3)e CeidöeScw/tci/nt Een millioen voor de Paus Gij ook al, Dimitrof 1 De vuurtoren van Pasen Encycliek over H. Land NU AL EEN INDRUKWEKKEND RESULTAAT KONINGSKIND ZATERDAG 16 APRIL 1949 40st« JAARGANG No. 11671 Directeur: C. M. VAN HAMERSVELD. Hoofdredacteur: TH. WILMER. KATHOLIEK DAGBLAD VOOR LEIDEN EN OMSTREKEN WAARIN OPGENOMEN „DE BURCHT* Bur. Papengracht 32, Telef. 20015, Adm. en Advert. 20826, Abonn 20935 - Abonnementsprijs 10.32 p. w., f 1.40 p. mnd., 14.15 p. kwart. Franco p. p. I 4.90 - Advert.: 15 ct. p. rn.rn. Telefoontjes i 1.50 Zij wikkelde Hem in doeken en legde Hem in een kribbe." (Luc. 2,7). Kerstnacht schoner dan de dagen heeft als tegenhanger de Paasnacht schoner dan de Kerstnacht. Zij zijn het begin en het einde, maar welke opzienbarende gelijkheid is er tussen beide te bespeuren! Het was in het nachtelijk duister, dat de Schepper van het Al ingezetene, medeburger werd van deze aarde; het was ook in het nachtelijk duister, dat hij deze aarde verliet. Plet was in een gi'ot, onder de grond, dat Hij geboren werd; het was in een grot dat Hij op rees uit de lijkverstarring. Zijn moe der nam Hem bij zijn komst op haar schoot, waste Hem en wikkelde Hem in windsels; het was wederom Maria, die haar vermoorde Zoon op de schoot nam, waste en in de windsels der lijkwade wikkelde. Te Bethlehem werd Hij gelegd op stroo in een stenen voerbak, waar in nog wel nooit een kind gebed was geweest; te Jeruzalem werd Hij ge legd op gedroogde kruiden in de stenen holte van een nieuw-uitge- houwen graf. Bethlehem wordt uit drukkelijk de stad van David ge noemd Jeruzalem niet minder. „God de Heer"' boodschapte de aartsengel aan Maria "zal Hem de troon van zijn vader David geven, Hij zal koning zijn over het huis van Jacob in eeuwigheid". Koning David werd onder herders geboren te Beth lehem. Zo ook zijn Zoon Koning Da vid stierf en werd begraven te Jeru- lehem. Ook zijn Zoon. Met de profe tische klacht van vader David op de lippen: „God, mijn God, zie op Mij neder, waarom hebt Gij Mij verla ten?", is de Zoon uit het leven heen gegaan. Ieder van deze vergelijkingen tus sen Kerstmis en Pasen, tussen Beth lehem en Jeruzalem, tussen David en zijn grote Zoon is zwaar van zin en van geheimvolle betekenis. Het diepst van alle treft ons op dit Paasfeest de overeenkomst, dat de Zoon van God onder de gi'ond en in de nacht geboren werd geboren werd om te sterven en dat Hij in de dezelfde omstandigheden uit de dopd herbo ren werd om te leven. De 'wieg van zijn geboorte is op eendere wijze ge spreid en opgemaakt als de wieg van zijn verryzenis. Beide wiegen staan gedolven onder de grond. Dit kan geen toevalligheid zijn. De zin van de goddelijke oogmerken mo gen wij trachten te doorgronden en zou deze niet te vinden zijn in het Boek der Scheppping?: „Toen vorm de God de eerste mens uit aarde en blies hem levensadem in; zo werd de mens een levend wezen." (Gen. 2, 7). Tot straf voor zijn hoogmoed aan God gelijk te willen zijn, werd Adam en in hem het gehele menselijk ge slacht van zijn heerlijke voorrechten beroofd en veroordeeld stervend te rug te keren „tot de grond waaruit ge genomen zijt", tot de aardbodem, welke om de zelfverheffing van de mens geheel en al werd vervloekt „Om u is de aardbodem ver vloekt." Christus is de tweede Adam. Zijn verschijning op deze onder Gods vloek zuchtende wereld had geen ander doel dan te herstellen, wat Adam vernield had, uit te wissen de vervloeking van deze aarde. Hij deed dit op een wijze, die bij naden ken, ons tot ontzetting brengt. Had Adam in hoogmoed God willen wor den, welnu, dan zou God in verne dering mens worden. Was Adam aan vankelijk verheven tot kind en erfge naam van God, de eeuwige Zoon van God wilde „onder de misdadigers" worden gerekend en met smaad over laden sterven. Was Adam uit de vrije aarde gevormd en tot een vervloekte bodem teruggekeerd, de nieuwe