elke erkenning van roomse rechten losbrak. oZ ook weer in 1847, toen de Kamer moest stemmen over de invoering van het nieuwe Wetboek van Strafrecht dat de Code Napoleon uit de Franse overheersing moest vervangen. Het ontwerp bevatte een artikel, waarin het overtreden vani het „placet" strafbaar werd ge steld; zo hoopte men, de voogdij van het gehate „placet" voor immer rechtskracht te verlenen. Gelukkig ging deze antipapistische vlieger niet op. In de ministerraad protesteerde de enige katholieke mi nister, de nobele en godsdienstige mr. Van Son uit 's Hertogenbosch, tegen de handhaving. Willem II deelde zijn standpunt. De Koning hield toen in zijn verhaspeld Nederlands een plei dooi voor zijn weigering en bekrach tigde deze met de ongezouten opmer king: „Enfin, enfin, Messieurs, ik ver dom het". Het ontwerp kwam in de Kamer zonder het placet-artikel, maar de Kamer verwierp hierom het gehele wetboek! Zó sterk was in de regering de barricade van het anti papisme. Hoe deze barricade te nemen? Elk voorstel tot grondwetsherziening moest van de Koning uitgaan en die was niet-liberaal. Toch wist Thor becke te bewerken, dat er een com missie, de zogenaamde Negenman nen, werd ingesteld, die in 1844 een voorstel tot grondwetsherziening in diende. Maar toen het in stemming kwam, leed het schipbreuk, omdat het voor de conservatieve Kamer te radicaal was. Sindsdien bleef de zaak slepende. De eerste stormloop was mislukt. Willem n redt zijn kroon door radicale bekering. Toen kwam in 1848 een nieuwe golf van revolutie over Europa; de laatste bolwerken van de zogenaamde „Res tauratie", waarmee de reactie op de zelf. Toen hierop het ministerie zijn ontslag indiende, benoemde hij de Nederlandse gezant te Londen, graaf Schimmelpeiminck tot kabinetsfor mateur, (de eerste kabinetsformateur teur in onze parlementaire geschiede nis, want tot dan toe benoemde de Koning zelf zijn ministers). In het nieuwe kabinet nam de niet-practi- serende Katholieke mr. Lightevelt de plrats in van de aftredende conserva tieve mr. Van Son als minister van R.C. Eredienst. Thorbecke begreep, dat zijn radi cale grondwetsherziening in de Ka mers geen kans van slagen zou krij gen, als de Katholieken niet eenpa rig de liberale minderheid kwamen versterken. Hij nam dus d, drie pun ten van Katholieke wensen, hem voorgesteld door zij.i intieme vriend en mede-commissielid de Katholiek Storm, over. Déze drie punten waren: 1. het „Placet" moet worden afge schaft en in de toekomst onmogelijk gemaakt, 2. vrijheid van onderwijs door afschaffing van het staatsmono polie, 3. vrijheid van vereniging met het oog op de onafhankelijkheid var. het kerkelijk bestuur en de klooster- instellingen. Het Algemeen Handelsblad, de Nieuwe Rotterdamse Courant, de Arnhemse Courant, alle liberale bladen, en de Tijd als spreekbuis der papo-Thorbeckianen voerden een fel le campagne ten gunste van de grond wetsherziening. Maa: ook de conser- v.fieve Katholieken moesten voor Thorbeckes herziening gewonnen worden. Er waren in die dagen nog geen politieke partijen; er was geen feslotcn katholieke formatie op poli- iek gebied; er was geen eensgezin de katholieke Kamerfractie zoals nu. En toch was eenheid meer dan ooit nodig. Katholieke samenzwering. Op 18 Juni 1848 had er oen ge heime vergadering van papo-Thor beckianen plaats in „Dc Geleerde Man" te Hillegom, het nu nog be staande logement met het koddig uit hangbord, waarop een man