Het Vasten-mandement 1951 Veelvoudige zorgen over huwelijk en opvoeding ORKEST ZONDER NAAM KOOS ZEE Get* de Roos gaf tfHet Dingaan fet*ug en Wim Jansen ging bijna mee Bootvervoer naar Engeland neemt toe DINSDAG 6 FEBRUARI 1951 UL IJilUSK CUURAN1 TWEEDE BLAD - PAGINA I (Vervolg). Wie dit alles goed heeft begre pen en overweegt, Dierbare Gelovi gen „hij beseft tevens dat de ouders die door God geheiligd zijn door dit verheven Sacrament, zich als heili gende werktuigen in Gods hand moe ten beschouwen, en alles wat zij van God hebben gekregen ook voor dat doel moeten gebruiken. Hun kinde ren zijn hun niet gegeven enkel :ot hun vreugde en voldoening, zij wer den hun allereerst gegeven om door vader en moeder voor God te worden opgevoed. God gaf U, Dierbare ouders, vooral twee krachten: gezag en liefde. Gij moest ze onder de ge nade Gods aanwenden tot nut en hei liging van uw kinderen. Eenmaal zal God u hierover strenge rekenschap vragen. God is Vader van uw kin deren, eenmaal zal Hij als Vader van die kinderen tot u zeggen. Geef; rekenschap: wat hebt gij van Mijn kinderen gemaakt? Toch moet gij U niet te zeer be zorgd maken. Ook hier geldt het woord: „Vrede aan de mensen van goede wil". Als gij maar plant en besproeidt, zal God zeker wasdom ge ven". Deze wasdom ligt zelts opge sloten in Uw Sacramentele verbon denheid. Maar dan moet gij ook zor gen, dat uw huis en gezin zuIk een sfeer bevat, dat er kinderen Gods kunnen groeien. Dan moet gij zelf daar de wetten Gods tro.tw onder houden. Dan moet gij bidden, veel bidden, met en voor uw kinderen. Dan moet gij uw kracht zoeken in de H. Eucharistie, waar gij het voedsel voor uw zielen en voor de voe- ung van de zieien uwer kinderen kunt halen. Dan moet gij Maria als de Moeder, van het leven erkennen en uw kinderen teren leven als ech*e kinderen van Maria. Dan moet er in uw huis en gezin een reine en gods dienstige sfeer heersen, waar het kruis aan de wand hangt en het een voudige wijwaterbakje zijn vaste plaats heeft waar voor en na het eten gebeden- wordt waar vader en moeder in hechte liefde samenwer ken om aan hun kinderen de Chris telijke deugoen te leren, en waar al len 's avonds neerknielt om in een hartelijk Rozenkransgebed de be scherming van de nemeise Moeder en de zegen Gods af te smeken. Dan moet uw gezin een levem onder deel zijn van Gods H. Kerk. hetgeen zich vooral ook moet tonen in een waarachtig meeleven met de paro chie en met het leven van de H. Kerk. Dan moet gij blij zijn als de priester als 'leider uwei zielen tot u komt om u te helpen bij uw grote taak. Gelukkig ne. gezin waa* de priester als een andere Christus wel kom is; daar zal hij de vrede en de zegen Gods brengen, gelijk de H. Schrift ons leert. WAT BIJZONDERE ZORG BAART. In het licht van deze grote waar heden en gedreven door Onze Herder lijke bezorgdheiu voor uwe gezinnen, mogen Wij hier wel eens oprecht zeg gen, wat Ons ten aanzien van de ge zinnen tegenwoordig bijzondere zorg baart. Het baart Ons ten eerste zorg, Dierbare Gelovigen, dat het huwe lijk tegenwoordig dikwijls zo slecht voorbereid wordt. De verkering immers de voorbereiding op het hu welijk. Wie moet niet erkennen dat de verkeringen tegenwoordig vaak veel te vroeg beginnen, dat zij dik wijls ontwaarden tot zondige gele genheden, en dat zij de verkerenden veel meer op een hartstochtelijke samenleving als op een heilige een heid voorbereiden.