t$eC£ejang.en&- en meia.jeó3 Kerstviering in het koninklijk paleis Bouwcentrum is voorbeeld voor de gehele wereld MAANDAG 24 DECEMBER 1951 DE LEIDSE COURANT TWEEDE BEAD PAGINA 1 Nu is deze dag gekomen, Ihet uur is daar waarop de verwachting en de hoop van hem en velen met hem gaat worden vervuld. Om 8 uur is de kerk tot op de laatste plaats bezet. Familieleden en vrienden, belangstellenden en ken nissen van allen die de H.H. Wijdin gen gaan ontvangen. Want behalve de priesterwijding zijn het ook de la gere Wijdingen en het Subdiakonaat, dat de Bisschop gaat toedienen. De kapel van het seminarie is een grote barokke kerk. Overdadig ran ken marmeren rozen en bladeren om de kapitelen De vensters laten slechts moeizaam het spaarzame licht van de donkere dag door; de weel derige contouren vervloeien en de grote schilderingen in de gewelven krijgen nauwelijks gelegenheid zich even te vertonen. Maar altaar en priesterkoor dragen veel en stralend licht, dat in het paars van paramen ten en antipendia een mildere gloed ontvangt. DE KOMST VAN DE BISSCHOP. Precies 8 uur komt de bisschop van Mainz, Mgr. Dr. Alfred Stohr, de grote kapel binnen; een zeer groot aanta s priesters meer dan 80 gaan hem vooraf. Het kapittel van de Domkerk, professoren der Johannes- Gutenberg-Universiteit in Mainz, al len in hun kerkelijke gewaden en weer andere met de kleuren hunner faculteit. Voor de bisschop de wijde lingen met een brandende kaars. Het „Rorate Coeli" weerklinkt en priesters en gelovigen zingen de ge welven vol. De bisschop begint de voetgebeden, onderwijl zingt het koor: „Troost u, mijn volk, sooedig zal uiw heil u ge worden." En velen zullen wel ge dacht hebben aan hen die buiten de Katholieke Kerk staan en smachten naar de eenheid waarin het heil is gelegen, de eenheid waarnaar ook Christus tot 00 het laatst van Zijn leven hunkerde. De lagere wijding van het ostia- riaat wordt toegediend; door de kerk klinkt het on en en eri sluiten van een deur, klinkt het luiden van een klok, de eerste functies; die de taak der ostiarii uitbeelden. DE SUBDIAKENS. „Dat zij nader tredien, die de wij ding van het subdiakonaat gaan ont vangen." De jonge president van het seminarie leest de namen voor en ieder antwoordt „adsum": hier ben ik. Daarna is het een moment stil en iets luider en nadrukkelijker klinkt het: „Hij trede nader, die de wijding van het Priesterschap gaat ontvan gen". Het is een heldere stem die ook hier antwoordt: „adsum": hier ben ik. Dan vraagt de bisschop: zijn zij waardig de wijding te ontvan gen? En het antwoord luidt: „Voor zover menselijke zwakheid in staat is om te getuigen, ja" Dan knielt de bisschop, dan knie len priesters en gelovigen, dan lig gen de wijdelingen plat ter aarde in het priesterkoor, terwijl priester en gelovigen beiden het oude smeek gebed, de litanie van alle heiligen bidden, waarin de smeking: „Dat gij u gewaardigt, o Heer, allen die bui ten staan* te voeren tot de eenheid der Kerk, wij bididen U verhoor ons". De wijding der subdiakens voltrekt zich. Zij beloven het toekomend le ven in ongehuwde staat te bewaren om zich geheel en onverdeeld aan Christus te geven. Ze ontvangen de dalmatiek en een hunner leest in zijn nieuwe functie het Epistel. Priesterwijding te Mainz Een gebeurtenis van wereldwijde betekenis (Van een bijzondere medeweiker). MAINZ, 22 December. /"XVER de stad Mainz, over de rivier, over de bruggen, over de brok- kelige resten van ruïnen, over de huizen klinken dof door de mist de klokken. Pauselijke vlaggen waaien als witte vlammen op uit de rode, hoge zandstenen gevel der Sankt Augustin-Kirche, de kapel van het groot-seminarie in Mainz. Vandaag worden de H.H. Wijdingen toege diend en onder de wijdelingen van deze dag bevindt zich ook de Eerw. Heer