tyz&tidóe(2<yiVi£int VREES EN ANGST JAGEN DOOR DE SOVJET-UNIE „Duitsland keert nooit terug tot nazisme De president aan 't werk Michailof beschuldigt verborgen vijanden Onrustig Italië Dodenzöne om Berlijn I Directeur: C. M. v. HAMERS VELD. Hoofdredacteur: L. C. J. ROOZEN. KATHOLIEK DAGBLAD VOOR LEIDEN EN OMSTREKEN DONDERDAG 22 JANUARI 1953 44ste JAARGANG No. 12795 Zuiveringskoorts achter IJzeren Gordijn Papengracht 32. Tel. 20015, Adm. en Adv. 20826. Abonn. 20935. Giro 103003. Abonnementsprijs t 0.47 p. w., f 2— p. mnd.. 1 6— p. kwart. Franco p. p. f 6.80. - Advert.: 15 ct. p. mm. l elefo. ntjcs 1 1.50 WAT WIL HET HUMANISME? ER is veel onrust en verontwaardi ging ontstaan door de faciliteiten, welke minister Staf, zelf Christelijk Historisch, heeft verleend aan het Humanistisch Thuisfront en deszelfs „welzijns-verzorging" onder de dienstolichtigen. Het Tweede Kamer lid p. Stokman heeft daaromtrent aan de minister vrager gesteld, welke deze op handige maar niettemin on bevredigende wijze heeft beantwoord en in de Eerste Kamer hebben de leden In 't Veld en Kropman met elkaar de degen gekruist op een naar ons inziens niet erg handige en eveneens onbevredigende wijze. Op deze politieke behandeling, stellen wij ons voor in het verloop van enige beschouwingen terug te komen. Öm een juist inzicht in deze vrij verwarde aangelegenheid te kun nen verwerven, is het allereerst zaak het Humanisme te leren kennen en doorgronden voor zover dat moge lijk is. Weliswaar werd door ons aan deze levens-opvatting reeds eerder aandacht besteed, toen minister Mulderije in April van het vorig jaar als zijn oordeel uitsprak, dat het Hu manisme de mensen stenen voor brood gaf een hard oordeel, dat door ons werd onderschreven maar de hernieuwde aandrang van het Hu manistisch Verbond tot gelijkberech tiging met de Christelijke Kerken noopt tot hernieuwde bestudering zowel van het probleem als van de instantie, welke het probleem heeft opgeroeoen of uitgedaagd. Het Humanisme kondigt zich aan niet als een nieuwe wereld-religie, maar als dè nieuwe wereldreligie, een zo heerlijke religie, dat haar Neder landse leidsman, dr. J. P. van Praag, „de godsdienstige overtuiging van onzuiverder gehalte dan de humanis- 1 tische" acht. Het wil zijn een vol waardige levensbeschouwing, die zon der uit te gaan van het geloof in een persoonlijke Godheid, de eerbied van de mens als geestelijk en zedelijk we zen centraal stelt. Het stelt zich ten doel het tegengaan van onverschillig heid en nihilisme in het onkerkelijke volksdeel, door het scheppen van een geestelijk centrum in de volle zin van het woord, alsmede het opkomen voor de gelijkberechtigdheid van het humanisme en de godsdienstige le vensbeschouwingen. Het streeft er naar als geestelijk centrum voor het buitenkerkelijke volksdeel in de volksgemeenschap een plaats in te nemen, die overeenkomt met die van de Kerken. Deze plaatsbepaling doet de vraag rijzen, hoe zulk een levensopvatting zich tot een nieuwe religie kan op werpen, en hoe men kan veronder stellen, dat, gelijk mr. dr. J. in 't Veld zeide, „de mensheid behoefte heeft aan een nieuwe religie", welke, met voorbijgaan van God, de eerbied voor de mens centraal stelt. Het humanisme noemt zich reli gie en spreekt zelfs van „religieus humanisme", verwachtend dat op de duur het Nederlandse volk aan deze verkrachting van het begrip, dat door dit woord wordt gedekt, wel wen nen zal. Het humanisme, zegt het, is niet godsdienstig, maar religieus. Het is interessant, maar ook van het grootste belang na te gaan, hoe men tot dit onderscheid is gekomen, een onderscheid, dat onze taal niet kent. Dit onderscheid is zeer opzettelijk ge maakt, gelijk dr. Julian Huxley, de vroegere directeur van de Unesco, als voorzitter van het in de afgelopen zomer gehouden Internationaal Hu manistisch Congres openhartig ont hulde. Hij