Het Herdelijk Schrijven der Ned.
Herv. Kerk
Alalia
De Amsterdamse staking in
de bouwvakken
Vaarwel geld van zink
VRIJDAG 18 AUGUSTUS 1950
DE LEIDSE COURANT
Als er één hoofdstuk is in het
„Herderlijk schrijven van de Genera
le synode der Nederlandse Hervorm
de Kerk", dat het Katholiek gemoed
tot heftig verweer prikkelt, dan is
dat het hoofdstuk, dat gewijd is aan
Maria, de Moeder van God. Moet
men zeggen, dat de leer van de Ka
tholieke Kerk verdraaid wordt weer
gegeven? Ik zou dat niet graag be
weren. Integendeel, men moet toe
geven, dat alles wat hier wordt op
gesomd, inderdaad in de leer van de
Katholieke Kerk te vinden is. Al
leen moet men constateren, dat de
weergave uiterst oppervlakkig is. En
juist deze oppervlakkigheid werd
waarschijnlijk de oorzaak, dat men
een accentverschuiving toepaste en
een conclusie trok, die de Katholie
ke gelovige zo hartstochtelijk in op
stand brengt.
We hebben in een vroeger artikel
al gezien, hoe de hoofdbeschuldiging
die aan het adres der Katholieke
Kerk geuit wordt, geformuleerd is
in de woorden: „De verzelfstandi
ging van de mens".
Volgens het Katholieke systeem1
zou de mens als een onafhankelijke
grootheid tegenover God en zijn ge
nade staan. De mens zou het mede
aan zijn persoonlijke van God onaf
hankelijke prestatie dianken, wan
neer hij zalig wordt. In de leer der
Katholieke Kerk over Maria ziet
men nu hét klassieke voorbeeld, om
dit duidelijk te demonstreren.
Wij ontlenen aan het Herderlijk
Schrijven der Herv. Synode:
„In Maria ïiet de R.K. Kerk
het oerbeeld en voorbeeld van
alle menselijke medewerking
met Gods genade. Daarom is het
haar zoveel waard, duidelijk te
doen uitkomen, dat zij er niet
aan denkt Maria tot godin, tot
goddelijk wezen te ^verheffen.
Juist als méns is zij deze eer
waardig. In Maria aanschouwt
zij, wat de mens krachtens Gods
genade vermag."(p. 9.) „In Ma
ria aanschouwt de R.K. Kerk
met dankbare bewondering, tot
welke hoogte het schepsel met
hulp der genade kan stijgen"
(p. 13.).
Nu kan men geredelijk toegeven,
dat de Katholieke Kerk inderdaad
dankbaar is om- datgene, wat God
aan de schepselen gegeven heeft.
Wij Katholieken zijn geen Manichae-
ërs. Wij weten, dat heel de schep
ping uit Gods hand is voortgekomen
en we erkennen blij en dankbaar
mét Maria dat „de Machtige grote
dingen aan haar gedaan heeft" (Luc.
I, 49).
Dat is Gods almacht: dat Hij m
staat is buiten zichzelf wonderlijke
scheppingen van natuur en genade
in het bestaan te roepen en daaraan
een eigen, zelfstandig zijn, een eigen
zelfstandig leven te schenken.
Het Katholieke denken is bij voor
keur een realistisch denken. Het
speurt naar de zijns-werkelijkheid
van de dingen en het is niet bang, de
realiteit óók van de geschapen din
gen te erkennen, omdat het uitein
delijk diep doordrongen is van het
besef, dat alle werkelijkheid een
Aetherklanken
ZATERDAG.
HILVERSUM I 402 M.
f 00 VARA, 11.00 VPRO, 10.20
VARA, 19.30 VPRO, 20.00-24.00
VARA.
