KUNST CULTUUR 'Iets moois om met publiek te delen' 'Danser van The Lion King desnoods verhuizen' Debuteren op je negentigste Een Fries-Hollands rampenepi Liedjes van Karin Bloemen kunnen eindelijk 'op de radio' Nigel Kennedy raast spectaculair door Vivak Poetry: eerbetoon aan toni woensdag 15 juni 2005 Ali Campbell van UB40. Foto: AP/Fabrice Coffrini Extra concert UB40 in Ahoy' Rotterdam - De Britse reggae- band UB40 geeft op woensdag 14 december een extra concert in Ahoy' Rotterdam. Ook de avond daarvoor treedt de groep op in Ahoy'. Tijdens de nieuwe 'Who You Fighting For Tour' komen de beste hits van de af gelopen vijfentwintig jaar voor bij. De kaartverkoop van het ex tra concert begint morgen. 'The Outsiders' gereviseerd den haag - In september zal Francis Coppola's van 1983 da terende film 'The Outsiders' opnieuw in de Amerikaanse bioscopen, en meteen daarna op dvd, te zien zijn in een ge heel nieuwe versie. Die zal 20 minuten langer duren en voor zien zijn van een nieuwe ge luidsband met veel rock songs. Flet drama over een oorlog tus sen de jeugdbendes The Grea sers en The Soes is nog altijd bijzonder omdat daarin talrijke beginnende acteurs bij elkaar werden gebracht die later we reldfaam zouden verwerven: Tom Cruise, Emilio Estevez, Matt Dillon, Rob Lowe, Patrick Swayze, Sofia Coppola, Tom Waits en Ralph Macchio. Gedichten uit de Pieterskerk leiden - Pieter de Ruyter is tij dens de restauratie van het schilder- en verguldwerk van het Hagerbeerorgel in de Pie terskerk geïnspireerd tot het schrijven van gedichten. Een selectie van die gedichten is nu verzameld in een boekje met de titel 'Gedichten uit de Pieters kerk van Leiden'. De gedichten gaan over het orgel, de mensen die er aan gewerkt hebben, de Pieterskerk en de omgeving van de kerk. 'Vent' bekroond op festival annecy - De Nederlandse ani matiefilm 'Vent' van Erik van Schaaik is bekroond op het grootste internationale anima- tiefilmfestival in het Franse An necy. De productie is door de internationale federatie van filmcritici uitgeroepen tot de beste film van het festival. Vent' duurt vijf minuten en gaat over een man die vecht te gen de wind. De animatie komt 14 juli uit als voorfilm van 'Roads to Koktebel'. den haag - Als de burenruzie tussen Ilse Heppener uit de Haagse Daguerrestraat en een van de dansers uit de musical 'The Lion King' niet op te los sen is, zal loop van den Ende theaterproducties desnoods de danser begeleiden naar een an dere woning. Algemeen directeur Erwin van Lambaart van Joop van den En- de theaterproducties belegde in Amsterdam een complete pers conferentie over het op het oog zo kleine probleem. De buren ruzie groeide gisteren uit tot een mediaspektakel waar zowel Joop van den Ende theaterpro ducties als de buurtbewoners inmiddels van opkijken. Alle commotie is het gevolg van het feit dat enkele gemeente raadsleden van Den Haag vra gen aan burgemeester Deet- man hadden gesteld over de mogelijke overbewoning van het pand. Dit na herhaaldelijke klachten van Heppener die on der de danser van 'The Lion King' woont. Zij zegt veel last te hebben van het lawaai boven haar en beweert dat er een hele club mensen verblijft. De ma nier waarop Van den Ende zijn buitenlandse acteurs huisvest, kwam zo ter discussie te staan. Volgens Van Lamb aait woont er maar één persoon in het be treffende pand. Wel legde hij gisteren uit dat er tijdelijk een tweede persoon logeert. „Maar die heeft inmiddels een eigen woning waar ze snel intrekt." Verder gaf Van Lambaart tekst en uitleg over de manier waar op Van den Ende acteurs huis vest. 