Z1
De kerk werd veel
te klein
'll&ijaaxt
in Indonesië
Nieuwe kruisweg in de Leonarduskerk te Leiden
m
(„WIT IS MEHSELIIN"?
ZATE3DAG 25 MAART 1950
DE LEIDSE COURANT
TWEEDE BLAD PAGINA
SASSEMSE DIEPDELVINGEN
JUA DE BOUW VAN DE NIEUWE KERK, WAS HET HERENHUIS.
DAT OP HET voor de bouw van de kerk aangekochte terrein stond,
lot pastorie ingericht. In 1875 werd het kerkbestuur in de gelegenheid
gesteld een nieuwe pastorie te bouwen. Want de familie Prins stelde
een grote gift daarvoor aan het kerkbestuur ter hand en na heel wat
praten kreeg men de vereiste goedkeuring, zodat de aannemer W. Teeu-
wisse in 1877 met de bouw van dit buis, volgens het plan van architect
van den Brink kon beginnen; op 1 Augustus werd door pastoor de Jongh
de eerste steen gelegd en ongeveer een jaar later kon hij zijn nieuwe pas
torie betrekken.
Intussen gingen de parochianen door hun kerk te versieren; in 1878
was het zilveren feest van de pastoor een aanleiding om gebrandschilder
de ramen van de glasschilder Nicolas te Roermond, in de kerk te plaat
sen. Blimseminslag in de toren in 18 81 en 1883 veroorzaakte gelukkig
weinig schade en in '85 op Kerstmis zong de pastoor de Nachtmis aan het
nieuwe hoofdaltaar, een werk van Lenaerts uit Den Bosch. Het nieuwe
altaar ter ere van St. Joseph kwam in 1889 in de kerk en in 1898 kwam
de doopkapel (voor die tijd _1 het doopvont voor in de kerk) en
werd het oude torenuurwerk .eld en in de nieuwe toren gehangen;
de onkosten betaalde C. Me>
Maar toen was pastoor de Jongh
al ter ziele; in 1895 op de vooravond
van Kerstmis overleed hij te Sassen-
heim.
Henricus Joannes Borghols, een
Amsterdammer van geboorte werd
zijn opvolger en kwam tegen oude
jaar 1895 als pastoor naar Sassem.
Zijn pastoraat was van zeer korte
duur, want hij overleed op 8 Maart
1898.
De zusters komen
Al onder pastoor de Jongh en wel
op 25 Juli 1890 waren de zusters van
het gezelschap van J.M.J. uit Den
Bosch in de parochie gekomen in het
Sint Annagesticht, aanvankelijk een
huurhuis. In 1898 werd besloten een
nieuw zusterhuis met bewaar- en
naaischolen te stichten op het ter
rein naast de vroegere pastorie, welk
huis, toen de nieuwe pastorie klaar
was, werd verhuurd aan de familie
Prins, die zoveel tot de bouw van de
pastorie had bijgedragen.
De eerste steen voor dit nieuwe
zustershuis werd gelegd door de op
volger van pastoor Borghols, An
dreas Franciscus Peters op 17 Augus
tus 1898.
In 1899 op 16 Januarie werden de
scholen geopend en in Maart ver
lieten de zusters het oude herenhuis
om haar nieuwe woning te betrekken,
de kapel was toen nog niet klaar. Die
werd op 12 April door de pastoor "in
gezegend. Toen volgde op 25 Mei de
plechtige inzegening van het gesticht
en van de scholen door de deken.
Aanvankelijk was men van plan ge
weest de oude pastorie tot gesticht
fe verbouwen en er een zustershuis
en schoollokalen naast te bouwen.
