KOORTS Het portret van een heilige, die „op en top meneer" was AKKERTJES V HET STATION TE LEIDEN ZATERDAG 15 OCTOBER 1949 DE LEIDSE COURANT TWEEDE BLAD PAGINA 1 Leermeester in d«e kunst van het vliegen vangen EEN LICHT OP DE KANDELAAR •yOT OVER ZUN OREN VERLIEFD zat, in de keuken van het bis schoppelijk woonhuis te Annecy, Jan de knedht, een huwelijks-aanzoek in elkaar te flansen, zo in de stijl van: „Lieve Dora, ik schrijf je met de pen, omdat ik het niet kan met de tafel-poot" toen de deur van de keuken zich opende en mgr. Frans van Sales binnenzeilde. Jan schrok zich een lichte beroerte. Niemand ter wereld vindt het prettig betrapt te worden bij het schrijven van minnebrieven. Gebeurt het toch, dan tracht men het geschrevene weg te moffelen in zijn binnenzak of het achteloos onder de tafel te laten dwarrelen. Deze laatste methode koos Jan, doch mgr. van Sales zag het en raapte het papier op. „Mag ik?" vroeg de bisschop. Hoewel Jan in zijn hart neiging had om neen te zeggen, lispelde hij on derdanig zijn toestemming. Mgr. van Sales las de nog niet vol tooide brief en fronste het voorhoofd. „Zo breng je er niets van terecht" meende hij, en zich aan tafel zettend, pende de bisschop op de achterkant van het papier een liefdes-verklaring van eigen vinding. „Als je dit nu overschrijftried mgr. aan. De bisschoppelijke liefdesbrief is he laas! helaas! helaas! verloren gegaan, echter niet dan na te voren zijn doel te hebben bereikt. Jan en Dora vonden elkaar. DEZE BISSCHOP is heilig-ver- klaard en daarenboven in 1877 tot kerkleraar uitgeroepen. Het ver moeden is niet te boud, dat bij deze uitroeping de goedgelukte liefdes brief generlei rol heeft gespeeld. Het voorval met Jan en Dora is echter kenschetsend voorhet karakter en de levenshouding van St. Frans van Sales. Iedere heilig-verklaarde heeft Christus na te volgen (wat eigenlijk tot de dagtaak van ieder Chrisen- mens moest behoren). Zij zwommen in de liefde tot God en doken onder in de nederigheid. Zij hebben allen op heldhaftige wijze beantwoord aan de roepstem der genade. Ofschoon nu allen, hetzij man of vrouw, hun gedrag boetseerden naar één en het zelfde volmaakte voorbeeld: Christus, schonk het huwelijk van genade en vrije wil het levenslicht aan telkens weer andere tinten van heiligheid, overeenkomstig ieders aanleg. St. Frans van Sales is bij uitstek be roemd om de navolging van Christus in Diens hoffelijke menslievendheid. Hij werd in -Christelijke zin het type van de volmaakte gentleman. Op-en-top meneer. Door zijn adellij ke opvoeding was hy zeer bedreven in paardrijden, schermen, dansen en hoofse manieren. Hij studeerde, met verbazend succes, wijsbegeerte aan de universiteit te Parijs en rechten aan de universiteit van Padua, maar toen hij op 26-jarige leeftijd de kans schoon zag, vervulde hij de harteweris van zijn leven en werd priester. Van hem is 't tot spreekwoord ver spreide gezegde: „Men vangt meer vliegen met een lepel honing dan met honderd vaten azijn!" Door zijn opofferende, zich uitslovende goed heid bracht hij de landstreek Cha- blais, die tot het Protestantisme was overgegaan, in de eenheid der Kerk terug. Typerend voor zijn bizonder soort van heiligheid is het antwoord: „Als er dan ergens in overdreven moet worden, laat het dan een over drijving in de goedheid zijn." r\EZE GOEDHEID was heel wat U anders dan goeiigheid. Goeiig was Frans van Sales niet. In de nach telijke straten van Padua door ge- wapenden aangevallen trok hij zijn degen en joeg het stelletje op de vlucht. Terwijl hij een preek op straat hield over het evangelie: als men een klap op de linkerwang krijgt, moet men de rechterwang aanbieden, riep een onbeschaamde toehoorder: „Als ik jou nou 'ns een klap op je wang gaf ,wat zou je dan doen?" De priester antwoordde vlot er overheen: „Ik weet heel goed, wat ik be hoorde te doen, maar ik weet niet wat ik zou doen. Overigens: probeer het maar 'ns". Bisschop van Genève geworden waar hij niet kon zetelen, omdat het in handen was van de Calvinisten vestigde hij zidh in het bergstadje Annecy. Hij bewoonde er een klein huurhuis. Een van de kamers was statig gemeubileerd voor ontvang sten, maar de bisschop zelf verge noegden zich met een vertrek, dat meer op een hok geleek. In dat hok schreef hij de beroem de „Inleiding tot het Godvruchtig Leven" niet voor kloosterlingen, maar voor mensen in de wereld be stemd en nog altijd druk gelezen en zijn „Verhandeling over de Liefde Gods". Daar voerde