Koningin Beatrix opent Muziekgebouw aan 't IJ KUNST CULTUUR Filmregisseur gunt blik in leven zelfmoordactivisten Mandje gedachten mee naar 'Extase' Hastens Architecten in bres voor Rijksmuseum Naakt in keuken Probeer maar eens wakker te blijven in een echte Hastens. ier ontspannen in ligt te slapen ademt ie Hastens-bed met je mee Een kijkje in van je Hastens vertelt ie waarom een royaal gebruik van 100% natuurlijke mate- katoen, paardenhaar, linnen en wol. Stoffen die de sterke stalen veren als een deken omgeven, vocht afvoeren en statische elektnciteit geerr kans geven, de ideale omgeving om eindeloos van je slaapcomfort te genieten. •no- on voartxauli. 2S|*ar lang' AlgoUnU modal: CRaUon 90*210.6880, Vraag ui Hastens Store Den Haag - Plaats 24 - tel. 070 3631600 astens Store Heemstede - Binnenweg 41 - tel. 023 5473333 val ns Store Noordwijk aan Zee - Hoofdstraat 12 - tel. 071 3614120 Oeg- isitie in Ihuis Rijnsburg uiig - In de Rijnsburgse >Feestweek wordt weder- expositie/wedstrijd mateur kunstenaars ge- n. Daarvoor kunnen urgers, oud-Rijnsburgers kenburgers zich op dins- en donderdag 23 juni ,00 tot 20.00 uur inschrij- het gemeentehuis. De itie wordt gehouden van 5 pj augustus in de hal van ea nsburgse raadhuis. Een i a 'ury za^ werken l(j, leien en de Zilveren Pen- va, i andere prijzen toeken- eh nluchtconcert e iekschool ere iaan den rijn - Met een cai ipenluchtconcert sluit de ad. bestaande Streekmu- ïool Alphen aan den Rijn ;lle dagavond 24 juni haar zii nviering af. In het Burge- Visserpark wordt een n 400 vierkante meter en 300 leerlingen van de pjvormen een gelegen- ile- oor en -orkest. Dirigent ïn Ie Ligt componeerde rat al voor deze gelegenheid Zij l Het concert begint om odi ïur en is gratis toeganke- If f!' opent iei festival n - Het Nederlands Film J opent op 28 september >efl', de nieuwe speelfilm Hem van de Sande Bak- Maria Goos schreef het =to. De film vertelt het van Anna (Monic ckx), een vrouw van be- L rtig, die na 25 jaar voor- de pen weer oppakt, ze haar verhaal schrijft, e gebeurtenissen uit het ;n onder ogen zien die J tijd hebben tegengehou- voluit te leven. Van de Bakhuyzen en Goos n eerder samen de 31 ms 'Cloaca' en 'Familie' v-serie 'Oud geld'. Begin kwam Van de Sande fzens familiefilm Lepel itie en momenteel is hij ,itjf iet de Giphart-verfil- k omhels je met duizend yckerwoude gkampioen af ol! kvi istef Üt( J0GE - Het is groep 8 lisschool Esselyckerwou- /oubrugge niet gelukt van best zingende klas d-Holland te verlengen. rcj| vorig jaar en was daar- i wederom finalist bij lStlesproject Zin in Zingen nje -Holland (ZiZiZ). In ■0(j leater Hofplein te Rot- ging basisschool De ien uit Honselersdijk eer strijken. Deze klas :ult «vel de jury- als de pu- tijs. Tot de finalisten be- ook De Wegwijzer uit rg- Bi isti «-event isteld dam - Het dancefestival ns Summer met de dj's Montana, David Guetta ido is uitgesteld naar 3 ier. Het dancespektakel n eineken Music Hall anvankelijk gepland erdag 25 juni. Volgens iniserende Mojo zijn de n 0 in de special effects - res wezenlijk onderdeel I"dancefeest vormen - n- j tijd klaar. Reeds aange- ac' kaarten blijven geldig. ieei ehi amsterdam/anp - Koningin Beatrix heeft gisteravond het Muziekgebouw aan 't U in Amsterdam officieel geopend. Dat 'nieuwe concertgebouw' zal vooral ensemblerepertoire uit de 20ste en 21ste eeuw en eigentijds muziektheater een platform bieden. Het Muziekgebouw is te vinden schuin achter het Cen traal Station, direct