S)e &2id6eSoii/ïa/tit De onderdanen hebben de zich „te houden aan de van lonen en „De eigenlijke vernieuwing en echte leven zelf kunnen slechts komen van Degene, die gezegd heeft: „Ik ben de wet), de waarheid en het leven zware plicht regelingen prijzen" het Vorderingen van het Atlantisch Pact Noorwegen neemt deel aan het Pact Geblokkeerde Russen trekken af De ongeregeldheden te Djokja Sabotage op Java VRIJDAG 4 MAART 1949 40ste JAARGANG 4 Directeur: C. M. VAN HAMEBSVELD. Hoofdredacteur: TH. WILMER. KATHOLIEK DAGBLAD VOOR LEIDEN EN OMSTREKEN WAARIN OPGENOMEN „DE BURCHT" Ongeregeldheden in Djokja geëindigd 10.3 But. Pepengracht 32. Telef. 20015, Adm. en Advert. 20826, Abonn 20935 - Abonnementsprijs f(£32 p. w., f 1.40 p. mnd., f4.15 p kwart. Franco p. p. f 4.90 - Advert.: 15 ct. p. m m. Telefoontjes f 1.50 De Bisschoppen spreken DE Bisschoppen schrijven in hun Vastenbrief een hoofdstuk „Over de rechtvaardige prijzen Dat er geen prijzen worden bere kend, die boven de rechtvaardige uitgaan, is vooral in deze tijd een strenge eis, „nu" zoals de Bisschop pen constateren „een aanzienlijk deel van het volk rond het bestaans minimum zweeft". De Bisschoppen merken op, dat hier de overheid een taak heeft om toe te zien, en op de onderdanen „de zware plicht" rust, met de overheid mede te werken. De Bisschoppen zeggen, dat nog over meerdere andere verplichtingen zou kunnen worden gesproken in verband met de sociale rechtvaar digheid. Zij noemen er twee. Een juiste verdeling van de be schikbare woonruimte is tegenwoor dig een eis van sociale rechtvaardig heid. Het is één hoogst belangrijke plicht, om aan die eis te voldoen. Velen geven veel ergernis doordat 'zij niet of met klaarblijkelijke tegen zin, geenszins loyaal en liefdevol naar die eis willen handelen. En op een tweede hoogst belangrijke plicht wij zen de Bisschoppen ir\ de volgende woorden: „Wij zouden nog kunnen spreken over de politieke delinquenten. Wan neer zij hun straf hebben uitgeboet en terugkeren in de maatschappij met goede bedoelingen, dan hebben zij strikt recht niet te worden geweerd of genegeerd, dan gebied de liefde en de barmhartigheid te vergeven en te vergeten". Na in hoofdstuk V een „Samenvat ting'' te hebben gegeven waarbij zij o.m. een dringende oproep rich ten tot de katholieken, om zich aan te sluiten bij hun katholieke Stands- en Vakorganisaties besluiten de Bisschoppen met ons voor te hou den, waaruit „de eigenlijke vernieu wing en het echte leven" moeten voortkofnen; wat hun bron moet zijn. Zij houden ons voor „te leven uit een echt christelijke geest" en „te bidden met grote volharding". Wij herhalen de wen6, dat allen het Bisschoppelijk Schrijven met gróte aandacht zullen lezen en bestuderen, om er naar te gaan leven en han delen. Prof. Dr. N. A. Donkersloot Bedankt als lid van de Eerste Kamer In de vergadering van de Eerste Kamer heeft de voorzitter medege deeld, dat een brief was binnenge komen van prof. dr. -N. A. Donker sloot, waarin deze bericht ontslag te nemen als lid van de Eerste Kamer.' Prof. Donkersloot (Anthonie Don ker) heeft sinds 20 Nov. 1945 zit ting in de Eerste Kamer voor de Partij van de Arbeid. OVERLEG MET KAMER NIET ALTIJD MOGELIJK Op'vragen van het lid der Tweede Kamer de heer Welter of de rege ring wil toezeggen, dat zij op geen enkele wijze en in geen enkele vorm toezeggingen zal doen of daden zal stellen inzake Indonesië, alvorens met de Kamer overleg te hebben gepleegd? heeft