Geestdriftige viering van de uitvaardiging van „Rerum Novarum RONDOM RERUM NOVARUM 60 Jaar Philips DINSDAG 15 MEI 1951 Ut. LtlUht COUKAN I BLAD PAGINA 1 Tienduizenden beloofden trouw aan christelijke beginselen Pius XII sprak in 5 talen tot afgevaardigden QP HET HOOGFEEST VAN PINKSTEREN zijn de feesten bij gelegen heid van de zestigste verjaardag van de grote sociale Encycliek „Re- rum Novarum" van paus Leo XIII begonnen met een H. Mis opgedragen in de Vaticaanse basiliek van St. Pieter door Z. H. Paus Pius XII in te genwoordigheid van de duizenden vertegenwoordigers uit Italië en het buitenland, die van dank en wil om te handelen kwamen getuigen uit naam van de millioenen over de hele wereld, die de pauselijke encyclieken als leidraad hebben gekozen. Op Schaepmans graf Vroeg in de morgen reeds trokken groepen arbeiders, jongen en ouden, mannen en vrouwen, met vaandels en vlaggen door de straten van Rome naar de basiliek van St. Pieter. On der hen waren de 1100 Nederlandse leden van de K.A.B. en de 632 Ka- jotters. Zingend stonden er de stoere rijen in de machtige basiliek. Het machtige „Grote God, wij loven u" stuwde door de weidse beuken, terwijl het „Wij kiezen God" van de Italianen vurig langs de barokke zuilen opsteeg. De Nederlanders, de grootste afde ling na de Italianen, hielden het „Aan U, o Koning der Eeuwen", niet in hun enthousiaste kelen besloten. NEDERLANDERS HADDEN PRACHTIGE PLAATS. Van de prachtige plaats waar zij stonden tussen het altaar van de Con- fessio en de Cathedra, stuwen zij dit triomfale lied door de brede midden gang de H. Vader tegemoet. Aan de middendeuren van de St. Pieter klinkt de pausmars. Om de vele gelovigen, die buiten de basiliek staan, heeft de H. Vader de weg over het St. Pietersplein gekozen. Zegenend gaat hij door de juichen de arbeiders en arbeidstersgroepen naar het altaar. Tussen de vlammende zuilen van de Gloria van Bernini, die het balda kijn over het altaar dragen, staan de vaandeldragers van de vertegenwoor digde arbeidersgroepen stram aange treden. Zij staan op de plaats, waar anders de hoge kerkelijke en burger lijke hoogwaardigheidsbekleders hun gereserveerde plaatsen hebben. Zij neigen de vlaggen voor de H. Vacfer, die van Sedia Gestatoria is afge daald. Het gejuich is moeilijk te be daren, maar het moet zwijgen, want de H. Vader gaat spreken. Als Hij met krachtige en 'refzekere stem be gint: „Geliefde zonen en dochters" is ieder geluid in de machtige basiliek verstomd. De herder der Kerk spreekt tot de arbeiders van de hele wereld, die hun vertegenwoordigers hier heen stuurden. Hun grootvaders uit de tijd van Leo XIII, die het voor hen opnam, hadden dit zelfs nooit durven dromen. Wat paus Leo XIII eiste, hebben zij met harde strijd verwezenlijkt. Daarom zijn zij hier om te getuigen niet alleen van hun dankbaarheid, maar ook van hun trots en als een levend bewijs van wat bereikt kan worden door een werkdadige volgzaamheid aan de H. Stoel. DE PAUS: VOORMAN, LEIDER, VADER. De H. Vader zegt hun allen, dat hij deze H. Mis zal opdragen uit dank baarheid voor .alles wat volgens de richtlijnen van de Encycliek „Rerum Novarum" reeds is bereikt. De tijden hebben meer dan duidelijk bewezen, hoe juist zijn zeer grote voorganger Leo XIII heeft gezien. Het is uw taak, voort te zetten, zegt hij nadrukkelijk tot de arbeiders, wat uw voorgangers begonnen om te komen tot een alge hele rechtvaardige sociale