Voorbereidingen voor het grote feest te Utrecht in volle gang Twee grootse manifestaties in 't stadion ZONDAGMORGEN ZATERDAG 25 APRIL 1953 UE LEIDSE COURANT TWEEDE BLAD - PAGINA 1 HONDERD JAAR KROMSTAF WOORDAT VANDAAG over drie weken de grootse manifestatie in Utrecht, ter gelegenheid van het Eeuwfeest Herstel Bsisschoppelijke Hiërarchie, een aanvang zullen ne men, moeten er nog bergen werk worden verzet om alles op tijd klaar te hebben. De buitenstaander heeft er geen idee van hoe ontzaggelijk veel arbeid er verricht moet worden om dergelijke massale demonstraties, waarover katholiek Nederland jaren later nog zal spreken, tot in de punt jes voor te bereiden, opdat wanneer Zaterdag 16 Mei de Aartsbisschop van Mechelen, als Pauselijk Legaat op li turgische wijze in de Utrechtse ka thedraal wordt ontvangen, er een or ganisatie begint te lopen, zó soepel en zó precies, dat niets de luisterrijke plechtigheden stagneert of stoort. Een massa werk, waar de organisa toren nog maar nauwelijks bovenuit kunnen kijken. Het is zo gemakkelijk gezegd: In het stadion te Utrecht wordt een 16 meter hoog kruis opgerichi achter het altaar; het kruis wordt vervaar digd door de Amsterdamse beeldhou wer Marius van Beek. Maar dan» moest men eens weten wat er allemaal aan te pas komt. We hebben Marius van Beek dezer dagen in zyn atelier opgezocht en terwijl hij volop aan het werk was, vertelde hij iets over de totstandkoming van dit grote kruis. Aanvankelijk had hij opdrrcht ge kregen een kruis te maken, dat voor de Amsterdamse viering in het Olym pisch Stadion moest dienen, een groot houten kruis, waaraan een corpus var. gips, iets meer dan levensgroot. Door de ramp moesten de Amsterdamse feestelijkheden zeer beperkt worden, zodat deze opdracht niet door ging. Inmiddels had Marius van Beek een ontwerp gemaakt, dat de tweede prijs kreeg in de prijsvraag, die de Stich ting 18531953 voor een blijvend kruis had uitgeschreven. Van Beek kreeg toen opdracht zijn ontwerp uit te werken voor de nationale viering in het Utrechtse Stadion, maar dan veel groter dan volgens de Amster damse plannen. Het moest een kruis worden van 16 meter hoogte, met een corpus van f meter en een dwarsbalk van 4 meter. Technisch stelt deze eervolle op dracht zeer hoge eisen, want het is onmogelijk een massief corpus te ma ken, omdat dit veel te zwaar zou wor den. Marius van Beek ontwierp daar om een ijzeren constructie van holle pijpen, die stevig gelast werden. Deze constructie werd omnuld met vlechtwerk van mandenter. en en daarna met jute bekleed. Daarop kon hij een gipslaag aanbrengen. Het to tale gewicht is overigens toch nog 400 kg. geworden. Begrijpelijk, dat deze bijzondere vorm van „beeld houwwerk" zeer bijzondere eisen stelt aan de juiste vormgeving, want Van Beek wil precies vasthouden aan zijn ontwerp (waaraan hij 5 maanden werkte) en dat hij aldus zesmaal moet vergroten. Hij was wel genoodzaakt het cor pus in twee stukken te maken en bovendien de armen afzonderlijk. Straks gaat hij het geheel opstellen in een lege kerk aan de Keizersgracht om het geheel af te kunnen werken. Op korte afstand is het moeilijk dit kruis te beoordelen, omdat het gemaakt wordt met de bedoeling op grote afstand in de vrije ruimte ge plaatst te worden. Maar reeds nu kan gezegd worden, dat het corpus im poneren zal door suggestieve uitbeel ding van de stervende Christus. Het grote kruis zal straks het hele sta dion beheersen- en overschaduwen, zoals het hele feest van Honderd Jaar Kromstaf in het teken des Krui- ses, teken van ons Geloof, zal staan. Rechts: In de Kathedraal te Utrecht wordt de Aartsbisschoppelijke zetel nog eens extra onderhanden geno men. Links: De beeldhouwer Marius van Beek in zijn atelier aan het wer! aan het corpus van het kruisbeeld, dat tijdens de feestelijkheden „100 Jaar Kromstaf" in het Utrechtse Stadion opgesteld zal worden en daarna een definitieve plaats zal krijgen bij de Waalbrug te Nijmegen. ondergebracht in de prachtige kloos tergang, die ter gelegenheid hiervan geheel gerestaureerd is en die op Za terdag 16 Mei gebruikt worden voor de on angst van de