Grootse manifestatie in het Feyenoordstadion Een prachtige de „Golfslag opvoering van der Eeuwen" Encyclieken herden king te Rotterdam twum aan de óaciaCe leiding aan het 3iaagwaa>tdig CpiAcapaat OPA Toespraak van Mgr Huibers Losse krabbels PAUSELIJKE BOODSCHAP IN 'T NEDERLANDS MAANDAG 28 MEI 1951 DE LEIDSE COURANT TWEEDE BLAD PAGINA I y EST IG PUI ZEND katholieke arbei dei*s trokken Zaterdagavond onder een stromende regen de Maasstad binnen- Met extra-treinen en hon derden autobussen waren zij uit 728 steden en dorpen van ons land naar het Feijenoordstadion gekomen, om op grootse wijze te uitvaardiging van de sociale encyclieken „Rerum Novarum" en Quadragesimo Anno" te herdenken. Op de tribunes hoorde men alle dialecten spreken. Daar za ten de Limburgse mijnwerkers naast de Twentse textielarbeiders, de Bra bantse sigarenmakers naast de boeren knechten uit Friesland, kortom hier waren de arbeiders uit alle takken van het bedrijfsleven en uit alle landstreken te samen gekomen als een symbool van de hechte eenheid, die de katholieke arbeidersbeweging onder leiding van de kerk heeft we ten te bereiken- Feestrede van prof. Romme Nadat zich voor de tribune, waar op de geestelijke en wereldlijke auto. riteiten hadden plaats genomen, een ere-wacht had opgesteld van politie mannen en onderofficieren, leden van de R. K. Bond van Politiepersoneel „St. Michaël" en de Rooms Ka tholieke Bond van Onderofficieren „St. Martinus"werd het congres ge opend met een massale intocht van de katholieke arbeidersjeugd. Ter wijl de Kajottersbands uit Amsterdam en Utrecht musiceerden stroomde de jeugd. voorafgeg:aan door vlaggen dragers, van alle kanten het stadion binnen om tenslotte een lange haar te vormen voor de ere-tribune. De landelijk voorz. van de K. A. B., de heer A. C. de Bruijn, verwelkomde allen, die gekomen waren, om dit feest van de arbeid mede te vieren. Hij begroette de pauselijke internun. tius, mgr. Paulo Giobbe, mgr. J. P. Huibers. bisschop van Haarlem, mgr. J. W. M. Baeten, Bisschop van Bre da, mgr. dr. J. M. J. A. Hanssen, coadjutor-bisschop van Roermond, mgr. D. Huurdeman, vertegenwoor diger van kardinaal De Jong, de mi nisters mr. A. M. Joekes, prof, mr- P. Lieftinck, mr. J. in 't Veld, ir. S. L. Mansholt, mr. J. H. van Maarse- veen, prof. dr. J. R. M- v. d. Brink, prof. dr. F. J. Th. Rutten, prof. dr. A. Albregts, ir. L. A. H. Peters, de Bel gische minister van arbeid G. van den Daele, de staats-secretaris van sociale en de ,,60.000" Toen Zaterdagnacht de klok van een Rotterdamse kerk met één flinke boem vertelde, dat het half één was, zaten wij tussen een wirwar van K. A. B.'ers op een wankel hekje bij het station van Feijenoord op onze extra-trein te wachten. Die extra- trein had geen haast en wij eigenlijk ook niet, want het zou de andere dag toch Zondag zijn. Van alle kanten waaiden flarden van gespreken in onze oorschelp, die zo vriendelijk was ze via ons cen traal zenuwstelsel door te geven, zo dat we vernamen, hoe er over de en cycliek-meeting gedacht werd. Voor ons is zoiets al afleiding ge noeg, maar anderen, die op dat ge bied veeleisender zijn, konden zich bezighouden met een Amsterdamse mijnheer, v/elke zijn misnoegen te kennen gaf over de onmogelijkheid om een hartigheidje te kopen of een juffrouw, die niet tegen het gedrang kon en daarvan getuigenis aflegde door heel demonstratief in de bewus teloze toestand te tuimelen. Toen kwam er een oud baasje naar ons toe. die wel een kwartier lang diepzinnig voor zich had gestaard. „Daar waren hier toch zestigdui zend mensen, mijnheer?", informeer de hij op de toon van iemand, die ng even voor alle zekerheid „Ja zeker", antwoordden wij. ,.En vanavond stond er in de krant, dat er in Korea zestigduizend Chi nezen ingesloten zijn. Dat zijn net zoveel Chinezen als er K. A. B.'ers in het stadion waren". Er verscheen een glundere lach op zijn geziëht. toen hij ons toefluister de. Dat moet ik straks nog even aan *n;ir. vrouw vertellen. Als ze nu maar niet