PieterGeraedts maakte schilderstuk
voor Leidse Kamer v. Koophandel
De taak van de groente
veilingen en de uitvoer
DONDERDAG 4 JANUARI 1951
Ut. LtlU.St LUUKA.M
l'WLtnt BI Al) HAlilNA I
Tuinbouwvakbond van de KNBTB.
De heer Jac. Groen Azn., voorzit
ter van de tuinbouwvakbond van de
K.N.B.T.B., hield heden op de eerste
algemene vergadering van deze vak
bond de openingsrede. Hierin zei hij
o.m. het volgende.
De organisatie telt 22 a 23.000 le
den, evenwel niet allen volop groen
ten- en (of) fruittelers, er zijn er bij
voor wie het maar een onderdeel van
het bedrijf vormt.
Sprekend over de verhouding tot
do technische organisaties, zei de
heer Groen: „Ik geloof uit een re
cent schrijven van het hoogwaardig
episcopaat niet uit de school te klap
pen, wanneer ik zeg dat Katholieke
veilingen niet geëist worden".
Standpunt van de bond is. dat de
veilingen autonoom zijn op het door
haar bestreken technische gebied
van de rechtstreekse gezamenlijke
verkoop van het product aan de han
del en wat daarmee samenhangt.
Waimeer de verdere afzet samen
hangt met maatregelen die zich tot
het buitenland uitstrekken, dus han
delsverdragen, kortom handelspoli
tiek, meent spr. dat deze belangen
■ozeer het bestaan van de tuinbouw
Aetherklanken
VRIJDAG 5 JANUARI 1951
HILVERSUM I. 402 M.
7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA.
12.00 AVRO. 16.00 VARA. 19.30
VPRO. 21.00 VARA. 22.40 VPRO.
23.00—24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.15 Ochtend
gymnastiek. 7.30 Zendersluiting. 9.00
Nieuws en weerberichten. 9.12 Voor
de huisvrouw. 9.22 Gramofoonmuziek
(9.309.35 Waterstanden). VPRO:
10.00 „Thuis", causerie. 10.05 Morgen
wijding. VARA: 10.20 Gramofoonmu
ziek. 10.30 Voor de zieken. 11.00 Voor
de vrouw. 11.15 Pianoduo.
11.35 Radiofeuilleton. 11.50 Gramo
foonmuziek. AVRO: 12.00 Orgelspel.
12.30 Land- en tuinbouwmededelin-
gen. 12.33 Sport. 13.00 Nieuws 13.15
AVRO-allerlei. 13.20 Dansmuziek.
13.45 Gramofoonmuziek. 14.0.0 Voor
de vrouw. 14.20 Gramofoonmuziek.
14.45 Gevarieerd programma. 15.45
Gramofoonmuziek. VARA: 16.00 Mu
zikale causerie. 16.30 Zendersluiting.
18.00 Nieuws. 18.15 Felicitaties. 18.45
„Denk om de bocht". 19.00 Kinder
koor. 19.15 Prij zenpraatje. VPRO:
19.30 „De roep om geloof in deze
tijd", causerie. 19.50 Berichten. 20.00
Nieuws. 20.05 Boekbespreking. 20.15
Viool en piano. 20.35 „Neutraliteit",
causerie. VARA: 21.00 Verzoekpro
gramma. 21.40 „De Ducdalf". 22.00
Buitenlands weekoverzicht. 22.15
Gramofoonmuziek. VPRO: 22.40
„Vandaag", causerie. 22.45 Avondwij
ding. VARA: 23.00 Nieuws. 23.15 „Hu
welijk van A tot Z", causerie. 23.30
24.00 Gramofoonmuziek.
HILVERSUM II. 298 M.
7.00—24.00 KRO.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Morgengebed
en liturgische kalender. 7.30 Zender
sluiting. 9.00 Nieuws. 9.10 Gramofoon
muziek. 9.35 Instrumentaal septet.
9.55 Gramofoonmuziek. 11.00 Voor de
zieken. 11.40 Kamerorkest en solist.