de minister-presi dent geantwoord: dat hij de gevraag de toezegging niet geven kan, aan gezien zulks elk onderhandelen bij voorbaat onmogelijk zou maken. Uiteraard" zullen bepaalde resulta ten van de onderhandelingen, waar voor zulks vereist is, bij de wet moe ten worden bekrachtigd. SNEEUW! Maart blijft met zijn staart kwispelen. De storm heeft zijn vernietigende activiteit ternau wernood gestaakt of wij werden ver rast met de eerste bui sneeuw van dit jaar. DE VASTENBRIEF. III (Slot) J^E BISSCHOPPEN spreken in hoofdstuk V zeer ernstige woorden over het niet handhaven van de rechtvaardige prijzen. De sociale recht vaardigheid moet hier het ordenend beginsel zijn, „ook in het grote za kenleven". Velen die nog op het standpunt staan ,van „zaken zijn za ken", zullen bij lezing van dit hoofdstuk moeten erkennen, dat zij mis drijven tegen de sociale rechtvaardigheid. Ten slotte geven de Bisschoppen een „samenvatting", welke zij be sluiten met een dringende vermar' g om veel te bidden. V. OVER DE RECHTVAARDIGE PRIJZEN Opdat ieder hét zijne krijge, zo als de rechtvaardigheid verlangt, is ook zeer belangrijk een juiste ver houding tussen lonen en prijzen en van de lonen onderling. De werke lijke waarde van het loon hangt im mers af van de prijs van de goóderen, die de werknemer er voor kan krij gen; en omgekeerd hangt van de prijs van de goederen ^f, welke be loning de werkgever, de middenstan der, de landbouwer voor hun pres taties zullen ontvangen. Dit is bij zonder klemmend in onze omstan digheden, nu een aanzienlijk deel van het volk rond het bestaansmi nimum zweeft. Wanneer immers de ene groep te veel neemt, zal de an dere te kort komen en dikwijls on der het bestaansminimum dalen. Het is £le taak van de overheid toe te zien, dat het juiste evenwicht ge handhaafd wordt; daarom rust ook op de onderdanen de zware plicht van sociale rechtvaardigheid: zich te houden aan de regelingen van lonen en prijzen. Er kunnen bijzondere om standigheden zijn, waarin de wet niet heeft voorzien en waarin een afwijking te verontschuldigen zou zijn; dit mag echter niet te gauw aangenomen worden met het oog op het algemeen belang. Afgezien van deze bijzondere gevallen, aarzelen Wij niet herhaalde of grove overtre dingen op dit gebied in de tegen woordige omstandigheden een zonde tegen de sociale rechtvaardigheid te noemen. Daardoor wordt immers ernstige schade toegebracht aan het algemeen belang. Ook wanneer loon- en prijsregelingen in haar hui dige vorm verdwijnen, zal het al gemeen belang steeds voor ogen moeten worden gehouden: de sociale rechtvaardigheid zal dan het orde nend beginsel moeten ziin, ook in het grote zakenleven. En Wij menen, dat dit in de tegenwoordige omstan digheden in meerdere vrije beroe pen n'et voldoende voor ogen wordt gehouden. Trouwens de bedongen prijs of het gevraagde loon moet steeds rechtvaardig blijven tegenover de andere partij. Als dit niet zou zijn is er strict onrecht met plicht van restitutie. In de laatste laren is hier zeker dikwijls en grotelijks misdaan, maar het was dikwijls moeilijk daar voor algemene regels te geven we gens de uitzonderlijke omstandighe den. Nu evenwel de ordelijke ver houdingen terugkeren en de recht vaardigheid tegenwoordig zo dringt, moeten de Christenen hun geweten voortdurend laten soreken. Over meerdere andere verplichtingen zou gesproken kunnen worden in ver band met de sociale rechtvaardig heid. Zo zal het zonder meer