orde. Wij zullen steeds vurig bidden, dat gij dit program moogt verwezenlijken tot geluk van Uzelf, van uw gezinnen en van de gehele mensheid. Wij vertrou wen, dat gij uw werk zult blijven doen in de geest van waarheid, recht vaardigheid en naastenliefde. Dan richt de H. Vader zich met een vurig: „Belooft gij dit" tot de aanwe zigen en als een bazuinstoot barst uit die duizende kelen het spontane Si Ja. Nog eenmaal zullen de arbei ders een plechtig jawoord terugkaat sen aan deze leider, voorman en va der, de paus, dit hen recht in hun hart grijpt. Het is als hij hun vraagt, of zij samen met hem al hun krachten willen inspannen om de vrede te be waren en te bevestigen voor de hele wereld. De sociale vrede, waardoor het iedereen mogelijk zal zijn rustig te leven en God te dienen, en de vrede onder de naties. Luide bijvals betuigingen galmen door de hoge ge welven van de St. Pieter, als de H. Vader zijn rede beëindigt. Wie zou er niet aan de eerste Pink sterdag denken, als de H. Vader zich dan in vijf verschillende talen, Frans, Duits, Engels, Italiaans en Spaans tot de verschillende vertegenwoordigde taalgroepen richt? Hij heet hen afzon derlijk welkom op dit herdenkings feest en besluit met de zegen te ge ven. Na de zegen worden nog een maal de juichkreten opgestuwd in de majestueuze koepel. Een voor een worden ze dan voor de H. Vader geleid om tot de hand kus te worden toegelaten, zij, die niet alleen deze afvaardigingen naar Rome hebben geleid, maar die ook de arbeiders hebben geleid in hun strijd om de sociale rechtvaardigheid. De voorzitter van de Nederlandse K. A.B., A. C. de Bruyn, pastoor van de Bergh, aalmoezenier van de Kajot- ters, en mgr. Huurdeman namens Kardinaal de Jong; zij vertegenwoor digen hier aan de voeten van de op perherder niet alleen de 1800 Neder landse vertegenwoordigers, maar het gehele katholieke volk van Neder land. Voor België waren er de ministers .•an Staat Segers, van den Daale, De Taeye en prof. Hulpiau. Voorts verte genwoordigers van bijna alle vrije landen. AANGRIJPEND CREDO. Er waren momenten van blakend enthousiasme, momenten van diepe ontroering en momenten van innige vroomheid. De Paus las de H. Mis voor de arbeiders, daarbij geas sisteerd door zijn aalmoezenier, mgr. Diego Venini, en zijn sacrista, de Ne derlander mgr. Canisius van Lierde. Schoon waren de gezangen, uitge voerd door de Cappella Giulia, gediri geerd door Perosi, maar aangrijpen der was het Credo, vol en overtuigd uitgezongen door deze duizenden mensen, die de dagelijkse arbeid ken nen en de troost, die het geloof hun daarbij geeft. Een offerande werd aan de H. Vader aangeboden, brood, waar de arbeider voor werkt en vecht, duiven, die het symbool zijn van de vrede, die de mensheid zozeer behoeft, en een lam, beeld van het Lam Gods, dat het geloof bracht en de vrede beloofde. Toegejuicht door de diepontroerde menigte verliet de H. Vader zegenencf de basiliek, uitgeleide gedaan door de aartspriester van de patriarchale Va ticaanse basiliek van St. Pieter, kar dinaal Tedeschini en het voltallige kapittel van de St. Pieter. Voorafgegaan door hun vaandels en vlaggen en op de maat van de muziekcorpsen verlieten de afvaar digingen de basiliek en het plein van de St. Pieter met diepe gevoelens van van trots geloof in hun hart. Nog drie dagen van hooggestemde feestelijk heid staan hen te wachten. DIT HAD SCHAEPMAN MOETEN BELEVEN! De 1100 Nederlandse leden