[pene jaicl
Ongewenst zandmannetje
benadeelt auto-bezitters
Mijn zoonPriester?
DONDERDAG 14 AUGUSTUS 173*
pc. LEIDSE COURANT
TWEEDE BLAD PAGINA 2
Na twee jaar
Dienstplichtigen met
groot verlof
Ingevolge een legerorder zal iede
re commandant met ingang van 15
Augustus groot verlof verlenen aan
al de militairen ongeacht welke
rang of functie zij bezetten die
zich op die datum twee jaar of lan
ger als dienstplichtige onder de wa
penen bevinden. In bijzondere geval
len kan de dienstplichtige verzoeken
enige weken nog in dienst te mogen
blijven, doch langer dan vier weken
moet een verzoek ingediend worden
bij het Ministerie van Oorlog.
Kibbelende koningen
De koningen van de drie Tegelse
schutterijen v/ilden niet alleen we
ten wie van hen de vaardigste met
de buks was, maar tevens wilden zij
eens in het worstelstrijdperk treden
om uit te maken wie de sterkste ko
ning van Tegelen zou zijn. Onder
grote belangstelling heeft deze on
gewone strijd zich in een café, op
de vloer waarvan met touwen om
heinde cocosmatten waren uitgelegd,
voltrokken. Volgens „reglement"
waren de koningen in overall ge
kleed en droegen zij geen schoeisel.
In een ronde van tien minuten
waarbij de kamprechter de tijd met
een wekker opnam traden aller
eerst de 200 pond zware koning van
het St. Hubertusgilde en de vorst
van het St. Antoniusgilde aan. De
zwaargewicht-koning, die meende
z'n tegenstander gemakkelijk te kun
nen overweldigen, verloor tegen alle
verwachtingen in de strijd. Zijn
vrouw droeg de nederlaag fier en
bood de overwinnaar bloemen aan.
De echte koning van het St. Mar-
tinusgilde had verstek laten gaan. In
plaats daarvan had hij een rempla-
cant gezonden, die na grote moeite
de Antoniuskoning welke de eer
ste ronde nog in de benen had
overmeesterde. Evenals bij de 01.
Spelen was er daarna een ere-scha-
votje. Aan Koen van het Martinus-
gilde op een biertafel, de Antonius
koning op een stoel en de zwaarlij
vige Hubertuskoning op de begane
grond werd door de aanwezigen een
ovatie gebracht.
Bekneld tussen wagen
en stootblok
Gistermiddag is op het spoorweg
emplacement van de veilingvereni
ging Zuid-Beveland te Goes, de
19-jarige C. de Putter uit Hoedekens-
kerke, die op de veiling werkzaam
was, tussen een goederenwagon en
een stootblok bekneld geraakt. Hij
is gisteravond aan de gevolgen van
zijn verwondingen overleden.
BABY IN WIEG GESTIKT.
Het bijna vier maanden oude
dochtertje van de familie H. in Bee-
sel is in haar wiegje gestikt. De
moeder vond het kindje, dat zich
zelf blijkbaar had omgewenteld, met
het gezicht in het kussen gedrukt.
De onmiddellijk gewaarschuwde dok
ter kon slechts de dood constateren.
Zo nu en dan duiken in Nederland
elementen op, die er een liefhebberij
van maken om hun medemensen na
deel toe te brengen, zonder dat zij
er zelf ook maar het minste voordeel
van hebben. Men heeft voor deze fi
guren de mooie naam „maniakken"
uitgedacht, maar de gevolgen van
hun daden zijn minder mooi. Zo heb
ben wij de „inspuiter" en de „jas-
snijder" gekend en nu komt het
„zandmannetje"' er weer bij. Evenals
Auto moest uitwijken
en reed trottoir op
VROUW GEDOOD
Woensdagmorgen om vijf minuten
voor half tien heeft zich op de hoek
van de Linnaeusstraat en de Preto-
riusstraat te Amsterdam een aanrij
ding met dodelijke afloop voorge
daan. Een kolenauto, die plotseling
moest uitwijken voor een fietser,
reed daardoor de 51-jarige wielryd-
ster A. W. B. uit de Transvaalstraat
aan en kwam pas op het trottoir tot
stilstand. De wielrijdster werd in
zorgwekkende toestand vervoerd
naar de Alexander de Leeuwkliniek,
waar zij in de namiddag overleed.