slaapt." En hij zuchtte al bij de gedachte aan dit laatste. FLIP. Prof. Romme „Erkenning van de menselijke waardigheid." encyclieken, die wij herdenken, en talrijke herderlijke brieven, slaat ons altijd weer tegen die mildheid, die zorgzaamheid, dat liefdevolle, waarin wij ons geborgen voelen. Men zal bij de kerk, bij haar sociale leer en lei ding, geen opportunisme vinden, ook al moet de katholieke sociale politiek steeds rekening houden met de om- chier aanhaalde: „Gij hebt uw mil- j standigheden, v/aarin zij tot toepas- lioenen uitgegeven om in de koloniën ising en tot gelding moet worden ge- slaven af te schaffen en gij sluit de bracht. Het is altijd en moet altijd ogen voor die arme slaven, die op j blijven: Dezelfde sociale leer. Menselijke waardigheid. uw eigen erf, in slavernij geboren, een andere bestemming kennen, dan et leiden van een vegeterend leven, tot zij wegsterven in 'het graf"- Het andere uitsterste ontmoeten wij voor ons land in de totstandkoming van een wet op de publiek rechtelijke be drijfsorganisatie, die o.m. steunt op de solidariteit van de bedrijfsgenoten. Wat een wereld van ontwikeling ligt er tussen die twee uitersten, waarvan de verbinding een werk is geweest van pionieren, dat zweet en tranen heeft gekost. In die strijd en in die branding van ellende hebben katho lieke mannen en vrouwen steeds het kostbaarste, ons H. Geloof, weten te behouden. Hernieuwing van trouw. Dit is een reden temeer voor ons, zo vervolgde prof. Romme, om op deze herdenking niet alleen onze dankbaarheid te prevelen maar ten overstaan van onze hoogste kerke lijke gezangsdragers onze trouw aan de algemene sociale leiding van het episcopaat te hernieuwen. Een donderend applaus was het antwoord op deze woorden. Spr. zeide daarna: Wij hebben doorslaande motieven, om deze lei- dJ~g trouw te blijven. Uit de belde Spr. noemde het doel van de beide sociale encyclieken de wezenlijke bedrijfsvrede- Om die te bereiken wordt een arsenaal van middelen uit gestald, boven welks poort als motto geschreven zou kunnen staan: Men selijke waardigheid. Want om de we. zenlijke bedrijfsvrede te verwerven moet de menselijke waardigheid van de arbeider in het bedrijfsleven con sequent worden erkend Aan deze stelling zou men nog een andere kun nen toevoegen, die in de strijd voor productieverhoging wellicht hier en daar nadere overweging verdient nl.- Voor zover de productiviteit van een onderneming afhangt van de arbei der .zal de opvoering ervan meer sla gen naar mate de menselijke waar digheid van de arbeider meer wordt erkent. En wanneer iemand dan vraagt, waar komt dit practisch op neer dan is het antwoord: Dat ge er aan meewerkt, om aan de door God in geschapen verlangens van de arbei dende mens in redelijke mate te vol doen. Prof. Romme besloot zijn toespraak met de woorden: God zegene U en de uwen. en door uw werk en streven h^t ganse vaderland. zaken mr- dr. A. A. van Rhijn, de commissarissen van de koningin in Zuid-Holland en Utrecht, mr. Kesper en M. A. Reinalda, B. en W. van Rotterdam en voorts vertegenwoordi gers van verschillende ambassades, vakverenigingen uit binnen, en bui tenland, kamerleden en hooglearen. De heer de Bruijn gaf als zijn me ning te kennen, dat deze avond een van de belangrijkste vruchten der pauselijke encyclieken werd getoond nml. een dooi beginsel, eenheid solidariteit sterke nationale Katho lieke arbeidersbeweging. Waardering van de regering. Nadat uit zestigduizend kelen het K. A. B.