Maar dit plan werd als minder ge
schikt verworpen. Pastoors Peters
zal te Sassenheim bekend blijven als
de bouwer van de scholen. Was in
1899 voorzien in de behoefte aan een
school voor de meisjes, die bij de
opening 90 leerlingen telde, op 8 Ja
nuari 1903 opende de nieuwe jon
gensschool met 120 leerlingen. Ar
chitect Robbers maakte deze school,
waarvan de pastoor op 26 Sept. 1902
de eerste steen legde. In 1914 wer
den deze scholen uitgebreid; in 1917
werd de kapel in het gesticht ver
groot en in 1919 volgde een algehele
verbouwing van de scholen. In de
jongensschool kwam een gelegenheid
voor U.L.O. zowel voor meisjes als
voor jongens. In .1934 kocht het kerk
bestuur de bewaarschool aan de
Kerklaan.
P. J. VAN DER ZALM,
Noordwijk,
soldaat le klasse, viert op 28 Maart
zijn 2e verjaardag in Indonesië.
WIM DE WIT.
Laag-Boskoop 17,
Boskoop,
viert 29 Maart zijn 3e verjaardag in
Indonesië.
Pastoor Zondag en pastoor
Thus
Pastoor Peters overleed te
op 16 Juni 1904. Hij was Amsterdam
mer van geboorte en voor zijn komst
naa^ hier 6 jaar lang pastoor ge-
v/t t te Zaandam Zijn opvolger was
Petrus Desiderius Amandus Zondag,
een Hagenaar. Hij overleed op 28
Mei 1911. Tijdens zijn pastoraat werd
besloten de kerk door aanbouw te
vergroten, maar zijn dood vertraag
de de uitvoering van dit besluit. De
opvolger pastoor Thus zette door en
na veel moeilijkheden werd het werk
in Augustus 1912 aanbesteed. De ver
bouwing was omtrent een jaar daar
na klaar en in September werd de
vergrote kerk ingezegend door de
deken. Onder zijn pastoraat werd
o )k het St. Bernardusgesticht ge
bouwd; in Mei 1924 legde deken H.
Zondag de eerste steen en op 4 De
cember kon het gebouw worden in
gewijd. Alleen de kapel was toen
nog niet klaar, men gebruikte zo
lang één zaal en eerst op 28 October
1926 werd de kapel in gebruik ge
nomen.
De parochie was na de bouw van
de nieuwe kerk in 1870 sterk ge
groeid. Enkele getallen mogen dit
toelichten. In 1872 telde zij 700 ka
tholieken, waarvan 472 communi
canten. Het aantal doopsels was in
dat jaar 30. In 1902 is het aantal pa
rochianen ongeveer verdubbeld; er
zijn dan van de 1400 zielen omtrent
935 communicanten; aantal doopsels
62. En in 1927 is het aantal nogmaals
verdubbeld; 2800 parochianen.
De 8ste Mei van het vo
rig jaar vïerdie de paro
chie van de H- Leonardus
aan de Haag weg haar zil
veren jubileum. Ter ge
legenheid daarvan boden
de parochianen hun pas
toor een nieuwe Kruisweg
voor de kerk aan symbo
lisch in de vorm van een
ontwerptekening in wer
kelijkheid door een op
dracht te geven aan de
Leidse schilder Lode Sen-
gers-
Met die opdracht is Lode
Sengers dezer dagen ge
reed gekomen. De op pa
nelen geschilderde staties
zim in de kerk opgehan
gen en gisteravond (Vrij
dagavond"» met het bidden
van de Kruisweg in ge
bruik genomen.
De staties zijn zoals wij
reeds Ofpmerkten. op pa
neel geschilderd, in de fijn-
uitgebalanceerde gedekte
kleuren, die het werk van
deze kunstenaar voor de
leek direct typeren. De
opvatting is niet realis-
tisch-naturalistisch (om
tussen deze twee termen
nu maar geen verschil te
maken), d.wz. dat er maar
v/einig aandacht wordt
besteed aan landschap,
perspectief en schaduw
werking. Abstract zijn de
staties van Lode Sengers
echter óók niet. Al werken
zijn figuren sterk decora
tief en is de compositie
een zeer belangrijk ele
ment in deze panelen, er
zijn van die plotselinge
realiteiten in dit Lijdens
verhaal: een om het kruis
geknoopt touw. een mid
den uit dit drama opge
vangen blik, in de kop
van een der bijfiguren, het
gebaar, waarmee de beuls
knechten Christus het
witte onderkleed uittrek
ken, die van de ..formule'
van dez,e Kruisweg een
plotselinge, als pijn begre
pen werkelijkheid maken.