duide lijk zijn. dat een juiste verdeling van de beschikbare woonruimte tegen woordig. een eis is van sociale recht vaardigheid. Iedereen heeft dan ook de plicht om loyaal mee te werken met de hiervoor aangewezen instan ties. Anders zou hij op de oordeels dag het verwijt kunnen horen: „Ik was zonder verblijf en gij hebt mij niet opgenomen". (Mt. 25, 43). Wij zouden nog kunnen spreken over de politieke delinquenten. Wanneer zij hun straf hebben uitgeboet en terug keren in de maatschappij met goe de bedoelingen, dan hebben zij strict recht niet te worden geweerd of genegeerd, dan gebiedt de liefde en de barmhartigheid te vergeven en te vergeten, dan is het ook een eis van algemeen belang en van sociale rechtvaardigheid, dat ze 'geleidelijk weer worden gebracht tot een nor maal leven en bestaan in onze chris telijke maatschappij. VI. SAMENVATTING D.G., zo is de sociale rechtvaar digheid een oefenschool voor vele christelijke deugden; daarom wordt zij ook de algemene rechtvaardigheid genoemd: zij matigt onze zucht naar aardse goederen en leert ons iets af te staan voor anderen; zij laat ons treden uit de enge kring van per soonlijke en groepsbelangen en voert ons op tot een allesomvattende so lidariteit: zij spoort ons aan tot ar beidzaamheid en offervaardigheid en voert niet weinigen tot heldhaf tigheid in dienst van de gemeen schap Vele van haar plichten wor den door burgerlijke wetten be krachtigd; daarom heet zij ook de wettelüke rechtvaardigheid. En het is verkeerd te menen, dat d* deugd geen deugd meer is, als ze door de wet wordt gevorderd. Het tegendeel is waar: de deugden mogen met verstikt worden onder de druk der wet, maar kunnen, geleid door de wet uitbloeien tot rijkere deugd van sociale rechtvaardigheid en gehoor zaamheid. De deugden worden ge makkelijker beoefend, als zij >nder leiding van de sociale rechtvaardig heid van allen gezamenlijk worden gevraagd. Het ir immers moeilijk rechtvaardig te zijn en liefdevol en onbaatzuchtig, als de anderen het niet zijn. Wanneer echter deze deugt den bij velen gaan leven, wanneer ze gedragen worden door maatschap pelijke groepen, wanneer ze veran kerd worden in maatschappelijke in stellingen, wanneer de naleving ver zekerd wordt door burgerlijke wet ten, dan kan inderdaad de geestelij ke en sociale vernieuwing zich we gen banen door heel het openbare leven. De organen, die deze sociale recht vaardigheid propageren en verwer kelijken zijn vooral onze katholieke Stands- en Vakorganisaties. Paus Pius XI schrijft daarover: „Deze groepen en organisaties zijn het, welke aangewezen zijn om de orde ning in de maatschappij te bewerken, zoals Wij die bedoeld hebben in On ze Encycliek Quadragesimo Anno, en om on die wijze de erkenning van Christus' Koningschap te verbreider. op de verschillende gebieden van cultuur en arbeid". Het zijn ook de ze vrije maatschanoelijke organisa ties in Nederland Wij roenen daarom meer dan ooit alle KathoTieken drin gend op, zich aan te sluiten bii h"n Stands- en Vakorganisaties en daarin actieve leden -te worden. Want D G.. daden worden er gevraagd en offers waar het moet: de tiid is rijn, de tiid drin°t om nu te komen tot een ra dicale doorvoering van de sociale le ringen van de Kerk. Het zal niemand ontgaan zijn. dat dit slechts wegen en middelen zün van christelijke vernieuwing. De eigenlijke vernieuwing en het echte leven zelf kunnen slechts komen van Degene, die gezegd heeft: „Ik ben de weg. de