Bastiaan Ragas verder als popartiest KUNST CULTUUR Amsterdam twee diamantmusea rijker Kunstsector moet- krachten bundelef Musical moet recht doen aan Jacques van Tol v Museum koopt klok van 6 toi Boulevai telt 72 producti Hanks doet Deep Throat Jones wint Dublin Award Kroegentocht gaat niet door Dirigent Carlo Giulini overleden Beeld voor Betje Wolff Ook Jimmy Hat niet op Parkpop Krol krij brug ir Groning< Tom Hanks. Foto AP Hollywood - Tom Hanks heeft met partner Gary Goetzman en Hollywood-studio Universal de rechten gekocht om een Deep Throat-film te maken. Dan gaat het niet over een 'remake' van de legendarische porno-film, maar betreft het een film over het leven van W. Mark Feit, voormalig FBI-man. Felt maak te onlangs openbaar dat hij de geheimzinnige tipgever was, bijgenaamd Deep Throat, die de journalisten Woodward en Bernstein de weg wees bij het ontsluieren van het Watergate- schandaal dat uiteindelijk pre sident Nixon de kop kostte. dublin- De Amerikaanse schrij ver Edward P. Jones heeft met zijn debuut 'De bekende we reld' over een zwarte slaven houder The Dublin Literary Award 2005 gewonnen. Met een prijzengeld van 100.000 euro is de 'Dublin' de grootste interna tionale literaire prijs. Eerdere winnaars waren onder anderen Orhan Pamuk en Javier Marias. Het boek van Jones werd eerder bekroond met de Pulitzer Prize en de National Book Critics Cir cle Award en werd ook in Ne derland zeer lovend ontvangen. leiden - De kroegentocht aan het slot van het Leids Festival van het Levenslied is geschrapt. Onder de cafés bestond onvol doende animo om mee te doen. Het festival kent dit jaar een nieuwe opzet. De deelnemers zingen zaterdag 25 juni op drie podia in de binnenstad. De fi nale is op de Beestenmarkt. Het was de bedoeling dat de arties ten 's avonds in diverse kroegen zouden optreden. De cafébazen hadden daaraan een kleine fi nanciële bijdrage moeten leve ren, maar voelen daar niets voor. brescia - De vermaarde Itali aanse dirigent Carlo Maria Giu lini, een van de meest toonaan gevende musici van de twintig ste eeuw, is op 91-jarige leeftijd gestorven in de Italianse plaats Brescia. Giulini beleefde in de jaren vijftig en zestig grote suc cessen als muzikaal leider van het wereldberoemde Milanese operahuis La Scala, dat onder zijn leiding gouden tijden be leefde. Hij werkte met groothe den als Maria Callas en de re gisseurs Luchino Visconti en Franco Zeffirelli. Zijn uitvoerin gen van de opera's La Traviata van Verdi en II Barbiere di Si- viglia van Rossini behoren tot de hoogtepunten in de roemrij ke geschiedenis van La Scala. middenbeemster - Het beeld 'De stilte voorbij' van kunstena res Ati Emmerik uit Beemster houdt voortaan de herinnering levend aan de in 1804 overle den schrijfster Betje Wolff. Zij woonde van 1759 tot 1777 in de Beemster. In die tijd begon ook de correspondentie tussen de in Vlissingen geboren Betje en Aagje Deken. Hun bekendste gezamenlijk werk is 'Historie van mejuffrouw Sara Burger hart' uit 1782. Het museum is sinds 1950 gehuisvest in de voormalige pastorie aan de Middenweg, waar Betje gedu rende haar huwelijk met domi nee Adrianus Wolff lange tijd heeft gewoond. den haag - Ook Jimmy Hat speelt niet op Parkpop, op 26 juni. De Leidse band haalde te weinig stemmen tijdens de eindstrijd van de competitie Locals Only, waarbij regionale groepen streden om in totaal zes plekken. De stemronde vond orider andere plaats op de website van Parkpop. De Leidse band Maximum Overdrive strandde al eerder, tijdens een van de voorronden. Joyfalds speelt wel op Parkpop. De groep uit Leiden behoorde tot de winnaars van een andere competitie, die van het inter- net-popmagazine LiveXS. amsterdam/anp - Op nog geen 500 meter van elkaar krijgt Amsterdam de komende