Wederwaardigheden van het oude kerkje Pater Lombardi's Kruistocht der Liefde Een nieuwe hervormings beweging in de Hervormde Kerk? ZATERDAG 15 APRIL 1950 DE LEIDSE COURANT TWEEDE BLAD - PAGINA 1 S-elcPiiedeniMe ucwi £iói& gINDS 1461 WAS LISSE DUS ZELFSTANDIGE PAROCHIE, TOEN de Sint Agathakapel, bijkapel van Sassenheim, tot parochiekerk werd verheven. De hervormde kerk in het dorp is nog de oude middeleeuwse kerk, zij het dat zij in de loop der eeuwen meermalen werd verbouwd en gerestaureerd. Volgens „de Monumenten van geschiedenis en kunst", dateert het muurwerk van schip en koor uit de 15de eeuw, uit de tijd dus, dat de parochie werd gesticht; de toren zal eerst later gebouwd zijn. In de tijd, dat Leiden en Haarlem werden belegerd door de Spaanse troepen, viel het Lisser kerkje als slachtoffer van het oorlogsgeweld van die dagen, zoals zovele kerken in de dorpen rondom Leiden. Vóór 1590 werd de toren weer opgetrokken en omstreeks 1592 het schip van de kerk herbouwd. Het oude priesterkoor liet men als ruïne liggen; men trok een muur op aan het begin van 't schip en had voldoende ruim te in het herbouwde schip om de hervormde eredienst uit te kunnen oefe nen. Later besloot men ook het oude koor te herstellen; de opgetrokken muur tussen schip en koor werd grotendeels weggebroken en het koor gerestaureerd. Dit gebeurde na 1630. In 1923 werd het kerkje vergroot; men bouwde een dwarsarm tegen de noordzijde van het schip. In 1938 werd in de kerk een cen trale verwarming aangelegd, by wel ke gelegenheid men verschillende oude graven heeft gevonden, onder meer het graf van de eerste vijf pas toors van Lisse na de hervorming en bovendien een fragment van een middeleeuwse grafsteen, waarop een kelk met een hostie erboven, stond afgebeeld, hetgeen wijst op een pries tergraf. In het portaal ligt een mooie graf steen van Willem Adriaen van der Stel, die gouverneur was van de Kaapkolonie en in 1735 overleed, en van zijn vrouw Maria de Hase, over leden in 1723. Zij woonden op het buiten „Uyter- meer", aan de rand van de Lisser- poel gelegen; dit buiten is later ge sloopt. Hun graf lag eigenlijk in de kerk, maar men heeft later de zerk verplaatst naar het portaal. Graven schudden. Bij de aanleg van de verwarming is het graf geschud, gelijk zovele gra ven in de kerk, omdat de muurtjes van de kelders te zwak en bouwval lig waren. Zo ging het met dë gra ven van Wouter Lenaerts van Colckar, de in 1598 gestorven ge rechtsbode van Lisse; van de school meester Wiard Takesz en zijn vrouw, en van de familie Corsteman, beho rende tot de welgeborenen van Rijn1 land, en die waarschijnlijk hebben gewoond op een hofstede „De Burcht", aan het oude vierkant of dorpsplein gelegen, waaraan ook het oude kerkje ligt. Priesters in een protestantse Wat betreft het graf van de eerste pastoors van Lisse na de reformatie, men vond een grafzerk met de vol gende namen en data van overlijden: Joannes van de Werve, gest. 12 Juli 1697; Lambertus Schaap, overl. 