waarheid en het lev-;n". (Joa. 14, 6). Daartoe moeten wij ons verdiepen in de geest van Christus, ons vernieuwen in Zijn leven, a's Christus weer ten volle leeft in de Christenen, zal Hij weer herboren worden in de maatschaopii. Last ons daarom beginnen in de H. Vasten tijd te leven uit een echt christelijke geest: bescïiouwen- wij Christus' le- vendwekkend lijden en volgen wij Hem na door verstervingen er. vol ledige vervulling van onze christe lijke plichten, ook van de maatschap pelijke, zoals Wji die in dit schrn- ven hebben geleerd. In deze tiid moeten wij bidden met grote vol harding tot God. van Wien komen de heilige verlangens, de goede voor nemens en de rechtvaardige werken, smeekt de grote God. dat Hij de vrede moge brengen, die de wereld niet geven kan. Bidt veel voor de landen, waar kerkvervolging woedt of dreigt, bidt voor onze H. Vader de Paus, voor onze geëerbiedigde Ko ningin en de Koninklijke famliie, voor de Regering, voor onze soldaten in Indonesië en voor geheel ons volk. Vraagt dit door de voorspraak van Haar, die ons aller Moeder is en de „overwinnares in elke strijd voor God" (Paus Pius XII). QE NOORSE ambassadeur te Washington heeft medegedeeld, dat Noor- wegen besloten heeft, deel te nemen aan de onderhandelingen over een Noord-Atlantisch Verdedigingspact. De ambassadeur Morgensteirne, zeide, dat het parlement in geheime zitting de regering gevolmachtigd had, stappen te doen, teneinde uitgenodigd te worden tot de onderhan delingen. Dit besluit zou Vrijdag (heden) officieel te Oslo bekend wor den gemaakt. Hij had Hickerson, hoofd van de Europese afdeling van het Ameri kaanse ministerie van buitenlandse zaken, van het besluit op de hoogte gebracht en deze had hem onmid dellijk de bij voorbaat gedane uit nodiging doen toekomen. De uitno diging werd aanvaard en een rege ling voor het bijwonen door Noor wegen aan een bijeenkomst van de ambassadeurs der landen welke aan de onderhandelingen deelnemen en Dean Adheson. Deze bijeenkomst zou Vrijdag (heden) plaats hebben. Men beschouwt Noorwegen thans als een der medestichters van de voorgestelde alliantie. Op de vraag of Noorwegen amendementen zou indienen, zeide de ambassadeur, dat hij gaarne enige opmerkingen over de voorwaarden zou maken, doch dat hij verder nog niet de nodige instructies van zijn regering had ontvangen. Noorwegen was nog niet in het bezit van het laatste ontwerp. Wel had Noorwegen kennis kunnen nemen van de hoofdtermen van het ontwerp. TEGEN DE SPIONNAGE IN FRANKRIJK. Officieel is te Parijs medegedeeld, dat een geoloog, toegevoegd aan de Franse commissie voor atoom-energie, genaamd Pellaz, gearresteerd is in verband met het onderzoek naar be weerde communistische spionnage in Frankrijk. Pellaz zal voor een mili tair tribunaal verschijnen, beschul digd van ongeoorloofde onthulling van militaire geheimen. Pellaz was vroeger in dienst van Franse raad voor electriciteit en is sinds een jaar toegevoegd aan de commissie voor atoomenergie. Het besluit van de Storting (het Noorse parlement) was met grote meerderheid genomen. Slechts 11 communistische leden hadden tegen gestemd. De storting bestaat uit 150 leden. OOK DENEMARKEN. Ook Denemarken schijnt thans be sloten te zijn om deel te nemen aan het Atlantisch Pact Canada heeft bekend gemaakt, dat het geen bezwaar zou hebben tegen een eventuele toetreding van Italië. De Russen, die in het gebouw van de Sovjet-missie te Frankfort geblok keerd