Rudolf Goethe, vroeger predikant bij de Evangelische Kirche. In de aankondiging van zijn priesterwijding stond te lezen: „Dank zij Gods barmhartigheid en de goedheid van de H. Vader hoop ik het pries terschap van Jezus Christus te ontvangen". DE PRIESTERWIJDING. Allen gaan naar hun plaats ^n voor de bisschop knielt thans alleen de gene, die het H. Priesterschap gaat ontvangen. Naast hem de president van het seminarie, die de wijdeling in de ja ren van voorbereiding bijstond en in de achtdaagse retraite, welke zijn wijding voorafging. Het „Veni Creator" wordt aange heven, dan met de mitra op het hoofd, legt de bisschop, opvolger der apostelen, aan de wijdeling de han den op. Daarna komen alle priesters, prelaten en pastoors, professoren en kapelaans en een voor een leggen ook zij de handen op. Menigeen onder de vele priesters ziet men het aan, dat hij met moeite zijn ontroering kan bedwingen. In de grote kerk is het stil, daar is alleen het licht geruis van het ko men en zioh opstellen der priesters in een grote kring rondom de wijde ling over wie zij hun uitgestrekte rechterhand houden. In de Handelingen der Apostelen, het eerste geschiedenisboekje der Kerk, lezen we: „En zij zonderden hem af van de menigte, legden hem de handen op en hij ontving de H. Geest." Na 20 eeuwen is er nog het zelfde gebaar en deze fde genade mededeling. De bisschop zalft de handen van de wijdeling even is er een flonkering van twee gouden ringen dan is de wijding voltooid en de concelebratie begint. Te zamen met de b:sschop draagt de nieuwe priester de H. Mis op, sa men bidden zij.de gebeden, onder beide gedaanten gaat hij te commu nie. Dan spreekt de bisschop: „Ont vang de H. Geest, wier zonden gij zult vergeven, hun zijn ze vergeven". Nog enkele gebeden, de zegen en dan staat de bisschop recht voor het al taar met mijter en staf. Opnieuw formeert zich de stoet en als allen van het priesterkoor de kerk in treden klinkt het aloude: „Grosser Gott, wir loben Dioh" machtig en enthousiast door de Kerk. Een gebeurtenis van wereldwijde betekenis voor de Kerk en de wereld ze'tf heeft zich voltrokken. het Woord thans ook de uitdeling der geheimen en de viering der Eucharistie heeft toevertrouwd. In het verleden is de scheuring in de Kerk gekomen over de viering der Eucharistie. Moge de viering der Eucharistie de eenheid weder her stellen. Daartoe zullen we zeker de hulp moeten inroepen van de Aller zaligste Maagd, die ook in deze ge beurtenis, in deze roeping, zo zicht baar haar voorspraak heeft getoond. Immers, de feesteling van vandaag had reeds vóór zijn overgang tot de Katholieke Kerk. ja zelfs jaren te voren de gewoonte om trouw ook zijn gebed te richten tot de Moeder van Christus en zoals de liturgie van deze dag haar laatste gedachte richt op de Moeder van de Verlosser, zo mogen ook onze gebeden uitgaan tot Haar, opdat het verlangen van Haar god delijke Zoon worde vervuld: Dat allen een zijn. De plechtigheid, welke zich vol trok in de kapel van de Zusters, die bekend zijn onder de naam, „Die Englischen Fraulein" (de Zusters van Maria Ward), werd slechts by- gewoond door de familie en een klein aantal kennissen onder wie o.m. de beroemde prof. Schmidt SVD, die ondanks zijn 83 jaren uit Freiburg (Zw.) was overgekomen. DE EERSTE H. MIS. Zondagmorgen om 9 uur heeft de Weleerw. Heer Rudolf Goethe zijn eerste H. Mis opgedragen, daarbij ge assisteerd door hen, die hem in de jaren voor zijn terugkeer tot de Kerk en daarna in trouwe vriend schap hebben bijgestaan. De bisschop van Mainz hield de feestpredicatie naar aanleiding van de tekst: „Zo beschouwen ons de mensen als uitdelers van Gods ge heimenissen". De liturgie van deze H. MÜs be gon de bisschop is eigenlijk de li turgie van de oude wijdingsmis uit