z*n hoofd door de spojten van 'n ladder steekt Voorzitter was dc Amsterdamse me dicus dr. Cramer, een der vurigste voorvechters voor Thorbeckes ideeën, die door president Van Vree en door Smits, de redacteur van de Tijd voort- dig herstel van de Bisschoppelijke Hiërarchie. Het manifest werd opge steld door president Van Vree en no digde alle Katholieken op tot het te kenen van een petitie aan de Ko ning. Het manifest pakte en ontketende een algemene geestdrift. Zelfs de oude katholieke notabelen en conser vatieve geestelijken schaarden zich achter Cramer, Van Vree en Smits. Iedereen begreep dat het slechts ging om enkele stemmen meerderheid in de Kamer. Wel was de nieuwe Kamer méér liberaal geworden maar het anti-papisme was bij het dreigend ge vaar van een zogenaamde Roomse overheersing onder de protestanten des te feller opgelaaid. Het was no dig dat alles wat Katholiek was zich eensgezind te weer stelde. Zelfs de kalme conservatief mr. Van Son ge raakte in vuur. „Nu of Nooit!" schreef hij als kop boven een reeks harstoch- telyke artikelen in de Noord-Braban der en De Tyd, om de katholieke Ka merleden aan te sporen: „Donder, dat de ruiten rinkelen, de muren barsten en het gewelf krake. Schrik en an ders niets ter wereld kan onze te genstanders tot rede brengen". Hoe nodig deze actie was, kan alleen al blijken uit het feit, dat een oer-con- servatieve Katholiek als de Gelderse afgevaardigde, de deftige 70-jarige heer Alexander Baron van Hugenpoth tot Aerdt in de aanstaande Kamerzit ting bij de meeste artikelen van Thor- bccke's Grondwet zou tegenstemmen: het was hem alles te zeer links ge richt. De moedige verdediging van de li berale en katholieke Kamerleden, de besliste wil van de zoning, en vooral de indruk van de bloedige Juni-revo- lutie te Parijs bewerk'en, dat de nieu we Grondwet van Thorbecke door de dubbele Kamer werd aanvaard en reeds op 5 November 1848 in werking kon treden. Toch kwamen Thorbeckes voorstellen niet ongehavend uit de strijd. De vrijheid van onderwijs werd verworpen en de vrije uitoefe ning van dc godsdienst buiten de kerk werd slechts geoorloofd ver klaard op de plaatsen „waar zij thans naar weten cn reglementen is toege laten". Dit is dan het fameuze pro cessieverbod, het laatste ons nog overgebleven stigma van onze ver drukking. De vrijheid van onderwijs kwam er later toch en zelfs de ge lijkstelling. Om het processieverbod hebben de Katholieken later maar nooit te veel kabaal gemaakt. Zij wil den hun Christelijke medebroeders de ergernis van „afgodische" plechtighe den langs de openbare weg liever be sparen. Broederschap is voornamer ömiis, ae reaacieur van ue xiju vw» durend in zijn onstuimigheid moest da£ goloofsdemons r afgeremd worden. Er werd besloten, alle Katholieken in Nederland op te roepen, zich eenparig te scharen ach ter de grondwetsherziening van Thor becke als de enige kans op een spoe- Stormenderhand werd aldus dc laatste barricade genomen. Thans lag dc weg naar de volle vrijheid open. p. 51. A. VAN RIJN O.P. Zeven Amerikanen terug uit Koreaanse gevangenschap Bisschop en 82'jarige priester van uitputting gestorven Gisteren heeft een vliegtuig, op doorreis van Moskou-Berlijn naar New York, dat 7 vrijgelaten Ameri kanen uit Korea vervoerde, een tus senlanding op Schiphol gemaakt en tijdens dit oponthoud hebben Ne derlandse journalisten de gelegen heid gekregen deze ex-gevangenen enige vragen te stellen. In afwij