- Het huwelijk moet ook op een geestelijke basis kunnen bouwen. Zij, die zich op het huwelijk voorbereiden, moeten niet alleen een natuurlijke liefde aan kweken, zij moeten nog veel meer door gebed en offer tot een geeste lijke eenheid komen, waarop goede God een Christelijk gezin kan opbouwen. Het baart Ons ten tweede zorg, Dierbare Gelovigen, dat zovelen de heilige wetten van het huewijlk niet meer of niet voldoende meer onder houden. De duivel tracht hierdoor de fundamenten van het Christelijk ge zin te ondermijnen. Als vader en moeder gaan zondigen tegen het le ven en elkanders lichaam en ziel niet meer eerbiedigen, hoe zullen zij dan nog heiligende werktuigen in Gods hand kunnen zijn om het zie- leleven van hun kinderen te bevor deren. Het baart Ons ten derde zorg, Dierbare Gelovigen, dat er neer deze drie vijanden van het Christelijk leven nu ook nog toegang vinden tot het Christelijk huisgezin, dan wordt het voor de jonge en rij pende mens bijna onmogelijk om stand te houden, en zeker om uit te groeien en te rijpen tot een eent kind van God. En toch, iangs zo vele deuren mogen deze drie vijan den tegenwoordig in vele gezinnen binnen dringen. Door boek en blai, door kleding en drank, door ongepas te taai en omgang neemt de „we reld" vaak bezit van onze gezinnen. geest, welke buiten toch al zo verschrikkelijk heerst, geest van zi" nelijkheid en naturalisme denkt aan oe film de kleding, dc étalage..-; sommige sportexecessen enz. kan zich dan verenigen met de sfee welke in huis is gaan heersen en het jonge kind kan bijna niet zuiver en godsdienstig meer ademen. Opders, als uw kind thuis niet meer veilig is. waar zal het dan veilig kunnen zijn? Het baart Ons ten zesde zorg, Dierbare Gelovigen da. de trouw in en de onverbreekbaarheid van het huwelijk met de dag meer door onchristelijke en soms zelfs vol maakt heidense opvattingen belaagd worden. Waar moet het heen, Dier bare Gelovigen, met de vele echt scheidingen? Maken hier de katho lieken nog wel de uitzondering, wel ke zij toch krachtens hun heilije overtuiging moesten maken? worm van ontrouw knaagt eigenlijk al een beetje aan het begin van het huwelijk, doordat men soms zonder roodzaak het burgerlijk huwelijk scheidt van het huwelijk voor God en de Kerk, en daardoor enerzijds bewust of onbewust teveel betekenis aan dit burgerlijk huwelijk i hechten, maar anderzijds ook aan de mogelijkheid van scheiding onge merkt een te grote plaats inruimt. Waar de eenheid en hechtheid van het huwelijk niet hoog wordt gehou den, daar wankelt de basis van het gezin en dreigt te verworden tot een ruïne. NOG ANDERE ZORGEN. We konden en moesten nog veel meer zeggen, Dierbare Gelovigen. Zo bijv. dat het Ons allergrootste zorg baart dat er gelovigen zijn, die God als het ware tarten door in concubinaat te gaan leven. In plaats van een heilig verbond komt hier een wezenlijk zondige verbintenis. God behoede ons volk voor deze pest! Ook z.g. gemengde huwelijken ba ren Ons grote zorg. Hoe zullen va der en moeder hun hoogste taak goed kunnen vervullen, als zij oneens zijn in de heiligste dingen? Als Wij heel openhartig spreken, moeten Wij zeg gen, dat in een gemengd huwelijk de partijen reeds in en door de huwe lijkssluiting de kinderen, die zij van God hopen te krijgen, te kort doen en achter stellen bij hun verlangens. Alleen willen Wij nog zeei nadruk kelijk zeggen, dat het Ons zeer grote zorgen baart, dat zovele jonge men sen, die graag zouden trouwen, door gebrek aan woongelegenheid en an dere economische omstandigheden, dikwijls veel te lang moeten wachten til soms zelfs in een wanhopige stem ming gaan verkeren, Hier dreigt een zeer groot gevaar voor het geluk en de reinheid der verkerenden en daar door voor het gezonde en godsdien stige peil der jonge gezinnen. Daar om prijzen Wij de Overheid en alle instanties, die werkelijk ijveren voor woningbouw en woongelegenheid. V/ij moeten er echter op aandringen, dat bij de woningbouw zoveel mo gelijk rekening wordt gehouden met de behoeften van groeiende en grote gezinnen. Daarom vermanen