meende, dat ook de huma nisten rustig het woord religie in de ruimste zin mo^en gebruiken. „An ders lopen wij het risico de ideeën, die wij lanceren, onvruchtbaar te ma ken doordat we de indTuk wekken, dat onze systemen niet zoveel inhoud hebben of niet zoveel bevrediging ge ven als die van de theïstische en bo vennatuurlijke religies". De heer Huxley vond, dat er op 't ogenblik in deze wereld een „bijna abnormale belangstelling" bestaat voor religie. Daarom achtte hij het blijkbaar nodig ook een religie te vormen, waarmede hij bedoelde „niet een theologie, geen geloof aan boven natuurlijke dingen, aan God of go den, geen ethische systemen noch louter wetenschappelijk weten". „Ik bedoel een samengebundeld geheel van ideeën en gevoelens, die de re latie zullen moeten vormen tussen de mens en zijn bestemming op aar de, ver uitgetild boven de practijk van alle dag, verheven boven ons be staande wettelijke en sociale bestel. En om iets dergelijks groots niet bij voorbaat te steriliseren wil ik het de naam religie geven". Dr. Van Praag erkent dat er bezwa ren op taalkundige en practische gronden tegen een dusdanig gebruik van het woord religie zijn aan te voe ren. Maar de term hoeft, mits ge bruikt „in een ondubbelzinnig ver band" geen misverstand te wekken. I Maar het komt ons juist dubbelzin nig voor een dubbele zin aan het woord religie te geven, terwyl, zoals boven uit de woorden van Huxley blijkt, deze dubbelzinnigheid met een zeer bepaalde bedoeling naar voren wordt geschoven. IJET zal nog niet helder geworden !zijn, wat in humanische spreek wijze onder religie wordt verstaan, en wij vrezen, dat ook de toelichting, die de heer J. M. van Dansik er op VOORSPEL NIEUWE ZUIVERINGSWOEDE Nicolai Michailof, lid van het presidium der Russische communistische par tij. heeft gisteren de beschuldiging geuit, dat er in de Sovjet-Unie nog steeds „sporen van de bourgeois ideologie" aanwezig zijn evenals overblijf selen van particulier bezit en de psychologie en de moraal, die daarmee samenhagen. Er leven nog steeds mensen temidden van ons, die vijanden van het volk zijn, aldus Michailof, en deze verborgen vijanden, gesteund door de imperialistische wereld, hebben ons schade gedaan en zullen dat blijven doen. Het sprekende bewijs daarvan is de ontmaskering van de „als dokters gecamoufleerde spionnen en moordenaars, die zichzelf hebben ver kocht aan de kannibalistische slavenhalers van Amerika en Engeland". OP DE STERFDAG VAN LENIN. De hoge partijfunctionaris deed deze uitlatingen in een rede in het Moskouse Bolsjoi-theater, waar, zo als elk jaar, de sterfdag van Lenin werd herdacht. Gewoonlijk wordt op deze nationale herdenkingsdag het woord gevoerd door een hoge figuur in de Russische partij. De beschuldiging, welke Michailof uitsprak, wordt in het Westen gezien als een voorbereiding van de publie ke opinie op komende zuiveringspro cessen. Hoewel Michailol niet spe ciaal vermeldde, dat het r erendeel van de gearresteerde artsen van Joodsen bloede was is men toch van oordeel, dat Michailofs rede een weerspiegeling is van Moskou's vrees voor minderheden, die tweeërlei lo yaliteit zoud n kunnen hebben. Daarbij denkt men aan de twee mil- lioen Joden, die in Rusland leven en tegen wie de belastering van het Zionisme voornamelijk gericht moet zijn. Michanilof was zijn rede begonnen met te zeggen, dai een nieuwe we reldoorlog „onvermijdelijk zou lei den tot de ineenstorting van het ge hele kapitalistische systeem". Hij ried de „imperialistische intrigan ten" aan „de lessen van de geschie denis niet te vergeten". Deze woor den borduren voort op het bekende Marxistische stramien er voegen niets nieuws toe aan de uitspraken van het congres der Russische com munistische partij in October. Overal „saboteurs en spionnen" Het slot van zijn redevoering wijd de Michailof aan de „lanterfanterij" in