„DE MENS EN ZIJN ARBEID" 6e QROte vaktentoonstellinq in leiöen qeopenö VAKTENT00NSTEU.ING STADSGEHOORZAAL Doelstelling van de Expositie Eerste indrukken getuigen van een groot succes „óie 't arriBACttt wel venstaet óaeR van hrj leven moet, en óie 't, niet wel alleen, maeR wel en qeeRne öoet, Beleeft het QROotst qeluck öat yemanö kan BeqeeRen" S,chepi meurde in de CfoBeid! r v. DONDERDAG 25 AUGUSTUS 1949 DE LEID SE COURANT TWEEDE BLAD PAGINA 1 Zo dichtte Huygens in een tijd, nu 3 00 jaar geleden, toen het ambacht nog in z'n zuiverste vorm beoefend werd. En wat er op dit ondermaanse ook veranderd moge zijn, het ambacht is gebleven. Weliswaar in een andere vorm, veelal geperfectioneerd en aa ngepast aan moderne uitvindingen en machinerieën, maar zolang het men selijk brein nog ingeschakeld wordt in het arbeidsproces, zal het ambacht blijven bestaan en zullen er mensen zijn, die het ambacht niet „w el alleen", maar zeker ook „wel en geerne" doen. Desondanks is een duidelijk zich afkeren van het ambacht, van de han denarbeid in het algemeen merkbaar. Oorzaken hiervoor op te sommen moge overbodig zijn; de feiten zijn bekend. Er is een grote trek naar wat men noemt administratieve arbeid; men schuwt de „overall' en prefe reert de „witte boord". Ouders persen de jeugd van hun kinderen in een nauw, onwillig keurslijf van middelbare studie, met vakken waar zij vol komen ongeïnteresseerd tegenover staan, in plaats van hen de weg te wijzen naar de werkelijke vreugde, die het goed beoefenen van een vak in zich draagt. Inderdaad, .,het grootste geluck dat yemand kan begeeren". Of is het voor een smid, die zojuist de laatste hand gelegd heeft aan een smeedijzeren hek, geen grote voldoening het resultaat van zijn vakkennis en handenarbeid te aanschouwen? Beseft men wat het voor een textiel arbeider zegt, wanneer de eerste meters stof, in een nieuw dessin, uit de machine rollen? En kan men zich de vreugde voorstellen van een ban ketbakker, die met de crême-spuit nog in z'n hand met welgevallen zijn feestelijke taart bekijkt, welke als een sprookje van getrokken suiker en slagroom op een zilveren schaal geplaatst is? De arbeid in al z'n schake ringen kent vele vreugden. Het is slechts de kunst zoals bij alles wat goed 'en mooi is dit te ontdekken. Om hierbij de weg aan te geven, de jeugd die nog* voor de vrije keuze staat te helpen en ouders de juiste methode te wijzen, werd in de Stadsgehoorzaal de grote vaktentoonstel ling „De Mens en zijn Arbeid" ingericht. Daarbij is ook weer niet gestreefd naar volledigheid, de tentoonstelling wil slechts een idee geven van het geen er in bepaalde vakken te doen is. Daarom alles met mate, zodat het geëxposeerde niet vermoeit, maar voldoende is om een beeld te vor men over een bepaald ambacht en wat daarbij hoort. GROOTS EN KNUS Onherkenbaar veranderd. De Stadsgehorzaal en beide aan grenzende schoolgebouwen hebben een ware methamorphose onder gaan. Weken lang is er gewerkt. En hard gewerkt! Begonnen met 20 man, werd het aantal al spoeclig tot 80 uitgebreid en de laatste dagen liepen er zelfs 200 rond, die allemaal iets te timmeren, schilderen, commanderen of te vra gen hadden. Het resultaat van deze noeste arbeid is thans zichtbaar. Men kent de zalen niet meer terug. De grote stadszaal, niet ten onrechte vaak verfoeid om haar oerlelijke aanblik, is veranderd in een stijlvol le troonzaal, waarin met een mach tig blank décor het podium de eer ste aandacht van de bezoeker naar zich toezuigt, om een grote maquette van Leiden, zoals het thans is, aan gevuld met de diverse uitbreidings plannen, te bezichtigen. Onder deze troon ligt het „beruchte" Leidse Spoorwegplan, eveneens in een ma quette, voor iedereen bevattelijk uitgespreid. Men heeft werkelijk moeite nog een oud plekje van muur of plafond terug te vinden; alles is weggewerkt met vitragestof en expositie-stands. In de andere zalen en beide scholen is het evenzo. Ook hier is de meest mogelijke aandacht besteed aan de entourage, die werkelijk groots moest zijn en die dat ook geworden is. We hebben aanvankelijk de opmer king gehoord „hoe kan van zo'n alle gaartje van zalen en zaaltjes een be hoorlijke tentoonstellingsruimte ge schapen worden?" Maar nu alles klaar is blijkt deze wirwar, waartus sen men overigens heus niet verdwa len zal, het juist voortreffelijk aardig te doen. Veel beter b.v. dan in een grote rechte zaal, zoals het R.A.I.