Twee voetgangsters, die de auto op 't
trottoir had aangereden, konden, na
onderzocht te zijn door de G.G.D.,
naar huis terugkeren.
het „echte" zandmannetje, opereert
deze in het nachtelijk uur en hij
brengt slaap en stilstand, alleen is de
ontwaking moeilijker. Deze man
heeft namelijk de onhebbelijke ge
woonte om 's nachts de olietank van
buiten geparkeerde auto's vol met
zand te laten lopen. Reeds drie auto
bezitters in Amsterdam-Zuid zijn
van deze aardigheid het slachtoffer
geworden en de schade, die daardoor
aar hun auto's wordt toegebracht,
beloopt in de honderden guldens De
politie heeft nu een actie op touw ge
zet om de man in dc mazen van haar
netten te zangen en ook de bewoners
van de bedreigde buurt helpen een
handje inee Toch zal het niet mee
vallen om deze man in verzekerde
bewaring te stellen, want hij oeter.t
zijn Üf.iiietberij op zeer ongeregelde
tij don uit, soms met tussenpozen van
een paar maanden.
INWONER VAN HARLINGEN
SINDS 31 JULI VERDWENEN-
De inspecteur van politie te Har-
lingen verzoekt opsporing van een
50-jarige inwoner van Harlingen,
Gijs Lichtendahl, wonende in de
Zoutsloot. Hfj is op 31 Juli te circa
13 uur per fiets van huis gegaan om
te gaan vissen, doch is sedertdien
niet teruggekeerd. Hij was in over
spannen toestand, zodat een ongeluk
wordt gevreesd.
Wat zeggen de
mannen?
Mannen zijn niet zo tcheu-
lig mei complimentjes,
maar U kunt er zeker pan
zijn, dat U ze. na een
lieve lange dag, in hun
nopjes brengt met een ver
kwikkend glas bier.
Daarom moet U eens. op
een koel plekje, een paar
pullen De Gruyter's bier
klaar zetten! Dat ts een
pracht van een troef voor
een huisvrouw om achter
de hand te hebben.
De Gruyler heeft steeds
licht en donker bier vers
voorradig Een pul kost
40 cent met cassabon.
Denk er morgen eens aan
een paar flesjes mee te
brengen!
520814
(Advertentie)
Artilleristen leverden een
gepeperde strijd
Een echtpaar uit de Artilleriestraat
te Utrecht meende gisteravond blijk
baar, dat zij een zekere krijgskun
de aan de naam van hun straat ver
plicht waren. Daarom werd een ver
schil van mening met de schoon
ouders van een der echtelieden niet
door kalm overleg opgelost maar
men sleepte er een strijkijzer en een
zak peper bij. Het werd een gepe
perd gevecht, waaraan de politie een
einde moest maken, De verliezen be
droegen: een gewonde. Een der
mannen had namelijk een zware
klap met het strijkijzer ontvangen.
Ook was er zoveel peper in zijn ogen
'geraakt, dat er enige tijd verstreek
eer hij de wereld rondom hem weer
in ogenschouw kon nemen. Deze be
stond op dat moment uit een zaal in
het ziekenhuis.
Vwi.de
In hoger beroep. Een 47-jarige
jarige fabrieksarbeider uit Leid-
schendam was in eerste instantie, tot
een week gevangenisstraf veroor
deeld omdat hij in de mening dat
een buurman zijn zoontje geslagen
had voor eigen rechter had ge
speeld en de buurman een klap op
het hoofd had gegeven. De proc.-ge
neraal vond een week niet genoeg
en requireerde twee weken. Zover is
het echter niet gekomen, want het
Haags Gerechtshof meende dat de
man genoeg gestraft zou zijn met
30.boete of 10 dagen en velde
dan ook dit vonnis.