van de K.A.B. en de meer dan zes honderd Kajotters stellen zich op. Met wap perende vlaggen cn vaandels trek ken zij in vaste gelederen over het machtige St. Pietersplein. Dit had de grote Schaepman moeten kunnen be leven. Dit was een feest in zijn dynfe- mischen geest en zijn wapperende stijl. De Nederlanders weten dit en zij weten, dat zij het misschien op de allereerste plaats aan de grote voor trekker te danken hebben, dat zij dit nu kunnen doen. Zij willen hem in hun vreugde betrekken en hem hun dank brengen. Met de vaste stap van de man, die weet wat hij wil, trekken zij naar het Campo Santo Teutonico, naar een eenvoudig graf, waar de Aaronskel- ken bloeien en vele kransen liggen. Daar ligt in de schaduw van de koepel van St. Pieter begraven mgr. dr. H. J. A. M. Schaepman, politieke emancipator van katholiek Neder land, de onverschrokken priester, die de arbeiders heeft geleid naar wat zij nu zijn. Hij, Schaepman, was het. die twee maanden na het verschijnen van de Encycliek Rerum Novarum, waarvan wij nu de zestigste verjaardag ge denken, te Vlissingen die grote rede uitsprak over dit handvest van de arbeider en de grondslagen legde voor de arbeidersorganisaties in Ne derland. Bij het graf zijn ook alle in Rome aanwezige Nederlanders, onder wie de Nederlandse gezant bij de H. Stoel, jhr. Mark van Weede en zijn echtgenote, mgr. Jan Olav Smit, ka nunnik van St. Pieter, mgr. Damen, die het episcopaat in Rome vertegen woordigt en vele anderen. Dr. A. A. Olierook, die een voorname plaats in het leven der K.A.B. inneemt, spreekt een vurige rede uit ter gedachtenis van Schaepman. SCHAEPMANS LIED. Dr. Olierook schetst Schaepman als een van de grote mannen uit de Ka tholieke Kerk van Nederland. Hij geeft aan, wat zijn betekenis is ge weest niet alleen in het nationale le ven door zijn politieke activiteit, waardoor hij aan de Katholieken ln Nederland hun rechten hergaf, maar ook zeer bijzonder voor de emanci patie van de arbeider. Hij tekent in Herman Schaepman de onvergelijke lijke aanvoerder, de goede katholiek, de goede vaderlander en de uitnemen- .de priester. Schaepman werd geken merkt door zijn geestdrift en zijn practischen zin, de eigenschappen, die wij ook nu nog zozeer behoeven. Eens, zegt dr. Olierook, op de grote dag des Oordeels zal de grote Schaep man hen weer voorgaan, nu niet in de strijd, maar in de overwinning on der dezelfde leuze: „Credo-Pugno". En dan klinkt over dit stille kerk hof onder de muren van het Vati- caan dat altijd weer bezielende lied met de daverende woorden van Schaepman: „Aan U, o, Koning der Eeuwen" nu in Rome gezongen door tweeduizend enthousiaste en dank bare Nederlanders. BEDEVAART-AVONTUUR. Een van de deelnemers aan de K. A.B.-bedevaart naar Rome vertelt de „Volkskrant" de metaalarbeider Kooien uit Bergen op Zoom zag met eigen ogen hoe op het grote station van Milaan een dief op de loop ging met zijn portefeuille, die hij even op een schrijfbordje op het station had laten liggen toen hij een kaartje naar huis in de bus ging werpen. Koo ien rende achter de gauwdief aan, die door enkele buschauffeurs in de kuif werd gepikt. Toen de gelukkige Bergenaar met zijn portefeuille weer in het station kwam koos hij door de consternatie het verkeerde perron. Bovendien zag hij, dat de extra trein zich in beweging zette. Kooien nam de kortste weg, spurtte dwars over de rails en zag kans de aandacht van zijn vrienden in