'The Lion King' (in het Scheveningse Circustheater) telt 65 acteurs van 16 nationali teiten. Buitenlandse werkne mers die wegens de musical en kele jaren in Nederland wonen, worden in sommige gevallen geholpen bij het zoeken naar een huis. En daarbij gaat het om gewone nette woningen. De persoon die in de Daguerre straat woont, heeft zelf het huis gevonden. Over de burenruzie wil Van Lambaart niet veel kwijt. „Het is een privé-kwestie, maar als het echt niet op te lossen blijkt, zullen wij desnoods bemidde len om een andere woning voor onze acteur te vinden. Omdat hij zich moet concentreren op 'The Lion King' en hij niet met burengedoe in de weer moet zijn." De persoon in kwestie is mo menteel overigens in het tenland, verklaart zijn bo buurman. Die werd gist overvallen door de media de ruzie tussen zijn dans benedenbuurman en de vi die daér weer onder woont Heppener. Volgens de I man is het allemaal zwaar dreven. „Ze komen 's n thuis en dan hoor je ze I en onder de douche gaan. dat is menselijk. Het is looflijk hoe je met wat ro iemand in het nauw kuntl gen." door Hans Visser Amsterdam - 'Weetje nog?' is de nostalgisch klinkende titel van de nieuwe cd van Karin Bloe men. De tekst is inderdaad een overpeinzende terugblik, maar de cd is allesbehalve nostalgisch. Ze zingt daarop Nederlandstali ge liedjes uit haar theatershows. Ooit voorzien van een beschei den arrangement, maar nu voor zien van een stevige begeleiding. „Liedjes waarmee ik nu eindelijk 'op de radio' kan." Maar die liedjes konden eerder toch ook al op de radio? „Luis ter eens naar een cd van Trijn tje Oosterhuis, Destiny's Child of Marco Borsato. Dat zijn toch erg mooie en goed opgenomen arrangementen. Die nummers kun je behoorlijk laten horen op de radio. Maar opnamen uit een theatershow klinken toch minder goed, je hoort daar bij een enkel nummer zelfs zoveel inspanning dat je denkt, wat staat dat mens daar te hijgen." „Bovendien worden de theater shows voor televisie en cd meestal opgenomen aan het eind van de tournee. Dan heb je al zo'n 220 voorstelligen ge speeld en dat hoor je dan toch wel een beetje terug. Pas nu ik de stukken van die theater-cd's terughoor in een ander jasje, opgenomen in een echte stu dio, vind ik dat ze eindelijk echt af zijn. Geweldig wat arrangeurs en technici ook nog allemaal kunnen met effecten. Je hoort ze dan praten over even iets 'sampelen', 'frequensen' en 'equalisen'. Ik weet echt niet wat dat allemaal betekent, maar het resultaat klinkt fantastisch." Om elk lied een eigen sfeer te geven, vroeg ze verschillende arrangeurs. Een nummer als 'Mama' van Ted van Lieshout op muziek van Marnix Busstra, haar man, noemt ze in de aan pak van Arjen Mooijer een beetje klassiek lyrisch. De tekst van het titellied 'Weetje nog' schreef ze zelf. Ook hiervoor schreef haar man de muziek. Een van de mooiste stukken is 'Lef, een tekst van Jurrian van Dongen over het idee dat een mens niet altijd zijn ambitie hoeft na te jagen tot hij erbij neervalt. „Daarvoor heb ik Eric van de Bovenkamp gevraagd, de pianist van Marco Borsato. Ik zei tegen hem: 'Erik, jij weet hoe die muziek van Borsato in elkaar zit, maak jij nu eens voor mij een echt Borsatiaans arran gement. Want zo'n Marco is toch echt geweldig? Toen ik zijn eerste single hoorde was ik meteen jaloers. Zo goed als dat nummer klonk. Hij bleek dus geen eendagsvlieg te zijn." „Ach, weet je wat het is? Je maakt tegenwoordig heus geen cd om er rijk van te worden, je doet het omdat je iets moois wilt maken dat je daarna graag met publiek wilt delen. Daar gaat het toch om in dit vak?" Afgaande op de eerste reacties denkt ze in die opzet te zijn ge slaagd. „Ik merk dat iedereen zo zijn eigen moment heeft met deze cd. Zoals bij 'Zuid-Afrika', dat lied van Jeroen van Merwijk uit de show 'Bosje Bloemen'. Dat toont hoe in de ogen van een blanke Zuidafrikaan ook Nederland zijn apartheid blijkt te kennen. Daar hoor je de mensen nu soms denken van 'nou ja!'