12.00 Angelus. 12.03 Gramofoonmu
ziek. (12.3012.33 Land- en tuin-
bouwmededelingen). 12.55 Zonnewij
zer. 13.00 Nieuws en Katholiek
nieuws. 13.20 Actualiteiten. 13.25
Lichte muziek. 13.45 Voor de vrouw.
14.00 Cello en piano. 14.25 Gramo
foonmuziek. 15.20 Amusementsmu
ziek. 16.00 Voor de zieken. 16.30 Zen
dersluiting. 18.00 Regeringsuitzending
Mr. Dr. M. H. Pos: „Toekomstbeeld
van Suriname". 18.10 Gramofoonmu
ziek. 18.18 Katholiek Signaal; Ameri
kaans Commentaar;' Indonesisch com
mentaar. 18.30 Pianoduo. 18.25 Actu
aliteiten. 19.00 Nieuws. 19.15 Rege
ringsuitzending: „Verklaring en toe
lichting". 19.35 Lichte muziek. 19.48
Katholiek signaal en politiek over
zicht. 20.00 Nieuws. 20.05. Radio
schaakwedstrijd Nederland-Noorwe-
gen. 20.06 De gewone man zegt er 't
zijne van. 20.12 „Noé", kerstorato
rium. 20.35 Brabants halfuur. 21.05
Amusementsmuziek. 21.45 Godsdiens
tige causerie. 22.00 Lichte muziek.
22.15 Actualiteiten. 22.25 Gramofoon
muziek. 22.35 „Als die van ons",
klankbeeld. 22.45 Avondgebed en li
turgische kalender. 23.00 Nieuws.
23.1524.00 Gramofoonmuziek.
raken dat dit niet buiten de stands
organisaties kan omgaan.
Het zou voor een goede samenwer
king goed zijn als door overleg tus
sen de standsorganisaties en de tech
nische organisaties een terreinafba
kening zou kunnen worden gemaakt,
die de taak van beide zuiver stel1
en die alle misverstanden, om van
erger niet te spreken, uit de weg
ruimt.
Over de komende publiekrechte
lijke bedrijfsorganisatie zei spr. o.m.:
Wij staan op het standpunt dat er
één publiekrechtelijk horizontaal or
gaan voor de hele land- en tuinbouw
moet komen. Daarin zal de tuinbouw
een eigen plaats moeten innemen.
De raamwet P.B.O instigeert voor de
betreffende organen een samenstel
ling op de maatschappelijke groepen
naar de geestelijke stromingen.
Wordt dit voor een eventueel land
bouwschap geëist, dan eisen wij dit
niet minder voor de in dit landbouw
schap opgenomen belangengroep. Om
zeer duidelijk te zijn: een hoofdafde
ling tuinbouw zal ook gebouwd moe
ten worden op de geestelijke stromin
gen, ieder (en hier denken wij aan
de drie grote stromingen) in gelijke
verhouding. Ook dit zal in de even
tuele maatregel van bestuur even
zeer moeten worden bepaald als
voor het landbouwschap zelf.
Spoorwegen geen
slecht jaar
De Nederlandse Spoorwegen heb
ben het afgelopen jaar fantastische
prestaties moeten leveren en daar
voor was ir. F. Q. den Hollander, de
president-directeur van de N.S., het
personeel zeer erkentelijk. In zijn
jaaroverzicht zei hij verder, dat on
ze spoorwegen een unicum zijn in
West-Europa,, ook wat de tarieven
betreft, die de laagste zijn achter en
voor het ijzeren gordijn.
De spoorwegen hebben nog steeds
wensen, speciaal wat de aanvulling
van het rollend materieel betreft. Er
zijn nu 90.000 zitplaatsen, tegen
163.000 in September 1944. Er is
materieel in aanbouw, maar pas in
1952 komt de grote stroom los.
Ir. Den Hollander hoopte, dat op
17 Mei dus drie dagen voor de
zomerdienstregeling de lijn
AmersfoortEnschedeOldenzaal
electrisch gereden zal kunnen
worden. In 1952 komt de electrifi-
catie van de lijn Amersfoort
Zwolle GroningenLeeuwarden
klaar. Dan zal men ook over vol
doende electrische locomotieven
beschikken, om de snelheid te ver
hogen.