de trein te trekken. Liefst drie trokken er aan de nood rem en Kooien hees zijn 100 kilo in de coupé, waar hij voor een ogenblik buiten Westen ging. Eén ogenblik maar, want de dokter had er gauw iets op gevonden. In de basiliek van O. L. Vrouw der Engelen te Assisië, gebouwd op de plaats, waar de H. Franciscus heeft gewoond en gewerkt, heeft het generale kapittel der Franciscanen- Minderbroeders Zaterdag pater Augustinus Szeczepinski tot generaal der Orde gekozen. Pater Szeczepinski is daarmede de 113de opvolger van de H. Franciscus geworden. De nieu we generaal is van Poolse afkomst, maar behoorde tot de Franse provin. cie Elzas-Lotharingen, waarvan hij geruime tijd provinciaal geweest is. De vijf laatste jaren was hij definitor- generaal der orde voor het Franse taalgebied. VERENIGING VAN NED. GEMEENTEN AFD. ZUID-HOLLAND De afdeling Zuid-Holland van de Ver. van de Nederlandse Gemeenten houdt haar jaarlijkse algemene ver gadering op Woensdag 23 Mei a.s. in „Avifauna" te Alphen aan de Rijn. VIII (slot) U behoort georganiseerd te zijn in het belang van Uzelf, maar meer nog in het belang van Uw kinde ren; dat was onze conclu sie de vorige maal. Want als goede katholieken wil len wij meebouwen aan een nieuwe maatschappij volgens het grondplan, waarop de gilden van de Middeleeuwen gefundeerd waren. Wij zijn lid van opze stands- en vakorgani saties niet enkel om per soonlijke voordelen bij ar beidsconflicten, ziekten of werkloosheid, maar vooral om door ons lid-zijn een bijdrage te leveren tot de volledige uitbouw van de katholieke maatschappij leer. Door verkeerd geor ganiseerd te zijn breken wij af, wat geloofsgenoten proberen op te bouwen. Vandaar de veroordelingen van het communisme en socialisme in de pauselijke encyclieken. Zo Paus Pius XI in Q.A „het commu nisme en socialisme heb ben wij opnieuw critisch onderzocht en onze con clusie luidde, dat alle vormen er van. zelfs de gematigde, ver van de leer van het evangelie afwij ken". En Paus Leo XIII in RN.- „wil dus de mense lijke samenleving genezing vinden, dan zal die alleen gebracht kunnen worden door terug te keren naar een leven volgens de chris telijke beginselen". Wij hebben allen een stil verlangen, dat er voor de wereld een tijd van rust en vrede zal aanbreken- niet alleen international! vrede tussen de volkeren onderling, maar ook een sociale vrede tussen de ver schillende groeperingen in ieder land afzonderlijk. Wij hebben de vorige maal gewezen op de nieuwe in stellingen van beroeps standen of corporaties, die ons een heel eind in de goede richting kunnen hel pen. Maar dan wordt door Pius XI er tegelijk aan herinnerd, dat wij in het komen van nieuwe maat schappelijke instellingen niet de algehele oplossing van alle ellende en onrust moeten zien." De herop- opbouw van de maat schappij moet voorafge gaan worden door een ver nieuwing van de christe lijke geest, waarvan zo- velen, die zich met het economisch leven bezig houden, maar al te dikwijls zijn afgeweken. Anders blijven al die pogingen zonder vrucht en wordt er een gebouw opgetrokken, niet op de rots, maar op losse zand". Willen wij dus ons aan deel leveren voor de nieuwe gemeenschap, dan dienen we te zorgen dat er over ons een nieuwe men taliteit, een nieuwe geest vaardig wordt. Ander^ handelen we even dwaas, als een schipper die nieuwe zeilen laat maken voor een zinkend schip, of een huis baas die zijn huis laat op verven, terwiil het totaal vergaan is. Wij Nederlan ders moeten zorgen voor een goede christelijke en sociale mentaliteit. Wat omvat dit precies? Hier is Paus Pius ons een be trouwbare gids. Pius XI was bekend om zijn voor liefde voor bcrgklimmen: hij snakte er naar de hoogste top te bereiken, en deinsde niet terug voor moeilijkheden. De top waar hij ons naai toe wil hebben is: alle mensen moeten terugkeren tot de leer van Christus- .