hoge gas ten. ZONDER DAS DE DAS OM persoon weer uit de emancipatie strijd van de katholieken in Neder land. Zo ziet men we verliezen de volgorde uit het oog Kardinaal De Jong op audiëntie bij Z.H. de Paus, mgr. Broere voor het groot seminarie -op audiëntie van Dar- monde minister Thorbecke op het Binnenhof, dr. Scaepman in de Twee de Kamer, Lc Sage ten Broek in zijn Brabantse huiskamer, dr. Poels in ae Limburgse mijnen, dr. Ariëns, terwij. hij stakende textielarbeiders in Twente toespreekt, mgr. Zwijsen in gesprek met Koning Willem II, mi nister Van Son in de Mariakapel van Den Bosch, pater Van den Eisen bij de oprichting van de Brabantse Boerenbond, Pierre Cuypers, terwijl hij aan zijn bouwtekeningen werkt, Alb. Thijm in ijn studeerkamer, dr. Nuyens in zijn koetsje studerend en Ruys de Beerenbrouck met Aalberse en Nolens in de bibliotheek van de Tweede Kamer. De kijkvensters zijn 1.25 meter breed, 1 meter hoog en 0.60 meter diep. De figuren doen denken aan die in een poppenspel en zijn bijzon der fraai uitgevoerd, volkomen pas send in hun omgeving. De talloze details maken ieder diorama tot een apart kijkspel, dat ongetwijfeld ieder een zal boeien, ireer dan de mooiste lezing over .de katholieke emanci patie De tentoonstelling hiervan wordt a.s. Dinsdag ir Utrecht geopend door mr. Jan Derks. Na enige weken ver huizen de kijkvensters naar een an der stad en zo gaan zij in de komen de maanden het hele land door. Lou Ten Bosch, die door H. van Ouyne en mej. A. Stumpel wordt ge- assisteeerd (de laatste speciaal voor de buitengewoon goed verzorgde aankleding) heeft nog enige drukke dagen voor de boeg om de laatste hand te legger, aan zijn werk. RELIGIEUZE TENTOONSTELLING passende plaatsen te geven, wordt 't aantal koorbanken i.cgeo e. Naast de kathedraal ligt het eeuwenoude Catharijne-convent, waarin het museum van Nieuwe Re ligieuze Kunst is gevestigd. Hierin wordt a.s. Dinsdagmiddag een ten toonstelling van 100 jaar religieuze kunst geopend, waarbij een schel ling is gemaakt tussen de moderne 'cunst na 1927 (Wiegeisma, Charles Eijck, Nicolas, enz.) en de 75 jaar, die hieraan voorafgegaan zijn, kunjst dus uit de tijd van neo-gathiek, wa terstaat, enz. De moderne religieuze kunst wordt ■dX/'.-viN 1NC.C.H wc Zondagsmorgens op tijd of ver vóór tijd opstaan, komen wc altijd te :aat in de kerk. WANNEER we Zondagsmorgens laat of veel te laat opstaan, ko men we altijd te laat in ae kerk. Als wc vroeg zijn, treuzelen we net zo iang tot we te laai zijn. Als we te laat zijn, rennen we met losse boord en losse veters, de aenterdeur uit, la ten de achterdeur openstaan, net poortje uit, laten het poorije open staan, hup! een, twee, drie de trappen van de kerk op, om met bedaarde schreden, ernstig en waardig een bank in te schuiven en daar met enig 'plechtstatig opiicnten van de jaspanden meteen te gaan zitten. Want meestal is de dienst aes Woords i reeds gevorderd tot het tijdstip, dat de br-.c zielen het zich gemakkelijk i en de brave predikant het zich moei lijk gaat maken. WIJ VRAGEN ms wel eens af, wat grootvader Hein cn grootmoeder Een netje van deze hollende kerk- gang van hun klein"-zoon zouden l denken. Uit dc meest betrouwbare i bron weten wij namelijk, dat hun I zes grote zoons eens een afsp'raak hadden gemaakt om zich op Zondag- Sfeervol is het interieur van de Klostergang van het oude Catharijne-con vent te Utrecht, naast de Kathedrale Kerk, waar tijdens de feesten de hoge geestelijkheid zal worden ontvangen en een bijzondere expositie zal worden ingericht. morgen te verslapen en zo de Vroeg mis mis te lopen, liet speclae zich af in het schone Overveen en het was toentertijd wet, grootvaaers wet, dat de volwassen zoons de Vroegmis, ae Hoogmis, ae Vespers en, als er Lof was, net Lof bijwoonden. Ge behoeft dus niet aan de godsdienstzin van de zes zonen te tornen, om te kun nen begrijpen, aai zij wel eens on- goosdiensage zin h&duen zich van één aer kerkeiyke plechtigheden te ont doen. Zij versliepen zich aus ter de- ge, hetgeen grootvader niet ontging. De zes heren ze waren allen bo ven ae twintig! kregen opuracht fluks