vroeger eeuwen. In het evangelie is het St. Jan. de Doper, de verkondi ger van het woord, de prediker van het woord Gods, die ons door de Evangelist wordt voorgevoerd. In het epistel is het St. Paulus, die er o>p wijst, dat de priester de uitdeler is van Gods' geheimenissen, de uit deler der sacramenten en dat hij heel bijzonder degene is, om de H. Eucharistie te vieren. Het is een ge nade van God die van de hemel komt, door de H. Geest geschonken, neerdalend van boven zoa's de In troïtus het zegt niet komend van menselijk denken en verlangen, het is een genade van de hemel die aan deze feesteling na de bediening van Kerstboodschap van de Koningin H. M. de Koningin zal op Eerste Kerstdag om 12 00 uur een Kerst boodschap richten tot het Neder landse volk. De rede zal worden uit gezonden over beide zenders. NED. BOND VAN VEEHANDE LAREN. In de te Utrecht dezer dagen ge houden algemene ledenvergadering van de Ned. Bond van Veehandela ren heeft de heer J. P. v. d Stoel te Leiderdorp na een twintigjarig voor zitterschap de leiding der organisa tie neergelegd. Tot zijn opvolger werd benoemd de heer K W. ten Dam te Woerden. Tevens trad na een 35-jarig be stuurslidmaatschap af de vice-voor- zitter van de bond, de heer C. van Gelder te Zutphen. Namens de mi nister van Landbouw, Visserij en Voedselvoorziening deed de directeur van de veeartsenijkundige dienst, dr E. J. A. A. Quaedvlieg, de heer van Gelder mededeling van zijn benoe ming tot ridder in de orde van Oran je Nassau. „Wij moeten ons aan de herders spiegelen" Met antieke handbellen, waarbij ieder zijn eigen noot bijdraagt tot de melo die, studeren deze vijf Amerikaanse jongens en meisjes Kerstliederen in. Ze bezoeken een muziekklasje in het Kindermuseum te Boston, waar hun geleerd wordt hiermede in samenwerking meledieën voort te brengen. Een in Boston wonende Engelsman, de 94-jarige Joseph Palmer, heeft negen van deze antieke bellen aan het museum geschonken. De originele set, waar mede men in 1944 met het onderwijs in bellen luiden is begonnen, is gego ten in dezelfde gieterij waar de Big Ben vandaan komt. Een groot gezin heeft Zaterdag namiddag rond de kerstboom het Kerstfeest gevierd. De huiskamer, waarin de viering werd gehouden, was de burgerzaal van het Paleis op de Dam te Amsterdam, het gezin het gezamenijlk personeel van de paleizen in Nederland en de ouders een koningin en een prins. Twaalf honderd ouderen en jongeren waren met autobussen, die rij aan rij op de kleine steentjes van de Dam gepar keerd stonden, naar de hoofdstad ge trokken om tezamen met de Konin gin, Prins Bernhard en de drie oud ste prinsesjes het Kerstfeest te be leven. Aahter de lange tafels, waar op de chocolademelk dampte, ston den ditmaal geen lakeien maar par ticulier secretarissen, secretaressen en zelfs een vice admiraal Prins Bernhard sprak een wel komstwoord, waarin hij zeide zich te verheugen, dat allen, die vaak zo weinig contact met elkander hebben, uit Den Haag, Soestdijk Apeldoorn en van nog verscheidene andere plaatsen hier tezamen waren geko men om gezamenlijk het Kerstfeest te vieren. De Prins over het Kerst evangelie Staande op een podium hield H.M. de Koningin een schriftlezing uit het Evangelie naar Lucas: hoofdstuk 21 120. Hieroa.sprak de Prins over de onrust en onzekerheid in de we reld, hoe de internationale moeilijk heden en spanningen op de gehele samenleving drukken, hoe af en toe een schijn van hoop op een tot el kander komen van de politieke machten onze wereld verlicht, maar „Dit is leven" Bezinning rond 10 vragen De forse figuur van Anton van Duinkerken, breeduit naast de ten gere pater Jelsrna, zat met andere belangstellenden op de eerste rij van een bijeenkomst, die onder het ver maan „Contact zonder uitstel" te Utrecht