Zoals men negen maal een
Ave kan bidden en eerst
de tiende maal begrijpt,
noe mooi de groet van de
engel geklonken moet heb
ben
Lode Sengers heeft on
geveer vijf maanden aan
zijn opdracht gewerkt. Wij
geloven, dat de Leona-dus-
parochie en pastoor G. J.
v. d. Schoot O-F.M. over
het resultaat tevreden
kunnen zijn.
Daarom moest de kerk al in 1912
vergroot worden en was in 1928. een
tweede uitbreiding noodzakelijk. Na
Pasen begon men met het oude ge
deelte van kerk en toren af te bre
ken; het voorste deel van kerk en
priesterkoor moest voorlopig als
kerk dienst doen. De kerk werd nu
60 meter lang en 33 breed met een
toren van 65 meter hoogte. De oude
kerk van 1870 was 40 el lang ge
weest en 16 el breed met een toren
van 40 el hoogte Op 2 October 1929
werd de geheel vernieuwde kerk van
Sassenheim door de bisschop gecon
sacreerd.
Door de zorg van pastoor Thus
werd in 1923 het zogenaamde K.S.A.-
gebouw geopend; in 1928 werd dit
gebouw eigendom van de kerk.
SPROETEN-*
komen vroeg in 'b voorjaar
Koop tijdig SPRUTOL
14V 1 5)e eetöte uet&etineM
i JAAR l
I geleden Ui MeOCUUtld
l „f
Avontuur en romantiek - met als
hoofddoel: KARAKTERVORMING
DE
NEDERL. PADVINDERIJ
maakt zich op om binnenkori
te herdenken hoe vóór 40 jaar dit
„spel van verkennen", waaraan
een diepere bedoeling ten grond
slag ligt, vanuit Engeland naar ons
land overwaaide.
Bij dit herdenken zai straks on
getwijfeld één naam, de naam van
hem, die de padvindersbeweging
haar inhoud en internationale doel
stelling gaf,, op de voorgrond tre
den,. de naam van Baden Powell, de
grote leider en voortrekker, wiens
indertijd geschreven handleiding
over het spel van verkennen, ook
heden ten dage in de gehele pad
vinderswereld nog de handleiding
vormt, waarnaar men zich richt en
waarop men zich instelt.
Baden Powell, de man, die in zijn
tijd als geen ander begreep waarom
het de jeugd was te doen en hoe
hij haar kon trekken en warm ma
ken voor een ideaal. Doch ook Ba
den Powell zou eerst via een lange
omweg tot de verwezenlijking van
dit ideaal kunnen komen.
't Begon in de sloppen en
stegen van Londen.
Slaan wij er de geschiedenis van
de padvinderij op na, dan blijkt, dat
deze op een ook voor Baden Powell
zeer ontnuchterende wijze is be
gonnen. Tijdens zijn verblijf in het
begin van 1900 in Afrika als offi
cier van het Engelse leger schreef
Baden Powell zijn „Aide tot camp",
een handleiding voor de opleiding
van onderofficieren, die zich moes
ten aanpassen aan een verblijf in
het Zuid Afrikaanse klimaat.
Na enige tijd, met verlof in En
geland, bemerkte Baden Powell tot
zijn grote verwondering, dat tien
tallen van deze boekjes in handen
waren gekomen van de Londense
stadsjeugd, die zeer intensief de
daarin gegeven voorschriften voor
het kamperen in de openlucht, het
bereiden van maaltijden op hout
vuur etc. etc. toepasten. In de
meest wonderlijke uitrusting waren
zij daarbij uitgedost.