jaren maar liefst twee diamantmusea. In november wordt het Diamantmuseum bij het Museumplein geopend en het stads deel Oud-Zuid heeft het plan om aan de Al- bert Cuyp een interactief museum over Amsterdam als diamantstad te ontwikke len. Dit project, Diamond Experience, zou binnen twee jaar moeten zijn gerealiseerd. Voor de Diamond Experience heeft het stadsdeel het voormalige pand van Moppes Diamonds op het oog. De opzet moet mul timediaal en interactief zijn en draait voor al om thema's als Amsterdam diamantstad, toen en nu, en de schoonheid van de dia mant. Het stadsdeel wil de twee grote diamantbe drijven in Oud-Zuid, Coster Diamonds en Asscher Diamonds bij het plan betrekken. Zij en andere particuliere partijen en even tueel de gemeente zelf moeten garant staan voor de kosten om de attractie van de grond te krijgen. „Het is nog niet echt een vastomlijnd plan, maar een voorstel van de deelgemeente en de betrokken partij. In het najaar wordt het initiatief voorgelegd aan de deelraad", aldus een woordvoerster van de deelgemeente. Coster Diamonds is overigens ook de inia- tiefnemer van het Diamantmuseum dat naast de gelijknamige diamantenhande laar- en slijper in de Paulus Potterstraat komt. Het Diamantmuseum is een initiatief van B. Meijer, eigenaar van Coster Dia monds aan de Paulus Potterstraat. Naast de permanente expositie met films en fotowanden over de diamantindustrie en bijzondere diamanten, zullen in het mu seum tentoonstellingen te zien zijn van moderne ontwerpen, replica's van de kroonjuwelen en kopieën van collecties van filmsterren. Uiteraard kunnen bezoe kers na het zien van alle glinsteringen een steentje kopen in de museumwinkel. Een Roentgen-Kinzing speelklok uit 1785 utrecht/anp - Nationaal Mu seum van Speelklok tot Piere ment heeft een Roentgen-Kin zing speelklok uit 1785 ge kocht. De klok is aangekocht voor een bedrag van 580.000 euro en is daarmee veruit de grootste aankoop die het Utrechtse museum ooit heeft gedaan, aldus de kunstinstel- ling- Met steun van de Mondriaan Stichting, de Vereniging Rem brandt, het VSBfonds, het K.F. Hein Fonds en de Vrienden stichting van het museum is het benodigde bedrag in vier weken bijeengebracht. De Roentgen Kinzing klok maakt in 2006 deel uit van de internationale tentoonstelling Royal Music Machines die het museum ter gelegenheid het 50-jarig bestaan oq seert in samenwerking een groot aantal musea ui ropa en de Verenigde Stati De meubelmaker Roentge de uurwerkmaker Ki stonden in hoog aanzien Russische en het Franse waren klanten van de Duitsers. den bosch/anp - Het vern theaterfestival Boulevai Den Bosch presenteert t 72 producties. Het I wordt op verschillende li in Den Bosch gehoudj duurt van 5 tot en met gustus. Aan het evenement werl gezelschappen en indiv kunstenaars mee. Ze kon Nederland en een groot andere landen. Tijdens het festival gaan t producties in première, i speciaal gemaakt voor vard. groningen/anp - Sctll ver Gerrit Krol krijgt in Groningen zijn eigen brug. De brug over hel Van Starkenborghkani in de stad wordt vrijda juli officieel omgedoojp tot Gerrit Krol-brug. H gemeentebestuur eert Groninger Krol hiermi als schrijver van een b zonder oeuvre en als zoon van de levende stad,' zoals de titel var één van zijn verhalen i Groningen luidt. De schrijver zal zelf ee plaquette onthullen, waarop onder meer d< openingszin uit zijn r< man 'De oudste Jonge staat: 'Na een lange fiee tocht was ik pas terug de stad wanneer ik hel ronde bord '50 km' pa seerde met daarboven naam Groningen, die zo vertrouwd was dat daar net zo goed Gerri Krol kon staan, vond i Het werk van Krol wei vele malen bekroond, onder meer de Consta tijn Huygensprijs in 1! en de P.C. Hooftprijs i 2001. den haag/anp - De Raad voor Cultuur vindt