S)e &2icbe(Eou^ci/nt
5)e txaeóiex
„consolator optime"
Zakelijkheid
of propaganda
Ned. verliezen in Indonesië
Beriijnse commandanten
kwamen bijeen
MISSIE-
tentooinstelling
ZATERDAG 4 JUNI 1949
40ste JAARGANG No. 11711
Directeur: C. M. VAN HAMER8VHLD.
Hoofdredacteur: TH. WILMER.
KATHOLIEK DAGBLAD VOOR LEIDEN EN OMSTREKEN
WAARIN OPGENOMEN „DE BURCHT"
De Grote Vier
achter
dichte deuren
Bur. Papengrachl 32, Telel. 20015, Adm. en Advert. 20826, Abonn 20935 - Abonnementsprijs f 0.32 p. w., 11.40 p. mnd., 14.15 p. kwart. Franco p. p. f 4.90 - Advert.: 15 ct. p. m.m. Telefoontjes 11.50
(Sequentie Veni Sancte Spiritus)
TOEN JEZUS voor het eerst Zijn
Heiligen Geest beloofde, heeft Hij
Hem met een bijzondere naam aan
geduid. We vinden die naam in de
Griekse tekst van het Nieuwe Tes
tament aangeduid als Paraklètos,
een woord, dat pleitbezorger of
helper, maar ook trooster betekenen
kan. In de Latijnse feestzang van de
Misliturgie op het Pinksterfeest
wordt Hij aangesproken met deze
naam: Consolator optime, allerbeste
Vertrooster. Het woord zelf klinkt
als een vreugdevolle belofte en op
dit hooggestemde, innig blijde feest
moeten wij er een korte stonde van
stille overweging aan durven wij
den, om ons op de betekenis van
deze troost te bezinnen. Wij zullen
dan tot het inzicht komen, dat de
troost van de Heilige Geest geen toe
vallige gave is, iets dat de een ge
schonken wordt, de ander niet, iets
dat de een nodig heeft, de ander niet,
maar dat hij behoort tot het diepste
wezen van ons Christendom zelf en
dat men zonder die troost niet waar
lijk leven kan.
Het begrip van troost verbinden
wij vooral met het begrip van het
lijden Iemand, die lijdt, hoopt ver
troosting te vinden. Als ergens in
een gezin het lijden zijn intocht doet,
bij ziekte of sterfgeval of ander on
geluk, dan gaan wij er heen om
troost te brengen. Die troost kan
soms liggen in een blik, een hand
druk, een woord, soms zelfs in het
enkel maar aanwezig zijn. Wij voe
len ons opgelucht, als er iemand bij
ens is,die van ons lijden weet, als
wij iemand hebben, die eens een
ogenblik naar ons luiseren wil.
Troost vinden we in een brief van
thuis, wanneer we in een ver land
vertoeven, in een strelende hand op
ons hoofd, in het feit, dat een ver
trouwde stem ons bij de voornaam
noemt.
Het volle begrip voor de troost van
de Heilige Geest zal eerst voor óns
opengaan, wanneer wij ons de toe
stand, waarin wij hier op aarde ver
keren, ten volle gerealiseerd hebben.
Meestal hebben we ons met die toe
stand volkomen verzoend, we vinden
het hier nog zo slecht niet, we wil
len volstrekt niet horen van dood
en hiernamaals, we zijn van mening,
dat de hemel nog lang genoeg kan
duren. En als er iemand gestorven
is, is vaak de hoogste vorm van
aanvaarding, waartoe we ons kunnen
opwerken, de gedachte, dat we het
moeten overgeven, omdat er nu een
maal toch niets aan te doen is, om
dat een hogere macht gesproken
heeft. Iemand, die er niet zo over
denkt, vinden wij kinderlijk naïef,
misschien zelfs abnormaal. In' den
heilige kunnen we het nog net ap
preciëren, dat hij naar de hemel ver
langt. Maar de gewone mens accep
teren we alleen, als hij er over denkt,
zoals wij dat doen.
