KUNST 8c CULTUUR
in Leiden
'Kunst past bij boulevard met flair'
Een concert waarvan je
niet opgewekt naar huis gaat
Erepenning
voor Guido
Creuwels
Russisch 'drama' met blaas- en roffelwerk
renfestival Noordwijk een feestelijke happening
Springsteen in Nederland
Rijp en groen door elkaar bij
Wassenaarse musicalgroep
ol verkoopt
000 kaarten
kAG - Het Oerol Festival
schelling heeft dit week-
de 24e editie succesvol
iten. Er werden in totaal
kaarten verkocht. Oerol
olgend jaar haar 25-jarig
un van 16 tot en met 25
)e organisatie heeft voor
lileum een fonds in het
jeroepen om een bijzon-
n jorstelling van het Franse
v ieatergezelschap Royal
1 e mogelijk te maken. Het
le van Oerol 2006 heeft te
0 met volkeren die onder-
jn, zoals vikingen, zigeu-
(landverhuizers.
li
epos van
m McOueen
t aag - Een film waarvoor
e| ndarische acteur Steve
ls, een ver gevorderde plan
klaar liggen, wordt nu -
t na zijn dood - alsnog in
in :tie genomen door zijn
D had petekind Lance
Het duo ontdekte kort
een kist waarin zich
Üj kket bevond van 1600
b| 's stampvol notities en
tc n van scènes ten behoe-
rl een film die 'Yucatan'
ie leten heten. De paperas
je i McQueen worden nu
d t tot een bruikbaar
maandag 20 juni 2005
Expositie 'Bezielde ontmoeting' blijft niet onopgemerkt tijdens zomers weer
door Joris Rietbroek
noord wijk - Op de Noordwijk-
se boulevard kun je tegenwoor
dig meer doen dan een terrasje
pikken of mensen kijken. Kunst
kijken behoort sinds dit week
end ook tot de mogelijkheden
met de expositie 'Bezielde ont
moeting.' Tot en met zondag 21
augustus kunnen inwoners en
gasten van de badplaats langs
de Koningin Wilhelminaboule-
vard een gevarieerde verzame
ling beelden bekijken van ver
schillende kunstenaars. Alle
maal hebben ze op hun eigen
manier invulling gegeven aan
het thema 'mensbeeld.'
Het moet voor de initiatiefne
mers - de gemeente Noordwijk
en de Hotels van Oranje - mooi
meegenomen zijn dat het tij
dens het 'openingsweekend'
schitterend weer is. Het is druk
op de boulevard en de 'beel
denroute' blijft zo niet onopge
merkt. De bedoeling van de
kunstenaar ontgaat sommige
vluchtige bezoekers wel. „Wat
een raar manneke. Die moet
zeker nodig plassen", merkt
een toerist op die het beeld 'U
stoort' van Erik Buijs in het oog
krijgt. „Hij lijkt wel een beetje
op onze buurman", vindt zijn
reisgenote over de naakte man
die met een schaamtevolle blik
de handen voor zijn kruis
houdt en zo de toeschouwer
het gevoel geeft dat deze stoort.
Tjeerd van Hooff uit Rosmalen
ziet wel wat meer in de symbo
liek van 'U stoort' en vindt het
prachtig, evenals de rest van de
openluchttentoonstelling. „Ik
vind Noordwijk sowieso mooi
en deze expositie voegt wel een
dimensie toe", zegt hij. „Het
heeft ook een mooie titel, en
het zijn natuurlijk niet alleen
ontmoetingen met beelden. Je
komt naast mensen te staan die
ook aan het kijken zijn en zo
ontstaat er vaak een gesprek, al
dan niet over de beelden.
Een ander beeld dat bij velen in
het oog springt is 'Koningin
2005' van Karin van de Walle.
Door de mozaïekstructuur en
het opvallende kleurgebruik
valt het beeld extra op tussen
het helmgras en de duinen.