Op d^ electrische baanvakken ko
men er geen boemeltreinen. De
nachttreinen zullen niet in ere wor
den hersteld en ook de speciale
weekeind-tarieven komen niet meer
terug.
Huurverhoüing vonr
nieuwe woningen
mogelijk
Ook de huren van na November
1940 tot stand gekomen woningen
kunnen in sommige gevallen wor
den verhoogd. Een Koninklijk Be
sluit, dat deze materie regelt, is in
voorbereiding. Intussen heeft het
ministerie van Wederopbouw de Ge
meentelijke Woningdienst van Am
sterdam rseds toestemming ver
leend voor verhoging van de huren
van bepaalde complexen herbouwde
gemeentewoningen, o.m. in Amster
dam-Noord.
Deze huurverhoging varieert van
5 tot 10%. Ook enkele woningbouw
verenigingen hebben toestemming
tot huurverhoging gekregen. Ook
wie in een nieuw huis woont, zal er
dus rekening mee moeten houden,
dat zijn huur enigszins kan omhoog
gaan. 't Percentage van de huurver
hoging hangt in dit geval uiteraard
ten nauwste samen met het oude
huurpeil.
STUDIEBEURZEN EN -TOELAGEN.
Zij, die over een goede studie-aan
leg beschikken en zelf niet in staat
zijn de studie te bekostigen, hebben
wederom de mogelijkheid om voor
het studiejaar 1951 1952 met be
hulp van een rijksstudietoelage (ren
teloos voorschot) te studeren. Het
bureau Rijksstudietoelagen, Princes-
segracht 19. Den Haag, geeft hierom
trent nadere inlichtingen.
Vervolgens worden voor het ko
mende studiejaar weer rijksbeurzen
of -toe'agen uit het Lipkensfonds,
Baehrfonds, W. G. van der Boor's
fonds en 's Jacobsfonds beschikbaar
gesteld. De laatste vier fondsen be
treffen de studie aan de Technische
Hogeschool te Delft.
inlerhanden?P|fP
Rente-verhoging
Rijkspostspaarbank
Gistermorgen heer de directeur-
generaal van het Staatsbedrijf der
P.T.T.. de heer L. Neher, voor verte
genwoordigers van bedrijfsonderde
len uit het gehele land, zijn traditio
nele nieuw jaarsrede gehouden
De heer Neher heeft aan de hand
van de feiten uiteengezet, dat de
toestand van het bedrijf in 1950 niet
rooskeurig is geweest maar dat
P.T.T. er zonder ernstige tariefsver
hogingen toch gekomen is. P.T.T. zal,
als het enigszins mogelijk is, trachten
ook dit jaar tc ontkomen aan het drei
gend gevaar der tariefsverhogingen.
De directeur-generaal sprak de hoop
uit, dat de uiteindelijke regeling van
de radio-distributie nu binnen enkele
maanden haar beslag zou krijgen.
Tenslotte heeft de directeur-gene
raal medegedeeld, dat de rente-ver-
goeding op de saldi der inleggers bij
de rijkspostspaarbank met ingang
van i Januari 1951 van 216 procent
tot 2.28 procent is verhoogd.
COMITé RADIOLUISTERAARS"
GAAT RADIOPROGRAMMA-BLAD
UITGEVEN.
Medio Januari zal een nieuw radio
blad worden uitgegeven. Het wordt
verzorgd door de vereniging .Comité
Radioluisteraars" en is getiteld: „Het
Radioprogramma".
Zoals bekend berusten de auteurs
rechten op de radioprogramma's bij
de omroeporganisaties. Over de
vraag, hoe het „Comité Radioluiste
raars" er in zal kunnen slagen de
radioprogramma's van deze omroeo-
organisaties af te drukken, wilde
men zich niet uitlaten.
Twee priesters
veronaelukt
Rector A. van Nistelrooij uit Ve-
ghel en kapelaan L. Lammers uit
He'mond zijn Dinsdagmorgen over
leden na een autobotsin' op de Ant
werpse Steenweg te Westmalle in
België. De autobestuurder, kapelaan
A. Sleegers en de vierde inzittende,
pastoor V?n der Wiel, beiden u t
Oss, liepen lichte verwondingen op.