7.00 Nieuws. 7.18 Gram. 8.00 Nieuws
en weerber. 8.18 Gram. (9.30-9.35
Waterstanden). 10.00 Medische cau
serie. 10.05 Morgenwijding. 10.20
Voor de arbeiders in de continube
drijven 11.40 Bariton .en piano
12.00 Gram. 12.30 Mededelingen.
12.33 Hawaiianmuziek. 13-.00 Nieuws
13.15 Gram. 14.00 Amateursuitzen-
'ding. 14.30 Streekuitzending. 14.55
Symphonieconcert. 15.45 Gram.
16.00 „Van de wieg tot het graf,"
causerie. 16.15 Trio. 16.45 Sport-
praatje. 17.00 Gram. 17.30 Voor de
jeugd. 18.00 Nieuws. 18.15 Koor
zang. 18.35 Orkestconcert. 19.0'0
Artistieke staalkaart. 19.30 „Men
sen in Amerika," causerie. 19.45
„Passepartout," causerie. 20.00
Nieuws. 20.05 Actualiteiten. 20.12
Vara-varia. 20.15 Weense «muziek.
20.45 Cabaret. 21.45 Socialistisch
commentaar. 22.00 Promenade-or
kest en solist. 22.45 Voordracht.
23.00 Nieuws. 23.15-24.00 Gram.
HILVERSUM II 298 M.
7.00-24.00 KRO.
7.00 Nieuws. 7.15 Ochtendgymnas
tiek. 7.30 Gewijde muziek. 7.45 Mor
gengebed en liturgische kalender.
8.00 Nieuws en weerber. 8.15 Gram
10.00 Voor de kinderen. 10.15 Po-
litie-kapel. 11.00 Voor de zieken.
11.45 Pianomuziek. 12.00 Angelus.
12.03 Gram. 12.30 Mededelingen.
12.33 Gram. 13.00 Nieuws en Katho
liek nieuws. 13.20 Amusementsor-
l kest. 14.00 A. Capella koor. 14.25
Kroniek van letteren en kunsten.
15.00 Populair concert. 15.50 Gram.
16.30 De schoonheid van het Gre
goriaans. 17.00 Voor de jeugd. 18.00
Sextet. 18.20 Journalistiek week-r
overzicht. 18.30 Strijdkrachten.
19.15 Actualiteiten. 19.30' Gram.
20.00 Nieuws. 20.05 Gram. 20.15
Lichtbaken. 20.40 Gram. 20.43
„Steek eens op heren." 21.00 Om
roeporkest en soliste. 21.40 „Jeru
salem naar Jericho," klankbeeld.
22.00 Populair concert. 22.35 Ame
rikaans commentaar. 22.45 Avond
gebed en liturgische kalender. 23.00
Nieuws. 23.15 Nieuws in Espe
ranto Ib. 23.20-24.00 Maastrichts
Stedelijk Orkest en soliste.
deelhebbing en afstraling is van de
grondeloze realiteit, die God zelve
is. Met de psalmist zal de Katholiek
in dankbare bewondering uitroepen:
„Hoe ontzaglijk zijn uw werken, o
Jahweh: Gij hebt ze alle met wijs
heid gewrocht." (Ps. 104,24)
De Katholiek weet dus, dat hij in
Maria het machtigste wonder van de
geschapen orde moet zien.
Maar hij komt in opstand, wanneer
men beweert, dat de hele verering
van Maria voortkomt uit het verlan
gen, om de grootheid van het schep
sel tegenover God maar zoveel mo
gelijk te accentueren. Hij ziet hierin
een volkomen vervalsing van zijn
werkelijke bedoelingen.
Want wat is de eigenlijke grond
van heel de Mariaverering? Waarom
is de Katholieke Kerk Maria zo
groot, zo nameloos verheven gaan
zien? Wat is de werkelijke grond
van het Mariale dogma?
Heel het uitgangspunt van de Ka
tholieke Marialeer, heel haar be
staansreden moeten wij zoeken in de
leer over de Menswording van het
Woord van God.