Adam zou in die verslaafde bodem geboren worden en in een bevrijde terugkeren. Daarom werd Hij ge baard onder de grond en werd Hij onder de grond herboren tot verrij zenis. Door zijn dood was de ver vloeking van de aarde afgenomen; zij had op Hem geen vat meer. Zij heeft op geen enkel mens vat meer. Allen verrijzen. „Christus is verre zen als de éérste onder hen, die ont slagen zijn." De tweede Adam open de voor zijn -nageslacht de toegang tot de hemel, welke de eerste Adam en zijn nageslacht war. ontzegd Ech ter zullen ook wij door lijden en be proeving moeten binnengaan. „In dien wij mèt Christus lijden, zullen wij ook mèt Christus verrijzen". Waarom kunnen wij vragen is Hij in de nacht geboren en in de nacht opgestaan? Is het niet omdat het Licht, „dat iedere mens verlicht, die in deze wereld komt" schitteren en stralen kwam in de duisternis der zonde, waarin het mensdom, erfge naam van Adams hoogmoed, zich die per en steeds dieper had gedom peld? Is het niet, omdat de Schep per. die de gevallen wereld ging her scheppen met de toezegging: „Zie, Ik maak alles nieuw', de aarde her- schouwde als in de beginne; „Over de wereldzee heerste duisternis en Gods Geest zweefde over de wate ren.... Nu scheidde God het licht van de duisternis; het licht noemde Hij dag en de duisternis noemde Hij nacht. Zo werd het avond en mor gen: de eerste dag." (Gen. 1, 1-5). Christus werd geboren, toen de zon was ondergegaan, toen het gedeelte van de globe, waarop Hij als „kin- deke teer" verscheen de zware rouw droeg van de nacht, met de troost van zilveren sterren bespikkeld. Hij stond op „in de mannenmaat van Jezus Christus" voor de zon was op gegaan, maar aan de transen gloorde reeds het morgenrood. Zo werd het avond en morgen: de eerste dag, de eerste dag van de Joodse week, de eerste dag van de Scheppingsweek, de eerste dag van de herschepping. God sprak: „Daar zij Licht. En er was Licht. En God zag, dat het Licht goed was." De Paaskaars is ontstoken en op de kandelaar gezet, als zinnebeeld van de verrijzenis van het Eeuwige Licht. Voor het volk, dat in de scha duw des doods was gezeten, is vol gens het profetisch woord een groot licht opgegaan En het Licht schijnt in de duisternis, maar schrijft de apostel Johannes met weemoed de duisternis heeft het niet begre pen. Zovelen echter Hem ontvingen, zovelen er van „goeden wille" zijn. hun gaf Hij vermogen kinderen Gods te worden De Paaskaars is weer ontstoken, in een duisternis, die op zwarte raven wieken de gehele aarde wil omspan nen. Op de donkere achtergrond van deze vleugèls vlamt zegevierend de Paaskaars als een vuurtoren bij on tij. Het is of de zeven plagen van Egypte en de zeven schalen der wrake zullen worden uitgestort over het mensdom. Over millioenen en mil- lioenen, over gehele volkeren zijn ze reeds in alle bitterheid uitgego ten. Toch vieren wij morgen feest, Pasen, en wij vieren het met het eten van het Paaslam. .Pascha nostrum immo'atus est Christus Ons Paas lam. Christus is geslacht". De Hoge priester heeft het altaar van de aar de besprenkeld en gereinigd met zijn hartebloed en vurig verlangt Hij. dat wij het Paasmaal met Hem zul len eten. Toen in het holst van de nacht het weerbarstige Egypte werd geslagen en er door het ganse land een luid geschrei opsteeg, had het uitverkoren volk der Joden de deur posten bestreken met het bloed van het Paaslam. Aan die met bloed ge tekende. deuren ging Hij „genadig voorbij". Daarom is het Pasen, dat wil zeggen „Voorbijgang". Zo mo- pen ook in deze versomberde wereld Pasen 1949 een „Voorbijgang' zijn voor aldegenen, die het Licht zullen ontvangen en de deuroosten van hun lippen zulen bevochtigen met b'oed van het Paaslam, oodat ,Hij die deur genadig voorbij zal gaan en de ver- derver beletten uw huizen binnen te gaan, om u te treffen". (Ex. 12 2.). De Paaskears brandt: een Licht in de duisternis. Het