Het ongeluk gebeurde in de na
middag, toen de Nederlandse auto
plotseling moest remmen. De wagen
slipte ten gevolge van de gladheid
en botste tegen een boom. De twee
geestelijken, die Woensdag in het
ziekenhuis van Turnhout zijn over
leden, werden zwaar gewond uit de
wrakstukken van de auto bevrijd.
De auto was op weg van Antwerpen
naar Eindhoven. Het ongeluk ge
beurde ter hoogte van het Benedic
tijner klooster in Westmalle. Rector
van Nistelrooij was leraar aan de
H.B.S in Veghel. Kapelaan Lammers
was verbonden aan de parochie van
het Heilig Hart te Helmond.
DEKEN L. J J. SCHAMPER
HEEFT AUTO-ONGELUK
Dinsdagavond is een auto van de
taxi-onderneming Groothuizen te
Purmerend op de Sloterstraatweg
nabij Amsterdam geslipt. De vier in
zittenden, de zeereerw. heer L. J. J.
Schamper, deken en pastoor van
Purmerend, diens zuster en mej.
De Wolf alsmede de bestuurder, de
heer C. Groothuizen, allen uit Pur
merend, werden daarbij gewond. De
laatste heeft een schouderfractuur
opgelopen en mej de Wolf kreeg een
lichte hersenschudding. De deken en
zijn zuster liepen lichte schaafwon
den op en klaagden over inwendige
pijnen Van de inzittenden kon de
bestuurder thuis worden verpleegd,
de overigen moesten in ziekenhuizen
te Amsterdam worden opgenomen.
Vier elementen beheersen ambacht en industrie
In vorige eeuwen waren het voor
al de grote koopmanshuizen, die op
drachten gaven aan kunstenaars, om
de kantoren te verrijken met hun
kunst-producten. De Kamer van
Koophandel en Fabrieken voor Rijn
land te Leiden wil deze traditie in
stand helpen houden en gaf de War-
mondse kunstschilder Pieter Ge-
raedts opdracht tot het vervaardi
gen van een groot schilderstuk, be
stemd voor de vergaderzaal in het
kantoor Stationsweg 43, Leiden. Dit
ter gelegenheid van het feit, dat de
Kamer per 1 Jan. 1951 haar zelf
standigheid herkregen heeft.
Een jaar lang heeft Pieter Geraedts
aan deze opdracht gewerkt. En re
kening houdend met het feit, dat een
schilder, wanneer hij aan een be
paalde opdracht gebonden is, ge
remd wordt in zijn fantasie, mag het
resultaat zeer goed genoemd wor
den. Het schilderij van 4.5 meter
breed en 2 meter hoog, is geen strak
ke compositie geworden, eerder een
kijkspel, waar men eens rustig voor
moet gaan zitten.
Als hoofdmotief koos de schilder
de vier elementen vuur, lucht, aarde
en water. Het vuur stelde hij voor als
een vrouwenfiguur, gezeten op een
leeuw en in haar hand een zon dra
gend. De lucht als een jongeling op
een adelaar, in zijn linkerhand een
vogel en in zijn rechterhand een wolk
dragend. De aarde wordt eveneens
als een vrouwenfiguur voorgesteld,
die in haar handen bloemen en ko
renaren heeft, in afwijking van de
gebruikelijke uitbeelding van een
vrouw met slangen in haar hand. Het
water tenslotte stelt eveneens een
vrouwenfiguur voor gezeten op een
reusachtige vis, in haar handen een
scheepje en een waterkruik draeend.
Deze vier figuren zijn in een zeer
mystieke sfeer gehouden wat Ge
raedts bereikte door met practisch
slechts één kleur te werken: geel. De
contouren zijn s echts flauw te on
derscheiden en het geheel straalt een
ietwat wazige sfeer uit naar r'e tal
rijke afbeeldingen, die rondom deze
figuren gegroepeerd zijn.
Deze afbeelingen zijn alle ontleend
aan industrieën en bedrijven uit Lei
den en omgeving. De schilder heeft
Men ziet een lasserij, een weverij,
betongieters, een conservenfabriek,
een zilversmid, scheeps- en motor-
bouwers, een kalkbranderij, het ho-
telbedrijf, visserij, bloembollenhan-
del, verfindustrie een kalkzandsteen
fabriek, een bloemenveiling, sigaren
makers, een steenfabriek, een hout
handel, het bouwbedrijf, een cli-
cheer-inrichting en een sajetfabriek.
