S)e CcicbeSoivtcmt Ultimatum aan Abdoel Aziz öe veRlosre mens Van Zeeland heeft kabinet reeds op zak Amerikaanse wapens voor Italië N. Zeeland kan 't niet betalen ZATERDAG 8 APRIL 1950 41ste JAARGANG No. 11950 Directeur: C. M. v. HAMERSVELD. KATHOLIEK DAGBLAD VOOR LEIDEN EN OMSTREKEN WAARIN OPGENOMEN „DE BURCHT" Papengracht 32. Tel. 20015. Adm. en Adv. 20826. Abonn. 20935, Giro 103003. Abonnementsprijs f 0.35 p. w., f 1.50 p. mnd., f 4.50 p. kwart. Franco p. p. f 5.25. - Advert.: 15 ct. p. mm. Telefoontjes f 1.50 R.I.S. deukt dat regering van Makassar er meer van weet rvE REGERING DER R.I.S. te Djakarta heeft in een verklaring be- kendgemaakt, dat aan kapitein Abdoel Aziz vier maal 24 uur tijd wordt gegeven om naar Djakarta te reizen, teneinde verantwoording over zijn optreden af te leggen, Dr, Ratuiangi, de Oost-Indonesische minister van voorlichting, heeft namens zijn regering aan de regering der R.I.S. verklaard, dat de Oost-Indonesische regering niets heeft uit te staan met de actie van Abdoel Aziz en dat geen der gezagapparaten van de Negara zich in deze kwestie gemengd hebben. Hiermede, aldus de verklaring, is het duidelijk, dat het militaire optreden te Makassar niets te maken heeft met de verdediging van de Negara. Voorts werd medegedeeld, dat tenminste 300 niet-georganiseerde leden van het K.N.I.L. aan de actie deelnamen. In verband hiermede vertoeft luitenant-generaal Buurman van Vreden te Makassar en zal hij na zijn terugkeer te Djakarta besprekingen met de regering der R.I.S. voeren, teneinde de kwestie van deze mili tairen van het K.N.I.L., die individueel optraden, af te wikkelen, aldus besluit de verklaring van de regering der R.I.S. j^U moet ik iets schrijven over Pasen, het feest van Jezus' Verrij zenis, het hoogfeest van de Chris tenheid. En ik tracht me in te den ken, waar en dooi wie deze korte beschouwing gelezen zal worden en wat de reactie erop zal zijn. Ik zie ze opdagen in de opgeruim de, ^aieruag-avunase huiskamer, on der hot vertrouwelijke lamplicht, in ae gezellige atmosieer van .rust en warmte, die dit uur pieegt te hebben; ais de kleintjes naar be^ toe zijn en vader en moeder eens even rusug op auem kunnen komen, na een overvolle, ingespannen werk week. UI op de ontbijttafel van Paas- morgen, in straienu zoniicnt, tuisen de gaKueurde i-aaseieren en ue stille feeaueujKneid van een vreugdig ont bijt. men grijpt een ogenome naar o.e krant en men wil, tuaaen het politie ke nieuws en ue sportberichten en ue advertenties door, op deze hoogdag toen ook zo iets ais godsdienstige stienting heoben. Vader trekt aan zijn pijp en mon stert het gesenrevene met kenners blik. Moeder heelt haar bril opge dolven uit ue naaidoos en spelt tu rend regel na regel uit. Zo is het leven en ik zou de laatste winen zijn om te zeggen, dat het zo niet goea is. 1MÏAAR de moeilijkheid begint, zo- 1** dra men zich gaat afvragen, hoe het mogelijk zal zijn, de mensen mee te nemen, uit de atmosfeer van al deze kleine, lieve vertrouwde din gen, naar het hoge, stralende land van Gods heerlijkheid. Men zou het aldus kunnen formu leren: zijn de wereid van God, oe za lige wereld, waar de laatste bestem ming ligt van de mens en de wereld van dit aardse, voorbijgaande leven volkomen gescheiden, zodat een brug een bana niet mogelijk is? Oi is er een raakpunt, waar deze twee werelden elkaar ontmoeten en waar een synthese, een eenheid tot stand kan komen? Of, met andere woorden, is de Christen er .noodgedwongen op aan gewezen, een duboel leven te leiden, het leven van de verloste mens, to taal onttogen aan de beperktheid van deze aardse verhoudingen en het leven van de wereldling, aarage- bonden