Toch ontlokt de vorstin, geba
seerd op diverse historisch be
langwekkende vrouwen, uit
eenlopende reacties. „Ja, deze
vind ik mooier dan de rest",
zegt de 87-jarige Catharina
Klein uit Noordwijk, vanuit
haar scootmobiel. „Dit is ten
minste niet één bronzen of klei
en prop, zoals een aantal ande
re beelden. Maar ze zijn op zich
allemaal wel mooi hoor. Behal
ve een beeld van een aap, af
schuwelijk."
Tineke Blanke is niet kapot van
de koningin. „Veel te kitsche
rig", vindt ze. „Maar daar gaat
het bij dit beeld misschien ook
om. Doe mij toch maar een
meer sobere, bronzen torso, zo
als die even verderop staat."
Haar Duitse echtgenoot Ferdi
nand spreekt van een leuke, af
wisselende tentoonstelling.
„Deze kunst past goed bij een
boulevard met flair. Het ziet er
erg goed uit."
Maria Rijsdijk uit Oud-Alblas is
zelfs geïmponeerd door de sta
tige koningin. „Het boeit ont
zettend door de mooie kleuren
en de structuur", legt ze uit.
„Toch is het heel beschaafd en
niet gillend. Voor de hele expo
sitie vind ik de variatie die erin
zit erg mooi."
Wisselende reacties zijn er ook
voor 'Big Hair,' een stalen fra
me met 1600 gloeilampen erin
die 's avonds branden, gemaakt
door Hans van Bentem. Het
stelt de haardos voor van een
krachtige vrouw, mogelijk van
koningin Beatrix, maar in de
volle zon komt het werk niet tot
zijn recht. „Ik kan niet veel met
dat kapsel", luidt het commen
taar van Ron Theelen uit Venlo.
„Maar als het donker is, zal het
er wel mooi uit zien. Voor de
rest is het allemaal erg interes
sant. Ik heb overal al een foto
van genomen."
Festival Global Experience met muziek, mode en cabaret in Volkenkunde en schouwburg
di
Het Rijksmuseum voor
unde en de Leidse
burg staan volgend
)o{d bol van de activiteiten
jaarlijkse Festival Global
ice. Op zaterdag 25 en
a6 juni valt er in het mu-
in de schouwburg van
leleven. Muziek voert de
lion, maar daaromheen is
ht cala aan activiteiten: van
Hf okkaanse markt en een
1 tratie couscous maken
buikdansshow en het op-
m fan jonge Marokkaanse
secomedians.
is dit jaar het thema
Festival Global Experi-
ndat het in 2005 400 jaar
■rd is dat de eerste officiële
najen tussen Nederland en
egD werden gelegd. Het
scl iterrein, aan de Steen-
d 1 daarom op beide da-
iva jetoverd tot een Marok-
èstivalterrein. In ver-
nomadententen
d en indruk gegeven van
be|ians eten en is te zien
interieur van zo'n tent
k onlijk uitziet. Verder is
j 1 mk, een typisch Marok-
er narkt waar Marokkaan-
n ek, aardewerk, kruiden
1 ren worden verkocht.
;ve st valt er van alles te
te beleven: er zijn mo-
verhalenvertellers,
egétalling en demonstratie
ba ira edelsmeden, work-
ee en demonstratie hen-
d eren en kinderspelle-
iseumrestaurant Midi
speelt uiteraard een
;eijjke rol tijdens het festi-
L ikkaanse vrouwen krij-
en elegenheid op traditio-
I ze couscous te berei-
gepaard gaat met een
ntam en gezelligheid.
Dvelerras en in het restau-
iat »n Marokkaanse hapjes
nd kjes verkrijgbaar zijn.
een muntthee schenk-
ratie.
1 een belangrijk onder-
het festival. Zowel de
t muziekstijlen als Raï
ip als de traditionele
)rm Gwana komen aan
het open podium zijn
niddag optredens van
ïrs Hassan en MUR
ijk Underground Rap-
Avonds zullen.onder
meer Mohammed Rai, Hanane
en de band Lozane optreden en
is er Arabische dans van Dans
groep Mirage en een solo-op-
treden van buikdanseres
Anusch.