10 April 1708; Arnoldus de Leeuw, st. 17 Juli 1747; Franciscus van den Heuvel, gest. 23 Oct, 1760 en Corne lls van der. Valk, gest. 1 Oct. 1798. Dat priesters in die tijd werden be graven in een protestantse kerk is VERKIEZING PROV. STATEN Een tweede-rangs verkiezing Men hoort in deze dagen wel eens als „de mening" verkondigen, dat de komende verkiezing voor de Provin ciale Staten niet zo heel veel te be tekenen heeft. De „men" grondt deze mening op het minder tot de kiezers sprekende karakter van dit deel volksvertegenwoordiging, min der dan in deze zin, dat Tweede Ka mer en Gemeenteraad veel meer tot de massa spreken door hun „voel bare" politiek. De „men" zal zich echter niet moeten vergissen. Want de Staten zijn een machtig lichaam. Uit en. door hen wordt gekozen het College van Gedeputeerden, welk College met de Commisaris der Koningin het dagelijks bestuur der Provincie vormt. Het is dit College (in de wandeling G. S. genoemd) dat „in der daad" de Provincie bestuurt, alle gemeentebesturen en waterschaps besturen onder toezicht houdt en daardoor zulk een gewichtige functie vervult als uitvoerende macht. De grondwet kent de Provincie autonomie toe en het heet dan ook „dat de regeling en het bestuur der provinciale huishouding aan de Sta ten is overgelaten". De Provinc. Staten regelen dan ook alles, wat betrekking heeft op de eigen geldmiddelen. En wat be treft de provincie-eigendommen, het combineren en z.g. exploiteren van openbare nutsbedrijven, de wegen aanleg, het onderhoud der waterwe- §en, een heel groot deel der open- are gezondheidszorg, het is alle maal taak der Provinciale Staten. Denken onze kiesgerechtigden er wel eens over na, wat dit in onze provincie betekent? Tientallen pol ders, rijwegen en vaarwegen en al le gemeenten met een totaal van meer dan 2.000.000 inwoners zyn de voortdurende zorg van een goed provinciaal bestuur. Op Woensdag 26 April kiezen we in Zuid-Holland ons provinciaal be stuur. Daarin zal het katholieke volksdeel weer krachtig vertegen woordigd moeten zijn. Propageren we daarom en stemmen we daarom: K. V. P. LIJST 2 niets ongewoons; dat gebeurde nog overal, op de dorpen zowel als in de steden. Zolang als het geoorloofd was in de kerk te begraven. Ook ka tholieke leken werden in die eeuwen begraven in de protestantse kerken. Er was trouwens geen ander kerk hof dan alleen de protestantse kerk en het kerkhof er omheen. Eerst in de eerste helft van de vorige eeuw zijn de katholieken begonnen eigen kerkhoven te stichten. Van het gebeente van de oude her ders van Lisse werd niets meer ge vonden; wel van de paramenten, waarmee zij begraven werden en twee bonnetten, zij het dat de oor spronkelijke kleur geheel veranderd was. Men vond bij het graven in de vloer van de kerk ook nog het fa miliegraf van de regentenfamilie van der Laen, die op huize Ter Spek- ke in Lisse woonde. De buitenplaats dateerde uit de eerste helft van de 17de eeuw en werd grotendeels ge sloopt omstreeks 1740; een boerderij met dezelfde naam kwam op de plaats van het oude buiten te staan. Wij keren terug. Wij keren terug naar de middel eeuwen en vinden als een van de oudste pastoors van Lisse vermeld Eeuwout Floreszoon, die wij al te genkwamen, toen wij verhaalden, hoa de commissarissen voor de ver ponding in 1494 de financiële draag kracht van Lisse vaststelden. De man is dan 55 jaar oud en hij is nog pas toor van Lisse, als in 1515 de infor matie omtrent de verponding weer wordt gehouden. Toch is hij niet de eerste pastoor geweest van de nieuwe parochie; op 1 April van het jaar 1466 stichtten Jacob Matthysz., pastoor te Hille- gorn en Symen Claessoen, subdiaken te Sassenheim, een fundatie in de parochiekerk van Alkmaar, op het Sint Nicolaas-altaar, ook „die scip- pers outaer" (St. Nico!aas is im mers vanouds de patroon van de zee varenden en van de schippers), ge heten. Bij de stichting werd be paald, dat Symen Claessoen, of iemand door hem aan te wijzen, 'dë eerste bezitter zou