en in diepste wezen profaan, onheilig en onverlost? Of kan het christelijk leven een eenheid worden, waarin alles gelij kelijk zijn plaats vindt, de wereid van God en de wereld van de men sen, de wereld van het hemels-wijde en de wereld van de vele kleine, be perkte dingen, die samen het aardse leven vormen? IN haar diepste wezen komt de vraag op een andere neer: hoe staat het met de verlossing? Is de verlossing louter iets van de ziel of strekt zij zich ook uit tot het lichaam? Geen vraag is wellicht zo bran dend-actueel in de huidige situatie van de mens. Alle ketterjjjjen van deze tijd, het nazisme met zijn bloed- en bodem- leer even goed als het communisme met zijn theorie over het historisch materialisme, roepen uiteindelijk om de materie, de verloste stof, de ver loste aarde. De mens wil zich niet tevreden stellen met een alleen maar verloste ziel. Hij voelt zich mens van vlees en bloed, opgesloten in een concrete, zichtbare en tastbare wereld. Met Sint Paulus „zucht hij in zijn binnen ste naar de verlossing van zijn lichaam, in smachtend verlangen naar het kindschap"' (Rom. VIII, 23). I^E grote vraag van deze hartstoch- telijke tijd luidt aldus: heeft het christendom hier een antwoord? Ver plaatst het christendom de verlos sing naar een onwerkelijk, abstract „hiernamaals", naar het moment, waarop de mens louter ziel, enkel maar geest zal zijn, of heeft het christendom hier op aarde al wat te bieden? Kan het christendom hier op aarde spreken tot de gehele mens, de mens van vlees en bloed, de mens van de techniek en het economische bestel, de men? van de concrete, har de werkelijkheid? Het antwoord op deze vraag luidt bevestigend. Inderdaad, het christendom richt zich wel degelijk tot de gehele mens, juist omdat het christendom, en dat alleen, de oplossing kent voor het probleem van het lijden. Want laten het communisme (of 't nazidom) nu eens heel knap zijn op econbmisch gebied en een toestand scheppen, waarbij alle mensen een behoorlijke boterham, een menswaardig bestaan vinden (een ideaal overigens, dat ook door't christendom wordt voorgestaan) laat men alle voorzorgsmaatregelen nemen, om ziekte en ongeluk zoveel mogelijk te voorkomen, laat men alle denkbare garanties scheppen voor een onbezorgde oude dag, dan zal het lijden nog steeds in de wereld zijn, omdat en zolang de zonde nog in de wereld is. Want er bestaat een onverbreek bare band tussen <zonde en lijden. Door de zonde zijn lijden en dood in de wereld gekomen, de zonde neemt noodzakelijk de vorm vanglij den aan. Het lijden verbergt daarom een ge In öe meninq, öat het öe tuinman was, zeiöe mauia maqöalena tot hem, „heec, zo qij hem heBt weqqehaalö uit het quaf, zeq me, waau qe hem heet neeuceleqö. öan zal ik hem weqöRaqen". jezus zei haaR: „maRiai" zij keeRöe zich naaR hem toe, en zei in het heBReeuws: „RaBBontöat wil zeqqen„meesteR i" (evanqelie van st. jan) (Muurschildering van Fra Angelico(Gereproduceerd met welwillende m edewerking van het Prentenkabinet 1387 1455). j der Rijks-universiteit te Leiden) DJAKARTA IS ONTSTEMD. Men schijnt te Djakarta weinig ge loof te hechten aan de verzekering van dr. Ratuiangi, dat de Oost-Indo nesische regering niet bij de coup van Aziz betrokken is. Volgens een spe ciale correspondent van het A.N.P. is men te Djakarta van mening, dat de gebeurtenissen te Makassar de po- liteke spanning hebben doen toene men en dat de kansen op een vreed zame oplossing langs de weg van overleg zeer zijn verminderd. De regering van de R.I.S. is er slecht over te spreken, dat de eerst- minister van Oost-Indonesië niet naar Djakarta is gekomen. De z.g. Driehoeksconferentie tus sen de R.IlS., de