dat de sectoren muziek en muziektheater, film en amateurkunst het in de toe komst ieder met één sectorin stituut voor ondersteunende diensten kunnen doen. Dat heeft het adviesorgaan gisteren laten weten aan staatssecretaris Van der Laan (Culuur). Een compactere ondersteuning voor de hele kunst- en cultuur wereld is een wens van de staatssecretaris, die in deze bar re tijden toch vooral de kunst- producerende instellingen zelf aandacht wil geven en alle ver snippering bovendien gewoon ongewenst vindt. De kunst- en cultuurwereld werd en wordt ondersteund door een baaierd van instellingen, die vaak over lappen. De ondersteunende instellin gen hebben daarom alleen voor dit jaar subsidie gehad, in plaats van zoals gebruikelijk voor vier jaar volgens het zoge noemde Kunstenplan. Voor dat Kunstenplan hadden 153 on dersteunende instellingen sub sidie aangegevraagd. Daarvan vielen er 72 al eerder af, 81 wer den wel positief beoordeeld, maar dus voor maar één jaar gesubsidieerd. Om de ontwikkeling van de nieuwe samenwerkingsverban den te stimuleren en te versnel len en de kans van slagen te n vergroten, moeten er j de Raad wel voldoende len zijn. „Dat is niet all langrijk voor de betroQ maar ook voor het o functioneren van de producerende instelling door reorganisatiepi mogelijk minder onders krijgen dan zij nodig h( j- In totaal was voor de .j. steunende instellinger^ budget beschikbaar t{ 34.780.000 euro. De Raa a seert de staatssecretaris a dies te verlenen voor i ,j drag van ruim 38 miljoei ei Dat wordt verdeeld ovi j alle 81 eerder positief !r deelde instellingen, maa er ook die hun subsidy ondergebracht bij een a Op het gebied van de,, kunst gebeurt dat met 1 perception, dat zijn ge het Virtueel Platform zi De subsidie voor de Gat dation (culturele div wordt even gereserveer een andere bestemming De Vereniging van Exce Jonge Musici (van de damse Hogeschool v Kunsten) moet volgens c maar uit het onderv 1( worden betaald. Het g( ,t de internationale musei ,r nisatie ICOM vindt de i jj. ter thuishoren bij de p landse Museumverenigi z Hoofdrollen voor Jos Brink en Trudy Labij door Sandra Put Amsterdam - Na twee musicals vindt hij het tijd voor iets anders. Op massa's gillende meiden, zo als jaren geleden, zit hij niet meer te wachten, maar Bastiaan Ragas wil vanaf nu wel graag popartiest zijn. Hij waagde zich aan slechts twee musicals, Aida en Drie Musketiers. Toch is dat genoeg geweest om als musicalster door het leven te gaan. Een stempel waar Bastiaan Ragas (Lisse, 1971) vanaf wil. Liever zou hij muzikant of popartiest worden genoemd. Om dat te bereiken heeft hij nu een so loalbum 'OutRagas' uitge bracht. Wie denkt dat het zijn debuut is, heeft het mis, want Ragas bracht vijfjaar geleden al een soloplaat uit, in Duitsland. „Het is goed dat Nederland die plaat niet kent", zegt Ragas. Voor hemzelf is 'OutRagas' dan ook zijn solodebuut. Ragas zat met zijn album in 2000 ook nog geheel op het spoor van Caught In The Act, de boyband die in de jaren ne gentig als commercieel product - zoals het huidige Chipz, Raf fish en Men2b - bij elkaar werd gezet. De toen 20-jarige Ragas was leadzanger. In Nederland viel het publiek niet voor de ge likte, dansbare popliedjes, maar in Duitsland, Australië, Oosten rijk, Zwitserland, Scandinavië en het Verre Oosten werden de vier jongens als sterren ont haald: rode lopers, uitverkochte voetbalstadions, limousines, luxe etentjes en de verkoop van 15 miljoen albums wereldwijd (de groep maakte er vier). Ragas heeft het mogen meemaken en zegt er goede herinneringen aan te hebben. Dat na zeven jaar het doek viel begrijpt hij goed. „Dat heb je met boy bands. De gillende meiden die veertien zijn, worden volwassen en raken op je uitgekeken", ver klaart Ragas. Nu, als 