hij zijn fantas- tisch-grote correspondentie, geheel alleen, omdat hem te veel zielege- heimen werden toevertrouwd, aan geen derde bekend mochten wor den. LÏANDIG DIPLOMAAT, reisde hij n herhaaldelijk in vorstelijke op drachten naar de hoven van Parijs en Turijn. Hij had kardinaal en aarts bisschop van Parijs kunnen worden, maar weigerde: „Men wijdt zich niet aan de Kerk om een groot fortuin te maken, maar om het stuk land te bewerken, dat door de Huisvader is aangewezen". Hij bleef liever in zijn ruige uithoek, kruiste kris kras door de Alpen-dalen en klauterde naar de hoogste berg nesten. Zijn bisdom en zijn geeste lijkheid waaraan zo hier en daar wel een steekje los was bracht hij met zijn gewone kalme hoffelijk heid, maar met vaste hand en zonder terugdeinzen, tot een strengere le venswijze terug. Te voren gewaarschuwd, dat hij te hard werkte en zijn gezondheid on dermijnde „men jammert toch niet dat een kaars verteert bij het verlichten van anderen", weerde hij af doofde dit grote licht van Frankrijk in 1622 plotseling uit- Franciscus van Sales bereikte de leeftijd van 55 jaar. Zijn gebalsemd lijk werd naar Annecy overgebracht. FR ZIJN DEZE ZOMER heel wat Nederlanders naar Annecy ge reisd en in de wolken verrukt terug gekomen. Het is werkelijk een oord uit dui zenden. Een van de plaatsen, waar van men veronderstelt, dat alle be woners een pleizierig leventje leiden en nooit ziek worden en nooit dood gaan. Het dagelijks bestaan lijkt er een operette in een knus en bedrijvig stadje, dat zich vertrouwelijk genes teld heeft in de omarming van ster ke bergen en zich laaft aan de oevers van een sprookjes-meer, dat alle groene en blauwe glanzen van een pauwenstaart weerspiegelt. Een feest- stadje, doorschoten van dromerige grachten, gezellige bogenstraatjes en donkere trappen, die als holen om hoog stijgen naar een omvangrijk, heerszuchtig kasteel. Als St- Frans van Sales er op straat wandelde (hij gebruikte, ook op de verste reizen, geen koets), knielden de kinderen om zijn zegen te ontvangen en hol den dan weer vooruit om nog eens gezegend te worden, en misschien nog eens en nog eens. De kanunni ken. die de prelaat vergezelden, er gerden zich daar hevig aan, maar de bisschop zelf had er de grootste schik in. Hij deed hoegenaamd geen moei te zijn waardigheid kunstmatig op te houden, omdat hij van nature en van boven-nature een voornaam mens was. Hij deed niet deftig, hij was 't- LIET VACANTTE-LEVEN van An- necy is in enige grote hotels en parken'rond de bocht van het meer geschaard. Aan het meer haalt An necy adem. Als er mensen, die in geestelijke benauwdheid zaten, en een opfrissing nodig hadden, bij mgr. van Sales kwamen, ging de bisschop met hen roeien op die tover-spiegel, gevat in de grillige lijst van bergen. Toen betweters eens lieten doorsche meren, dat de over-belaste bisschop zijn tijd wel beter kon gebruiken, heeft Franciscus van Sales iets ge zegd, wat in vijf woorden de grond wet moest zijn van iedere Christen: „Naastenliefde is nooit verspilde tijd." QOK FRANCISCUS VAN SALES is niet ontsnapt aan de Franse liefhebberij, de uitverkorenen van Christus in een gouden koets „ter visie te leggen". In bisschoppelijk ornaat, mijter en staf naast zich, rust De oude stad van Annecy met het kasteel; op de achtergrond de witte kerk der Visitatie. hij in de nieuwe, blanke kerk van de Visitatie, weike op een heuvel boven Annecy is gebouwd. Hij was de stichter van de „Visitatie", met de H Jeanne de Chantal als deelge note. Stichter en stichteresse rusten aan weerszijde van het altaar de H. Chantal streng in het streng- zwarte habijt. De Visitandinen ontpopten zich tot „getraliede" zusters, tot grote spijt van de stichter, die hen bestemd had voor wijkverpleging- Een non op straat vond men in die dagen echter iets wat geen pas gaf, zodat Franciscus moest zwichten voor de aandrang op hem uitgeoefend door zijn superieur, de aartbisschop van Lyon. De zusters gingen .weer achter slot. Franciscus van Sales was in zijn manier van leven en in zijn opvat tingen over godsdienstzin en vroom heid zijn tijd verre vooruit- Hij wist, dat zijn gedachte over wijkzusters en wijkverpleging goed was en een uiting van practisch Christendom. Op de uitwerking van dat idee had hij zich geestdriftig toegelegd. Hij gehoorzaamde niettemin aan de be slissing van een man, die één tréédje hoger stond in de kerkelijke rang orde, maar een hele trap lager stond in vroomheid, doorzicht en mensen