zijn, die weke lijks een H. Mis had te lezen voor de stichters, terwijl de volgende be zitters of vicarissen drie H. Missen per week moesten lezen. Symen Claessoen zegelde niet zelf de acte, maar voor hem deden dat Dirck van Oesterwyck, cureit te Lis en Martyn Andrieszoon, vice-cureit te Sassen heim. In 1466, vijf jaar na de (^rich ting van de parochie was dus ge noemde Dire van Oesterwyck pas toor te Lisse en hij is de eerste ge weest. Natuurlyk waren er voor hem priesters verbonden aan de kapel te Lisse, maar zij waren geen pastoor. In 1350 vinden wij dat er gespro ken wordt over een Wilhelmus de Tairnine, als priester te Lisse en in 1419 wordt Petrus Mengelen er be noemd. Daarna wordt vermeld, dat in 1445 Theodorus van Oesterwyck werd benoemd voor de Lisser kapel. Deze Theodorus is dezelfde als de reeds genoemde Dire van Oester wyck, die dus, toen de kapel te Lis se tot parochiekerk werd verheven, eveneens promoveerde en pastoor werd van de nieuwe parochie. De inkomsten van de pastoor in die tijd bedroegen 40 rijnlandse gulden. In 1564 werd Johannis Brini tot pas toor van Lisse benoemd, toen de pa rochie openstond door de dood van Paulus van Achterreyt, die er sinds 1539 was geweest. Wij staan dan al vlak voor^ de reformatie, maar deze Jan Bini is niet de laatste middeleeuwse pas toor te Lisse geweest; van Heussen noemt als de laatste een zekere Laurens, die tevens vicaris was te Haarlem en- die in 1589 is gestor ven, nadat hij natuurlijk omstreeks 1572 zijn parochie had moeten ver laten. Voor de protestanten kwam eerst in 1594 de eerste predikant naar Lisse, in de persoon van Jo hannes Cornelisz. Het oude, in de Spaanse tijd geruïneerde, kerkje, was toen juist weer hessteld en ge schikt gemaakt voor de hervormde eredienst. PAASEIEREN VOOR HET KONINK LIJK GEZIN. Een deputatie van de V.V.V. te Doesburg, bestaande uit de heren H. A. A. Vester, H. Sjoer, F Kok en J. Lamers heeft gisteroch tend in het Paleis Soestdijk een aan tal gekleurde Paaseieren aangeboden voor H.M. de Koningin en de Prin sesjes. De aangeboden Paaseieren zijn de be kroonde exemplaren van een groot aantal inzendingen van leerlingen van lagere scholen in de Achterhoek, voor een wedstrijd georganiseerd door de V.V.V. te Doesburg. Vol bewondering bekijkt Prinses Margriet de kunstig tot poppenhoof- den omgetoverde eieren. HYPOTHEKEN en voor alle andere zaken op het gebied van on roerende goederen Bouw-en Makelaarsbedrijl v.d. Drift ROOFOVERVAL UIT 1945 OPGELOST. Een roofoverval te Bergambacht, in 1945 gepleegd, is thans tot ophel dering gebracht door dat een aantal effecten ter waarde van 16.000, de zer dagen bij een bank te Leiden te koop werd aangeboden. Vijf jaar lang had men deze effecten verbor gen gehouden en men meende dat deze roofoverval wel vergeten zou zijn. Vijf mannen zyn gearresteerd. De eigenlijke daders, de gebr. L. uit Leiderdorp, hadden zich destijds in Bergambacht voor rechercheurs uitgegeven en hadden bij een expedi teur, een zekere H., een inval ge daan nadat de man was weggelokt en de vrouw alleen was achtergebleven. Eehalve de twee daders zijn pok ge arresteerd zekere R. uit Leiden, die het denkbeeld van de overval aan de hand had gedaan, zekere B. uit Den Haag, die in bezit was van de effecten en R. uit Leiderdorp, die de effecten te koop aanbood. Dertien van de 16 gestolen effecten zijn te rechtgekomen. In Mei komt hij naar Nederland De bekende Italiaanse Jezuiet, pater Lombardi, die zoals reeds is medegedeeld