Paasmaal staat ge dekt. Laat ons, beschenen door de morgenglans van de verrijzenis, dankbaar het Paaslam nuttigen als onderpand van onze verheerlijkte verrijzenis op de laatste dag. Paus vraagt internationalisatie van Jeruzalem Z.H. de Paus heeft een encycliek „Redemptoris Nostri", gericht tct de Bisschoppen, waarin hij aan dringt op internationalisatie van Je ruzalem en op bescherming der rechten van pelgrims naar de Hei lige Plaatsen in Palestina. In deze Encycliek wordt een internationaal bestuur voor de stad en haar om geving, bescherming der heilige plaatsen in Palestina en vrije toe gang voor alle pelgrims verzocht, alsmede vrijheid voor alle Rooms- Katholieke culturele instellingen in het land en beschernving van de daar door de Rooms-Katholieken verworven rechten. De Paus deed een dergelijke op roep in zijn Encycliek van 23 Octo ber jl. De Paus drukte voorts zijn tevredenheid uit over de gesloten wapenstilstand in Palestina, maar verklaarde, dat er nog geen werke lijke vrede was. Het geweeklaag van ontelbare vluchtelingen bleef hem bereiken, evenals verzoeken om hulp en protesten tegen aan gods dienstige instellingen en kerken, alsmede aan andere culturele plaat sen aangebrachte schade. De Ency cliek besluit met klem te wyzen op de ernstige toestand in Palestina en de Paus verzoekt de gelovigen hun gebeden te vermeerderen. Schitterende manifestatie van aanhankelijkheid, eerbied en liefde Op allen, die het hebben verno men, heeft het gemaakt een diepe, een verblijdende en verbijsterende indruk: de actie van Radio Anno Santo heeft in zulk een korte tijd ongeveer 600.000 gld. opgebracht! Er is overvloedige reden, om ons over dit geweldig succes te verheu gen. Nederland heeft door deze daad getoond, dat het te offeren weet voor een groots doel. Wij behoeven nu niet meer te verklaren en uiteen te zetten, dat het doel, het aanbieden van een perfecte moderne radio-in stallatie aan Z. H. de Paus, waarlijk groots is. Nederland stelt aldus de Heilige Vader in de gelegenheid, te doen klinken over heel de wereld zijn woorden woorden van ver heven menselijke wijsheid en van Goddelijke zending. Naar wij vernemen, hebben ook niet-katholieken bijgedragen door kleine en grote giften aan dit ge schenk voor Z. H. de Paus, dat hem zal worden aangeboden ter gelegen heid van zijn gouden priesterfeest ên van het Heilig Jaar (Annum Sanctum). Is het, omdat ook zij, hoewel de Paus niet erkennend als het Zichtbaar Hoofd der Kerk, als de Plaatsbekleder van Christus, in hem waarderen en eerbiedigen een grote, een wijze, een heilige persoonlijkheid, of omdat toch ook zij in deze Paus er kennen de waarheid van Schaep- mans woord, dat door de stem van de Paus God spreekt? Katholiek Nederland heeft in een wijd-uitstralende daad zijn aanhan kelijkheid, zijn eerbied, zijn liefde voor de Paus getoond in de op brengst van de sohaalcollecte, in onze kerken gehouden. Wij mogen trots zijn op deze ma nifestatie door de daad. En wij mogen vertrouwen, dat deze eerste daad. die, hoe schoon ook, nog niet volledig aan het doel be antwoordt, wat ook niet kon wor den verwacht, zal worden gevolgd door een completerende tweede daad. Dat zal door de katholieken worden beschouwd als een eer en een voor recht. Er is nu, zoals gemeld, ongeveer b' ton bijeengebracht. Er moet ko men ongeveer 1 millioen. Mogen wij ons Veroorloven hun, die reeds gegeven hebben, voor te stellen: „Geef nu nog eens de helft van hetgeen gij gegeven h»ht". Dan zouden we er zy'n! En aan hen, die öf nog niet gege ven hebben öf die zich bewust zijn of bewust worden, dat hun gift toch eigenlijk niet groot genoeg was, vra gen wij: „schenk alsnog uw gave"? Stelt het niet uit! MAAR: HOE? Wij wijzen u vier of vijf wegen aan. 1. Door overmaking op Theodoor Gilüsen's Bank, Nieuwe Doelenstraat Amsterdam. 2. Door overmaking op giro 533.000 Radio Anno Santo, Amsterdam. 