Het Mariale dogma is ontstaan uit
de m'editatie over de menswording
van Christus. Men mag nooit verge
ten, dat het leerstuk van de Mens
wording het middelpunt is van heel
'het Christelijk Geloof.
„Deze (wonderen van Jezus), zegt
Sint Johannes, zijn opgetekend, op
dat gij geloven moogt, dat Jezus de
Christus is, de Zoon van God" (Joh.
XX, 31) en op een andere plaats:
„wie anders toch is overwinnaar der
wereld, dan hij die gelooft, dat Je
zus de Zoon is van God?" (I Joh. V,
5).
Dit mysterie van de Menswording
is zo groots, zo alomvattend, zo gren
zeloos in zijn consequenties, dat het
slechts langzaam aan in heel zijn
heerlijkheid tot het Christelijke be
wustzijn is gaan snreken. Dit wordt
duidelijk uit het Nieuwe Testament
zelve: er ligt een kennelijk verschil
tussen wat wij in de eerste prediking
der Apostelen vinden, zoals die in, de
Handelingen staat opgetekend en
wat staat neergeschreven in die boe
ken van de H. Schrift, die het laatst
tot stand gekomen zijn. een aanmer
kelijk verschil zelfs tussen de eerste
en de laatste brieven van Sint Pau-
lus.
"Met de dood van de laatste Apos
tel was de Openbaring afgesloten.
Dat betekent allerminst, dat toen
ook het definitieve inzicht in de zin
en de draagwijdte van de Openba
ring voltooid was. Integendeel, men
kan eerder zeggen, dat het uitgangs
punt gegeven was, maar dat de ver
loste mensheid in een meditatie van
eeuwen de onbevroede rijkdommen
van deze goddelijke Openbaring ont
dekken zou.
Daarom is het niet juist, te eisen,
dat men de betekenis van Maria in
uitgewerkte vorm zou moeten aan
treffen in de Heilige Schrift.
Het wezenlijke, waar het omgaat
heeft de Heilige Schrift inderdaad
gegeven: Maria is de Moeder van
Jezus, de Moeder des Heren, dat be
tekent werkelijk de Moeder van God.
Maar naarmate men het allesover-
treffende ging beseffen van het feit,
dat God mens geworden is, dat wil
zeggen dat God een stap deed van
uit zijn ontoegankelijk licht naar
een zichtbare en tastbare menselijke
natuur, naar die mate begon men te
beseffen, hoe bovenmate heerlijk en
verheven Maria wel zijn moet.
In de IVde eeuw na Christus neemt
men algemeen de Theotokos aan,
d.w.z. Moeder Gods en men heeft
het volste recht te veronderstellen,
dat de naam al in de inde eeuw in
zwang gekomen is- En de belangrijk
ste Kerkvaders van de Ilde eeuw
hebben het goddelijk moederschap
al met kracht verdedigd, Sint Igna
tius van Antiochië (gest. 107 na Chr.)
leerling van de Apostel Joannes, Sint
Justinus (gest. 166 na Chr.) en Sint
Irenaeus (gest. omstreeks 202 na
Chr.). Maar heel de heerlijkheid van
dit goddelijk moederschap is eerst
langzamerhand (hoewel al zeer
vroeg) tot het Christelijke gemoed
gaan spreken.
Men zag ook steeds meer, dat Ma
ria heel den Christus aan de wereld
geschonken heeft, óók zoals Hij op
mystieke wijze in de Kerk wordt
voortgezet en daaruit begreep men
steeds voller, welk een weergaloze
schatten van genade God over de ne
derige maagd van Nazareth heeft
uitgestort.
Het is daarom niet zó, dat Maria
een sta-in-de-weg was voor de vol
komen enige grootheid van Christus,
integendeel, men kwam tot de groot
heid van Maria juist dóór de groot
heid van Christus.