king met de verhalen van soldaat Arie Biever, waren de verklaringen van de Amerikanen minder zonnig. De mensen zelf waren neerslachtig en zeer vermoeid. Het waren geen militairen, maar burgers, die door de rode machthebbers in 1950 ge dwongen werden, te evacueren uit Seoel, dat toendertijd door de Ame rikanen bedreigd werd. Het was een vry gemengd gezel schap, dat gisteren in de wachtka mer van Schiphol met voorzichtige teugen de hete koffie dronk; van de zes zendelingen, de missionaris en de zakenman, richtte de pater zich het eerste met een enkel woord tot de journalisten. Mannen, vrouwen en kinderen „Ik ben in 1947 als secretaris van bisschop Patrick J. Byrnc uit New York naar Seoel gegaan", vertelde pater Booth. „Wij werden op 11 Juli 1950 gevangen genomen. De bis schop is op 25 November van dat zelfde jaar overleden". De priester zweeg, doch een der zendelingen, die in 1948 naar Korea was gegaan, vulde zijn korte woor den aan: „De oorzaak van dat over lijden was een wandeling van 8 da gen, die men ons dwong te maken". „Bedoelt u de dodenmars soms?", vroeg een der journalisten. ,.Zo kunt u het noemen. In Octo ber naderden de Amerikaanse legers Seoel en op 1 November werd ons meegedeeld, dat wc geëvacueerd werden naar Chung Gang Gin. Dat Franse Revolutie in de jaren tussen bgt zo ongeveer 170 km noordelijker 1815 en 1848 wordt aangeduid, gin- dicht bij de Chinese grens gen in de „torm ten onder. Koning Wilem II begreep de teltenen des tijds. Hij bekeerde zich in één nacht zoals toen gezegd werd van ultra-conservatief tot ultra-liberaal en redde daarmee zijn kroon. Met voorbijgaan van zijn ministers en de Kamers benoemde hij een nieuwe commissie tot grondwetsherziening, louter uit radicale Thorbeckianen onder voorzitterschap van Thorbecke ,Met hoeveel burgers was u?" „Aanvankelijk met 57, mannen, vrouwen en 7 kinderen van diverse nationaliteiten. Bijna 20 zijn er ech ter van gestorven. We moesten mee marcheren met circa 750 soldaten van de Verenigde Naties, die krijgs gevangen waren gemaakt. Wij pro testeerden er tegen, maar men zei ons, dat we maar moester, lopen tot nog, dat men dreigde onze leider dood te zullen sohieten, indien een van ons weigerde verder te lopen". Soldaten zonder schoenen „Hoeveel van u xyn er onderweg gestorven?" „Van de 750 soldaten kwamen tij dens die tocht bijna 100 om het le ven; van ons burgers maar twee. De soldaten hadden het bijzonder zwaar. Velen van hen liepen zonder schoenen. Bij ons burgprs was een Franso priester van 82 jaar oud, die de hele mars heeft doorstaan. Hij is pas later in gevangenschap overle den. Maar al stierven er dan tijdens de tocht van onze burgergroep maar twee, minstens 15 waren er zo ziek door geworden, dat zij kort na aan komst in Chung Gang Gin overle den. Onder hen was ook de bis schop". Dokter zonder medicijnen Na deze dodenmars werden de bur gers ondergebracht in huizen van Noord-Koreanen. die zonder vorm van proces uit hun huizen gezet werden. De vele eindeloze maanden, die zij in Chung Gang Gin hebben doorge bracht, waren zij afgesloten van ieder verkeer met de buitenwereld; eerst op hun weg naar de vrijheid hoorden zU, dat de Britse koning gestorven was en dat Stalin in Rus land van het toneel verdwenen was. Het eten gedurende hun verblijf in het Koreaanse plaatsje had bestaan uit een zeer kleine hoeveelheid ger stekorrels en 's winters hadden zij het in de primitieve huisje zeer koud