Katholiek Nederland schaart zich achter Z.H. de Paus hoest ABDüsloOP 'U vcjaaxt IN INDIE: VRIJDAG 11 MAART 1949 DE LEIDSE COURANT TWEEDE BLAD PAGINA 1 DE KRUISTOCHTPENNING Over enkele weken viert onze H. Vader de Paus zijn gouden priester feest. Dan zal Hij plechtig het H. Jaar aankondigen. Reeds heeft de H. Vader zijn intenties voor dit H. Jaar bekend gemaakt. Zij zijn samen tf- vatten in: de door allen te voeren strijd voor Gods heilige rechten. Deze strijd kost thans vele martela ren. Deze zelfde strijd vraagt voort durend nieuwe strijders, vraagt een millioenenleger van vurige, strijd vaardige Katholieken. De Katholieke Actie in Nederland roept overeenkomstig de intenties van de Paus en'als egn feestgave op Diens gouden feest, reeds bij de aan kondiging van het H. Jaar, heel Ka tholiek Nederland op tot deze kruis tocht en tot een offensief met het zwaard van de geest, n.l. de geest van een vurig, veroverend katholi cisme. Het bindend teken, het symbool voor deze kruistocht is de kruis tochtpenning, een fraai uitgevoerde, matkoperen medaille met 's Pausen beeltenis en wapen. De opbrengst van de verspreiding dezer penning is bestemd voor een afzonderlijk fonds, dat zal dienen om met vliegende bladen, filmbeel den, lichtteksten en op welke pak kende en moderne manier ook, de publieke opinie in Nederland met het zwaard van de geest te verove ren. Daarom is geen prijs vastge steld, tenzij een minimumbijdrage van vijftig cents. De Kruistochtpenning wordt het symbool van ons strijdbaar katholi cisme. De gouden kruistochtpenning zal met oorkonde namens Katholiek Nederland aan de Paus worden aan geboden op Zijn gouden feest. Ieder Katholiek Nederlander heeft haar dan reeds in zijn bezit! Medezeggenschap Naar aanleiding van het door mij ingezonden stuk betreffende mede zeggenschap van 4 dezer, hetwelk in uw blad van 7 Maart werd opgeno men, en waarop de redactie uitvoeri ger is ingegaan, dan ik had durven verwachten, wil ik gaarne enkele punten duidelijk maken. De vraag van mij: „Heeft u dit on derwerp nu naar voren gebracht enz., enz.", was daarom zo gesteld, omdat dit onderwerp de vorige week niet voor het eerst in dit blad werd be handeld en het door mij werd be schouwd als een bijna automatische herhaling, waarop ik van andere zij de reeds veel eerder reacties had verwacht. Daarom heb ik mijn me ning op schrift gesteld, maar zonder daarbij de bedoeling te hebben te Uw veronderstelling, dat ik het niet zo kwaad bedoelde, is dan ook volkomen juist; desondanks sloeg ik, zei het dan ook denkbeeldig, met de vuist op tafel bij het lezen van het hoofdart. in uw blacl van Donderdag 3 Maart j.l., n.l. dat „Vastenbrief" waar bovenaan stond geschreven: I. „Met het betalen van een rechtvaardig loon is de werkgever niet van alle verplichtingen af." II. „Er moet komen een zekere, medezeggenschap". In het eerste geval kan ik kort zijn. Als b.v. aan een werknemer op een of andere manier meer gegeven of betaald zou worden, dan zijn loon is, handelt men in strijd met de voorschriften en is men zelfs straf baar. (Denk aan stijging der produc tiekosten). Wat het tweede geval be treft, dit behandelde ik reeds in mijn vorige brief, maar mocht bedoeld worden dat het onder I en II genoem de één geheel vormt, dan kan dit toch slechts na een daarvoor aange nomen wet geschieden, hetgeen een werkgever dus niet meer kan be- invloeden Wat mijn gezegde betreft: Het wa re beter, wanneer men de mensen aanspoorde op te-zien naar mannen als Edison enz. Dit was meer svmbo- lisch bedoeld. Ik had ook kunnen zeggen: als mannen der wetenschap en dergl., welke mensen geen werk tijd hebben, welke uitgestippeld is, doch die zo nodig nacht en dag ge reed staan. U vraagt zich af wat dit te maken net ft met medezegen schap? Ik wil er mede zeggen, dat, warneer een werknemer zijn of haar •agtaak heeft beëindigd, deze rustig naar huis kan gaan en zich geen zorgen behieft te