In werkelijkheid is deze aarde, zo
als ze ook door de Kerk genoemd
wordt, een tranendal. En wij zijn
ballingen, kinderen van Eva. Dit be
hoeft ongetijfeld niet te betekenen,
dat ons gehele leven verloopt in
somberheid en droefgeestigheid, het
wil enkel maar zeggen, dat de toe
stand, waarin wij hier op aarde ver
keren, in zijn diepste wezen wordt
gekenmerkt door onvolkomenheid.
Vandaar dat de mens in dit aardse
bestaan nooit of te nimmer geheel
tot zijn recht kan komen. Bewust of
onbewust lijdt hij aan zijn menselijk
tekort, zijn kleinheid, zijn gebonden
heid. Juist tegenover dit lijden staat,
als een hemelzoete balsem, de troost
van de Heilige Geest.
Wat is dat eigenlijk, de troost van
de Heilige Geest? Is het wel te bena
deren voor een Christen „in de we
reld', voor een „gewone zondaar"
van iedere dag weer opnieuw? Heeft
het wel zin voor ons, deze vraag te
stellen? Doen wij niet beter, ons
maar aan de welbekende sleur te
houden, de burgerlijke beleving van
de godsdienst, een goedkope con
ventie, een niet ingewikkeld scha-
bloon? Waarom zouden wij eigenlijk
anders willen zijn dan de rest? Is
dat geen hoogmoed, geen ongehoor
de pretentie?
Op deze vraag kunnen we slechts
antwoorden: neen en duizendmaal
neen. Er ligt geen pretentie in, om
naar de troost van den Heilige Geest
te verlangen. Want de troost van de
Heilige Geest is het enige, dat wer
kelijk zin geeft aan ons leven. Wij
spreken van het enige en trekken
daar niets van terug, geen jota, geen
punt. Zolang wij immers in onze
beaot, burgerlijke sleur volharden,
leiden wij geen menswaardig be
staan. Er is in de laatste eeuw wat
te doen geweest over dat belang
rijke, menswaardige bestaan. Maar
men heeft het vrijwel exclusief in
stoffelijke verworvenheden gezocht.
Voor het menswaardige bestaan is
een bepaalde loonschaal nodig, een
bepaalde vorm van comfort, een mi
nimum aan behuizing en inrichting
van de woning, een minimum ook
aan voeding en kleding. Gedeeltelijk
is dit waar, omdat het materiële
immers ook tot de menselijke be
hoeften behoort en het streven naar
verbeterde sociale verhoudingen is
dus zonder meer legitiem. En toch
moeten wij ons niet ontveinzen, dat
gedeeltelijke waarheden eigenlijk
leugens zijn. Zolang wij het streven
naar een menswaardig bestaan uit
sluitend in het streven naar stoffe
lijke dingen plaatsen, verminken en
verguizen wij de menselijke natuur,
de menselijke waardigheid. Of kan
men soms zegen, dat de kluizenaars
in de woestijnen van Egypte of de
monniken van de strenge klooster
orden of de Athos-berg of de stran-
nieken van de eindeloze wegen van
Rusland geen menswaardig bestaan
geleid hebben? Dat zou een burger
lijke leugen zijn. Zeker, deze men
sen deden afstand van het comfort
en de voordelen, die de beschaving
biedtj Toch waren zij méér mens dan
wij: want zij bezaten in wonderlijke
overvloed de troost van de Heilige
Geest.
De troost van de Heilige Geest:
een innerlijk licht in de ziel, een za
lig weten, een warmte, een stille,
blijde verrukking. Een aanraking
met de hemel, een poort naar God.