kennis. JOEDERIGHEID EN HOOGMOED zijn de gedachten, die in ieder leven de weegschaal doen óf rijzen omhoog óf dalen omlaag. Franciscus van Sales, de gevierde, de alom-be- minde, hij gehoorzaamde. De schaal sloeg met een schok omhoog. Heilig verklaard! Was ook Adam maar zo wijs ge weest, toen h- met de appel in zijn hand, voor die keuze werd gesteld!... v. P. I Kindje verkouden Dan rug. keel en borstje moe, huiverig Misschien voorboden van een griep. Doe er iets tegen: neem een 'AKKERTJEV^n. In korte tijd voelt U zich weer fitnVfVyV helpen direct - „WATERMAN" EN „EMPIRE BRENT" MET NEDERLANDSE TROEPEN VERTROKKEN Donderdagmorgen is de „Water man" met ruim 1500 militairen, voor namelijk van de K.L. uit Batavia vertrokken. Gisterochtend vertrok het Britse schip „Empire Brent" met 900 Nederlandse militairen naar Ne derland. KATHOLIEKEN IN ENGELAND STRIJDEN VOOR HUN SCHOLEN Bij de opening en inwijding van een noodschool in Blackley bij Man chester kwam Mgr Marshall, de bis schop van Salford, krachtig op voor de belangen van de Katholieke scholen. Hij verklaarde, dat vele Ka tholieke scholen in Engeland gevaar lopen, wanneer zij niet door de staat ondersteund worden. „Het is duidelijk", aldus de bis schop, „dat de leiders van de twee grote politieke partijen in ons land niet van zins zijn ons een behoorlijk aandeel in de schoolsubsidie toe te staan. Ik eis van u niet, om voor de een of andere partij te stemmen bij de aanstaande algemene verkiezingen maar als geen der candidaten wer.st op te komen voor de katholieke scho len, kiest dan liever niet." „De scholen," zo vervolgde de bisschop, „behoren tot de gewichtig ste factoren in het leven van het volk; dat hebben de dictatoren in gezien, die zich verzekerden van de controle over de scholen. Zij wisten immers heel goed, dat de macht over de scholen tot controle o^er de toekomstige kiezers voert. Ook de Kerk erkent de waarde van de scho len en Zij streeft ernaar haar te be houden, niet om zich te verzekeren van een politieke invloed, maar op dat de Katholieke kinderen opge voed worden in de liefde tot God en hun naasten." HYPOTHEKEN on voor alle andere zaken op het gebied yan on roerende goederen Bouw-enMakelaarsbedriJf v.d. Drift Oude Vest 29 - Leiden Telef. 20513 Een daartoe alleszins bevoegde heeft voor ons blad een tekning ge maakt, van de toestand op het sta tion c.a. te Leiden nu en in de naaste toekomst. Door onderstaande tekening krijgt men een overzicht van de oude- en nieuwe situatie bij het station te Leiden. De belangrijkste wijziging voor het stadsverkeer is de grondige ver andering in de onmiddellijke omge ving van het station. Het tramverkeer, dat momenteel nogal eens in conflict komt met het wegverkeer, zal in de toekomst be duidend minder last veroorzaken, doordat de halten bij het station worden verplaatst naar de rechter zijde van het nieuwe stationsplein. Ten behoeven van de trams, die het station als eindpunt hebben, wordt een z.g. lus aangelegd in het plantsoen aan de Haagse zijde van het station. Het plan is t.z.t hier ook de eind halte van de gele tram te maken. Bij dit tramcentrum wordt een autobus station gemaakt, zoals thans reeds bij Gouda in gebruik is. Ook hier worden alle in Leiden komen de diensten samen gebracht. Aan de andere zijde van het sta tionsgebouw wordt een ruime taxi standplaats en parkeerterrein aan gelegd. Aan beide zijden van het stations emplacement wordt een grote ver- keerstunnel aangelegd, zodat het centrum van de stad thans van twee kanten bereikbaar wordt. Om deze verbeteringen te berei ken zullen enkele gebouwen ver dwijnen, zoals „Zomerzorg", één van de drie huizen in het Terweepark en het gehele goederen emplace ment van de Spoorwegen. „Zomer zorg" wordt enkele honderden me ters verplaatst in de richting van de Kamer van Koophandel. Het goede ren emplacement komt voorbij de splitsing van de lijn naar Utrecht. Behalve de verhoging van het ge hele station in verband met de aan leg van de verkeerstunnels zal de inrichting geheel worden gewijzigd. Het eerste en tweede perron zullen aan beide zijden worden gebruikt en worden verbonden met tunnels. De bestaande houten luchtbrug zal ver dwijnen. Ook aan de zijde van het ziekenhuis komt een in- en uitgang. OUDE SITUATIE singel v zomiim VOORPLEIN la PERRON 2 a PERRON TERWEEPARK REme wtoEH2.ff.tk NIEUWE SITUATIE flI tattomeebouw la PERRON la PERRON 2e PERRON 2a PERRON

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1949 | | pagina 5