Baden Powell, die, zoals later
bleek, een buitengewone kijk op
het spel en de verlangens der
jeugd had, begreep dat dit meer in
hield dan eenvoudig weg maar sol
daatje-spelen. In de wetenschap,
dat een groot deel van de Engelse
stadsjeugd in fabrieken zijn tijd
doorbracht, was hij dé overtuiging
toegedaan, dat dit sóldaatje-spelen
in wezen een afreageren betekende
van de hunkering naar avontuur en
romantiek. Daarnaast stond heiji
duidelijk voor ogen, dat wat hij
aanvankelijk voor laksheid en on
gedisciplineerd optreden had aan
gezien, in feite al een zekere apa
thie en moe-zijn was van de een
tonige en bedompte sfeer van slop
pen, stegen en fabrieken.
Het eerste kamp.
Geconfronteerd met deze werke
lijkheid, die op hem een diepe in
druk maakte, begon hij in overlég
met de redactie van de Daily .He
rald een serie Zaterdagavondartike
len te schrijven, welke onder de ti
tel „Kampvuurverhalen" versche
nen. Zij vonden gretig aftrek en
werden door de jongens verslonden."
Aangemoedigd door dit enthousiast
me organiseerde hij op Bröwnsey's
Island een kamp voor plm. 30 jon
gens. Voor die tijd een gewaagd ex
periment, waarover men zich het
hoofd vol zorgen maakte. Een
proef, die men tot mislukking ge
doemd zag. Het tegendeel was ech
ter waar, de jongens waren enthou
siast, met als gevolg, dat in een
Londense volkswijk de eerste troep
werd opgericht. Oorsprong en ba
kermat van de padvinderij.
Baden Powell hield zich hierbij
aanvankelijk aan een systeem, dat
men onder het spel van de jongens
in iedere buurt kon waarnemen,
n.l. het bende-systeem, dat al spoe
dig werd omgezet in een patrouille
systeem. Uit een aantal van deze
patrouilles werd een troep opge
bouwd.
Het bleef niet bij één troep, er
volgden er meer en hoe het de
grenzen overging, zich aanpassend
bij de landaard der diverse volken,
heeft men kunnen zien in 1937 toen
ons land als gastland de Jamboree
in Vogelenzang verzorgde, bij wel
ke gelegenheid ook Baden Powell
van zijn belangstelling blijk gaf.
Op verzoek van vele paedagogen
heeft Baden Powell zijn kampvuur-
verhalen laten bundelen en deze
tot een handleiding gevormd, welke
heden ten dage, zoals gezegd, nog
de handleiding in de padvindersbe
weging uitmaakt.
Tot een goed begrip diene,
dat de gehele vorm van spelen,
zoals men deze in de padvin
dersbeweging kent, slechts
middel is om tot het doel: de
karaktervorming, te komën. Zo
is b.v. de kamptechpiek zoda
nig, dat de jongens, om de vér-
schillende moeilijkheden te
overwinnen, gezamenlijk en in
overleg moeten aanpakken.
Uiteraard gaat hiervan een
grote sociale vorming uit. Al
naar gelang de leeftijdsgroep
kent de padvinderij welpen,
verkenners en voortrekkers.
Naast de oorspronkelijke vorm
van het spel van verkennen, waar
voor men in hoofdzaak op bos, hei
en duin is aangewezen, hebben
rond de dertiger jaren ook de zee
verkenners hun intrede in de pad
vinderij gedaan. Hun spel ligt op
het water. Een nog nieuwere vorm
van verkennerij brachten' de z.g.n.
luchtverkenners. De ambities van
deze jongens gaan uit naar al dat
geen wat met de luchtvaart ten
nauwste verband houdt. Tenslotte
zijn er nog de bijzondere groepen,
waarin jongens, die door een licha
melijk gebrek in hun bewegingen
gehandicapt zijn, zijn onderge
bracht.
Herdenking van het 40-jarig
bestaan.