Wij kunnen duizend beelden zoeken,
om er iets van weer te geven, we
kunnen denken aan de blankheid
van de lente, de geuren en de prille
heid van de winterlucht, de zoelheid
van de sneeuw, de vriesheldere fris-
gratie van bloemen en groen, de ma
jestueuze pracht van de zomer, de
weemoedige schoonheid van de herfst,
de sappige zoetheid van het nieuwe
ooft, de grondeloze diepte van het
hemelblauw, de heerlijkheid van de
zon, de zachte betovering van de
maan, de stille flonkering van de
sterren, de granieten grootsheid van
de bergen, de ontembare macht van
de zee, de koninklijke verrukking
van een zomermorgen, het blonde
blozen van een schone avond, de
milde koelheid van de schaduw, de
veilige rust, het huiveringsvolle my
sterie van de nacht, de liefelijkheid
van het kind, de bruidelijke tederheid
van de vrouw, de krachtige fierheid
van de man. En zo kunnen we ver
der gaan. om overal in de natuur
naar gelijkenissen te zoeken: het
eigenlijke zal steeds ongezegd blij
ven, omdat er geen menselijke woor
den voor bestaan. Want het is in
zijn diepste wezen het geheim van
God, die zich geven wil aan de klei-
nee nietige mens.
Maar nu het Pinksteren werd en
wij terugdenken, dankbaar en hoop
vol, aan de triomfantelijke openba
ring van het eerste Pinksterfeest, nu
bidden wij uit de diepste grond van
onze harten de smachtende bede van
de Moederkerk: Kom Heilige Geest.
Kom allerbeste Vertrooster, zoete
gast van de ziel, kom zoete verkwik
king. Want slechts wanneer Gij ko
men wilt, zullen wij, veraf nog, als
in een spiegel en in een raadsel, mo
gen vermoeden, wie Gij werkelijk
zijt, Uw licht, Uw warmte, Uw heer
lijkheid!
Dr. HENRI VAN ROOIJEN,
Kruisheer.
1I7AAROM ZITTEN de Grote Vier
eigenlijk in Parijs? Ja, officieel
weten we dat wel: zij bespreken de
kwestie Duitsland; zij praten over de
wenselijkheid en de mogelijkheid van
een herenigd Duitsland en zij willen
allemaal de barrières, die het han
delsverkeer tussen West en Oost in
de weg staan, omlaag halen. Ook de
onmogelijke toestand in Berlijn wordt
opnieuw bekeken.
Dat staat allemaal op de agenda
van de conferentie. Maar als men de
debatten eens naleest, dan vraagt
men zich af, wat de Russen bezield
heeft, toen zij een heropening van de
besprekingen vroegen. Zij konden
moeilijk verwachten, dat het Westen
zich nu opeens op sleeptouw zou la
ten nemen, maar als men Wisjinski
hoort, dan doet hij niets anders dan
het oude Russische standpunt nog
eens naar voren brengen en op
nieuw verdedigen, terwijl het voor
een ieder duidelijk is, dat de Weste
lijke geallieerden nu minder dan ooit
van plan zijn om Wisjinski zijn zin
te geven. Wat de kwestie van Duits-
lands eenheid betreft, is men het op
het ogenblik er overeens, dat geen
overeenstemming is te krijgen. De
Vier zijn het c'us eens over het feit,
dat zij het niet eens zijn. Een scha
mel resultaat van een week praten!
De wereld had overigens nauwelijks
iets anders kunnen verwachten. Het
enige, waarop gerekend was, be
stond in een vermoedelijk accoord op
economisch gebied, waardoor bijv. de
warboel met de Westelijke en Ooste
lijke marken zou werden opgeruimd
en een enigszins behoorlijk handels
verkeer tussen de Westelijke zónes
en de Oostel ike zóne weer mogelijk
zou zijn. Het heeft er op hêt ogen
blik niet veel van, dat zelfs dit be
perkte compromis alsnog zal worden
bereikt.
De conferentie is nog niet afgelo
pen en, al heeft men het eerste punt
Duits! ands eenheid als hopeloos
laten varen, de mogelijkheid staat
altijd nog open, dat het Kremlin op
eens een reuzenzwaai maakt en op
het laatste nippertje met iets n -ws
komt aandragen. Misschien pr rt
Wisjinski de befaamde methode van
marktkooplui toe te passen; eerst
weglopen en dan pas bijdraaien.