werden, hebben thans eieren voor hun geld gekozen en zijn ver trokken. Zoals bekend, weigerden zij Frank fort te verlaten en daar het gebouw der Sovjet-repatrieëringsmissie ex territoriaal bezit is, konden de Rus sen er niet uitgezet worden. Wel kon den zij worden geblokkeerd. Gas en electriciteit werd afgesneden en elke toevoer van voedsel werd verhinderd. Gistermiddag was men zefs begonnen met het gebouw met prikkeldraad af te zetten. Daarop heeft kolonel La- zaref aan de geblokkeerde Russen een order van maarschalk Sokolofski overgebracht om naar de Russische zóne terug te keren. Vrijdagochtend zijn ze vertrokken. De Amerikanen hadden bijwijze van tegemoetkoming gedurende de nacht de stroomtoevoer weer hersteld. VOOR DE REPUBLIKEINSE VLOOT In een staalfabriek te Djokjakarta troffen de Nederlandse troepen een Duits matroos aan bij deze één mans-torpedo. WISJINSKY UIT TSJECHO-SLOWAKIJE VERTROKKEN. Te Praag wordt officieel bekend gemaakt, dat Wisjinsky, onder-minis ter van buitenlandse zaken der Sow- jet-Unie, gisteren Tsjecho-Slowakije heeft verlaten. MODERNE LANDRU IN ENGELAND Naar gemeld wordt, heeft Scotland Yard, thans genoeg bewijsmateriaal verzameld om de man, wiens arresta tie wij gisteren gemeld hebben, te doen vervolgens wegens een serie der afgrijselijkste moorden in de Britse geschiedenis. Hij heeft tenminste vijf slachtoffers gemaakt, wier lichamen naar men gelooft in een zuur werden opgelost en wier bezittingen met be hulp van vervalste documenten wer den verkocht. Deze verkopen zouden ongeveer 28.000 pond sterling hebben opgeleverd. In enkele uren afgelopen Ten aanzien van de ongeregeld heden te Djogja wordt van officiële zijde o.a. nog gemeld dat Dinsdag 1 Maart tegen vier uur in de ochtend licht vuur werd afgegeven op de Nederlandse posten aan de stads rand. Precies zes uur ontwikkelde zich een hevig vuur op verschillen de plaatsen van de stad. Twee aan vallen van sterke groepen werden uit Westelijke richting ondernomen, terwijl een derde aanvalspoging werd ingezet uit Zuidelijke richting, v/aar de binnenkraton is gelegen. „Onmiddellijk werden tegenmaat regelen genomen. Een colonne werd ingezet tegen de aanvalsgroep uit Zuidelijke richting. Zij rukte dwars door de stad op naar het bedreigde punt. Zij ontving zwaar vuur uit de buitenkraton en nadat zij zich een weg gebaand had tot de Noordelijke muur van de binnenkraton, werd zij even-sens uit de kraton beschoten. Hierbij werden onze troepen be stookt door sluipschutters, die zich genesteld hadden in bomen, staande op het terrein van de binnenkraton. Daarom verzocht de commandant van de colonne toegang tot de kra ton, welke onmiddellijk door de sul tan persoonlijk werd verleend. Na dat de sultan verklaard had, dat zich geen leden van de aanvallende groep op de terreinen van de bin nenkraton bevonden, werd hiermede genoegen genomen. Een verder on derzoek werd daarom niet inge steld." De ongeregeldheden waren om streeks 11 uur in de ochtend geheel geëindigd. Naar schatting namen on geveer 2000 man behorende tot de in de omstreken van de stad rond zwervende groepen, die zich voor deze gelegenheid hadden geconcen treerd, aan de gezamenlijke aanval deel. De aanvallers, die deels goed bewapend waren, werden op alle punten met zware verliezen uiteen KARDINAAL ALS DOODGRAVER. In New York staken de doodgra vers, tot groot ongerief van de bevolr king. Kardinaal Spellmann, de aarts bisschop van New York. heeft zich