Ook op zondagmiddag is er een
Marokkaanse markt, een optre
den van Anusch en zijn er mo
deshows van traditionele
bruidskleding en gelegenheids
kleding, begeleid door live Gna-
wa muziek, en andere activitei
ten. Beide dagen is er een door
lopende vertoning van docu
mentaires van Izza Génini, on
der meer over vrouwelijke Ma
rokkaanse troubadours en over
de Ayt Bou Gmez vallei in Ma
rokko waarvan de inwoners
vermaard zijn om hun betove
rende gezang, fluitspel en dans.
Global Experience wordt op
zondag 26 juni om 17.30 uur af
gesloten in de Leidse Schouw
burg met een show van jonge
Marokkaanse stand-up come
dians: Rachid Larouz (halve fi
nalist van het Leids Cabaret
Festival 2005), Soundos Toumi
(bekend van Shouf Shouf Habi-
bi) en het duo Sjaak Hassan.
Voorafgaand en tussen de acts
speelt de groep Sindibad mu
ziek uit Zuid-Marokko met tra
ditionele Marokkaanse hand
drums en percussie.
In het kader van de viering Ma-
rokko-Nederland 400 presen
teert Stedelijk Museum De La
kenhal de tentoonstelling
Dazzle the local demons' van
Merina Beekman in de Waag.
Beekman maakt voornamelijk
grote werken op papier en tex
tiel waarin 'vreemde' culturen
en (pre-)islamitische thema's
centraal staan. Reizen naar Ma
rokko, Syrië, Turkije en Iran en
(foto) boeken vormen hierbij
haar belangrijkste inspiratie
bronnen. In 'Dazzle the local
demons' staat één thema cen
traal: de fascinatie voor de vele
uitingsvormen van bezwering.
Het rijksmuseum voor Vol
kenkunde is op zaterdag 25 ju
ni en zondag 26 juni gratis
toegankelijk. Kaarten voor de
voorstelling in de Leidse
schouwburg kosten 5euro.
Reserveren kan via de kassa
van de schouwburg (tel. 071-
5163888) of bij het museum
aan de Steenstraat (tel. 071-
5168800).
WUÊÈk
'Koningin 2005', te zien op de Koningin Wilhelminaboulevard in
Noordwijk. Foto: Dick Hogewoning
alphen aan den rijn - Di
recteur Guido Creuwels
van het Parktheater is gis
termiddag onderscheiden
met de erepenning van de
gemeente Alphen aan den
Rijn. Hij kreeg de onder
scheiding uit handen van
burgemeester Schoof, die
even daarvoor het eerste
exemplaar van het boek
'Parktheater, staande ova
tie' overhandigd had ge
kregen. Met een feestelijke
bijeenkomst sloot het
Parktheater gisteren na
zestien jaar definitief de
deuren. In het Alphense
stadshart is een nieuw en
groter theater, Castellum,
gebouwd en daarmee is
het Parktheater overbodig
geworden. Creuwels was
sinds 1997 directeur en
daarvoor voorzitter van
het bestuur. Schoof
noemde hem 'de verper
soonlijking van het Parkt
heater'.
muziek recensie
Susanne Lammers
Concert: 'Aan Babels Stromen' door Arnold Schonberg
Kamerkoor o.l.v. Fred Smalbrugge m.m.v. Piet Hulsbos.
Gehoord: 19/6, Lokhorstkerk, Leiden.
'Aan de rivieren van Babel, daar zaten wij treu
rend en dachten aan Sion. In de wilgen op de oe
ver hingen wij onze lieren.' Het melancholieke
begin van psalm 137 verleidde velen tot een
toonzetting. De vervloeking waarmee de psalm
eindigt, wordt meestal buiten beschouwing gela
ten. Ook de verklankingen die het Arnold Schon
berg Kamerkoor koos voor een programma met
'Babels stromen' als rode draad, beperken zich
min of meer tot de eerste regels.