33-jarige vader van zoon Sem van drie, zit hij niet zo no dig te wachten op gillende mei den. „Nee, ik kom niet met een nieuw album omdat ik de tijd van Caught In The Act mis. Het was toen leuk, maar nu wil ik puur en alleen voor het muziek maken gaan. Ik zou graag als muzikant gezien willen worden en als het even kan niet meer als musicalster. Ik wil dat men sen naar mijn muziek luisteren. amsterdam/anp - Hij liet Ne derland een grote schat na, Jac ques van Tol. Hij was de auteur van onvergankelijke liedjes als Naar de bollen, Weekend in Scheveningen, De Olieman en Als je voor een dubbeltje gebo ren bent, allemaal beroemd ge maakt door Louis Davids. Hij schreef voor Fien de la Mar, Willy Walden en Piet Muyse- laar, Wim Sonneveld en tal van anderen. Bijna niemand wist dat, toen niet en nu niet. Maar nu komt er een musical over Jacques van Tol. Het potje stond al jaren op het vuur, maar deze week kon producent Albert Verlinde de première van 'Als op het Leid- seplein' aankondigen voor 28 november in Velsen. Koen van Dijk en Dick van den Heuvel kwamen met het idee en maakten het script van Als op het Leidseplein, de titel ook van een liedje beroemd ge maakt door Willy Walden. Eddy Habbema regisseert. Jos Brink speelt Van Tol en heeft als te genspeelster Trudy Labij, die een juffrouw van de auteurs rechtenorganisatie Buma/Stemra neerzet. De uitvoerend artiesten die goede sier maakten met het re pertoire van Van Tol worden gespeeld door vier anderen, on der wie Han Oldigs als Louis Davids en Barend van Zon als Wim Sonneveld. Zij worden niet echt mensen van vlees en bloed in het stuk, maar schim men, herinneringen van Van Tol, vertelt Habbema. Met klei ne typeringen in kleding en houding valt volgens hem al veel te doen. De hoofdrol is voor het reper toire zelf en voor de cabaret- en revuetraditie uit de jaren twin tig en dertig. „Een gouden pe riode"-, aldus Habbema. Hij voorspelt het publiek bij de twintig uit te voeren liedjes een Aha-Erlebnis. .Alles is zo Ne derlands aan die teksten, 't hoort bij ons." Toen Jacques van Tol in 1969 stierf, 72 jaar oud, zei iemand bij de uitvaart: „Eigenlijk bele ven we vandaag de laatste gang van veertien auteurs". Van Tol schreef als geen ander op het lijf van een artiest. Hij verkocht zijn liedjes en alle rechten, voor de oorlog in de eerste plaats aan Davids, die deed of alles uit zijn eigen pen was gevloeid. Deze praktijk was in die tijd gewoon, na de oorlog niet meer. Maar Van Tol bevond zich na 1945 in een zwakke positie. Hij was immers 'fout' in de oorlog. Hij was bij de NSB en leidde op de radio het 'foute' Zondag middagcabaret, als Paulus de Ruiter. Volgens de auteurs van de mu sical, die uitgebreid onderzoek deden, kwam dat onder meer door zijn 'onderbuikgevoelens', zijn idee dat de 'kleine man' al tijd de dupe was. Hoewel hij er drie jaar lang voor in een kamp had geboet, bleef zijn oorlogs verleden moeilijk liggen. Zelfs al was er ook veel goeds over hem te melden: hij stopte zijn foute praktijken in 1943, hij maakte een verzetskrantje, ver raadde de joodse vrouw van Piet Muyselaar niet. Tijdens zijn rechtszaak kwamen veel getui gen voor hem op. Koen van Dijk: Simon Carmig- gelt, die ook voor Sonneveld werkte, zei tegen de cabaretier: Als jij nog langer met Van Tol werkt, dan schrijf ik niks meer voor je. Sonneveld loog daarna glashard dat Van Tol niet meer voor hem werkte." De grote ca baretier dankte wel een van zijn grootste hits aan Van Tol, Ome Thijs. Hij deed voorkomen of het een pennenvrucht van hemzelf was. „En hij kreeg ook de revenuen. Daar heeft hij dat huis in Frankrijk van gekocht", zegt Van Dijk, die inschat dat de lastige positie van Van Tol sommige artiesten wel uit kwam. Koen van Dijk vindt het erg wrang allemaal. Hij