het regeringsapparaat. Uit de Oe kraïense kra-.ten blijkt, dat er te Kief inderdaad reeds een proces is gevoerd tegen „saboteurs", die op diverse ministeries hadden gewerkt. Er waren er drie ter dood veroor deeld. In de -tranten van Lithauen regent het eveneens bescnuldigingen tegen „saboteurs en spionnen" op de regeringsbureau's. De „commissie van vrije juristen" te West-Berlijn weet te melden, dat bijna de gehele technische leiding van de de steenkoolwinning in het gebied van Zwickau-Oelsnitz (Oost- Duitsland) in de loop van de laatste weken gearresteerd is wegens „sys tematische sabotage". In een recent nummer van „Pra- ce", het Tsjechische vakverenigings blad, wordt gezegd dat er tussen het complot van de Joodse dokters te Moskou en het Slansky-complot in Tsjecho-Slowakije een nauw ver band bestaat, „niet alleen in doel, maar ook in methode". Beide com plotten, aldus het blad, zijn georga niseerd door „nationale burgerlijke Joodse kringen" in nauwe samen werking met de „Joint". Ze waren beide geïnspireerd door „Ameri kaanse en Britse kannibalen". Slans- ky had ook een Joodse dokter ge bruikt bij zijn pogingen het leven van president Gottwald te bekorten. Volgens in Wenen uit Boedapest ontvangen berichten, zou ir Boeda pest een uitgebreide actie tegen Joodse functionarissen begonnen zijn. De actie zou verschillende Joden be treffen, die in nauwe betrekking staan met Zoltan Vas, hoofd van het Hongaarse planbureau. Ook zou een Jood, die beschouwd wordt als de „rechterhand" van premier Rakosi, bij de actie zijn betrokken. In Joodse kringen in Boedapest, al dus de berichten, zou grote bezorgd heid heersen, dat de nieuwe zuive ring een grote kring Joden zou tref fen. Joegoslavische bisschoppen staan pal Eenstemmig heeft het gehele Joe goslavische episcopaat het plan af gewezen, dat president Titot 0| 8 Januari had voorgelegd tijdens een conferentie met zeven Katholieke hoogwaardigheidsbekleders. In een gemeenschappelijke verklaring wei geren de bisschoppen op welke wijze dan ook hun medewerking te geven aan het voorstel van Tito tot stich ting van een nationale Katholieke Kerk. Door tendentieuze berichtge ving en commentaren had het enke le Joegoslavische persagentschap te Belgrado reeds de indruk proberen te wekken, alsof de stichting van een nationale kerk met de medewerking der bisschoppen in Joegoslavië nog slechts een kwestie van enkele dagen was. Met dezelfde beslistheid weige ren de bisschoppen met Tito te over leggen inzake eer. tussen de H. Stoel en Belgrado te sluiten concordaat. De bisschoppen verklaren letter lijk: De eis, dai onze Kerk de hui dige toestand in de Joegolavische re publiek aanvaardt en met een con cordaat bevestigt, betekent het dood vonnis der Kerk ondertekenen. Tot zulk een onderwerping zullen wij ons nooit lenen". tt heeft gegeven die verheldering niet brengen zal: „Religieus wil niet zeg gen godsdienstig" stelde hij vast. „Godsdienstig is wel relieieus, maar men mag dit niet omkeren. Religieus is afgeleid van Iret latijnse werkwoord „religare" dat verbinden betekent. Evenals alle geestelijke stromingen staat ook de ontwikkeling van het re ligieus humanisme in verband met de tijd, waarin het zich voordoet. Op die manier de taalwetenschap beoefenend, kan er evenmin bezwaar tegen zijn, dat het humanisme zich katholiek noemt, want katholiek betekent algemeen en ook het huma nisme is algemeen, want het heeft „een boodschap voor het gehele volkHet kan zich ook met even i groot gemak protestant noemen, want: „ongetwijfeld is het georgani seerde humanisme als historisch ver schijnsel reactie en wel op de pre tentie van de Kerk. dat slechts de godsdienst een verantwoorde wereld beschouwing vermag te funderen". Het wordt moeilijk discuteren, wanneer men aan woorden een an dere inhoud geeft, dan ze in ons spraakgebruik hebben. Dat bleek wel duidelijk