Natte straf. Een rare streek
haalde een 20-jarige bloemist uit Ha-
zerswoude uit op 19 Mei jL Hij had
toen een tienjarige jongen een duw
gegeven, zodat deze kopje onder ging
in een sloot en bovendien zijn knie
bezeerde. De verd. vertelde tegen de
Hoogse Politierechter, dat hij de jon
gen en zijn kameraden wel honderd
maal had gewaarschuwd, dat zij niet
op een voetbalterrein mochten ko
men en toen ze err desondanks weer op
waren, had hij de jongen met een
nat pak willen straffen. Het was hem
ook wel eens gebeurd, dat hij een
sloot in werd geduwd, vertelde hij
schouderophalend.
De officier van justitie kon derge
lijke krachtdadige methoden echter
maar matig waarderen en hij eiste
dan ook f 25.boete of 10 dagen.
Conform de eis werd verd. veroor
deeld.
Aetherklanken
VRIJDAG.
HILVERSUM I, 402 m.
7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA.
12.00 AVRO. 16.00 VARA.19^30
VPRO. 21.00 VARA. 22.40 VPRO.
23.00-24-00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.18 Gram. 8.00
Nieuws en weerberichten. 8.18 Gram.
8.50 Voor de huisvrouw. 9.05 Gram.
(9.35—9.40 Waterstanden). VPRO:
10.00 „Thuis", causerie. 10.05 Morgen
wijding. VARA: 10.20 Gram. 10.30
Pianorecital. 11.00 Radiofeuilleton.
11.20 Gram. AVRO: 12.00 Gevarieer
de muziek. 12.30 Land- en tuinbouw-
mededelingen. 12.33 Sport en prog
nose. 12.48 Gram. 13.00 Nieuws. 13.15
Mededelingen of gram, 13.20 Orkest
concert. 14.00 Kookpraatje. 14.20
Gram. 15.35 Voordracht.'VARA: 16.00
Gram. 16.30 Voor de jeugd. 17.00
Fluitorkest. 17.10 Haarlemse Orkest
vereniging, koor en solisten. 18.00
Nieuws. 18.15 Felicitaties. 18.45
„Denk om de bocht". 19.00 Gram.
19.15 Prijzenpraatje. VPRO: 19.30
„Vroomheid die moest buiten staani",
causerie. 19.45 „Op bezoek bij ande
ren", causerie. 20.00 Nieuws. 20.05
Berichten. 20.15 Zangrecital. 20.30
„Europa één", causerie. 20.40 „Van
vreemde bodem", causerie. VARA:
21.00 ..Langs bergen en langs dalen",
klankbeeld. 21.15 Gram. 21.55 Bui
tenlands weekoverzicht. 22.10 Gram.
VPRO: 22.40 „Vandaag", causerie.
22.45 Avondwijding. VARA: 23.00
Nieuws. 23.1524.00 Gram.
HILVERSUM n, 298 m.
7.00—24.00 KRO.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Ochtend
gymnastiek. 7.30 Gewijde muziek.
7.45 Morgengebed en Liturgische
kalender. 8.00 Nieuws en weerberich
ten. 8.15 Gram. 9.10 Hoogmis. 11.00
Voor de zieken. 11.40 Gram. 12.00 An
gelus. 12.03 Gram. 12.30 Land- en
tuinbouwmededelingen. 12.33 Salon
orkest en solist. 12.55 Zonnewijzer.
13.00 Nieuws en Katholiek nieuws.
13.20 Actualiteiten. 13.25 Piano en
orgel. 13.45 Gram. 14.00 Rotterdams
Philharmonisch Orkest. 15.05 Gram.
15.15 Mariagedichten. 15.30 Parijse
muziek. 16.00 Voor de zieken. 17.00
Voor de jeugd. 17.15 Gram. 18.00
Nieuws. 18.15 Lichte muziek. 18.40
„De uitkijkpost". 18.50 Franse chan
sons. 19.05 „De man op de toren",
causerie. 19.15 Regeringsuitzending:
„Verklaring en toelichting". 19.35
Gram. 19.52 Actualiteiten. 20.00
Nieuws en weerberichten. 20.08 De
gewone man zet er 't zijne van. 20.15
Gram. 20.40 Symphonette-orkest en
solisten. 21.25 „Magnificat", hoorspel
met muziek. 22.30 Gram. 22.45 ..Het
Christelk Oosten", causerie. 23.00
Nieuws. 23.1524.00 Gram.