naar ae Mis van naif u op de Groenmarkt te Haarlem te lopen, waarna zij,, zonder ontbijt, nog pre cies op tijo in de Hoogmis te Over veen aanwezig konden zijn. Het ver haal gaat, dat onze beide tantes uit louter leedvermaak nog even kans zagen enige mouwen van jassen dicht te naaien en van andere jassen de knopen te verwisselen voor linnen onderbrocksknooen. Als ge die tan tes had gekend, toen z(j tot de leef tijd der bezadigde weouwen waren gekomen, heeft dit verhaal uit de tijd, toen zij nog onbezadigde giecheltan tes waren, niets onwaarschijnlijks. Daarom zijn we bij onze Zondag morgen kerkgang altijd opgelucht, dat grootvader in een zwarte lijst achter glas boven ons bed hangt cn volstrekt niet meer in staat is het glas op tc schuiven en te bulderbas sen. We geven een vrijpostig knip oogje tegen de, in zijn tijd, voortref felijke en, in onze tijd, vererens- waardige grootvader cn spoeden ons, ogenschijnlijk aangegrepen door een godsdienstige razernij, op een draf ter kerke. IMAAR LAATSTLEDEN ZONDAG hebben we een betreurenswaar dige vergissing begaan. We hadden geen rekening gehouden met de sei zoenswisseling. Onze schoenveters hingen los, maar dat is met wat ge- wurm onder de bank te verhelpen. Wc hadden vergeten een zakdoek mee te nemen, maar daar is „een mouw aan te passen". We hadden geen portemonnaie bij ons, maar dan knik je lieltallig „noen" tegen dc collectanten. Maar onherstelbaar was onze flater om wegens het lente weer geen jas aan te trekkende mantel van liefde, welke zelfs een pyama-jasje genadig gedekt en toch, om tijd te sparen, geen strop das om te doen. Daar hebben we wat over moeten horen, dat dat lor niet voor onze keel zat! Indien we zo sluw waren geweest het bovenste knopje los te maken, was onze kledij als sportief opge vat, maar met het bovenste knoopje vast en zonder das was het een bron van vermaak voor de serie collectan ten, voor de plaatsengeld-ophalcr, voor (naar we achteraf vernamen) de kapelaan, die de communie uit reikte. We slopen naar de commu niebank, alsof wc ons geweten met een, al of niet vermeende, doodzonde hadden bezwaard en keerden ervan terug het gehele middenpad van voor nar achteren! met dc weten schap, dat honderden grinnekende ogen aan de heren- èn: aan dc da meskant, de loze plek in ons stoffelijk hulsel hadden ontdekt. Daarom sloe gen we vroom, kuis en zedig de ogen r.ecr en liepen van neergeslagen ze digheid onze plaats voorbij. LIET BAATTE NIETS, of wc ons "voorhielden, dat O.L. Heer het niet kwalijk zou nemen, aangezien stropdassen in zijn tgd niet in de mo de waren. Het kan vast staan, dat Christus, hoewel doodeenvoudig al tijd netjes gekleed is geweest, om dat Hij over 't algemeen zeer veel prijs stelde op goede omgangs-vor- men. Maar van de andere kant over wogen wij. dat O.L. Heer liever heeft dnt iemand ,mct ongewassen handen" tot Hem komt dan helemaal niet en dat van Hem g-schreven staat, dat Hij over de drijfveren van ren mond niet behoeft te worden ingelicht, om dat Hij heel goed weet, wat er in dc mens omgaat". Dat vinden wc in andere omstandigheden een be nauwende mededeling, maar wat de vergeten stropdar betreft nogal ge ruststellend. Terwijl grootvaders toorn geen grenzen zou hebben ge kend, kregen we het idee er met do lichte, vanwege dc stropdas zelfs glimlachende vermaning nf tc ko men, voortaan niet te overhaast en te laat in de kerk te komen, hetgeen we ijverig beloofden, gelijk wc reeds zoveel beloofd hebben. Maar een stropdas zullen we niet licht mc<r vergeten. MARIUS. HYPOTHEKEN en »oor alle andora inken op bat gebied ran on roerende goederen Bouw- tn Makalaarabodrijt v.d. Drift Oude Voet 29 Lolden Tolof. 