was belegd door de groep „Dit is leven". Bij de aanvang had pater P. Wesseling gezegd tot de jon gelui, dat ook verschillende priesters mede aanwezig waren, „maar dat zijn geen kapelaans, zei hij, want die zitten op het ogenblik in de biecht stoel". Dat men deze keer had afgezien van een massale bijeenkomst was ge legen in het feit, dat men nu eens 'n vruchtbare gedachten wisseling wen ste. Die kon slechts nvogelijk zijn bij een beperkt aantal deelnemers. Men wilde zich beraden over een tiental vragen. Deze tien vragen bewogen zich rondom de volgende gedachten, die in deze tijd actueel kunnen worden genoemd: Velen voelen niet meer voor de Kerk; ze worden aangetrokken door andere dingen of hebben nergens be langstelling voor. Gevraagd werd, of de jongeren in een nieuwe oorlog ge loven; of hebben ze vertrouwen in diplomaten, conferenties* in de UNO? Zullen er betere mensen kun nen komen, wanneef ze niet leven volgens het Christendom? En zouden wij, die werken op een klein stukje wereld, werkelijk iets belangrijker kunnen bijdragen? Verder werd de vraag gesteld, of beroep en ontspanning iets met het geloof hebben te maken, of dat het eeloof er invloed on uitoefent? Doch waarom zijn dan degenen, die uit in zien, zo oppervlakkig en bekrompen en waarom houden ze zich practisch overal buiten? De oorzaak zo werd het gesteld kan liggen in het feit, dat men weinig afweet van het geloof doch waarom doet men er niets aan? Veel jongeren blijven op zich zelf staan, al zouden ze elkaar heel goed kunnen helpen. Hier gold de vraag of men de vindingrijkheid mist Beide laatste vragen luidden: ko men we. behorende tot verschillende standen, wel eens bii elkaar en doen we er moeite voor? Zijn we niet in staat, zelf goede christelijke gewoon ten te scheppen in gezin, verkering, vriie tijdsbesteding enz.: of zullen de heidenen over te nemen? we doorgaan met de gewoonten van Omtrent al deze vragen, waarvan we hier de kern hebben weergegeven ontspon zich een levendiee gedach- tenwisseling. Het antwoord behoefde in de meeste gevallen niet moeilijk te zijn. We kunnen daarom volstaan met dit overzicht omtrent de kern van de zaak, die de jongeren deze keer in Utrecht heeft bezig gehouden. hoe de lucht dan weer helemaal dichttrekt en de toekomst weer bij zonder duister lijkt. Ook de herders, waarover Lucas spreekt aldus de Prins leefden in een zeer moeilij ke tijd, maar toen zij Jezus gezien hadden, verheerlijkten en prezen zij God. „Ik geloof, dat wij ons aan deze herders moeten spiegelen. Niette genstaande alle moeilijkheden en onzekerheden van deze tijd moet er toch vreugde in ons hart zijn, omdat wij hier bij elkaar hebben mogen komen om die ene zekerheid dat het Kerstkind ook voor ons op aar de is gekomen samen te beleven". Met een Kerstspel door personeel van het staldepartement en het zin gen van „Stille Nacht, Heilige Nacht" werd de kerstviering besloten. Bij het verlaten van het paleis reikten de koningin, de prins en de prinsessen Beatrix en Irene de aan wezigen een kerstbrood uit Een half uur voor en een half uur na de bijeenkomst speelde beiaardier Vincent op het paleiscarillon kerst liederen. Verlovings-kaartjes niet posten! Ieder jaar klaagt het publiek, dat in de periode van Nieuwjaarsdrukte bij PTT, verlovings-, geboorte- en ondertrouwkaarten en dergelijke als Nieuwjaarskaarten zijn behandeld en dan tengevolge van de te late over komst hun doel hebben gemist. PTT doet uiteraard al het zijne om derge lijke abuizen te voorkomen. Het pu bliek wordt in verband hiermede aangeraden dergelijke stukken niet in de brievenbussen te stoppen, maar met een verklaring aan de loketten der postinrichtingen af te geven. Auto in kanaal gereden 2 Doden Zaterdag reed door de gladheid van de weg een truck, geladen