aan het water. Het komt voort uit het Muziekcentrum De IJsbreker dat 25 jaar een centrum voor hedendaagse muziek was. Er zijn een grote concert zaal met 735 stoelen of 1500 staanplaatsen en een kleine met 125 stoelen. Het akoestisch plafond van de grote zaal kan omhoog en omlaag bewegen, wat voor een unieke variabele akoestiek zorgt. Directe buur is het Bimhuis voor jazz en geïmprovi seerde muziek, van dezelfde ontwerpers. Het Muziekgebouw aan 't IJ wil naar eigen zeggen actuele muzikale ontwikkelingen voor het voetlicht brengen 'in de vorm van themaprojecten, festivals, multimediacon- certen en bijzondere series, waarbij verbanden worden gelegd met andere tijden, stijlen, culturen en kunstvor men'. Het Muziekgebouw aan 't IJ wil ook meer dan een con certzaal zijn. „Het gebouw is een ontmoetingsplek voor musici, muziekliefhebbers en muziekorganisaties." Kan toor houden er onder meer het Holland Festival, het Asko Ensemble/Schönberg Ensemble, de Stichting Gau- deamus, de Nederlandse StrijkKwartet Academie, Amster dam Sinfonietta, Orkest De Volharding, Cappella Amster dam, de NPS (TV3) en het Orlando Festival. Het Deense architectenbureau 3xNielsen werd in 1997 door de gemeente Amsterdam uitgekozen om het ont werp te maken. Het werd sober en strak en van binnen zeer ruim, veel ruimer dan het van buiten oogt. Binnen is er een opvallend uitzicht op het water en op de stad. De gemeente Amsterdam heeft het gebouw gefinancierd. amsterdam/anp - Het meren deel van de driehonderd Am sterdamse leden van de Bond van Nederlandse Architecten (BNA) vindt dat de hoofdentree van het vernieuwde Rijksmuse um toch midden in de onder doorgang moet komen. Het Rijks gaf de Spaanse archi tecten Cruz en Ortiz onlangs opdracht een nieuwe ingang te ontwerpen, nadat het stadsdeel Oud-Zuid bezwaar maakte te gen bebouwing in de passage. Dat zou de stroom fietsers en voetgangers hinderen. De Spaanse architecten waren volgens de BNA juist gekozen vanwege 'hun originele en fraaie oplossing' voor de nieu we ingang. Dat het prijswinnende ontwerp gesneuveld is, wordt door veel Nederlandse collega's als schrijnend ervaren, stelt de BNA. „We hopen dat mensen nog eens de tijd nemen om naar het oorspronkelijke ont werp te kijken", aldus bestuurs lid P. Plaisier. „We dachten en hoopten lange tijd dat het wel goed zou komen", verklaart hij het op het laatste moment ui ten van een noodkreet. Op 22 juni moet de deelraad van Amsterdam Oud-Zuid in stemmen met het voorstel om geen bebouwing in de passage toe te staan. Als de raad in stemt, wil het Rijksmuseum half juli het ontwerp, met aan gepaste entree, op tafel leggen en de bouwaanvraag indienen. (advertentie) amsterdam/anp - „We zien al tijd de beelden van na de ont ploffing, maar niet het verhaal ervoor." Regisseur Hany Abu- Assad maakt „het onzichtbare zichtbaar" met zijn film 'Para dise Now', die het verhaal ver telt van twee Palestijnse vrien den die zichzelf willen opbla zen in de Israëlische stad Tel Aviv. „Ik gun 'een blik in het le ven van iemand die een zelf moordactie wil plegen. Abu-Assad is op weg naar de Palestijnse gebieden om de re lease van zijn film voor te berei den. In augustus moet 'Paradi se Now' in een geïmproviseerde bioscoop in Nablus, waar de film grotendeels is opgenomen, worden vertoond. Na de verto ningen op het filmfestival van Berlijn, waar 'Paradise Now" onder meer de Blaue Engel won, en een filmfestival in Em- den, is dit de eerste release. In