thans, aan het hoofd van een hon derdtal seminaristen, naar een kerk hof begeven, om daar een aantal graf kuilen te graven. Kardinaal Spellman was van plan om alle priesters en seminaristen, die daar „lichamelijk toe in staat"-waren, op te roepen om 1 helpen bij het be graven van de doden. De kardinaal zei o a. in een verkla ring over de staking, dat de doodgra vers kennelijk onder communistische invloed staan. DE DEENSE COMMUNISTEN ZEGGEN HET HANDIGER. De Deense communistenleider, Axel Larsen, \terk'aart, dat, indien Denemarken in een oorlog betrokken zou worden, de Deense communisti sche partij het volk zou opwekken te gen de agressor te strijden. De partij zou dit doen, al zou de agressor uit één enkele staat bestaan of uit „een coalitie zoals het Atlantisch Pact", zo zeide hij op een partij vergadering. Denemarken werd niet door agressie uit het Oosten bedreigd. „Onze voor naamste taak bestaat in de bestrij ding van een nieuwe oorlog en daar om zijn wij tegenstander van het agressieve Amerikaanse Atlantische Pact". geslagen, een groot deel van hun wapens achterlatend. Het Nederlandse communiqué meldt voorts, dat onder de zes do den aan Nederlandse zijde zich drie politie-beambten bevdnden. Spoedig nadat de Nederlandse troepen de aanvallen onderdrukt hadden, keer de de rust weer. Ook gedurende de nacht en de volgende dagen is het verder rustig gebleven. TREIN IN RAVIJN GESTORT. Een werktrein van de staatsspoor wegen stortte Woensdag tussen Se- rang en Rangkas Bitung, 15 km. ten Zuiden van Serang (Java), in een ra vijn. 4 Indonesische leden van het treinpersoneel werden gedood en 10 gewond, aldus verneemt Aneta. Vol gens te Batavia ontvangen inlichtin gen was sabotage aan het viaduct dat in de ochtend op de heenreis juist was hersteld, de oorzaak van het on geluk. Nadat de trein in het ravijn gestort was, werden uit het zijterrein enkele schoten gelost. Eerste hulp kon spoedig verleend worden, doordat de radioverbinding intact bleef. Ulai&ie. JxdUxe. Het ja-woord Wanneer je als gewoon mens een meisje vraagt om met je te trouwen, dan schreeuw je dat niet dwars over de straat. Wij, gewone jongelingen, plegen een dergelijke plechtigheid met ge heimzinnige luister te omhangen. Wij hebben het dagenlang voor bereid, een stiekeme afspraak gemaakt, onze woorden gewikt en gewogen en met acute hart kloppingen komt het hoge woord eruit. Het luidt altijd anders dan wij ons hadden voorgenomen; wij doen allerakeligst stuntelig, wij stotteren en blozen. Neen, bij zoiets wensen wij geen getui gen. De Amerikaan Snow, lid in het Huis van afgevaardigden in de staat Idaho, dacht er anders over. Hij beklom het spreekgestoel te in de vergadering van het Huis en richtte zich rechtstreeks tot grote verbazing van de anderen tot zijn vrouwelijke collega miss Edith Miller. In een vlotte speech zette hij de tal rijke redenen uiteen, welke hem er toe gebracht hadden haar bij deze zijn liefde te verklaren en haar hand te vragen. Wat kon miss Miller anders doen dan he vig te blozen en „ja" te zeggen, onder het ovationeel applaus van dé hele zaal. Wat zoudt u ervan zeggen, als in de Leidse gemeenteraad.... Neen, dat gebeurt bij ons niet. Een koJite-ttje... „De vrede bestaat in de rust der orde. Evenafs voor particulieren, zo berust ook voor de std';en de een dracht in de eerste plaats op recht vaardigheid en liefde". Paus Leo XIII.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1949 | | pagina 1