met klompen, bij de driesprong tussen Sas van Gent en Sluiskil in het ka naal TerneuzenGent. Beide inzit tenden, de heren Bakker en de Lat ter uit St. Jansteen, vonden hierbij de verdrinkingsdood. Kunstmatige ademhaling mocht niet meer baten. Auto door mist in dijksloot Doordat de bestuurder door de mist werd misleid, is Zaterdagmor gen om kwart over acht een met uien geladen vrachtauto van de fa. Kokke v. d. Mey uit Ooltgensplaat van een dijk gereden. De wagen sloeg over de kop cn belandde in de dijksloot Van de drie inzittenden kwam de 52-jarige C. Hokke uit Ooltgensplaat om het leven. Een der anderen werd licht gewond. BROODPRIJS IN 's GRAVENDEEL WEER NAAR BENEDEN. Daar de Officier van Justitie bij de Dordtse Arrondissementsrecht bank te kennen heeft gegeven dat hij hun bedrijven zou sluiten als zij de verhoogde prijs voor volksbrood zou den handhaven, hebben de 's-Gra- vendeelse bakkers besloten het brood weer tegen de vastgestelde prijs te verkopen. Men wacht thans op een gerechtelijke vervolging, waardoor de bakkers de gelegenheid hopen te krijgen, „de onhoudbare toestand in de bakkerswereld tot uitdrukking te brengen", zoals zij het noemen. Rede van minister In 't Veld Op de voor het Bouwcentrum tra ditioneel geworden „Vrijdag voor Kerstmis" heeft zijn vice-voorzitter, prof. ir. H. T. Zwiers er aan herin nerd, dat vijf jaar geleden de stich ting werd opgericht. „In volledige samenwerking onder één dak" wer ken nu samen de stichtingen Bouw centrum, Bouw, Bureau documen tatie bouwwezen en Ratiobouw, met welke laatste dit jaar tot deze over eenstemming werd gekomen. Nieuw in het Bouwcentrum is nu de elec- tro-technische afdeling. Evenals voorgaande malen, heeft minister In 't Veld een rede gehou den, ditmaal over bouwpolitiek op lange termijn. Hij is van mening, dat er eerst in 1975 kan worden gespro ken van een goede volkshuisvesting, wanneer vast wordt gehouden aan het bouwen van jaarlijks 55.000 wo ningen, waarvan er tot 1960 8000 a 10.000 duplexwoningen zullen moe ten zijn. Na die datum moeten de woningen van dit type dan tot één woning worden verbouwd en de krotten moeten worden opgeruimd. Op 't ogenblik is men er met bouwen van duplexwoningen 2000 voor op de plannen, maar de vooruitzichten noemde hij op dit punt bepaald slecht. Er bestaat weinig neiging daarmee voort te gaan, of te begin nen. Over het Bouwcentrum zei de mi nister, dat het een voorbeeld is voor de gehele wereld. Zijn directeur, ir. J. van Etttinger, heeft hem verteld, dat er een Amerikaanse student is, VOOR MILITAIRE TEHUIZEN HEEFT REGERING EEN PLICnT Nadat de heer J. J. Fens, de des kundige voor militaire zaken in de KVP Tweede Kamer-fractie gister avond in Voorburg een uiteenzetting had gegeven over de militaire aange legenheden van de Nederlandse rege ring, drong mgr. Kolonel van Strae- len, de hoofdaalmoezenier, er op aan, investeren voor de oprichting van dat de regering nu ook geld zou gaan militaire tehuizen, zowel katholieke als protestantse. De uitbreiding van het leger maakt het noodzakelijk grote legerplaatsen te formeren. Daar deze legerplaatsen in hoofdzaak gesticht worden in oorden waar geen kerken of militaire tehuizen zijn, moeten daar nieuwe tehuizen gebouwd worden. Voor de katholieken, die door de schitterend geslaagde actie van de KRO een groot bedrag hebben ingezameld voor het Kath. Thuisfront, is met deze in zameling de top van mildadigheid bereikt. Daarom is het thans aldus mgr. van Straelen de plicht van de regering gelden te investeren voor de bouw van de noodzakelijke mili taire tehuizen. Spr. drong er bij de heer Fens op aan dat de KVP-fractie in de Tweede Kamer aan deze urgen te aangelegenheid haar volle aan dacht gaat schenken en de regering met alle mogelijke middelen