wil, met Dick van den Heuvel, vertellen dat er een knder verhaal over Van Tol is, in elk geval een ver haal over groots vakmanschap, uitgeoefend in eenzaamheid en zonder erkenning. Jos Brink speelt Van Tol en heeft als tegenspeelster Trudy Labij. Foto: ANP een nummer." Bastiaan Ragas wil de komende tijd zoveel mogelijk optreden met zijn band. Hij is bezig een theatertournee te plannen, maar omdat de schouwburgen volgeboekt zitten, wordt dat pas het seizoen 2006/2007. Tot die' tijd struint hij als muzikant het cafécircuit af en leert hij ter loops Fries voor de speelfilm 'Sportman van de eeuw', waar in hij een hoofdrol speelt. Acte ren dat blijft hij doen.Al kan ik niet wachten tot de dag dat ik door iedereen popartiêst word genoemd." Bastiaan Ragas - zaterdag 18 juni, Beachshow, De Zeester, Katwijk c Voor zijn Tooske schreef Bastiaan Ragas het nummer 'Can't Beat Love'. Foto: ANP En dat ze de gevoelens die ik uit, begrijpen, of herkennen." Muziek maken heeft in zijn le ven altijd voorop gestaan, zegt hij. „Op de een of andere ma nier is het de leidraad in mijn leven geweest. Toen ik acht was had ik piano- en gitaarles en sinds de middelbare school ben ik met bandjes bezig geweest." Ragas volgde geen muziek-of zangopleiding. „Daardoor heb ik de juiste stemtechnieken niet", weet hij, „maar ik heb wel veel ervaring opgedaan, met Caught In The Act en later bij verschillende theaterpro ducties en de musicals." Over de musicals had hij in eer ste instantie de nodige twijfels. Vrienden waarschuwden hem dat hij er een oubollig imago door zou krijgen. Toen hij ge vraagd werd voor een hoofdrol in Aida hoefde hij echter niet lang na te denken. „De liedjes waren van Elton John, die klon ken modem en daar was geen stem voor nodig die zangtech- nisch ook liedjes als in Les Mi- sérables aan kon." Hij heeft ervan genoten, zegt hij, van Aida en Drie Muske tiers, maar de werkdruk van zes avonden per week werd hem te veel. „Plus dat ik in mijn ach terhoofd altijd het leven van een muzikant ben blijven ambi ëren." Na Drie Musketiers trok Ragas zich anderhalf jaar terug. Om zich voor te bereiden op de vol gende stap in zijn carrière, maar ook om aan de nationale aandacht voor zijn privé-leven te ontsnappen. Bij Drie Muske tiers was hij verliefd geworden op zijn tegenspeelster Tooske Breugem. Thuis had hij een vrouw en een kind. „Het waren moeilijke tijden", verzucht hij. „Het was vreselijk, zwaar en be angstigend. Ik wist niet wat ik ermee aan moest. We zijn er goed uitgekomen. We gaan met zijn drieën respectvol met el kaar om. Sem heeft nu drie ou ders en kan van de manier waarop wij elkaar behandelen veel leren. Ouders die geschei den zijn, mogen elkaar best het licht in de ogen gunnen." Dat hij zijn privé-leven weer op de rails heeft, is te horen op OutRagas. Opvallend veel lied jes gaan over de liefde in al haar verschijningsvormen: de liefde voor zijn zoon uit hij met het gevoelige nummer 'When I look into your eyes' en het feit dat hij niet om Tooske heen kon, vertaalt hij met 'Can't beat lo ve'. Ook de eerste single Unbe lievable gaat over het vinden van de liefde van je leven. De twaalf pop/rockachtige nummers zijn voor het grootste deel door Ragas geschreven, soms met hulp van onder ande ren Evert Abbing (oprichter Lois Lane) en Yoad Nevo (Du- ran Duran, Sugar Babes, Sophie Ellis-Bextor). Teksten schrijven heeft hij altijd gedaan, toen hij Caught In The Act zat, maar ook daarvoor, toen hij als 18-ja- rige met de multiculturele thea ter/muziekgroep Up With People door Amerika, Mexico en Europa toerde. „Ik schrijf al jaren zinnetjes op die ik mooi vind en verwerk die later tot De 'Musketier' uit Lisse stopt met musicals

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2005 | | pagina 16