Met minutieuse nauwkeurigheid
heeft Geraedts deze kleine schetsjes
meer getekend dan geschilderd en
daarbij felle kleuren gebruikt, die
aan de middenmoot van geel, geel en
nog eens geel een frisse omlijsting
geven, welke scherp afsteekt en toch
harmonieert. De lijst is versierd
met 27 wapentjes van Leiden en om
liggende plaatsen.
Het is geen kunststuk geworden
van eeuwige waarde. Maar gezien de
opdracht heeft Geraedts er van ge
maakt wat er van te maken was. En
daar is hij buitengewoon goed in ge
slaagd. Het is een schilderij gewor
den, dat vobr de Kamer van Koop
handel grote betekenis heeft en dat
hopelijk zeer vele jaren de verga
derzaal mag sieren, om getuige te
zijn van de voortdurende groei en
bloei der bedrijven, die zo vaardig
en kunstzinnig op dit doek werden
daar veel werk van gemaakt, door uitgebeeld, versierd met de woorden
op ieder bedrijf de situatie op te ne- van Jacob Cats ,.In voorspoet is toe-
men en schetsen te maken. sien goet".
Een der vele kleine voorstellit' i
die rondom de vier elementen ge
schil "erd zijn. Hier ziet men drie
sigarenmakers aan het werk.
Foto's: Van Vliet.
Een der elementen: het water, voor esteld door een vrouwenfiguur, ge
zeten op een vis, in haar handen een scheepje en een waterkruik dragend
BEURSOVERZICHT.
Een vrij vaste stemming, aanvan
kelijk alleen voor Kon. O ie en
Scheepvaartfondsen, maar naderhand
in vrijwel al e sectoren, was gisteren
het belangrijkste dat er op de Am
sterdamse effectenbeurs viel te con
stateren. Dat de Kon. Olie de tradi
tie hervat heeft om in het begin van
het jaar een interim dividend te de
clareren, werd ter beurze met vol
doening ontvangen, doch hier en
daar had men een hoger percentage
dan 4 procent verwacht mede in
verband met de moge ijkheid, dat
een hoger totaal dividend dan 9 pro
cent zou kunnen worden uitgekeerd.
Niettemin openden Olies vier punten
hoger op 3'05. waarna de koers steeg
tot 306 y,, om tegen slot weer op 305
te belanden.
Soheepvaartpapleren waren over de
gehele linie iels beier, in tegenstel
ling tot Din:dag, toen alleen K. N S
M. 2l4 punt avanceerde. Aande en
Paketvaart hadden de leiding met
een winst van 5 punten Ook K. N. S.
M. bleek weer gedisponeerd te zijn.
Tegen slot werd 143 betaald (141).
De Indonesische sector viel erg
mee. De opening was onveranderd,
doch daarna kreeg een gunstiger
stemming de overhand en werden
winsten van 1 tot 3 punten geboekt.
Vooral de Tabaks- en Suikerhoek was
gunstig gedisponeerd. Zo kwamen
certificaten Deli Mij. weer boven
pari en ver ieten de markt op 101,
voor H.V.A. werd tegen slot 112 be
taald Aandelen Cultuur en Nationale
Handelsbank werden wederom in
een open hoek verhandeld, hetgeen
met een koersstijging van circa drie
punten gepaard ging
De Slaatsfondsenmarkt was zo goed
als onveranderd Nu de betere stem
ming in Wallstreet iedere dage ge-
pro ongeerd wordt, neemt de animo
voor centificaten van Amerikaanse
Shares op het Damrak weer enigs
zins toe. Dit kwam vooral tot uit
drukking in een stijging van het agio
tot 4 procent.
Prolongatie 2 K procent.
Stichting Duinrell begint op 11
Januari ook te Amsterdam een serie
ontspanningsconcerten tijdens de
lunchpauze van de grote bedrijven.
George van Renese geeft dan een
Chopinrecital in de zalen van hotel
Krasnapolsky.