ALS TWEEDE PUNT op de agenda
wordt nu de kwestie Berlijn be
sproken. De Amerikaanse minister
Dean Acheson is Donderdag met een
plan voor de dag gekome, dat in kor
te trekken hierop neerkomt: Laten
we de oude Kommandantura (de
raad van de vier geallieerde miMtai-
re bevelhebbers) in Berlijn weer
herstellen, maar daar niet langer
vasthouden aan de eis van eenstem
migheid. Het recht van veto voor elk
wissewasje heeft het besturen van
Berlijn onmogelijk gemaakt. Voorts
moet er een nieuwe gemeenteraad
voor geheel Berlijn worden gekozen,
door middel van democratische
(geen volksdemocratische) verkiezin
gen en aan de gemeenteraad, die
overigens slechts eens voorlopig ka
rakter draagt, dient een grotere be
voegdheid te worden gegeven. Dan
hoeft de Kommandanture niet over
alles en nog wat te beslissen, maar
alleen over de grote kwesties. Over
dit voorstel werd Vrijdag beraad
slaagd in een geheime zitting. Die ge
heime zitting was een denkbeeld, dat
Bevin al eens eerder had opgewor
pen, omdat hij verwachtte, dat met
Wisjinski misschien beter te praten
zou zijn, als de besprekingen onttrok
ken waren aan de sfeer van propa
ganda en publiciteit. Maar Wisjinski
heeft van te voren reeds een paar
opmerkingen gemaakt, die weinig
goeds voorspelden. Vooreerst bleek
hij zijn oude voorliefde voor het
veto-recht allerminst te hebben laten
varen. Hij vond het beginsel van
eenstemmigheid juist daarom zo
mooi, omdat dan een meerderheid
haar wil niet kan opleggen aan een
minderheid, terwijl omgekeerd ook
die minderheid haar wil niet kan
doorzetten. Hij vergat er echter bij
te zeggen, dat die minderheid in dat
geval alles kan saboteren wat zij
wenst, een mogelijkheid, die verre
van denkbeeldig is, omdat de histo
rie reeds heeft bewezen, dat dit in
derdaad gebeurt. Overigens vond
Wisjinski, dat de oude Kommandan
tura nog zo slecht niet was. Alleen
die Amerikaanse generaal, die tij
dens een hopeloze zitting gezegd had:
„Ik heb er genoeg van, ik heb slaap
en heb morgen nog een hoop werk",
die generaal had de klad er in ge
bracht. Want Russen zijn nu een
maal fijngevoelig en daarom hadden
zij de Kommandantura verlaten om
er niet weer in terug te keren.
Het is opvallend, dat telkens ge
meld wordt, dat de zittingen in een
goede stemming worden gehouden.
Men maakt onder elkaar zelfs grap
jes. Maar dit grapje van Wisjinski,
dat veronderstelt, dat er nog iemand
is, die het gelooft, is weinig hoop
gevend. Hoelang zal het nog duren
tot ook Ascheson zegt: „Ik heb er ge
noeg van, ik ga naar huis"?
De regering maakt bekend, dat
tot haar leedwezen de volgende
verliezen in Indonesië zijn ge
rapporteerd:
Koninklijke Landmacht:
Gesneuveld 28 28 April:
2e It. H. G. Diederen, afkom
stig uit Hoensbroek.
Gesneuveld 4 Mei:
Sold. M. J. Muller, afkomstig
uit Boxmeer.
Gesneuveld 12 Mei:
Korp. H. J. van Hunnik. af
komstig uit Amsterdam-W.
Gesneuveld 15 Mei:
Serg. J. van der Meulen, af
komstig uit Dantumadeel.
Gesneuveld 17 Mei:
Sold. Ie kl. C. H. van Roekei,
afkomstig uit Valkenswaard.
Sold. A. Schelling, afkomstig
uit Amsterdam.