ZATERDAG.
HILVERSU MI, 402 m.
7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA.
29.20 VPRO. 20.00—24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.18 Gram. 8.00
Nieuws en weerberichten. 8.18 Gram.
8.40 Idem. 8.55 Voor de huisvrouw.
9.00 Gram. (9.359.40 Waterstanden).
VPRO: 10.00 „Tijdelijk uitgescha
keld", causerie. 10.05 Morgenwijding.
VARA: 10.20 Voor de arbeiders in
de continubedrijven. 11.35 Cello en
piano. 12.00 Gram. (12.30—12.33
Land- en tuinbouwmededelingen).
13.00 Nieuws. 13.15 Gram. 13.30 Voor
de jeugd. 13.45 Gram. 14.00 Interna
tionaal muziekconcours Gouda. 14.50
Achterhoeks programma .15.15 Ama
teursprogramma. 15.40 Dansmuziek.
16.10 „Van de wieg tot het graf". 16.25
Residentie-orkest. 17.15 Sportpraatje.
17.30 Voor de jeugd. 18.00 Nieuws.
18.15 VARA-Varia. 18.20 Roemeense
muziek. 18.40 Mannenkoor. 19.00 Ar
tistieke staalkaart. VPRO: 19.30 „Pas
separtout", causerie. 19.40 „Het Oude
Testament in deze tijd", causerie.
19.55 „Deze week", causerie. VARA:
20.00 Nieuws. 20.05 Actualiteiten.
20.15 Gevarieerd programma. 21.00
Gram. 21.15 Socialistisch commentaar.
21.30 Accordeonorkest en solist. 22.05
„Onder de pannen", hoorspel. 22.25
Gram. 22.50 Draaiorgelmuziek. 23.00
Nieuws. 23.1524.00 Gram.
HILVERSUM II, 298 m.
7.00—24.00 KRO.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Ochtend
gymnastiek. 7.30 Gewijde muziek.
7.45 Morgengebed en Liturgische Ka
lender. 8.00 Nieuws en weerberichten.
8.15 Gram. 9.00 Voor de huisvrouw.
9,35 Gram. 10.00 Voor de kleuters.
12.03 Gram. (12.30—12.33 Land- cn
tuinbouwmededelingen). 12.55 Zonne
wijzer. 13.00 Nieuws en Katholiek
nieuws. 13.20 Lunchconcert. 13.55
Gram. 14.00 Boekbespreking. 14.10
Gram. 14.40 Idem. 15.00 Kroniek van
Letteren en Kunsten. 15.38 Gram.
16.00 Omroeporkest. 16.30 De Schoon,
heid van het Gregoriaans. 17.00 Voor
de Jeugd. 18.00 Nieuws. 18.15 Jour
nalistiek overzicht. 18.25 Lichte mu-
'ziek. 18.45 Buitenlandse correspon
denties. 19.00 Gram. 19.15 Idem. 19.52
Actualiteiten. 20.00 Nieuws en weer
berichten. 20.08 De gewone man zegt
er 't zijne van. 20.15 „Lichtbaken",
causerie. 20.35 Gram. 21.00 Cabaret.
21.30 Gram. 22.30 Wij luiden de Zon
dag in. 23.00 Nieuws. 23.15 Nieuws in
Esperanto. 23.2224.00 Gram.
Hier is sprake van: „Kei boven kei"
Met een variant op een bekend spreekwoord kunnen we hier spreken van
„Kei boven Kei", want het gevaarte, dat hier op een speciale truck ligt is
niet zoals men uit de naam op de wagen zou menen op te maken de
Amersfoortse kei, doch een bijna twee maal grotere broer, die onlangs by
ontginningswerkzaamheden in het Mantingerveld in de gemeente Wester-
bork werd gevonden. Het gevaarte, dat 20.000 kilo weegt, is met de nodige
omzichtigheid naar het gemeentehuis van Westerbork vervoerd, waar het
recht voor de ingang geplaatst, de voorbijgangers zal herinneren aan de
tijd, toen Nederlands bewoners nog in dierenvellen gehuld door het leven
gingen.
door Mr. A. Diepenbrock Pr.