i Wij nogmaals allen, die hier iets kunnen doen, om toch mee te werken dat ook anderen het geluk van de stichting van een eigen gezin kunnen genieten, al moet dit dan ook gebeu ren ten koste van inkrimping van eigen woongelegenheid. Ook wijzen Wij onze ouders er op, dat zij, als hun kinderen werkelijk redelijk naar een huwelijk verlangen edelmoedig moe ten meewerken om hun kinderen dit mogelijk te mak«.n. Het komt immers voor, dat ouders in dit opzicht ge brek aan inzicht en grootmoedigheid vertonen. En hiermee, Dierbare Gelovigen, hebben Wij dan kort gezegd wat er in Ons hart leeft aan liefde en zorg voor het gezin en het gezinsleven. O, bewaart toch het heiligdom van uw huis! Laat al onze priesters en leken apostelen bij hun acties in de aller eerste plaats ijveren voor de op bouw en het behoud van het goede gezin. En bidt toch veel, dat „de duivel, de wereld en het vlees ons niet dat oord van veiligheid beder ven of ontrukken. Vooral tot u wenden Wij Ons, Dier bare ouders, en tot U, die in het ouderschap Uw ideaal ziet, geeft ons goede volk toch gezinnen, waar het leven veilig is, waar 't kind veilig is, waar de opvoeding veilig is, waar de roepingen veilig zijn, ja om het met één woord te zeggen waar de belangen van God veilig zijn. Dat ken alleen als uw gezin werkelijk een stukje van het Rijk van God op aarde is, waar Gods wet trouw wordt onderhouden, en waar de liefde tot God door gebed en offer wordt aan gekweekt. Jezus de Koning van het Godsrijk en Maria de Koningin, zul len U bij deze verheven taak hel pen. De bacon-levering aan Engeland Dezer dagen zal naar mag wor den verwacht een contract met Engeland worden afgesloten tot leve ring in 1951 van 35.000 ton bacon aan dat land. Het vorige jaar bedroeg deze hoeveelheid 25.000 ton, waar van echter 4000 ton niet kon worden geleverd, zodat de leveringsverplich ting dit jaar 39.000 ton bedraagt. Voor de baconbereiding zul'en in 1951 dan ook ca. 800.000 varkens moeten worden geslacht. De minister van Landbouw heeft de basisprijs van bacon voor de boer met 0.20 per kg. geslacht gewicht tengevolge van de gestegen kosten van ae varkenshouderij verhoogd en voor 1951 vastgesteld op 2.06. Nu ae afzetmogelijkheden voor vlees gunstig zijn, lijkt een verdere uitbrei ding van de varkensstapel alleszins verantwoord. De toewijzingen van varkensvoer zullen in verband met de betrekke lijk gunstige voorraadspositie, voor bepaalde bedrijven iets kunnen wor den verhoogd, maar de vooruitzich ten voor de voedervoorziening op langere termijn zijn echter nog verre van optimistisch te beoordelen, zodat de noodzaak meer voeder van eigen bodem te winnen, steeds urgenter wordt. In verdere mate zal moeien worden overgegaan tot de verbouw van hakvruchten, met name van voe- deraardappe en als een hoog produc- ttief en uitstekend voedergewas, waarmede voor een belangrijkdc~l de voederbehoefte van de varkens kan worden gedekt. DRIE GEWONDEN BIJ AUTOBOTSING. Gistermorgen is een met bier be laden vrachtauto uit Denemarken, waarvan de chauffeur waarschijn lijk door slaap is overmand, op de Rijksweg nabij de Stoutenburger- laan te Hoevelaken tegen een tegen ligger eveneens een vrachtauto ge botst. Vervolgens reed de Deense wagen tegen een personenauto. De bestuurders van beide vrachtwa- wens bleven ongedeerd. De drie in zittenden uit de personenauto, twee heren en een dame, werden ernstig verwond naar het ziekenhuis „De Lichtenberg'' te Amersfoort overge bracht. De ladingen van de vrachtauto's bier van de ene en graan van de an dere, veroorzaakten een hevige ra vage op de betonweg. In de morgenuren werd het ver keer AmersfoortApeldoorn omge leid. De vrachtwagens werden ge deeltelijk, de personenauto groten deels verneild. Duizenden