20513 (Advertentie). VEERTIEN KUKVENSTERS. Ondertussen zit ergens in Dor drecht, op de tweede verdieping van een groot oud huis de jonge kunste naar Lou Ten Bosch te werken aan zijn veertien diorama's, kijkvensters die straks in een reizende tentoon stelling door het hele land zullen gaan. Ieder kijkvenster geeft een hoofd- Ook in Utrecht zelf wordt er hard gewerkt. Het voorplein voor de ka thedraal wordt opgeknapt, waarbij men een muurtje heeft gesloopt, dat reeds 25 jaar een punt van discus sie uitmaakte tussen gemeentebe stuur en de kerkeliike autoriteiten In de ka'hedraal vindt een flinke sChoonmaakbeur plaats en om straks aan alle hoogwaardigheidsbekleders In zijn atelier te Dor<}recht werkt de kunstenaar Lou Ten Bosch aan de diorama's die grote gebeurtenissen uit de afgelopen 100 jaar uitbeelden. Z.Em. Kardinaal de Jong wordt ontvangen door Z.il. Paus Pius XU. KLEURRIJKE MANIFESTATIE. Wanneer Zaterdagavond 16 Mei de Kardinaal-Legaat in de kathe draal ontvaijen wordt zal het sta dion reeds gevuid zijn met verte genwoordigers uit een groot aantal parochies (speciaal uit de plaatsen, die na afloop per trein nog te be reiken zijn. Door een directe uitzen ding per microfoon zullen zij op de hoogte gehouden worden van het geen er in de kathedraal gebeurt. Ondertussen zal er verteld worden wat de grote manifestatie van die avond te betekenen heeft. Met nadruk moet er op gewezen worden, dat de manifestaties (ook die van Zondag) geen spelen zijn. Het zal telkens een kleurrijk schouw spel zijn, boèieni om te zien. Zo zullen Zaterdagavond de elf provin cies een voor een het stadion bin nenkomen. alle volgens eigen aard en karakter: de Brabanders met vendelzwaaiers, de Noord Hollanders met Volendamse groepen, enz. Daarna vindt rle aankomst plaats van de Nederlandse Regering én tenslotte komt ook de Kardinaal- Legaat binnen, vergezeld van het Nederlands Episcopaat en een groot aantal Kardinalen en Bisschoppen uit verschillende landen. Een stoet kerkelijke hoogwaardigheidsbekle ders, zoals Nederland nog nooit aan schouwd he »ft. Het hoogtepunt van deze avond is het aantred n van de Nederlandse jeugd, die zie" met een korte bood schap zal richten tot het Episcopaat. LUISTERRIJKE PLECHTIGHEDEN Zondagmorgen zal de Kardinaal- Legaat in het stadion een pontifi cale Hoogmis celebreren, omgeven door nllc luister waarover de litur gie bij dergelijke plechtigheden be schikt. Ook hierbij zullen 20.000 ver tegenwoordigers der parochies zijn, evenals bij de manifestaties op. Za terdagavond en Zondagmiddag. De laatste demonstratie, Zondag middag 17 Mei, zal een geheel ander karakter dragen, waarbij de aanbie ding van het feestgeschenk door ka tholiek Nederland aan het Episco paat een hoogtepunt zal zijn. Een ander hoogtepunt is de processie, waarin 2000 kinderen zullen meelo pen. Het geheel wordt besloten met een pontificaal Lof. Architect Nico de Jong (iinks) bespreekt bij de altaar t>mbe met de aan nemer de plannen voor het monumentale bouwsel dat in het Utrechtse Stadion zal verrijzen voor de Pontificale Hoogmis en Pontificale Lof. Dit is niet alles, maar wc moeten ons beperken. We zouden nog kun nen vertellen, dat het feestgeschenk wordt aangeboden door vertegen woordigers van dc zwaarst getroffen parochie uit het rampgebied, dat dc Ned. Kath. Bloemisten hond dc ge hele versiering luisterrijk verzorgen zal (waarvoor nu reeds hyacinthen- nogels in koelhuizen worden opge slagen), dat het stadion met extra tribunes wordt uitgebreid, dat archi tect Nic. de Jong uit Utrecht een speciaal altaar met baldakijn en een priesterkoor met zetels voor de Kar dinalen en Bisschoppen heeft* ont worpen en dat op Zondagmorgen door honderd priesters do H. Com munie zal worden uitgereikt, waar voor het nodig zal zijn het altaar zó te construeren, dat er plaats is voor veertien altaarstenen, waarop dc cibories met II. Hosties geconsa creerd kunnen worden. Er zijn nog zoveel andere zaken, die dc moeite •waard zijn onder de aandacht ge bracht te worden. Maar deze opsomming moge vol doende zijn om aan tc tonen, dat er niets wordt nagelaten om dc groot se viering zo luisterrijk mogelijk tc doen geschieden. Het gonst van be drijvigheid. overal waar dr voorbe reidingen getroffen worden. En wanneer straks de Kardinaal-Legaat zijn intrede doet, zal er een feest aanvangen, waarin katholiek Neder land zijn hele dank legt voor alle zegeningen, die het herstel van de bisschoppelijke hiërarchie in dc af gelopen honderd Jaar heeft gebracht.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1953 | | pagina 7