-strijdlied was opgeklonken, hield de voorz. van de K A. J., de heer W. Pennings, een korte toespraak waarin hij dank bracht aan het be stuur en alle pioniers, die de dringen de roepstem van paus Leo XIII met een daad hadden beantwoord- Spr. deed de belofte, dat de oudere vrien den van de K. A. B. op de jeugd kon den rekenen. Wij zullen uit uw han den de fakkel overnemen, zo zeide de heer Pennings, en deze brandend houden. De fakkel van de katholieke beginselen zal ook onze weg ver lichten. Namens de regering getuigde mi nister Joekes van de waardering voor de sociale encyclieken. Ik aarzel niet, zo merkte hij op, te beweren, dat bei de zendbrieven in sociaal opzicht van «rrote betekenis zijn geweest. Zij heb ben hun rol gespeeld bij de totstand koming van de vele verbeteringen op het gebied van arbeidsrecht en eco nomische orde. Moge daarom ook in de komende jaren zegen op uw werk rusten. De taak der pioniers. Als laatste spreker hield prof Rom me een grote rede, waarin hij aller eerst de K. A. B. eerde in haar voor mannen. Wanneer wij, aldus de heer Rom me. de verschijning van de beide en cyclieken herdenken, mogen wij dat doen in dankbaarheid om de zicht bare zegen, die zich niet tot de ar beidersstand beperkt, maar zich uit strekt over de gehele samenleving. Die zegen kan misschien niet beter tot uitdrukking worden gebracht dan door de beide uitersten tegenover elkaar te stellen, welke door de bei de encyclieken met elkaar zijn ver bonden. Het ene is de sociale situatie die Abraham Kuijper de vorige eeuw in de Tweede Kamer bracht en waar bij hij het woord van Leon Fau- Vaandeldragers en -draagsters bij de massale- intocht van de Katholieke Arbeiders Jeugd, marcherend op het tempo aangegeven door de Kajotters- band van Amsterdam. (Foto Order) De encyclieken-herdenking bereik te een hoogtepunt, toen de grijze bis schop van het Haarlemse diocees, mgr. J. P. Huibers, tegen het vallen van de schemering het spreekge stoelte beklom om namens tet Hoog waardig Episcopaat enige woorden te spreken. Het is voor mij een buitengewoon voorrecht, zo zeide mgr. Huibers, om bij deze herdenking van de pauselij ke encyclyieken'de tolk te mogen zijn van* de gevoelens, die het hart uwer bisschoppen vervullen met een dank bare vreugde voor het heden en het verleden en met een blij en rotsvast vertrouwen voor de toekomst. De sociale encyclieken riepen op tot de strijd voor het recht van een menswaardig bestaan, als een bijna onmisbare voorwaarde voor een le ven van godsdienst en deugd. Luiste rend naar die wekroep en naar de -ichtlijnen daarin gegeven, hebben uw l sschoppen niet geaarzeld priesters en leken dringend te vermanen en aan te sporen, om dat geschreven woord te maken tot een levende werkelijk heid. Met volhardende ijver werden overal de verenigingen opgericht en onder de leiding der kerk mobiel gemaakt, waarmede de kerk toonde, dat zij niet een eenzijdige verdedig sters was van het bezit der gegoeden maar dat zij opkwam voor de rechten van armen en verdrukten en voor de erkenning van de menselijke waar digheid in iedere arbeider. Dit laaste beschouwde zij als een christelijke plicht van de hoogste waarde, waar voor de grootste offers niet te zwaar konden zijn. Wij zien de strijd thans bekroond, zo vervolgde de bisschop, door het geen er bereikt is tot op deze dag. Onze vreugde hierover is groot, om dat nog meer dan het stoffelijke wel zijn de geestelijke welstand in zulk een beduidende mate is toegenomen. In de Katholieke Arbeidersbeweging zijn mannen en vrouwen gevormd van diep geloof en beginselvaste deugd. Dit blijkt uit het grote getal voorbeeldige gezianen en uit het gro te aantal priesterroepingen in de ar beidersstand. Voor God en voor de deugd is geen offer u te zwaar, dat hebben uw bisschoppen ondervonden in de tijd der Duitse bezetting, toen gij pal stond. Het is een zeldzame vreugde op dit congres ten overstaan van 60.000 katholieke arbeiders na mens het Episcopaat nog eens te mo gen getuigen, dat uw bisschoppen nog vol zijn van vreugde en dank baarheid voor de fiere belijdenis van uw geloof en trouw. Op de vraag: Wat verwachten nu de bisschoppen van U in de toekomst? antwoordde mgr. Huibers als volgt: Wij verwachten, dat ge voort zult gaan in de strijd voor het recht in vereniging met de andere katholie ke standsorganisaties, dat ge zult blijven volgen de richtlijnen, welke de paus en de bisschoppen u ook hierin zullen geven. Dat moeten we blijven doen, want zo zegt Paus Pius XI in Quadragesimo Anno al is'het