- gebouw in Amsterdam. Want hier in Leiden is het ondanks de grote uitgestrektheid knus en gezellig gebleven. Men zucht niet bij het vooruitzicht van nog zoveel honderd meter te moeten lopen. Iedere wen ding. iedere kronkelgang en ieder hoekje is een nieuwe openbaring en verrast loopt men verder, nieuws gierig wat er nog zal volgen. Duidelijk overzicht. Mogen we dus over de entourage zeer voldaan zijn, over de expositie zelf zijn we het niet minder. Wel iswaar is de tijd te kort geweest om nu reeds een bezonken oordeel te vel len, maar de algemene indruk is toch zeker dat hier zonder te overdrij ven een bonte verzameling van stands bijeen is gebracht, die een werkelijk goed overzicht geven van wat het ambacht in z'n meest uitge breide betekenis momenteel beslaat. Men heeft bovendien niet vastge houden aan een starre opstelling; ma teriaal. werkwijze, opleiding en pro duet zijn niet van elkaar gescheiden, doch per vak bij elkaar gevoegd, zo dat van ieder vak afzonderlijk een goed overzicht verkregen wordt. Kleding en verzorging. Leiden is van oudsher een textiel stad geweest. Het is wellicht daarom dat aan de afdeling „Kleding en ver zorging" de ereplaats is gegeven. Di rect als men via de hal van de Stads gehoorzaal de grote zaal betreedt, be vindt men zich in het domein van de textielindustrie en aanverwante vak ken. Middenin deze stand zijn mate rialen en producten van de maat- kleermaker zichtbaar, evenals de machines waarmede dit alles wordt vervaardigd. Langs de wand is schematisch en zeer plastisch aangegeven het proces „van schaap tot deken", met andere woorden de weg die de wol te gaan heeft, alvorens het gerede product z'n weg naar de winkels vindt. De dames zullen ongetwijfeld be langstelling hebben voor de afdeling Bontwerkerijen, die laat zien welke veranderingen een huid moet onder gaan, alvorens zij geschikt is om van tijger op dame over te gaan! Zeer interessant is voorts de stand van het maatschoenwerk, waar zow'ei het maken als het repareren van schoenen wordt gedemonstreerd. Hoe belangrijk een goede pasvorm is, be hoeft eigenlijk slechts uiteengezet te worden aan hen, die nog nooit ken nis gemaakt hebben met knellende schoenen! Een aparte plaats neemt hierbij het orthopedisch schoenwerk in. Ook de opticiens vallen onder de afdeling „verzorging". Het slijpen van brilleglazen, een precies en vakkun dig werkje, wordt hier gedemon streerd. Een prachtig röntgen-apparaat, geheel in Leiden vervaardigd, op de instrumenVmakers-afdeling. Belgische Ambachtskunst. Ondertussen is men hiermede de grote benedenzaal doorgelbpen. Een fraai trapje, tussen een parkje van bloemen en planten, voert de bezoe ker naar het podium, waarop de reeds vermelde plaquettes liggen uitgespreid. Voor vele stadgenoten, die uit de artikelen in de pers niet voldoende hebben begrepen, hoe de stad zich hopelijk! in de eerst komende jaren zal uitbreiden, is een studie van dit plan beslist aan te ra den. Dan daalt men weer een trapje af, om via het gangetje tussen re ceptiekamer en damestoiletten naar het binenplaatsje te gaan, waar men de gymnastiekzaal van de U.L.O. aan de Breestraat betreedt. Hier is een zeer bijzondere expo sitie ingericht. In Gent (België) met welke stad Leiden sedert de bevrij ding zulke voortreffelijke relaties onderhoudt, heeft men kort geleden eenzelfde tentoonstelling gehad. De stand „Belgische Ambachtskunst" hiervan is thans in Leiden te be zichtigen en het moet ons direct van het hart dat zowel de organisatoren van Leiden als de Belgische gasten er goed aan gedaan hebben dit te doen. Want wat zij van over de grenzen hebben meegebracht is wer kelijk een kijkje