van 6 tot 15 Mei naar Nederland zal komen, zal in tal van Nederlandse plaatsen voordrachten houden eii spreekbeurten vervul len. Hoewel hij hier dus niet zijn alom geroemde Kruistocht der Lief de zal prediken, die immers een ge hele cyclus van voordrachten om vat, zullen de voordrachten, die hij in Nederland zal geven, wel in nauw verband staan met deze Kruistocht der Liefde. Op zijn tournee zal pater Lom bardi spreken in het Duits. De titels der voordrachten zijn o.a.: „De verzoening der harten." „Het dra ma van 20 eeuwen." „Het verlangen der mensheid." Het schema var spreekbeurten is nog niet geheel vastgesteld. Wel staat vast, dat pa ter Lombardi in vele plaatsen, waaronder Amsterdam, Breda, 's-Gravenhage, Heerlen, 's-Herto- genbosch, Maastricht, Roermond er. Rotterdam, zal spreken vöor Ka tholieken uit alle maatschappelijke geledingen, werkzaam voor het godsdienstige, sociale, charitatieve en culturele leven in Nederland, ook niet-Katholieken zullen hierbij welkom zijn. Daarnaast zal pater Lombardi in tal van grote kerken in verschillende bisdommen preken De reis van pater Lombardi in Nederland wordt verzorgd door het dagelijks bestuur der St. Adelbert Vereniging, de standsorganisatie der Katholieke intellectuelen. Wie is pater Lombardi? Pater Lombardi, Italiaan van ge boorte, is 40 jaar oud. Hij is mede werker van „La Civilta Cattolica", het tijdschrift van de Italiaanse Jezuieten. Circa 10 jaar geleden be gon hij met voordrachten aan de Italiaanse universiteiten over gods- dienst-philosophie. Zijn gehoor breidde zich steeds meer uit en be stond al spoedig niet langer uitslui tend uit professoren en studenten. Na de oorlog nam de toeloop naar de spreekbeurten een enorme vlucht. Met toestemming van Z. H. de Paus begon pater Lombardi te spreken in Schouwburgen. Ook de ze bleken spoedig te klein. Op wie lerbanen, op openbare pleinen van balcons en van daken werden steeds grotere menigten, oplopend van veertig duizend tot enige honderd duizenden, bereikt. Gehele steden in Italië kwamen in beweging en zo ontstond zijn „Kruistocht der Liefde", die pater Lombardi, rondtrekkend door de Romagna, Toscane, Sicilië, Apulië, enz., aan de mensen predikte. Wan neer hij in een of andere kerk het woord voerde, moesten vele andere kerkgebouwen met speciale ka bels daarmede worden verbonden. In Milaan waren zodoende eens 14 kerken overvol bezet, in Novem ber 1949 in Genua zelfs 52. Pater Lombardi is geen redenaar, die over uitzonderlijke oratorische talenten beschikt; hij boeit, sleept mee door zijn eenvoud en diepe overtuiging en zijn aanvoelen van de noden der mensen. Hij heeft ge sproken in Oostenrijk, Frankrijk, België en in Amerika; momenteel maakt hij een tournee door Duits land, gaat dan naar Zwitserland, Zweden en Denemarken en komt vandaar naar Nederland om daarna in Mei zijn „Kruistocht der Liefde" in Italië te hervatten. Toen hij voor het eerst in Wenen optrad, had pater Lombardi nog nooit Duits gesproken; bij zijn spreekbeurt in Parijs sprak hij voor het eerst van zijn leven Frans; voordat hij in Juli 1949 naar Ame rika ging, waar hij sprak in kathe dralen, universiteiten, schouwbur gen en stadions, had hij nog nooit iets aan Engels gedaan. Zijn vijanden zaten niet stil. Zijn vijanden zaten niet stil. Zij beraamden zelfs een moordaanslag op hem, doch deze is niet gelukt. Bekend is ook zijn befaamde radio dispuut met een communistisch se nator. De tournee, die hij op dit ogen blik door Duitsland maakt, is