Gesneuveld 18 Mei:
Sold. H. Warmink, afkomstig
uit gem. Gasselte (Dr.).
Sold. J. M. van Strien, afkom
stig uit Schagen.
Serg.-majoor H. Springer, af
komstig uit Hilversum.
Gesneuveld 1 Mei:
Sold. H. J. Huisman, afkom
stig uit Apeldoorn.
Sold. W. F. E. van Venrooy,
afkomstig uit Rotterdam.
Gesneuveld 20 Mei:
Sold. J. van der Wal, afkom
stig uit Lekkerkerk.
Gesneuveld 21 Mei:
Sold. T. M. H. van Maarseveen,
afkomstig uit Utrecht.
Serg. IJ. Smits, afkomstig uit
Berkel en Rodenrijs.
Gesneuveld 22 Mei:
Sold. T. Schoonheden, afkom
stig uit Voorts.
Koninklijk Ned. Ind. Leger.
Gesneuveld 3 Mei:
Jav. sold. 2e kl. Gi. Senen, af
komstig uit Indonesië.
Gesneuveld 9 Mei:
Amb. sold, D. Lawar, afkom
stig uit Indonesië.
Gesneuveld 10 Mei:
Soend. sold. Ie kl. inf. Hoesen,
afkomstig uit Indonesië.
Man. sold. 2e kl. inf. H. Kapa-
rang. afkomstig uit Indonesië.
Jav. sold. 2e kl. inf. Slamat, af
komstig uit Indonesië.
Gesneuveld 11 Mei:
Amb. serg. 2e kl. inf. J. H.
Noya, afkomstig uit Indonesië.
Gesneuveld 12 Mei:
Chin. mil. sold. 2e kl. Oh Thay
Ping, afkomstig uit Indonesië.
Gesneuveld 13 Mei:
Mad. sold. 2e kl. inf., Aboe. af
komstig uit Indonesië
Mad. sold. 2e kl. inf. Raiman,
afkomstig uit Indonesië.
Mad. sold. 2e kl. inf. Mohamad
Djoeri, afkomstig uit Indonesië.
Gesneuveld 13 Mei:
Mand. sold. 2e kl. inf. J. Mon-
tolalu, afkomstig uit Indonesië.
Amb. sold. 2e kl inf., A. Sedoe-
boen, afkomstig uit Indonesië.
Amb. sold le kl. inf. D. T.
Sijhailatua, afkomstig uit Indo
nesië.
Gesneuveld 14 Mei:
Soend. sold. 2e kl. inf. Midi, af
komstig uit Indonesië.
Man. sold. 2e kl. inf. F. E. Pa-
nungkelan, afkomstig uit Indo
nesië.
Wapensmokkel in
Frankrijk
Naar aanleiding van ontdekking
van wapens in twee uit verschillen
de richtingen naar Parijs rijdende
autos' die de Franse politie aanhield,
heeft generaal Paul Devinck, com
mandant van het eerste militaire dis
trict (Parijs), Donderdag een onder
zoek gelast naar „activiteit, welke
ten doel heeft het Franse leger te
demoraliseren", aldus een commu
niqué van het Franse ministerie van
binenlandse zaken. Thans zijn 16
personen aangehouden van wie 5 in
staat van beschuldiging zijn gesteld.
Onder deze 5 bevinden zich he,t Pa-
rijse gemeenteraadslid Jacques Ra-
teau, lid van generaal De Gaulle's
RUF en een zekere Gautheron, die
gemeentereadslid van Nevers en lid
van de RPF zou zijn.
Volgens „Le Monde" zijn verschil
lende ..militante leden van de RPF
en oud? verzetsstrijders" in de affaire
betrokken een uitvloeisel van een
ander complot, dat op 20 Maart
werd ontdekt. Volgens „Le Monde"
bevat het blad van de RPF een
waarschuwing tegen „agents provo
cateurs", die zouden pogen, leden
van de RPF tot „dolle avonturen" te
verleiden en de partij in opspraak
te brengen.