„Alle pogingen om de maatschappij te hervor- kraam te pas komt, maar van geen christelijke leer en moraal willen weten, als het geld kost of in spanning vraagt. Hier lig gen fouten bij werkgevers en werknemers. Het be ogen van een redelijke winst in zijn bedrijf is voor een werkgever van zelfsprekend, maar dit moet gepaard gaan mei dt erkenning van Gods wet ten en de rechten van an deren. Schenden van de Zondag, oneerlijke concur rentie, het niet-uitbetalen van rechtvaardig loon wij zen op een onchristelijke mentaliteit in mensen, die zich veelal voor de buiten wereld als goede chris tenen willen voordoen Werknemers, die de tijd van hun baas voor zichzelf gebruiken en zich aan dagdieverij schuldig ma ken, plegen langs een om weg diefstal, en tonen wei nig plichtsbesef Arbeiders, die weigeren aLe krachten voor het bedrijf in te zet ten op momenten dat he» bedrijf dit mag vragen, zijn allerminst rijp voor een maatschappij-ordening waarin medezeggenschap allereerst mede-interess bij de werknemers veron derstelt. men zijn vruchteloos en geen geneesmiddel zal hier baten, tenzij de mensen weer openlijk en oprecht terugkeren tot de leer van het Evangelie, m.a.w. tot de geboden van Hem, die alleen woorden van eeuwig leven heeft, woorden, die. al gaan hemel en aarde voorbij, nooit zullen voor bijgaan." Het is nodig dat de men sen het enige en werkelijke doel van het leven terug vinden en in hun levens wijze erkennen: God als het voornaamste en laat ste doel van alle gescha pen activiteit Echte God loochenaars vinden we toch niet zoveel, zult TI wellicht opmerken. Mis schien niet, maar des te meer echte Godhaters, die niets liever zien dan dat alle vormen van godsdienst cn vooral de katholieke gods dienst verdwijnen. En dan de talloos velen, die wel God op hun lippen, maar niet in hun hart hebben. Die wel met God rekening houden, als het in hun ZELFBEHEERSING. Tegen over de lage heb zucht, waarbij ieder in on gebreideld egoïisme eigen voordeel slechts zoekt, moet de krachtige wet van de christelijke zelfbeheer sing worden gesteld. Als dit jaar door de gezamen lijke landelijke organisa ties de versobering als iaarprogram is uitgeschre ven, dan is het nastreven van een juiste versobering al een stap in de goede richting naar een nieuwe gemeenschap. Een sober mens gunt zijn evenmens iets. cn ziet niet steeds naar wat een ander wel heeft en wat men zelf niet heeft. Een sober mens zal gemakkelijker van zijn be zit iets kunnen afstaan voor minder-bedeelden. Een sober mens is te vreden met wat hij zelf ten koste van veel inspan ning heeft verdiend, en veroorzaakt geen jalouzic en ontevredenheid bij an deren door geroddel en lasterpraat. HET AANDEEL DER NAASTENLIEFDE. Bij dit alles neemt de liefde de voornaamste plaats in ,zo houdt ons Pius XI voor ogen. Zij, dc liefde, is immers de band der volmaaktheid. De Paus wijst dan op de onbezonnenheid van som mige hervormers, die den ken dat men alleen met het onderhouden van de strikte ruilrechtvaardig- heid