juichten van opluchting Om precies kwart over twaalf ar riveerde „Het Orkest Zonder Naam" onder aanvoering van Ger de Roos, die vanzelfsprekend ook de Marke- tensters en Musketiers niet vergeten had. Duizenden mensen stonden samen gedrongen en vroegen zich af, wat er zou gaan gebeuren. Ger de Roos wist het! Hij stelde zijn orkest op in marsorde en op de melodie van „Het Ding" sjokte de menigte naar het strand. Hier meldde zich een nieuwe leider, Willum Staats, kaptein bij (Je gratie van Vastenavond. Het was een dikke, gemoedelijke baas, die een flinke teug nam uit een kruikje, om vervolgens zijn voet manhaftig op de kist met „Het Ding" te plaatsen en zó voor de fotografen te poseren. „Wat zijn we begonnen?" Terwijl de Zandvoortse politie de mensenmassa onder controle tracht te te houden, rolden er twee amphL biewagens het strand op. In de eer- meer gezinnen gevonden worden, ste nam „Het Orkest Zonder Naam" DE TREIN van Haarlem naar Zandvoort-Bad was gistermorgen gevuld met goed geluimde journalisten, die het er roerend over eens waren, dat je op Maandagmorgen beroerder karweitjes kon tref fen, en sombere burgers, wier bestaan zich de laatste maanden had voortgesleept langs de grens van kr ankzinnigheid. Wij behoeven hier over geen uiteenzetting te geven. Heel Zandvoort stond gisteren in het teken van „Het Ding". Op het strand waar eenmaal de beruchte kist aan spoelde, zou een eind gemaakt wor den aan het probleem, dat een ge vaar begon op te leveren voor de ge estelijke gezondheid van ons volk. ander, die zijn broekspijpen weg moffelde in baggerlaarzen. Midden in branding kwam er enige veran dering in de stemming. Er was iemand, die het nodig vond, om „Het Ding" maai' even te laten rusten en het onderwerp: „Weduwe en wezen pensioen" aan te roeren. „Hoe ver varen we eigenlijk de zee in?" vroeg een bleke jongeling. De kaptein klopte hem bemoedi gend op de schouder en zei: „Beste jongen, we hebben er niets op tegen als je je ontbijt in zee wil gooien. Als je het maar aan bakboord doet!" Na deze mededeling begon een mijnheer, die er nog erg gezond uit zag, langs zijn neus weg te informe ren, waar bakboord nou eigenlijk was. Even later boog dezelfde per soon zich heel diep over het relink je. Wat hij precies deed, zagen we niet, maar we hoorden iemand zeggen: „Bah, wat een kinderachtige vent! Die eet 's morgens pap!" waar weinig of niet wordt gebeden, en waar men de kinderen niet meer door woord en voorbeeld de weg leert naar de kerk en tot de H.H. Sa cramenten, waar de opvoeding niet sterk genoeg is en de kinderen wor den verwend. Zulke gezinnen wor den als een „rammelend bekken en een rinkelend cymbaal", waar de liefde tot God ontbreekt, en „zonder de liefde zijn wij niets", en zijn de ouders ook niets voor hun kinderen. Het baart Ons ten vierde zorg, Dier bare Gelovigen, dat er zovele ouders zijn, die menen dat de opvoeding en bepaaldelijk het onderricht van hun kinderen maar in de school of in an dere opvoedingsinstituten moeten gegeven worden. Wie zo doet, maakt het hulpmiddel tot hoofdzaak. Dan moeten de kinderen juist het voor naamste ontberen en zal het hulp middel ook niet voldoende kunnen uaten. Het baart Ons ten vijfde zorg, Dierbare Gelovigen, dat een echt wereldse geest in zo vele gezinnen is kunnen binnendringen. „De duivel, de wereld en het vlees" belagen onze kinderen toch al meer dan oo't Waa- plaats; Ger de Roos, die als laatste aan boord stapte, sjouwde de kist met „Het Ding" mee. De volgboot was gereserveerd voor de pers. Toen de motoren aansloegen en de rijden de scheepjes zee kozen, brak er aan het strand een oorverdovend gejuich los, waaraan lustig werd meegedaan door twee marketenters, die op het laatste nippertje