3. Per postwissel, met vermelding Radio Anna Santo, Amsterdam. 4. Door een bedrag aan postzegels i beneden ƒ1.(boven de verschul- j digde port) te plakken aan de adres- zijde van een briefkaart en deze te j zenden aan Radia Anno Santo, Am- l sterdam. i Voor hen, die dit alles misschien I bezwaarlijk vinden, is de mogelijk- j heid open om het geld in een geslo ten envelop te bezorgen bij de pas torie of bij een door de pastoor aan te wijzen persoon. Leg nu nog VANAVOND op zij het bedrag, dat u wilt offeren, om het bij de eerst-komende gele genheid te verzenden op een van de hier genoemde manieren! Het is de bedoeling, dat de actie op 1 Mei a.s. zal zijn afgesloten. Maar. men stelle het niet uit tot die datum. Niet alleen personen, maar ook in- j stellingen kunnen op een dezer wij zen hun giften inzenden. Er zijn enkele instellingen, die reeds van hun meeleven hebben blijk ge geven, Dit zou zijn een schone daad op het Paasféest; op het feest, waarop wij herdenken de Verryzenis van onze Goddelijke Verlosser. Een scho ne daad op het Paasfeest, omdat wij op deze wiize meewerken aan de Uitbreiding van Christus' Rijk op aarde, aan de verbreiding van de door Christus ons geschonken Waar heid. Nederland brengt in een maand tijd een millioen bijeen voor de PausHet zou een Paasjubel zijn! VANAVOND tussen 20.45 en 21.00 is er een speciale uitzending, gewijd aan de schenking van de radiozender aan Z. H. de Paus door de Neder landse katholieken. Wij verwijzen onze lezers verder in dit verband naar het „Sterk Ver haal" op pag 1, tweede blad van dit nummer. BRUSSELSE ARBEIDERS JUICHTEN PRINSES TOE. Prinses Josephine-Charlotte van België heeft gisteren een autotocht gemaakt door de arbeiderswijk van Brussel. Vandaag zal zij per auto naar Zwitserland vertrekken, zo is medegedeeld. De prinses bracht een bezoek aan en kindertehuis in de arbeiders wijk. Duizenden mannen en vrouwen zongen het Belgische volkslied en drongen tenslotte op de prinses aan, toen het politiecordon verbroken werd. De menigte raakte geheel buiten zichzelve en riep ..Leopold, Leopold", toen zij op het balkon verscheen. Zij kwam acht maal terug. PATER C. KERREMANS S.J. BENOEMD TOT OFFICIER IN DE ORDE VAN ORANJE NASSAU. Naar aanleiding van het honderd jarig bestaan als zelfstandige provin cie van de Orde der Jezuieten in Ne derland heeft H. M. de Koningin de provinciaal van de Jezuïeten, de hoogeerwaarde pater C. Kerrcmans S.J., benoemd tot officier in de Or de van Oranje Nassau. RUIM 400 DUITSE KINDEREN VINDEN GASTVRIJ ONTHAAL IN NEDERLANDSE GEZINNEN. Dezer dagen zijn opnieuw 408 Duit se kinderen in de leeftijd van 6 tot 14 jaar met een speciale trein van het Nederlandse Rode Kruis te Aken naar Nederland vertrokken, waar zij tot herstel van hun gezondheid geduren de drie a vier maanden in Neder landse gezinnen gastvrij zullen wor den opgenomen. De uitzending wordt verzorgd door het R.K. Huisvestingsbureau in 's-Hertogenbosch in samenwerking met het Caritasverband van het bis dom Aken. r\E KOMST van prinses Josephine i Charlotte in België is een grote I triomf geworden, niet alleen voor haarzelf, maar ook voor haar vader, koning Leopold, die nog steeds niet in zijn koninkrijk kan terugkeren. Officieelis het slechts een parti culier bezoek aan haar grootmoeder, koningin-moeder Elisabeth, maar practisch betekent het een grote winst voor de aanhangers van de ko ning en heeft het wel degelijk poli tieke betekenis. Want ofschoon de komst van de prinses van te voren nauwelijks was aangekondigd slechts een kort berichtje meldde, dat zij Maandag de gast zou zijn van haar grootmoeder op het kasteel van Laeken brak er overal op haar doortocht een enthousiasme los, dat niet alleen verklaard kan worden als een blyk van sympathie voor haar ongetwijfeld lieftallige persoonlijk heid. Men zag in de prinses een lid van de koninklijke familie, een