Arvo Parts 'an den wassem zu Babel' kan het
zelfs helemaal zonder woorden af. Zijn in-droevi-
ge vierstemmige vocalise weent louter op voca
len. Daarnaast zingt het koor een kort Magnificat
van Monteverdi, een hups en dus nogal uit de
toon vallend O Rex Gloriae van Luca Marenzio
en het beeldschone Magény vein György Ligeti.
Verdrietige teksten en melancholieke muziek,
maar ook een concert waarvan je niet opgewekt
naar huis gaat.
Het Arnold Schönberg Kamerkoor begint welis
waar sterk en homogeen in Palestrina's polyfone
Super Flumina Babylonis, maar de homogeniteit
verdwijnt al snel bij Arvo Part, terwijl die er juist
zo om vraagt. De alten zijn onzeker en een beetje
zoekende. Het ondersteunende orgel overheerst
nogal en de lijnen die vloeien moeten, klinken
minder glad dan je wensen zou. Hier wreekt zich
ook dat de mannenstemmen ondervertegen
woordigd zijn en snel moe worden.
Wel indrukwekkend zijn dan weer de majestueu
ze samenklanken, al lijkt het koor een mooi dub-
belforte niet echt in huis te hebben. Monteverdi's
Magnificat wordt zelfverzekerd en overtuigend
ingezet, maar die stemming wijkt al snel. Hier
blijkt hoezeer de verschillende stemgroepen el
kaar nodig hebben, want iel en angstig klinkt het
als de sopranen zwijgen, en zonder de bassen
resteert onrust.
Het stuk dat met kop en schouders boven alles
uit steekt is Ligeti's Magany, een briljant opge
bouwde klacht over eenzaamheid en verloren
liefde, die door het koor haarscherp aangevoeld
en prachtig gezongen wordt.
Muziek, zang en dans voert de boventoon tijdens het evenement 'Marokko Swingt'. Publiciteitsfoto
muziek recensie
Lidy van der Spek
Concert: Toonkunst Orkest Leiden en
Leiderdorps Kamer Orkest o.l.v. Wim van
Herk resp. Stephan Pas. Gehoord: 19/6,
Stadsgehoorzaal, Leiden.
Het is alles Russisch wat er
klinkt en blinkt (met zoveel ko
per), zondagmiddag in de
Stadsgehoorzaal. Het Leider
dorps Kamer Orkest, voor een
keer gefuseerd met het Toon
kunst Orkest Leiden durft met
elkaar het Russisch 'drama'
aan, met heel veel blaas-, strijk
en roffelwerk. Wim van Herk
begint met Mili Balakirev, de
man die 'het machtige hoopje'
oprichtte, tégen de streng aca
demisch geschoolde componis
ten die hun eigen wortels zo
veel mogelijk wilden verdoeze
len.
In de 'Ouverture op thema's
van drie Russische liedjes'
brengt de componist met com
binaties van instrumenten
volkselementen tot leven. Voor
het grotere werk heeft het or
kest een stoere, stevige sound
en ground. Fluit en klarinet
smelten samen tot een lieflijke
houten herdersfluit als de fraaie
fortissimi zich even indammen.
Het is alsof je de vrouwen op
het land zacht hoort zingen tus
sen zonnebloemen en maiskol-
ven. Prachtig is hier het zware
koper; fagotten en hobo's wor
den zijdezacht omspeeld door
de violen. Steeds boort zich een
deuntje door de grootsheid van
klanken, zoals dat grappige
wijsje op de klarinet, voorafge
gaan door tamboerijn en harp.
Het strak ritmisch slagwerk
houdt het plenum natuurlijker
wijs binnen de perken van de
maatvoering. Als een kaarsje op
de tocht dooft de klank zacht
en zoet uit.