maken votc de volgende dag maar de wirkgever is niet zo licht van zijn of haar taak af; u-ze moe» zorgen, dat ook de vol gende dag net bedrijf weer voort gang kan v:nden en dat vereist dik wijls niet alleen veel langer werken dan 8 uur per dag, njaar vaak ook grote zorgc: er daar gaat het nu juist om, dat raakt de z.g. medezeg genschap, welke m.i. alleen en uit sluitend aan hen toekomt die een bedrijf Jeiden en daarvo ir bestaat de med«-zeggenscap reeds lang. Wanneer n.l. werknemers, en dat zijn er velen, zich interesseren voor hun beroep, hebben zij een bij de wet gefprceerde medezeggenschap niet nodig want een werkgever ziet zeer zeker wel (uitzonderingen daar gelaten), welke mensen voor het be drijf van belang zijn en welke niet, en juist deze laatste categorie is m.i. erg vatbaar voor propaganda zoals medezeggenschap. Dat een werknemer een zodanig loon verdient, dat hij ook in staat is een gezin naar behoren te onderhou den. is een eerste vereiste, waarbij (ik dan van het standpunt uitga, dat het een volwaardig werknemer be treft. Is het loon goed, dan zal de ver standhouding ook eoed zijn, welke tenslotte onontbeerlijk is. Medezegenschap als in uw blad gepropageerd, acht ik uit den boze want, mocht er zulk een wet komen, dan is het wel zeker, dat na verloop van tijd weer groter eisen gesteld I zullen worden waarna de beurt is 'aan hen, die de bedrijven tot bloei brachten en die dan hun grote acti viteit laten varen met als gevolg: achteruitgang van het bedrijfsleven. Ik wil dus vooral niet terug naar een toestand als b.v. voor 40 jaar, dat was het ene uiterste, maar laat men ook niet gaan naar het andere uiter ste, want ook dat deugt niet. Ik hoop dat mijn eerste brief thans nog beter zal worden begrepen. J. VAN DIJK. Helaas, is de wens, in de laatste zin van inzender neergeschreven, niet in vervulling gegaan. Wij begrijpen hem nóg niet helemaal. En daarom ook kunnen wij hem, tot onze spijt, niet op de voet volgen. Slechts een paar kanttekeningen onzerzijds. lo. Natuurlijk zijn wij niet bege rig naar wetten, als zodanig. Een wet is vaak een noodzakelijk kwaad. 2o. Er zijn werkgevers, voor wie een wet inzake de medezegenschap overbodig is. Maar er zijn andere voor wie zulk een wet nodig is. Wij vragbn niet op de eerste plaats om een wet inzake de medezeggenschap, maar om de medezeggenschap. Als die zou kunnen worden ingevoerd zonder wet veel beter! 3o. Geen redelijk mens ontkent, dat de werkgevers en de leiders in ondernemingen, als zodanig, een zwaardere taak hebben. Maar dat pleit er o.i. juist voor, dat anderen in zaamheden die Brief vluchtig hebben gelezen. Wij zouden hem willen ad viseren, deze nog eens rustig te her lezen. Zijn verbazing' zal, vroeg of laat, zeker verdwijnen, zoals inder tijd verdwenen is de verbazing die velen overmeesterde, toen „Rerum Novarum" werd uitgevaardigd. Maandagavond schreef de Haagse •Briefschrijver van de „Tijd" dat hij een gesprek had gehad over de jong ste .Vastenbrief" van onze Bisschop pen met een niet-katholieke vriend, die zich eveneens over die „Vasten brief" verwonderde, om geen kras ser woord te gebruiken. En hij zeide tot die vriend: ..Ik herinner mij nog goed hoe wij samen als jonge blagen het verschijnen van de Encycliek Rerum Novarum, nu ruim een halve eeuw geléden in de Ver eniging voor Staathuishoudkun de en Statistiek mr. Sam var Houten zijn praeadvies over ar beidsloon hebben horen verdedi gen. Gij waart het met de inlei der eens, dat dit „Roomse schrift niet alleen economische ketterij verkondigde, maar een bedenkelijk revolutionnaire strek king had. Gij noemde Leo XIII een communist. Nu zijn wij et telijke tientallen jaren ouder en wijzer geworden en wat is nu, achteraf, uw oordeel?" Zó zal het ook gaan dengenen, die nu geschrokken zijn van het woord der Bisschoppen, waarvan blijken zal, dat het tijdig is gesproken. RED. MEDEZEGGENSCHAP. NOG EEN LEZER AAN HET WOORD. Het