vonden, dat de wind nogal krachtig was en de branding erg onstuimig. Tenslotte waren ze ook niet aangenomen, om op zee te zingen. Dat „orkest in boot" was een kostelijk gezicht en vooral de radio reporter Wim Jansen verzorgde een succes-numnver. Hij stond als een boeienkoning in een wir-war van draadjes op de achterplecht met in zijn handen een microfoon en op zijn rug een groot pak, waaruit een an tenne stak. „Ontbijt aan stuurboord!" In de volgboot met de journalisten heerste aanvankelijk een carnavals stemming. Er werd gelachen om een wijze collega, die een olie jas en zuidwester had meegenomen en een Het grote moment Ondertussen was men ver genoeg in zee, om de ellendige kist met ..Het Ding" overboord te smijten. Dat zou met enige plechtigheid ge schieden. Het orkest greep naar de instrumenten om het liedje voor het laatst te spelen, maar op dat ogenblik werd de boot, die dwars in de branding lag, ineens door een forse golf gegrepen. De orkestleden rolden over elkaar en de reporter Wim Jansen kon zich ternauwer nood het leven redden. Iedereen stond meteen tot halverwege ziin knieën in het water en met een oude tuba begon men te hozen. De volgboot maakte eveneens en kele kunstjes en alle opvarenden be gonnen luidkeels de overtuiging te verkondigen, dat „Het Ding" spoedig mogelijk overboord moest. Ger vond het ook veiliger. „Dat lied- ie kunnen we op de kant ook nog zin gen" zei hij. De kist werd op de re ling gezet en even latgr klonk de plons, waarmede de psychiaters een heleboel klanten zullen kwijtraken. De laatste opnamen. Bij de reportage-wagen op de Bou levard werden de slotopnamen ge maakt. Het was een drijfnat gezel schap, dat daar door het publiek ontvangen werd. Ger de Roos zong HET ZUIDEN VIERT CARNAVAL. In het Zuiden van ons land wordt thans óveral carnaval gevierd. Te Breda deed „Prins Maskerade" Za terdagmiddag zijn feestelijke intocht. In een gala-rijtuig trok de Prins van het station naar het stadhuis, waar de Burgemeester der stad hem voor drie dagen de sleutels van zijn stad aan hem overgaf. het lied voor de laatste keer en het orkest speelde naar best vermogen. De man van de trommel moest te gen een slap velletje slaan, omdat het vanwege de nattigheid niet ge spannen kon jvorden. De accordeons hadden eveneens een bad gehad, maar ondanks alles ging het. Kapi tein Wïllum Staats 'hield tenslotte een toespraak. We vergaten nog te vertellen, dat bij de terugkeer der boten een zon derling uitgedost persoon de zee in- rende, om Ger de Roos een kist aan te bieden met „Ding 2". Het bleek een fles oude klare te zijn. Na de af werking van het programma onstond hierover enige „landelijke deining". De fles was zoek. Gelukkig bleek dit geen wraak te zijn in verband met „Het Ding", want na enig zoeken kwam' de jajem terecht en trok het hele gezelschap naar een café, waar gelegenheid was tot het drogen van Weren en toestemming gegeven werd de sokken uit te trekken. Het werd hoog tijd! Tijdens dit onderonsje hebben we Ger de Roos gevraagd, of „Het Ding" werkelijk gevaarlijk begon te wor den voor de geestelijk gezondheid „Ik zal er niets over zeggen," antwoordde hij, „maar kijk U even de correspondentie in, die ik de laat ste weken ontvangen heb". Dat was dé moeite waard. Voor de aardigheid zullen we een paar cita ten geven: „Wat hebben de paus en bisschop pen gezegd? Gij zult de waarheid spreken!" „Als goede Rooms Katholiek wens ik niet voor de mal gehouden te worden en zeker niet door geloofs genoten en hiermede verbreek ik de band met de K.R.O.!" „Mijne heren kom terug van Uw dwaalwegen" „Het spijt me heel erg, dat U Uw geloof met bewust liegen kunt ver enigen" .Mijnheer de Roos hebt U in de krant gelezen, dat een heel gezin krankzinnig dreigt