even eens indrukwekkend; duizenden en nog eens duizenden aanhoren hem. Ook daar moeten duizenden buiten de kerk blijven en luisteren op de pleinen naar zijn woorden door middel van luidsprekers overge bracht. De pers in Duitsland, ook de niet-Katholieke, is vol lof. Pater Lombardi heeft naar het oordeel van het hoofdbestuur van de St. Adelbert-Vereniging, het welk het belangrijke initiatief nam om hem naar Nederland te laten komen, ook aan ons Nederlanders belangrijke dingen te zeggen. Deze door zijn eenvoud en diep geloof overtuigende priester, die men eens raak getypeerd heeft als de micro foon van God, heeft reeds millioe- nen er van doordrongen, dat er een nieuwe tijd gaat komen, de „eta di Gesü", het tijdperk van Jezus en van de overwinning van het Chris telijk geweten. HAL VAN RIJKSMUSEUM IS THANS SCHILDERIJENOPSLAG PLAATS. De anders zo stemmige hal van het Rijksmuseum te Amster dam lijkt herschapen in een opslag plaats van schilderijen. Elk beschik baar plekje is gebruikt om er een schilderij neer te hangen. Denkt niet, dat dit bedoeld is als een tentoon stelling! Het zijn de ongeveer 2500 uit Duitsland terugggkomen schilde rijen uit oorspronkelijk particulier bezit. Een gedeelte hiervan werd tij dens de bezetting weggevoerd, een ander deel werd door de eigenaars min of meer vrijwillig verkocht. Onder auspiciën van de Ministeries van Financiën en van O.K.W. organi seert de Stichting ..Kunstbezit" eni ge weken een „uitstalling" van deze schilderijen om de egenaars in de ge legenheid te stellen hun bezittingen uit te zoeken. Merkwaardige stromingen De Hervormde Kerk in ons land schijnt niet tot rust te mogen ko men. Nog heeft de nieuwe kerkorde haar beslag niet gekregen, of een nieuwe beweging heeft zich baan gebroken om de organisatie princi pieel en praktisch te wijzigen. En deze hervormingsplannen gaan nog weer verder: geen reformatie, maar niet minder dan een revolutie. De initiatiefnemers zijn centrale figuren in het kerkelijke leven en theologen van formaat. Waarbij komt, dat dit kersverse streven reeds bij de geboorte zowel van vrijzinnige als van rechtzinnige zij de met een sympathieke belangstel ling, welke deels instemming bete kent, is begroet. Namen als die van ds. J. Loos, prof. dr. J. N. Bakhui zen van den Brink, ds. P. Dijkstra, ds. H. Miskotte, ds. J. M. Gerritsen geven aan de verklaring, welke on der de titel Hervorming en Catho- liciteit bij D. van Sijn te Rotterdam (1950) is verschenen en waaronder behalve elf predikanten ook een aantal „leken" hun handtekening hebben gezet, een betekenis, waar mee de kerk rekening zal dienen te houden. Wij hebben hier te maken met een uiting van het hoogkerkelijke beginsel, dat de protestantse kerk genootschappen weer wil bekleden met de oude waardigheid van de algemeen-christelijke kérk uit het vóór-reformatorische tijdperk Met het verzet tegen de verschrompe ling, welke de hervorming in dog matisch opzicht heeft teweegge bracht, gaat een protest gepaard te gen de liturgische ontluistering, door het puritanisme der Dordtse vaderen gepleegd. Stellig heeft de ze beweging haar wortelen reeds in het liturgisch streven, waarvoor de ultra-gereformeerden in de Her vormde Kerk achterna blijkbaar niet ten onrechte zo op hun hoede meenden te moeten zijn. Volgens de ondertekenaars van 't bovengenoemde geschrift hebben de voorvaderen, die de kerk aan de calvinistische belijdenis bonden, en hun nazaten, die de Dordtse leerregelen absoluut gezag hebben