deed mij werkelijk genoegen eens een mening in deze te horen van iemand van wie ik veronderstel, dat deze afkomstig is uit het be drijfsleven zelf. Niert, dat ik het voor 100% eens ben met hetgeen de heer van Dijk in Uw blad -van 7 dezer schrijft, doch eerder zou ik het willen zien als een gedachte, die er leeft onder de lei dende figuren zelf. Het is wel eens nodig, dat er meer uiting komt, hoe door die groep van mensen over deze materie wordt ge dacht. Van patroonszijde is over deze zaak nog heel weinig bekend en wordt met deze zeer wenig overleg gepleegd, terwijl anderzijds mij bekend is, dat in arbeiderskringen reeds cursussen worden gegeven, hoe een en ander gaan moet. 1) Gezamelijk overleg plegen is be paald in deze niet nodig. 2) Men vraagt zich af, of wij, vooral Katholieken, in deze wel de goede kant opgaan. Het antwoord van de redactie vind ik in deze wel heel zwak, o a op te wijzen, dat de H. Kerk de taak is toegewezen om de gelovigen te houden, hoe in deze het Evangelie moet worden toegepast? Komt men er na 2000 jaar pas achter, dat dit op deze wijze moet? 3) Predikt het Evangelie niet in hoofd zaak de liefde? Meent U, dat op 'n opgedrongen wijze „de Liefde", dus het Evangelie, gediend wordt? 4) Ook is het een zeer gevaarlijk punt om thans met een tamelijk links ge oriënteerde K.V.P., met een Minister van Sociale Zaken van de P. v. d. A.. dit punt te gaan invoeren. Het zal draagkracht van het bedrijfsleven te boven gaaf. M.i. moeten vooral wij Katholieken met heel andere argumenten werken dan de nu gevolgde methode, en wel door prediking van het Evangelie der Liefde, liefde niet met het woord maar met de daad. Eendeels meer liefde brengen bij de patroon voor zijn arbeiders (aan toonbaar is, dat dit groeiend is) en anderzijds liefde kweken bij de ar beiders voor hun werk. Dit doorgevoerd zou tot ideale toe standen leiden en de tevredenheid bevorderen. 8) Het thans voorgestelde systeem leidt tot verstarring en ontevreden heid (wapens in de hand van het communisme). 9) Zoals de zaken thans staan, zal dit ideaal niet bereikt kunnen worden, daarvoor is onze K.V.P. in samenwer king met de P. v. d. A. te veel links georiënteerd. Men vraagt zich wel eens af, of wij Katholieken met deze gang van zaken maar genoegen moeten nemen en of het niet ten hoogste tijd is, om te ko men tot oprichting van een meer rechts georiënteerde Katholieke partij, om met de overige rechtse groepen tot een meer rechts georiën teerde regeringsvorm te komen. Diegenen, welke deze kant.uit zou den willen en dit prbbeerden aan te pakken, konden wel eens heel veel bijval krijgen, want het staat onom stotelijk vast, dat zeer veel goed wil lende katholieken de thans gevoerde politiek der K.V.P. betreuren. 10) „OPMERKER". het bedrijf," mede verantwoordelijk-1 bMjken, dat het uiteindelijk resultaat heid dragend door hun adviezen, de za'^ zijn: e?n n0§ verder afzakken taak van eerstgenoemen verlichten. 4o. Het blijkt ons nu, dat inzen der zich niet heeft verbaasd over een artikel van ons, maar over de Bis schoppelijke Brief! Hij zal mis schien tengevolge van drukke werk- VESTZAK ZENDER-ONTVANGER Drie ons weegt deze miniatuur radio zender-ontvanger met afneem bare antenne, die communicatie over een afstand van meer dan 200 meter toestaat. Het apparaatje, dat aanzienlijk kleiner is dan een hand, werd geconstrueerd door de verbin dingsdienst van het Amerikaanse le ger. Het bevat elementjes, die ge makkelijk kunnen worden vervan gen en in tijd van nood kunnen wor den vernietigd. naar links. 5) Of moet men het zo zien, dat dit wordt voorgestaan om het communis me de wind uit de zeilen te nemen? Is het dan ook juist om het com munisme te bestrijden door hun theo rie tot de onze te maken? Want dit zal het gevolg zijn. Hebben wij, Katholieken, geen ho gere beginselen om deze te bestrij den? 6) Het staat m.i. vast, dat doorvoering van de „medezeggenschap" de onte vredenheid zal doen groeien, omdat wel nooit bereikt kan worden, wat de massa op den duur zal wensen. 