uit de discussie in de Eer ste Kamer tussen dr. In 't Veld en mr. Kropman. Al treedt in het hum. een goed streven naar voren (waarover later) met geen mogelijkheid kunnen we een levensopvatting als religie be stempelen, welke geen godsdienst is. Wij begrijpen trouwens niet, waarom het er prijs op stelt af te dalen tot het peil ener religie, aangezien het, volgens eigen zeggen althans, „een hogere waarheid belichaamt dan de godsdiensten". Het humanisme kan niet gelijkberechtigd worden met een godsdienst, omdat het geen gods dienst of religie is. Het heeft geen eerbied voor God, het heeft eerbied voor de mens als een geestelijk en ze delijk wezen. In de ontzettende ge varen, waarin de mensheid zich op 't ogenblik bevindt, ziet het geen ander heil dan de mens, zoals onomwonden wordt verklaard: „Als er uitkomst is, dan komt hij van de mens en niet van het ingrijpen van een Godheid". Een dergelijke uitdaging doet ons huiveren voor een doorwerking van het „religieus" humanisme. Adenauer wil ook naar Amerika Te Bonn wordt verwacht, dat de West-Duitse kanselier dr. Adenauer in Maart naar Washington zal reizen voor een officieel bezoek aan de nieuwe Ameri kaanse regering. Gisteren verklaarde Adenauer aan journalisten, dat hij het buitengewoon op prijs zou stellen spoedig een gesprek te kunnen hebben met president Eisenhower. In de zomer was Eisenhower zijn gast geweest. Diens inaugurele rede noemde Adenauer „een buitengewone bijdrage tot stabilisatie van de wereldvrede". Ook in het parlement heeft Adenauer zich gisteren prijzend uitgelaten over de nieuwe Amerikaanse president, dit ter gelegenheid van een uiteenzetting over het neo-nazisme in West-Duitsland. De leden van het Huis juichten., toen Adenauer protesterende zei, dat de twee bekende geallieerde stappen „in het buitenland veel stof hadden doen opwaaien". Hij herhaalde zijn vorige bewerin gen ,dat het Amerikaanse opinie-on derzoek „geen waar beeld geeft" van de Duitse politieke toestand. Adenauer zei nu op de hoogte te zyn gesteld door de Britse Hoge Com missaris, Sir Ivone Kirkpatrick, aan gaande bewijzen tegen de gearres teerde nazi's. Daarom aarzelde hij het Britse optreden verder te kritise ren, terwijl het onderzoek nog voort- Adenauer verklaarde, dat hij Duits land en de wereld er van wil verze keren, dat Duitsland nooit zal terug keren tot het nazisme. Hij beloofde, dat zijn regering alle sporen van neo-nazisme in de gaten zal houden en vernietigen en verze kerde de wereld, dat, wanneer West- Duitsland een formele gewapende ge allieerde van het Westen zal worden, het „volledig de zaak van de vrije wereld en de vrijheid, die Dinsdag zo uitmuntend uiteengezet werden door president Eisenhower in zijn inaugu rele rede, zal steunen". ömcimentie ttan William Walmsley noemt zich de bestgeklede stadsomroeper van 1950 en '51 in geheel Groot-Brittaninë. Vol gens ons wil dat toch wel iets zeg gen, in een land waar Eden woont.... Zo, gekleed in zijn costuum, dat hoogst modieus was tijdens de rege ringsperiode van Karei n, vreest hij zelfs geen concurrentie van jonge me dedingers. 10 jaar lang „schreeuwt" hij zijn salaris bij elkaar en het be valt hem „best", zegt hij.' Hij be weert zelfs, dat schreeuwen de lon gen oefent en de mens „fit" houdt. Het is maar gelukkig, dat niet ieder een der zo over denkt! De kanselier vervolgde: „U weet allen, dat minister Eden in het La gerhuis verklaard heeft, dat deze ar restaties niet betekenen, dat er een onmiddellijke bedreiging van de de mocratie in Duitsland bestaat, iets wat ik ook gezegd heb. Maar ik stem met de heer Eden in, dat de activiteit van de overgebleven die-hard-nazi's niet uit het oog verloren mag worden. Ik verzeker u en de wereld, dat onze regering in de toekomst scherp zal optreden tegen elk spoor van nazis me, zoals wij zulks in- het verleden gehad hebben". De