september en oktober volgen bioscoopreleases overal ter we reld: van vrijwel alle Europese landen tot Canada, Hongkong en de Verenigde Staten. Ook Israël krijgt de productie te zien; er is een aantal theaters in Tel Aviv, Jeruzalem en Haifa ge vonden die de film willen verto nen. „Een deel van Israël zal wel kwaad worden, maar ik wil de dialoog aangaan. Door niet op een provocerende manier maar juist voorzichtig de film te promoten, hoop je toch dat mensen nieuwsgierig worden en gaan kijken", zegt de Neder lands-Palestijnse filmmaker. 'Paradise Now' vertelt het ver haal van Said en Khaled, twee vrienden die een zelfmoordac tie in Tel Aviv willen plegen. De kijker ziet de laatste 24 uur van de Palestijnen die zichzelf wil len opblazen. Het idee voor een film over zelfmoordenaars ont stond vijf jaar geleden. De film maker begon niet lang daarna aan zijn research. Niet gemak kelijk in een tijd waarin naar zijn zeggen „zelfmoordacties nog niet in de mode waren." „Ik was net zo bevooroordeeld als iedereen, dacht dat het fa natiekelingen waren die moor den voor iets abstracts. Maar ik ontdekte dat het dieper ging dan dat." Hij sprak met familie en vrienden van zelfmoorde naars en met een advocaat die mensen verdedigt die een mis lukte poging hadden gedaan, las rapporten van onder meer de Israëlische politie en ver slond literatuur over het onder werp. De regisseur vertrok vorig jaar naar de Palestijnse gebieden voor de opnames van zijn film. Hij wilde in eerste instantie fil men in Gaza, maar dat bleek te gevaarlijk. „Nablus is makkelij ker binnen te komen. Er zijn minder raketaanvallen en voor de tanks die er komen, kun je nog weglopen. Maar elk voor- het conflict te maken hebben." Abu-Assad vond een balans in het te vriend houden van het Israëlische leger en tegelijker tijd de Palestijnse bevolking. De actuele situatie probeerde hij zoveel mogelijk buiten zijn film te houden. .Ik wilde het wel als schilderij gebruiken, maar er niet op ingaan. Ook wilde hij geen standpunt innemen in 'Paradise Now', omdat het naar eigen zeggen niet zijn taak is een oordeel te vellen over of de hoofdpersonen misdadigers zijn of niet. Zelf is hij tegen de acties. „Ik heb het naïeve standpunt dat de acties geen bijdrage leveren aaoftan oplos sing, al heb ik wel o^rip voor de situatie van de activisten." De kritiek die hij krijgt, gaat vooral over het vermenselijken van de zelfmoordenaars. „Som migen denken dat ik aan de kant van terroristen sta, omdat ik ze humaniseer. Anderen zeg gen weer dat ik ervoor zorg dat de zelfmoordactivisten niet meer als heilig worden gezien. Ik denk echter dat het vermen selijken van de vijand meer ef fect heeft dan het verontmense lijken." 'Paradise Now' is te zien op het Nederlands Film Festival in Utrecht (28 sept. t/m 7 okt.) en draait vanaf 20 oktober in de bioscopen. Het ingenieuze lichtplan van de concertzaal tovert computergestuurd elke gewenste kleur en sfeer tevoorschijn. Foto: GPD/Peter Elenbaas bregenz - Een bezoeker bekijkt het schilderij 'Nude in kitchen', van de Amerikaanse kunstenaar Roy Lichtenstein (1923-1997). Het doek maakt deel uit van de tentoonstelling 'Classic of the New' in het Mu seum of Fine Arts, in het Oostenrijkse Bregenz. De tentoonstelling omvat in totaal veertig schilderijen van Lichtenstein uit de periode 1961 tot 1995. Foto: EPA/Regina Kuhne theater recensie Susanne Lammers Voorstelling: Extase door Fields of Wonder Concept en regie: Geert van der Velden. Gezien: 