De bekendmaking, dat de politie
16 personen heeft aangehouden voor
een verhoor, heeft krachtige protes
ten uitgelokt van Gauillistische lei
ders, die hier een poging in zien,
de partij in discrediet te brengen.
Een communiqué van het algemeen
secretariaat der RPF spreekt in dit
verband van het gebruiken van „de
meest afstotelijke methodes van de
totalitaire regiems", en van de „ver-
antdoordelijkheid van de minister
van binnenlandse zaken in deze af
schuwelijke kuiperij".
Kotikow zei zesmaal „neen"
VOOR DE EERSTE MAAL, nadatde Russische gouverneur Kotikow uit
de zitting van de geallieerde Kommandantura van Berlijn wegliep
16 Juni 1948 zijn de vier geallieerde gouverneurs te Berlijn weer om
dezelfde tafel gaan zitten. De Sowjet-autoriteiten hadden de Westelijke
gouverneurs verzocht in te stemmen met het houden van viermogendhe-
denbesprekingen over de spoorwegstaking te Berlijn. Dit verzoek werd
onmiddellijk toegestaan, maar de Westelijke geallieerden hechtten er aan
te doen uitkomen, dat het hier geen herleving van de Kommandantura
betreft waarover te Parijs gesproken wordt maar louter een inci
dentele bespreking. De bijeenkomst wordt dan ook niet gehouden in het
gebouw van de Kommandantura in de Amerikaanse sector, maar in het
hoofdkwartier van het Franse militaire bestuur.
De drie Westelijke commandanten
legden zes concrete voorstellen aan de
Sowjet-commandant voor, maar er
werd geen accoord bereikt. Kotikow
had maar één wens: terugtrekking
van de West-Berlijnse politie uit de
stations in de Westelijke sector, waar
zijn de plaats innemen van de Sow-
j et-Duitse spoorwegpolitie, om de or
de te bewaren. De Westelijke com
mandanten noemden de staking ge
oorloofd, op grond van wettige eco
nomische redenen. Een nieuwe bij
eenkomst is vastgesteld.
De Russen hadden op 3 Juli 1948 in
een officieel schrijven aan de Weste
lijke gouverneurs de Kommandantura
doodverklaard. Op 22 December j.l.
herstelden de Westelijke geallieerden
de Kommandantura, met de mogelijk
heid voor de Russen om weer toe te
treden.
Onderwijl kwamen deskundigen
van de vier mogendheden bijeen om
schikkingen te treffen voor de handel
tussen West- en Oost-Duitsland,, na
de opheffing van de blokkade. Tot
beslissingen kon men niet komen,
omdat de Sowjet-vervoersdeskundi-
gen afwezig waren.
BOMONTPLOFFING IN
KATHEDRAAL VAN BARCELONA.
In de kathedraal te Barcelona is
gisteren een bom ontploft, terwijl ge
neraal Franco een bezoek aan de stad
bracht. De bom ontplofte in de ka
thedraal, toen de vrouw en dochter
van generaal Franco een godsdiensti
ge plechtigheid bijwoonden.
De bom richtte enige schade aan
en veroorzaakte grote verwarring,
maar er vielen geen doden of gewon
den te betreuren.
RIJKE GOUDADER AANGEBOORD
Op farm Erfdeel, 12 mijl ten Z.O.
van Odendaalsrust in de rijkste goud
vondst gedaan uit de geschiedenis van
Zuid-Afrika. Het goudgehalte van
het daar gevonden erts bedraagt 529
ounces per ton, hetgeen heel hoog is.
Gisteren liepen de koersen van de
aandelen van de Gold Areas, de
maatschappij die Erfdeel bézit, met
sprongen omhoog.
£>.e komende
Het is bijna vijftien jaar geleden,
dat in Leiden een Missietentoonstel
ling werd gehouden, welke de be
zoekers van stad en land in de om
trek tot een groot succes hebben ge
maakt.