Behalve dat het 40-jarig bestaan
van de Nederlandse Padvindersbe
weging door elke groep en troep
afzonderlijk zal worden herdacht,
vormt het landelijk hoogtepunt de
feestviering in de kampen. Voor
de landverkenners zal dit geschie
den op het buitencentrum te Om
men, terwijl de zeeverkenners dit
zullen doen op de Friese plassen
bij Terhorne. Beide kampen zullen
eveneens worden bezocht door de
zich plm. een jaar geleden afge
scheiden Kath. Verkenners, terwijl
daarnaast in beperkte mate ook
buitenlandse troepen worden ver
wacht.
Tot zover de algemene feestelijk
heden, welke zich rond de viering
van het 40-jarig bestaan groeperen.
Een volgende maal zullen wij nog
iets uitvoeriger op de plaatselijke
viering ingaan, waarbij wij dan te
vens gelegenheid zullen vinden om
ook nog iets over het ontstaan en
de ontwikkeling der padvinderij in
onze eigen stad mede te delen.
HYPOTHEKEN
en voor alle andere zaken
°P het gebied van on-
/w A roeren(*e goederen
mj 3ouw-enMakelaarsbedrijf
v.d.Drift
UHË 0ud® Vbs1 29 L#id*n
wl E** Telef. 20513
DE BIJBEL IH1116 TALEN
Het meest gelezen
boek ter wereld
De By bel is thans geheel of gedeel
telijk in niet minder dan 1118 talen
vertaald, wat een toename betekent
van tien nieuwe talen gedurende
het jaar 1949. Door de zorgen der
Bijbelgenootschappen verschenen in
1949 weer twee complete Bijbelver
talingen in nieuwe talen, namelijk
in de Faroe-taal van de Faroe-eilan-
den ten Noorden van Schotland en
de andere in de Hona-taal van Zuid-
Rhodesia. Verder verschenen er in
vier nieuwe talen vertalingen van
het hele Nieuwe Testament, name
lijk in het Timorees van Indonesië,
het Kisii van Kenya, het Biza-Lala
van Noord-Rhodesia en het Tonga,
eveneens van Rhodesia Voorts ver
scheen in tien nieuwe talen voor het
eerst een vertaling van een Evan
gelie, onder andere in het Waje-
waas, een der talen van het eiland
Soemba.
Thans is het zo ver, dat de hele
Bijbel in 190 verschillende talen
vertaald is en buitendien het hele
Nieuwe Testament in nog 245 andere
talen, waarbij voorts nog in 683 ta
len Bijbelgedeelten werden uitge
geven.
De verkoop van Bijbels en Bijbel
gedeelten omvatte in 1949 alleen
reeds vanwege de Bijbelgenootschap
pen ongeveer zeventien millioen
exemplaren, waarvan ongeveer twee
millioen complete Bijbels. Bovendien
werden er ook nog millioenen exem
plaren door particuliere uitgevers
verkocht.
Kardinaal Saliège, aartsbischop
van Toulouse, schrijft iedere week
een kort artikeltje in het weekblad
van zijn aartsbisdom. Zijn artikelen
munten uit door de grote waarheden,
die in zeer kort bestek worden op
gediend. Hieronder volgt een voor
beeld van de puntige zeggingskracht
van de 80 jaar oude Kardinaal.
Het woord „dat is menselijk"
rechtvaardigt tegenwoordig alles.
Men trouwt lichtzinnig: dat Is
menselijk.
Men gaat scheiden: dat is mense
lijk.
Men verknoeit zijn jeugd in zon
dige genoegens: dat is menselijk.
Men weet toch „er in te komen"
door middel van relaties en connec
ties: dat is menselijk.
Men saboteert zijn plicht, dat is
menselijk
Men is jaloers en misgunt anderen
hun succes: dat is menselijk.
Men lastert en roddelt; dat is men
selijk.
Men is oneerlijk en bedriegt: dat
is menselyk.
Er is geen ondeugd, die niet wordt
goedgepraat met de leuze; dat is
menselijk.
Met het gevolg dat, dank zij een
schromelijk taalmisbruik, het woord
„menselijk" juist het laagste, het
grofste, het gemeenste in de mens
aanduidt.