15/6, soKV-Station, Leiden. Nog te zien: 16 t/m 19/6, aldaar. www.fieldsofwonder.nl Na het slagveld van 'Nieuw Leyden', het nog te bebouwen oude Slachthuisterrein, verrijst het 50 Kilovolt Station als uit een andere wereld. Het wordt gemarkeerd door de witte bal lonnen aan het toegangshek. Fields of Wonder houdt in deze industriële kathedraal de ko mende vijf maanden domicilie. De eerste voorstelling is 'Exta se', een theatrale belevenis waardoor je wereld kan kante len, althans voor een avond. De flyer rept van 'je verliezen in een zee van licht, geluid en mu ziek', van 'loskomen van ons ego en opgaan in een groter ge heel'. En het gevoel na afloop heeft veel weg van de stemming na een goed gelukte meditatie. Met de kanttekening dat 'Exta se' teveel knipoogt om zweverig te worden. 'Extase' neigt meer naar een performance dan naar een the atervoorstelling. Ruimte, geluid, licht, projecties en beweging worden je toegediend - het is aan de bezoekers de dingen te verbinden. In ieders eigen hoofd moet het betekenis krij gen. Dat maakt van 'Extase' een nogal interactief gebeuren en het is dan ook aan te raden zelf een mandje gedachten mee te brengen. Maar er zijn ook weg wijzers en hulpmiddelen. De dames achter de kassa zijn onze bakens en ceremonie meesteressen. Zij instrueren, delen de sokken uit, de kopjes, de zoetjes en de lepeltjes, waar na het publiek naar zijn plaats geleid wordt en op een of ande re manier 'in tune' moet probe ren te raken met de door mu ziek en licht opgeroepen at mosfeer. Dan maakt een trance zich meester van de ingewijden en worden we meegenomen door de ruimte en in de voor stelling. Het meest spectaculaire is het enorme waterbed, gevuld met water uit de kelders van het sta tion en helaas van dienovereen komstige temperatuur, waar door je het gebodene net niet helemaal ontspannen op je in kunt laten werken. De projec ties zijn wat obligaat; spannen der is het strelende licht dat de staalconstructies, waarop ook de loopbruggen rusten, fantas tische kleuren en details geeft. Maar het meest dubbelzinnige effect wordt gecreëerd door de dansers. Mooi om naar te kij ken, maar overduidelijk óók een 'Aufforderung zum Tanz'. Fields of Wonder geeft een ka der, waarbinnen totale vrijheid heerst. Hoever ga je mee? Die spanning lijkt me de kem van 'Extase'. Regisseur Hany Abu-Assad: „Ik denk echter dat het vermenselijken van de vijand meer effect heeft dan het verontmenselijken." Foto: ANP/Freek van Asperen deel heeft zijn nadeel. Mensen die in het gebergte wonen, zijn erg gesloten en wantrouwig. Er gingen al snel geruchten dat wij iets kwamen doen tegen Pales tijnen, waardoor een deel van de bevolking niet mee wilde werken. Het was niet gemakke lijk om hen van het tegenover gestelde te overtuigen." Nablus bleek bij nader inzien minstens zo gevaarlijk als Gaza. De cast en crew moest appara tuur en mensen het gebied in smokkelen, maakte een raket- aanval mee, zag op een afstand van 300 meter een mijn ont ploffen en een crewlid werd ontvoerd. Nadat de Palestijnse premier Yasser Arafat zich met de zaak bemoeide, werd het crewlid vrijgelaten. „Je leeft daar onder bezetting, ook al maak je een film. Ie loopt het gevaar te worden gedood. Er gaan altijd meer onschuldigen dood dan mensen die iets met Koningin Beatrix slaat op een Chinese gong tijdens de opening van het Muziekgebouw aan 't U. Foto: ANP/Rick Nederstigt

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2005 | | pagina 19