In October van dit jaar zal opnieuw
de missie door een tentoonstelling
haar werk aan u laten zien en daar
door trachten uw medewerking nog
intenser te verkrijgen. Deze Leidse
Missietentoonstelling zal zich aan
kondigen met het korte, maar veel
zeggende woord, A. M. A. Want al
geven dan deze letters de officiële
benaming aan: ALGEMENE MISSIE
ACTIE: het woord zelf doet een be
roep op het beste van ons hart en
zegt ons: bemint en toont uw liefde
in daden jegens God en jegens hen
die Hem niet kennen.
HET DOEL VAN DE
TENTOONSTELLING.
Het doel van deze tentoonstelling
is tweeledig en wel:
1) Het kweken van missieliefde
en missiekennis, en
2) De Missie helpen met mate
riële en stoffelijke middelen.
Vier dekenaten: Leiden, Noord-
wijk, Alphen a. d. Rijn en Zoeter-
woude worden opgeroepen om deze
missie-actie tot een goed begin en
daarna tot een verblijdend einde te
voeren. Te zijnertijd zullen wij u na
dere mededelingen doen.
Wij geven u thans de leden van
het hoofd-comité en hun adressen:
Rector L. Vester, voorzitter; Zoeter-
woudse Singel 33, Leiden, tel. 20261.
Mr. J. G. Bergmeyer, secretaris;
Geversstraat 63, Oegstgeest, tel.
25513. Kantoor: Stationsweg 27, Lei
den, tel. 20309.
J. Scholz. penningmeester; Regen-
tesselaan 26, Oegstgeest, tel. 25210.
Leden: Rector H. Sondaal, „Duin-
zigt", Oegstgeest, tel. 26968.
Mevrouw A. ToolenaarRoebroek,
Plantsoen 63, Leiden, tel. 20909.
Mevrouw T. van U ldenIJssel-
muiden, Zeemanlaan 13, Leiden, tel.
22678.
A. Schlattmann, Juffermansstr. 17,
Oegstgeest, tel. 25460 of 22777.
P. ten Broek, Lammeschansweg 50,
Leiden, tel. 226617.
S. Klein, Nieuwe Rijn 72A, Leiden.
Waarom
FR mag bij de gemeenteraadsver-
kiezingen geen slem van een ka
tholiek verloren gaan.
Waarom niet?
Wij hebben reeds uiteengezet,
waarom ook de gemeenteraadsver
kiezingen belangrijk zijn. En wij zul
len in de loop der volgende weken
nog wel 'ns gelegenheid hebben, dit
opnieuw te benadrukken.
Vandaag willen wij met een enkel
woord één zijde van die belangrijk
heid in het licht zetten
En die éne zijde is deze:
In iedere gemeente zal de beteke
nis van de katholieken voor het
openbare leven, d.w.z. hun quantita-
tieve sterkte en de daaruit voort
vloeiende consequenties, worden af
gemeten naar de stemmen, die bij de
verkiezing voor de gemeenteraad
worden uitgebracht op de katholieke
lijst en naar het aantal door hen be
haalde Raadszetels.
Dat wordt gedaan hetzij bewust,
hetzij onbewust.
En alleen reeds daarom zelfs
nog afgezien van andere belangrijke
en nog belangrijker motieven! zal
iedere katholieke kiezer zich ver
plicht gevoelen, te stemmen op de
katholieke lijst, en ook, mee te wer
ken aan de propaganda, opdat geen
enkele katholieke stem, door onkun
de of verkeerde voorlichting, verlo
ren ga.
Iedere katholieke kiezer in Leiden
stemt op Woensdag 22 Juni op lijst 3.
VAN DER VEGTE KRUGT
VIER JAAR.
Het Bijz. Gerechtshof te 's-Gra-
venhage heeft W. L. Z. van der
Vegte uit Wassenaar, die gedurende
de bezetting directeur-generaal der
P.T.T. is geweest, veroordeeld tot
vier jaar gevangenisstraf met aftrek.