Bondskanselier drong er in ver band met het Sowjet-gevaar op aan, dat er een einde zou komen aan het geharrewar en de vrije volken samen zouden streven naar de verwezenlij king van de doeleinden, zoals deze door president Eisenhower in zijn inaugurele rede zijn uiteengezet. Ook Amerikaanse en Britse func tionarissen hebben doen blijken, dat zij hopen, dat er een einde komt aan de opwinding over de nazi's, opdat zo spoedig mogelijk.de baan geëffend kan worden voor de Duitse toetre ding tot de Westelijke defensieve alliantie. „Anti-Mau Mau-maatregelen". Tijdens het parlementaire debat werden de Britse anti-nazi-acties ver oordeeld als „anti-Mau Mau-maatre gelen", door Adolf van Thadden, een rechtse afgevaardigde. Hij zei, dat het parlement „de rijen moet sluiten achter de kanselier op een ogenblik, dat vitale kwesties op het spel staan en wanneer een zekere bezettingsmogendheid gebruik maakt van anti-Mau Mau-maatregelen, waardoor de vooruitzichten, dat onze republiek zich bij het Westen aan sluit, in gevaar gebracht worden". Soortgelijke aanvallen op het Brit se optreden werden ook gedaan door andere rechtse politici. SWeddmt Ei&enkawei qeuanqen In de parade, ter gelegenheid van de inhuldiging van President Eisenho wer, reed o.a. een ruiter in cowboy-uitrusting mee, die een lasso wierp naar de President. Toen hij de plaats, waar Eisenhower de parade afnam, dicht genoeg was genaderd, vroeg hij: „met Uw permissie, mijnheer de President mag ik een lasso over Uw hoofd werpen?" De President stond op en de cowboy slaagde er bij zijn tweede poging in, de lasso om de schouders van Eisenhower te werpen, op een afstand van 5 meter. De „gevangen" Presi dent. Radiografisch overgebrachte foto. Kabinet nog niet volledig President Eisenhower is zes uur na het einde van de feestelijkheden waarmee zijn inauguratie is gevierd, aan het werk gegaan. Om bij tweeën in de nacht was hij thuis gekomen en de volgende ochtend om acht uur had hij zijn eerste conferentie, n.l. met Herbert Brownell, de procureur-1 generaal. De verslaggevers vroegen I Brownell, of de nieuwe president iedere dag zo vroeg begon, waarop Brownell antwoordde: op het hoofd kwartier in New York was hij meest al het eerst bij de hand. Later op de dag liet de nieuwe president bekend maken, dat hij de oude tradities van één persconferen tie per week zou voortzetten. Nieuw is, dat eens per maand een perscon ferentie over radio en televisie zal worden uitgezonden. Eisenhowers eerste taak is de voorbereiding van een „State of the Union" rede, waarin hij meer in bij zonderheden zal uiteenzetten wat hij in zijn intree-rede als zijn algemene politiek heeft aangekondigd. De nieuwe president heeft intussen nog steeds geen volledig kabinet. De moeilijkheden over de goedkeuring, welke de Senaat aan de benoeming van Charles Wilson tot minister van defensie, moet verlenen, wachten nog steeds op een oplossing. Zolang Wilson zijn grote financiële belan gen in General Motors, van welke maatschappij hij president is niet wil opgeven, weigert de Senaat hem zulk een belangrijke post in de re gering te geven. De overige benoemingen heeft de Senaat bekrachtigd. Deze zijn: John Foster Dulles (buitenlandse zaken); George M. Humphrey (financiën); Herbert Brownell Jr. (justitie); Ar thur E. Summerfield (PTT); Dou glas McKay (binnenlandse zaken); Ezra T. Penson (landbouw); Sinclair Weeks (handel) en Martin P. Dur- kin (arbeid). Bij de feestelijkheden van de in huldiging hebben twee honderd per sonen een ongeluk gehad en zijn er twee ten gevolge van een beroerte overleden. In 1948 bij de inhuldi ging van Truman hebben 250 perso nen een ongeluk gehad, maar toen waren er geen doden. De Italiaanse communisten en so cialisten hebben Woensdag gedreigd „een beroep op het volk te doen" te gen de in de nacht van Dinsdag op Woensdag door (.e Kamer van Afge vaardigden