toegekend, zich afgesnoerd van de algemene, ongedeelde kerk, die te Nicea haar geloof heeft beleden. Er heeft zich tegenover de we reldwijde katholieke traditie aldus een bekrompen gereformeerde tra ditie gevormd, die de oecumenische gedachte in de weg staat. In de verklaring wordt op grond van de oud-christelijke geloofsin houd gepleit voor het opgeven van de mening, als zou de Schrift al leen de waarheid overleveren: men .neemt het er in op voor de meer dan symbolische, absoluut-reële be tekenis van het Avondmaal, waar bij Christus op geheimzinnige wij ze wezenlijk, werkelijk en waarach tig tegenwoordig is in het brood en de wijn; men stelt voorop, dat ook in het lichaam van de kerk de in carnatie wordt voortgezet en leidt hieruit af, dat het ambt van „opzie ner" door een bijzondere genade en door oplegging van de handen wordt doorgegeven. Men wil dus breken met de pres- byteriale kerkregering en deze ver vangen door de apostolische succes sie. Vorm en trgditie acht men als reële waarden onafscheidelijk van het geloof. Het Woord is vlees ge worden niet louter in de Schrift, maar evenzeer in heel de Schep ping. Aldus luiden de beginselen, waarnaar deze nieuwe groep de kerk en inzonderheid de Hervorm de Kerk wil veranderen. Merkwaardig is, dat ook van vrijzinnige zijde deze nieuwe „door braak" met vreugde, zelfs „met gro te vreugde" wordt begroet „Het gemis van de katholieke bijdrage in onze kerk heeft aan haar een stuk echtheid onthouden", zegt ds. A. Faber in Kerk en Wereld, het orgaan van de Vereniging van vrij zinnige Hervormden. „De uitstoe- ling van onze vaderlandse theologie naar de excessen in Gereformeerde en congregationalistische lokaal treintjes is voor een groot deel hier aan te wijten. Daarom kan deze katholieke bijdrage een heilzame uitwerking hebben op die geesten, die zich nog niet voetstoots wensen uit te leveren aan alle geroep om een presbyteriaal-synodaal kerk- schema". Wij weten niet, aldus de me dewerker in de N. Rott. Crt in hoeverre de synodale kringen in de Herv. Kerk enig vermoeden hebben gehad van wat hii>r broeide. Voor Een medewerker in de Nieuwe Rott. Courant schreef een be schouwing over een nieuwe ^troming in de Ned. Herv. Kerk. Ook voor Katholieken is het belangwekkend van dit streven kennis te nemen. de oningewijden lijkt het 'n verras sing, een overrompeling. Zij zuilen zich afvragen, waarom deze hoog kerkelijken hun stem niet hebben doen horen terwijl de nieuwe kerk orde, die toch de belichaming is van de gereformeerde „verabsolutering" aan de orde werd gesteld. Nu deze reorganisatie zonder veel merkbare tegenstand bijna de eindpaal bereikt heeft, komt dit verzet het betrokken kerkgenootschap wel zeer te onpas Heeft men het voldongen feit willen afwachten alvorens er tegen te protesteren? Of wil men bij de laat ste ronde zijn roet in het eten gaan werpen? Hoe dit zij, de goe-ge- meente loopt gevaar, na deze nieu we wending helemaal niet meer te weten wat nu eigenlijk al of niet een christelijk gefundeerde kerk orde is! De verontrusting zal door al die elkander kruisende streven naar „kerkelijke bezinning" heviger zijn dan zij ooit onder de vigueur van het verloochende Algemeen Reglement is geweest. VEERTIG JAAR PADVINDERIJ IN NEDERLAND. Alle padvinders in Nederland herdenken dit jaar het feit, dat veertig jaar geleden de eerste pad vinderstroepen in ons land hun werk begonnen. De viering wordt volgende week officieel ingezet. Op 22 April zal een deputatie van zes