Het Christelijk gemoed vond het
onverdragelijk, dat zij, die de Aller
heiligste Zoon van God uit de hemel
moest aannemen ooit door de zonde
bevlekt geweest zou zijn (omdat er
zo'n onverzoenlijke tegenstelling
tussen Christus en de zonde is), het
kon ook onmogelijk aannemen, dat
de schoot, die eenmaal door de Hei
lige Geest bevrucht was, ooit haar
geheim aan een mens zou hebben
prijsgegeven, het wilde niet aan
vaarden, dat het lichaam, waaruit de
Zoon van God geboren werd, ooit de
prooi van het bederf geworden zou
zijn.
Heel de spontane redenering komt
dus hierop neer, dat Christus zó alle
grenzen van menselijke voorstelling,
alle geschapen verhoudingen te bo
ven gaat, dat wij zelfs de grootheid
van zijn geschapen Moeder niet om
vatten kunnen.
Dit inzicht en dit alleen heeft het
Katholieke denken omtrent Maria
geleid en bepaald en als men het wil
voorstellen, alsof onze leer omtrent
Maria geboren zou zijn uit het ver
langen, om de mogelijke grootheid
van HET SCHEPSEL te accentueren,
dan wijzen wij dat met de grootste
beslistheid en de felste verontwaar
diging van de hand.
Wij weten, dat er ook in de Maria
verering excessen mogelijk zijn en
dat de woorden, waarin de volksde
votie zich geuit heeft niet altijd op
een theologische weegschaal gelegd
moeten worden.
Kan men een kind de dwaze lieve
dingen kwalijk nemen, die het tot
zijn moeder zegt? Maar laat men
eens werkelijk tot Maria zijn toe
vlucht nemen. Men zou ondervinden,
dat Maria haar Goddelijk Kind niet
in de weg staat.
Integendeel, men zou levend erva
ren, dat zij zelve een weg naar Je
zus is. En waar is het anders om te
doen, dan dat men zo snel en volle
dig mogelijk Jezus vinden zal?
Daarom maakt de reformatorische
kritiek van de Maria-verering op
echte Katholieken ook geen indruk.
Zij weten zich veilig en zoet bij Ma
ria geborgen en „doen" op haar moe
derlijke aanwijzing „alles, wat Hij,
Jezus, te zeggen heeft".
Dr. HENRI VAN ROOIJEN
Kruisheer
verstrekt, waarvan de inhoud als
volgt luidt:
De vergadering heeft uitgesproken
dat zij door de communistische ele
menten uitgelokte staking ten scherp
ste afkeurt. Zij stelt vast, dat een
dergelijk optreden op geen enkele
wijze de positie van de havenarbei
der kan verbeteren.
W. Brak, de secretaris van de Unie
Verkeer, tekende daarbij aan, dat
vier arbeiders tegen hadden gestemd.
De vergadering sprak haar ver
trouwen uit in de leiding van de
Unie Verkeer en deed een beroep op
alle havenarbeiders, om het werk zo
spoedig mogelijk te hervatten. De
molestuitkering voor de niet werken
de leden wordt, aldus de heer Brak,
door de afzonderlijke organisaties
met hun leden geregeld.
Geen bemiddeling
van het Rijk
Van sommige zijden is de vraag
gerezen, of van overheidswege be
middeling kan worden verleend in
de havenstakingen te Rotterdam
en Amsterdam, aangezien toch het
college van rijksbemiddelaars de
partijen, bij het conflict betrokken,
bijeen kan roepen.
Dienaangaande verneemt het A.-
N. P. te 's Gravenhage: dat sinds
de bevrijding als algemeen principe
geldt, dat de overheid bij stakin
gen niet bemiddelt.