„Menselijk" betekent zodoende
eigenlijk: „dierlijk", „beestig"!
Dwaze begripsverwarring: want
de mens is slechts mens door datge
ne, wat hem van het dier onder
scheidt!
Menselijke eigenschappen zijn:
verstand, gemoed, vrije wil, verant
woordelijkheidsbesef, zedelijk be
grip, geestelijk streven, heiligheid.
Dat is het menselijke in de mens,
en dat alleen is waarlijk „mense
lijk"!
Is Uw Radio defect?
BEL 24244
De Padlo-Technische Dienst
l.E.M.C.O. N.V., Nieuwe Rijn 32
repareert vlug, betrouwbaar en vak
kundig
Aetherklanken
ZONDAG 26 MAART
HILVERSUM I, 402 M.
3.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.30 IKOR.
12.00 AVRO 17.00 VPRO. 17.30
VARA. 20.00—24.00 AVRO
8.00 Nieuws. 8.18 Lichte muziek.
8.30 Voor de tuin. 8.45 Lichte mu
ziek. 9.00 Vacantietips 9.10 Sport-
mededelingen. 9.15 Verzoekprogram
ma. 9.45 „Geestelijk leven", causerie.
10.00 Reportage. 10.05 Voor de jeugd.
10.30 Kerkdienst. 12.00 Orkestmu
ziek. 12.30 Causerie over Bellamy.
12.40 Orgelspel. 13.00 Nieuws en me
dedelingen. 13.15 Mededelingen of
gramofoonmuziek. 14.05 Boekbespre
king. 14 30 Omroeporkest. 15.45 Film
praatje. 16.00 Dansmuziek. 16.30
Sportrevue. 17.00 „Tussen kerk en
wereld", causerie. 17.20 „Een ge
dicht", causerie. 17.30 „De avontu
ren van Ome Keesje". 17.50 Kinder
koor. 18.05 Sport. 18.15 Nieuws en
sportuitslagen. 18.30 Cabaret. 19.00
Radiolympus. 19 30 Semi-klassieke
muziek. 20.00 Nieuws 20 05 Gramo
foonmuziek. 20.35 Actualiteiten 20 50
Surinaamse muziek. 21.05 Hersen
gymnastiek. 21.30 Piano voordracht
a quatre-mains. 21.55 Cabaret.
HILVERSUM II, 298 M.
8.00 NCRV. 8.30 IKOR. 9.30 KRO.
17 00 NCRV 19.45—24.03 KRO.
8.00 Nieuws en weerberichten. 8.15
Gramofoonmuziek. 8.30 Vroegdienst.
9.30 Nieuws. 9.45 Inleiding tot de
Amerikaanse dag. 9.55 Hoogmis.
1130 Katholiek leven in de Ver. Sta
ten, causerie. 11.45 Amerikaanse mu
ziek. 12.15 Toespraak. 12.25 Gramo
foonmuziek. 13.00 Nieuws. 13.15 Sa
menspraak. 13.22 Amerikaanse volks
muziek. 13 52 Toespraken 14.00 Gra
mofoonmuziek (14.3514.45 toe
spraak). 15.10 Amerika in een note-
dop. 15.30 Pianorecital. 15.55 Ameri
ka in een notedop (vervolg). 16.15
Amerikaanse kerkkoren. 16.30 „Ka
tholiek leven in de Ver Staten",
causerie. 16.45 Amerikaanse kerkko
ren. 17.00 Gereformeerde kerkdienst
18.30 Voor de strijdkrachten. 19.00
Vocaal kwartet. 19.15 „Kent gij uw
Bijbel"? 19.30 Nieuws 19.45 Toe
spraak. 20.00 „Rose-Marie", operette.
21.00 Programma over de Europese
samenwerking. Daarna „Europese
samenwerking", prijsvraag. 22.00
Filmprogramma. 22.45 Avondgebed
en liturgische kalender. 23.00 Nieuws.