. Bij 'Lef van Jurrian van Dongen heb ik mensen zelfs even zien huilen. Daar ben ik dan blij om want we hebben hier anderhalf jaar aan ge werkt." Iets moois maken... Plannen voor een nieuwe cd zijn er ook al. Met het Metropole Orkest gaat ze te zijner tijd stukken op nemen uit het repertoire van Barbra Streisand. Dat wil zeg gen: het wordt een dubbel-cd. Op de ene schijf komen de songs met de originele Engelse teksten en op de ander hetzelf de repertoire in het Nederlands. Er zijn vertalingen bij van Friso Wiegersma, die onder meer veel schreef voor Sonneveld. Maar ook van Koen van Dijk. Nog meer plannen: op 16 en 17 september staat ze in Ahoy'. „Dat wordt een show waarmee we de stichting Vrienden van de Thuiszorg introduceren. En in december maak ik weer een Kerstshow. Deze keer met Sara Kroos, Edsilia Rombley, Angela Groothuizen en Astrid Joos- ten." De presentatrice? „We kennen elkaar al heel lang en als ze naar X muziek recensie Aad van der Ven Concert: Nigel Kennedy (viool) en Pools Kamerorkest. Werken van Vivaldi. Gezien: 13/6, de Doelen, Rotterdam. De Tijl Uilenspiegel onder de violisten doet weer van zich spreken. In gezelschap van het Pools Kamerorkest maakt Nigel Kennedy een korte tournee door ons land. Vijf jaar is hij hier niet geweest. Intussen trouwde hij met een Poolse, werd hij vader, kocht hij een huis in Krakow en werd hij mu ziekdirecteur van het ensemble waarmee hij nu op tournee is. Een ensemble dat al vele jaren een van 's werelds beste kamer orkesten is. Het heeft de musi cus Kennedy dan ook niet no dig, maar het kan het imago Kennedy ongetwijfeld goed ge bruiken (publiciteit, tournees etc.). Wat er ook in de afgelopen ja ren in het leven van Nigel Ken nedy (48) is veranderd, zijn gar derobe en zijn repertoire niet. De punker van middelbare leef tijd had maar weer eens Vivaldi tevoorschijn gehaald, met als bekroning van het programma 'De vier jaargetijden'. Snelle de len klonken extreem snel, lang zame extreem langzaam en het ritme werd met veel voetgf stamp geaccentueerd. Kennedy benadrukt het et vagante in de vioolvirtuosi van Vivaldi's tijd. Dat doet op een spectaculaire, zelfs weergaloze maar uitsluiten uiterlijk effect berekende n nier, met een agressieve di motoriek en lelijke uithalei dat terwijl hij in langzame len een fraaie, slanke, eleg toon kan produceren, diel als de bedeesde stem vani maagd die communie doe Hij wond het publiek in Rt dam om zijn vingers. Niet leen met zijn spel, maar ot met zijn gebabbel tussend waarmee hij de concertza een gezellige huiskamer h schept. De orkestleden ee voor een voorstellen, grap met de musici, buigen nat kanten, een dame op de ei rij uitnodigen om na afloo te gaan drinken, vertellen moeilijk het stuk is dat hij spelen, weer eens buigen gaat het maar door. Er waren ook nog een paa zikale extraatjes, waarond afgeraffelde, vals klinkend slotdeel van Bachs Conca voor twee violen. Daar ha< even op gestudeerd moge worden. Want daarmee vi ken is Vivaldi natuurlijk ki spel. De pauze begon opi tijdstip waarop menig coi al afgelopen is. Karin Bloemen: „Je maakt tegenwoordig heus geen cd om er rijk van te worden." Publiciteitsfoto: GPD een voorstelling van mij komt, zegt ze altijd dat ze het zingen en dansen zo leuk vindt. Toen ze vorig jaar Jan Smit, de nieuwslezer, in de kerstshow zag, kreeg zij zo'n zin om ook eens mee te doen. We gaan na tuurlijk naast haar werk bij de Vara niet 's nachts nog even een hele show met haar instu deren, maar ze krijgt wel een mooi aandeel." rotterdam/anp - De opening van het 36ste Poetry Internatio nal Festival, zaterdag in de Rot terdamse schouwburg, is ge wijd aan toneel in relatie tot de dichtkunst. De dichters die aan het festival deelnemen, lezen toneelverzen en besteden aan dacht aan klassiekers als Ham let en de Gijsbrecht. Onder hen is Lars Gustafsson, die zondag ook de jaarlijkse "Verdediging van de Poëzie' voor zijn rekening zal nemen. De Zweed zal de waarde van de poëzie toelichten. Maandag 20 juni biedt Poetry inzicht in 'het vertalen van poëzie en staan vertalers stil bij moeilijkheden en oplossingen tijdens het ver talen van gedichten. Dezelfde dag wordt ook voor de eerste keer de