Nu er geen vrije loonvorming is,
vrijwel overal vastgestelde loonre
gelingen bestaan en een loon-stop
geldt, waarvan niet incidenteel kan
worden afgeweken, wordt een der
gelijke staking geacht te zijn ge
richt tegen de regering. Als partij
kan deze niet alleen niet bemidde
len, maar bemiddeling zou tot geen
enkel resultaat kunnen leiden, aan
gezien de werkgevers de lonen
niet kunnen verhogen, al zouden
zij daartoe bereid zijn.
Communistisch
dreigement
In de gisteravond door de E.V.C
belegde openbare bijeenkomst in de
Apollohal te Amsterdam heeft de
voorzitter van de E.V.C., Berend
Blokzijl van leer getrokken tegen de
regering.
Hij zeide o.a. dat hier en daar
wordt gehoord, dat het werk van de
havenarbeiders door militairen zal
v orden overgenomen, als de voed
selpositie in gevaar komt.
Daar hebben wij een antwoord op,
Werkgevers en werknemers vormen
gezamenlijk actie-comité
De Bedrijfsunie in het Bouwbedrijf,
gevormd door de Algemene Neder
landse Bouwarbeidersbond, de Ka
tholieke Bouwarbeidersbond St. Jo
seph en de Nederlandse Christelijke
Bouwarbeidersbond heeft een mani
fest gericht tot de Amsterdamse
bouwarbeiders, waarin wordt gezegd
dat de actie van de steenzetters en
vervoerders voor de 5 procent loons
verhoging op zeer geraffineerde wij
ze door de E.V.C. wordt gebruikt
voor politieke agitatie.
De poging om de Amsterdamse
bouwarbeiders onder het mom van
een solidariteitsstaking tot een alge
mene werkstaking te verlokken is
aanvankelijk grandioos mislukt, zo
gaat het manifest verder. De grote
meerderheid van de arbeiders wilde
niet staken. In de eerste plaats om
dat gepoogd wordt het steenzetters
conflict langs organisatorische weg
op te lossen, in de tweede plaats om
dat de steenzetters per dag meer
verdienen dan de vaklieden in het
bouwbedrijf.
De Amsterdamse bouwarbeiders
moeten van stakingen niets hebben
en alleen bedreigingen tegen lijf en
goed weerhouden de „stakers" weer
hun plaats in te nemen. De oorzaak
van de staking is de communistische
terreur. De bouwarbeidersbonden
roepen daarom de arbeiders op aan
het werk te blijven of dit te hervat
ten, en zo de strijd aan te binden te
gen de communistische aanslag op
de vrijheid.
De organisaties van werkgevers en
werknemers in het bouwbedrijf te
Amsterdam hebben een gezamenlijk
actie-comité gevormd. Dit actie-co
mité heeft het navolgende besloten:
1. Met ingang van Maandag 21
Augustus 1950 zullen enige bouw
werken, welke thans geheel stil lig
gen, worden opengesteld, uitsluitend
voor werknemers, die zijn
ten bij een der samenstellende orga
nisaties der bedrijfsunie in het bouw
bedrijf.
2. Alle werknemers, die niet bij de
bedrijfsunie zijn aangesloten, worden
niet meer te werk gesteld dan nadat
het actie-comité daarvoor toestem
ming heeft verleend.
3. Alle werknemers in het bouw
bedrijf, al dan niet bij de bedrijfs
unie aangesloten, die aan het werk
zijn gebleven, zetten hun arbeid op
het desbetreffende werkobject nor
maal voort.
4. Teneinde een juiste uitvoering
van het bovenstaande te waarbor
gen, zullen de werkgevers in het
bouwbedrijf te Amsterdam vanaf
heden, Donderdag 17 Augustus tot
Maandag 21 Augustus a.s. geen en
kele werknemer, die thans niet aan
het werk is, in dienst nemen of het
werk doen hervatten.
5. Alle instructies en mededelin
gen, welke voor betrokkenen van
belang zijn, worden uitsluitend door
het actie-comité verstrekt.