niet de taak der kerk, om recht streeks te zorgen voor sociale orde, Op de officiële tribune v. I. n. r.; mgr. J. P. Huibers, mgr. J. W. M. Baeten, bisschop van Breda, mgr. dr. J. M. J- A. Hanssen, coadjutor van Roermond, mgr. D. Huurdeman, vicaris-generaal van het bisdom Utrecht, mevrouw van den Brink en prof. dr. J. R. M. van den Brink. zij moet deze toch bevorderen, omdat zonder deze een wanorde zou ontstaan die voert tot de ruina animarum de ondergang der zielen opstand en verlies van het geloof. Wij verwachten ook nog iets veel hogers. Uw stoffelijke welvaart moet U helpen, om in dankbaarheid aan de goede Gad uw geloof steeds dieper te beleven. Ge moet luisteren naar het woord van de paus. ook als hij alle christenen oproept, om voor 100 pet. katholiek te zijn. niet alleen in het uiterlijk vervullen van van gods dienstplichten. maar door een echt degelijk godsdienstig leven. Een man, die niet alleen bekwaam vakman is, maar die zich tevens toont als een man van karakter, dwingt eerbied af en is reeds apostel door zijn stil voor beeld. Neemt daarom deel aan retrai tes en Credo Pugnoclubs. Want wat een kracht zal er uitgaan van een le ger van echte katholieke mannen en vrouwen, die Christus dragen in hun hart. Mgr Huibers besloot zijn toespraak als volgt: Katholiek in woord en daad, dat hebt gij jubelend beloofd in het Heiligdom van St. Pieter, toen de H. Vader zegenend zijn hand over u uitstrekte. Dat hebt gij zoeven uit volle borst gezongen: „Wij zijn be reid om voor God en hoogste goed pal te staan met mannenmoed" Ziet, dat is het. wat uw bisschoppen ver vult met blijde hoop en een rotsvast vertrouwen, en waarom zij voor de katholieke arbeidersbeweging en al haar bestuurders, leden en begunsti gers de overvloedige zegen afsmeken van de Almachtige God. Het is geen kleinigheidje, om een encycliekenherdenking te organise ren van de omvang als Zaterdag avond in het Feyenoordstadion plaats had. En daarom is op deze pagina ook een woord van hulde op zyn plaats voor de cultuurdienst van de K.A.B., die, onder de bezielende lei ding van de heer Bcumer, alles tot in ae puntjes geregeld had. Toch is er een zeer critiek moment geweest, waarin de regisseur van „Golfslag der eeuwen", de heer Jan Muller, zijn reputatie zag wankelen. Op het moment, dat de muziek het begin van het spel aankondigde, wei gerde de lichtinstallatie op het speel veld haar taak te volbrengen. Geluk kig was deze moeilijkheid spoedig opgelost, maar toen sloegen er een paar zekeringen door. Jan Muller stond te zweten van ellende en de technische ploeg kroop met bonzen de harten tussen de stellages. Zo snel werd de reparatie verricht, dat de aanwezigen niets van de storing be merkten. De Rotterdamse politie met haar ervaring uit vele interlandwedstrij den had de invasie van voertuigen volkomen onder controle. In totaal registreerde zij 900 bussen, 100 luxe auto's, 1000 fietsen en een ontelbaar aantal voetgangers die met tiental len extra trams en 16 extra treinen werden aangevoerd en de toegangs wegen tot het stadion bevolkten. Alles verliep naar wens. De 100 pesonen, die van hun stokje gingen, werden door de Roode Kruis colon nes spoedig bijgebracht en het weer, dat er niet zo gunstig uitzag, besloot op het laatste moment zijn mede werking te verlenen. Alleen tijdens het spel heeft het even geregend. Was het programma voor de pauze wat te eenzijdig, waardoor de aan dacht sterk verslapte, in het tweede gedeelte van de avond bleken de aanwezigen sterk geboeid door het zo aan symboliek rijke en tevens spectaculaire spel „Golfslag der Eeuwen". Gabriël Smit, die de dichterlijke tekst schreef, heeft afstand genomen van het gebruikelijke massaspel met collectieve leuzen en de richting ge kozen, waarbij het zwaartepunt ligt op de vormgeving. „Golfslag der Eeuwen", gaf een beeld van de betekenis der arbeid in de loop der tijden. Het vestigde de aandacht op het feit, dat onze tijd niet alleen stormachtig is, maar dat er vele perioden in ae geschiedenis