Republiek Djokja en Oost-Indonesië, die heden te Djakar ta zou beginnen, is afgelast. De zegs man van de regering der R.I.S. ver klaarde tegenover de speciale cor respondent van het A.N.P., dat de in structies aan het bataljon Worang gehandhaafd blijven. De kans is niet uitgesloten, dat het tóch zal landen. In kringen van de regering der R.I.S. wordt de actie van Aaiz reeds in ver band gebracht met de actie-Wester ling. Men herinnerde hierbij aan het feit, dat Abdoel Aziz onder Wester ling heeft gediend op Zuid-Celebes in 1946. GEEN VOEDSEL EN GEEN WATER. Uit Makassar bericht Reuter, dat Aziz meedeelde, dat hij de federale troeoen uit Djakarta zou laten ver hongeren, zodat zij naar Djakarta zouden moeten terugkeren. Hij zeide. dat de schepen gebrek aan voedsel en water hebben, doch dat hij weiger de de instructes van de centrale rege ring in Djakarta, om hen op zee van voedsel te voorzien op te volgen. Gisteren zijn nog 250 vroegere gue- rillastrijders van Bali te Makassar aangekomen, doch Aziz weigerde toe stemming tot landen te geven en zal hen terugzenden naar Java. heim, en wel een geheim, dat samen hangt met de diepste en laatste oor sprong van de mens. Wie dit' niet riet niet zien wil, ver valst, verwringt het ware mens beeld, hij wil het leven opbouwen op een afschuwelijke leugen, een nood lottige waan. Hij bereikt alleen, dat de mens steeds ongelukkiger wordt. r\E ZONDE brengt het lijden in de wereld- de zondf werd overwon nen, omdat Christus uit liefde de weg heeft teruggemaakt: Hij aanvaardde vrijwillig het lijden, om zo de zonde op te heffen, om de zonde als het ware te verslaan met zijn eigen wa pen. Sindsdien werd het lijden dé ver lossende kracht. Sindsdien kon de Kerk spreken over de beata Passio, het zalige Lij den, sindsdien kor zij juichend het Kruis begroeten als onze enige hoop en Christus aanbidden en loven, om dat Hij door Zijn Kruis de wereld verlost heeft. Sindsdien heeft het lijden in het menselijke leven een andere zin. Paulus heeft dat aldus geformu leerd: ,.Wij moeten met Hem mede lijden, om ook met Hem verheerlijkt te worden" (Rom. VIII, 17). Het lijden is nu geen vloek meer. maar een zegen en naarmate de mens bet lijden aanvaarden kan, naarmate hij ja en amen zeggen kan op het Kruis, naai die mate zal ook het le ven van Jezus zich in zijn sterfelijk lichaam openbaren". Dat wil zeggen, nat de mens steeds meer. steeds vol ler een verloste mens een kind van God zal zijn En dan krijgt heel het leven een ander aanzien. Alles blijft (behoudens de zonde), maar alles wordt anders, wordt nieuw, omdat alles verlost wordt. Ook de kleine, lieve vreugden van het dagelijks bestaan, van de onder linge omgang, de kleine bewijzen van genegenheid. Zij blijven, maar ze worden mooier, dan ze ooit geweest zijn. Over heel het leven heen, ook het eenvoudige leven van iedere dag, komt een milde, warme glans, een stille, stralende blijdschap. Want in de ondergrond van heel het bestaan is een goddelijke een hemelse vreug de aanwezig, die vreugde, die geen macht ter wereld ons ontroven kan. En deze vreugde van de verloste mens, dit vrij zijn in God, dit jui- Samenstelling wordt vandaag bekend gemaakt /GISTERMIDDAG heeft kabinetsfoimateur Paul van Zeeland verklaard dat na de motie, welke het Nationale Congres van de liberale par tij Vrijdagmorgen heeft aangenomen, de basis is weggevallen, waarop hij had verwacht een liberaal-katholieke regering te kunnen samenstellen Hij heeft thans het besluit genomen een regering te vormen van Katho lieke politici, aangevuld met buiten-parlementaire personen van liberale richting. ,Dit kabinet heb ik reeds op zak" zo zeide Paul van Zeeland. De