De havenstakingen
De havenstakingen in Rotterdam
en Amsterdam duren onverminderd
voort. In Rotterdam is de staking to
taal; in Amsterdam kan het haven
werk voortgang vinden, omdat de
vaste arbeiders zich niet bij de sta
king hebben aangesloten.
Gisteravond werd er in gebouw
Odeon nog een vergadering gehou
den door de drie erkende vakbonden
van transportarbeiders: de Centrale-,
Kooms-Katholieke- en Christelijke
bond. Tijdens de bijeenkomst, die
werd bijgewoond door naar schatting
een kleine vijftienhonderd mensen,
werd de aanwezigen het standpunt
van de Unie Verkeer uiteengezet. Na
afloop er van werd een communiqué
MIDDELBURGS STADHUIS ZAL
IN OUDE PRACHT WORDEN
HERSTELD. Het zestiende eeuw-
se Gotische stadhuis te Middelburg,
dat talloze bezoekers trok, werd in
de oorlog zwaar beschadigd. Na de
bevrijding begon men zo spoedig
mogelijk met de herstelwerkzaam
heden, die thans ten einde lopen. Op
deze foto ziet U de fraaie voorgevel
met de beelden van 25 graven en
gravinnen van Zeeland. Slechts een
klein gedeelte staat nog in de stei
gers.
oreigde Berend Blokzijl Wij hebben
ons in verbinding gesteld met het
communistischeWereldvakverbond
met het verzoek om elk Nederlands
schip waar het zich ook bevindt le
boycotten.
De federatie van Franse havenar
beiders had zich,, blijkens een voor
gelezen telegram, reeds met dit voor
stel accoord verklaard.
Na er op gewezen te hebben, dat
de solidariteit van nu af in alle ha
vens op volle toeren komt, deelde
spr ten slotte mede, dat de E.V.C.
maatregelen had genomen, de stakers
Zaterdag de noodzakelijke uitkerin
gen te verstrekken, waarbij o.m.
gratis brood, groenten en boter in
uitzicht werden gesteld.
Op deze Sinterklaassurprise volg
de een donderend applaus van de
naar schatting 4900 aanwezigen.
„Trouw"
Muiit hakt de grote
kwartjes in drieën
Nu enkele soorten kwartjes en
stuivers worden ingetrokken, zal de
kleingeld verwarring minder groot
worden. In de loop van het volgende
jaar gaat de rest van het oude geld
er uit, en dan zullen onze munten,
beneden de waarde van een gulden,
nog slechts bestaan uit: nikkelen
kwartje, nikkelen dubbeltje, bronzen
stuiver en bronzen cent (klein mo
del).
Daarmee geraken wij gelukkig uit
ons gecompliceerde zilveren, bron
zen, nikkelen, zinken tijdperk. En
hoewel de muntfabriek in Utrecht
doorgaat met nieuw geld aan te ma
ken, onderwijl zij het oude intrekt,
wordt de totale circulatie toch be
langrijk ingekrompen. Want deze is
ver boven normaal door het feit dat
er drie circulaties naast elkaar be
staan-
160 MILLIOEN KWARTJES.
De normale omloop van kwartjes
was vóór de oorlog voor 15 a 16 mil-
lioen gulden. Thans is er: voor 21
millioen aan zilveren, 10 millioen aan
nikkelen en 9 milioen aan zinken
kwartjes. Daar in de loop van 15
Augustus tot 15 November de zilve
ren en zinken verdwijnen, blijft er
voor 10 millioen gulden over, die
echter reeds thans gaandeweg wor
den aangevuld om de normale omloop
te bereiken.
De stuivers leven, wat hun aantal
betreft, ook ver boven hun stand.