er kan komen, en die hoogmoedig de medewer king van de liefde van de hand wijzen- Natuurlijk zal het stipt onderhouden van de rechtvaardigheid conflicten kunnen vermij den, maar nooit zal men dan komen op het punt wat bereikt moet worden: de vereniging van alle mensen in hartelijke eens gezindheid. De mensen moeten elkaar als broe ders leren beschouwen: ieder, tot welke maat schappelijke stand men be hoort, moet zijn evenmens beschouwen als mede-lid van het ene grote gezin, waarvan God dt hemelse Vader is. Wij moeten ons bewust worden dat wij allen te zamen écn lichaam vormen in Christus, vol gens het woord van S. Paulus, dat „wij ieder af zonderlijk ledematen zijn over en weer" Dan zullen de mensen niet enkel meer bezorgd zijn voor zich zelf. maar zal men het verdriet cn de zorgen van anderen mee eaan voelen, en er op uit zijn hulp te bieden. EEN ZEER MOEILIJKE TAAK. Paus Pius XI, die voort bouwt oo Rerum Novarum is er zich van bewust, dat de uitvoering van deze hoge idealen van christe lijke matigheid en alge hele liefde een zeer moei lijke taak is. De Paus brengt een warme hulde aan allen, die meewerken om te komen tot die nieuwe maatschappij. De mooiste herdenking van de encyclieken Rerum No varum en Quadragesimo Anno zal dus zijn: een diepere beleving van de christelijke leer door werkgevers en werkne mers, niet enkel in hun gezin, maar juist ook in het maatschappelijke le ven, in onze werkgemeen schap. Dan zal eenmaal wellicht „de vrede van Christus in het Rijk van Christus" werkelijkheid A. M. VULSMA, pr. „Wij moeders. Op Eerste Pinksterdag heeft H.M. de Konirgin ter gelegenheid van Moederdag voor beide zenders het volgende gezegd: Moeders, Gevraagd, om enige woorden te spreken op deze Moederdag, geef ik daaraan graag gevolg en zou dan de volgende gedachten aan u voor wil len leggen. Wij moeders, dragen een zeer ernstige verantwoordelijkheid in de ze tijd. In de tegenwoordige wereld wordt iedereen meer en meer tot specialist- gemaakt. Het hele leven wordt meer en meer uiteengerafeld tot in kleine onderdelen en voor elk daarvan wordt afzonderlijke vakkennis ver eist. Wij Moeders, of wij nu een be roep hebben in het openbare leven of het moeilijke beroep van huis vrouw, zijn allen zelf specialisten Maar alleen als moeders moeten we het leven als geheel zien .En zo kun nen we de wereld helpen, dc ge meenschappelijke taal van het leven te verstaan en te spreken. Een moeder is iemand, die het le ven heeft geschonken aan iemand anders. Zij moet de verantwoorde lijkheid dragen voor die jonge le vens Zij zou daar eenvoudig niet onderuit kunnen, zelfs al zou zij wil len, zij moet die last wel op haar schouders nemen. En zo is zii op uit zonderlijke wijze toegerust het zout der aarde te zijn van onze aarde, die zo'n nauw verweven gemeen schap is geworden, dat zij het niet '■•"•"T verdragen kan niet verenigd te zijn of liever ondragelijk lijdt door verdeeld te zijn. Een moeder weet onverstoorbaar te blijven temidden van beroering, dat wil zeggen, een warm hart te combineren met een koel hoofd. Zo kan zij de vaders en hen die geen ouders zijn, helpen moeilijkheden op te lossen rrr-t werkelijkheidszin: dit zou men kunnen noemen: met wiisheid. Maar dat kan niet gebeuren zonder ncn warm liefde vol hart. Wij moeders weten heel goed. dat wij niet allen toegerust zijn met een hart, dat genoeg liefheeft, wij weten dat maar al te veel van wat liefde