gehad. De militairen, die hen moes ten bewaken, waren wel eens ruw opgetreden en wanneer er zieken waren, kwam een Noord-Koreaan, die zich uitgaf voor dokte- en die nog geen aspirine b(j zich had. Op 29 April werden zij in vracht wagens naar China gereden en daar door twee Russische gidsen verder gebracht naar MandLsjoerye. Na een comfortabele treinreis dwars door Siberië van 7 dagen, kwamen ze Maandagavond in Moskou aan, waar ze in een hotel overnachtten. Giste ren maakten ze de reis naar Am sterdam en te middernacht vlogen ze verder naar New York. Een korte, felle brand maakte gistermiddag een eind aan een oud huisje in de Stoofsteeg te Amster dam. De bewoners, die afwezig wa- ren, hebben waarschijnlijk ccn pc we er by neer vielen. Erger was troleum-kacheltje laten branden. Jeanne d'Arc-herdenking te Parijs Te Parijs vond de herdenking plaats van Jeanne d'Arc bij het standbeeld op de Place des Pyramides en de Place St. Augustln. De plechtigheid werd bijgewoond door Kardinaal Feltin, Aartsbisschop van Parijs (midden). Tijdig in het Stadion. Het bureau, belast met de organisa tie der Eeuwfeestviering deelt mede, dat Zaterdag en Zondag a.s. het sta dion te Utrecht stipt op de aangege ven tijd gesloten zal worden. Dege nen, die aan de viering in het sta dion deelnemen, wordt bovendien verzocht ruimschoots op tijd aanwezig te zijn. Dit in verband o.a. inet de verkeersmoeilijkheden, die ondanks de meer dan uitstekende medewer king van de Utrechtse politiemacht, bijna onvermijdelijk zijn, indien alle verkeer tegelijkertijd op het stadion richt. Een andere reden is, dat de voorgenomen plechtigheden tot op de laatste minuut getimed zijn. Zy, die niet op tijd zijn, zullen geen toe gang tot het stadion meer krijgen. Vijf kwartier voor het begin der plechtigheden kunnen dc deelnemers reeds terecht. In verband met het vertrek van dc kerkelijke autoritei ten zal het ndet geoorloofd zijn het stadion voor het beëindigen van dc plechtigheden te verlaten. Het bu reau der Stichting 18531953 is tot zijn spijt genoodzaakt hieraan strikt de hand te houden. Alle klokken luiden. Het presidium der Stichting 1853 1953 verzoekt alle pastoors in Neder land hun medewerking eraan te wil len verlenen, dat Zaterdagavond om negen uur de klokken der Katholieke kerken alle gezamenlijk de eeuwfeest viering zullen inluiden. Het sein daartoe wordt gegeven door de K. R.O., wanneer Zaterdagavond dc kar dinaal-legaat het stadion te Utrecht binnentreedt cn de klok van Ech- ternach begint te luiden. Pax Christie en de waterramp Voor de vierde maal in haar ge schiedenis organiseert de Pax Christi- beweging een Ster-bedetocht voor dc Vrede. De pelgrims zullen dit jaar op 29 en 30 Mei optrekken naar O. L. Vrouw van Bergen op Zoom, dc stad op de rand van het noodgebied. De tocht en het daarop volgende con gres op 31 Mei zullen ook geheel in net teken staan van de catastrophe, die ons volk, ondanks het tomeloze geweld en het naamloze leed, moedig heeft doorstaan. De pelgrims zullen zoveel mogelijk langs of door het rampgebied trekken. Als algemene intentie is gekozen: vrede voor dc slachtoffers van de waterramp. Het secretariaat te Nijmegen heeft reeds bericht van doelncming ont vangen van enkele honderden Franse cn Duitse pelgrims. Wie zo'n „Route de la Paix" eens heeft meegemaakt, weet welke ervaring zo'n voettocht wakker roept: de verbroedering, het onderling contact, het gesprek, dc vermoeienis van