samenstelling van deze regering zal Zaterdag worden bekend ge maakt en de leden er van zullen nog dezelfde dag de eed op de grond wet afleggen De nieuwe regering zal zich a.s. Dinsdag aan de afzonder lijke kamers voorstellen ter verkrijging van het vertrouwensvotum". NU NOG VERTROUWENSVOTUM De vraag, die men zich thans stelt of de nieuwe regering het ver trouwensvotum van het parlement zal krijgen. De Senaat zal ongetwij- chend voortschrijden over een ver loste aarde dit is Pasen. Het feest van de Verrijzenis, de opstanding lot het nieuwe leven, het feest van de verloste mensheid, het feest van de hemel op aarde. IJET Christendom richt zich dus "wel degelijk tot de gehele mens, het zoekt een omschepping van alle verhoud'ngen, het doorstraalt alles met Liefde en vreuede. Maar het wil radicaal beleefd worden. Het vraagt alles, en het heeft het recht, alles te vragen, omdat het alleen in staat is, alles te geven. Indien wij in de eerbiedwaardige Vastentijd, die achter ons ligt, dit in zicht, dit levend Geloof gewonnen hebben, dan kan het nu met recht Pasen zijn. Christus is verrezen, „als eersteling der ontslapenen". En ons wacht de vreugde de verlossing de radicale vernieuwing. ,Wij worden vprnieuwd van dag tot dag" (n Cor. IV, 16). Hiermee begint het Eeuwig Leven. Dr. HENRI VAN ROOYEN, Kruisheer. feld zijn vertrouwen uitspreken, daar de C.V.P. hier een meerderheid heeft van negen zetels. In de Ka mer ontbreken de C V.P daarente gen twee stemmen aan de meerder heid en minstens twee liberale ko ningsgezinde Vlamingen zouden zich dus moeten afscheiden van hun par tijgenoten wil de nieuwe regering ook hier het vertrouwen krijgen. Afgewacht dient te worden hoe hun houding thans zal zijn, nadat het Nationale Congres van de libe rale partij gisteren met algemene stemmen de motie heeft goedge keurd, waarin alle liberale politici op het hart wordt gedrukt het ver trouwen te onthouden aan iedere regering, die de onvoorwaardelijke terugkeer van koning Leopold op haar programma plaatst. Op dit con gres, waaraan bijna 800 liberalen uit geheel België deelnamen, werd bo vendien op ondubbelzinnige wijze duidelijk gemaakt, dat degenen, die zich niet aan de partijdiscipline zou den houden, uit de partij zouden worden verwijderd. Indien de nieuwe regering niet het vertrouwen mocht krijgen, dan zou den de Wetgevende Kamers worden ontbonden en nieuwe verkiezingen uitgeschreven moeten worden. De C V.P. verwacht, dat nieuwe verkie zingen haar niet alleen de absolute meerderheid in de Senaat doch ook in de Kamer zullen bezorgen. WILLEN SOCIALISTEN EEN COMPROMIS? Paul Henri Spaak heeft in een ra diorede verklaard, dat „de Christen- Socialisten (Katholieken), strikt ge sproken, het recht hebben koning Leopold op de troon terug te bren gen" doch dat het toch „hun plicht" is, dit te voorkomen. „Restauratie van Leopold zou het einde van België betekenen, aldus zeide Spaak. België staat voor een dilemma: wanneer Leopold terug keert op de troon, zal de natie ver deeld worden, doch wanneer hij af treedt ten gunste van zijn zoon, prins Boude wijn, zal het land rustig en voorspoedig kunnen blijven", al dus verklaarde Spaak, er aan toe voegend: „Wij weten echter, dat er een eervol compromis tussen de twee alternatieven mogelijk is". In gewoonlijk welingelichte krin gen neemt men aan, dat Spaaks ra diorede duidelijk wijst op bereidheid bij hem en zijn partij om te streven naar een compromis-oplossing voor de koningskwestie. ROMEINS ANTI-CLERICAAL BLAD MOEST PUBLICATIE STOPZETTEN. Het weekblad „Don Basilio", een van de meest anti-clericale uitgaven onder de tientallen van Romeinse dag- en weekbladen, heeft deze