Brockway Prijs kend, een tweejaarlijkse vreprijs voor dergelijk Ook op maandag 20 jun 'Poëzie in gebarentaal'. Emmerik, een van de Nederlandse dichters in rentaal, presenteert zie gebarende collega's uit Brittannië en de Verenig ten. Poetry besteedt dit ja. speciale aandacht Friedrich Schiller. Het precies twee eeuwen tei de Duitse dichter ov 'Der ganz alltagliche Sch een programma waarin juni met poëzie, tekenin projecties commentaar gegeven op Schiller. Voo informatie: www.poetry. In Leiden en de regio bestaat grote belangstelling voor professio nele en amateuristische kunstbeoefening. Heilig Vuur volgt stad- en regiogenoten die musiceren, zingen, dansen, toneelspelen, fo tograferen of op andere wijze actief zijn. Vandaag: Neeltje van den Bos-Smouter uit Leiden. Outsider Art. Zelf had Neeltje van den Bos er nog nooit van gehoord. Het was Huib van den Wijngaard, bedrijfsleider van galerie Kunst Vliegwerk in Leiden, die dit etiket op haar schilderijen plakte en haar een tentoonstelling aanbood. In eerste instantie sloeg zij het aanbod af, maar hij overtuigde haar en dus debuteerde Neeltje op haar negentigste. „Nee, aan een expositie heb ik nooit gedacht", zegt Van den Bos nog altijd vol verbazing. „Ik ben pas na mijn 65ste voor zichtig met schilderen begon nen. Ik had zin om iets gezel ligs te gaan doen. Anders ga ik me maar zitten vervelen." Voor die tijd had de Leidse ('ik ben in Rotterdam geboren, maar ik voel me een echte Leidse') nooit de aandrang gevoeld een penseel op te pakken. „Ik heb acht kinderen; dus ik had mijn handen wel vol. Pas toen ze al lemaal de deur uit waren, kreeg ik tijd voor andere dingen. En in klaverjassen of jeu-de-bou- len had ik geen zin." Ze volgde wat lessen in het Leidse Volkshuis en ging mee op schilderkamp. „O ja, dat was heerlijk. Ergens in de na tuur de hele week lekker schil deren. Je praat als deelnemers veel met elkaar. Daar heb ik het nodige opgestoken." Neeltje van den Bos schilderde in eer ste instantie vooral religieuze taferelen. Ze wijst op een doek waarop ze de discipelen heeft afgebeeld. „Ik ben een gelovig mens. Het geloof zit diep in mijn hart en blijkbaar wilde ik dat ook uitdragen." Bij een ander schilderij heeft ze op de lijst 'Here God vergeef het ons' geschreven. De afbeel ding is een landschap dat uit drie stroken is opgebouwd. In de bovenste laag is het land schap nog paradijselijk, in tweede laag slaat de vervuiling toe en in de onderste laag is de aarde zwart en dood. „Op dat moment had ik een enorm schuldgevoel dat ik aan die mi lieuvervuiling had meegewerkt. Neeltje van den Bos: „Ik geef niets om geld. Alles gaat naar de kinderen en de kleinkinderen." Foto: Henk Bouwman De mens maakt een puinhoop van de aarde. Ik ben daar een poos wanhopig van geweest. Omdat ik er in mijn eentje toch niets aan kan veranderen, heb ik het maar van me afgeschil derd." Ze schat haar oeuvre op zo'n zestig schilderijen. Meer dan de helft daarvan hing afgelo pen weken bij Kunst Vlieg werk. „Dat was wel even wen nen. Normaal gesproken hangt mijn hele huis vol en nu zat ik opeens met lege muren. Geluk kig kreeg ik van Huib van den Wijngaard wat schilderijen te leen die door verstandelijk ge handicapten zijn gemaakt." Geen van haar werken wil Neeltje verkopen. „Ik geef niets om geld. Alles gaat naar de kin deren en kleinkinderen." Ze heeft daarom voor zichzelf al uitgemaakt dat dit haar eer ste en meteen haar laatste ex positie is. „Nee hoor, er komt geen volgende keer meer. Het is mooi geweest. Ik vond het al een hele eer om hier te mogen hangen. Galeriehouder Huib van den Wijngaard grijpt deze woorden aan om te bewijzen dat het hier om onvervalste Outsider Art gaat. „Deze vorm van kunst wordt gemaakt door mensen die geen kunstoplei ding hebben, die geen preten ties hebben, die zich geen kun stenaar voelen, die louter voor zichzelf werken en geen con cessies doen. Het is de meest pure vorm van