Er zijn er voor 1 5 millioen gulden
aan nikkel, 1.3 millioen aan zink en
eveneens 1.3 millioen aan brons. To
taal dus voor 4 1 millioen gulden te
gen normaal voor nauwelijks 2 mil
lioen. „De stuiver gaat nooit zö
goedAldus drukt de muntmees
ter het uit. en de verwachting is zelfs
dat voor anderhalf millioen gulden
voldoende zal zijn. Telkens wanneer
na het verdwijnen van de zinken en
nikkelen exemplaren zal blijken, dat
er behoefte bestaat aan meer brons,
zullen die er weer snel bij gemunt
worden. Hoe weinig „populair" stui
vers zijn, blijkt vaak als een post
kantoor dubbeltjes aanvraagt, en
deze tijdelijk niet in voorraad zijn.
„Wilt u tweemaal zoveel stuivers
ontvangen?" vraagt de Munt.
„Dank u, die raken we nooit
kwijt", luidt het bescheid.
DE POST NEEMT IN.
Alle oude munten komen eerst bij
de postkantoren terecht. Reeds ge
ruime tijd worden daar alleen maar
munten volgens de nieuwe wet uit
betaald, en dus feitelijk reeds de
oude ingenomen. Dat gaat nu in de
loop van drie maanden op grote
schaal gebeuren. Eanken, verzeke
ringsmaatschappijen, trambedrijven
en andere grote lichamen zijn de
voornaamste „aanbrengers". Het geld
wordt in zakjes van de standaard
uitrusting verplakt: in elk 1000 van
een zelfde soort. Stuivers echter
slechts 500 per zakje- De posterijen
zenden de munten door naar de 19
centrale postkantoren (d.i. in de
plaatsen waar een agentschap van De
Ned. Bank gevestigd is). Deze ver
zenden de gehele metalen schat, met
label op de zakjes, met paraaf en
gewicht er op vermeld, naar de Munt
Deze stuurt dan de verlangde specie
(in dit geval dus het nieuwe geld)
in zakken per post terug, en naar de
grootste steden gaat het per houten
vat van de afmetingen van een
bierton.
EN DAN
De Munt smelt het brons, en ver
werkt dat weer Zij bewaart de zil
veren geldstukken (misschien wel
als een appeltje voor de dorst!) en
snijdt de zinken exemplaren machi
naal in drie stukken. Dit zink wordt
aan de handel verkocht en het gaat
dan nuttige toekomst tegemoet: er
zullen eertijds heel wat dakgoten
en regenpijpen van kwartjes en
stuivers zijn gemaakt.
Hoeveel er in totaal zal worden
ingeleverd is ook voor de Rijksmunt
nog een verrassing. Wat de zinken
geldstukken betreft, die nog niet zo
veel jaren de „stormen van het wis-
selverkeer" hebben doorstaan, kan
wel verwacht worden dat er niet zo
veel zal blijken zoekgeraakt te zijn.
Met de zilveren kwartjes staat dat
anders. In de eerste plaats dateren
sommige nog uit het jaar 1848. Er
kan sindsdien veel verdwenen zijn.
Ook zijn er wel eens partijen naar
de West gegaan. Voorts zullen et-
wel enkele vergeten exemplaren in
spaarpotten blijven voortleven, en de
ervaring heeft geleerd, dat er nog
heel wat in de oorlog begraven
schatten in de bodem rusten.
GEEN „HAASTIGE SPOED".
Ten onrechte blijkt de indruk ge
wekt te zijn dat ieder op 15 Augustus
hals over kop de oude geldstukken
had moeten inleveren. Zelfs zijn er
mensen, die niet graag meer zinken
kwartjes e.d. accepteren Dit is een
misvatting. Al zijn de in te nemen
soorten volgens de letter der wet na
15 Augustus geen wettelijk betaal
middel meer, men kan ze toch ge
rust uitgeven en aannemen, daar zij
immers nog drie maanden lang door
de postkantoren worden ingewisseld.