waard. Opvallend is het bijzonder fraaie smeedwerk. We denken slechts aan het juweel van een ijzeren trapleuning. Ver der zijn er geëtste glaspanelen, ce- ramische producten, waaronder en kele prachtige vazen, meubels en siervoorwerpen, alles in keurige vi trines opgesteld. Bouwvakken en opleidingen. Via dit stukje België bereikt men de Breestraatschool, het domein van de Bouwvakken. De Leidse Am bachtsschool is hier tegenwoordig met leerlingen, die werken aan tim- Een 150 P.K. zware electromot or in de Electriciteits-afdeling merstukken, schilderwerk en meu bels. Het is goed hierbij even stil te staan en niet al te vlug door te lo pen, als tenminste de stroom van bezoekers niet al te erg dringt. De ze afdeling is immers zo belangrijk, omdat de opleiding tot het ambacht de basis is, waarop onze toekomstige ambachtslieden hun toekomstige re putatie moeten bouwen. Hier zal het hart van menige jon gen opengaan. Op deze plaats wordt hem immers de sleutel getoond waarmede hij het rijke domein van het echte ambacht kan betreden. Mits natuurlijk hij de nodige ener gie kan opbrengen om de cursussen te volbrengen, want het gaat niet vanzelf. Laten deze jonge knapen hierbij echter bedenken wat op de affiche staat: „Hij die een ambacht heeft geleerd, krijgt steeds de kost waar hij verkeert". Inderdaad een goed vakman vindt overal een bo terham. Zelfs in tijden wanneer de vraag gering is en het aanbod groot, geniet de geschoolde vakman steeds de voorkeur. En dit alles is wel een studie, die overigens veel genoegen geeft, zeer zeker waard. Niet alleen voor jongens is deze afdeling interessant. Op de eerste plaats zijn het ouders, die hier hun kennis moeten komen opsteken. Zij zijn het immers meestal die beslissen over de toekomst vaij hun kinde ren, over het al of niet voortzetten van hun studies, wanneer zij de la gere school verlaten hebben en over de keuze van de school. Gedemonstreerd wordt hier voorts het metselen en stucadoorswerk. Enkele kleine muurtjes, in verschil lende soorten steen opgetrokken, geven aan hoeveel variatie er moge lijk is. Aardige wandtegeltjes com pleteren het geheel. Metaalbewerking. Een stukje openlucht park, waar op wij straks terugkomen, ligt op de weg van de bezoeker, die de Bree straatschool verlaat de hele ten toonstelling is volgens het één rich ting-systeem ingericht en de Aalmarktschool wil betreden. Ook op het gebied van metaalbe werking neemt Leiden een zeer be langrijke plaats in en het laat zich dan ook begrijpen dat het tentoon stellingscomité hieraan veel aan dacht heeft besteed. Wederom treft men hier de Leidse Ambachtsschool aan, n.l. bij het machinebankwerken, een afdeling die de keuze tot vele richtingen openlaat, electriciens, fijn- bankwerkers en autoherstellers. Werkstukken, tekeningen en machi nes zijn hier opgesteld, om een dui delijk beeld te geven van de werk- methodé, die door leerlingen wordt aangegeven. Een gedeeltelijk gede monteerde jeep zal ongetwijfeld tot de verbeelding van de jeugd spre ken. Het fijnere werk van de metaal afdeling is vertegenwoordigd door de Leidse Instrumentmakersschool. Instrumentmakers, glasblazers, glas slijpers en opticiens vertonen hier hun kunnen .terwijl de School voor Koeltechniek een koelinstallatie de monstreert. Deze afdeling in de Aalmarkt- school beslaat ook de eerste verdie ping. Als men deze weer afgedaald is voert het pad de bezoekers naar buiten ,waar in de openlucht het smeden, autogenisch en electrisch lassen een plaatsje gevonden heb ben. Ook de opleiding van deze vak ken is hier aanwezig. Tuinbouw. En dan komen we eindelijk bij de afdeling tuinbouw. Hoewel niet spe cifiek Leids, mag deze afdeling toch niet ontbreken, omdat Leiden gele ien is in het centrum van een tuin bouwgebied en met de groentevei ling een belangrijke functie vervult. Buiten, op het binnenplaatsje, vindt men bloemen en planten in heerlijke overvloed, als een dank bare decorering van deze kale plek. Midden tussen het groene gras en de bruine turfmolm steken de rode bloemen fris af en langs