op deze plicht attent maakt. De vereniging van militaire tehuizen zal dan voor de inrichting cn meubilering van de tehuizen zorg dragen. die wil promoveren op een proef schrift over een bouwcentrum voor New York naar het Rotterdamse voorbeeld. Het is overal zo bekend, dat de naam onvertaald in verschei dene landen wordt overgenomen. Als een goed voorbeeld van zijn beteke nis memoreerde minister In 't Veld het advies, dat Zwolle aan het Bouw centrum vroeg bij de bouw van een ziekenhuis. Het slaagde er in veer tig procent te sparen op de bouw kosten, zonder dat er iets essentieels gemist behoefde te worden. Het Bouwcentrum groeit intussen al uit zijn kleren en grootse plannen voor een verdere uitbouw zowel in letterlijke als in figuurlijke zin zijn in voorbereiding. K.R.O. verzorgt Televisie-Kerstprogram De Katholieke Radio Omroep heeft in dit eerste televisiejaar het voor recht het televisieprogram voor de Kerstdag te mogen verzorgen. De KRO heeft de grote verantwoordelijk heid voor Kerstviering in Nederland per televisie en doet het met een ex periment Het gehele program van 20.15 tot 21.45 uur zal worden gevuld met een enkel toneelspel „Kermis volk op Kerstmis" van de Franse schrijver van moderne mirakelspe len Henri Ghéon. De Ghesellen van de Spelewei onder leiding van Anton Sweers verzorgen de opvoering; de comeraregie berust bij Jan Castelijns. De KRO heeft dus niet zijn toe vlucht genomen lot korte, variëren de Kerstflitsen, waarbij de minder ge lukkige grepen altijd weer kunnen worden goedgemaakt door de ge slaagde nummers. Er is alleen maar dat éne toneelspel en dat moet het doen. De keuze van het stuk biedt de beste verwachtingen. Het is in feite niets anders dan het oorspronkelijke Kerstgebeuren, doch beleefd door mensen van onze tijd en nog wel door een bepaald slag mensen, ker misvolk. De N.V. Van der Heem zal 32 ar beiders, die zij heeft ontslagen, weer in dienst moeten nemen. Aldus heeft do ontslagcommissie bij het Gewes telijk Arbeidsbureau beslist. In totaal heeft Van der Heem 175 arbeiders ontslagen. Van hen heb ben er 75 geprotesteerd: 33 arbei ders, alsmede zij die geen protest hebben aangetekend, zullen ontsla gen blijven. Over 13 arbeiders, die z:ek zijn, wordt nog onderhandeld en van 5 man is de ontslagkwestie in onderzoek. In principe wil de commissie de ontslagaanvrage van het bedrijf niet aanvechtbaar stellen, maar zij merkt wel op, dat er veel meer dan 175 r.ieuwe arbeiders zijn aangenomen. Zij acht het redelijk, dat zij die het eerst bij de firma in dienst zijn ge komen, de meeste rechten hebben. („Volkskr.") Kerstboodschap van de Paus Z.H. Paus Pius XII heeft in een tot de wereld gerichte Kersttoespraak van 35 minuten via Radio Vatlcana opgeroepen tot nieuwe pogingen om tot vrede 4e geraken. De Paus sprak zijn rede met krachtige en heldere stem uit in de Consistorie-zaal van het Vaticaanse paleis, voor het colle ge van kardinalen. Hij riep op tot ontwapening, of* schoon, zoals hij zeide, ontwapening op zichzelf slechts een geringe waar borg voor de vrede betekende, wan neer zij niet vergezeld ging van af zwering der wapenen van de haat, de hebzucht en overmatig verlangen naar prestige. „Wanneer de mensen werkelijk oorlog willen voorkomen, aldus zei de Paus, moeten zij allereerst de geestelijke bloedarmoede der volke ren zien te genezen en het onbegrip voor hun eigen verantwoordelijkheid voor God en de mensen ter oorzake van het ontbreken der christelijke orde, door welke alléén de vrede verzekerd kan worden". De Paus zeide nog, dat de Kerk niet kan afzien van politieke neutra liteit om de eenvoudige reden, dat zij zich niet in dienst kan stellen van zuiver politieke belangen, hetgeen haar echter niet verhindert deel te nemen in de zorgen van de