MAANDAG
HILVERSUM I (402 m)
7.00—24.00 AVRO
7.00 Nieuws, 7.15 Gram.muz. 8.00
Nieuws en weerber. 8.15 Radio och
tendblad, 8.40 Gram.muz., 8.55 Voor
de vrouw, 9.00 Gram.muz. 9.30 Wa
terstanden, 9.35 Gram.muz., 10.15
Musette-orkest en zigeunerensemble
11.00 „Op de uitkijk", causerie, 11.15
Carillon en orgel, 12.00 Zigeuner-
muziek, 12.30 Mededelingen, 12.33 In
't spionnetje, 12.38 Pianospel, 13.00
Nieuws, 13.15 Amusementsmuziek,
14.00 Historische causerie, 14.20 Fluit Limburg 53 (41 nieuw).
en clavecimbel, 14.45 Voordracht en
harpspel, 15.00 cèllo en piano, 15.30
Gevar. programma, 16.15 Gram.muz.
17.30 Voor de padvinders, 18.00
Nieuws, 18.15 Gram.muz. 18.30 Radio
filmkrant, 19.00 Voor de kinderen,
15.05 Semi-klassieke muziek, 19.30
Muzikale causerie, 19.45 Regerings-
i'itzending, 20.00 Nieuws, 20.05 „Ra-
dioscoop", 22.50 Gram.muz. 23.00
Nieuws, 23.15 Gram.muz.
HILVERSUM II (298 m)
7.00—24.00 NCRV
7.00 Nieuws, 7.15 Ochtendgymn.
7.30 Gram.muz. 7.45 Een woord voor
de dag, 8.00 Nieuws en weerberich
ten, 8.10 Sportuitslagen, 8.20 Gewij
de muziek, 8.45 Gram.muz., 9.15 Voor
de zieken, 9.30 Familiecompetitie,
10.05 Gram.muz. 10.30 Morgendienst,
11.00 Kamerorkest en solist, 11.20
Voordracht, 11.40 Tenor en piano,
12.10 Gram.muz. 12.30 Mededelingen
Nieuws, 13.15 Trio bas, bariton en
viool, 14.00 Schoolradio, 14.35 Cem
balogezelschap. 15.00 Voor de tuin,
15.30 Koorzang, 16.00 Bijbellezing,
16.45 Orgelconcert, 17.00 Voor de
kinderen, 17.15 Strijkkwartet, 17.45
Regeringsuitzending, 18.00 West-In
dische volksmuziek, 18.20 Sportuit
slagen, 18.30 Strijdkr. 19.00 Nieuws,
19.15 Engelse les. 19.40 Radiokrant,
20.00 Nieuws, 20.05 Gram.muz., 20.15
Lichte muziek, 21.00 „Jimmy vindt
zijn vader", hoorspel, 21.40 Gr.pl.,
21.55 Intern, evangelisch commen
taar, 22.10 Kamermuziek, 22.45
Avondoverdenking, 23.00 Nieuws,
23.15 Gram.muz.
MOND- EN KLAUWZEER
IN FEBRUARI TOEGENOMEN.
De Staatscourant van gisteren be
vat de „staat van de gevallen van
besmettelijke veeziekten, in Neder
land 51 (waarvan 20 nieuwe geval-
maand Februari 1950".
Uit deze staat blijkt, dat in het
gehele land in Februari 1223 met
mond- en klauwzeer besmette boer
derijen zijn geconstateerd. Daarvan
waren 666 gevallen nieu.w. In Gro
ningen waren die maand 17 besmet
te boerderijen (in Jan. nul); in Fries
land 51 (kaarvan 20 nieuwe geval
len); in Drente 18, alle nieuw; in
Overijssel 87, (waarvan 53 nieuw);
in Gelderland 204 (waarvan 96
nieuw); Zuid-Holland 326 (146
nieuw); Noor;d-Brabant 209 (103
nieuw); Zeeland 82 (33 nieuw) en
HET KEUKENHOF TE LISSE ALS BLOEMENHOF.
bruggetje doet het goed in deze omgeving.