de weg, maar ook dc vreugde en voldoening wanneer men het eindpunt heeft bereikt. Al len, die de moed en kracht bezitten om aan deze bedetocht deel te nemen, zyn van harte welkom. Programma: Vrydag 29 Mei, 16 uur vertrek der eerste groepen uit Roo sendaal en Rukten, Er bestaat gele genheid om zich aan te sluiten op Zaterdagmorg'-n bij dc groep Roosen daal. Zaterdag: 20.30 uur plechtige licl tprocessie, samen met de gast heren en burgers van dc stad, en „gezongen rozenkrans". Zondag, 31 Mei, 8.30 gedialogcerde H. Mis met toespraak van Z. H. Exc. mgr. Bae- ten. Gemeenschappelijk ontbijt. Gro te middagvergadering en 17.15 urn- sluiting in de dekenale kerk. Inlich tingen en aanmelding voor 21 Mei Oude Vest 11B. Leiden. IN HEILOO BIDDAG In het Genadeoord vanO.L.Vrouw ter Nood te Heiloo zal op Zondag 31 Mei de jaarlijkse Biddag weer worden gehouden. Die dag wordt de gehele dn" door ononderbroken de Rozenkrans gebeden voor de grote noden van deze tijd, nL voor de no den van de H. Kerk en dc Paus; voor priesterroepingen en roepingen van jongens en meisjes tot het koog- terlcven; voor het trouw beleven van 't Geloof en de godsdienstplich ten door de katholieken; voor de noden van het Bisdom, vap de Bis schop cn van al degenen, die op deze weg komen meebidden. Dc persoonlijk opgegeven intentie van onze Bisschop, Mgr: Huiberg, is: „Dat de Katholieken, als echte kin deren van Maria ©en voorbeeld mo gen zijn In het beleven van hun II. Geloof", Men kan voor deze dag ook een intentie inzenden aan de Rector: Ka pellaan 13 Heiloo. Men Is niet ver plicht een offer in te sluiten. De in tenties worden op het altaar vóór het Genadebeeld van O.L. Vrouw neergelegd. Ont zonder onderbreken het ro zenhoedje te kunnen bidden vragen we aan hen die zich willen ver plichten tot ©en hele Rozenkrans (3 rozenhoedjes) zich hiertoe op to ge ven aan dc Rector, met opgave van de mogelijke uren. Op hen doen we vriendelijk beroep om te willen voor bidden; vermeldt dit dan tevens. Dc uren van 3 tot 4 houden wc voor ong zelf. De dag wordt besloten met een PI. Sluitingslof om 7.30 uur ge volgd door de Lichtprocessie door het park. Rector O.L. Vrouw ter Nood. Venetiaanse kunst De grote zomertentoonstelllng van het Rijksmuseum zal gewijd zijn aan de Venetiaanse schilderkunst van dc primitieven tot cn met de grote meesters van de achttiende eeuw. Dc tentoonstelling omvat ccn* pe riode van ongeveer vier eeuwen, van Lorenzo Venezlano over Bellini naar Titiaan, Tintoretto, Veronese cn dc meesters van het galante Ve netië van Ticpolo, Guardi cn Pio- tro Longhi. Na Amsterdam zal deze tentoonstelling te zien zijn in het Palais des Beaux Arts tc Brussel. Uit meer dan dertig Italiaanse musea zijn er zestig zeventig doe ken bijeengebracht cn daaraan zijn schilderijen uit het Louvre, uit Bcsangon, Straatsburg, Keulen, Braunschweig, Stuttgart, het Metro politan museurn te New York, het Rijksmuseum zelf en uit Nederlands en Zwitsers particulier bezit bijge voegd. Veel van ,vat men te zien zal krijgen, zullen onbekende schilde rijen zijn uit kleine musea en ker ken rondom Venetië, maar toch van hoge kwaliteit. Op het ogenblik is de tentoonstelling ondergebracht in het museum te Schaffhausen- na Amsterdam gaat zij naar het Paleis voor schone kunster te Brussel. Ied're vrouw en ied're man Help B.B. zoveel het kan. B B.-Raad voor de A-kring Lelden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1953 | | pagina 7