de ijzeren brandtrap naar de eerste-étage van de Stadsgehoorzaal vormen zij fleu rige en geurige leuningen, waar men nochtans niet op mag leunen! In de receptiekamer hebben de bloemisten en bloembinders een plaatsje gevonden, temidden van komkommers, druiven, pruimen en wat moeder natuur ons no-g meer aan kostelijke groenten en fruit in dit overdadige jaargetijde schenkt. Het doet misschien vreemd aan de ze afdeling op een ambachtstentoon stelling te zien. Maar behalve dat net een fleurige aankleding is, be hoort de tuinbouw zeker thuis op een dergelijke expositie. Ook de tuinbouw is een vak en VAN 25 AUG. Ym 5 SEPT.I949 (Foto's „De Leidse Courant".) 1. Het wekken van meer belangstelling en begrip voor de uitoefe ning van het ambacht. 2. Het vestigen van de aandacht op het vakonderwijs; 3. Het vestigen van dc aandacht op vakkundig vervaardigde, c.q. van kunstzin getuigende, producten uit ambacht- en industriële ondernemingen. 4. Het verlenen van steun aan de beoefenaren van een ambacht bij hun streven tot verhoging van een gezond standsbewustzijn, t. w. arbeidsliefde, arbeidseer vakbekwaamheid en arbeids- fierheid. 5- Het aankweken van meer waardering voor hen die de samen leving dienen door een ambacht. 6. Het vestigen van de aandacht op het belang van goede soeiale verhoudingen in het arbeidsproces. niet eens zo'n gemakkelijk vak! Er is heel wat kennis en ervaring voor nodig om een goed tuinder te wor den. Wat er echter met veel kennis en toewijding bereikt kan worden, ligt hier als een oase temidden van ijzer, staal, hout en metselwerk te pron ken. Temidden van de techniek geeft de natuur hier acte de pré- sence! Woord en beeld- Overigens kan men niet lang stil blijvesn staan bij de lokkende drui ventrossen; er is nog meer te zien. Nog heel veel zelfs. Voor de volgen de afdeling vragen wij chauvi nisten als we zijn! bijzondere be langstelling. Dat is namelijk Se af deling „Woord en Beeld", waar het het drukkersbedrijf, in z'n meest uit eenlopende vormen, en dus ook het courantenbedrijf, is ondergebracht. Men ziet er de verschillende me thoden van drukken, zoals steendruk, diepdruk, rotogravure enz. Prachtige staaltjes van drukwerk en boekbind- kunst tonen de resultaten van goed vakmanschap. Verschillende soorten zet- en drukmachines verklappen iets van het geheimzinnig proces, dat de copie van een schrijver moet door lopen, alvorens het de lezer bereikt. U kunt er zien hoe een courant gezet wordt, een folder gedrukt wordt en hoe men een boek inbindt. Ongetwijfeld zal de jeugd, die van een prachtig ambacht houdt, waarin goede smaak en fantasie een even grote rol vervullen als de techniek, op deze afdeling, in de gang achter het podium en in de stemkamer, veel kunnen genieten. O.a. is zeer uitvoerig het procédé aangegeven, volgens welke de beken de affiche van „De Mens en zijn Ar beid" tot stand gekomen is. Voor velen is het een raadsel hoe foto's in een courant of boek ge plaatst worden. Men heeft wel eens ooit gehoord van een „cliché", maar dat is dan ook alles. Welnu, hier kan men zien hoe een cliché vervaardigd wordt, evenals ook een stand aanwe zig is van de fotografie een magisch en voor velen onbekend terrein. Katwijkse Zeehaven. Steeds volgens het één richtingver- keer wordt de bezoeker vervolgens naar de vestibule van de Stadsge hoorzaal geleid, waar twee stands van Kajwijk respectievelijk reclame maken voor het Hollandse product by uitstek: de maatjesharing en de aan dacht vragen voor een brandende kwestie in Katwijk: de Zeehaven. Een vissersdorp zonder haven is een man zonder hoofd. Vandaar dat Kat wijk zich zo roert om een haven te krijgen, waarvan een maquette is opgesteld om een beeld te geven hoe de Kat wij kers dit plan zouden wen sen. Een grappig Katwijks binnen huisje completeert deze alleraardig ste afdeling. Zelfs de amoureuse krabbels, die de lieve jeugd op de muren pleegt te kladderen, zijn niet vergeten! Een stukje metselwerk op de metsel-afdeling

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1949 | | pagina 5