7) Het doet me genoegen, dat de re dactie wel een aanmerkelijke verbe tering constateert in de arbeidsver houdingen. De sociale verzorging, daar is natuurlijk elkeen voor en de ze is te loven, voorzover deze niet de 1) Waartegen o.i. geen bezwaar kan bestaan. 2) Als overleg, waar gewenst, wordt verwaarloosd, is dat vanzelf sprekend verkeerd, in strijd met de primaire eisen van deze. tijd. 3) Deze objectie blijken de Bis schoppen te hebben voorzien. Zij schrijven n.l. in hun „Vastenbrief": „Wat onze Goddelijke Zaligmaker zelf of 'door Zijn apostelen heeft ge leerd over de sociale rechtvaardig heid en sociale liefde geldt voor alle plaatsen, maar niet altijd en overal op dezelfde wijze. 4) Liefde mag nooit worden in de plaats gesteld van wat door de so ciale rechtvaardigheid als een recht wordt opgeëist. De liefde moet. de sociale rechtvaardigheid drageh en bezielen. Door eisen van sociale rechtvaardigheid op te dringen is er inderdaad groot gevaar, dat de lief de niet wordt gediend. Dit zijn wij met de geachte inzender volkomen eens. Maarde schuld ligt dan bij hen, bij wie die eisen moeten wor den opgedrogen, en die deze niet met liefde aanvaarden. 5) Hier beweert inzender zonder ook zelfs maar te trachten zijn be weringen waar te maken of te recht vaardigen.. 6) Neen, wij zijn niet voorstanders van radicale sociale hervormingen, om daardoor het Communisme „de wind uit de zeilen te nemen". Wij willen bedoelde hervormingen, om in practijk te brengen de sociale recht vaardigheid naar de eisen van dezen tijd. Wij moéten daarbij zijn, voor uitstrevend, wat wil zeggen, dal wij niet wachten totdat wij daartoe door de omstandigheden gedwongen wor den, maar, vooruitlopend op die om standigheden. moeten wij tijdig we ten te handelen. Dat wij daar door inderdaad den communisten de wind uit de zeilen kunnen nemen, zal voor inzender toch geen bezwaar zijn! 7) Hetzelfde ongeveer is in de loop der jaren van ongeveer alle sociale maatregelen beweerd, 8) Zie noot 6. 9) Waarom? 10) Wij missen in heel het artikel van onze geachte opponent de moti vering, waarom de K.V.P „te veel links" is georiënteerd (in de zin, die hij klaarblijkelijk bedoelt). Is de door hem beschouwde „medezeggen schap" „lin'ks" en wil hij voor de ver werping van dit stelsel steun zoeken bij „de overige rechtse groepen". Wij willen hem dan, om alle desillusie te voorkomen, er op wijzen, dat de zer dagen het Christelijk Na tionaal Vakverbond heeft verklaard, dat er „grote eenstemmigheid" heerst in de christelijke vakbeweging wat betreft de sympathie voor onderne mingsraden (met medezeggenschap). Hierbij werd door de voorzitter van genoemd Verbond zeer terecht de opmerking gemaakt, dat voor het slagen van ondernemingsraden van het grootste belang is: de omzet ting der geesten in waarachtig chris- tel ijk-sociale zin! Wij meenden, gezien de actualiteit van het onderwerp, wat uitvoerig te mogen zijn. Nog altijd leeft bij ons de mening, dat de tegenstanders van „een zekere medezeggenschap" daar over toch iets anders verstaan, dan wij en ook de K.V.P. bedoelen. Wij veroorloven ons dezen en ook inzen der te verwijzen naar vorige num mers van ons blad, speciaal naar ons nummer van j.l. Maandag. RED. HET BUTLIN CAMP TE ZANDVOORT. De Leidse Courant van 8 Maart geeft ons een nogal uitvoerige be schouwing over de butlinn-kampen, onder de titel, „Jongeren spreken". Deze beschouwing laat aan duide lijkheid niets te wensen over, kort en goed, van het hele Butlin geval deugt niets. Nu zou het de idee kunnen wekken, dat alle Leidse katholieke jongeren zo falikant tegen deze instelling zijn, en, om de absolute verkeerde indruk weg te nemen, willen wij ook in de Leidse Courant een geluid laten ho ren. Wat een Butlinkamp is, behoeven wij niet nader te verklappen, daar bvoengenoemd stukje