padvinders naar paleis Soestdijk gaan, om daar aan Prins Bernhard een album aan te bieden met tekeningen uit alle plaatsen in ons land, waar padvin- dersgroepen zijn. In elke plaats is door een verkenner een tekening vervaardigd, die betrekking heeft op het jubileum en op het karak teristieke van die plaats. Het hoog tepunt van de viering, althans voor de verkenners, is het nationale kamp, dat van 1 tot 10 Augustus in Ommen wordt gehouden. Men ver wacht, dat hieraan ongeveer 10.000 verkenners zullen deelnemen. De welpen, de padvinders van acht tot twaalf jaar, zullen natuur lijk ook worden betrokken in de jubileumviering. Voor hen zal dit districtsgewijze geschieden met een Indiaanse jacht op 3 Juni onder de naam Ippecaquana. GARANTIEWET NOG WEL VOLDOENDE? In de Eerste Kamer heerst be zorgdheid over de garanties, die de ambtenaren in Indonesië door het be trokken ontwerp worden geboden. Dat blijkt uit een „nader verslag" van de commissie van rapporteurs over het ontwerp. Er wordt op gewezen, dat de erva ringen hebben aangetoond, dat door dienen van de ambtenaren in rede lijkheid niet kan worden verlangd. „Een en ander doet de klemmende vraag rijzen, of thans niet behoort te worden uitgegaan van een geheel an dere praemisse. In twijfel moet wor den getrokken, of onder de gebleken omstandigheden de met het wetsont werp beoogde garanties nog voldoen de kunnen worden geacht. In ver schillende opzichten schijnt een her ziening en een verruiming van de voorgenomen regeling wel zeer wen selijk", aldus het verslag. Ook op de gevolgen van de mone taire maatregelen in Indonesië werd de aandacht gevestigd. LEEUW VIEL ZIJN TEMMER AAN. De Nederlandse leeuwentemmer Jean Michon uit Maastricht, die vo rig jaar met zijn leeuwen bij circus Strassburger optrad en thans te Hamburg in een circus werkt, is door een van zijn leeuwen aangevallen en zo verwond, dat hij voorlopig niet meer kan werken. Michon was de eerste leerling die de dressuurschool Klant uit Valkenburg met een diplo ma verliet. BEURS: PRIJSHOUDENDE STEMMING. Het#bericht van de opheffing der staking bij de Deli Spoorweg Mij. vond men ten beurze belangrijk. Na een prijshoudende opening trokken de koersen verder aan, waardoor het niveau op een iets hoger peil kwam Van een toenemende belangstelling bij het publiek was nog geen sprake. De omzetten, die ook gisteren niet groot waren, komen dan ook groten deels op rekening van de beroeps handelaren. Voor scheepvaart- en tabakspapiererl was de animo iets groter, waarbij verschillende fondsen in deze sectoren in een open hoek verhandeld werden. Ook hier ble ven de winsten echter beperkt. Van de internationale soorten waren Kon. Olies het beste gedisponeerd. In het hoofdfonds werd ■voornamelijk ge handeld rond 279, na een openings- prijs van 275. Tegen slot nam de be langstelling iets toe, zodat toen op het hoogste punt van de dag werd af gedaan. Unilevers konden hun winst niet geheel behouden en golden 212 K (211K)- Aandelen Philips boekten een winst van 4 punten. Bij de cultuuraandelen werden over het algemeen kleine koersverbeteringen geconstateerd. De bankaandelen trekken de laat ste dagen regelmatig een kleinigheid aan. De Amsterdamsche Bank steeg deze week van 162 tot 167^, Rotter - damsche Bank van 167 tot 173 en cer tificaten Twentsche Bank van 163 tot 168. Indische Handelsbank wer den opnieuw lager vernomen, nl. 94 yi tegen Donderdag 96.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1950 | | pagina 5