£en g.etui$e 1
die niet óp tad _J
Roman van:
R. AUSTIN FREEMAN
(vertaald door F. van Ve'sen).
46)
Hij wierp een vlugge blik op mij,
toen ik hem volgde en het gaf mij
een zekere schok, toen ik ontdekte,
dat die man ook nystagmus aan z'n
rechteroog had. Natuurlijk trof mij
die samenloop van omstandigheden
bijzonder. Ik gevoelde enige neiging
hem te achtervolgen, doch de man
had mij niets gedaan. Hij liep nu in
vlugge pas voor mij uit, doch zonder
de minste haast. Plotseling viel het
mij op dat hij zijn wandelstok in
zijn linkerhand hield. Dus was hij
links! Alweer een toevalligheid,
welke op zich niets betekende, doch
gevoegd bij de andere, voor mij zo
interessant was, dat ik onwillekeu
rig mijn pas versnelde.
Toen mijn kennis de hoek van
Euston Road had bereikt, stopte er
een omnibus, teneinde iemand uit te
laten en juist toen het vehikel weer
in beweging werd gebracht, hief
mijn onbekende vriend zijn wandel
stok op, stapte op de treeplank en
klom bovenop de omnibus. Ik stond
n twijfel, wat te doen. Zou ik hem
.olgen? En zo ja, wat dan nog? Hij
zou mij zeker zien en op zijn hoede
zijn, zodat waarschijnlijk al mijn
moeite voor niets zou zijn. Terwijl
ik besluiteloos hierover nadacht,
reed de omnibus in Westelijke rich
ting verder en besliste zodoende de
kwest'e voor mij.
Zoals de lezer zal hebben kunnen
nagaan, ben ik geen bijzonder voor
zichtig mens en koester ik niet spoe
dig achterdocht De jongste gebeur
tenissen hadden mij echter meer om
zichtig gemaakt en mij geleerd, mijn
medemensen met minder optimisme
te bekijken; deze linkse mijnheer
met zijn opvallend ooggebrek hield
dan ook gedurende een paar da«en
mijn gedachten tamelijk beziv. Was
hij dezelfde man. die ik in de tram
had gezien? Blijkbaar niet. De laat
ste was gladgeschoren en keurig ge
kleed. terwijl deze een baard had en
slordig, bij onpresentabel af, in de-
kleren zat. Over hun houdingen kon
ik niet oordelen, ornaat ik de ene
zittend en de andere staande had
gezien; oppervlakkig beschouwd,
waren zij niet hetzelfde en aller
waarschijnlijkst verschillende per
sonen. Doch deze conclusie was niet
geheel onaanvechtbaar. In sommige
opzichten geleken zij op elkaar; in
andere niet. Iemand kan onmogelijk
een nystagmus voorwenden of ver
bergen, maar een valse baard kan hij
dragen. Iemand die links is, kan dat
enige tijd verbergen, doch op de
duur treedt dat gebrek, of eigenaar
digheid weer op de voorgrond. En
wat kleding betreft, daarin kan men
zoveel verandering scheppen, als
men zelf wil. Een en ander overwe
gende, groeide mijn verdenking, dat
die twee personen toch in werke
lijkheid een en dezelfde man waren,
zeer sterk aan en besloot ik terde
ge op linkse mannen met nystagmus
aan het rechter oog te letten.
Gedurende al die tijd had ik niets
van mijn nieuwe vriendin, miss Syl
via gehoord of gezien. Vergeten had
ik haar echter in het geheel niet. Ik
mag gerust, zonder miin gevoelens
te overdrijven zeegen, dat ik een
grote genegenheid voor die aller
liefste jonee dame had oogevat. Zij
was lieftallig, gemakkelijk in haar
bewegingen. ODgewekt van humeur,
zeer openhartig en kinderlijk een
voudig. Haar smaak en keuze pasten
bijzonder goed bii de mijne en zij
was zo algemeen ontwikkeld, dat ik
haar een zeer aangename kennis
vond.
Het was ook duidelijk dat zü mij
niet ongenegen was hetgeen niet
voor haar smaak pleitte want zij
maakte er geen geheim van. Ook
mag ik niet verzwijgen, dat zij bui
tengewoon mooi was.