aangenomen kieswether ziening van eerste minister de Gas- peri. Nu moet de wet op de herziening nog door de Senaat worden aangeno men. In het gehele land stond de politie klaar om het hoofd te bieden aan eventuele wanordelijkheden, maar tot Woensdagavond werden geen in cidenten van betekenis gemeld. Gisteren. Woensdag, is het feit dat mgr. dr. H. Schaepman vijftig jaar geleden stierf, in Vaticaanstad her dacht met een plechtigheid op het kerkhof Santa Maria In de oude ka pel bij het kerkhof droeg mgr. B. J. Alfrink, aartsbisschop-coadjutor van Utrecht een Mis van Requiem op waarbij hij werd geassisteerd door leerlingen van het Nederlands colle ge. De H. Mis werd o.m. bijge woond door jhr. mr. M. W. van Wee- de, Nederlands gezant bij de Heilige Stoel, dr. H. N. Boon. Nederlands ge zant in Italië, mgr. J. Damen, rector van het Nederlands college, pater A. Wouters, procureur van de Witte Pa ters en vele andere geestelijke en wereldlijke persoonlijkheden van de Nederlandse kolonie Na de H. Mis werd op het kerkhof, dat aan de Sint-Pietersbasiliek grenst, een krans gelegd op het graf van dr. Schaepman. Mgr. Damen herdacht in een toespraak de persoon van de Nederlandse priester en poli ticus „die zich geheel gewijd heeft aan de zaak van zyn land en van de Kerk". Mgr. Damen bracht tot slot van zijn herdenking de aansporing in herinnering '"elke mgr. Schaep man voor zijn overlijden tot de jonge priesters richtte, om trouw te blijven aan de Stoel van Peirus en zich im mer de gekozen zending waardig te tonen. Amerikaanse communisten schuldig verklaard Een federale jury is gisteren te New York tot de overtuiging geko- Vierhonderd Oost-Duitse boeren zijn Dinsdagavond naar West-Berlijn gevlucht en hebben meegedeeld, dat het communistische plan voor een „dodenzóne" rondom de stad de ver werkelijking nadert. Het grootste deel van de boeren j men dat dertien leidende fi"uren van zei gewaarschuwd te zijn, dat zij metl Am„ri:;a:,nse commimictische par- geweld geevacueerd zouden worden tjj zijn aan ecn s^mcmwe. diep he. binnenland in van de Rus- !ke (cn doel ha(| (,e Ameri. sische zone en dat hun land verbeurd' verklaard zou worden. te w re!!er,n:: °mVCr De groep bestond voor het groot ste deel uit boeren, die land bebouw den in de buitenwijken van West- Berlijn en boerderijen bewoonden, die van geslacht op geslacht in het bezit van hun families waren. De voorbereidingen voor de z.\_ „dodenzone" begonnen enige maan den geleden. De communistische po litie had te kennen gegeven, dat zij een gebied van een kilometer diep aan de 112 km lange grens van West Berlijn zou afsluiten. Een soortgelijke „dodenzone" werd door de communisten aangelegd aan de zonale grens in Midden-Duitsland, nadat de regering te Bonn de vorige zomer het EDG-pact had goedge keurd. De wegen van West-Berlijn naar de omringende Russische zone zijn deze winter systematisch afgesloten met kettingen, prikkeldraad en an dere barricaden. Slechts twee grens posten zijn nu open, bij de boven grondse in Staaken (Britse sector) en de Flienickebrug in de Ameri kaanse sector. Eerder waren er hon derd van deze posten. j kaanse regering werpen. De jury, bestaande uit zes mannen en zes vrouwen, kwam tot deze uit spraak na bijna zeven dagen lang er over te hebben beraadslaagd. Het proces heeft acht-en-een-halve maand geduurd. De dertien beklaagden hebben de plaats ingenomen van de elf leiders van de partij 'die drie jaar geleden werden veroordeeld op dezelfde be schuldiging. Zij zijn alle afkomstig uit het ge bied van New York. De zwaarste straf die over hen kan worden uitge sproken, is vijf jaar gevangenis en een boete van 10.000 dollar. Woensdag zal het vonnis worden geveld. 3iameitje Beter honderd maal ons vertrou wen dan een enkele maal ons mis trouwen misplaats.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1953 | | pagina 1