F EN PAAR WEKEN GELEDEN keek ik met een
vriend van mij naar zijn, in zyn baby-box spelend
zoontje. Ik wist dat dit kindje zijn enig kind zou blij
ven en ik wist hoe alle liefde voor kinderen, die in hem
en zijn vrouw leefde, altijd naar dit éne kind zou moe
ten uitgaan.
Natuurlijk dachten wij allebei, de vader en ik, toen
wij daar bij dat jongetje zaten, zoiets van: wat zal deze
engel van een kind over 20 jaar zijn (het is zo'n won
derlijk idee dat wij allen „engelen van kinderen" ge
weest zijn, maar enfin
En toen zei die vader ineens: „Schrik niet, maar als
ik volkomen oprecht ben, moet ik zeggen: nee, ik zou
het toch helemaal niet zo prettig vinden als mijn zoon
priester zou worden".
„Ik zei hem: „Ik schrik niet, maar er gaat nu toch wel
iets scherps door mijn hart". Laten wij er eens goed over
nadenken. Je bouwt nu natuurlijk allerlei luchtkastelen
over dit verrukkelijk wezentje. Je hebt ontdekt dat hij
prima „bij" is en als hij priester wordt dan: wég de
illusie van je zoon opvolger in je werk, wèg de illusie
van je zoon een knap dokter of een voortreffelijk advo
caat of ingenieur of wat dan ook. Wèg de illusie van
een eigen nieuwe jeugd in kleinkinderen. Misschien
wordt hij missionaris en zie je hem nooit, of bijna nooit
meer terug
„Neen, ik schrik niet, want het is zo volkomen be
grijpelijk dat, laten we het noemen de natuurlijke mens
in je voor dat alles terugdeinst. Maar nu moet jij niet
schrikken door mijn oprechtheid: als je werkelijk tot
diep in je hart meent wat je daarnet zei, is er eigen
lijk een groot gebrek aan geloof in je. Want als je wer
kelijk gelooft, dat het mogelijk is dat God ééns je zoon
roept, als je werkelijk overtuigd zou zijn dat het pries
terschap is wat het is, dan zal nog veel in je tegenstrib
belen misschien, maar dan zou als God je kind roept,
toch een groot gevoel van geluk in je alles overheersen.
We zaten beiden op de rand van de baby-box en ik
zei: ik ga nu n-iet proberen een redevoering te houden
over de ontzagwekkende grootheid van het priesterschap.
Maar: als God je zoon geroepen heeft, zal zijn leven ge
wijd zijn aan het geven van Gods eigen leven en Gods
liefde aan talloze kleine kinderen. Jezus Christus zal
door hem redden en zalig maken wat verloren scheen.
Hij zal Jezus' eigen werk voortzetten.
Jezus zal door hem, door je zoon, duizenden doden
ten leven wekken, want hij zal hun hun zonden ver
geven en hun Gods leven en liefde terug geven. Hun
het oneindig geluk terug geven in eeuwigheid. Hij zal
het brood der waarheid vermenigvuldigen voor de hon
gerende mensen.
Jezus Christus zal door hem, door je zoon, elke dag
zijn Kruisoffer tegenwoordig stellen en de onmetelijke
vruchten van zijn dood schenken aan de mensen. Hij
zal door de hand van je zoon met Ziel en Lichaam één
worden met duizenden om hun zijn» krachten, zijn liefde
te geven in hun moeilijk leven. Je zoon zal de troost
van Jezus brengen aan zieken en stervenden.
Neen, hij zal geen vrouw en kinderen hebben, maar
talloos zullen de kinderen zijn» van deze eenzame.
Hij zal Jezus' heraut van liefde en rechtvaardigheid
zijn, hij zal zijn verlossing brengen aan tallozen, ondanks
zijn eigen zonden en zwakheden, ondanks zijn onwaar
digheid. Dat alles zal Jezus Christus doen door je zoon-
als hij priester is geworden.
Is het waar dat bij vele katholieke vaders en moeders
het verlangen niet meer leeft, het kind dat zij van God
ontvingen aan Hem terug te schenken als een priester?