Uit het voorgaande zal men kun
nen afleiden, dat ik zeer verlangend
was een bezoek aan huize „The
Hawthorors" te brengen. Ik moest
echter een behoorlijke tijdruimte la
ten verstrijken, omdat te doen en
ik begon al te oordelen, dat mijn
eerste bezoek vergenoeg verwijderd
lag, om wederom een visite te gaan
maken. Tot mijn genoegen kwam
Sylvia zelf mijn wens tegemoet,
want toen ik op zekere Vrijdag
avond thuis kwam. vond ik op de
schoorsteenmantel een kort briefje
van haar, waarin zij een toeganes-
hewiis had gesloten, voor een schil
derijententoonstelling in een zaal
op Leicester Square. Zij schreef,
voornemens te zijn de volgende mor
gen er heen te gaan, om van het
goede daglicht te kunnen profiteren
Ik was onmiddellijk besloten haar
voorbeeld te volgen en ook van het
morgenlicht gebruik te maken.
Dit voornemen bracht ik met zo
veel ijver ten uitvoer, dat, toen ik
aan de zaal kwam, de coneierge
juist de buitendeur opende en ik ge
durende ruim een half uur de enige
bezoeker van het gebouw was. Daar
na begonnen andere bezoekers bij
twee of drie binnen te slenteren en
ontdekte ik ook Sylvia, die fris en
vriendelijk naar mij toe kwam.
„Ik ben blij dat tijd heeft kun
nen vinden, om te komen", zei ze
glimlachend, terwijl wij elkaar de
hand gaven. „Ik dacht wel, dat U
zou komen, 't Is veel prettiger, als
men iemand bij zich h:eft, om over
de schilderijen te praten, niet
waar?"
„Vkel interessanter'*, stemde ik
toe. „Ik heb al even rondgekeken
en gezien, dat er werkelijk mooie
werken bij zijn. Willen wij maar bij'
no. 1 beginnen?" Wij begonnen bij
no. 1 en werkten methodisch de
nummers door, terwijl wij over de
verschillende onderwerpen ernstig
onze meningen verdedigden. Naar
gelang de m'orgen verstreek, kwa
men er steeds meer bezoekers en
waren de twee zalen weldra hinder
lijk vol. Na de schilderijen bezoch
ten wij de beeldhouwwerken, welke
apart waren tentoongesteld. Op een
gegeven ogenblik tikte Sylvia mij op
mijn arm.
„Laten wij even gaan zitten", zei
ze. ,,Ik heb U iets te zeggen."
Ik bracht haar naar een van de
grote rustbanken en zette mij,
nieuwsgierig naar hetgeen zij mij te
vertellen had, naast haar neer.
„Wat is het?" vroeg ik.
Zij keek anstig nieuwsgierig de
zaal rond en naar mij toe neigend,
zei ze op gedempte tcon: „Heeft U
een man opgemerkt, die aldoor
maar dicht bij ons bleef en ons ge
sprek afluisterde?"
„Neen", zei ik, „als het wel het ge
val geweest was, zou ik hem te ken
nen gegeven hebben, dat hij zich
moest verwijderen. Maar er steekt
eigenlijk niets bijzonders in. Op
schilderijententoonstellingen is het
niets ongewoons, dat mensen dicht
op elkaar staanen de critiek van an
deren afluisteren. De man stelde mis
schien v:el belang in het tentoonge
stelde".
„Ja, dat weet ik wel. Maar ik ge
loof niet, dat deze man veel belang
in schilderijen of beeldhouwwerken
stelt. Hij keek alleen maar naar ons.
Ik heb het rr.'eer dan eens opgemerkt
en een of twee keer zag ik hem vol
aandacht naar mijn gouden kruisje
kijken. Dat was het iuist, wat mij zo
hinderde. H?d ik mijn mantel maar
dicht ge'aten."
„Ja, dat had ik ook liever gehad.
U moet dat kruisje thuis laten, als
het zo de aandacht trekt. Wijs mij
die man eens. Is hij in deze zaal?"
„Nu zie ik hem niet. Ik denk dat
hij in de zaal hiernaast is gegaan."
(Wordt vervolgd).