dit heel duide lijk uiteen zet. Wij vragen ons ech ter af: „Wat is het bezwaar tegen het Butlin-Camp?" Volgens meer genoemd stukje gaat het grote be zwaar uit tegen het „laten verma ken", het „vermaakt worden". Wij vragen ons ai', wat er op een kermis gebeurt en wat er in de diverse ty pische Nederlandse vacantie-centra plaats vindt? Is dat niet vermaakt worden? Eu degenereert dat de mens dan niét? Stel u voor een klein stadje met allemaal leuke huisjes, net een soort Marken, met in het centrum enige zalen, waar gedineerd, gedanst, geborreld en aan allerei soorten sport gedaan kan worden. Daarenbo ven het strand voor de deur en de duinen aan de andere kant. Als men een jaar lang gewerkt heeft en dan eindelijk aan een week vacantic toe is, dan heeft men ook het recht, deze vacantie zo te beste den, als men zelf wil; want niet iedereen heeft geld om in een onzer een tent te gaan kamperen; en niet iedereen heegt geld om in een onzer Nederlandse vaeantie-oorden een pension te bespreken; en niet ieder een vindt het vacantic iedere dag per •trein, fiets of anderzins dagtrips te maken; en ook niet iedereen heeft zin in een Butlin-vacantie. Maar evengoed als er mensen zijn, die graag kamperen, of een duur hotel oezoeken, of dagtrips n^ken, zo zijn er ook mensen, die een een Butlin- vacatnei voor een matige prijs een ideale vacantie vinden. Wij zijn er van overtuigd, dat de eventueie morele bezwaren, die aan een dergelijk kamp kunnen kleven, niet grocer zijn, dan aan welke an dere vorm van vacantie ook. Daar enboven verwachten wij van cyjze regering voor deze kampen dezelfde maatstaven, zoals die voor iedere dergelijke gelegenheid in Nederland bestaan. Tot slot dit: heeft men persoon lijke eventueel bezwaren tegen het Butlin-Camp, ga er dan niet heen, maai' tracht niet op vooralsnog losse gronden een onderneming te torpe deren, die hoogst waarschijnlijk voor duizenden een uitkomst bete kent. Het buitenland bewijst dit. Enige Leidse Katholieke Jonge Zakenmiddenstan- ders. De inzenders zijn o.i. niet heel sterk in hun verdediging van het Butlin-camp. Op de eerste plaats: Is het in al die andere door hen ge noemde instellingen voor vermaak noodzakelijkerwijze zo, dat men zich daar alléén in een „kuddegeest" kan vermaken.wat de schrijver van het bedoelde artikel meent te moeten constateren betreffende het Butlin- camp? En, vervolgens, zo ja, ligt dan daarin een motief, om het aantal van dergelijke inrichtingen te vermeerde ren, deze te propageren. RED. Bedenk, dat uit een onvol doend verzorgde kinder borst een zwakke borst en ttbmatischc aanleg kunnen erbl(jven. Neem geen rlsl- bestrijd kinderborst on- middellijk met de beerljjk Ter- zachlende, sljjraoplossende: KONINGIN JULIANA ONTVANGT BELGISCHE EN LUXEMBURGSE MINISTERS. De thans in Den Haag vertoeven de negen Belgische ministers, van wie sommigen vergezeld van hun echtge note, alsmede de heer Graeffe, am bassadeur van België te Den Haag. De drie Luxemburgse ministers, en de Luxemburgse gezant in Den Haag, de heer Collart, die allen in de re sidentie met leden van de Nederland se regering besprekingen voeren zijn gistermiddag door Koningin Juliana in het paleis op het Lange Voorhout te 's-Gravenhage ontvangen. De ko ningin, die gistermiddag pas uit Sankt Anton is teruggekeerd, arriveerde haast ongemerkt om half zes aan het paleis. De Belgische en Luxemburgse gas ten werden door minister Stikker aan de vorstin voorgesteld. De audiëntie duurde ongeveer drie kwartier. DE NATIONALE RESERVE. In verband met de dezer dagen ge dane mededelingen omtrent het aan gaan van een verbintenis bij de Na tionale Reserve, vestigt het ministe rie van Marine er de aandacht op, dat de gewone en buitengewone dienst plichtigen, die zijn of zullen worden opgeroepen om bij de Koninklijke Marine in werkelijke dienst te komen, niet voor een verbintenis bij de Na tionale Reserve in aanmerking kun nen komen. Waarschijnlijk