doch ter van de koning en de demonstra tie van aanhankelijkheid was over haar hoofd heen gericht op de ko ning zelf. Ofschoon het bezoek strikt parti culier was en er geen officiële plech tigheden aan verbonden waren, bleef de prinses toch ook niet stil en inge togen zitten in een kamertje van het paleis. Zij woonde een uitvoering van de Matthaus Passion te Brussel bij, wat aanleiding gaf tot een uitbundi ge demonstratie van sympathie van de zijde der Brusselaren, en op Witte Donderdag was zij tegenwoordig bij de Plechtigheden in de kathedraal van Mechelen, waar de Primaat van België, kardinaal van Roey. de litur gische plechtigheid leidde. Ook bracht zij bezoeken aan enige instellingen en stelde zich op de hoogte van de toe standen. Zo bracht dit bezoek dc befaamde koningskwestie weer eens in het mid delpunt der belangstelling en wel op een wijze, welke niet anders dan hoogst voordelig kon zijn voor de voorstanders van 's konings terug keer. Want de koningsgezinden kre gen volop gelegenheid van hun trouw en aanhankelijkheid aan het konings- huis blijk te geven, terwijl het voor de tegenstanders van de terugkeer van de koning uiterst moeilijk was om er iets tegenover te zetten. De per soonlijkheid van de prinses zou een tegendemonstratie zeer onsympathiek gemaakt hebben, terwijl er boven dien geen enkele redelijke grond te vinden was, om de aanwezigheid van de prinses af te keuren. De konings gezinden hadden volkomen vrij spel, terwijl de tegenstanders geblokkeerd j^U MOET MEN wei bedenken, dat het vraagstuk van de terugkeer van koning Leopold niet wordt opge lost met enige enthousiaste betogin gen meer of minder. Het is een po litieke kwestie, welke wordt uitge vochten in de politieke lichamen, en het is niet te verwachten, dat de me ning van de parlementsleden en van degenen, die achter hen staan, op eens gewijzigd is door een reeks juich kreten. Doch men vergete niet, dat er bin nenkort nieujve verkiezingen zullen worden gehouden, waaraan voor het eerst in de geschiedenis van België de vrouwen mee zullen doen. En op de uitslag van deze verkiezingen kan een beetje stemmingmakerij onge twijfeld een grote invloed uitoefenen. De koningskwestie is wel niet be paald het enige verschilpunt tussen de partijen en.het zou ongetwijfeld te ver gaan, als men de konings kwestie als de inzet van deze verkie zingen beschouwde. Maar de konings kwestie is wel een twistpunt, dat op het gemoed werkt en allerlei gevoels- motieven kunnen er gemakkelijk een rol in spelen. En daar het nu een maal een bekend feit is, dat gevoels- motieven het leeuwenaandeel hebben in de beweegredenen, welke een vrouw in haar handelingen leiden, is het te begrijpen, dat deze sentimen tele aangelegenheid ook practisch een politieke betekenis kan blijken te hebben, met wellicht beslissende con sequenties voor de oplossing van de koningskwestie. Of koning Leopold deze conse quenties van het bezoek van zijn dochter heeft voorzien en haar daar om bewust v. d. grote mogelijkheden naar België heeft gestuurd, is natuur lij niet uit te maken. De gehele en tourage alsmede het tijdstip van de reis zouden wel degelijk in die rich ting kunnen wijzen. Mogelijk acht koning Leopold nu het ogenblik ge komen om de situatie mm of meer te forceren. Dan heeft hij-in de keuze van zijn ambassadrice ongetwijfeld een gelukkige hand gehad. In elk geval is het te hopen, dat de reis van de jeugdige prinses moge bij dragen, tot een spoedige oplossing van een pijnlijke kwestie, die reeds te lang een bron, is van onenigheid in het bevriende nabuurland der Belgen. Een Lwiettje.... Als ons paaslam is Christus ge slacht: Hij toch is het ware lam, dat de zonden der wereld wegnam: door te sterven vernietigde Hij onze dood en door op te staan herstelde Hij ons leven Uit de Paas-Liturgie

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1949 | | pagina 1