zijn feweest, waarin de storm woedde en e menselijke arbeid beurtelings als een vloek en een zegen werd be schouwd. Sinds de zondeval heeft de mens ononderbroken de arbeidsstrijd geleverd, om de aarde bewoonbaar te maken. Altijd v/eer heeft God tot hem gesproken en hem de moed ge geven te werken tot de avond viel, in de hoop en het vertrouwen op een betere toekomst. Het spel begon bij de schepping der wereld en de sfeer, die de regis seur Jan Muller hier had weten te treffen, was bijzonder goed. Bij de broedermoord van Kaïn op Abel werd zeer suggestief uitgedrukt, dat waar de arbeid niet op haar juiste waarde wordt geschat zij ontaardt in slavernij. De bewogen geschiedenis van het Joodse volk werd zeer sterk uitge beeld. Het bewegen van de grote groepen maakte een zeer harmoni sche indruk. De dans om het gouden kalf, een scène, die massa's moeilijk heden in zich had, was wederom een staaltje van knappe regie, evenals de daarna gesymboliseerde inkeer. Het slot van deze rumoerige oud testamentische taferelen was de komst van Christus, die de ware orde verkondigde en de grondslag legde voor het waarachtige arbeidsideaal Maar ondanks dat heeft de wereld zich opnieuw afgewend van het goe de en zich geworpen op de dwaalle ren. Treffend weid dit verbeeld door het neerhalen van de poorten der kathedraal en het binnendringen van lugubere mannetjes in een biddende menigte. Nadien is de golfslag der eeuwen voortgegaan en een nieuw hoogte punt kwam in de uitvaardiging van „Rerum Novarum" door Paus Leo XIII. Met een machtig Credo, door alle aanwezigen medegezongen, werd de betekenis hiervan onderstreept. Opnieuw klonk de wekroep van het Z. H. de Paus richtte zich in het Nederlands tot de congressisten. Christendom over dc aarde. De en cycliek gaf de zoekenden en dwalen- den reeds lang vergeten waarheden terug. En als een groots symbool ver rees toen op het podium een gewel dig wit kruis, dat daar in het donkere stadion gevangen werd in het licht van vele schijnwerpers. De 1700 me dewerkenden die in groepen over het veld waren verspreid, verzameb den zich rond deze plaats. Jammer was het, dat de begelei dende muziek van Jan Mul door de geluidsinstallaties niet zo fraai werd weergeven. Het werd doodstil en iedereen staarde geboeid naar dit schouwspel. Toen eensklaps klonk de stem van dc H. Vader door de stilte voor een boodschaD in het Nederlands aan de congressisten. Hierin zeide de Paus: „Op deze herdenkingsdag van de encyclieken „Rerum Novarum" en „Quadragesimo Anno' is het voor Ons een zeer grote vreugde U te begroe ten, die in zo groten getale hier zijt samengekomen. Wij weten, Beminde Zonen en Dochters, dat Gij trouw zijt aan de Kerk en aanhankelijk aan het Pauselijk gezag". Daarna ver volgde de H. Vader met Zijn bewon dering uit te spreken voor de hou ding van de Nederlandse Katholieke arbeiders tijdens de laatste oorlog. Grote bewondering heeft de H. Vader tevens voor de sterke organi satie van de arbeiders, die zo nauw samenwerken met andere Katholieke standsorganisaties. Dc Katholieke Arbeiders Beweging bevordert niet alleen de stoffelijke welvaart der ar beiders, doch ook hun geestelijk heil. Het is de wens van de H. Vader, dat de K. A. B. verder gaat op haar weg naar sociale rechtvaardigheid in het Hem zo dierbare Nederland. Vol lof is de H. Vader over alles, wat reeds werd bereikt en voegt hieraan toe: „De sociale rechtvaardigheid is een schier onontbeerlijke voorwaarde voor de werkelijke beleving van het Katholieke geloof'. „Als teken van Onze Vaderlijke genegenheid smeken Wij van God Zijn overvloedige Zegen af over het Nederlandse volk, over zijn leiders, arbeiders en Christelijke gezinnen en schenken hen allen Onze Apostoli sche Zegen." Het was een Vaderlijk woord van lof en bemoediging voor het grote gezin der Katholieke arbeiders van Nederland. Hierna werd de bijeenkomst ge sloten met het zingen van „Aan U o Koning der Eeuwen".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1951 | | pagina 5