zullen er dit jaar weer gronden van de Noordoostpolder worden uitgegeven. Volgens het voor lopig plan omvat deze uitgifte 91 be drijven, waarvan 28 van 48 ha. Hier van zullen waarschijnlijk 22 worden gegeven aan boeren van Walcheren, wier bedrijf aldaar ten gevolge van de herverkaveling vervalt. De reste rende 69 worden gegeven aan de z.g. pioniers, die van het begin af in het nieuwe land hebben gewerkt. SLAGERS KOCHTEN BONNEN WELKE VALS BLEKEN TE ZIJN. Tegen acht personen is proces-ver baal opgemaakt wegens het inlevcr- ren van valse vleesbonnen Enige tijd geleden, bleek, dat acht Haagse sla gers opplakvellen met valse vlees bonnen bij de distributiedienst had den ingeleverd. Bij het onderzoek kwam vast te staan, dat zij de bon nen van een reiziger in vleeswaren hadden betrokken. Deze had op zijn beurt elfhonderd stuks van een ken nis gekocht, doch verklaarde niet te weten dat ze vals waren. B. v. d. MEER, Haagse Straatweg 3, Oegstgeest, viert heden zijn eerste verjaardag in Indonesië. A. KGOLOOS Hoge Morschweg 110 Oegstgeest, soldaat le klasse, viert op 12 Maart op West-Java zijn 3e tropische ver jaardag. (Foto's van in Indonesië verblijven de militairen kunnen bij de redactie worden ingestuurd tot uiterlijk een week voor de verjaardag. Foto's, welke later worden ingezonden wor den niet opgenomen). KATHOLIEK THUISFRONT GEEFT TIEN MILLE Regelmatig werd bij de geestelijke verzorgers van de troepen in Indo nesië het gemis gevoeld aan voor de militairen geschikte publicaties, die een aanvulling zouden kunnen zijn van het gesproken woord van de aalmoezenier en bovendien op de minder bereikbare posten het gees telijk leven zouden kunnen onder steunen. Hiervoor is nu door het Hoofdbureau van Katholiek Thuis front in Den Haag een voorlopig be drag van 10.000,ter beschikking gesteld van de Hoofdaalmoezenier in Indonesië. Het Hoofdbureau werd hiertoe in staat gesteld door de bijdragen van de parochiële afdelingen. VOLKSHERSTELSIGARETTEN GOEDKOPER. Met ingang van 1 April a.s. zal de toeslag op z.g. Volksherstelsigaretten een gedeeltelijke wijziging onder gaan. De toeslag op oriënt-sigaretten, welke tot dusver f 1.bedroeg bo ven de banderolleprijs, wordt met in gang van genoemde datum terugge bracht tot f 0.10. De toeslag op ande re dan oriënt-sigaretten blijft f 1. boven de banderolleprijs. In dit verband wordt er op gewe zen, dat in de prijs van alle Volks herstelsigaretten, die vóór 1 April worden gekocht nog de toeslag van f 1.is berekend. MEEL KAN VRIJ GEKOCHT WORDEN. Alleen nog een vaste prijs voor import. Met ingang van 14 Maart a.s. kun nen de bakkers weer bloem en meel kopen, waar zij willen. De z.g. rayon nering is dan afgeschaft. De bloem- prijs is ook vrijgelaten. Echter niet die van importbloem. BEURSSTEMMING VIEL MEE. De stemming op de effectenbeurs viel gisteren over het algemeen be trekkelijk m°e. Ondanks het ontbre ken van stimulerend nieuws opende de fondsenmarkt wederom iets bo ven het vorige slotniveau, maai de stemming was mat en ongeanimeerd, tengevolge van het feit, dat koopor ders van het publiek ontbraken en alleen enige vraag van de beroeps- handel voor een geringe beweging zorgde. Het bericht, dat Djokja niet aan de rondetafelconferentie zal deelne men, werd voor kennisgeving aange nomen en bleef zonder merkbare in vloed. Het schijnt wel, alsof de markt een punt bereikt heeft, waarop zij im muun geworden is voor bepaalde in vloeden en, zolang het publiek gere serveerd blijft en geen aanleiding ziet om aan de handel deel te nemen, wordt in deze situatie weinig veran dering gebracht. Er waren kennelijk minder stuk ken aan de markt, zodat de staats papieren algemeen op een hoger ni veau kwamen. Dit was vooral het ge val voor de conversielening 1947, die op 96 5/8 belandde en voor de 3 pet. grootboek 1946, die van 95 1/8 tot 96 opliep.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1949 | | pagina 11