onder el kander verdeelde volkeren en alles in het werk te stellen om h"t tot stand komen van een ware vrede te verzekeren". De Paus eindigde met te refereren aan de „millioenen mensen, die hun Kersttraditie hebben zien verdelgen door despotische willekeur." Spoorwegdiefstal opgelost Op 18 November werden uit een spoorwegwagon, afkomstig uit Bel gië, op een ranggeerterrein in Am sterdam drie balen wollen costuum- stof totaal voor een waarde van 27.000.gestolen. De spoorwegre cherche en de Amsterdamse centrale recherche stelden onmiddellijk na dat de diefstal was ontdekt, een uit gebreid onderzoek in en enige dagen geleden bleek, dat in de hoofdstad geleurd werd met coupons costuum- stof. Het gelukte Donderdag j.l. een auto aan te houden, waarin twee mensen met dergelijke coupons zaten. Zij werden aangehouden en alras bleek, dat de stof, die zij bij zich had den, afkomstig moest zijn uit de spoorwegwagon. Het onderzoek werd voortgezet en Vrijdagmiddag vond de politie in een huis in dc binnen stad vrijwel de gehele partij stof te rug. De man, die de stof in zijn be zit had, was een oude bekende van de politie, die zich al meermalen aan spoorwegdiefstallen heeft schuldig gemaakt. Hij was kort geleden, na een lange straf voor een dergelijk feit te hebben uitgezeten, uit de ge vangenis ontslagen. Er zijn thans drie mannen in deze zaak gearres teerd, maar de politie acht het niet uitgesloten, dat nog meer arrestaties zullen volgen. TEKORT AAN LANDARBEIDERS? Het onderzoek, dat het Landbouw Economisch Instituut in het komen de jaar zal instellen naar het arbeids aanbod dat men in de toekomst in de landbouw kan verwachten, zal geschieden in drie gedeelten. In de eerste helft van Januari zal het onderzoek aanvangen in 25 ge meenten in de weidegebieden van de beide Hollanden en van Utrecht. Het tweede gedeelte van het on derzoek geschiedt in de tweede helft van Januari en wel in het Zuid westelijk Zeekleigebied. Door in de uitgekozen gemeenten een inzicht te krijgen in de bestaan de toestand en in de ontwikkeling voor de naaste toekomst hoopt het L.E.I. zich een beeld te kunnen vor men van de huidige en toekomstige toestand in deze gewesten. Bij wijze van proef en om enige ervaring met dit onderzoek op te doen is het L.E.I. reeds werkzaam geweest in twee proefgemeenten en wel in Zoeterwoudc en Mijnsheeren- land. Het onderzoek is goed geslaagd en de medewerking van de betrok kenen was zeer groot. Bij eerste op roep zijn in deze gemeenten reeds meer dan 70.000 van hen op wie het onderzoek betrekking heeft, opgeko men. Do heer A. Jansen, directeur van do bijz. strafgevangenis te Leeuwar den, maar, hangende het onderzoek naar de onregelmatigheden in deze gevangenis met onbepaald verlof ge zonden, zal naar alle waarschijnlijk heid daar niet meer terugkeren. Met ingang van 1 Januari is tot waarnemend directeur benoemd de heer A. Wedzinga, directeur van de bijzondere strafgevangenis voor jon ge mannen te Zutfen. De heer Wedzinga (57 jaar) was vroeger reeds vijftien jaar werk zaam in de strafgevangenis te Leeu warden. Het moet wel zeker worden geacht, dat zijn aanstelling te Leeu warden spoedig zal worden gevolgd door een benoeming tot directeur. Staatssecretaris Cals zal trachten de Hemony-klok van Uitgeest voor Nederland te behouden. In de Tweede Kamer verklaarde hy gisteravond, dat het Deviezenbe- sluit 1945 en de tijdelijke wet op de Monumentenzorg een eventuele uit voer van de klok naar Amerika bin den aan een vergunning van de mi nister van O., K. en W. Zowel het gemeentebestuur als de kerkvoogdij is er op gewezen, dat zelfs verwijdering van de klok uit de toren verboden is, daar deze laat ste op de monumentenlijst staat.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1951 | | pagina 5