Men zegt het wel, maar ik geloof het niet. Zeker, er
zullen wel altijd ouders zijn, die de roeping van hun
kind tegenwerken die in zelfzucht de geest ini hun kind
willen uitblussen. Ouders, wier geloof zo zwak is, dat zij
hun kinderen tienmaal liever een geslaagde carrière
zien maken, dan priester zien worden, het hoogste voor
recht dat God aan ouders kan geven.
Er zijn ook vaders en vooral moeders, die de roeping
van hun kind tegenwerken, omdat zij zó aan hun zoontje
gehecht zijn, dat zij hem thuis niet willen missen en
hem daarom niet naar een seminarie willen laten
gaan
Ook worden er roepingen vernietigd door de thans
nog al heersende mode, ook in katholieke gezinnen
van voortdurende critiek op priesters. Al zou die
critiek nog zo rechtvaardig zijn, onverantwoordelijk
is het priesters te critiseren in tegenwoordigheid van
kinderen. Kinderen hebben van nature meestal veel
eerbied en vriendschap voor priesters, maar van
nature ook zijn zij geneigd om, als zij door hun»
ouders iemand horen afbreken tegen wie zij opza
gen, 'dan ook alle eerbied te verliezen.
Ik geloof dat de kiem van de geloofsafval van velen
is gelegd in de huiskamer, waar ouders hun ergernis of
lichte spot op de geestelijkhed luchten.
Laten we hier dan nog niet van afval spreken», het
is wel zeker dat zulk een houding van vader en moeder
Gods roeping in een kind kan doden. Maar ik ben over
tuigd dat alle waarlijk katholieke vaders en moeders,
bij al hun zo begrijpelijke toekomstdromen, toch diep
in hun hart verlangen en bidden een zoon zo te kunnen
geven aan God.
Ik weet het, zelfs daarbij kunnen soms minder ver
heven motieven een rol spelen: hun eigen eer, de eer
van een „heerzoon" te hebben. Er waren voorbeelden
hoe jongens als seminarist al, een dwaze en domme ver
ering genoten, in de vacanties op hun wenken bediend
werden en naar de ogen werden gezien. Wat natuurlijk
een ellendige invloed had op hun karakter, maar ik ge
loof en hoop dat de meeste ouders nu wel wijzer zijn.
Vader en moeder, gij verlangt en bidt dat een zoon
van U priester zal worden. Maar bedenkt allereerst dit:
een roeping tot het priesterschap is een roeping door
God. Het verlangen en het gebed van vader en moeder
zal dus vóór alles zijn dat Gods wil aan hun zoon ver
vuld moge worden, hoe dan ook. Een priester is geen
priester voor zijn ouders; hun kind geeft zich aan God,
niet aan hen, aan God, aam Zijn Kerk en aan de zielen.
Dan zal hun verlangen zich ook nooit uiten als een pres
sie op het kind. De jongen moet volkomen vrij blijven
van het begin af aan. Een groot deel van de seminaristen
bereikt de priesterwijding niet. Al kam dat afbreken
een smartelijke teleurstelling voor de ouders zijn, hun
zoon mag nooit als een schrikbeeld hebben: dan zul je
ze thuis eens horen! Het geval is denkbaar dat iemand,
mede door de schuld, door de drang van zijn ouders
priester wordt, die dat niet had moeten worden. Een
kind kan ten onrechte menen roeping te hebben.
Gods wil openbaart zich niet rechtstreeks. Een roe
ping doet zich kennen door 'n blijvend verlangen teza
men met lichamelijke geschiktheid en met geschiktheid
van verstand en karakter. Tijd en ervaring zullen uit
maken of God het kind werkelijk geroepen» heeft.
Mogen ouders die dat groot verlangen hebben, dan
uit vrees om een kind te beïnvloeden, nooit met hun
zoon daarover spreken? Natuurlijk wel. Zij moeten zelfs
trachten dat verlangen naar het priesterschap in hun
kind te wekken en zo misschien Gods eerste roep te
doen klinken in zijn hart. Maar zij moeten dit doen met
voorzichtigheid en tact of liever met ware liefde.