Ook Ljadov staat onder van
Herks directie. Drie stukken,
Kikimora, Het betoverde meer,
en Baba-Jaga worden achter el
kaar gespeeld, waarvan de eer
ste twee een plechtig, bijna
somber karakter hebben. In
drukwekkend schildert het me-
ga-orkest de diverse natuurge
luiden als opborrelend water.
Strijkers bloeien als lelies op,
naar het licht toe. Boze geesten
schieten vanuit de diepte om
hoog. Mysterieus vertolkt het
orkest gedempte onderwaterge
luiden. De fagotten versterken
de tragiek, afgezet tegen de ijle
vioolklank. Grappige piccolo's
en flinterdun harpgetokkel, al
les staat in dienst van deze pro
grammatische muziek. Een
hechte samenhang en richting
is echter niet overduidelijk aan
wezig.
Stephan Pas dirigeert de Vierde
Symfonie in f van Tsjaikovski.
Het lijkt of het hele orkest z'n
gezamenlijke kracht gespaard
heeft, want vanaf de eerste toon
zijn energiebanen meer gebun
deld, de solistische momenten
(meestal) helderder, zelfs de
eerste violen zijn doorgaans
zuiverder en alerter.
Pas gaat er met de zweep over
heen zonder in dramatiek te
vervallen. Het hele orkest zit op
één lijn in kakofonische uitbar
stingen, met dreigende grote
strijkers, die zich tijdelijk into
men om kleine tedere riedels
van blazers langs de roffelende
trap van het slagwerk te laten
sprankelen. Het orkest schokt
en veert onder Pas' adequate
directie met zwiepende riolen
en brullende blazers. Balakirev
en Ljadov zijn uitsmijters, maar
Tsjaikovski heeft het.
van der Spek
Zaterdag stond Noordwijk-
p z'n kop. Talrijke initiatieven uit
van de bevolking kwamen in kor-
n de grond. Zo was de Voorstraat
uds veranderd in een jaarmarkt
>1 planten, bloemen en geurige
ifgewisseld met veel romantische
weinig echte kunst, waar duizen-
sen uit Noordwijk en verre omtrek
en gekomen.
tg met de vereniging de Oude
n en Stichting Muziek in de Grote
skerk had ABN-AMRO Noordwijk
om de Tuinenmarkt af te sluiten
gratis concert; natuurlijk in de
rk. Drie musici, sopraan Nienke
k, organist Cor van Wageningen
Kees Oostenrijk zorgden vanaf
halkerweerd-orgel voor een kort
optreden dat door redelijk veel
rd bezocht. Een onrustbarend
ter verliet voortijdig de kerk. Wat
was duidelijk de echte liefheb-
el canto', hoogtepunten uit het
e Operarepertoire van o.a. Ros-
Donizetti en Cherubini, gelar-
kruidige orgelmuziek van onder
meer Vincenzo Petrali.
Het was overigens niet de enige muziekui
ting op deze zaterdag. In het roze/paars/li
la, met veel wuivende veren en verleidelijk
tule vermaakte een smakelijk partijtje vrou
wen in de muziektent midden op het Lin-
denplein bijna elke passant met oerneder-
landse zeemansliederen en aanverwante
meedeiners: 'Als de Klok van Amemuiden'
en 'Huilen is voor jou te laat'. Tegelijkertijd
flaneerde de St. Joriskapel (onderdeel van
Crescendo-Noordwijk) gekleed in flamboy
ant Rederijkerstenue richting Schippersgil
de om daar een sfeervolle Serenade ten
beste te geven.
Tussen de mensenmenigte ontmoetten ge
zellig koutend twee koppels elkaar in Oud-
Noordwijks kostuum. Een chic RK-echt
paar uit 1895, man met bolhoed en het zo
genoemde jacquetpak, dame met zwart
glanzende kapothoed, lange gouden ket
ting met kruis, en een kleine eveneens gou
den voorhoofdstooi (die alléén het katho
lieke volksdeel droeg), groette een vissers-
echtpaar in zondagse kledij. De vissers
vrouw met vier rijen dik granaten ketting
om de hals, de man in zwart lakens 'kosjak'
en hemdrok.