kunst. Ik was pas in New York en daar is veel waardering voor Outsider Art. Dat was voor mij de reden om Neeltje, die ik al meer dan twintig jaar ken, te vragen. Ook ben ik bezig om in Leiden een symposium over Outsider Art van de grond te krijgen." Theo de With oosterend - Hoe is Terschelling eigenlijk ontstaan, vroeg thea termaker Rieks Swarte zich vo rig jaar af, toen hij van Oerol vertrok. Dit jaar is hij terug met het antwoord, een Fries-Hol lands rampenepos over de Lu- ciavloed van 1287. De waddenkust voorbij Ooste rend op Terschelling is een fan tastische locatie, vindt theater maker Rieks Swarte. Hier ge beurde het, in de nacht van 13 op 14 december 1287. De zee verzwolg duizenden mensen en dieren, hele dorpen verdwenen. Dat was het begin van de Zui derzee en de Waddenzee, en van de eilanden. „Hier zie je het wad. Dat valt nog 'es droog ook: dat is dat land waar je het over hebt. En twee keer per dag zie je het weer overspoeld wor den", zegt Swarte. „Dit is wat Armando bedoelt als hij het heeft over schuldige landschap pen." Swarte besprak zijn idee om iets met het ontstaan van Ter schelling te doen met vakge noot Hans Man in't Veld, artis tiek leider van Tryater. Zo ont stond 'De groote storm', een co-productie van de Firma Rieks Swarte, Tryater en Oerol. Een hilarische geschiedenisles in vijf hoofdstukken, die begint met de schepping en eindigt met een vergeten zondvloed. Die Luciavloed markeert het einde van het grote Friesland dat zich eens uitstrekte van Bel gië tot Denemarken. „Dit was het einde van de macht van de Friezen", aldus Swarte. „Voort aan was Holland Holland. Hier laten we sindsdien onze 'vader landse geschiedenis' beginnen, eigenlijk de Hollandse geschie denis. Met Floris V. Die resi deerde in Haarlem. Eigenlijk is toen drieduizend jaar Friese voorgeschiedenis uitgepoetst, zegt Swarte. Met de voorstelling plakt hij die er weer aan. „Om maar met de deur in huis te vallen: wij zijn allemaal Friezen", is de binnenkomer van Tryater-actrice Tamara Schoppert. „Oorspronkelijk dan", brengt Ferdi Janssen er meteen tegen in. Schoppert en Janssen zijn de vertellers, met Theun Plantinga, Sanne van Dijk en Sytze Pruiks- ma (die ook de muziek be dacht). De spelers rennen met allerlei attributen van hot naar her om het verhaal uit te beel den, in de vrolijke beeldtaal van Rieks Swarte. Die dingen graag kinderlijk eenvoudig weergeeft. Adam en Eva, de slang, een boom vol vogels, een terp, een dijk, de zon, de maan. De zond vloed wordt heel effectief uitge beeld met een golvend doek van 9 bij 9 meter. De Upstalbeam, de heilige koe Us Mem, het üleboerd, dichter Bemlef, koning Redbad, de ker stening door Willibrord, de 01- dehove, alles komt voorbij. Tot en met een schaatswedstrijd op de Bonke, waarna luidkeels het Bonkevaart-lied wordt aange heven. „Ja, de ene keer is het bloedserieus, de andere keer Rieks Si geeft d gen gra derlijki voudig Adam de slan een bo vogels. Foto:C Wietze Land mi heel hilarisch", aldus Scl pert. Albertina Soepboer, histi en dichteres, schreef de 1 m Fries, Oud-Fries, nep-Fij Hollands wisselen elkaar ro 'De grutte stoarm'. „Foai >a zen is it Frysk genöch, fo Bl lanners is it goed te folgj ;'j zegt Schoppert. 6. Er is vooraf geoefend in >g' Noord-Hollands weilani pas op Terschelling zelf juiste aanpak en maatvo bepalen. Ruimte is er zal nj drie voetbalvelden met e t« deloos decor. im Op een plek als deze dofe r en iedereen mee, zegt Sv „Scholeksters zijn kwaa< iv willen dat je weggaat. In m te zie je die hoge toren v 81 Leeuwarden. Wolken dr 5 over, de zon komt er tus n, door. De werkelijkheid s iu mee in het toneel." Zelfs i6 gen maakte er bij de eerfe voorstelling deel van uit >ra moet een stuk over zo v( Pi ter wel kunnen hebben. 'De Groote Storm' gaat ol het land in, o.a. te zi<k0r en 8 oktober in het LAIf at in Leiden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2005 | | pagina 16