Ook hier, evenals in de zogen-amde sexuele kwesties,
sexuele voorlichting, is het vertrouwen tussen ouders en
kinderen de grondslag van alles.
Het kleine kind, dat altijd echte, liefdevolle belang
stelling heeft gevonden bij vader en moeder voor zijn
droefheidjes en blijdschapjes (grote droefheid en grote
blijdschap voor het kind) voor zijn autootje, zijn kikker
visjes, zijn postzegels of radiogeknutsel, zal als hij gro
ter is geworden ook bij vader en moeder komen met
zijn problemen over priester-worden of over een meisje.
Ouders, die onzelfzuchtig, 'met overwinning van hun
gemakzucht, maar zonder te veel gewichtig geanalyseer,
eenvoudig en hartelijk altijd trachten zich in het inner
lijk leventje van hun kind in te denken, zullen ook
gedachten en woorden van liefde en tact vinden om het
kind in zijn eigen taal te spreken over de grootheid van
het priesterschap.
En in een ander geval als een jongen zijn ouders ver
rast met de mededeling dat hij priester wil worden,
moeten zij begrijpen dat die neiging zeer zeker „maar
een bevlieging" kan zijn, maar ook, dat het wel degelijk
de stem van God kan zijn in dat hart. Zij moeten hem
eenvoudig en hartelijk zeggen dat hij goed moet naden
ken en bidden om Gods bedoeling te mogen kennen.
Zij zullen hem in zijn eigen taal vertellen over de hei
ligheid en schoonheid van het priesterschap, maar ook
over de hardheid en de offers van elk goed priester
leven. Zij moeten hem aanmoedigen, maar niet senti
menteel of engelachtig tegen hem doen, hem pressen
tot allerlei uitingen van vroomheid: of hem elk ogen
blik onder de neus duwen: en jij wilt nog wel priester
worden! Alsof de wildste en wat je noemt ondeugend
ste jongens niiet dikwijls de gezondste en beste karak
ters worden met de gezondste natuurlijke aanleg voor
een bovennatuurlijk leven in priesterschap of huwe
lijk.
Wel moeten vader en moeder er zeker van zijn dat
hun zoon geregeld over de mogelijkheid van zijn roe
ping spreekt met 'n priester en zij zelf moeten dan met
die priester contact zoeken. Er zijni wel ouders, die liever
willen dat hun zoon eerst de normale Middelbare stu
dies op een gewoon gymnasium, Lyceum of H.B.S. af
maakt. Het is moeilijk in het algemeen te zeggen wat
in elk geval het beste is. Maar ik geloof wel, dat er wer
kelijke roepingen verloren gingen doordat jongens zo
onttrokken werden aan de bijzondere sfeer van een se
minarie. Dit is een sfeer die waarlijk niet zo overdre
ven beschermend is dat men van kasplantjes kan spre
ken (men moet die kasplantjes maar eens bezig zien,
voetballend hockey-end, verkennend, zwemmend of
vechtend), maar een sfeer die er gezond op gericht is het
kleine zaad van een roeping te cultiveren. Het kleine
zaad dat anders misschien door de daarop niet gerichte
sfeer van een gewone school, verstikt wordt. De Kerk
heeft niet voor niets haar klein-seminaries en om be
zorgde ouders gerust te stellen dit: het onderwijs op de
seminaries staat tegenwoordig op zodanig peil. dat bij
afbreken van de seminariestudie een normaal begaafde
jongen deze gemakkelijk op een gewone middelbare
school kan hervatten.
Het is God die roept, maar vader en moeder en
het gezin bereiden de grond waarin het kleine zaad
van die roeping kan ontkiemen. De genade bouwt
voort op een natuurlijke grondslag. Een goede be
grijpende omgeving, een gunstige sfeer waar dat
ontkiemen natuurlijk en niet-kunstmatig kan gebeu
ren. Kortom een werkelijk christelijk gezin, een ge
zin, waarin soberheid, godsvrucht, oprechtheid,
rechtvaardigheid en naastenliefde, liefde'tot God en
liefde tot de evenmens heersen, een gezin dat alles
ziet door de ogen van God.