Niemand zit dus met het geld in de
maag. Anders wordt dat pas na 15
November. Dan stopt de Munt de
ontvangsten van dit oude geld en
eerst dan is degene, die nog niet
heeft ingeleverd, te laat.
Dat kwartjes en stuivertjes het
eerst buiten omloop worden gesteld
is een technische kwestie, die direct
verband houdt met de thans beschik
bare nieuwe voorraden. Men hoopt
in 1951 het eerst de dubbeltjes te
„zuiveren" en daarna de centen.
„Vaarwel en kom nooit meer te
rug", zal men het zink dan kunnen
naroepen Het zilver laat echter pret
tiger herinneringen achter!
„n. v. d. d:
BOERDERIJ AFGEBRAND BIJ
NIJMEGEN.
Gistermiddag is in de Dorpsstraat
te Neerbosch bij Nijmegen een fele
brand uitgebroken in een ouderwet
se dubbele boerderij, bewoond door-
twee families. De oorzaak van de
brand is onbekend. Omwonenden
zagen plotseling uit de Nok een
rookwolkje opstijgen, waarna de
vlammen uit het dak sloegen. De
boerderij stond spoedig in lichter
laaie. Alles is tot de grond toe afge
brand. De oogst, en alle landbouw
werktuigen zijn verloren gegaan.
Achttien varkens en een zeug met
dertien biggen kwamen om.
BEURS INTERNATIONALE
WAARDEN BLIJVEN GEVRAAGD
De beurs toonde deze week vrij
wel hetzelfde beeld De stemming
is vast, vooral voor olies en scheep
vaartpapieren. Behalve behoorlijke
dividenden speelt ook de vrees
voor een mogelijke inflatie een
rol. De berichten, waarin sprake is
van de mogelijkheid mantels van
effecten in het buitenland te depo
neren, waaromtrent echter nog
niets officieel bekend is spelen
eveneens zij het een nog onderge
schikte rol. Ter beurze houdt men
er rekening mee, dat dit eventueel
tot een inkrimping van de handel
kan leiden, daar dan vele stukken
worden vastgelegd.
Olies waren onder regelmatige
handel ongeveer drie punten hoger.
Een ander internationaal fonds, dat
gisteren een behoorlijke avance
maakte, was Unilever, die van 213-
1/2 tot 217 steeg. Hier houdt men
er rekening mee, dat deze maat
schappij, evenals de Koninklijke, er
misschien toe over zal gaan een
aandeelhoudersregister aan te leg
gen. Aandeelhouders kunnen dan
hun bezit op naam laten schrijven
en de aandelen zelf kunnen vernie
tigd worden. De industriemarkt had
overigens een rustig verloop en
was slechts weinig veranderd. De
scheepvaartmarkt was niet onge
animeerd. De cultuurmarktj had
een zeer traag verloop.
dotje SjeWC~ËN~DE WENSHANDSCHOENEM
43. Al moest het met geweld!
Intussen had ook Lange Leo het bos
bereikt. Hij was ook langs de auto's
van Ootje Teur en Dikke Daan ge
komen en had zodoende ook de open
plek ontdekt, waar Dikkg Daan het
kasteel h^d besteld.
..Kijk, kijk!" zei hij. „Een kasteel!
Dat stond hier vroeger nog niet
Ik hoef dus niet te vragen, wie dat
daar heeft laten neerzetten
Toen zag hij Ootje Teur op de op
haalbrug staan.
„Ik geloof, dat ik net op tijd kom!''
zei Lange Leo en hij kneep zijn oog
jes weer bijna helemaal dicht. „Ik
moest ook maar eens een kijkje gaan
nemen daar binnen. En als ik de man
tegenkom, die de handschoenen
draagt, dan zal ik ze hem ontfutselen,
al moest het met geweld!"
Jullie zien zeker wel, dat Lange
Leo heel niet zo'n zachtaardig iemand
was. Nee, nee, dat kan nog wel eens
raar aflopen in dat kasteel.