te worden? Dat is mijn gezini" U ziet dus, dat we blij kunnen zijn, dat het ding verdwenen is. Ger de Roos was het nog om een andere reden. Een douane ambtenaar schreef hem. dat hij voor het niet aangeven van de gevonden kist een maximum boete van ƒ20.000 kon krijgen. Heel behulpzaam stuurde de man er de beAodigde formulieren voor aangifte bij. Het waren er ongeveer vijf en twintig, waarvan de helft in vijfvoud moest worden ingevuld. Maar nu is alles voorbij. Neder land kan weer rustig slapen, als de K.R.O. vanavond het bonte program ma afgewerkt heeft, waarin ïaatste bijzonderheden over „Het Ding" worden gegeven. Met ingang van 15 Mei zal weer, evenals voor de oorlog, een extra- trein worden ingelegd tussen Noord- Duitsland met aansluitende ver binding met Scandinavië en Hoek van Holland, zulks ten behoe ve van dé dagdienst Hoek van Hol landHarwicht. De trein zal lopen via Oldenzaal. Tevens zal de boottrein naar Zuid- Duitsland met 6 uur versneld wor den. hetgeen mogelijk gemaakt wordt door grenscontrole in de trein. Deze boottrein krijgt speciale wa gons, die bestemd zijn om te worden doorgezonden naar Tirol en Rome, speciaal ten behoeve van Engelse toeristen. Naar men ons van de zijde van de Mij. „Zeeland" mededeelde, neemt het transito verkeer tussen West- en Midden-Europa gestadig toe Vorig jaar werden met de dagboten 100.000 passagiers vervoerd. Vooral de toeneming van het aantal auto's is opvallend: vorig jaar bedroeg dit aantal 5.000, tegen 1.000 per jaar voor de oorlog. Het aantal aangegeven radio-ont vangtoestellen in. Nederland bedroeg op 1 Februari jl. 1.500.071 tegen 1.482.215 op 1 Januari. Op 1 Januari waren er 485.568 aangeslotenen op het Rijksradiodis- tributienet tegen 485.535 op 1 De cember. MOEDER ZETTE HAAR KINDEREN TOT MISDRIJVEN AAN. Herhaaldelijk kwamen de laatste weken winkeldiefstallen voor in de omgeving van Sexbierum. (Fr.), dief stallen met braak, waarbij ook valse sleutels werden gebruikt. Zondag nacht werd ingebroken bij bakker- Van Dijk te Pietersmierum. Geld werd niet gevonden, doch chocolade en suikerwerken werden meegeno men. De rijkspolitie arresteerde dc gebroeders R. en J. L. te Sexbierum, De apothekeres mej. A. M. D. is dezer dagen in haar woning aan 'het Jaagpad te Rijswijk dodelijk getrof fen, toen zij in aanraking kwam met een smeed-ijzeren schemerlamp. Ver moedelijk heeft zij de lamp naar zioh toe willen trekken, terwijl deze ten gevolge van een defect onder stroom stond. Het slachtoffer was 31 jaar oud. ZUN BROEKZAK STOND IN BRAND. Een elfjarige jongen in Frankfort is bijna levend verbrand, doordat wat fosfor-houdend materiaal, dat hij op straat gevonden en in zijn zak gestoken had, tot ontbranding kwam. Een verder onbekend gebleven Ne derlandse zeeman, die de kleren van dc jongen in brand zag staan, duw de hem snel. het water in. De knaap werd later met ernstige brandwonden naar het ziekenhuis gebracht. SCHILLEN OPGEHAALD, NIET „INGEZAMELD." De Nijmeegse landbouwer, die bij zijn dochter aardappelschillen had opgehaald en wegens overtreding van het zg. afva.besluit terecht heeft ge staan, werd Maandagmiddag door de economische rechter te Arnhem ont slagen van rechtsvervolging. De offi cier had tien gulden boete geëist. Hoewel het ten laste gelegde wel be wezen werd geacht, was de economi sche rechter van oordeel, dat dit feit niet strafbaar was. Het afvalbesluit verbiedt name ijk het inzamelen van aardappelschillen door niet bevoeg den, doch geeft geen nadere defini tie van het woord „inzamelen", dat volgens algemene opvattingen bete kent huis aan huis ophalen of van alle kanten vergaren. Dit had ver dachten echter zeker niet gedaan.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1951 | | pagina 5