Waar de moeder zorgt voor allen tegelijk en voor
ieder afzonderlijk en dan dat totale vergeten van zich
zelf iets heel gewoons schijnt te vinden. Een gezin
waar de vader hard werkt en manlijk vroom is.
Hier is dus eiglijk geen apart probleem. Een werke
lijk christelijk gezin en een werkelijk christelijke opvoe
ding: dan kan God grote dingen aan het kind doen.
Een loart probleem als het wat oudere jongens be
treft kan voor vele ouders wel zijn: de omgang van de
jongen die meent roepinig te hebben, met meisjes.
Een van Frankryks grootste priesters-opvoeders, Kar
dinaal de Julleville, zei dikwijls, dat hij er niet over
dacht een jongeman tot priester te wijden, die geen
gelegenheid heeft gehad meisjes te ontmoeten. Ook een
jongen die nog thuis is en meent priesterroeping te
hebben, moet zich niet terugtrekken van het gezelschap
van meisjes, ook niet de seminarist in de vacanitie.
Natuurlijk moet hierbij altijd in het oog u*orden ge
houden dat, wat voor andere jongens in dit opzicht toe
laatbaar of goed kan zijn, omdat zij een ander doel voor
hun leven hebben gekozen, voor de tot priester geroe
pene of voor hen die een eerste verlangen daarnaar
ini hun hart gevoelen, soms wel ontoelaatbaar moet zijn.
Maar ouders, die merkten dat hun zoon die priester
roeping heeft zich toch wel degelijk interesseert voor
meisjes, moeten allereerst begrijpen, dat zoiets in elke
noi i -de jongeman iets heel natuurlijks is. Zij moeten
dan dus niet van schrik achterover vallen, maar er
eens rustig en hartelijk met hun zoon over praten.
En in 't algemeen is het verkeerd om een jongen die
priesterroeping heeft het idee op te leggen, dat gewone,
vrolijke, gezond-reine omgang met meisjes die in huis
komen, voor hem niet deugt. Zo'n jonge man moet we
ten wat het offer betekent dat hij brengen wil, het ont
zaggelijke dat hy winnen zal, maar ook het zeer schone
dat hij verliezen moet. Hij zal dan zelf langzamerhand,
naarmate zyn roeping echt blijkt te zijn en zich in hem
versterkt, gaan aanvoelen en begrijpen dat hij in die
dingen een grotere reserve in acht moet nemen dan zijn
vrienden. Dan groeit in hem het totale offer van zich
zelf aan God en hij zal dit dan met een bewust en blij
hart kunnen brengen.
Voor een jongeman die altijd zorgvuldig geïsoleerd is
gebleven van de omgang met goede meisjes en vrouwen
zal het later èn voor zichzelf èn voor anderen moei
lijker zijn om z'n priesterlijke taak ten opzichte van
haar uit te oefenen, dan voor 'n jongeman die uit eigen
ervaring iets van het vrouwelijk karakter en de vrou
welijke psyche kent.
Merkwaardig was de uitspraak van Kardinaal Suhard
toen men hem eens zeide, dat de laatste jaren in Frank
rijk wel alle mogelyke gebeden, bewegingen en acties
werden gedaan om de mensen öe heiligheid en groot
heid van het huwelijk en gezin weer bij te brengen,
maar te weinig om roepingen te wekken. Hij zei: Ik
weet niet of er te weinig gepreekt en geageerd wordt
voor roepingen maar zeker is, dat als er veel waarlijk
christelijke huwelijken en gezinnen zullen zijn, de
roepingen tot het priesterschap vanzelf zullen volgen.
Hij schreef letterlijk: de ondervinding toont aan, dat
in de mate waarin de leken hun huwelijk in al z'n chris
telijke diepte hebben ontdekt en beleefd, zij zich ook
in die mate realiseren welk een behoefte er aan pries
ters is, om het geestelijk vaderschap uit te oefenen.
De uiterste grens, de hoogste top, die de liefde van
twee menselijke wezens kan bereiken is, de zoon die God
hun schonk, Hem voor die hogere bestemming, het
Priesterschap, terug te schenken.
(Uit: Actio Catholica).