week zijn verschijning gestaakt. Sedert de afkondiging van het decreet van het H. Officie tegen het communisme ver minderde de oplage van week tot week. De verdwijning van „Don Ba silio" uit de krantenkiosken kan men zien als een nieuw bewijs, dat de 'cracht van het communisme en anti clerical isme onder het Italiaanse volk afneemt. Kaïïeitje... Terwij] ze nog daarover spraken, stond Hij zelf plotseling in hun mid den en zei: „Vrede zij u." En toen ze van blijdschap het nog niet ge loofden, maar vol verbazing waren, zeide Hij hun: „Hebt gij hier iets te eten? Ze gaven Hem een stuk gebra den vis. SULTAN HAMID BUITEN DJAKARTA GEBRACHT. Naar Aneta uit doorgaans welin gelichte kringen verneemt, is sul tan Hamid II overgebracht naar een plaats op Java, buiten Djakar ta, waar zijn verhoor wordt voort gezet. De berichten, dat de „Exilona", het negenduizend ton metende Ameri kaanse schip, dat met wapenen on derweg is naar Europa, in Triëst zal aankomen, zijn bevestigd. Volgens be ambten van de Adriatische scheep vaartmaatschappij zal het schip 18 April in Triëst arriveren. Wel neemt men aan, dat de „Exilona" eerst Bari aan de Zuidelijke Adriatische kust van Italië zal aandoen, waar de ha venarbeiders werkloos zijnde, hebben verklaard alles aan wal te zullen brengen „ook het schip zelf, als dat de bedoeling is". Latere scheepsladingen wapenen worden in Napels verwacht, waar het voorstel van de communistische lei der van de haver.arbeidersbond, om de wapenverschepingen te boycotten, verworpen werd. De vakverenigingen onder commu nistische leiding hebben opgeroepen tot massademonstraties op Zondag a.s. it* verschillende Norod-Italiaanse ha vensteden, onder andere in Triëst, waar Brits-Amerikaanse bezettings troepen zijn. „Worosjilof hitst op tot oorlog Joegoslavische beschuldiging Zuid-Slavië heeft de Sovjet-Unie beschuldigd van „schandelijke in menging in de Zuid-Slavische bin nenlandse aangelegenheden en van het voeren van terroristische activi teit tegen de Zuid-Slavische volks republieken". Deze felle critiek kwam uit de mond van de chef van de voorlichtingsdienst Vladimir De- dijer. die te Belgrado een persconfe rentie had belegd naar aanleiding van de onlangs gehouden bijeen komst van militaire leiders der Kom- inform te Boedapest. De verklaring die maarschalk Wo rosjilof op de vergadering der Kom- inform aflegde, was niet anders dan ophitsing, aldus de voorlichtings chef. „Het is hoogste merkwaardig, ■'at de Sovjet-Unie nog durft te spre ken over vrede in de wereld, terwijl een van haar vertegenwoordigers op ruit tot de oorlog tegen een klein buurland. Er is iets mis in de buiten landse politiek van de Sovjet-Unie". Dedijer legde er de nadruk op, dat Worosjilof ziin verklaring heeft af gelegd als officieel vertegenwoordi ger van de Sovjet-Unie als vice-pre mier en als persoonlijk vertegen woordiger van maarschalk Stalin. Legatie te Moskou gesloten Nieuw-Zeeland zal binnenkort zijn diplomatieke vertegenwoordigers uit Moskou terugroepen en zijn legatie aldaar sluiten. De oorzaak is te zoe ken in de verhoging van de wissel koers van de roebel welke het vol gens de Nieuw-Zeelandse minister van Buitenlandse Zaken Fred Doid- ge, voor kleine landen zo goed als onmogelijk maakt, een vertegen woordiging in de Sovjet-Unie te handhaven. Gisteren hebben de ambassadeurs van verscheidene Westeuropese lan den (onder wie de Nederlandse am bassadeur, de heer P. C. Visser), en de ambassadeur der V. S„ beraad slaagd over de afwijzing van hun klachten, betreffende de vernoging van de levenskosten voor buitenlan ders in de Sovjet-Unie.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1950 | | pagina 1