De procureur-fiscaal had veertien
dagen geleden zeven jaar met aftrek
geëist.
Bij de uitspraak werd verd. voorts
ontzet uit de beide kiesrechten en
het recht om ambten te bekleden
voor de duur van het leven.
Het weer met
Pinksteren
NU EN DAN ZON
MAAR TAMELIJK KOEL
Het weer in West Europa wordt nu
reeds geruime tijd beheerst door ver
schillende depressie's. Afgelopen
nacht trok een kleine kern vergezeld
van regen in Noordoostelijke rich
ting over ons land. De 'hoofdkern van
de oceaandepressie blijft echter nog
steeds op enkele honderden kilome
ters ten Westen van Schotland lig
gen. Rond deze depressie stromen
grote hoeveelheden koele polaire
lucht, waarin plaatselijk buien voor
komen. Zuidwestelijke winden trans
porteren deze koele luchtmassa's nu
ook weer over ons land. De activiteit
van deze depressie is nu echter tij
delijk wat aan het verminderen, het
geen een lichtpuntje is voor het
weer op de Pinksterdagen. Wel is
waar zal ons land voortdurend door
deze betrekkelijk koele lucht worden
overstroomd, doch het langzaam op
vullen van de hoofdkern van de de
pressie en het naderbij komen van
een rug van hoge luchtdruk zullen
er oorzaak van zijn, dat de zon zich
nu en dan zal vertonen. Waarschijn
lijk zal men hiervan in de kustpro
vincies meer kunnen profiteren dan
verder landinwaarts, omdat de zon
nestralen daar reeds enkele uren na
zonsopkomst losse wolkenpartijen
zullen doen ontstaan. Gedurende de
eerste Pinksterdag kunnen voorna
melijk in het Oosten van het land
enkele van de wolkengevaarten zich
nog tot buien ontwikkelen.
Op de Tweede Pinksterdag is de
kans hierop al veel kleiner. Het weer
op Pinkstermaandag kan verder nog
beinvloed worden door een nieuwe
oceaandepressie, die Zaterdagmor
gen vroeg nog op ongeveer, 3000 ki
lometer ten Zuidwesten van de Brit
se eilanden lag. Deze depressie, waar
van de activiteit thans toeneemt be
weegt zich met een snelheid van on
geveer 1200 kilometer per dag in
Noordoostelijke richting. Wanneer
deze snelheid niet belangrijk veran
dert en de bewegingsrichting blijft
zoals thans uit de weerkaarten is af
te leiden, dan zal deze nieuwe de
pressie de tweede «Pinksterdag zijn
invloed over West-Europa gaan uit
breiden. Dit zal zichtbaar moeten
worden aan het toenemen van de be
wolking in de hogere lagen. Op het
moment dat dit overzicht geschreven
werd (Zaterdagmorgen 07.00 uur)
leek het echter niet waarschijnlijk dat
deze nieuwe depressie voor het ein
de van de middag van de tweede
Pinksterdag in ons land regen zal
kunnen veroorzaken. Wanneer er re
gen van komt dan zal dit regenge-
bied het eerst het Zuidwesten van
het land bereiken en zich dan ge
leidelijk naar het Noordoosten over
het land uitbreiden.
Resumerende kunnen wij zeggen,
dat het naar alle waarschijnlijkheid
over het algemeen nog wel los zal
lopen met het Pinksterweer. De kans
is daarbij groot, dat het weer in de
kuststreken het beste zal zijn op
eerste Pinksterdag en in de ochtend
van tweede Pinksterdag. De regen
zal in hoofdzaak beperkt blijven tot
enkele losse buien, de temperaturen
blijven nog aan de lage kant, maar
zullen op Pinkstermaandag een nei
ging vertonen weer iets hoger te
worden. De wind zal hoofdzakelijk
waaien uit richtingen tussen West en
Zuid, aanvankelijk nog vrij krachtig
zijn, maar later tijdelijk afnemen.
Een koAAettje...
Het doel van het leven is zijn pl-icht
te doen.