genoemd wordt, in werkelijkheid zeer zelfzuchtige trots is en dat de mensen maar al te vaak het onmoge lijke eisen van hun kinderen, ten einde zich zelf verheerlijkt te zien in hun eigen kroost. Wat wij moeten hebben is een hart. dat zijn liefde behoudt door iedere ontgoocheling, heen, togen ieder blijk van ondank in, en een 1:efd die daar zelfs reiner en ster ker door wordt. Op deze Moederdag, die zulk een bijzondere achtergrond heeft, omdat het tevens Pinksterdag is, wens ik ons allen, U en ook mijzelf, de Geest van Liefde en Wiisheid toe. die wij nodig hebben op onze bijzondere nlWs in onze gezinnen en in de we reld. LANDELIJKE STRT.TD TEGEN RUNDER-TUBERCULOSE BEGINT OP 20 MEI. Het landelijk offensief van regering en veehouders tegen de tuberculose bij runderen begint op 20 Mei, aldus verneemt het A.N.P. Deskundigen verwachten, dat men over vijf jaar over Nederland als over een gebied, dat vrij is van runder- tnberculose, zal kunnen -preken MOEDERMELKCENTRALE VAN HET NEDERLANDSCHE ROODE KRUIS. Ook op het gebied van de volksgezondheid wordt door het Nederlandsche Roode Kruis belang rijk werk verricht- Vele gezonde moeders staan het teveel aan na tuurlijk baby-voedsel af aan dc Moedermelkcentrale, die voor een doelmatige distributie zorgt. Foto boven toont het onderzoek van moedermelk in het laboratorium te Amsterdam. Op de onderste foto: Een gezonde baby mede dank zjj de moedermelk centrale. Maandagmorgen werd op het Wil- helminaplein te Eindhoven door de deken van Eindhoven een plechtige Hoogmis opgedragen ter gelegen heid van het 60-jarige Philips-jubi- leum. Het voltallige college van B. en W., de heer O. M. E. Loupart, lid van de Raad van Bestuur en ruim 3000 ge lovigen woonden de plechtigheid bij. Nadat de „Sprookjestuin" in het btadswandelpark door de burgemees ter was geopend in tegenwoordigheid van de vrijwel voltallige Raad van Bestuur der N.V Philips, bood dc president van het bestuur, ir. .F. P. S Otten, in een bijeenkomst in het stedelijk Van Abbemuseum, aan dc burgemeester voor de min;t bedeel den uit de gemeente een chèque van '00.000 aan. Verder kreeh de ge meente Eindhoven als jubileumge schenk der NV een rrodezhe TL- vci lichting voor het Van Abbe-mu- •:tum en een wandtapijt van de kun stenaar Jan Seegeis, die var. 1635— 165C in Brussel werkte Er werden c-ver en weer hartelijke woorden van dank voor de harmoni sche samenwerking gesproken. PAUSELIJKE ONDERSCHEIDING VOOR IR. F. J. PHILIPS. Zaterdagmiddag heeft de bisschop van den Bosch, mgr. Mutsaerts, vice- voorzittcr van de Raad van Bestuur der N.V. Philips Gloeilampenfabrie ken te Eindhoven, meegedeeld, dat Paus Pius XII hem tor gelegenheid van het'zestigjarig bestaan dor N.V. Philips benoemd heeft tot Comman deur in de Orde van Gregorius de Grote. In het begeleidend schrijven werd gezegd, dat de Paus door deze be noeming niet alleen de voortreffelij ke persoonlijke kwaliteiten van de heer F. J. Philips heeft willen eren, maar ook hulde heeft willen bewij zen aan het bewonderenswaardige werk, dat verricht is door de N.V. Philips in de zestig jaar van haar bestaan, zowel de prestaties op we tenschappelijkheid als op sociaal ge bied. In het schrijven werd ook mel ding gemaakt van de radiozender, die door Philips werd vervaardigd en die aan dc Paus ten geschenke werd aangeboden door de Nederlandse Ka tholieken.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1951 | | pagina 5