Bij de RK St. Jeroenskerk aangekomen was
het een komen en gaan van koren die de
hele dag mee hadden gedaan aan het ko
renfestival. De perfecte organisatie in han
den van Marianne Gribling en Annemieke
van Pelt zorgde ervoor dat alle koren (ne
gen in getal) stipt op tijd hun repertoire ten
gehore konden brengen, waaronder het
Kinderkoor St. Jeroen o.l.v. Herma van Pie
keren, het Parochiekoor Bartholomeus, de
flitsende Seaside Singers, het projectkoor
'les Chanteuses de Chavanon' en Parochie
koor Maria ter Zee. Dit hele festival stond
in het teken van een wel heel goed doel; de
gezondheidszorg in psychiatrische zieken
huizen in Oekraïne. In samenwerking met
de Dokter Lubastichting, die o.a. patiënten
stimuleert om zelf hun leefomgeving te ver
anderen d.m.v. wandschilderingen te ma
ken en andere creatieve activiteiten, zoals
het ontwerpen van broches en ansichtkaar
ten. Deze 'kunstwerken' waren in de kerk te
koop voor het goede doel.
Alle zangers die deze dag meegezongen
hadden sloten het festival af met een vol
mondig King all Glorious'. Een drukbe
zochte, feestelijke happening in het fraaie
oude centrum van Noordwijk, op het
warmste en meest zonovergoten weekend
van het jaar.
Rotterdam - Twee jaar na zijn
concerten in De Kuip was Bruce
Springsteen gisteravond, zonder
zijn vertrouwde E Street Band,
terug in Nederland. In Ahoy' in
Rotterdam speelde 'The Boss'
nummers van zijn nieuwe cd
'Devils Dust' en bekende num
mers van zijn vorige albums.
Foto: ANP/Robert Vos
erg ambitieus om meer dan
tweeënhalf uur met muzikaal
repertoire te willen vullen. Een
hoeveelheid werk die overigens
wel respect afdwingt.
Het geheel begint veelbelovend
met nummers uit 'Cabaret'. Pri
ma werk! Dan volgp de tus
senstukjes die voor soepele
overgangen naar ander materi
aal zouden moeten zorgen.
Daar gaat het haperen.
Laat je het verhaal voor wat het
is, dan levert de lange avond
een paar mooie momenten op.
Dan staat daar een groep van
vijftien spelers op het podium
die enthousiasme en soms ook
verrassend talent demonstre
ren. Zeker met de meer jazzy
nummers kunnen enkele
groepsleden goed uit de voeten.
En leuk is het dat velen de kans
krijgen om een paar minuten te
soleren. Afwisseling voldoende
dus, maar de productie had
veel aan kwaliteit kunnen win
nen, als de opzet strakker en
korter zou zijn geweest.
theater recensie
Wijnand Zeilstra
Voorstelling: Spiegelcarrousel van de
Nachtvlinders door HATAI. Gezien-. 17/6,
Imperiumtheater, Leiden.
Rijp en groen lopen dwars door
elkaar bij de Stichting Wasse
naarse Musical. Prachtige scè
nes waarop de spelersgroep
trots kan zijn, omdat ze echte
musicalpotentie uitstralen.
Maar helaas ook wankele num
mers die nog uiterst broos zijn -
meestal omdat ze zangtech-
nisch eenvoudig te moeilijk
zijn. Daarnaast had de verhaal
lijn veel en veel strakker mogen
zijn. Kennelijk wil men aan de
hand van de gekozen fragmen
ten ook nog een soort bood
schap overbrengen. Dat lukt
niet, het vertraagt het tempo
van de voorstelling enorm en
verzandt al gauw in de hoeveel
heid materiaal. Het is ook wel